Marja schreef:- ik vraag geen aandacht meer op momenten dat ik het niet krijg, maar wacht totdat hij uit zichzelf aandacht geeft. en dat wordt uitbundig beloond
Wat bedoel je daar precies mee?
Op cursus zeggen ze ook: als je weet dat je hond toch niet komt (als ie aan het spelen is b.v.) moet je hem niet roepen.
Maar als mijn hond op kinderen afstiert weet ik dat ie niet komt als ik hem roep, maar ik kan het toch niet maken om hem dan maar niet te roepen.
Ik begrijp het niet????
ik heb het over ene hond die aan de lijn zit.
als je hond los loopt en je weet dat hij toch niet komt, moet je idd niet roepen.
en daar zit het probleem.
als je hond naar bijv kinderen rent en opspringt dan moet je wel roepen, want niet proberen je hond terug te roepen is onverantwoordelijk.
tarz kent dit gedrag van zijn/ haar hond blijkbaar goed, net als ik, ik zeg op mijn beurt, laat je hond niet meer los, maar voorlopig alleen aan de lijn en een lange lijn en oefen de aandacht.
aan de lijn kan je je hond sturen en corrigeren en indien nodig zelfs straffen, iets wat los gewoon niet kan. verder kunnen vreemden je opvoeding ook niet verknallen als je hond aan de lijn zit, iets wat dus bij tarz ook gedeeltelijk is gebeurd.
geen aadacht vragen, maar aandacht krijgen met een hond aan de lijn:
normaal als ik geen aandacht kreeg van qyan op momenten van aankomende kinderen of bijv andere honden, ging ik aandacht vragen. dit moest ik steeds vaker gaan doen en hielp gewoon niet meer. meneer had er schijt aan. met geen aandacht ging ik een koekje voor zijn neus houden om aandacht te vragen. belonen voor het geen aandacht hebben dus.
toen ben ik het om gaan gooien. helemaal opnieuw begonnen zonder commando's ed buiten.
gewoon lekker wandelen. iedere keer als hij uit zichzelf, zonder bijv let op, werd hij beloond met zijn bal, bijtrol of een stukje worst.
hij keek dus uit zichzelf op en dat werd bloond. kijken/ aandacht = beloning
duurde ff, maar dan heb je ook wat.
iedere keer als hij aandacht ana mij gaf, beloonde ik uitbundig.
hierdoor ben ik belangrijker geworden dan honden en kinderen en noem het maar op.
hij valt weleens terug, maar ala, we zijn op de goede weg.
jij moet belangrijker worden voor je hond en je hond moet zich op jouw gaan richten.
snap je wat ik bedoel zo?