Het hoeft idd niet perse. Maar het is wel een hond en geen kind. Tegen een kind zou ik ook niet roepen 'Naar je kamer!!!', maar dat doe ik bij Skye ook niet. Als ik gewoon vrolijk zeg, 'Skye, plaats'. Als in of je alsjeblieft even op je plaats wilt gaan liggen. Dan zou het handig zijn als het kan. Skye gaat graag mee, maar hij kan niet overal altijd maar zijn gang gaan. Als hij dan luistert naar enkele commando's zou het wel handig zijn.Hanneke2 schreef:Als hij voor je voeten loopt terwijl jij het huishouden loopt te doen hoef je niet persé een commando te geven. Tegen een kind roep je dan toch ook niet van 'Naar je kamer!' Het kan allemaal veel relaxter. Geef hem dan een kauwbotje ofzo, dan blijft hij ook effe uit de weg en blijft het gezellig. De baas zijn van een hond betekent niet dat je alsmaar de baas moet zijn over die hond.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
hond blijft bang met trainen na eenmalig incident
Moderator: moderatorteam
- *Skye*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Re: hond blijft bang met trainen na eenmalig incident
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
die geef ik je toch de hele tijd al?*Skye* schreef:Als je tips hebt hoe er vanaf te komen hoor ik ze graag.Valerie schreef:De hond heeft een burn out.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- *Skye*
- Zeer actief
Misschien lijkt het alsof ik het niet inzie, maar ik snap dat door mijn gedrag hij zo nu doet. Als ik het terug zou kunnen draaien zou ik het zo doen, maar dat kan niet. Ik kan alleen werken aan verbetering van hoe de situatie nu is. Maar blijkbaar wil ik het te graag en is het enige wat ik moet doen genieten en even rust in de tent. Ik wil graag iets doen, maar soms is het beste wat je kan doen niets doen... maar dat vind ik moeilijk.Hanneke2 schreef:
Ik blijf het bijzonder vinden dat jij niet inziet dat jij degene bent die het probleem hebt veroorzaakt door veel teveel druk te leggen op een gevoelige hond.
- renee-uk
- Zeer actief
maar dit is toch waar het allemaal om gaat*Skye* schreef:Het hoeft idd niet perse. Maar het is wel een hond en geen kind. Tegen een kind zou ik ook niet roepen 'Naar je kamer!!!', maar dat doe ik bij Skye ook niet. Als ik gewoon vrolijk zeg, 'Skye, plaats'. Als in of je alsjeblieft even op je plaats wilt gaan liggen. Dan zou het handig zijn als het kan. Skye gaat graag mee, maar hij kan niet overal altijd maar zijn gang gaan. Als hij dan luistert naar enkele commando's zou het wel handig zijn.Hanneke2 schreef:Als hij voor je voeten loopt terwijl jij het huishouden loopt te doen hoef je niet persé een commando te geven. Tegen een kind roep je dan toch ook niet van 'Naar je kamer!' Het kan allemaal veel relaxter. Geef hem dan een kauwbotje ofzo, dan blijft hij ook effe uit de weg en blijft het gezellig. De baas zijn van een hond betekent niet dat je alsmaar de baas moet zijn over die hond.
jemig word eens wakker joh, wat jij allemaal wil is leuk en aardig maar lukt niet bij je hond, die maak je er alleen maar doodnerveus mee en uiteindelijk luistert ie ook nog eens niet naar die commando's dus hebben ze totaal geen nut.
hou er gewoon eens mee op, sluit een compromis of doe hem voor mijn part even in de tuin als ie je in de weg loopt of in de bench met een lekkertje.
Laatst gewijzigd door renee-uk op 10 okt 2014 00:16, 1 keer totaal gewijzigd.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- *Skye*
- Zeer actief
renee-uk schreef:die geef ik je toch de hele tijd al?*Skye* schreef:Als je tips hebt hoe er vanaf te komen hoor ik ze graag.Valerie schreef:De hond heeft een burn out.
En daar ben ik ook heel blij mee en die neem ik ook zeker ter harte. Ik was alleen benieuwd naar de mening van Valerie, want alleen een zinnetje waarin de diagnose van een burn out wordt gesteld kan ik niet zo veel mee.
Het voelt gewoon heel erg alsof ik heb gefaald en dan wil ik het oplossen. Maar hoe harder ik ga oplossen, hoe gestrester Skye wordt. Dat zie ik echt wel in en merk ik ook. Als ik geen druk op hem leg of niets van hem vraag gaat het prima en daar moet ik dan maar genoegen meenemen.
De rede dat ik een hond heb genomen is dat ik lekker wilde wandelen en genieten samen met een maatje. Dat er iemand op de wereld was die blij is om mij te zien en lekker samen met mij wilt zijn. En dat heb ik bereikt en ben ik super blij mee.
Op de een of andere manier krijg je om je heen steeds meer te horen dat je moet trainen, concequent zijn en ja het is een border collie dus die moet genoeg uitdaging hebben. Daardoor ben ik gaan denken dat het erbij hoort en me gaan focussen op vanalles en nogwat, hoewel datgene wat ik wilde er al lang is.
-
nyckle
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Je kan ook zeggen Hanneke, dat het baasje niet duidelijk is. Een hond is per definitie gevoelig. Er moet aan de band gewerkt worden.
- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Ik zou alleen met hem wandelen en dingen doen wat je hond leuk vindt en meer niet, ik word al moe van wat jij allemaal denkt over je hond, het is niet allemaal die 1 keer , ik krijg al stress om het te lezen
Niets doen, genieten van je hond hoe moeilijk kan het zijn
- renee-uk
- Zeer actief
nou zeg dat dan drie keer per dag hardop tegen jezelf, misschien dat je het dan beter in je hoofd krijgt*Skye* schreef:renee-uk schreef:die geef ik je toch de hele tijd al?*Skye* schreef:Als je tips hebt hoe er vanaf te komen hoor ik ze graag.Valerie schreef:De hond heeft een burn out.
En daar ben ik ook heel blij mee en die neem ik ook zeker ter harte. Ik was alleen benieuwd naar de mening van Valerie, want alleen een zinnetje waarin de diagnose van een burn out wordt gesteld kan ik niet zo veel mee.
Het voelt gewoon heel erg alsof ik heb gefaald en dan wil ik het oplossen. Maar hoe harder ik ga oplossen, hoe gestrester Skye wordt. Dat zie ik echt wel in en merk ik ook. Als ik geen druk op hem leg of niets van hem vraag gaat het prima en daar moet ik dan maar genoegen meenemen.
De rede dat ik een hond heb genomen is dat ik lekker wilde wandelen en genieten samen met een maatje. Dat er iemand op de wereld was die blij is om mij te zien en lekker samen met mij wilt zijn. En dat heb ik bereikt en ben ik super blij mee.
Op de een of andere manier krijg je om je heen steeds meer te horen dat je moet trainen, concequent zijn en ja het is een border collie dus die moet genoeg uitdaging hebben. Daardoor ben ik gaan denken dat het erbij hoort en me gaan focussen op vanalles en nogwat, hoewel datgene wat ik wilde er al lang is.
en weet je, zo gauw jij ophoudt met het heilige moeten gaat het met skye vanzelf ook beter.
ik zei het in juli al en zeg het nog een keer: het hoeft allemaal niet binnen een jaar, je hebt een hondenleven de tijd!

- *Skye*
- Zeer actief
Tnx! Dus gewoon doen wat we nu al doen en dan min trainen van commando's. Dat moet lukken, want zoals ik in een andere reactie al zei, dat is de rede geweest om een hond te willen. En wat is er nu eigenlijk makkelijker dan genieten van wat je hebt en wat je om te beginnen wilde. Blijkbaar vind ik het niet makkelijk anders had ik het zelf wel gedaan, maar ik ben het nu wel gaan inzien.Cleva schreef:Afleiding en rust.*Skye* schreef:Als je tips hebt hoe er vanaf te komen hoor ik ze graag.Valerie schreef:De hond heeft een burn out.
- renee-uk
- Zeer actief
nee, dat hoeft er in dit geval niet als ik het allemaal goed lees.nyckle schreef:Je kan ook zeggen Hanneke, dat het baasje niet duidelijk is. Een hond is per definitie gevoelig. Er moet aan de band gewerkt worden.
er moet een tijdlang geen druk meer op die hond en vrouwtje moet dat inzien.
dat is het probleem, die band zit wel goed!

- *Skye*
- Zeer actief
Geloof me, als er iemand moe wordt van hoeveel ik denk ben ik het zelf welbilly schreef:Ik zou alleen met hem wandelen en dingen doen wat je hond leuk vindt en meer niet, ik word al moe van wat jij allemaal denkt over je hond, het is niet allemaal die 1 keer , ik krijg al stress om het te lezen![]()
En blijkbaar is genieten heeeeel moeilijk.... pffff.... adem in adem uit... zennnn.... Ik heb alles wat ik wil, dus wat wil ik nog meer
-
nyckle
- Zeer actief
Voorlopig niks doen. Lekker wandelen. Vooral op ander plaatsen dingen verlangen. Stress is plaats gebonden.billy schreef:Ik zou alleen met hem wandelen en dingen doen wat je hond leuk vindt en meer niet, ik word al moe van wat jij allemaal denkt over je hond, het is niet allemaal die 1 keer , ik krijg al stress om het te lezen![]()
- *Skye*
- Zeer actief
Tnx!! Die band zit zeker goed en dat wil ik niet verpesten.renee-uk schreef:nee, dat hoeft er in dit geval niet als ik het allemaal goed lees.nyckle schreef:Je kan ook zeggen Hanneke, dat het baasje niet duidelijk is. Een hond is per definitie gevoelig. Er moet aan de band gewerkt worden.
Ik doe precies bij Skye wat mijn valkuil is voor mezelf en Skye houdt me gewoon heel duidelijk de spiegel voor. Leerzaam zo een hond in combinatie met een forum.
- renee-uk
- Zeer actief
nee ook niet.nyckle schreef:Voorlopig niks doen. Lekker wandelen. Vooral op ander plaatsen dingen verlangen. Stress is plaats gebonden.billy schreef:Ik zou alleen met hem wandelen en dingen doen wat je hond leuk vindt en meer niet, ik word al moe van wat jij allemaal denkt over je hond, het is niet allemaal die 1 keer , ik krijg al stress om het te lezen![]()
gewoon even helemaal niks verlangen behalve de normale dingetjes van alledag, het hoeft uiteindelijk ook geen ongeleid projectiel te worden.

- *Skye*
- Zeer actief
Wandelen en spelen doen we iedere dag dus dat gaat helemaal goed komennyckle schreef:Voorlopig niks doen. Lekker wandelen. Vooral op ander plaatsen dingen verlangen. Stress is plaats gebonden.billy schreef:Ik zou alleen met hem wandelen en dingen doen wat je hond leuk vindt en meer niet, ik word al moe van wat jij allemaal denkt over je hond, het is niet allemaal die 1 keer , ik krijg al stress om het te lezen![]()
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Goedzo. Later kunnen jullie weer verder trainen maar nu moeten jullie allebei trainen op rust*Skye* schreef:Tnx! Dus gewoon doen wat we nu al doen en dan min trainen van commando's. Dat moet lukken, want zoals ik in een andere reactie al zei, dat is de rede geweest om een hond te willen. En wat is er nu eigenlijk makkelijker dan genieten van wat je hebt en wat je om te beginnen wilde. Blijkbaar vind ik het niet makkelijk anders had ik het zelf wel gedaan, maar ik ben het nu wel gaan inzien.Cleva schreef:Afleiding en rust.*Skye* schreef:Als je tips hebt hoe er vanaf te komen hoor ik ze graag.Valerie schreef:De hond heeft een burn out.
- renee-uk
- Zeer actief
ja, je legt de lat voor jezelf ook veel te hoog, maar ook dat heb ik al eens eerder gezegd*Skye* schreef:Tnx!! Die band zit zeker goed en dat wil ik niet verpesten.renee-uk schreef:nee, dat hoeft er in dit geval niet als ik het allemaal goed lees.nyckle schreef:Je kan ook zeggen Hanneke, dat het baasje niet duidelijk is. Een hond is per definitie gevoelig. Er moet aan de band gewerkt worden.
Ik doe precies bij Skye wat mijn valkuil is voor mezelf en Skye houdt me gewoon heel duidelijk de spiegel voor. Leerzaam zo een hond in combinatie met een forum.

-
nyckle
- Zeer actief
Renee, het dier is in de stress, maar ook het vrouwtje. Heel andere plaats weer opbouwen van een relatie lijkt me geen slecht plan. Ik zeg niet, dat de relatie nu niet goed is. Dit heeft met plaatsgebondenheid te maken.renee-uk schreef:nee, dat hoeft er in dit geval niet als ik het allemaal goed lees.nyckle schreef:Je kan ook zeggen Hanneke, dat het baasje niet duidelijk is. Een hond is per definitie gevoelig. Er moet aan de band gewerkt worden.
- *Skye*
- Zeer actief
Laten we dat nou net morgen gaan doen! We gaan heerlijk een weekendje weg naar de Eiffel waar ik niets anders ga doen dan relaxen, wandelen, kroelen met Skye en tussendoor even zwemmen en lekker eten en spelletjes doen met vrienden.Valerie schreef:
Goedzo. Later kunnen jullie weer verder trainen maar nu moeten jullie allebei trainen op rusteven vakantie, even niets doen. Yoga
- *Skye*
- Zeer actief
Ja ik weet hetrenee-uk schreef:ja, je legt de lat voor jezelf ook veel te hoog, maar ook dat heb ik al eens eerder gezegd*Skye* schreef:Tnx!! Die band zit zeker goed en dat wil ik niet verpesten.renee-uk schreef:nee, dat hoeft er in dit geval niet als ik het allemaal goed lees.nyckle schreef:Je kan ook zeggen Hanneke, dat het baasje niet duidelijk is. Een hond is per definitie gevoelig. Er moet aan de band gewerkt worden.
- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Zullen we een week ruilen van hond*Skye* schreef:Geloof me, als er iemand moe wordt van hoeveel ik denk ben ik het zelf welbilly schreef:Ik zou alleen met hem wandelen en dingen doen wat je hond leuk vindt en meer niet, ik word al moe van wat jij allemaal denkt over je hond, het is niet allemaal die 1 keer , ik krijg al stress om het te lezen![]()
Niets doen, genieten van je hond hoe moeilijk kan het zijn![]()
![]()
En blijkbaar is genieten heeeeel moeilijk.... pffff.... adem in adem uit... zennnn.... Ik heb alles wat ik wil, dus wat wil ik nog meer
- Hanneke2
- Zeer actief
Maar waarom mot het meteen een commando zijn? "Ga eens lekker opzij met je dikke kont", dat werkt ook hoor. Of: "Skye, lieve schat, ga eens effe op je plaats je botje eten, dan ga ik even stofzuigen en dan gaan we straks lekker wandelen."*Skye* schreef:Het hoeft idd niet perse. Maar het is wel een hond en geen kind. Tegen een kind zou ik ook niet roepen 'Naar je kamer!!!', maar dat doe ik bij Skye ook niet. Als ik gewoon vrolijk zeg, 'Skye, plaats'. Als in of je alsjeblieft even op je plaats wilt gaan liggen. Dan zou het handig zijn als het kan. Skye gaat graag mee, maar hij kan niet overal altijd maar zijn gang gaan. Als hij dan luistert naar enkele commando's zou het wel handig zijn.Hanneke2 schreef:Als hij voor je voeten loopt terwijl jij het huishouden loopt te doen hoef je niet persé een commando te geven. Tegen een kind roep je dan toch ook niet van 'Naar je kamer!' Het kan allemaal veel relaxter. Geef hem dan een kauwbotje ofzo, dan blijft hij ook effe uit de weg en blijft het gezellig. De baas zijn van een hond betekent niet dat je alsmaar de baas moet zijn over die hond.
Nou hoeft niet iedereen zo tuttig te communiceren met hun honden zoals ik doe, maar er is ongetwijfeld een gulden middenweg tussen alleen maar communiceren met commando's en al dat geklets wat ik doe (en wat mijn hond trouwens prima begrijpt).
Een hond is geen kind, maar het is ook geen robotje.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- renee-uk
- Zeer actief
ja hoor dat wil ik best*Skye* schreef: Ja ik weet hetHopelijk zijn jullie me nog niet zat en wil je het misschien in de toekomst nog wel eens een keer zeggen als het nodig is? Ik heb gewoon een enorme plaat voor mijn kop...
veel plezier in de eiffel!

- *Skye*
- Zeer actief
Uhhh... word ik daar zennn van? Of is dat om mij te laten zien dat er honden zijn waar ik nog minder zenn van kan worden dan dat ik nu al ben?billy schreef:Zullen we een week ruilen van hond*Skye* schreef:Geloof me, als er iemand moe wordt van hoeveel ik denk ben ik het zelf welbilly schreef:Ik zou alleen met hem wandelen en dingen doen wat je hond leuk vindt en meer niet, ik word al moe van wat jij allemaal denkt over je hond, het is niet allemaal die 1 keer , ik krijg al stress om het te lezen![]()
Niets doen, genieten van je hond hoe moeilijk kan het zijn![]()
![]()
Laatst gewijzigd door *Skye* op 10 okt 2014 00:53, 1 keer totaal gewijzigd.
- *Skye*
- Zeer actief
Ja ik speel echt mee hoorCleva schreef:
Speel je echt? Doe je mee met het spelen?
Zelf af en toe je grenzen laten vieren kan heel verhelderend zijn.
TnxCleva schreef:Nee, volgens mij niet.*Skye* schreef:
Ja ik weet hetHopelijk zijn jullie me nog niet zat en wil je het misschien in de toekomst nog wel eens een keer zeggen als het nodig is? Ik heb gewoon een enorme plaat voor mijn kop...
Ik denk dat je het heel goed doet maar dat betekent alleen niet dat je niet soms vast loopt.
Maar ik zou skye best eens een paar dagen willen hebben zodat we kunnen sparren over wat we zien. Kan heel gezond zijn.
Ik ben idd wel eens benieuwd hoe hij zich zou gedragen bij een persoon die ook ervaring heeft met honden en wat zekerder in zijn/ haar schoenen staat als dat ik doe. Dat bange gedrag doet hij trouwens echt alleen bij mij, want als mijn man dan komt en hem roept dan gaat hij kwispelend met hem trainen. (Skye kwispelt dan he
- *Skye*
- Zeer actief
Tnx en Tnxrenee-uk schreef:ja hoor dat wil ik best*Skye* schreef: Ja ik weet hetHopelijk zijn jullie me nog niet zat en wil je het misschien in de toekomst nog wel eens een keer zeggen als het nodig is? Ik heb gewoon een enorme plaat voor mijn kop...
![]()
![]()
veel plezier in de eiffel!
- *Skye*
- Zeer actief
Dit is echt wel grappig eigenlijk om te lezen. In real life krijg ik van alle kanten te horen dat ik niet zo flauw moet zijn tegen mijn hondHanneke2 schreef:
Maar waarom mot het meteen een commando zijn? "Ga eens lekker opzij met je dikke kont", dat werkt ook hoor. Of: "Skye, lieve schat, ga eens effe op je plaats je botje eten, dan ga ik even stofzuigen en dan gaan we straks lekker wandelen."
Nou hoeft niet iedereen zo tuttig te communiceren met hun honden zoals ik doe, maar er is ongetwijfeld een gulden middenweg tussen alleen maar communiceren met commando's en al dat geklets wat ik doe (en wat mijn hond trouwens prima begrijpt).
Een hond is geen kind, maar het is ook geen robotje.
Ik wil je trouwens niet alleen maar tegenspreken hoor, sorry mocht het wel zo lijken, maar het is gewoon zo apart hier te lezen dat ik te veel van mijn hond wil, hoewel ik echt heel vaak te horen krijg dat ik meer van mijn hond moet vragen en niet zo makkelijk moet zijn.
In ieder geval super bedankt voor het meedenken en mocht ik inspiratie zoeken in het tuttig communiceren met Skye dan weet ik waar ik moet zijn
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik snap niet helemaal wat je allemaal moet commanderen in huis eigenlijk. Trainen doe ik niet thuis tenminste niet in de zin van nu ga ik eens een kwartier trainen... als pup doe ik t gewoon 'in de loop' tussendoor en met volwassen honden eigenlijk niet denk ik...
Mijn honden hoeven geen plaats maar als ik bezoek krijg gaan ze vast. Geen geblijf gewoon even weg.
Mijn honden hoeven geen plaats maar als ik bezoek krijg gaan ze vast. Geen geblijf gewoon even weg.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik zou ook even vakantie nemen, jezelf en Skye 'resetten'. Nu leg je alleen maar extra druk doordat je het probleem zo graag wilt oplossen en al probeer je dat op een speelse manier, Skye voelt die druk heus wel doordat jij er zo veel belang aan hecht.
Als je merkt dat hij op andere vlakken meer ruimte neemt doordat je nu even niet met hem traint, kun je die situaties ook ombuigen/voorkomen. Bijvoorbeeld door hem bij het binnenkomen van bezoek even aan te lijnen, zodat hij niet op kan springen. Het is prima mogelijk consequent te blijven wat betreft opvoeding zonder daarnaast op commando's te trainen. Hem niet de kans geven de fout in te gaan, zodat je zijn gedrag ook niet om hoeft te buigen door het geven van een commando.
Als je merkt dat hij op andere vlakken meer ruimte neemt doordat je nu even niet met hem traint, kun je die situaties ook ombuigen/voorkomen. Bijvoorbeeld door hem bij het binnenkomen van bezoek even aan te lijnen, zodat hij niet op kan springen. Het is prima mogelijk consequent te blijven wat betreft opvoeding zonder daarnaast op commando's te trainen. Hem niet de kans geven de fout in te gaan, zodat je zijn gedrag ook niet om hoeft te buigen door het geven van een commando.
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Het gaat er inderdaad om dat een commando (of in dit geval het trainen op zich) verpest is, omdat het ook iets engs kan opleveren. Commando's voeg ik sowieso pas toe als de hond het gedrag goed begrijpt. Tot die tijd gebruik ik handgebaren om het gedrag dat ik wil uit te lokken. Je zou voorlopig alleen met handgebaren kunnen werken en dan ook op andere plekken dan de tuin.*Skye* schreef:Ondanks dat mijn Engels vrij goed is, vond ik het een moeilijk stuk om te lezen. Ik ga hem zeker nog een keer lezen. Ik begrijp er in ieder geval wel uit dat hoe positief ik het nu ook wil brengen, het al verpest is. Het is niet veilig om te trainen, want ik zou hem evt kunnen straffen.Belle schreef:Dit stukje is wel interessant om te lezen:
http://www.clickertraining.com/node/164
Ik zou even stoppen met het geven van commando's, zeker in de tuin. Ga leuke dingen doen met je hond in de tuin, zoekspelletjes, clickerspelletjes, ballen, wat je hond ook maar leuk vindt, alles behalve trainen met commando's.
Spelen doen we al veel in de tuin. Hersenspelletjes, zoekspelletjes, balspelletjes... vanalles. Dat gaat prima, dus daar hoef ik niets in te veranderen. Ga je dan uiteindelijk over een tijdje wel weer opbouwen om een commando te kunnen geven, of moet ik helemaal een andere manier van trainen proberen te vinden?
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012