Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Heupgordel en opvoeding
Moderator: moderatorteam
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Heupgordel en opvoeding
Ik ben erover aan het denken om een heupgordel aan te schaffen, zodat ik fijner met Finn kan lopen op plekken waar hij niet los kan/mag. Ik ben hier al het een en ander tegen gekomen over de verschillende heupgordels en dacht eraan om deze (KlikKlik) aan te schaffen. Nu is deze dus op bestelling gemaakt en kan je aangeven wat je zelf fijn vindt. Maar waar let je dan op? Niet te breed ivm zweten en eventuele rugtas las ik al ergens, maar ook weer niet te smal. Maar wat is dan wel fijn en zijn er behalve de breedte nog andere dingen waar je op moet letten?
Qua aanleren om aan de gordel te lopen, neem ik aan dat het niet veel anders is als het lopen aan de lijn en dat het handig is als ze voor je en naast je leren lopen (zonder trekken). Hebben jullie nog tips met dingen die handig zijn om te leren of is het een kwestie van gewoon doen en merken wat je zelf fijn vindt?
Qua aanleren om aan de gordel te lopen, neem ik aan dat het niet veel anders is als het lopen aan de lijn en dat het handig is als ze voor je en naast je leren lopen (zonder trekken). Hebben jullie nog tips met dingen die handig zijn om te leren of is het een kwestie van gewoon doen en merken wat je zelf fijn vindt?
Re: Heupgordel en opvoeding
Ik vind een heupgordel alleen handig als je echt een eind met de hond gaat wandelen waarbij gewoon doorgelopen wordt, dus niet voor een gewone wandeling, want dan gaan ze van de ene naar de andere kant en dan is zo'n riem om je middel toch best onhandig (vind ik). Maar als ik naar mijn moeder wandel is het gewoon een paar km doorlopen, verstand op 0 en gaan.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik vind het ideaal, maar ik loop met meer, een aan de gordel of twee en twee aan de hand.
Ik wil 10 cm breed, fijn steun in je rug.
Genoeg ogen om dingen aan te hangen en een tasje voor telefoon is ook handig.
Ik wil 10 cm breed, fijn steun in je rug.
Genoeg ogen om dingen aan te hangen en een tasje voor telefoon is ook handig.
- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Site ziet er goed uit alleen een vraag: wat voor lijnen moet je daarbij hebben? Of kan dat met je normale riem en zo ja hoe maak je dat vast?
Sent from my iPhone using Tapatalk
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
-
- Zeer actief
Met een karabiner maak je de lijn vast. Ik heb ook een heupgordel van Floys. Ideaal ding, lekker licht, dun en nket te breed. Gebruik hem met hardlopen en lange aangelijnde wandelingen.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Doe je de karabiner dan aan je normale riem of heb je daar nog een aparte lijn voor? Want die aparte lijnen die zie ik er niet bij (of ik snap het niet hahahaha)Sita schreef:Met een karabiner maak je de lijn vast. Ik heb ook een heupgordel van Floys. Ideaal ding, lekker licht, dun en nket te breed. Gebruik hem met hardlopen en lange aangelijnde wandelingen.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
-
- Zeer actief
Aan de normale lijn inderdaad. Voor het wandelen in de bergen gebruik ik een elastische lijn.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

-
- Zeer actief
Ik heb ook de heupgordel van Floys. Ik heb er door de webshop een extra stuk nylon bij laten maken. Dat stuk nylon heeft twee musketons. Die kan ik dan aan de beide kleine D ringen klikken. Aan het extra stuk klik ik dan de karabijnhaak. Voordeel hiervan vind ik dat de haak wat meer schuift en daardoor de kracht wat meer verdeeld wordt als ze eens wat meer de andere kant op gaan met lopen. Zo val ik niet gelijk om (slechte motoriek).
Ik gebruik voor aan de heupgordel gewone lijnen, de dames hebben dan wel een tuig om. Ik zou niet meer zonder de heupgordel kunnen.
Ik gebruik voor aan de heupgordel gewone lijnen, de dames hebben dan wel een tuig om. Ik zou niet meer zonder de heupgordel kunnen.
- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ik heb een elastische lijn + heupgordel van Ruffwear.
De heupgordel is vrij smal, mocht een hond echt gaan trekken, denk ik dat het niet handig is. Verder is de lijn vrij lang, volgens mij 3 meter. Waardoor je soms even de lijn toch met je handen moet pakken als je hond dichtbij je loopt, zodat je er zelf niet op gaat staan.
Ik vind het verder wel een handig systeem hoor, maar ik zou bij een volgende koop toch voor een kortere lijn kiezen en een bredere gordel. Maar dat is dan voor bij het hardlopen.
Deze is het: http://www.allrounddog.com/a-25455539/r ... 0-korting/
De heupgordel is vrij smal, mocht een hond echt gaan trekken, denk ik dat het niet handig is. Verder is de lijn vrij lang, volgens mij 3 meter. Waardoor je soms even de lijn toch met je handen moet pakken als je hond dichtbij je loopt, zodat je er zelf niet op gaat staan.
Ik vind het verder wel een handig systeem hoor, maar ik zou bij een volgende koop toch voor een kortere lijn kiezen en een bredere gordel. Maar dat is dan voor bij het hardlopen.
Deze is het: http://www.allrounddog.com/a-25455539/r ... 0-korting/
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Wij hebben een bredere (ooit besteld via dogwalktrail, van een prijzenbon die wij gewonnen hadden, kan ze gordels even niet terug vinden op internet)
Het brede vind ik wel fijn, verdeelt de kracht (en die van mij mogen dus juist trekken). Het zweten vind ik wel meevallen. Het enige met het brede is dat hij van mijn kont naar mijn onderrug zakt. Dus ik wil er eigenlijk 1 die ik vast kan zetten rond mijn benen, zodat de gordel niet meer gaat wandelen(voor iemand met minder billen is dit probleem niet. Mijn man heeft nergens last van).
Ik heb er altijd een elastische lijn aan. Als ik bijvoorbeeld ga hardlopen, wil met name Kay in de start nog wel eens naar voren schieten. De elastische lijn vangt de klap voor beide dan op. Aan de heupgordel vind ik het niet handig als ze naast mij lopen. De lijn is een lengte en als ze naast je lopen dan hangt die lijn in een boog en struikel je er zelf of de hond over. Je wilt je handen vrij hebben, dus geen boogje (of je moet een hele korte lijn hebben) Daarnaast is het werken voor hen als ze aan de heupgordel zitten. Het is een training. Ze moeten juist trekken, voor goede bilspieren (zowel wandelend als hardlopend). Op commando moeten ze dan naast, maar dan pak ik de lijn dus ook in mijn handen. Lekker de pas en je lekker vooruit laten trekken, heel ontspannend lopen in een hoger tempo. Ik vind het wel fijn. Meteen een workout voor mij (ja je krijgt er hele andere spierpijn van dan als gewoon wandelen.
Het brede vind ik wel fijn, verdeelt de kracht (en die van mij mogen dus juist trekken). Het zweten vind ik wel meevallen. Het enige met het brede is dat hij van mijn kont naar mijn onderrug zakt. Dus ik wil er eigenlijk 1 die ik vast kan zetten rond mijn benen, zodat de gordel niet meer gaat wandelen(voor iemand met minder billen is dit probleem niet. Mijn man heeft nergens last van).
Ik heb er altijd een elastische lijn aan. Als ik bijvoorbeeld ga hardlopen, wil met name Kay in de start nog wel eens naar voren schieten. De elastische lijn vangt de klap voor beide dan op. Aan de heupgordel vind ik het niet handig als ze naast mij lopen. De lijn is een lengte en als ze naast je lopen dan hangt die lijn in een boog en struikel je er zelf of de hond over. Je wilt je handen vrij hebben, dus geen boogje (of je moet een hele korte lijn hebben) Daarnaast is het werken voor hen als ze aan de heupgordel zitten. Het is een training. Ze moeten juist trekken, voor goede bilspieren (zowel wandelend als hardlopend). Op commando moeten ze dan naast, maar dan pak ik de lijn dus ook in mijn handen. Lekker de pas en je lekker vooruit laten trekken, heel ontspannend lopen in een hoger tempo. Ik vind het wel fijn. Meteen een workout voor mij (ja je krijgt er hele andere spierpijn van dan als gewoon wandelen.

- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
Ik heb de Floys heupgordel in de standaard-maat en vind het ideaal. Totaal geen klachten! Ik heb er een simpele elastische lijn (20 tot 25 euro op actievehonden.nl) aan en vind het makkelijk lopen. Mensen vinden het soms wel gek als je niets in je handen hebt. Beau zit dan aan zijn tuig vast en ik heb de lijn direct vast aan de heupgordel, zonder karabiner oid ertussen. Met meerdere honden is dat onhandiger omdat de sluitingen dan eventueel los kunnen klikken door een andere riem.
Enige nadeel wat ik zo kan bedenken is het rondlopen. Beau komt soms naast/achter me en haalt me dan aan de andere kant in waardoor de lijn van mijn buik, langs mijn ene kant, achter mijn benen en dan aan de andere kant gaat. Dus dan word je ingewikkeld
Simpel losklikken of je hond leren terug de draaien verhelpt dat probleem.
Enige nadeel wat ik zo kan bedenken is het rondlopen. Beau komt soms naast/achter me en haalt me dan aan de andere kant in waardoor de lijn van mijn buik, langs mijn ene kant, achter mijn benen en dan aan de andere kant gaat. Dus dan word je ingewikkeld

- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Bedankt voor de antwoorden
Heb nu een paar keer geprobeerd hoe het is met lopen door de lijn van Finn aan het lusje van mijn broek te klikken (gelukkig trekt hij niet
) en dat bevalt heel goed. Inderdaad is dat om je heen lopen wat lastig merkte ik Hilde, heb al menig pirouette gemaakt
Ik ga er dus zeker eentje bestellen. Voorlopig even met zn eigen lijn en dan kijk ik eerst of dat werkt.

Heb nu een paar keer geprobeerd hoe het is met lopen door de lijn van Finn aan het lusje van mijn broek te klikken (gelukkig trekt hij niet