Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hond blijft bang met trainen na eenmalig incident

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Re: hond blijft bang met trainen na eenmalig incident

Ongelezen bericht door Podenji »

ik heb niet alles gelezen maar ik denk dat de hond gewoon rust nodig heeft. Leuk dat hij 5 commandos achterelkaar kan, maar soms is een zit en daarop door oefenen veel duidelijker en dus rustiger voor de hond dan allerlei commandos achterelkaar gaan geven. ( heb in dat schuitje gezeten met Astro , die kan van alles en pikt nieuwe commandos heel snel op , maar door mijn enthousiasme werd hij alleen maar onrustig van al die dingen die hij achterelkaar moest doen van mij )
Ook denk ik dat je je hond misschien teveel aandacht hebt gegeven toen hij met dat angstige gedrag bezig was. Hij is 9 maanden begrijp ik. Een prima leeftijd om te gaan lopen klieren en kloten. Die van mij hebben dat ook allemaal op die leeftijd gedan en 9 maanden later doen ze het weer een keer. Ik besteed er geen aandacht aan en heb geleerd dat rust en duidelijkheid het beste werkt op die momenten.
En geen oochiekoociewoochie truttig gedoe maar ook geen boos. nerveus gedoe, dan maak je het alleen maar erger. Dus rust en duidelijkheid en dat rare gedrag negeren , goed gedrag belonen.
althans dat werktr in elk geval het beste bij mijn honden. En Astro was ( is LOL ) echt een portret !

edit: voorbeeld nagelknippen. Dat vonden ze altijd vreselijk en probeerde ze met lieve woorden en rustig te blijven te sussen. Nou dat werkte dus niet. Dus heb ik ze stuk voor stuk even bij de kladden gegrepen , streng toegesproken dat het nu wel afgelopen is met dat idiote gedoe , bij me genomen en stug doorgegaan met nagels knippen. Poot weg willen trekken? een duidelijk EH ( geen idee hoe je dat moet opschrijven maar ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel ) waren ze braaf dan beloonde ik dat uiteraard. Al met al niet teveel woorden vuilmaken er aan dus.
Laatst gewijzigd door Podenji op 10 okt 2014 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

De moeder van Skye is een zusje van mijn 2 teefjes.
Het zijn echt heerlijke hondjes, heel makkelijk.
Meagan is bij ons gekomen toen ze 8 weken was (het was de grootste druktemaker in het nest).
Judy (de splitface) is bij ons gekomen toen ze 3 jaar was.
Meagan heeft het eerste jaar alleen pup hoeven zijn, wel de puppytrainigen en vervolgcursussen gedaan. Ik vind het hierkomen en zindelijk maken het belangrijkste de eerste tijd.
Maar verder heb ik er totaal geen druk op gelegd. Ik heb haar alleen positief opgevoed en van haar genoten.
Judy was de rustigste in het nest en is nu een stresskipje. Er is heel veel met haar getraind, het eerste jaar.
Ze luistert vreselijk goed (veel te goed vind ik soms). Als je zegt 'down' dan ligt ze al bijna als je de D uitspreekt.
Meagan is super relaxed, vindt alles leuk, heeft echt plezier in alles wat ze doet.

Laat het trainen eens even los, ga alleen naar de hondenschool (geen idee of je daar naartoe gaat, ik heb niet het hele topic gelezen) en train daar met hem. En verder genieten.

Jammer dat je zo ver weg woont, anders konden we samen gaan wandelen. Meagan vindt border collie reuen héél erg leuk.
Of misschien eens afspreken bij de Loonse en Drunense Duinen?
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miranda »

Inge O schreef:naast alles wat al gezegd is (dus ook je eigen aandeel in het probleem) speelt er zeker nog iets en dat is dat borders wel heel erg gevoelig kunnen zijn aan het linken van negatieve ervaringen en het van daaruit generaliseren naar andere situaties - het valt me eigenlijk nog héél erg mee dat hij wel nog onbezorgd komt kroelen en spelen, dat is nu iets wat mijn hovawarten in dit soort situatie zeker niet meer zouden doen.

ja, je deed teveel en ja je doet nog teveel en nee, het is niet echt normaal dat je hond zo erg reageert op één negatieve prikkel maar als bc is het weer niet abnormaal.

ik weet niet of op eieren lopen haar uit die modus gaat halen, ik zou het denk ik anders aanpakken maar jij bent jij en daar is ook weinig aan te veranderen dus in jouw geval zou ik een hele poos (minstens een paar weken) niet trainen - nul, nada, noppes, nérgens - tot ze zooooo een trainingshonger krijgt dat ze er als het ware zelf komt om vragen en dan vraag je haar gewoon achteloos een hele simpele zit en loopt onmiddellijk daarna weg, alsof het jou niet minder dan niks kan interesseren wat ze wel of niet doet. zeker ook niet overmatig belonen met stem, zéker niet! hooguit een gewone rustige 'brave meid', of ze nou de oefening deed of niet en dan loop jij weg van haar, niet wachten op het omgekeerde.

als je het zo doet ben ik wel benieuwd naar haar reactie over een paar weken.
Ik ben het hier echt woord voor woord mee eens.

TS, begrijp jij het verschil tussen trainen en opvoeden?
Ja, een werkhond heeft werk nodig. Maar jij hebt een veel voorkomende fout gemaakt, en dat is overvragen op jonge leeftijd (je bent echt de eerste niet die zo'n fout maakt, en ook vast de laatste niet). Op die leeftijd hebben ze vooral nodig om te leren hoe de wereld in elkaar zit, en hoe je daar als hond een beetje normaal op reageert. Dat is opvoeden, en opvoeden gaat (grotendeels) woordenloos.
Trainen is iets heel anders. Je leert een repertoire aan 'truukjes' aan. Maar op die leeftijd is het genoeg om een paar minuten per dag te trainen. Meer niet.
Overigens train ik nooit in of rond huis. Huis is de plek om te ontspannen.

Ik zou voor nu, zoals meerderen zeggen, helemaal niks doen met trainen. De hond heeft minstens een week of zes vakantie nodig.
En daarna pak je het op zoals Inge beschrijft. NIET bij/in huis, maar tijdens een wandeling. Vijf minuutjes. Meer niet. Moet jij eens kijken hoe vlot die hond gaat bijdraaien.
Daarnaast kun je best zoekspelletjes doen, een bal verstoppen in de tuin of zo en die laten zoeken.
Daar worden ze vaak lekker moe van in het koppie.

Een voorbeeld dat net precies bij me opkomt, en dat misschien duidelijk maakt wat iedereen bedoelt, is dat van kindgenieën. Als een kind een uitzonderlijk talent heeft kun je dat pushen en pushen en laten oefenen tot het kind volledig neurotisch is en niet meer weet hoe te ontspannen. Maar als je dat kind gewoon laat opgroeien, spelen op z'n tijd en oefenen op z'n tijd, dan wordt het al een heel ander verhaal. Ik zou, in dit verband, ook heel goed lezen wat Ody over Judy schrijft.

Overigens mijn complimenten over hoe je de kritiek oppakt, en je best doet een betere baas te worden. Kuddos, dat zie je wel eens anders ;)
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Inge O schreef:naast alles wat al gezegd is (dus ook je eigen aandeel in het probleem) speelt er zeker nog iets en dat is dat borders wel heel erg gevoelig kunnen zijn aan het linken van negatieve ervaringen en het van daaruit generaliseren naar andere situaties - het valt me eigenlijk nog héél erg mee dat hij wel nog onbezorgd komt kroelen en spelen, dat is nu iets wat mijn hovawarten in dit soort situatie zeker niet meer zouden doen.

ja, je deed teveel en ja je doet nog teveel en nee, het is niet echt normaal dat je hond zo erg reageert op één negatieve prikkel maar als bc is het weer niet abnormaal.

ik weet niet of op eieren lopen haar uit die modus gaat halen, ik zou het denk ik anders aanpakken maar jij bent jij en daar is ook weinig aan te veranderen dus in jouw geval zou ik een hele poos (minstens een paar weken) niet trainen - nul, nada, noppes, nérgens - tot ze zooooo een trainingshonger krijgt dat ze er als het ware zelf komt om vragen en dan vraag je haar gewoon achteloos een hele simpele zit en loopt onmiddellijk daarna weg, alsof het jou niet minder dan niks kan interesseren wat ze wel of niet doet. zeker ook niet overmatig belonen met stem, zéker niet! hooguit een gewone rustige 'brave meid', of ze nou de oefening deed of niet en dan loop jij weg van haar, niet wachten op het omgekeerde.

Toen Judy bij ons kwam, merkte ik al dat ze heel erg gestressd was. Echt hyper gedrag, regelmatig onzindelijk en lopen als een kip zonder kop.
Ze heeft bij mij het eerste jaar bijna niets hoeven doen, alleen mee wandelen, spelen met Jace en Meagan en heel af en toe naar de schapen, waar ze dus wel rust heeft.
Ik heb zindelijkheidstraining met haar gedaan, zoals bij een pup en haar alleen beloond voor goed gedrag.
Ze is nog hyper, maar het is een heel stuk beter geworden. Ik moet niet teveel druk op haar leggen, want dan gaat het weer fout.

Veel mensen menen dat je borders continue bezig moet houden, maar dat hoeft echt niet.
Het zijn juist honden die je heel veel rust moet geven en niet moet overprikkelen.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door *Skye* »

malinois schreef:Ik snap niet helemaal wat je allemaal moet commanderen in huis eigenlijk. Trainen doe ik niet thuis tenminste niet in de zin van nu ga ik eens een kwartier trainen... als pup doe ik t gewoon 'in de loop' tussendoor en met volwassen honden eigenlijk niet denk ik...
Mijn honden hoeven geen plaats maar als ik bezoek krijg gaan ze vast. Geen geblijf gewoon even weg.
Zelf vind ik het fijn om thuis een paar keer per dag een paar minuutjes te trainen. Tot die ene keer vond Skye het ook fijn. Als ik stopte met trainen kwam hij de hele tijd naar me toe en zat hij met zijn neus tegen me aan de duwen, te kwispelen en echt heel super netjes naast te zitten.

Maar het is geen must om thuis te trainen dus ik neem even rust. En ga het over een tijdje weer eens proberen wat oefeningen tijdens een wandeling te doen. Wat trouwens nu ook prima gaat. We doen wel eens wacht of blijf oefenen en dat gaat prima.
*Skye*
Zeer actief

DeDiana schreef:Ik zou ook even vakantie nemen, jezelf en Skye 'resetten'. Nu leg je alleen maar extra druk doordat je het probleem zo graag wilt oplossen en al probeer je dat op een speelse manier, Skye voelt die druk heus wel doordat jij er zo veel belang aan hecht.

Als je merkt dat hij op andere vlakken meer ruimte neemt doordat je nu even niet met hem traint, kun je die situaties ook ombuigen/voorkomen. Bijvoorbeeld door hem bij het binnenkomen van bezoek even aan te lijnen, zodat hij niet op kan springen. Het is prima mogelijk consequent te blijven wat betreft opvoeding zonder daarnaast op commando's te trainen. Hem niet de kans geven de fout in te gaan, zodat je zijn gedrag ook niet om hoeft te buigen door het geven van een commando.
Dat is het ook precies. Ik voel me afgewezen en gekwetst omdat hij zo op mij reageert en hij voelt dat natuurlijk. Trainen gaat even de koelkast in, maar dat betekend niet dat ik hem niet meer kan opvoeden dus daar blijf ik concequent in.
*Skye*
Zeer actief

Belle schreef:
*Skye* schreef:
Belle schreef:Dit stukje is wel interessant om te lezen:
http://www.clickertraining.com/node/164

Ik zou even stoppen met het geven van commando's, zeker in de tuin. Ga leuke dingen doen met je hond in de tuin, zoekspelletjes, clickerspelletjes, ballen, wat je hond ook maar leuk vindt, alles behalve trainen met commando's.
Ondanks dat mijn Engels vrij goed is, vond ik het een moeilijk stuk om te lezen. Ik ga hem zeker nog een keer lezen. Ik begrijp er in ieder geval wel uit dat hoe positief ik het nu ook wil brengen, het al verpest is. Het is niet veilig om te trainen, want ik zou hem evt kunnen straffen.
Spelen doen we al veel in de tuin. Hersenspelletjes, zoekspelletjes, balspelletjes... vanalles. Dat gaat prima, dus daar hoef ik niets in te veranderen. Ga je dan uiteindelijk over een tijdje wel weer opbouwen om een commando te kunnen geven, of moet ik helemaal een andere manier van trainen proberen te vinden?
Het gaat er inderdaad om dat een commando (of in dit geval het trainen op zich) verpest is, omdat het ook iets engs kan opleveren. Commando's voeg ik sowieso pas toe als de hond het gedrag goed begrijpt. Tot die tijd gebruik ik handgebaren om het gedrag dat ik wil uit te lokken. Je zou voorlopig alleen met handgebaren kunnen werken en dan ook op andere plekken dan de tuin.
Hij reageer al wel heel goed op bepaalde handgebaren en het belangrijkste is natuurlijk dat gewoon op een handgebaar netjes op afstand gaat liggen als er een fiets langs komt ofzo. Het trainen gaat gewoon even de koelkast in en ik ga gewoon alleen maar focussen op leuke dingen.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

*Skye* schreef:En ga het over een tijdje weer eens proberen wat oefeningen tijdens een wandeling te doen. Wat trouwens nu ook prima gaat. We doen wel eens wacht of blijf oefenen en dat gaat prima.
*Skye* schreef: Hij reageer al wel heel goed op bepaalde handgebaren en het belangrijkste is natuurlijk dat gewoon op een handgebaar netjes op afstand gaat liggen als er een fiets langs komt ofzo. Het trainen gaat gewoon even de koelkast in en ik ga gewoon alleen maar focussen op leuke dingen.
kijk en dat zijn er dan al weer twee, tijdens dat wandelen waarvan je zelf zegt dat je niks met hem doet.
echt als ik jou was zou ik eens tellen hoeveel commando's je je hond geeft per dag.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
*Skye*
Zeer actief

Podenji schreef:ik heb niet alles gelezen maar ik denk dat de hond gewoon rust nodig heeft. Leuk dat hij 5 commandos achterelkaar kan, maar soms is een zit en daarop door oefenen veel duidelijker en dus rustiger voor de hond dan allerlei commandos achterelkaar gaan geven. ( heb in dat schuitje gezeten met Astro , die kan van alles en pikt nieuwe commandos heel snel op , maar door mijn enthousiasme werd hij alleen maar onrustig van al die dingen die hij achterelkaar moest doen van mij )
Ook denk ik dat je je hond misschien teveel aandacht hebt gegeven toen hij met dat angstige gedrag bezig was. Hij is 9 maanden begrijp ik. Een prima leeftijd om te gaan lopen klieren en kloten. Die van mij hebben dat ook allemaal op die leeftijd gedan en 9 maanden later doen ze het weer een keer. Ik besteed er geen aandacht aan en heb geleerd dat rust en duidelijkheid het beste werkt op die momenten.
En geen oochiekoociewoochie truttig gedoe maar ook geen boos. nerveus gedoe, dan maak je het alleen maar erger. Dus rust en duidelijkheid en dat rare gedrag negeren , goed gedrag belonen.
althans dat werktr in elk geval het beste bij mijn honden. En Astro was ( is LOL ) echt een portret !

edit: voorbeeld nagelknippen. Dat vonden ze altijd vreselijk en probeerde ze met lieve woorden en rustig te blijven te sussen. Nou dat werkte dus niet. Dus heb ik ze stuk voor stuk even bij de kladden gegrepen , streng toegesproken dat het nu wel afgelopen is met dat idiote gedoe , bij me genomen en stug doorgegaan met nagels knippen. Poot weg willen trekken? een duidelijk EH ( geen idee hoe je dat moet opschrijven maar ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel ) waren ze braaf dan beloonde ik dat uiteraard. Al met al niet teveel woorden vuilmaken er aan dus.
Dankjewel voor je reactie. Dat ik te veel aandacht er aan heb gegeven zou het wel eens extra hebben kunnen versterkt. Ik ben er iets te veel in mee gegaan en voelde me super schuldig.

We gaan het trainen gewoon even laten. Maar dat wilt niet zeggen dat ik alles maar ga accepteren. En ik snap de UH.
*Skye*
Zeer actief

Odi schreef:De moeder van Skye is een zusje van mijn 2 teefjes.
Het zijn echt heerlijke hondjes, heel makkelijk.
Meagan is bij ons gekomen toen ze 8 weken was (het was de grootste druktemaker in het nest).
Judy (de splitface) is bij ons gekomen toen ze 3 jaar was.
Meagan heeft het eerste jaar alleen pup hoeven zijn, wel de puppytrainigen en vervolgcursussen gedaan. Ik vind het hierkomen en zindelijk maken het belangrijkste de eerste tijd.
Maar verder heb ik er totaal geen druk op gelegd. Ik heb haar alleen positief opgevoed en van haar genoten.
Judy was de rustigste in het nest en is nu een stresskipje. Er is heel veel met haar getraind, het eerste jaar.
Ze luistert vreselijk goed (veel te goed vind ik soms). Als je zegt 'down' dan ligt ze al bijna als je de D uitspreekt.
Meagan is super relaxed, vindt alles leuk, heeft echt plezier in alles wat ze doet.

Laat het trainen eens even los, ga alleen naar de hondenschool (geen idee of je daar naartoe gaat, ik heb niet het hele topic gelezen) en train daar met hem. En verder genieten.

Jammer dat je zo ver weg woont, anders konden we samen gaan wandelen. Meagan vindt border collie reuen héél erg leuk.
Of misschien eens afspreken bij de Loonse en Drunense Duinen?
Skye is ook een heerlijke hond in de omgang. Het kan ook wel een deugeniet zijn, maar hij sloopt niets, kan met alle kinderen en honden. Kan zichzelf bezighouden, maar kan ook lekker rustig liggen relaxen. Hii heeft ook wel eens zijn drukke 5 min maar dat is te verwaarlozen.

Het gaat echt met het trainen in en om huis mis. Dan gedraagd hij zich angstig. Zodra ik niets meer vraag dan is het meteen weer goed.

Lijkt me erg leuk om een keer te gaan wandelen daar. Skye vind alle hondjes leuk dus dat moet helemaal goed komen!
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Vooropgesteld dat ik absoluut geen trainer/gedragsdeskundige ben, valt het me op dat jij de begrippen opvoeding en training door elkaar haalt.
In mijn optiek is training niets meer dan het aanleren van leuke 'kunstjes'. Opvoeding is een hond duidelijk maken wat gewenst en ongewenst gedrag is in het dagelijkse leven.

Als in 'nee, we gaan niet achter de poesjes aan' of 'nee, nette hondjes slopen geen bankstellen'. :tongue:
Het aanleren van zitten/liggen/af/pootje geven en nog een scala aan andere dingen vallen voor mij onder kunstjes. Leuk hoor, maar in wezen heeft dit niks te maken met opvoeden.
Als je wilt dat een hond idd. niet achter katten aanzit of op het aanrecht komt, dan maakt het niet uit of hij gaat zitten of liggen. Of voor mijn part op z'n kop gaat staan. Als hij maar niet doet wat jij ongewenst acht.

Een pup, jonge hond of een herplaatser dient in de eerste plaats dus ópgevoed te worden. Pas daarna kun je, afhankelijk van het ras, trucjes aanleren.
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

*Skye* schreef:
Dankjewel voor je reactie. Dat ik te veel aandacht er aan heb gegeven zou het wel eens extra hebben kunnen versterkt. Ik ben er iets te veel in mee gegaan en voelde me super schuldig.

We gaan het trainen gewoon even laten. Maar dat wilt niet zeggen dat ik alles maar ga accepteren. En ik snap de UH.
Nee zeker niet alles accepteren! regels zijn regels. klaar. Leiding geven moet je en dat staat los van trainen.
De commandos die je hond kent kan je natuurlijk gewoon blijven toepassen.

Wat bij Astro goed werkt als hij het even niet meer weet, is dat ik hem op commando laat zitten en zijn aandacht opeis. Dan is het bij hem ineens van, oh fijn vrouwtje nu weet ik wat ik moet doen, dan wordt hij rustig. Doe ik dat niet dan denkt hij dat hij zelf de leiding moet nemen en dat gaat echt nergens over want dat wil hij namelijk helemaal niet, en gaat dan dus vervelend gedrag vertonen. ( ik hoop dat je snapt wat ik bedoel )
Ik overvraag hem dan ook niet, ben gewoon kort en duidelijk. Blijkbaar heeft Astro dat nodig en ik moet zeggen , sinds ik daar in meega is het echt een hele fijne hond geworden. Maar voor mij was dat ook nieuw, mijn andere honden zijn veel makkelijker ( en het is allemaal hetzelfde ras ) dus het was voor mij echt wennen. Astro heeft mij heel veel geleerd betreft leiderschap geven en daar vaart de hele roedel en wij als mensen in de roedel erg wel bij moet ik zeggen.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Gijsstabij

Ongelezen bericht door Gijsstabij »

Toevallig dat lieke net zegt wat trainen en wat opvoeden is, dat wou ik ner gaan vragen :D

Sommige mensen vragen ook of Gijs "voet" kent met wandelen, nou ik ben allang blij dat meneer rustig naast me loopt en niet mn arm eraf trekt, dat voet komt volgend jaar wel een keer
dus dan is voet in dit geval het trainen en het niet trekken aan de riem opvoeden?
*Skye*
Zeer actief

Ik ben ook super blij dat hij verder helemaal niet veranderd en nog lekker veel komt kroelen en spelen. En dat wil ik zeker niet kwijt.

Ik ga even een paar weken het trainen laten voor wat is en gewoon lekker doen. En idd dan even kijken hoe het gaat en het op de manier oppakken zoals jij het aangeeft.

Dankjewel.
*Skye*
Zeer actief

Miranda schreef:

Ik ben het hier echt woord voor woord mee eens.

TS, begrijp jij het verschil tussen trainen en opvoeden?
Ja, een werkhond heeft werk nodig. Maar jij hebt een veel voorkomende fout gemaakt, en dat is overvragen op jonge leeftijd (je bent echt de eerste niet die zo'n fout maakt, en ook vast de laatste niet). Op die leeftijd hebben ze vooral nodig om te leren hoe de wereld in elkaar zit, en hoe je daar als hond een beetje normaal op reageert. Dat is opvoeden, en opvoeden gaat (grotendeels) woordenloos.
Trainen is iets heel anders. Je leert een repertoire aan 'truukjes' aan. Maar op die leeftijd is het genoeg om een paar minuten per dag te trainen. Meer niet.
Overigens train ik nooit in of rond huis. Huis is de plek om te ontspannen.

Ik zou voor nu, zoals meerderen zeggen, helemaal niks doen met trainen. De hond heeft minstens een week of zes vakantie nodig.
En daarna pak je het op zoals Inge beschrijft. NIET bij/in huis, maar tijdens een wandeling. Vijf minuutjes. Meer niet. Moet jij eens kijken hoe vlot die hond gaat bijdraaien.
Daarnaast kun je best zoekspelletjes doen, een bal verstoppen in de tuin of zo en die laten zoeken.
Daar worden ze vaak lekker moe van in het koppie.

Een voorbeeld dat net precies bij me opkomt, en dat misschien duidelijk maakt wat iedereen bedoelt, is dat van kindgenieën. Als een kind een uitzonderlijk talent heeft kun je dat pushen en pushen en laten oefenen tot het kind volledig neurotisch is en niet meer weet hoe te ontspannen. Maar als je dat kind gewoon laat opgroeien, spelen op z'n tijd en oefenen op z'n tijd, dan wordt het al een heel ander verhaal. Ik zou, in dit verband, ook heel goed lezen wat Ody over Judy schrijft.

Overigens mijn complimenten over hoe je de kritiek oppakt, en je best doet een betere baas te worden. Kuddos, dat zie je wel eens anders ;)
Dankjewel. Ik ben alleen maar blij met alle reacties. Zolang het een beetje op een normale manier gaat vind ik alles prima wat iedereen zegt.

Ik neem gewoon even train vakantie en thuis blijft een plek om te ontspannen. Als ik het weer op wil gaan pakken doe ik dat over een tijdje voorzichtig tijdens een wandeling.
*Skye*
Zeer actief

Odi schreef:

Toen Judy bij ons kwam, merkte ik al dat ze heel erg gestressd was. Echt hyper gedrag, regelmatig onzindelijk en lopen als een kip zonder kop.
Ze heeft bij mij het eerste jaar bijna niets hoeven doen, alleen mee wandelen, spelen met Jace en Meagan en heel af en toe naar de schapen, waar ze dus wel rust heeft.
Ik heb zindelijkheidstraining met haar gedaan, zoals bij een pup en haar alleen beloond voor goed gedrag.
Ze is nog hyper, maar het is een heel stuk beter geworden. Ik moet niet teveel druk op haar leggen, want dan gaat het weer fout.

Veel mensen menen dat je borders continue bezig moet houden, maar dat hoeft echt niet.
Het zijn juist honden die je heel veel rust moet geven en niet moet overprikkelen.

Wat fijn dat jullie Judy zo een fijne plaats hebben gegeven en dat het nu zo goed gaat.

Ik hoor ook idd altijd van iedereen ohhh een border collie. Die zijn super druk en moet je constant bezig houden. Maar we hebben idd juist heel veel rust geboden vam het begin af aan. Skye is trouwens absoluut niet gestresst hoor en dat wil ik voorkomen vandaar dat ik al aan de bel trek voordat ik een compleet geflipte hond thuis heb.
*Skye*
Zeer actief

renee-uk schreef:
*Skye* schreef:En ga het over een tijdje weer eens proberen wat oefeningen tijdens een wandeling te doen. Wat trouwens nu ook prima gaat. We doen wel eens wacht of blijf oefenen en dat gaat prima.
*Skye* schreef: Hij reageer al wel heel goed op bepaalde handgebaren en het belangrijkste is natuurlijk dat gewoon op een handgebaar netjes op afstand gaat liggen als er een fiets langs komt ofzo. Het trainen gaat gewoon even de koelkast in en ik ga gewoon alleen maar focussen op leuke dingen.
kijk en dat zijn er dan al weer twee, tijdens dat wandelen waarvan je zelf zegt dat je niks met hem doet.
echt als ik jou was zou ik eens tellen hoeveel commando's je je hond geeft per dag.
Het zal vast een zeker vaker zijn dan dat ik me realiseer. Maar ik neem aan dat ik een hond niet overvraag als ik hem laat liggen als er een fiets voorbij komt als hij los loopt dan he.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

*Skye* schreef:
renee-uk schreef:
Het zal vast een zeker vaker zijn dan dat ik me realiseer. Maar ik neem aan dat ik een hond niet overvraag als ik hem laat liggen als er een fiets voorbij komt als hij los loopt dan he.
Dan hou je een brokje voor zn neus en laat je hem zonder commando op die manier af gaan ;)
Ik denk ook niet dat de correctie an sich t probleem is geweest maar hoe er inderdaad daarna de nadruk op gelegd is...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
*Skye*
Zeer actief

lieke schreef:Vooropgesteld dat ik absoluut geen trainer/gedragsdeskundige ben, valt het me op dat jij de begrippen opvoeding en training door elkaar haalt.
In mijn optiek is training niets meer dan het aanleren van leuke 'kunstjes'. Opvoeding is een hond duidelijk maken wat gewenst en ongewenst gedrag is in het dagelijkse leven.

Als in 'nee, we gaan niet achter de poesjes aan' of 'nee, nette hondjes slopen geen bankstellen'. :tongue:
Het aanleren van zitten/liggen/af/pootje geven en nog een scala aan andere dingen vallen voor mij onder kunstjes. Leuk hoor, maar in wezen heeft dit niks te maken met opvoeden.
Als je wilt dat een hond idd. niet achter katten aanzit of op het aanrecht komt, dan maakt het niet uit of hij gaat zitten of liggen. Of voor mijn part op z'n kop gaat staan. Als hij maar niet doet wat jij ongewenst acht.

Een pup, jonge hond of een herplaatser dient in de eerste plaats dus ópgevoed te worden. Pas daarna kun je, afhankelijk van het ras, trucjes aanleren.
Ik denk idd dat ik dit als hetzelfde heb gezien hoewel er duidelijk een groot verschil in zit. Dankjewel voor het meedenken.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Wetters zijn ook supergevoelige honden en daar moet je ook niet te veel mee hannesen.
In huis geef ik dus gewoon structureel geen commando's, in de tuin ook niet.
Hooguit zeg ik dat ze even opzij moeten of zo.
Wat we wel doen is hersenwerkspelletjes. Snoepjes zoeken in dingen en dat soort werk.
Er is een FB pagina van waar van alles op staat, wij maken ook allerlei dingen zelf daarvoor. Maar het kan ook met iets simpels als een brokje in een handdoek rollen.
De crux is dat je hond het zelf mag uitzoeken en dan ook zichzelf beloont als het lukt. Hooguit help je soms even als ze volslagen verstrikt zitten (letterlijk) of je geeft wat aanwijzigingen door even te tikken op de plek waar ze moeten zijn.
Ik vind het een aanrader, honden vinden het geweldig en het helpt enorm voor hun zelfvertrouwen, het werkt voor de band en ze worden er moe van in de bol maar wel rustig daarna. Het is echt win-win-win-win ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
*Skye*
Zeer actief

Podenji schreef:
*Skye* schreef:

Nee zeker niet alles accepteren! regels zijn regels. klaar. Leiding geven moet je en dat staat los van trainen.
De commandos die je hond kent kan je natuurlijk gewoon blijven toepassen.

Wat bij Astro goed werkt als hij het even niet meer weet, is dat ik hem op commando laat zitten en zijn aandacht opeis. Dan is het bij hem ineens van, oh fijn vrouwtje nu weet ik wat ik moet doen, dan wordt hij rustig. Doe ik dat niet dan denkt hij dat hij zelf de leiding moet nemen en dat gaat echt nergens over want dat wil hij namelijk helemaal niet, en gaat dan dus vervelend gedrag vertonen. ( ik hoop dat je snapt wat ik bedoel )
Ik overvraag hem dan ook niet, ben gewoon kort en duidelijk. Blijkbaar heeft Astro dat nodig en ik moet zeggen , sinds ik daar in meega is het echt een hele fijne hond geworden. Maar voor mij was dat ook nieuw, mijn andere honden zijn veel makkelijker ( en het is allemaal hetzelfde ras ) dus het was voor mij echt wennen. Astro heeft mij heel veel geleerd betreft leiderschap geven en daar vaart de hele roedel en wij als mensen in de roedel erg wel bij moet ik zeggen.
Ik snap wat je bedoelt ja. Iedere hond heeft zijn eigen gebruiksaanwijzing alleen moet je daar wel eerst achter komen. Als je dat gevonden hebt is dat wel heel fijn.
*Skye*
Zeer actief

Gijsstabij schreef:Toevallig dat lieke net zegt wat trainen en wat opvoeden is, dat wou ik ner gaan vragen :D

Sommige mensen vragen ook of Gijs "voet" kent met wandelen, nou ik ben allang blij dat meneer rustig naast me loopt en niet mn arm eraf trekt, dat voet komt volgend jaar wel een keer
dus dan is voet in dit geval het trainen en het niet trekken aan de riem opvoeden?
Ik denk idd dat dat het verschil is, maar ik kan het ook fout hebben ;)
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Gijsstabij schreef:Sommige mensen vragen ook of Gijs "voet" kent met wandelen, nou ik ben allang blij dat meneer rustig naast me loopt en niet mn arm eraf trekt, dat voet komt volgend jaar wel een keer
Dat is net zo raar als vragen of een kind van drie al kan ballroomdansen.

Hij kan netjes lopen zonder trekken, dat is één. De kunstjes (trainen dus) komen later wel inderdaad.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
*Skye*
Zeer actief

malinois schreef:
*Skye* schreef:
renee-uk schreef:
Dan hou je een brokje voor zn neus en laat je hem zonder commando op die manier af gaan ;)
Ik denk ook niet dat de correctie an sich t probleem is geweest maar hoe er inderdaad daarna de nadruk op gelegd is...
Op het moment dat Skye los loopt en er komt een fiets aan dan hoef ik maar het handgebaar te geven en jij gaat kwipelend met zijn aandacht bij mij liggen. Als ik in de tuin train dan duikt hij in elkaar en kruipt hij weg. Ik zie heel duidelijk verschil in zijn gedrag. Zou dan ook het eerste voorbeeld te veel zijn?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Gijsstabij schreef:Toevallig dat lieke net zegt wat trainen en wat opvoeden is, dat wou ik ner gaan vragen :D

Hier moeten ze met trainen op t veld 'volgen'. Dat houdt in strak naast me lopen mij aankijkend.

Aangelijnd op straat moeten ze naast me lopen. Dat mag een stukje van me af zolang ik maar niet als een veertje achter ze aan ga...lijn hoeft ook niet door te hangen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Kirra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Kirra »

Je hebt al veel reacties gekregen over te veel druk leggen op je hond, dus daar heb je al genoeg feedback over gekregen denk ik.

Ik herken het meteen overeind komen na een af-commando, want Vita doet dat soms/deed dat ook. Dan gaat ze meteen zitten om het eventuele snoepje te innen. Ik heb dat opgelost met een simpele blijf. Dan blijft ze liggen en dan krijgt ze haar snoepje.
Ik denk dat Skye het niet helemaal begreep dat hij moest blijven liggen en dat jouw reactie daarom ook niet begrepen werd, hij wist misschien niet dat hij iets fout deed.

Dus misschien is die blijf een tip voor in de toekomst, als het ook werkt bij Skye. Je kan ook het commando herhalen, tot hij blijft liggen en dan past krijgt hij de beloning. Het is maar net wat jij handig vindt.
En als de hond iets doet wat jij niet had verwacht of niet wilt, ook altijd even afvragen of hij misschien niet helemaal begrijpt wat je bedoelt. Zeker bij extra gevoelige honden.
Je hebt het zelf heel specifiek over die oefening, dat er daar iets mis is gegaan.
Maar zoals ik het hoor, komt het ook in andere situaties voor, maar daar heb je al heel veel tips voor gekregen.
Succes. :D
*Skye*
Zeer actief

Marjoleine schreef:Wetters zijn ook supergevoelige honden en daar moet je ook niet te veel mee hannesen.
Wat we wel doen is hersenwerkspelletjes. Snoepjes zoeken in dingen en dat soort werk.
Er is een FB pagina van waar van alles op staat, wij maken ook allerlei dingen zelf daarvoor. Maar het kan ook met iets simpels als een brokje in een handdoek rollen.
De crux is dat je hond het zelf mag uitzoeken en dan ook zichzelf beloont als het lukt. Hooguit help je soms even als ze volslagen verstrikt zitten (letterlijk) of je geeft wat aanwijzigingen door even te tikken op de plek waar ze moeten zijn.
Ik vind het een aanrader, honden vinden het geweldig en het helpt enorm voor hun zelfvertrouwen, het werkt voor de band en ze worden er moe van in de bol maar wel rustig daarna. Het is echt win-win-win-win ;)
Die spelletjes doen we ook regelmatig en vindt hij erg leuk om te doen. Dat gaat ook super.
Ik wilde zelf gewoon graag trainen in en om huis maar ik kan dat blijkbaar niet met Skye en daar moet ik me bij neerleggen. Als mijn man met hem traint in huis zit hij kwispelend in volle afwachting te kijken wat hij dan mag doen.
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

*Skye* schreef:
Marjoleine schreef:Wetters zijn ook supergevoelige honden en daar moet je ook niet te veel mee hannesen.
Die spelletjes doen we ook regelmatig en vindt hij erg leuk om te doen. Dat gaat ook super.
Ik wilde zelf gewoon graag trainen in en om huis maar ik kan dat blijkbaar niet met Skye en daar moet ik me bij neerleggen. Als mijn man met hem traint in huis zit hij kwispelend in volle afwachting te kijken wat hij dan mag doen.
Misschien dat Skye (en je man) het meer ziet als spelen, niet als trainen.
In spelen zit ook wel structuur, maar het doel ervan is plezier, niet het op een omlijnde manier uitvoeren van een oefening.
Een afwijkende uitvoering kan dan ook gewoon leuk zijn.
Wiel
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

*Skye* schreef:
renee-uk schreef:
het probleem is een beetje dat jij teveel aanneemt wat niet blijkt te kloppen in de praktijk ;)
en nee, als je een ding vraagt van je hond zul je hem niet overvragen, maar als dat ene ding een deel is van de 100 dingen die je op een dag vraagt wel.
daarom zei ik al, tel het eens wat je zoal op een dag aan commando's geeft, denk dat je ervan zult staan te kijken hoeveel het er zijn en hoe vaak je het doet.
Laatst gewijzigd door renee-uk op 14 okt 2014 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

*Skye* schreef: Ik snap wat je bedoelt ja. Iedere hond heeft zijn eigen gebruiksaanwijzing alleen moet je daar wel eerst achter komen. Als je dat gevonden hebt is dat wel heel fijn.
en jij gaat dat ook vinden, en om dat te bereiken, rust inbouwen!
rust geeft ook duidelijkheid. en niet alleen voor je hond maar ook voor jou :wink:
het gaat helemaal goed komen, daar vertrouw ik op. Geduld is een schone zaak.
En het is af en toe best frustrerend maar als jullie straks samen op 1 lijn zitten, dan is het enkel nog genieten :cheer:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”