Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe leren waar wel en niet tegenaan te plassen?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Gijsstabij

Hoe leren waar wel en niet tegenaan te plassen?

Ongelezen bericht door Gijsstabij »

Onze Gijs is natuurlijk een mannetje, en die zal op een gegeven moment beginnen met overal zijn geur willen achter te laten
Hij is nu bijna 5 maand en soms zie ik hem al zijn poot optillen (dan denk ik Gijs, :| houd jij je nou maar met puppydingen bezig, haha) bv bij de ingang van het park en in het park op sommige stukjes gras
Ook al gaat hij soms niet helemaal goed, wel poot optillen maar dan te laat plassen en dat dan nog maar op de puppymanier doen, wel op de puppymanier plassen maar dan helemaal opzij hangen, bij beide dan ook heel kort dus dat is dan wel echt geur achterlaten

Ik weet overigens niet wat een normale leeftijd is dat ze daar mee beginnen?
Hij doet het wel echt alleen bij dat park en verder nooit ergens (nog)

Nu wil ik graag weten of er een manier is om hem aan te leren alleen tegen bomen en in het gras dat te doen en niet tegen de muur, brievenbus van de buren of van zulke dingen?
Als we hem dat kunnen leren hoe pakken we dat dan het beste aan en hoe hebben jullie dat zelf gedaan?

Eerst zaten we ook aan castreren te denken maar dat hebben we nu toch echt op de langelange baan geschoven, om eerst te kijken hoe hij zich ontwikkelt en of het dan noodzakelijk zou zijn
dat is een heel ander onderwerp dus graag alleen reacties over het plassen graag :)
moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Re: Hoe leren waar wel en niet tegenaan te plassen?

Ongelezen bericht door moniek&bo »

Hier heel simpel: tijdens het volgen wordt er niet geplast.
Krijgt hij 'vrij' (in bos, natuurgebied etc) plast hij maar een eind weg.

Wil hij ergens plassen waar het niet mag zeg ik uh-uh doorlopen.

:W:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik heb mijn reuen 'niet hier' aangeleerd door stevig door te lopen naar waar het wel mocht, voor die tijd geen gesnuffel toe te staan en als ze ondanks dat ook maar aanstalten maakten om die poot te heffen het commando 'niet hier' geven.
het duurde niet lang voordat ze dat begrepen, maar dat kwam ook wel omdat ik er in de aanleerfase bovenop zat en ze ook geen enkele gelegenheid tot wildplassen gaf.
toen ze eenmaal begrepen wat dat commando inhield was alleen het 'niet hier' voldoende om ze door te laten lopen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Wat ik doe is eerst het woord 'plasje' aan het plassen koppelen. Als hij plast zeg ik plasje en daarna dat is braaf, braaf plasje. Dat blijven herhalen dan plassen ze op laatst op commando. Als ze dat beheersen en we gaan uit wandelen trek ik hem rustig weg als hij ergens wil pissen waar ik het niet wil, zeg nee en loop stevig door. Zijn we dan ergens waar hij pissen mag zeg ik plasje en de sluizen gaan open.

Ik heb er ook een hekel aan als ze overal tegenaan pissen. Is ook nergens voor nodig. In het losloopgebied gaat ie zijn gpddelijke gang maar. Maar niet tegen, tuintjes, gevels auto's of weet ik het wat.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

renee-uk schreef:ik heb mijn reuen 'niet hier' aangeleerd door stevig door te lopen naar waar het wel mocht, voor die tijd geen gesnuffel toe te staan en als ze ondanks dat ook maar aanstalten maakten om die poot te heffen het commando 'niet hier' geven.
het duurde niet lang voordat ze dat begrepen, maar dat kwam ook wel omdat ik er in de aanleerfase bovenop zat en ze ook geen enkele gelegenheid tot wildplassen gaf.
toen ze eenmaal begrepen wat dat commando inhield was alleen het 'niet hier' voldoende om ze door te laten lopen.
Zo doe ik het met Mojo ook al sinds ik hem heb. Hij markeert nog niet en plast ook nog steeds als een pup (is nu 5 1/2 maand oud) maar nu al leer ik hem precies vanaf waar hij mag plassen. Thuis is dat de straat uit (20 meter) en dan aan de overkant van de weg langs het water, in Ermelo moet hij eerst het park af en mag hij daarbuiten pas. Dat gaat nu al prima, dus ik voorzie niet zo veel problemen als hij wel zijn poot gaat optillen en eventueel wil gaan markeren.
Als hij losloopt mag hij wat mij betreft bij iedere boom zijn poot optillen, ik loop gewoon door dan en hij sluit maar weer aan.
Maar tegen heggen, tuinhekken, pilaren of andere eigendommen van bewoners aanzeiken dat wil ik gewoon niet hebben.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

LongFields schreef:
renee-uk schreef:ik heb mijn reuen 'niet hier' aangeleerd door stevig door te lopen naar waar het wel mocht, voor die tijd geen gesnuffel toe te staan en als ze ondanks dat ook maar aanstalten maakten om die poot te heffen het commando 'niet hier' geven.
Zo doe ik het met Mojo ook al sinds ik hem heb. Hij markeert nog niet en plast ook nog steeds als een pup (is nu 5 1/2 maand oud) maar nu al leer ik hem precies vanaf waar hij mag plassen. Thuis is dat de straat uit (20 meter) en dan aan de overkant van de weg langs het water, in Ermelo moet hij eerst het park af en mag hij daarbuiten pas. Dat gaat nu al prima, dus ik voorzie niet zo veel problemen als hij wel zijn poot gaat optillen en eventueel wil gaan markeren.
Als hij losloopt mag hij wat mij betreft bij iedere boom zijn poot optillen, ik loop gewoon door dan en hij sluit maar weer aan.
Maar tegen heggen, tuinhekken, pilaren of andere eigendommen van bewoners aanzeiken dat wil ik gewoon niet hebben.
Dit doe ik ook en ik heb hem het commando plassen en inderdaad niet hier aangeleerd. Hij begint nu met markeren, maar poot optillen nog steeds niet met zijn 17 maanden. :schrik:
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Ari leerde het met doorlopen en soms een stevige nee.
Afbeelding
Gijsstabij

Ik denk dat ik aan de slag ga met niet hier, dan moet ik hem ook een beloning geven als hij niks doet en weer meeloopt neem ik aan? ;)
Zouden jullie ook een beloning geven voor het belonen voor markeren waar het wél mag, of zou het beter zijn om dat gewoon te negeren?
Ik denk dat het dan weer een beetje te verwarrend word namelijk
renee-uk
Zeer actief

Gijsstabij schreef:Ik denk dat ik aan de slag ga met niet hier, dan moet ik hem ook een beloning geven als hij niks doet en weer meeloopt neem ik aan? ;)
Zouden jullie ook een beloning geven voor het belonen voor markeren waar het wél mag, of zou het beter zijn om dat gewoon te negeren?
nee ik heb niet beloond, geef een reu niet de gelegenheid te markeren of te plassen waar ik het niet goed vind en waarschuw met 'niet hier' voordat het ook werkelijk gebeurt.
en nee ik heb plassen waar het wel mag nooit beloond, behalve uiteraard bij het zindelijk maken.
als hij ergens wel mag plassen vind ik dat al wel beloning genoeg eigenlijk :mrgreen:
maar je kunt het natuurlijk wel aangeven met een 'ga maar plassen' of zo, mijn honden plassen/plasten ook allemaal op commando al geef ik dat commando eigenlijk nooit bij een normale wandeling.
Laatst gewijzigd door renee-uk op 07 okt 2014 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

moniek&bo schreef:Hier heel simpel: tijdens het volgen wordt er niet geplast.

dit.
+1
Afbeelding
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Hetzelfde als Renee alleen gebruik ik het commando 'tuin'. Heel makkelijk aan te leren, Izzy heeft het toen ze als 2-jarige bij ons kwam binnen een paar dagen opgepikt. Gewoon doorlopen, commando tuin en als we ergens zijn waar het wel mag zeg ik 'ga maar plassen'. Ik gebruik het nu nog maar zelden trouwens.

Ik vind het wel een belangrijk iets, bij mijn ouders werd altijd tegen hun muurtje aangepiest door 1 hond en daar kwam echt een vieze, lelijke plek. Toen die muur vervangen werd, heeft mijn moeder er een keer iets van gezegd en nu gebeurt het niet meer.
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Je ziet al snel dat ze willen gaan markeren, snuffelen enzo.
Dan is het gewoon 'Nee', doorlopen en klaar.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Heavy schreef:
Marco88 schreef:

dit.
+1
+ 1
En nog een.
Want ik heb wel teven maar die markeren net zo hard.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
renee-uk
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Heavy schreef:
Marco88 schreef:

dit.
+1
+ 1
En nog een.
Want ik heb wel teven maar die markeren net zo hard.
mijn teven mogen ook alleen maar plassen waar ik het goedvind hoor ;)
Afbeelding

NiN
Actief

Ongelezen bericht door NiN »

Ik heb bij Olaf vanaf dag 1 op het moment dat hij plaste ''Plassen'' gezegd.
Als hij ergens wil gaan plassen waar het niet mag zeg ik ''Uh-uh'' en stap even flink door.
Als we dan bij een boom of andere plek zijn waar hij mag plassen zeg ik: ''Olaf; Plassen''
Gaat echt nog niet altijd goed hoor, maar soms vergeet hij gewoon te plassen omdat hij te druk is met andere dingen. Dan zeg ik vaak even ''Olaf; plassen'' en meestal snapt hij het en gaat braaf door zijn knietjes en krijgt dan een snoepie. Hij is 6 maanden en tilt zijn pootje nog niet op.
Ik heb vroeger een reu gehad die overal tegenaan zeek (en nogal dominant en moeilijk was) ik moest hem toen van de gedragstherapeute op commando leren plassen. Eerst vond ik het maar raar, maar het werkte super! Vandaar dat ik er met Olaf maar meteen mee begonnen ben ook al is elke hond anders :wink:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Daisy@ schreef:Je ziet al snel dat ze willen gaan markeren, snuffelen enzo.
Dan is het gewoon 'Nee', doorlopen en klaar.
Zo heb ik het ook gedaan.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Loslopend mogen ze overal plassen.
Aangelijnd kijken ze eerst mij aan of ze mogen snuffelen en dus vaak ook plassen... zeg ik ja dan doen ze t en nee moeten ze ff wachten tot t wel kan.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Hier is het ook Nee en Even doorlopen bij privétuintjes.

Op het zevenblad onder de heg van de buurvrouw mag Otto wel plassen :engel:
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Hier word ook alleen gepist waar ze loslopen.Anders kom je niet ver met 4 reuen dan kan ik bij de eerste boom blijven staan die ik tegen kom
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Gijsstabij schreef:Ik denk dat ik aan de slag ga met niet hier, dan moet ik hem ook een beloning geven als hij niks doet en weer meeloopt neem ik aan? ;)
Nee, ik heb dat nooit beloond. Consequent meetrekken waar het niet mag en de gelegenheid geven waar het wel mag, dan wordt het heel snel een gewoonte.
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Of zo over de stoep lopen dat de tuintjes rechts van je liggen en de hond links van je loopt (of andersom). Werkt bij Otto ook wel :ok:
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Gijsstabij

Genoeg tips en ervaringen waar ik wat mee kan!
Denk dat hij het wel snel leert, eerst wou hij ook bij iedereen de tuin inlopen, dat doet hij ook niet meer

Hij probeerde het net bij een paaltje, NEE en doorlopen werkte prima :D

Moet nog wel leren lezen wanneer hij het wel en niet wil doen, vaak snuffelt hij ergens aan en dan doet hij niks en dan lopen we ergens en doet hij het ineens wel spontaan
maar dat leer ik vanzelf wel
Gijsstabij

Heb trouwens wel het idee dat hij hier vroeg mee is, of zijn er meer honden die dit met krap 5 maand ook al deden?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Poot optillen? Jawel hoor Xavi rond 4 maanden al. ;)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Gijsstabij schreef:Heb trouwens wel het idee dat hij hier vroeg mee is, of zijn er meer honden die dit met krap 5 maand ook al deden?
Mwah. Skadi begon op de rijpe leeftijd van 10 wéken te markeren :schrik:
Ik dacht eerst dat ze blaasontsteking had :Q:
Twee weken later begon ze ook met achteruit krabben (de lucht van de voetzolen achterlaten, is het markeren benadrukken).

Ontopic leer ik het hier zoals Renée dat doet.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Miranda schreef:
Gijsstabij schreef:Heb trouwens wel het idee dat hij hier vroeg mee is, of zijn er meer honden die dit met krap 5 maand ook al deden?
Mwah. Skadi begon op de rijpe leeftijd van 10 wéken te markeren :schrik:
Ik dacht eerst dat ze blaasontsteking had :Q:
Twee weken later begon ze ook met achteruit krabben (de lucht van de voetzolen achterlaten, is het markeren benadrukken).

Ontopic leer ik het hier zoals Renée dat doet.
:F: Doran en Zinzi waren er ook zo vroeg bij :F:
Verder doe ik het ook zoals Renee, ik gebruik nee en doorlopen en toe maar!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
renee-uk
Zeer actief

ik weet niet meer hoe oud jan was toen ie er mee begon, weet nog wel dat ie de eerste keren een dikke boom uitzocht, daar zijn geheven poot tegenaan zette vanwege de steun en plaste.
hij vond blijkbaar dat ie niet stevig genoeg stond op drie poten :I:
Afbeelding

Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

renee-uk schreef:ik weet niet meer hoe oud jan was toen ie er mee begon, weet nog wel dat ie de eerste keren een dikke boom uitzocht, daar zijn geheven poot tegenaan zette vanwege de steun en plaste.
hij vond blijkbaar dat ie niet stevig genoeg stond op drie poten :I:
:I: Janneman :I:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik weet het alleen van de meest recente pup, Jones dus en die tilde vanaf 8 weken zijn poot op :Q:
Mijn reuen mogen niet plassen aan de lijn tenzij ze het commando daartoe hebben gekregen en dan mag het alleen gehurkt.
Lopen ze los mogen ze markeren waar ze willen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Ik zeg "tuintje!" en dan loopt hij door.
Het commando plassen of niet overal laten markeren moet ik nog eens op gaan pakken, ik word er intussen wel wat dol van.
Helemaal nu hij met die poot zat en maar kleine stukken mocht lopen, hij heeft nooit een lang plasje.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”