Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het leed dat uitlaten heet....beetje moedeloos

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Het leed dat uitlaten heet....beetje moedeloos

Ongelezen bericht door ranetje »

Dat klinkt al een stuk beter :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Joh, je zit een beetje in de puppy-blues. Je hebt al 3 kleine kinderen en de pup is qua de behoefte aan aandacht en zorg en begeleiding en opvoeding en noem maar op echt het 4de kind. Neemt meer van je in beslag dan een baby van 0 want die kun je nog in de wieg leggen en de opvoeding wat verspreiden over een jaar of 16 (zal ik maar even zeggen) Bij een pup gaat dit zo'n beetje per week en soms zelfs per dag. Die is (bij wijze van spreken) over anderhalf jaar al 16. Dus haast is geboden, zou je denken.

Maar dit gaat gewoon over. Even wat anders doen (zoals je gedaan hebt door even er op uit te trekken) Even ademhalen en goed doorzuchten etc. etc. Het komt allemaal goed hoor.

:flower:
Afbeelding
Maaiketh
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Friese stabij

Ongelezen bericht door Maaiketh »

cornelia schreef:Joh, je zit een beetje in de puppy-blues. Je hebt al 3 kleine kinderen en de pup is qua de behoefte aan aandacht en zorg en begeleiding en opvoeding en noem maar op echt het 4de kind. Neemt meer van je in beslag dan een baby van 0 want die kun je nog in de wieg leggen en de opvoeding wat verspreiden over een jaar of 16 (zal ik maar even zeggen) Bij een pup gaat dit zo'n beetje per week en soms zelfs per dag. Die is (bij wijze van spreken) over anderhalf jaar al 16. Dus haast is geboden, zou je denken.

Maar dit gaat gewoon over. Even wat anders doen (zoals je gedaan hebt door even er op uit te trekken) Even ademhalen en goed doorzuchten etc. etc. Het komt allemaal goed hoor.

:flower:
Daar komt het wel een beetje op neer, dank je voor je :flower:
Een hond is veek sneller volwassen en moet alles in die puppyfase leren, dus mijn angst is dat als hij niet aan doe riem leert lopen dat hij het nooit leert.

Oplossing van de puppycursusman :
Als hij niet loopt en het kan laat je de riem vallen en loop je gewoon, hij komt vanzelf dan neem je hem met een brokje mee aan de voet, laat hem zitten, pakt de riem op en loopt verder.
Meneertje eigenwijs komt echt niet dus, al loop ik helemaal naar huis, hij blijft gewoon zitten of gaat wat rondsnuffelen, dus moet ik alsnog aandacht gaan geven of wachten, ik kan toch moeilijk door blijven lopen op hoop van zegen dat ie toch een keer komt als ik een kilometer verder ben.

Kun je de riem niet laten vallen, dan oppakken stukje tillen en weer neerzetten, dan draag ik hm dus de hele weg, want zodra ik hem neerzet gaat ie echt niet lopen.

Gewoon vooruittrekken houdt ie dus ook heeeeeel lang vol, af en toe loopt ie 3 meter mee om op adem te komen en gaat dan weer in de ankers..

Stukje terug zei iemand dat het vervelend dat ie nergens naar luistert als hij losloopt, dat is niet waar hoor, hij luistert heel goed tot hij een geur op het spoor is, of er andere honden zijn.
Maar zonder afleiding luistert hij super.

Dus kop op en gewoon doorgaan, vanmorgen het laatste stukje richting huis liep hij hele goed mee :cheer: en zolang hij liep heb ik hm de hemel in geprezen.
Baas puppycursus zei trouwens als je stil gaat staan en gaat negeren geef je ook aandacht ???!!
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Van huis weg loopt ie niet.
Naar huis toe zal dat wel een stuk beter zijn?
Daar pas je gewoon even op aan en als het kan vraag je of er iemand meeloopt met een hond, dat helpt vaak goed.
Maak je er niet zo druk om joh.
Van mijn laatste nest (19 april geboren) was iedereen aan het klagen over dit probleem. Een week of twee, drie duurde het volgens mij.
Ik heb geadviseerd de pup dan onder de arm te nemen en te dragen. En nu hoor ik ze er al een week of 3, 4 niet meer over.
Blijkbaar is het over ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
j.werkman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Heidewachtel

Ongelezen bericht door j.werkman »

Het valt mij vaak op datbaasjes van pups iets graag willen van een pup. In dit geval lopen, soms is het zindelijk zijn, of ook wel al luisteren.
Het is eigenlijk zo, dat ze ook als je geen technieken, e.d. zoals bijv negeren toepast ze uiteindelijk toch gaan lopen, zindelijk worden, en op een of andere manier luisteren.
Je hebt je pup nog maar 5 weken. Het belangrijkste is dat je je pup leert kennen, niet alleen het lastige ervan, maar gewoon hoe hij is, wat bij hem hoort(hij stort zich bijv niet zomaar in de grote buitenwereld).
En je pup moet jou leren kennen, zodat hij zich veilig bij je voelt en je ervaart als steun en toeverlaat, dan leert hij het gemakkelijkst te voldoen aan wat je verlangt.
Nu heeft hij een onzekere baas, die steeds andere dingen probeert. je kunt beter 1 ding kiezen en dat gewoon doen.
En als ik dan de adviezen lees zou ik hem oppakken, eindje verder neerzetten en terug naar huis. Al die andere dingen zou ik voorlopig achterwege laten.

Nog even over negeren: vrijwel niemand kan dat goed (ja, mijn Herman en ik denk wel meer honden).
En als je het onverhoopt wel goed kunt dan is het voor een pup in deze leeftijd en nog zo kort bij je een slecht idee om dat toe te passen.
Gijsstabij

Ongelezen bericht door Gijsstabij »

Heeft hij niet een spelletje dat hij heel leuk vind?
dan kun je dat meenemen en 2m voor hem gaan staan en hem dan daarmee lokken,
als hij bij je is uiteraard wel even goed spelen!
Dan het speeltje op borsthoogte houden, paar stappen achteruit en weer lokken en spelen

Gijs vind het bv heel leuk om iets na te jagen over de grond
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Hoe gaat het nu? Ik zat zo mee te lezen, en hier hebben we eigenlijk het omgekeerde probleem. Meneer wil alleen maar vooruit en als hij de wind in zijn kop krijgt is hij niet meer te bereiken aan de flex lijn. Ik ben bewust met flex gaan lopen om wat meer vrijheid te geven en "hier" te leren. Ik woon ook niet meer vlakbij een plek waar ze zonder problemen makkelijk los kunnen om te oefenen.
Nadeel was dus als je er wel een kortere lijn aan deed hij echt je arm uit de kom trok, en stilstaan van ons uit kon hem niet schelen. Kwartje viel gewoon niet. Hoop frustratie kan ik je melden :roll:
Nu moet ik zeggen dat ik wel blij ben met de flex, want de simpele dingen als wachten, of even terug komen doet hij verrekte goed. Ook wachten bij de straat ook al loopt de flex uit zit er wel in.
Het aan de kortere lijn lopen gaat steeds beter :schrik:
Maaiketh
Vaste gebruiker

Het gaat steeds beter, maar meneer is ook heel erg slim, want och als ik niet wil dan tillen ze me wel.
Ja dus niet he.....dus nu sleep ik hem gewoon, heel onorthodox, achter me aan.
Bult gepruttel,gehijg en gekokhals en na weet ik hoeveel meter geeft ie het op en loopt ie gewoon mee.

Hoe gaat het nu bij jou, met trekken?
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Maaiketh schreef:Het gaat steeds beter, maar meneer is ook heel erg slim, want och als ik niet wil dan tillen ze me wel.
Bult gepruttel,gehijg en gekokhals en na weet ik hoeveel meter geeft ie het op en loopt ie gewoon mee.

Oh.

Ik hoop toch niet dat ik ooit tot zoiets zal overgaan bij een pup die alles nog moet leren. Maarja, misschien komt hier wel nooit een pup, dat kan ook nog.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Maaiketh schreef:Het gaat steeds beter, maar meneer is ook heel erg slim, want och als ik niet wil dan tillen ze me wel.

Wat jammer dat hij nog steeds niet echt lekker meeloopt.. Ben je ook al op totaal andere plekken gaan lopen? Met de auto weg en dan ergens de boel laten verkennen? Is de halsband misschien iets wat hij totaal niet prettig vindt? Dan kun je misschien een tuigje proberen?

We nemen hem nog niet zo heel vaak aan de kortere lijn mee moet ik bekennen. Maar vanmiddag naar de markt geweest en dan loopt hij wel aan de kortere riem. En ik moet zeggen dat hij al wat netter loopt. Maar ik trek ook wel vaak zijn aandacht met iets of een snoepje zodat hij kortere stukjes ook gewoon naast leert te lopen. Het als een idioot ergens naar toe trekken is al heel veel minder gelukkig, ook omdat we toch iets meer af leiden om het ongewenste te voorkomen.
Een herder is wellicht toch iets makkelijker met iets te verleiden en wat meer gemotiveerd te krijgen met iets dan een stabij. We hebben ook een kruising stabij, maar als zij iets écht niet wil dan kun je op je kop gaan staan, of haar meeslepen maar die gaat dan ook vol in de ankers. Lastig is dat soms, maar wel weer een uitdaging om toch iets te doen waar de hond wel door gemotiveerd raakt/vertrouwen krijgt om toch mee te gaan. Ik hoop dat jij ook zijn motivatie leert te vinden eerlijk gezegd, meeslepen lijkt me ook niet zo geweldig voor de hond om het uitlaten leuk te krijgen :wink:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Zamunda schreef:

Oh.

Ik hoop toch niet dat ik ooit tot zoiets zal overgaan bij een pup die alles nog moet leren. Maarja, misschien komt hier wel nooit een pup, dat kan ook nog.
ik kan me niet voorstellen dat jij dat gaat doen hoor ;)

ts op die manier krijgt je hond toch nooit vertrouwen in je, er zijn toch nog andere manieren dan meesleuren of dragen?
en het helpt ook niet dat meesleuren, anders zou het na een keer wel over zijn en zo te lezen is het dat niet.
Laatst gewijzigd door renee-uk op 03 okt 2014 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Zamunda
Zeer actief

renee-uk schreef:
Zamunda schreef:

Oh.

Ik hoop het. Maar ik kan me er in die zin iets bij voorstellen dat je soms echt even niet meer weet wat je met een bepaalde situatie aanmoet en met je handen in het haar zit over hoe nu verder. Dat het niet altijd voelt als de uitdaging die het kan zijn en dan kun je weleens wat wanhopig worden.
Maar ik geloof (en hoop dus) toch niet dat ik bovenstaande methode zou toepassen, noch zou wíllen toepassen.

renee-uk schreef:ts op die manier krijgt je hond toch nooit vertrouwen in je, er zijn toch nog andere manieren dan meesleuren of dragen?
en het helpt ook niet dat meesleuren, anders zou je het na een keer wel over zijn en zo te lezen is het dat niet.
Ik heb, volgens mij van lunatic, eens gelezen dat zij haar pups nooit uitlaat (misschien was het zelfs wel in dit topic hoor). Ik dacht eerst 'huh :scratch: ', maar toen las ik verder en bleek dat zij altijd samen met de pup op ontdekkingstocht gaat ipv de pup uit te laten. Ondanks dat het hetzelfde kan lijken is het een héél ander uitgangspunt.
Ik vond het een bijzonder en mooi beeld, eentje om te onthouden. Áls hier ooit een pup komt dan wil ik heel graag samen op ontdekkingstochten gaan :I: :ok: .
moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door moniek&bo »

Bo heeft die fase ook gehad.

Dan nam ik haar mee naar het parkje en ging daar in het gras zitten.
Soms gingen we dan spelen, soms een stukje lopen en soms gewoon knuffelen of bloemetjes bekijken.
Gewoon lekker met je pup bezig zijn.
En als ze dan een plasje deed samen vreugdedansjes doen :I:

Dat dwingen zou ik persoonlijk niet doen, dan gaat de lol er toch af? Een pup die half stikt/kokhalst enzo vind ik gewoon zielig. Maargoed, ik ben een enorme softie :lol1:
Ik heb Bo toen ook gewoon getild hoor als ze echt niet wilde. Ging vanzelf over toen ze wat groter was.
Gewoon lekker genieten en een band opbouwen. Gaat veel beter als je je pupje niet meesleurt joh. :ok:
renee-uk
Zeer actief

Zamunda schreef:
renee-uk schreef:
Zamunda schreef:

Oh.

Ik hoop het. Maar ik kan me er in die zin iets bij voorstellen dat je soms echt even niet meer weet wat je met een bepaalde situatie aanmoet en met je handen in het haar zit over hoe nu verder. Dat het niet altijd voelt als de uitdaging die het kan zijn en dan kun je weleens wat wanhopig worden.
Maar ik geloof (en hoop dus) toch niet dat ik bovenstaande methode zou toepassen, noch zou wíllen toepassen.

renee-uk schreef:ts op die manier krijgt je hond toch nooit vertrouwen in je, er zijn toch nog andere manieren dan meesleuren of dragen?
en het helpt ook niet dat meesleuren, anders zou je het na een keer wel over zijn en zo te lezen is het dat niet.
Ik heb, volgens mij van lunatic, eens gelezen dat zij haar pups nooit uitlaat (misschien was het zelfs wel in dit topic hoor). Ik dacht eerst 'huh :scratch: ', maar toen las ik verder en bleek dat zij altijd samen met de pup op ontdekkingstocht gaat ipv de pup uit te laten. Ondanks dat het hetzelfde kan lijken is het een héél ander uitgangspunt.
Ik vond het een bijzonder en mooi beeld, eentje om te onthouden. Áls hier ooit een pup komt dan wil ik heel graag samen op ontdekkingstochten gaan :I: :ok: .
en met wat geduld kan dat ook best ;) lees maar wat moniek hierboven schrijft.
je moet gewoon geen haast hebben met puppen en dwang doet meer kwaad dan goed, zeker in zo'n situatie ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
NiN
Actief

Ongelezen bericht door NiN »

Ze hebben mij hier in de buurt heel wat uitgelachen dat ik wekenlang hele stukken met Olaf op mijn arm liep.
''Zo leert 'ie het noooooit!'' Kreeg ik geregeld te horen. Maar hij wilde NIET lopen. Meeslepen heb ik 1 keer een stukje geprobeerd, maar ik schaamde me dood en was echt bang dat men de dierenbescherming zou gaan bellen.
Dus heb ik hem bepaalde stukken zonder er woorden aan vuil te maken gedragen. Af en toe neergezet, en weer gedragen. Na een aantal weken liep hij gewoon mee.
River8
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door River8 »

blondie schreef:

Wat jammer dat hij nog steeds niet echt lekker meeloopt.. Ben je ook al op totaal andere plekken gaan lopen? Met de auto weg en dan ergens de boel laten verkennen? Is de halsband misschien iets wat hij totaal niet prettig vindt? Dan kun je misschien een tuigje proberen?

We nemen hem nog niet zo heel vaak aan de kortere lijn mee moet ik bekennen. Maar vanmiddag naar de markt geweest en dan loopt hij wel aan de kortere riem. En ik moet zeggen dat hij al wat netter loopt. Maar ik trek ook wel vaak zijn aandacht met iets of een snoepje zodat hij kortere stukjes ook gewoon naast leert te lopen. Het als een idioot ergens naar toe trekken is al heel veel minder gelukkig, ook omdat we toch iets meer af leiden om het ongewenste te voorkomen.
Een herder is wellicht toch iets makkelijker met iets te verleiden en wat meer gemotiveerd te krijgen met iets dan een stabij. We hebben ook een kruising stabij, maar als zij iets écht niet wil dan kun je op je kop gaan staan, of haar meeslepen maar die gaat dan ook vol in de ankers. Lastig is dat soms, maar wel weer een uitdaging om toch iets te doen waar de hond wel door gemotiveerd raakt/vertrouwen krijgt om toch mee te gaan. Ik hoop dat jij ook zijn motivatie leert te vinden eerlijk gezegd, meeslepen lijkt me ook niet zo geweldig voor de hond om het uitlaten leuk te krijgen :wink:
Dan heb ik stiekem een stabij, of lab :mrgreen:
Nou wilde Riv op een gegeven moment wel meelopen, maar in het algemeen heb ik wel heel erg moeten zoeken wat haar triggers zijn om mee te komen, of iets te doen. En ik denk dat TS zichzelf ook de tijd moet geven dat te doen. Wat zorgt ervoor dat de pup wel mee komt, of wel doet wat je wil? Is voor elke hond anders; beloning in de zin van kaas, worst of speeltjes oid kan helpen, maar kijk naar je hond om te zien wat werkt. Bij ons was t geen voer, maar speeltje nummer 6 - en ws omdat toen dat speeltje aan de beurt was, daar echt een spel samen mee kon worden gedaan. Dus tijd en juiste beloning doen wonderen. En blijf vooral beseffen dat pups - maar denk ook later niet - dingen doen jou te pakken. Dat ie niet loopt is omdat ie niet wil/durft. Niet omdat ie dan beseft jou te belazeren en gedragen te worden. Als je in gedachten kan houden dat ie dingen niet doet om jou dwars te zitten, is t makkelijker om open te staan voor een mogelijke oplossing. Van jouw kant. Want jij bent degene die de pup wat moet leren. :)
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Zamunda schreef: Ik heb, volgens mij van lunatic, eens gelezen dat zij haar pups nooit uitlaat (misschien was het zelfs wel in dit topic hoor). Ik dacht eerst 'huh :scratch: ', maar toen las ik verder en bleek dat zij altijd samen met de pup op ontdekkingstocht gaat ipv de pup uit te laten. Ondanks dat het hetzelfde kan lijken is het een héél ander uitgangspunt.
Wat leuk dat je dat onthouden heb :F:
Ik maak idd een plekje in de tuin, een soort zandbakje, waar ze hun behoefte kunnen doen. Zo gaat naar mijn idee het zindelijk maken makkelijk en snel, er is geen afleiding dus ze doen hun behoefte een stuk makkelijker.
Daarna neem ik ze op de arm mee naar het grasveld waar we samen heerlijk de wereld gaan ontdekken, bloemetjes en grassprietses bestuderen e.d en natuurlijk gaat er een speeltje mee. Uiteindelijk gaan ze vanzelf ontdekken dat ze daar ook hun behoefte kunnen doen en dan is het helemaal een feestje :cheer:

Ik vind dit de ideale manier van aanleren van dingen, alles spelenderwijs en zonder druk. Ze leren op deze manier een aantal dingen, dat jij als baas heel leuk bent, je doet tenslotte alles samen en dat je te vertrouwen bent, als er iets spannend is ben jij er altijd om steun bij te zoeken, zo bouw je vanaf dag 1 een goede band op :8):

Voor ts, je hondje wil niet lopen omdat hij/zij de buitenwereld nog erg spannend vind, jij moet je hondje dus vertrouwen geven door te steuenen! Als je zoals je nu doet dan gaat sleuren tot puppenkind gaat kokhalzen dan bevestig je alleen de angst maar en zal het niet snel beter worden, wat is er op die manier nou leuk aan naar buiten gaan? Ik zou daar meteen mee stoppen want je maakt meer kapot dan je lief is :(:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Gijsstabij

Had ik al gezegd dat je eventueel een lnage lijn, 15m ofzo, kunt kopen en die gebruiken?
Ik zie aan gijs ook vaak als hij niet meer mee wil dat hij denkt van, ja ze roept maar maar ze kan toch nergens heen want ze heeft de andere kant van de lijn vast
dan kun je echt een stuk weglopen in de hoop dat hij denkt van ojee ze gaat zonder me
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Naast dat ik het geen goede manier vindt om je pup mee te slepen aan zn strot ( :ugh: ) wil ik je ook waarschuwen voor "onorthodoxe" wijzen bij een stabij. Bij die van mij werkt het namelijk totaal averechts. Ik heb ook een beetje met die onothodoxe wijzen lopen strubbelen in het begin, maar ben er totaal van af gestapt. In mijn geval ging het om andere zaken dan meelopen, maar bij mijn hond kom je nog altijd het verst met geduld, rust en duidelijkheid, en niet met "je hebt je maar te schikken". Want als ik mijn hond in de 'mode' krijg van de volharding, win ik het niet en zit ik in een oorlogsituatie met mijn hond. Voor niemand leuk.
Afbeelding
Gijsstabij

In je berichtje geef je trouwens alleen hetmeesleuren aan, heb je ook nog andere dingen geprobeerd?
of nog over de oorzaak nagedacht?
misschien heb je dikke vette pech en heb je een luie hond, of is hij binnenshuis juist heel druk?

Net met gijs ook, hij was buiten naar de wc geweest en ik kreeg hem echt niet mee, weer naar huis gegaab, ik was alleen maar aan de overkant van de weg
en nu ligt hij binnen alweer te slapen, gewoon moe dus (vanmorgen puppycursus gehad)

Zelf zou ik meesleuren ook niet als dé oplossing gebruiken, als ik dat doe gaat de gemoedstoestand alleen maar achteruit. Bij hem maar ook bij mij..
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door schelsey »

Heb dit probleem ook beetje gehad, vooral van thuis uit wilde Nisha, berner pup van 12 weken, bijna niet mee wandelen
Als ik met de wagen ergens heen reed was er geen probleem

Wat bij haar wel hielp was een iets langere lijn aan haar vastmaken en elke keer ze weer weigerde mee te gaan deze los te laten en door te gaan, elke keer volgde ze me dan, tis natuurlijk niet overal gemakkelijk dit te doen, hier rijden bijna geen auto's dus kon ik
dit op deze manier doen, wat ook wel hielp was een flexi gebruiken en ik wachte dan met mijn rug naar haar toe tot ze vanzelf
kwam, nu gaat het allemaal al wat beter, alleen vertrekken van thuis uit moet ik nog altijd even geduld hebben tot ze vanzelf
mee gaat maar in plaats van op 50 meter 10 keer te moeten wachten moet ik nu bv maar 2 keer wachten voor ik door kan stappen
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Zamunda schreef:Áls hier ooit een pup komt dan wil ik heel graag samen op ontdekkingstochten gaan :I: :ok: .
Ja, da's een geweldige insteek. Niet alleen voor je pup, ook voor jezelf. Door Izzy heb ik bijvoorbeeld heel andere kanten van het bos gezien die mij zelf niet zo snel opgevallen waren. Superleuk om te zien hoe een pup laaaaaiend enthousiast door een omgeving crosst die je zelf al voor lief nam :)
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Lunatic schreef:
Zamunda schreef: Ik heb, volgens mij van lunatic, eens gelezen dat zij haar pups nooit uitlaat (misschien was het zelfs wel in dit topic hoor). Ik dacht eerst 'huh :scratch: ', maar toen las ik verder en bleek dat zij altijd samen met de pup op ontdekkingstocht gaat ipv de pup uit te laten. Ondanks dat het hetzelfde kan lijken is het een héél ander uitgangspunt.
Wat leuk dat je dat onthouden heb :F:
Ik maak idd een plekje in de tuin, een soort zandbakje, waar ze hun behoefte kunnen doen. Zo gaat naar mijn idee het zindelijk maken makkelijk en snel, er is geen afleiding dus ze doen hun behoefte een stuk makkelijker.
Daarna neem ik ze op de arm mee naar het grasveld waar we samen heerlijk de wereld gaan ontdekken, bloemetjes en grassprietses bestuderen e.d en natuurlijk gaat er een speeltje mee. Uiteindelijk gaan ze vanzelf ontdekken dat ze daar ook hun behoefte kunnen doen en dan is het helemaal een feestje :cheer:

Ik vind dit de ideale manier van aanleren van dingen, alles spelenderwijs en zonder druk. Ze leren op deze manier een aantal dingen, dat jij als baas heel leuk bent, je doet tenslotte alles samen en dat je te vertrouwen bent, als er iets spannend is ben jij er altijd om steun bij te zoeken, zo bouw je vanaf dag 1 een goede band op :8):

Voor ts, je hondje wil niet lopen omdat hij/zij de buitenwereld nog erg spannend vind, jij moet je hondje dus vertrouwen geven door te steuenen! Als je zoals je nu doet dan gaat sleuren tot puppenkind gaat kokhalzen dan bevestig je alleen de angst maar en zal het niet snel beter worden, wat is er op die manier nou leuk aan naar buiten gaan? Ik zou daar meteen mee stoppen want je maakt meer kapot dan je lief is :(:
Geen ervaring met pups, maar als er ooit een komt, ga ik het zo doen! :ok:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Maaiketh
Vaste gebruiker

Thnx voor de reactie's. Ik ben wrs iets te kort door de bocht geweest,
Ik heb het alleen over rondom huis gehad.
Verder doet ie het overal super, in het bos/ recreatieplas/strand, zowel los als aan de lijn.

Alleen rondom huis, moet je geen stap van je vaste route afwijken want dan gaat ie in de ankers.
En dan kun je hemel en aarde bewegen.
Een favo speeltje meenemen, werkt af en toe tot de lol eraf af is.
Riem laten vallen ( waar het kan) en gewoon doorlopen onder het mom van hij komt vanzelf achter je aan volgens puppycursus, nou nee hoor, al loop ik naar timboektoe hij komt niet vanzelf achter me aan, als ik hem roep komt ie wel, maar dan krijgt ie nog zn aandacht.
En veel dragen, het grappige is wel, dat als ik een bocht omga hij ineens wel wil lopen, en dan ook overal heen, of hij dan ineens niet meer het idee dat we van huis weglopen ?!
River8
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door River8 »

Maar wat is dan t probleem met aandacht geven? Tis een baby, hij heeft die aandacht dus nodig... Hij is echt niet bezig jou een loer te draaien...
Als je nu iets meer investeert in je band en hem die aandacht geeft ook al vind jij t onnodig, krijg je dat later dubbel en dwars terug ;)
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Maaiketh schreef:Thnx voor de reactie's. Ik ben wrs iets te kort door de bocht geweest,
Ik heb het alleen over rondom huis gehad.
Verder doet ie het overal super, in het bos/ recreatieplas/strand, zowel los als aan de lijn.

Alleen rondom huis, moet je geen stap van je vaste route afwijken want dan gaat ie in de ankers.
En dan kun je hemel en aarde bewegen.
Een favo speeltje meenemen, werkt af en toe tot de lol eraf af is.
Riem laten vallen ( waar het kan) en gewoon doorlopen onder het mom van hij komt vanzelf achter je aan volgens puppycursus, nou nee hoor, al loop ik naar timboektoe hij komt niet vanzelf achter me aan, als ik hem roep komt ie wel, maar dan krijgt ie nog zn aandacht.
En veel dragen, het grappige is wel, dat als ik een bocht omga hij ineens wel wil lopen, en dan ook overal heen, of hij dan ineens niet meer het idee dat we van huis weglopen ?!
Waarschijnlijk ja :ok:

En waarom zou hij geen aandacht mogen als je hem aan het wennen bent om buiten te lopen aan een lijntje?
Mag best :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
renee-uk
Zeer actief

Maaiketh schreef: Riem laten vallen ( waar het kan) en gewoon doorlopen onder het mom van hij komt vanzelf achter je aan volgens puppycursus, nou nee hoor, al loop ik naar timboektoe hij komt niet vanzelf achter me aan, als ik hem roep komt ie wel, maar dan krijgt ie nog zn aandacht.
ik zou superblij zijn dat ie komt als je hem roept en dat vooral ontzettend belonen.
uiteindelijk is dat toch wat je wil mag ik aannemen, een hond die komt als je roept.
je hondje blijft geen pup en als je nu al de basis legt voor dat komen bespaar je je een bult werk voor later.

aandacht is belangrijk en al zeker bij een pup en ik blijf me afvragen waarom het zo vreselijk is om je pup aandacht te geven en waar dat vreemde idee toch vandaan komt :U:
het is echt een betere manier om een band met hem op te bouwen dan door hem half te strotten en kokhalzend mee te sleuren.
met wat voor soort baasje zou je zelf blijer zijn denk je, als je een hond was?
Afbeelding

Zamunda
Zeer actief

Maaiketh schreef:hij komt niet vanzelf achter me aan, als ik hem roep komt ie wel, maar dan krijgt ie nog zn aandacht.
Huh??? *kaak valt op de grond*

Ik snap er nu echt helemaal niks meer van: je pupje komt superbraaf als je roept, maar jij trekt hem liever aan z'n strot over de straat :vaag: ? Waarom doe je dit?
Maaiketh
Vaste gebruiker

Ja goeie vraag, op die puppycursus word je doodgegooid met alleen aandacht geven aan gedrag wat je wil. Tuurlijk is het supergeweldig dat hij komt als ik hm roep.
En verder krijgt hij meer dan genoeg aandacht hoor haha.
Ach we komen dr wel....
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
Maaiketh schreef:Ja goeie vraag, op die puppycursus word je doodgegooid met alleen aandacht geven aan gedrag wat je wil.
en dat is het hierkomen nadat je hem geroepen hebt :ok: .
Precies, belonen dus! :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”