Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Broodfokkers moeten verboden worden !!

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Aantal honden: 1
Contacteer:

Broodfokkers moeten verboden worden !!

Ongelezen bericht door thom »

Van een kennis op FB, kreeg ik het vriendelijke verzoek dit op het forum te delen, dus bij deze.

BELANGRIJKE OPROEP-BELANGRIJKE OPROEP-BELANGRIJKE OPROEP-BELANGRIJKE OPROEP

Op 25 juni is er een groot debat in de tweede kamer hier wordt ook de broodfokker en de hondenhandelaren behandeld. De Obi's Stichting heeft ervaringen van mensen nodig lees het onderstaande bericht misschien kunt u wel helpen om de broodfok een halt toe te roepen

OPROEP OPROEP OPROEP OPROEP OPROEP

Beste facebook vrienden, zoals velen van jullie weten is Obi's Stichting bezig om de Hondenhandel en de broodfok een halt toe te roepen.
Inmiddels hebben we ook een petitie aan mogen bieden aan de Commissie van de Tweede kamer en we zijn verheugd dat onze petitie mee wordt genomen in een groot debat op 25 juni waar ik uiteraard bij aanwezig zal zijn.

We zijn er nog niet we hebben steun nodig en hulp nodig en dat kan alleen als veel mensen hier aan mee willen werken.

Ik roep jullie dan ook op om jullie verhalen met diverse documenten, zoals stambomen, koopvoorwaarden, dierenpaspoort, dossier van de dierenarts met diagnose en uiteraard jullie verhalen met jullie ervaringen als je iets heb meegemaakt met een broodfokker of een hondenhandelaar.

Dit mag uiteraard anoniem gebeuren, maar wel graag de naam van de hondenhandelaar of broodfokker noemen want dat is belangenrijk.

Ook verhalen over de Raad van Beheer als je ooit een klacht heb ingediend en die niet naar behoren is behandeld willen wij graag ontvangen.

Deze stukken worden aangeboden aan de staatssecretaris mevr Dijksma van economische zaken.

Deze kun je mailen, naar engelsebull@live.nl of sturen naar Obi's Stichting Tichelwerk 7, 9682 PM Oostwold
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Broodfokkers moeten verboden worden !!

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Tuurlijk!
Gooi de RvB en de honden met stamboom maar weer gelijk met broodfokkers...

Nou zeg ik niet dat alles bij fokkers met stamboom altijd helemaal goed gaat maar kom op... dit gat niet de goede kant op hoor.

Besides.. het noemen van een "kennel" en die tot broodfokker verklaren in enige documententie is vragen om allerlei shit, bedreigingen en aangiftes... dus wees terughoudend.

Het is niet nodig dat 1 specifieke broodfokker de das om wordt gedaan; er zouden wettelijke kaders moeten komen die het die bedrijven onmogelijk maken voort te bestaan.

Suzanne
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

~Suzanne~ schreef:Tuurlijk!

Nou zeg ik niet dat alles bij fokkers met stamboom altijd helemaal goed gaat maar kom op... dit gat niet de goede kant op hoor.

Besides.. het noemen van een "kennel" en die tot broodfokker verklaren in enige documententie is vragen om allerlei shit, bedreigingen en aangiftes... dus wees terughoudend.

Het is niet nodig dat 1 specifieke broodfokker de das om wordt gedaan; er zouden wettelijke kaders moeten komen die het die bedrijven onmogelijk maken voort te bestaan.

Suzanne

Helemaal mee eens
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

crutz schreef:

Suzanne

Helemaal mee eens
:-) Bel jij de krant of zal ik het doen...? Dat we het eens zijn ;-)

Suzanne
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

~Suzanne~ schreef:
crutz schreef:

Suzanne

Helemaal mee eens
:-) Bel jij de krant of zal ik het doen...? Dat we het eens zijn ;-)

Suzanne
De televaag bellen/mailen/schrijven :LOL:
BessieTurf
Actief
Mijn ras(sen): Witte Herder

Ongelezen bericht door BessieTurf »

Het lijkt me moeilijk te definiëren wat een broodfokker is en welke fokker het goed doet. Dit vergt veel juridisch denkwerk en gesteggel. Ik weet niet of we daarmee de strijd tegen het dierenleed wel winnen. Door meer regulering worden straks de op juiste wijze gefokte honden te duur en dit zal mijns inziens alleen maar nog meer leiden tot fok uitgevoerd op ongewenste manier en dus tot meer leed.

Namen noemen is sowieso triggy. We moeten hier niet op de stoel van de rechter gaan zitten. Als je problemen met een fokker hebt lijkt het me dat je dit persoonlijk met hem/haar uit moet vechten en niet via de social media. Daar komt bij dat er genoeg kwaadwillende lui zijn die mensen op deze manier benadelen waardoor er onschuldigen slachtoffer kunnen zijn van zo'n actie.

Net als met alles in deze maatschappij blijf je mensen houden die zich op verkeerde wijze met iets bezig houden. Ik denk niet dat zoiets weg te poetsen is door overregulering.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ja hoor, broodfokkers, fokkers, rvb willen aanpakken maar zelf een Engelse Bul kopen aan het emailadres te zien. Ik weet niet of ik hier nu een lach- of huilsmilie achter moet zetten.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

thom schreef: Beste facebook vrienden, zoals velen van jullie weten is Obi's Stichting bezig om de Hondenhandel en de broodfok een halt toe te roepen.
Knap hoor, is verder nog niemand gelukt :roll:

Nee sorry. Ik ben uiteraard geen voorstander van broodfok, maar het lukt al niet eens om de bestaande regels te handhaven (oa de regel dat pups het nest niet mogen verlaten voordat ze 7 (8?) weken oud zijn, hoeveel -veel- jongere pups worden er niet de grenzen over gesmokkeld). Wat wil je dan met meer regels en wetten die niet gehandhaafd kunnen worden.

En zolang Jan Piet en Klaas een broodfokker pas herkennen als hun pup doodziek bij de dierenarts ligt, zie ik de oplossing nog niet naderbij komen.

Bovendien, zonder broodfok kan er op dit moment totaal niet aan de vraag naar pups worden voldaan. Niet dat dat een reden is om alle mishandelingen goed te praten, maar wel iets om bij stil te staan. Willen we dat een pup een dusdanig exclusief 'product' wordt dat het nog maar aan een enkeling is om er een te krijgen? Niet iedereen wil immers een herplaatser.

En, alleen met stamboom fokken is ook de oplossing niet, tenzij er nu echt werk wordt gemaakt van open stamboeken.
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Gollum schreef:Ja hoor, broodfokkers, fokkers, rvb willen aanpakken maar zelf een Engelse Bul kopen aan het emailadres te zien. Ik weet niet of ik hier nu een lach- of huilsmilie achter moet zetten.
Laat mooi zien hoe kortzichtig mensen kunnen zijn en hoe rekbaar het begrip 'welzijn voor alle honden' voor veel mensen is.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

BessieTurf schreef:Het lijkt me moeilijk te definiëren wat een broodfokker is en welke fokker het goed doet. Dit vergt veel juridisch denkwerk en gesteggel. Ik weet niet of we daarmee de strijd tegen het dierenleed wel winnen. Door meer regulering worden straks de op juiste wijze gefokte honden te duur en dit zal mijns inziens alleen maar nog meer leiden tot fok uitgevoerd op ongewenste manier en dus tot meer leed.

Namen noemen is sowieso triggy. We moeten hier niet op de stoel van de rechter gaan zitten. Als je problemen met een fokker hebt lijkt het me dat je dit persoonlijk met hem/haar uit moet vechten en niet via de social media. Daar komt bij dat er genoeg kwaadwillende lui zijn die mensen op deze manier benadelen waardoor er onschuldigen slachtoffer kunnen zijn van zo'n actie.

Net als met alles in deze maatschappij blijf je mensen houden die zich op verkeerde wijze met iets bezig houden. Ik denk niet dat zoiets weg te poetsen is door overregulering.
:ok:

Voor je protest aantekent is het inderdaad wel handig als je weet waar je tegen protesteert :wink:
Dus eerst maar "even" een definitie regelen van broodfokker en hondenhandelaar? :idea:
Is nog knap lastig.
Ik ben benieuwd wie er een goeie definitie kan maken. :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Ik keek even op de site van de stichting (we hebben u steun hard nodig...). De actie is tegen hondenhandel maar zo te zien wordt in één moeite door ook de broodfokkerij, 'civiele' fokkerij (?) en de Raad van Beheer aan de kaak gesteld. Bij dergelijk geroeptoeter haak ik direct al af.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Gollum schreef:Ja hoor, broodfokkers, fokkers, rvb willen aanpakken maar zelf een Engelse Bul kopen aan het emailadres te zien. Ik weet niet of ik hier nu een lach- of huilsmilie achter moet zetten.

Dat is idd het eerste wat mij ook opviel idd :oeps:
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

thom schreef:BELANGRIJKE OPROEP-BELANGRIJKE OPROEP-BELANGRIJKE OPROEP-BELANGRIJKE OPROEP

OPROEP OPROEP OPROEP OPROEP OPROEP
Veel (irritant) geschreeuw, weinig wol.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik heb geen verhalen van broodfokkers, tenminste niet uit eigen hand. Ik koop nu eenmaal geen hond bij een broodfokker.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Devel

Ongelezen bericht door Devel »

Darko is gefokt door een broodfokker. Rare vent, heb hem nog gebeld, hij heeft zijn reu (darko's vader) als dekreu staan met als belovende woorden dat hij HD en ED vrij is en dit in te zien is. Echter mocht ik helemaal niets zien en kreeg ik ook geen info van de ouders. Lijkt me toch als je niets te verbergen hebt je alles kunt aantonen, zeker als ze vrij zijn..
TessavanDoorn

Ongelezen bericht door TessavanDoorn »

Wij hebben een tijdje geleden gereageerd op een advertentie op marktplaats. We waren op zoek naar een duitse dog pup. Via de email klonk alles leuk en aardig maar toen we langs gingen voor een afspraak zijn we flink geschrokken. Het was een soort loods waar zeker meer dan 10 verschillende rashonden in hokken lagen met pups. De man was alles behalve vriendelijk en de honden leken wel bang voor hem. Wij als dierenvrienden wilden niet meewerken aan deze handel en hebben geen pup meegenomen. Wat natuurlijk ons hart brak. De keuze om zo een lieve pup bij die vreselijke mensen achter te laten was heel moeilijk. Wij hebben melding gedaan van deze man. Niet bij Obi's stichting maar bij www.meldmalafidehondenhandel.nl
Ik ben blij dat er actie wordt ondernomen om deze mensen te stoppen en ik denk dat broodfok wel definieerbaar is voor de wet. Wat wel moeilijk is hoe het kan worden gehandhaafd.
Wat ik versta onder broodfokker: meer dan 1 nestje per jaar per hond en minimaal 6 verschillende hondenrassen.
Wat verstaan jullie onder broodfokker dan?
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

TessavanDoorn schreef:Wij hebben een tijdje geleden gereageerd op een advertentie op marktplaats. We waren op zoek naar een duitse dog pup. Via de email klonk alles leuk en aardig maar toen we langs gingen voor een afspraak zijn we flink geschrokken. Het was een soort loods waar zeker meer dan 10 verschillende rashonden in hokken lagen met pups. De man was alles behalve vriendelijk en de honden leken wel bang voor hem. Wij als dierenvrienden wilden niet meewerken aan deze handel en hebben geen pup meegenomen. Wat natuurlijk ons hart brak. De keuze om zo een lieve pup bij die vreselijke mensen achter te laten was heel moeilijk. Wij hebben melding gedaan van deze man. Niet bij Obi's stichting maar bij www.meldmalafidehondenhandel.nl
Ik ben blij dat er actie wordt ondernomen om deze mensen te stoppen en ik denk dat broodfok wel definieerbaar is voor de wet. Wat wel moeilijk is hoe het kan worden gehandhaafd.
Wat ik versta onder broodfokker: meer dan 1 nestje per jaar per hond en minimaal 6 verschillende hondenrassen.

Iedere fokker (van rashondenfokker, aangesloten-bij-de-rasvereniging-fokker, Mien-op-de-hoek, etc.) die geldelijk gewin boven het welzijn van de hond stelt.
Maar vergis je niet, alle aandacht gaat dan direct uit naar de beruchte puppyhandelaren, maar iemand die de jaarlijkse vakantie en nieuwe inrichting bekostigd door het elk jaar laten dekken van hun teef/teven is óók een broodfokker.
En deze fokkers kunnen ook lid van de rasvereniging zijn en hun honden voorzien van ronkende verhalen en stamboom aan nietsvermoedende pupkopers verkopen. En dat leuke 'oeps-'nestje van de buurvrouw die haar Fifi laat dekken door Bello op de hoek ook. Vooral als later blijkt dat Fifi elk jaar een nestje krijgt.

Persoonlijk denk ik dat het juridisch onmogelijk is om een waterdichte definitie van 'broodfok' te ontwerpen. Er gaan miljoenen om in de hondenhandel en dat betekent dat er altijd mensen zijn die daar een graantje van willen meepikken en het dierenwelzijn aan hun derrière zal roesten.
Maar goed, dat geldt ook voor de doorsnee pupkoper. :wink:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

TessavanDoorn schreef:Wij hebben een tijdje geleden gereageerd op een advertentie op marktplaats. We waren op zoek naar een duitse dog pup. Via de email klonk alles leuk en aardig maar toen we langs gingen voor een afspraak zijn we flink geschrokken. Het was een soort loods waar zeker meer dan 10 verschillende rashonden in hokken lagen met pups. De man was alles behalve vriendelijk en de honden leken wel bang voor hem. Wij als dierenvrienden wilden niet meewerken aan deze handel en hebben geen pup meegenomen. Wat natuurlijk ons hart brak. De keuze om zo een lieve pup bij die vreselijke mensen achter te laten was heel moeilijk. Wij hebben melding gedaan van deze man. Niet bij Obi's stichting maar bij www.meldmalafidehondenhandel.nl
De grote puppyhandelaren importeren, daar wordt (zo goed als) niet gefokt.
Denk niet dat die veel te lijden hebben als er nog "maar" 6 verschillende rassen mogen liggen. Nemen ze gewoon wat op dat moment goed loopt.
Er ligt in het buitenland toch een constante voorraad klaar.
En wat te denken van de vele "thuisnesten" die van puppyhandelaren worden afgenomen?
Pups die boven de -+10-12 weken zijn gaan naar particulieren die ze verkopen alsof het een nest van de eigen hond is.
Pauline
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pauline »

TessavanDoorn schreef:Via de email klonk alles leuk en aardig maar toen we langs gingen voor een afspraak zijn we flink geschrokken. Het was een soort loods waar zeker meer dan 10 verschillende rashonden in hokken lagen met pups. De man was alles behalve vriendelijk en de honden leken wel bang voor hem. Wij als dierenvrienden wilden niet meewerken aan deze handel en hebben geen pup meegenomen.
:ok: Het beste wat je doen kunt: gewoon niet kopen op zo'n adres.
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Ik heb een geweldige hond gehad uit de broodfok, zolang er zo naïef gedacht wordt zoals ik bij aankoop zal broodfok blijven bestaan helaas.
De onwetendheid of zoals sommige misschien zeggen dommigheid, ongeduld , impuls,maakt dat broodfok blijft bestaan
TessavanDoorn

Ongelezen bericht door TessavanDoorn »

Mhm het is inderdaad lastig om te definiëren. Hebben meer mensen dit meegemaakt dat ze een hond hebben gekocht uit de illegale handel ? Ik kan me tenminste niet voorstellen dat het legaal is.
Ήυs
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Ήυs »

Ik haak al af bij de schreeuwende letters 'belangrijke oproep' en 'oproep' x583737. Heel irritant.
dagmar88
Zeer actief

TessavanDoorn schreef:Mhm het is inderdaad lastig om te definiëren. Hebben meer mensen dit meegemaakt dat ze een hond hebben gekocht uit de illegale handel ? Ik kan me tenminste niet voorstellen dat het legaal is.
Moet iets dat illegaal is nog verboden worden?
kipo
Zeer actief

Beetje flauw Dagmar.
De import van kofferbakken vol 5 weken oude pups is illegaal. Pups moeten tot 7 (of8) weken bij hun moeder blijven. Maar het verkopen van weet-ik-hoeveel honden/pups per jaar is volkomen legaal, zolang je maar aan de -zeer minimale- eisen van de welzijnswet voldoet en netjes je belastingaangifte doet.
dagmar88
Zeer actief

kipo schreef:Beetje flauw Dagmar.
De import van kofferbakken vol 5 weken oude pups is illegaal. Pups moeten tot 7 (of8) weken bij hun moeder blijven. Maar het verkopen van weet-ik-hoeveel honden/pups per jaar is volkomen legaal, zolang je maar aan de -zeer minimale- eisen van de welzijnswet voldoet en netjes je belastingaangifte doet.

:mrgreen: Sorry.

Eenmaal hier worden ze wel legaal gemaakt in samenwerking met de dierenarts :ugh:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Het is prima om een leeftijdsgrens bij import te handhaven.
Alleen: hoe handhaaf je het in de praktijk als de grenzen open zijn?

Dat geldt voor heel veel dingen natuurlijk, die open grenzen zijn een economische zegen. En vloek natuurlijk.
Kies maar hoe we dat gaan aanpakken.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
kipo
Zeer actief

Marjoleine schreef:Het is prima om een leeftijdsgrens bij import te handhaven.
Alleen: hoe handhaaf je het in de praktijk als de grenzen open zijn?

Dat geldt voor heel veel dingen natuurlijk, die open grenzen zijn een economische zegen. En vloek natuurlijk.
Kies maar hoe we dat gaan aanpakken.
De (on-)mogelijkheid tot handhaving is volgens mij de kern van het probleem en dan niet alleen bij import. Wie controleert er of alle hier geboren pups en kittens niet te vroeg van hun moeder gescheiden worden. Zeker bij katten, waar ongewenste nesten nog best veel voorkomen, zie je toch regelmatig dat mensen die kitten al met 6 weken wegdoen.
iones
Zeer actief

Tsja, inderdaad.

Tenzij je een fokker hebt getroffen die ervoor gekozen heeft niet voor de rasstandaard te gaan, maar bewust te fokken op betere gezondheid.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
iones
Zeer actief

TessavanDoorn schreef:Wij hebben een tijdje geleden gereageerd op een advertentie op marktplaats. We waren op zoek naar een duitse dog pup. Via de email klonk alles leuk en aardig maar toen we langs gingen voor een afspraak zijn we flink geschrokken. Het was een soort loods waar zeker meer dan 10 verschillende rashonden in hokken lagen met pups. De man was alles behalve vriendelijk en de honden leken wel bang voor hem. Wij als dierenvrienden wilden niet meewerken aan deze handel en hebben geen pup meegenomen. Wat natuurlijk ons hart brak. De keuze om zo een lieve pup bij die vreselijke mensen achter te laten was heel moeilijk. Wij hebben melding gedaan van deze man. Niet bij Obi's stichting maar bij http://www.meldmalafidehondenhandel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Nou, dat vind ik toch een superactie van jullie, dat je dat gedaan hebt! :E:
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”