Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
4 katten en 1 hond ... hoe kunnen ze samen?
Moderator: moderatorteam
-
Sandra212
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Dobermann Pinscher, Kelpie, Siberische Husky
- Aantal honden: 1
4 katten en 1 hond ... hoe kunnen ze samen?
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, wil ik jullie een probleem voorleggen.
Sinds 3 weken is ons "gezin" (ik, mijn man en onze 4 katten) uitgebreid met een zeer lieve en sociale dobermann reu van 7 maanden.
De hond is echt super en doet het erg goed. Hij komt uit Servië en hij zou opgegroeid zijn met katten.
Ik begin daar echter aan te twijfelen, omdat hij echt niet goed reageert op onze 4 katten. Hij heeft geen kwaad in de zin (denk ik zo, als ik zijn houding en reacties bekijk), maar wil voornamelijk spelen... Er dus constant achteraan gaan.
In de eerste week heeft hij flink wat confrontaties gehad met 2 van onze katten. Dit heeft hem een aantal goede halen op zijn neus opgeleverd, maar helaas weerhoudt dit hem er niet van om telkens toch weer achter ze aan te gaan.
Hij is heel gefixeerd op ze, zodra hij ze ziet, is zijn blik nergens anders meer op gericht en reageert hij nauwelijks. Als we op tijd zijn, dat wil zeggen, wij zien de kat voordat hij hem ziet, dan kunnen we het redelijk af met een goede NEE... Toch blijft die fixatie en zodra hij kans krijgt, gaat hij alsnog naar de plak waar de kat was en gaat hij zoeken.
Dit is voor onze katten een reden om meteen weer te vluchten naar veiliger oorden (de zolder) zodra de hond zich beweegt.
Omdat de katten zich dus vrij snel uit de voeten maken, is het lastig om ze met elkaar te confronteren en aan elkaar te laten wennen. In ieder geval de hond goed duidelijk te maken dat de katten er niet zijn om op te jagen.
Onze benedenverdieping is open, er zitten geen deuren tussen de kamer en de trap. Is het misschien een goed idee om hier tijdelijk de trap af te sluiten voor de katten zodat wij de katten en hond meer in 1 ruimte hebben om zo de hond te leren om niet achter de katten aan te gaan?
Of zijn er misschien nog andere tips, trucs die we zouden kunnen proberen?
Voor ons is het heel belangrijk dat de katten ook gewoon weer van het hele huis gebruik kunnen maken en dat ze niet meer bang hoeven te zijn dat die lompe hond achter ze aan komt. Er zal vast een oplossing voor zijn toch?
Sinds 3 weken is ons "gezin" (ik, mijn man en onze 4 katten) uitgebreid met een zeer lieve en sociale dobermann reu van 7 maanden.
De hond is echt super en doet het erg goed. Hij komt uit Servië en hij zou opgegroeid zijn met katten.
Ik begin daar echter aan te twijfelen, omdat hij echt niet goed reageert op onze 4 katten. Hij heeft geen kwaad in de zin (denk ik zo, als ik zijn houding en reacties bekijk), maar wil voornamelijk spelen... Er dus constant achteraan gaan.
In de eerste week heeft hij flink wat confrontaties gehad met 2 van onze katten. Dit heeft hem een aantal goede halen op zijn neus opgeleverd, maar helaas weerhoudt dit hem er niet van om telkens toch weer achter ze aan te gaan.
Hij is heel gefixeerd op ze, zodra hij ze ziet, is zijn blik nergens anders meer op gericht en reageert hij nauwelijks. Als we op tijd zijn, dat wil zeggen, wij zien de kat voordat hij hem ziet, dan kunnen we het redelijk af met een goede NEE... Toch blijft die fixatie en zodra hij kans krijgt, gaat hij alsnog naar de plak waar de kat was en gaat hij zoeken.
Dit is voor onze katten een reden om meteen weer te vluchten naar veiliger oorden (de zolder) zodra de hond zich beweegt.
Omdat de katten zich dus vrij snel uit de voeten maken, is het lastig om ze met elkaar te confronteren en aan elkaar te laten wennen. In ieder geval de hond goed duidelijk te maken dat de katten er niet zijn om op te jagen.
Onze benedenverdieping is open, er zitten geen deuren tussen de kamer en de trap. Is het misschien een goed idee om hier tijdelijk de trap af te sluiten voor de katten zodat wij de katten en hond meer in 1 ruimte hebben om zo de hond te leren om niet achter de katten aan te gaan?
Of zijn er misschien nog andere tips, trucs die we zouden kunnen proberen?
Voor ons is het heel belangrijk dat de katten ook gewoon weer van het hele huis gebruik kunnen maken en dat ze niet meer bang hoeven te zijn dat die lompe hond achter ze aan komt. Er zal vast een oplossing voor zijn toch?
-
S@ndr@
- Zeer actief
Re: 4 katten en 1 hond ... hoe kunnen ze samen?
Met dit soort dingen geen grapjes, die katten zijn van jou en hij heeft er af te blijven en daar mag je fiks op ingrijpen
je kunt het proberen met een lijn eraan, of iets dergelijks ,maar voor nu even 0 tolerantie naar wat voor interactie dan ook richting de katten, als hij dat eenmaal snapt en keurig uitvoert- dan pas kun je iets minder streng worden.
denk dat t ook t makkelijkst is door te voeren en t zou mijn keuze zijn , later gaat hij er wel aan wennen en toleranter worden en ze accepteren als deel van zijn groep, maar voor nu kan dat nog even niet
zorg voor de zekerheid dat de katten ten alle tijden een veilige plek hebben waar ze naar toe kunnen vluchten waar de hond niet bij kan
je kunt het proberen met een lijn eraan, of iets dergelijks ,maar voor nu even 0 tolerantie naar wat voor interactie dan ook richting de katten, als hij dat eenmaal snapt en keurig uitvoert- dan pas kun je iets minder streng worden.
denk dat t ook t makkelijkst is door te voeren en t zou mijn keuze zijn , later gaat hij er wel aan wennen en toleranter worden en ze accepteren als deel van zijn groep, maar voor nu kan dat nog even niet
zorg voor de zekerheid dat de katten ten alle tijden een veilige plek hebben waar ze naar toe kunnen vluchten waar de hond niet bij kan
- Roompie
- Zeer actief
Hier ben ik het mee eens. En met Sandra ook. 0 tolerantie beleid ivm de katten.Nanna schreef:Trilbandje. Fixeren op een kat is een trilling in je nek.
En als dat niet helpt, stroom.
Hij moet echt leren dat katten off limits zijn en niet alleen als jij er bent om NEE te roepen.

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Dat kun je dan alsnog toch alleen maar uitvoeren als je zelf in het zicht bent?Nanna schreef:Trilbandje. Fixeren op een kat is een trilling in je nek.
Hij moet echt leren dat katten off limit zijn en niet alleen als jij er bent om NEE te roepen.
Lijkt me een lastig probleem, en ook niet fijn voor de katten die in eigen huis nu zo achterna gezeten worden. Heb helaas zelf geen nuttige tips voor je, heb alleen maar honden dus geen ervaring hiermee.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Wie weet werkt het inderdaad, bedankt voor je uitleg.Nanna schreef:Ja, maar als je door een gat in de krant meekijkt heeft die hond niet in de peiling dat jij dat onaangename gevoel in zijn nek bezorgt hoor.LongFields schreef:Dat kun je dan alsnog toch alleen maar uitvoeren als je zelf in het zicht bent?Nanna schreef:Trilbandje. Fixeren op een kat is een trilling in je nek.
Hij moet echt leren dat katten off limit zijn en niet alleen als jij er bent om NEE te roepen.
Ik heb Pirke zo het verdwijnen in konijnenholen afgeleerd. In een hol kijken was een trilling in je nek. Hij keek na twee keer zéér argwanend naar het het derde hol, besloot dat konijnen niet aardig waren en liet het verder voor wat het was.
Ik heb geen seconde gemerkt dat hij dat trillen aan mij linkte. Ik hield verder ook braaf mijn bakkes en deed net of ik het niet zag.
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
pom deed dit ook wel toen ze er net was (ze was toen nog een pup). De kat was heel leuk om mee te spelen, maar dat kan gewoon niet. Ze is ook niet lief en rustig, het arme dier. Toen heb ik haar ook verboden om ook maar naar de kat te kijken. Zeker niet ernaartoe of erachteraan. Ging al snel wel beter. Nu (anderhalf jaar later
) kunnen ze goed met elkaar in 1 huis, pom gaat de kat niet meer achterna en de kat is ook wat meer gewend aan het fenomeen hond in huis. De kat loopt onder de hond door en geeft kopjes, en de hond blijft rustig liggen als de kat voorbij komt. Gaat heel goed maar het duurde wel even.
-
S@ndr@
- Zeer actief
Van Gils was ook een echte etter pup naar die katten, die heb ik een aantal keren flink bij zijn bakken gepakt en de les gelezen
en nog wil hij ze af en toe al speelgoed gebruiken, maar nu is
dit voldoende
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 07 okt 2014 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Zo doe ik het ook, bijvoorbeeld met opvangers die erg op de katten gefixeerd zijn. Lijntje eraan, flink belonen als ze rustig blijven liggen met de kat in zicht, en een 'nee' als ze fixeren op de kat of ernaartoe willen. Ik zorgde er de eerste tijd wel voor dat ze niet bij elkaar konden als ik er niet bij was en dat de hond nooit de kans kreeg om achter de katten aan te gaan, want dat is natuurlijk enorm zelfbelonend gedrag - vandaar ook dat lijntje.sbientje schreef:pom deed dit ook wel toen ze er net was (ze was toen nog een pup). De kat was heel leuk om mee te spelen, maar dat kan gewoon niet. Ze is ook niet lief en rustig, het arme dier. Toen heb ik haar ook verboden om ook maar naar de kat te kijken. Zeker niet ernaartoe of erachteraan. Ging al snel wel beter. Nu (anderhalf jaar later) kunnen ze goed met elkaar in 1 huis, pom gaat de kat niet meer achterna en de kat is ook wat meer gewend aan het fenomeen hond in huis. De kat loopt onder de hond door en geeft kopjes, en de hond blijft rustig liggen als de kat voorbij komt. Gaat heel goed maar het duurde wel even.
Zelfs bij een paar honden die erg gefixeerd waren op katten, kon na 1 of maximaal 2 dagen dat lijntje eraf en was een stemcorrectie voldoende. Na een dag of 4-5 waren de honden zo aan de katten gewend, dat ze ook niet meer apart hoefden als ik er niet bij was. De katten hebben hier wel altijd voldoende hoge ligplekjes, dus zo wennen de honden er ook vrij snel aan om in één ruimte te zijn met de katten. Pas op het moment dat ze de katten konden negeren en er rustig op reageerden, liet ik ze (ook eerst aan de lijn) rustig aan de kat snuffelen.
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
ja pom was ook echt een lastig monster daarin. Nu zoekt de kat haar op en andersom, ze zijn (of gedragen) zich wat meer gelijkwaardig. Pom is vriendelijk maar krijgt nog weleens wat tikken, achteraan rennen doet ze niet meer. Soms sjokt ze er wel achteraan maar dan roep ik haar gewoon terug, dat gaat ook prima. Ook buiten is ze een stuk rustiger met katten, al is dat toch wel weer anders dan eigen katS@ndr@ schreef:Van Gils was ook een echte eter pup naar die katten, die heb ik een aantal keren flink bij zijn bakken gepakt en de les gelezen![]()
en nog wil hij ze af en toe al speelgoed gebruiken, maar nu is
dit voldoende
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Hier was de regel dat de honden als pup zijnde altijd respect moesten hebben voor de kat(ten). Laatste werd ook beschermd tegen de honden. Doordat de kat bij ons wel op de bank mag en hond niet, had de kat ook altijd een plek waar die veilig in bijzijn van de hond kan verkeren.
Wat Inge al aangeeft: negeren wordt beloond, fixeren levert een waarschuwing op. Alle honden hebben altijd respect gehad voor onze eigen katten, zelfs zo dat ook hun voer niet wordt aangeraakt.
Wat Inge al aangeeft: negeren wordt beloond, fixeren levert een waarschuwing op. Alle honden hebben altijd respect gehad voor onze eigen katten, zelfs zo dat ook hun voer niet wordt aangeraakt.
-
Sandra212
- Vaste gebruiker
Bedankt voor de reacties zo ver.
Ik begrijp het allemaal prima, maar het probleem is dus dat de katten niet in de kamer komen als de hond los is.
Heel soms durven ze wel, als hij slaapt, dan kijken ze om het hoekje. Dan houden wij het natuurlijk in de gaten, maar zodra de hond gaat verliggen, dan zijn de katten gelijk weg.
Op deze manier valt er natuurlijk weinig te corrigeren, vandaar mijn vraag of het misschien verstandig is om de katten niet meer zoveel vrijheid te geven dat ze naar boven kunnen. In de kamer zijn genoeg plekjes waar ze veilig zijn.
@Nanna : Wat is een trilbandje? En hoe werkt dat precies?
Ik begrijp het allemaal prima, maar het probleem is dus dat de katten niet in de kamer komen als de hond los is.
Heel soms durven ze wel, als hij slaapt, dan kijken ze om het hoekje. Dan houden wij het natuurlijk in de gaten, maar zodra de hond gaat verliggen, dan zijn de katten gelijk weg.
Op deze manier valt er natuurlijk weinig te corrigeren, vandaar mijn vraag of het misschien verstandig is om de katten niet meer zoveel vrijheid te geven dat ze naar boven kunnen. In de kamer zijn genoeg plekjes waar ze veilig zijn.
@Nanna : Wat is een trilbandje? En hoe werkt dat precies?
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
juist je kat de vrijheid en ruimte geven. als de kat dat niet heeft en de hond in 1 onbewaakt ogenblik achter je kat aan jaagt is het leed niet te over zien. geloof me het bloed zit dan op alle muren.
zodra ik een hond in huis heb, laat ik hem nooit fixeren naar de katten. ik gooi dan meestal iets wat herrie maakt zonder iets te zeggen. komt de hond naar mij toe bekrachtig ik "het enge" door te zeggen af vent/meisje ben je zo geschrokken. dat doe ik iedere keer zodra de hond naar de kat kijkt.
nu lopen er bij mij 7 katten en 5 honden rond in pais en vree.
ellen
zodra ik een hond in huis heb, laat ik hem nooit fixeren naar de katten. ik gooi dan meestal iets wat herrie maakt zonder iets te zeggen. komt de hond naar mij toe bekrachtig ik "het enge" door te zeggen af vent/meisje ben je zo geschrokken. dat doe ik iedere keer zodra de hond naar de kat kijkt.
nu lopen er bij mij 7 katten en 5 honden rond in pais en vree.
ellen
- mariekebrand
- Actief
- Mijn ras(sen): kruising stafford
Toen wij Sjors (kat) buiten gevonden hadden was Django eerst ook aan het fixeren en wou hem echt pakken en niet om te spelen
We hebben heel geduldig geoefend met Django aan de lijn en Sjors lekker in de kamer laten lopen en de deur dicht zodat hij steeds in het zicht van Django was en er zelf helemaal niet mee bezig zijn en ondertussen gewoon lezen/laptoppen op de bank zodat Django al snel doorhad dat het helemaal niet interessant was zo'n kat in de woonkamer, en als django ging liggen uitgebreid belonen en dan steeds opbouwen met spelen terwijl hij nog aan de lijn zat en dan langzaam sjors erbij betrekken, nu kunnen ze niet meer zonder elkaar
maar bij jou waren de poezen er natuurlijk eerst dus weet niet of je hier dan wat aan hebt..
groetjes django en sjors

We hebben heel geduldig geoefend met Django aan de lijn en Sjors lekker in de kamer laten lopen en de deur dicht zodat hij steeds in het zicht van Django was en er zelf helemaal niet mee bezig zijn en ondertussen gewoon lezen/laptoppen op de bank zodat Django al snel doorhad dat het helemaal niet interessant was zo'n kat in de woonkamer, en als django ging liggen uitgebreid belonen en dan steeds opbouwen met spelen terwijl hij nog aan de lijn zat en dan langzaam sjors erbij betrekken, nu kunnen ze niet meer zonder elkaar
groetjes django en sjors

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Ik weet niet hoe jij je katten bijvoorbeeld voert: hier krijgen ze twee x per dag een maaltijd, voor een maaltijd komen ze (uiteindelijk) altijd wel naar beneden. Ik heb katten we eens geforceerd te vluchten om met een hond te kunnen oefenen. Overigens blijf ik Norah nooit voor de volle 100 % alleen met de katten vertrouwen, maar goed ik laat haar sowieso helemaal zonder 1 van de andere dieren alleen omdat ze snel een handje heeft om te chagrijnen.

- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Aantal honden: 3
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Hier dus ook zo gedaan.Nanna schreef:Trilbandje. Fixeren op een kat is een trilling in je nek.
Trillen heeft bij Indy totaal geen zin. Dus ook stroom gebruikt. Het gaat hier nu best lekker. Als ze weer eens bezig blijft gaat de band om zonder dat er prik uitkomt. En dan is het haar ook duidelijk. Ik zeg dan ook niets, net of er niets gebeurt.
Ik blijf altijd oppassen, dat wel. Als we er niet zijn zit het spul gescheiden. Wat hier prima gaat omdat we een voor en achterkamer hebben. Via de achterkamer kunnen de katten in de kattenren en vaak ook naar boven. En Indy heeft heel de voorkamer, met bank en mand.
Moet ook eerlijk zijn dat het ook een beetje mijn eigen schuld is. Toen Indy nog buiten woonde zat ze wel eens voor de kattenren, beetje dollen.
Op zich kan het hier gewoon langs elkaar heen lopen en weet Indy dat kat een dikke NEE is voor haar.
Alleen poes heeft ook wel eens een hollewip nodig. Ook die kan uitdagen wat we ook niet accepteren.
Vaak genoeg ligt alles hier naast ons op de bank te slapen of te kluiven in vrede. Was in het begin absoluut niet mogelijk. Dus ik ben al dik tevreden.
-
Tiny
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Akira kon hier alleen blijven als ze Silpoes met rust liet, Silpoes is al een oudje en lichtelijk dement en heeft recht op rust, veiligheid en vrijheid in huis. De eerste keer was spannend, Sil was honden gewend en Akira volgens zeggen ook maar ik nam liever geen risico. Ik heb er echt bovenop gezeten en ieder haartje wat maar bewoog richting kat de kiem in gesmoord. Opjagen was echt een grote nee. Nu slapen ze samen op bed en bedelen samen om stukjes kip. Silpoes heeft wel de mogelijkheid om te vluchten, de zolder is van haar en Akira mag daar ook niet komen, want ik neem nog steeds geen risico.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
- Daisy@
- Zeer actief
Ik vind het ook altijd wel fijn als de katten een plaats voor zichzelf hebben waar echt geen hond kan en mag komen. Hier kunnen ze beneden op verschillende plekken omhoog. (kast, krabpaal, ballustrade in de kattenren) Plus Indy mag niet boven komen. Dus plekken zat waar ze echt veilig kunnen zitten.
En dan zitten ze met een arrogante kop van boven op de kast naar Indy te kijken, haha. Want zulke etters zijn katten dan weer wel
Zag pas op Youtube een verhaal bij 'My cat from hell'
Twee kleine hondjes die constant een kat aan het opjagen waren. En de eigenaar liet het gebeuren. Kon zelf niet verzinnen dat de kat een aantal veilige plekjes moest hebben. PLUS dat ze haar honden ook op kon voeden.
Is wel goed gekomen geloof ik.
Indy is geloof ik ook wel een beetje bang van de katten, zeker Chevy. Van haar heeft ze wel eens de nageltjes gevoeld heb ik het idee. Maar ik heb het liever zo dan andersom.
En dan zitten ze met een arrogante kop van boven op de kast naar Indy te kijken, haha. Want zulke etters zijn katten dan weer wel
Zag pas op Youtube een verhaal bij 'My cat from hell'
Twee kleine hondjes die constant een kat aan het opjagen waren. En de eigenaar liet het gebeuren. Kon zelf niet verzinnen dat de kat een aantal veilige plekjes moest hebben. PLUS dat ze haar honden ook op kon voeden.
Is wel goed gekomen geloof ik.
Indy is geloof ik ook wel een beetje bang van de katten, zeker Chevy. Van haar heeft ze wel eens de nageltjes gevoeld heb ik het idee. Maar ik heb het liever zo dan andersom.
-
laeken
- Zeer actief
Hek in huis. Zodra die katten en die hond in elkaars buurt kunnen zijn zonder dat de katten meteen moeten rennen lost het zichzelf misschien wel op. Ik zou niet straffen en niet bemoeien. Hond doet ze duidelijk niks anders waren ze er al geweest. Hij moet alleen kalmeren. Dat gaat prima als hij bij de katten is zonder dat hij bij de katten kan. Dat is denk ik de beste manier. Geen trilbandjes en correcties want dan krijgen die katten een vieze smaak in zijn mond en dan weet je dus nooit hoe hij die katten gaat zien. Mijn tante had een fikse Duitse herder van 7 maanden. Die heeft de katten die ze van ons kreeg in een bench gedaan, de hond de hele dag kaas gevoerd bij de bench, de hond leren zitten naast de bench en met beloning de katten minder interessant gemaakt. Daarna mochten de kittens los, doorgegaan met het trainen van de hond bij de kittens. AF! Kaasje. Zit! Kaasje. En de kittens konden door de traphekjes dus altijd ergens naartoe waar ze veilig waren. Later lag de hond met de kittens in de mand en die zijn 13 jaar dikke maatjes gebleven. Die DH heeft die kittens aangenomen als roedelgenootjes.
Corrigeren om elkaar leuk te leren vinden en corrigeren om ontspannen te doen in elkaars aanwezigheid zie ik persoonlijk niet als een oplossing. Dat is meer wat voor een hond die op straat op katten af gaat. Niet voor een hond waarvan je wil dat hij vrienden met diezelfde katten wordt.
Corrigeren om elkaar leuk te leren vinden en corrigeren om ontspannen te doen in elkaars aanwezigheid zie ik persoonlijk niet als een oplossing. Dat is meer wat voor een hond die op straat op katten af gaat. Niet voor een hond waarvan je wil dat hij vrienden met diezelfde katten wordt.
- Daisy@
- Zeer actief
Ik heb het dus in eerste instantie wel geprobeerd op die manier. Maar ik kwam niet veel verder. Dus toen ben ik met de TT aan de slag gegaan. Het is ook niet mijn eerste idee om naar de TT te grijpen.
Maar hier werkte de aanpak die jij beschreef niet echt.
Maar hier werkte de aanpak die jij beschreef niet echt.
-
Sandra212
- Vaste gebruiker
Mijn katten samen in 1 bench dat gaat niet werken, dan maken ze elkaar wel af...
Daarnaast is Caine helemaal niet geïnteresseerd in eten als hij zo gefixeerd is op 1 van de katten.
Ik ben nu van plan de opgang naar boven af te sluiten en tussen de keuken en woonkamer een traphek te maken.
Zodat de katten wel weg kunnen, maar toch in de buurt blijven en niet meer direct naar zolder vluchten.
Tja, zolang er geen "contact" is, kan ik ook weinig proberen om het in goede banen te leiden, vandaar deze oplossing om ze op dezelfde verdieping te houden.
Ook ben ik informatie aan het verzamelen over een trainingsband. Of ik deze ook daadwerkelijk zal moeten inzetten, dat zal de tijd leren.
Tips blijven natuurlijk welkom
Daarnaast is Caine helemaal niet geïnteresseerd in eten als hij zo gefixeerd is op 1 van de katten.
Ik ben nu van plan de opgang naar boven af te sluiten en tussen de keuken en woonkamer een traphek te maken.
Zodat de katten wel weg kunnen, maar toch in de buurt blijven en niet meer direct naar zolder vluchten.
Tja, zolang er geen "contact" is, kan ik ook weinig proberen om het in goede banen te leiden, vandaar deze oplossing om ze op dezelfde verdieping te houden.
Ook ben ik informatie aan het verzamelen over een trainingsband. Of ik deze ook daadwerkelijk zal moeten inzetten, dat zal de tijd leren.
-
laeken
- Zeer actief
Wat voor trainingsband ben je precies aan het overwegen?Sandra212 schreef:Mijn katten samen in 1 bench dat gaat niet werken, dan maken ze elkaar wel af...![]()
Verder bedoelde ik natuurlijk niet je katten in een bench.
Als je hond niet meer te bereiken is met de katten in de buurt dan vraag ik me sterk af of je de juiste hond genomen hebt bij deze katten. Een doberman die op katten gaat jagen maakt ze allemaal een kop kleiner voor je het door hebt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
-
Sandra212
- Vaste gebruiker
Ik wilde graag een Dobermann en mijn eerste vraag aan een fokker is altijd geweest of ze gewend zijn met katten. Dat was bij deze het geval, vandaar de keus. Nu echter heb ik mijn twijfels hierover gezien de reactie van Caine op katten en heb deze ook geuit aan de fokker. Nu blijkt dat hij daar met katten heeft "gespeeld"... Ik weet niet hoe jij je dat voorstelt, maar ik heb daar nu wel een idee van. Leuk met katten spelen, er achteraan rennen enzo, en dat komt helemaal overeen met het gedrag dat hij nu vertoont. Hij pakt ze niet, maar gaat er achteraan en gaat fijn voor ze staan blaffen en springen als ze even geen kant op kunnen. Resultaat: Katten die bij elke geluid uit de woonkamer naar zolder vluchten, zelfs ik ben "eng", want waar het vrouwtje is, ja, daar is vast ook dat enge hondenbeest... pffffff, ik vind het erg lastiglaeken schreef:Wat voor trainingsband ben je precies aan het overwegen?Sandra212 schreef:Mijn katten samen in 1 bench dat gaat niet werken, dan maken ze elkaar wel af...![]()
Verder bedoelde ik natuurlijk niet je katten in een bench.Dat heeft mijn tante gedaan met haar twee kittens. Die gingen enkele dagen in de bench van de DH op tafel. Dat waren twee hele kleine kittens van net 8 weekjes. Met volwassen katten doe je dat soort dingen natuurlijk niet. Het gaat echter om het idee. Ik bedoelde dus dat je katten ergens veilig kunnen zitten bv achter een hekje.
Als je hond niet meer te bereiken is met de katten in de buurt dan vraag ik me sterk af of je de juiste hond genomen hebt bij deze katten. Een doberman die op katten gaat jagen maakt ze allemaal een kop kleiner voor je het door hebt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
- Roompie
- Zeer actief
Ik zou er dus wel een trilband omhangen. Je katten hebben ook recht om rustig in huis te kunnen zijn en je dober moet dat dus maar vlot leren.

-
laeken
- Zeer actief
Dat snap ik. Dat is niet mild. Denk ook dat je je katten nu wel iets heel naars hebt aangedaan. Dat hij niet jaagt is echter een hele grote plus. Ik zou er iemand bij halen die echt goed is in lezen van gedrag van honden en trainen van honden. Denk dat als hij echt alleen wil spelen dit wel goed kan komen. Hij is 7 maanden dus uiteraard veel te ongeremd. Nu kan ik me ook wat voorstellen bij straffen. Hij mag niet zo wild met de katten doen. Zolang hij echter goede bedoelingen heeft kan het in elk geval goed komen.
Ik zou dus wel mijn huis in twee stukken verdelen en ik zou ZEKER die katten de bovenverdieping geven voor nu. Die katten gedwongen met die hond opzadelen maakt dat ze echt bol komen te staan van de stress en dan reageren ze ook niet goed. Zodra je ze de bovenverdieping geeft en een hek plaatst kunnen ze op eigen initiatief en op eigen tijd komen. Dat kan zomaar weken duren maar ze zullen er wel achter komen dat die hond niks doet. Die gaan dus pas weer ontspannen als ze ergens zeker veilig zijn en dat zal echt een verdieping moeten zijn weg bij die hond. Die hond zal wel kalmeren. Op termijn. Dus je moet een hele lange adem hebben ben ik bang. Forceren is denk ik echt zinloos. Straffen kan evt wel. Maar dan zou ik gewoon heel veel gaan trainen met die hond en hem verbaal leren sturen. Dus NEE! Dat doen we niet.
Ik zou dus wel mijn huis in twee stukken verdelen en ik zou ZEKER die katten de bovenverdieping geven voor nu. Die katten gedwongen met die hond opzadelen maakt dat ze echt bol komen te staan van de stress en dan reageren ze ook niet goed. Zodra je ze de bovenverdieping geeft en een hek plaatst kunnen ze op eigen initiatief en op eigen tijd komen. Dat kan zomaar weken duren maar ze zullen er wel achter komen dat die hond niks doet. Die gaan dus pas weer ontspannen als ze ergens zeker veilig zijn en dat zal echt een verdieping moeten zijn weg bij die hond. Die hond zal wel kalmeren. Op termijn. Dus je moet een hele lange adem hebben ben ik bang. Forceren is denk ik echt zinloos. Straffen kan evt wel. Maar dan zou ik gewoon heel veel gaan trainen met die hond en hem verbaal leren sturen. Dus NEE! Dat doen we niet.
- JYBD
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullterrier
Luna kwam hier ook uit een katloze situatie in een huis met 4 katten. We hebben in het begin geen actie's van haar naar de katten toe getolereerd. En ik moet zeggen dat is prima gelukt. We hebben er echt bovenop gezeten en nu nog. Als we weg gaan zijn of de katten buiten of Luna in de bench. Niet samen. Ook kunnen de katten weg, hoog, op de papegaaienkooi of kasten. Soms doet ze nog wel eens een poging om te spelen maar we weten dat tenminste 2 van onze (nu nog) 3 katten daar eigenlijk niet van gediend zijn en stevig meppen als ze in het nauw zitten. Dus af en toe heeft ze een flinke kras over haar neus. Maar dat is de afgelopen krap 3 jaar , denk ik, 3 keer gebeurd. En het is geen agressie van Luna naar de katten toen maar van de katten naar Luna. Maar dat kan zo omslaan dus we houden het nauwlettend in de gaten.
Ik ben niet labiel,.... ik ben emotioneel flexibel.