Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

loslopen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

aman.en.don
Zeer actief
Mijn ras(sen): mechelse herder, daro
border collie, skyler
Aantal honden: 2

loslopen

Ongelezen bericht door aman.en.don »

Sky is nu bijna 5 maanden. Hij is een hele vrolijke vrije border
We wonen ineen buurt waar alle kinderen bang zijn voor honden maar voor sky zijn ze dat niet. In tegendeel zelfs. Zelf mogen ze geen geen honden, moslims, en zijn zo gek geworden op sky dat ze allemaal willen spelen. Op zich alleen maar positief. Ondanks dat we in een flat wonen wonen we heel groen
Overal hebben we om ons heen parken en sky loopt dan ook meestal los tenzij we langs een weg moeten. Zolang kinderen hem niet roepen luisterd sky prima. Komt netjes wanneer ik hem roep en uiteraard wordt hij daar voor beloond. Totdat de kinderen uit de buurt hem dus ongevraagd gaan roepen. Hij vind ze geweldig want ze gaan renspelletjes met hem doen en wat vind een border leuk, rennen. Ik zie er ook drijfgedrag bij komen. Hij nipt ze daarbij niet. Gaat alleen in lage houden wachten tot ze weer gaan rennen. Ik kan op die momenten roepen wat ik wel maar sky ziet me dan niet meer staan. De kinderen vragen niet te roepen werkt niet. Ze roepen al voordat ik ze gezien heb en als ik vraag niet te roepen stoppen ze maar alleen voor dat moment. Ik vind niet dat ik de verantwoordelijkheid bij die kinderen neer kan leggen want sky moet ongeacht wat naar mij luisteren. Ik snap echter ook wel dat die kinderen op dat moment veel leuker zijn dan ik want en hij kan samen rennen en tot een bepaalde hoogte drijven. En daarbij, hoe krijg ik alle 25+ kinderen zover dat ze hem niet meer roepen terwijl ze al geeneens naar hun eigen moeder luisteren en ze succes blijven behalen met roepen want sky komt wel spelen. Ze hebben zelfs gevraagd of ze niet alleen met hem buiten mogen spelen want hij is zo leuk, no way natuurlijk. Kijk ik ben blij dat ze niet bang zijn hoor want kinderen die uut angst weg rennen is net zo leuk om achteraan te rennen en daarbij vind ik het een goede les voor ze dat ze leren dat echt niet alle honden eng zijn want dat word ze hier wel aangeleerd.

Hoe kan ik dit het beste oplossen? Zou het beter zijn om hem als de kinderen vrij zijn Aan een lange lijn te doen? De vakantie is over een week voorbij dus overdag word los lopen dan weer een eitje. Mijn idee bij de lange lijn is niet om hem dan helemaal trekkend eraan naar me toe te halen maar om er een rukje aan te kunnen geven en zijn aandacht weer te trekken. Hij moet er imo voor kiezen om hier te komen wanneer ik dat zeg en niet omdat hij naar me toe gesleept word want dan leert hij het ook niet als hij los is. Wat is jullie mening?
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Re: loslopen

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik zelf zou me er niet te druk om maken. Hij is nog zo jong en het is heerlijk dat je Border zo gek is op kinderen. Is ook wel eens anders.
Mijn hond was op die leeftijd ook zo heerlijk onbezonnen speels en zocht vertier op. Toen ze ouder werd, werd ze vanzelf serieuzer en gehoorzamer. Wat doet je hond als je jezelf omkeert en de andere kant uit loopt? Komt hij dan niet alsnog achter je aan? Dan zou ik het zo oplossen.

Er zullen vast mensen zijn die er anders over denken, maar in dit soort situaties heb ik mijn hond ook gewoon op het vertier afgestuurd en haar uit laten spelen, om haar dán pas weer te roepen. Zo geef je je hond de mogelijkheid om te spelen en roep je geen commando's die toch niet worden opgevolgd. Roep de hond pas weer als je weet dat hij komt.

Het is heerlijk dat de kinderen en je hondje er zoveel plezier uit halen. Lijkt me heel leuk om te zien.
Afbeelding
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Ja persoonlijk zou ik hem aangelijnd houden op momenten dat je weet dat het fout kan en zal gaan.
Net wat je zegt de vakantie is bijna voorbij ,het wordt straks weer vroeger donker dan zullen de kinderen ook minder op straat zijn en dan kan jij ondertussen doortrainen met Sky en wie weet gaat het volgend jaar dan wel goed.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Paisley schreef:Ik zelf zou me er niet te druk om maken. Hij is nog zo jong en het is heerlijk dat je Border zo gek is op kinderen. Is ook wel eens anders.
Mijn hond was op die leeftijd ook zo heerlijk onbezonnen speels en zocht vertier op. Toen ze ouder werd, werd ze vanzelf serieuzer en gehoorzamer. Wat doet je hond als je jezelf omkeert en de andere kant uit loopt? Komt hij dan niet alsnog achter je aan? Dan zou ik het zo oplossen.

Er zullen vast mensen zijn die er anders over denken, maar in dit soort situaties heb ik mijn hond ook gewoon op het vertier afgestuurd en haar uit laten spelen, om haar dán pas weer te roepen. Zo geef je je hond de mogelijkheid om te spelen en roep je geen commando's die toch niet worden opgevolgd. Roep de hond pas weer als je weet dat hij komt.

Het is heerlijk dat de kinderen en je hondje er zoveel plezier uit halen. Lijkt me heel leuk om te zien.
+1.

Ik zou blij zijn als mijn honden anderen mensen leuk vinden, sommige mensen vinden ze wel leuk maar dat zijn de mensen die hen een brokje geven. Haha.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik zou haar wel aanlijnen, is de verleiding er ook minder om te roepen aan de andere kant, maar ik zou t ze zeker ook even vragen om dat niet te doen :wink: en alleen af en toe na toestemming vrij en los laten, met de kinderen
je loopt anders denk ik t risico dat alle kinderen feest worden dus ook ergens anders en dat je hond t gewoon vind om er heen te gaan( en niet alle kinderen zullen haar straks volwassen nog zo leuk vinden) en de training gaat gewoon voor.
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Oh ik zou het ook leuk vinden als mijn hond zo leuk met de kinderen kon spelen en zou dat zeker niet helemaal afkappen.
Maar wel op momenten dat ik het wilde en dat is dus niet altijd.
Niet om het spelen zelf maar meer om het feit dat Sky naar hun toe rent op hun geroep ,wat uiteraard niet vreemd is, maar waar wellicht wel een gevaarlijke situatie uit kan ontstaan met bijv. verkeer.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
aman.en.don
Zeer actief
border collie, skyler

Heel stuk getypt, weg. Grrrrr. Dat hij leuk met ze speelt ben ik ook heel erg blij om begrijp me niet verkeerd. Ik heb zelf 2 kinderen van 10 en 13 dus met kinderen om kunnen gaan is een must. Alleen wat er al gezegd word, ik wil graag bepalen wanneer er gespeeld word. Ik werk vanuit huis en kan hem dus ook makkelijk tussendoor uitlaten maar meer als dat ook niet. Niet elke keer buiten is feest.
Daarbij komt dat ik zijn drijfgedrag nu ook niet kan corrigeren. Nu komt er nog geen genip aan te pas maar dat wil ik ook graag zo houden. Als ik zie dat het drijven te ver gaat wil ik in kunnen grijpen. Nu wacht hij nog alleen in drijfhouding af op actie. Dat vind ik acceptabel maar niet verder dan dat.
Hij gaat al vanaf dat hij 7 weken is naar elk kind toe. Vind ze geweldig. Hij is ook zeer slim in inschatten of ze willen spelen. Hij gaat er naar toe en rent weer terug en heeft in die tijd al door of ze willen spelen of niet. Op zich netjes dus. Alleen soms lopen de kinderen die spelen ook wel eens gewoon langs onderweg naar een vriendje en dan gaat sky ook achter ze aan en komt niet terug.
aman.en.don
Zeer actief
border collie, skyler

Afbeelding

Dit is mijn zoon met sky een tijdje terug

Afbeelding

en beide kids met hem op strand aan het rennen
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Niet te druk overmaken. Als je niet wilt dat Sky erop rent of als het gevaarlijk is, dan zou ik hem aangelijnd houden. En anders lekker laten gaan en op moment dat het klaar is hem weer ophalen. Ondertussen op andere momenten goed oefenen op het hier komen. Dan kan je volgend jaar met de zomervakantie gewoon bij je roepen. Hondje is nog maar 5 maanden, daar kan je nog een 100% gehoorzaamheid van verwachten.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Ik weet niet hoor, die van mij was in de zomer ook 5 maanden en oooooh zo schattig, íedereen (ook grote mensen) wilde met 'm kroelen en spelen als ie los was en hij vond het gewéldig, ging overal gezellig buurten.. En dat heeft toch nogal flink wat tijd gekost voor dat ik dat er uit heb gekregen hoor..

Heeft er niet bij geholpen dat ie verdorie nog stééds overal "Awwwwwwww" reacties oproept :LOL: Hij is nou 4 en nog steeds heeft ie af en toe zo'n moment dat ie ineens op mensen afholt (vooral vissers) en daar vindt dat ie even aandacht en kroelings moet gaan halen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Sita schreef:Niet te druk overmaken. Als je niet wilt dat Sky erop rent of als het gevaarlijk is, dan zou ik hem aangelijnd houden. En anders lekker laten gaan en op moment dat het klaar is hem weer ophalen. Ondertussen op andere momenten goed oefenen op het hier komen. Dan kan je volgend jaar met de zomervakantie gewoon bij je roepen. Hondje is nog maar 5 maanden, daar kan je nog een 100% gehoorzaamheid van verwachten.
Ben het hier wel mee eens :ok:
En wat TS ook nog kan doen is, als ze het hondje weer meeneemt aan het einde van het spel, zelf aan de lijn met hem spelen.
Bij de baas komen moet eigenlijk niet einde van de lol betekenen bij een pup.
Dat zou ze niet gretiger maken om te komen. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Ik zou hem inderdaad een deel aan de lange lijn houden. Juist nu leren ze zo snel foute dingen aan die je dan later weer moet afleren. Af en toe spelen is prima, en je kunt dan ook nog niet verwachten dat hij meteen komt als je hem roept. Maar om hem nu te leren dat hij bij het zien van kinderen kan doen en laten waar hij zin in heeft is ook niet te bedoeling. Dus gewoon even een lijntje eraan als je weet dat er niet gespeeld mag worden.

Dat kun je de kinderen dan ook uitleggen, als er een lijntje aanzit dan mag hij niet spelen. Ze zien dan vanzelf ook dat wanneer ze roepen hij toch niet komt. Een losgeslagen drijvende Border Collie is niet wat je zien wilt in een omgeving waar veel kinderen rondlopen. Dus ook het negeren van kinderen hoort bij de opvoeding. Er is een tijd van spelen en een tijd van luisteren.

Zorg dat je dan zelf leuk en interessant bent, aangelijnd wandelen is geen straf maar heel normaal.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
Hamster-007
Actief
Mijn ras(sen): Maltezer x Terriër
Klikootje

Ongelezen bericht door Hamster-007 »

grover schreef:Ik weet niet hoor, die van mij was in de zomer ook 5 maanden en oooooh zo schattig, íedereen (ook grote mensen) wilde met 'm kroelen en spelen als ie los was en hij vond het gewéldig, ging overal gezellig buurten.. En dat heeft toch nogal flink wat tijd gekost voor dat ik dat er uit heb gekregen hoor..

Heeft er niet bij geholpen dat ie verdorie nog stééds overal "Awwwwwwww" reacties oproept :LOL: Hij is nou 4 en nog steeds heeft ie af en toe zo'n moment dat ie ineens op mensen afholt (vooral vissers) en daar vindt dat ie even aandacht en kroelings moet gaan halen.
Het blijven honden he, die hóren onberekenbaar te zijn van tijd tot tijd :I:
Ons Mikkie is nu 10 en kan nog steeds op een vreemde tegenligger afrennen om toch maar weer te bewijzen hoe lief en schattig-ie wel niet is :I:
Een hond is nu éénmaal geen robot met een afstands-bediening :balon: .
Zijn er niet 1 of 2 kids waarmee je het zou kunnen oefenen? Dat die kids dan op een afgesproken plaats roepen, jij je hond terug roept, dan terug haalt en het daarna weer opnieuw doet?
Ik kan me namelijk wel voorstellen dat het niet altíjd uit komt (doordat een moeder het bijv. eng of ergerlijk vindt).
sky2014
Actief
Mijn ras(sen): Kruising Flatcoated retreiver/zwarte labrador

Ongelezen bericht door sky2014 »

Hoihoi allemaal, ik ben nieuw hier en moet nog even de weg zoeken in dit forum. Ik hoop veel van jullie allemaal te kunnen leren en tips te verzamelen. Afgelopen zaterdag (dierendag) hebben we onze lieve Sky opgehaald (en die lopen er meer rond op dit forum zag ik :lol1:

Ik merk dat ons mupke 's avonds een beetje lastig wordt, omdat hij zich in onze tuin niet echt uit kan kuren, we hebben echter heel veel vrije ruimte op zeer korte afstand en wil hem daar af en toe laten uitrazen (gekke 5 minuten). Omdat hij nog maar net bezig is met het leren van commando's (hij doet het overigens fantastisch, maar wie zou dat niet zeggen over zijn eigen hondje) luistert hij natuurlijk nog niet echt als je hem roept. Hij heeft namelijk ook wel andere dingen te doen hihihi.

We willen dat wel heel graag oefenen en de afstand van "zit" en "blijf" geleidelijk verder opbouwen.

Is het verstandig om hem aan een lange lijn van 5 meter (die ik van een grond-spiraal afgehaald heb) + zijn riem flink te laten sjezen of zou dat nog teveel beperkingen opleggen tijdens het dollen? En ook die lange lijn gebruiken om hem te trainen met voorkomen en zo? Wij willen hem namelijk absoluut niet meer kwijt :I:

Groetjes van de baasjes van Sky
Paisley
Zeer actief

Ik zou hem gewoon los gooien op een veilige plek en er niet mee zitten dat hij nog niet komt als je roept. Je kunt hem lokken als je hem wilt aanlijnen.
Afbeelding
sky2014
Actief

Spannend Paisly, hij is nu 10 weken, dus dat is niet te snel?
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik laat pups hier altijd zo jong mogelijk al los, uiteraard op plaatsen waar dit veilige is, zoals in het bos of op de hei bijvoorbeeld.
Juist als ze nog zo jong zijn zullen ze doorgaans dicht bij je in de buurt blijven en op die manier leren dat het de normaalste zaak van de wereld is dat ze bij de baas in de buurt zijn en blijven. Hier heb ik het voordeel dat er altijd minimaal 1 volwassen hond is die al gewoon goed luistert en waar zo'n pup zich erg aan optrekt, dus het commando hierkomen is iets wat bijna automatisch opgepakt wordt door de pup omdat ze achter de volwassen hond aan lopen als ik die roep.
Zorg er voor dat je altijd zakken vol lekkers bij je hebt zodat je iedere keer als je pup zich even bij je komt melden wat lekkers kunt geven, zodat de pup weet dat er bij jou iets te halen valt.
Paisley
Zeer actief

sky2014 schreef:Spannend Paisly, hij is nu 10 weken, dus dat is niet te snel?
Nee hoor, ik liet mijn pup vanaf de tweede dag al los. Pups willen wel bij je blijven, want je bent hun stabiele factor. En als ze uit nieuwsgierigheid toch wat te ver afdwalen, kun je hem gewoon ophalen.
Afbeelding
sky2014
Actief

Vandaag geprobeerd, samen met het gezin in het bos geweest en ieder om de beurt Sky roepen en los naar de roepende persoon laten draven. Het ging heel goed. Stukje bij beetje komt er wel vertrouwen in de kleine boef.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”