Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Domingo is angstig en plas van zich af.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Domingo
nieuw lid
Mijn ras(sen): Geen Ras
Aantal honden: 1

Domingo is angstig en plas van zich af.

Ongelezen bericht door Domingo »

Hallo Allemaal,

Wij zijn sinds afgelopen zondag de trotse en blije baasjes van Domingo. Domingo komt uit een asiel
in Duitsland en daarvoor uit Spanje. Hij is echt een schat maar totaal wereldvreemd daardoor vindt
hij alles spannend en ook dus eng. Doordat hij zo onzeker is laat hij dan een plasje lopen. Op zich
geen ramp maar we willen daar natuurlijk op termijn wel vanaf. Nu is het zo dat dat ik niet onervaren
ben in het opvoeden van honden en weet wel dat ik niet moet reageren en hem extra belonen moet
als hij dingen goed doet om zijn zelfvertrouwen op te bouwen. Graag zou ik nog wat tips ontvangen.
Het in ieder geval een hondje met een zeer zacht karakter dus absoluut geen hond voor een harde hand.

Hoor graag van jullie
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Domingo is angstig en plas van zich af.

Ongelezen bericht door Tineke »

Nou je zegt het zelf al ,niet reageren op zijn plasjes , gewoon opruimen zonder een woord aan vuil te maken.
Wellicht wat aan zijn zelfvertrouwen werken middels kleine makkelijke opdrachtjes waarbij je hem de hemel in prijst.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Een dergelijke hond moet je niet meteen beginnen met opvoeden (of lees ik je verkeerd?). Het sleutelwoord is tijd, je hebt hem nét. Geef hem in alle rust tijd om te wennen en wees zelf ook rustig. Ga samen op een positieve, vrolijke manier de wereld verkennen dan komt het echt wel in orde. Een herplaatser heeft wel een half jaar, zo niet langer de tijd nodig om te wennen aan de nieuwe situatie.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Niet reageren op angst en niet reageren op de plasjes. Alleen werken aan een hond die vrolijk en zelfverzekerd is. Zodra dat zo is mag je hem belonen en leuk doen. Zodra hij angstig wordt negeren. Verder niet trainen maar omgang hebben. Spelen is het sleutelwoord. Elke hond wordt geestelijk gezond van spel. :ok:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

corrigeren vermijden, teveel aandacht ook vermijden, steun geven zonder het te overdrijven maar wel duidelijk zijn vanaf het begin.
laat hem zelf maar even uitzoeken hoe het in jouw huis toegaat.
kijk goed naar je hondje en pas je aan aan de hond.
als het vertrouwen komt gaat de rest ook makkelijker, maar dat vertrouwen zal ie je eerst moeten geven en dat bereik je door duidelijk te zijn maar niks van hem te eisen.

pak de zindelijkheidstraining weer op alsof het een pup is, als ie al wel zindelijk was zal dat dubbeltje zo weer vallen.
maar echt, het allerbelangrijkste is dat je geen enkele druk op het hondje zet.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Domingo
nieuw lid

Bedankt voor jullie tips zover. Ben het inderdaad met jullie eens dat er echt geen druk op Domingo mag zijn en wij ons aan zijn tempo moeten aanpassen. Het enige waar ik nu echt tegen aanloop is dat
wij boven slapen en hij nu al heel graag bij ons slaap op het voeteneinde. Alleen hem tillen de trap op vindt hij echt heel eng en als ik hem oppak piept hij eerst ook. Dat vind ik heel moeilijk want ik probeer het zo makkelijk mogelijk voor hem te maken eerst spelen en als we boven zijn de hemel in prijzen. Maar toch vindt hij het heel eng.

Heeft iemand tips voor simpele speeltjes die ik met hem doen kan waar bij het speelelement erg groot is. Ik heb van die hondenpuzzels, dat vond onze oude hond erg leuk maar ik ben bang dat het voor Domingo daarvoor nog te vroeg is.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Is Domingo volwassen?
Hoe groot is hij?

Waarom til je hem de trap op?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Domingo
nieuw lid

Domingo is een jaar oud en kan geen trap lopen daarom til ik hem. Wil ik ook nog niet gaan oefenen is nog te vroeg. Hij is 50cm hoog
ranetje
Zeer actief

Domingo schreef:Domingo is een jaar oud en kan geen trap lopen daarom til ik hem. Wil ik ook nog niet gaan oefenen is nog te vroeg. Hij is 50cm hoog
Waarom is dat te vroeg?

En een andere vraag .......... :wink:
Hoe til je hem op?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Domingo
nieuw lid

Ik vindt dat hem leren traplopen nu te veel druk op hem legt. Heb het geprobeerd met leverworst en dan langzaam per treden. Dat ging goed tot halverwege en toen had hij door wat hij aan het doen was en sprong in paniek naar beneden. Heeft zich niet bezeert of zo naar wil het nu niet nog een proberen omdat hij nu angst heeft.

Hoe ik het aanpak is dat ik op mijn knieën zitten ga hem lok met een snoepje en niet aankijk. Dan pak ik hem voorzichtig onder zijn kont op zou dat hij in mijn armen ligt.
DaniBanani
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising husky/herder

Ongelezen bericht door DaniBanani »

Ik heb niet voldoende kennis om je echt advies te geven, maar wil je wel mijn ervaring meegeven. Onze hond Dexter komt ook uit Spanje. Hij was lang niet zo bang als jullie Domingo, maar het duurde wel lang voordat hij ons echt ging vertrouwen en écht zichzelf werd. De eerste keer dat hij, héél voorzichtig, mij tot spelen uitnodigde was pas na een half jaar. Pas na een vol jaar begon hij echt fanatiek te spelen, met trekspelletjes en zo. Het enige wat we eerder al deden was apporteren. Dat vond hij leuk, maar ik denk dat ik er te snel een opdracht van heb gemaakt. Niet heel bewust maar toch ging het zo. Hoe dan ook kan mijn vriend, een stuk relaxter van nature, eindeloos apporteren met Dexter en ik niet. Bij mij heeft hij er heel snel geen zin meer in, en ik vermoed dat dat een direct gevolg is van de druk die ik er in het begin op heb gelegd.

Korte conclusie: ik zou dus voorzichtig zijn met heel graag samen willen spelen. Speeltjes aanbieden is prima, maar met dien verstande dat hij er niet mee hóeft te spelen en dat het ook prima is als hij 't aanpakt en weglegt, of er alleen maar naar kijkt. Maar dat is dus echt gebaseerd op mijn ervaring met Dexter, en misschien is die wel helemaal niet representatief en dan zal iemand dat vast nog vertellen. :wink:
Afbeelding
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Toen we Mukkie kregen was ze een in zichzelf gekeerd niet helemaal zindelijk hondje. Ze zat op een plek en liep niet rond. Dit kwam waarschijnlijk doordat ze daarvoor minstens een jaar 24 uur per dag in een bench heeft geleefd.

We hebben haar zonder druk laten meedraaien en het zindelijk maken geoefend alsof ze een pup was. Onze houding was: als ze zo gesloten blijft is het goed, als ze opener wordt is het ook goed.

Ondertussen (4 jaar later) zie je haar nog steeds veranderen. Sinds kort staat ze voor het raam als ik thuis kom. :mrgreen:
renee-uk
Zeer actief

als ie op normale snelheid de trap op en af loopt kan dat geen kwaad voor een hond van een jaar hoor.
heb je een tuig voor hem?
dan kun je hem het tuig omdoen en hem daaraan mee de trap opnemen, als je geen tuig hebt kan het ook aan de halsband, als ie zich daar tenminste niet uit kan wringen.
niet aarzelen en moeilijk doen, gewoon je hand aan het tuig (of de halsband) en op normaal tempo de trap oplopen (en de volgende dag op dezelfde manier de trap weer af)
eenmaal boven aan de trap zeg je 'goed zo' of 'wat een knappe hond' -of wat je dan ook maar wil zeggen, als het maar vroijk klinkt- en je gaat met hem je slaapkamer in.
hoe minder je een probleem maakt van iets, des te minder zal je hond dat ook als een probleem zien.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Domingo
nieuw lid

Gelukkig is Domingo niet in zichzelf gekeerd. Hij wil stoeien komt bij ons liggen en is ook blij ons te zien. Hij is altijd bij mij in de winkel en komt dan ook regelmatig even een knuffel halen. Als mijn vrouw dan komt is hij helemaal door het dolle. We vinden dat er positief. Het zal ook wel zijn dat we hem erg moeten helpen zijn zelfvertrouwen te vinden. Echt spelen moet hij ook nog leren een tennisbal vindt hij leuk maar weet niet zo goed wat hij ermee moet enzo. Maar dat komt best goed. We hebben ons voor een "fun" hondencursus aan gemeld die in november weer begint. In die cursus zit van alles van gehoorzaamheid tot behendigheid we hebben er zin in.

Ja Renee hij heeft een tuig en halsband. Maar ik ga dat volgende week toch weer proberen. Zijn we ook weer een paar dagen verder.
ranetje
Zeer actief

renee-uk schreef:als ie op normale snelheid de trap op en af loopt kan dat geen kwaad voor een hond van een jaar hoor.
dan kun je hem het tuig omdoen en hem daaraan mee de trap opnemen, als je geen tuig hebt kan het ook aan de halsband, als ie zich daar tenminste niet uit kan wringen.
niet aarzelen en moeilijk doen, gewoon je hand aan het tuig (of de halsband) en op normaal tempo de trap oplopen (en de volgende dag op dezelfde manier de trap weer af)
eenmaal boven aan de trap zeg je 'goed zo' of 'wat een knappe hond' -of wat je dan ook maar wil zeggen, als het maar vroijk klinkt- en je gaat met hem je slaapkamer in.
hoe minder je een probleem maakt van iets, des te minder zal je hond dat ook als een probleem zien.
Zo had ik het ook in gedachten :ok:
Als je te veel aarzelt, te voorzichtig doet, maak je het misschien ook angstiger voor Domingo?
Inderdaad wel aangelijnd zodat hij niet weg kan springen.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

ranetje schreef:
renee-uk schreef:als ie op normale snelheid de trap op en af loopt kan dat geen kwaad voor een hond van een jaar hoor.
Als je te veel aarzelt, te voorzichtig doet, maak je het misschien ook angstiger voor Domingo?
zelf lopen is vaak minder 'eng' dan opgetild worden bij een hond bij wie het vertrouwen in de nieuwe baasjes nog wat moet groeien ;)
Afbeelding

ranetje
Zeer actief

renee-uk schreef:
ranetje schreef:
zelf lopen is vaak minder 'eng' dan opgetild worden bij een hond bij wie het vertrouwen in de nieuwe baasjes nog wat moet groeien ;)
Ook dat :ok:
Afbeelding
Domingo
nieuw lid

Sorry had een paar dagen geen tijd om te reageren. We hebben het met het traplopen naar even opgegeven. We hebben het geprobeerd met zijn tuig om. Maar ook dan raakt hij helemaal in paniek. Hij gaat op de grond liggen en gaat heel hard piepen. Lijkt mij misschien belangrijk eerst een goede vertrouwensband op te bouwen en hem dan maar beneden te laten slapen. Wat we nu wel proberen is alle deuren open en op de trap dan een paar plakjes worst in de hoop dat hij dan zelf komt zonder druk.
zoe2710
Actief
Mijn ras(sen): Podenco
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door zoe2710 »

Zo hebben wij het met Malena ook gedaan, zij wou ook geen trappen lopen en aangezien we voor buiten te gaan een trap moesten doen was dat wel noodzakelijk.
Wij hebben haar de 1e keer naar boven en beneden moeten dragen. Dan zijn we gewoon beneden gestart met een 3-4 treden. Tuig en leiband aan gedaan en heel dicht bij het tuig vast genomen, dan is er 1 iemand voor haar gaan staan en iemand naast haar. Eens ze die paar treden gedaan had hebben we haar flink beloont en ineens verder geprobeerd. Van zodra ze zonder angst de trap naar boven volledig opliep deed ze dit ook automatisch naar beneden.

Een trap aflopen is voor een hond veel "moeilijker" dan naar boven lopen. Dus daar hebben we met haar ook iets langer moeten op oefenen maar gewoon doorzetten dan lukt het wel.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”