Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Preventief enten, ontwormen etc.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Re: Preventief enten, ontwormen etc.

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Tulp schreef:Prima dat er kritisch gekeken wordt naar wat er allemaal je hond in gaat. Maar vergeet niet dat dit momenteel kan door het actieve entbeleid wat al jaren gevoerd wordt. Dat heeft er nl voor gezorgd dat we in NL nog maar heel weinig van deze ziektes tegenkomen.
Deze dingen moet je zeggen tegen mensen die principieel helemaal NIET vaccineren, maar die kom je hier niet tegen. Alle honden die gepast gevaccineerd worden en getiterd worden, zijn net zo goed beschermd als de honden waar ieder jaar een heleboel overbodige entstof ingestopt wordt. Ze/We brengen de gezondheid van andere dieren dus niet in gevaar en onze honden blijven niet gezond dankzij het overdreven vaccinatiebeleid van vele anderen. Gewoon niet.
Kitsune

Ongelezen bericht door Kitsune »

Het is goed om je te realiseren dat ook een enting geen 100 % garantie biedt. Bij de ziekte van Weil (leptospirosis) heb je meerdere soorten Leptospira (bacteriën) die de ziekte kunnen veroorzaken. Er zijn er iets van 8 bekend die de ziekte bij honden kunnen veroorzaken waarvan maar tegen 2 (meest voorkomende) geënt wordt (of met het nieuwe vaccin 4). Aangezien honden steeds meer reizen, het klimaat veranderd e.d. is het niet ondenkbaar dan andere varianten talrijker worden.

Wij doen een titer bepaling voor Sira en dit jaar wel voor Lepto ingeënt (ik ben me er nog meer aan het inlezen erover of het noodzakelijk is mijn inziens). Ook voor Rabiës ivm reizen naar buitenland.

We doen ontlastingsonderzoek 2 keer per jaar en er zijn nog nooit wormen(eitjes) gevonden. Ook nog nooit vlooien gehad. Oftewel dus geen preventief gif erin...Ook zijn we nog op zoek naar een DA die niet meteen antibiotica voorschrijft als ze weer eens een wond heeft.
Percy
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): chinese naakthond
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Percy »

Een klein zijsprongetje op de discussie : ik lees dat een aantal van jullie de hond zijn ontlasting laten onderzoeken - nu wilde ik dat ook laten doen bij 1 van mijn honden deze week maar de da zei dat ze dat niet zelf deden en dat dat tussen de 100 en 120 euro zou kosten ( inclusief verzenden naar het Duitse lab ), alleen giardia testen ze zelf. Nu zag ik dat een andere da in de buurt wel zelf schijnt te testen op o.a. wormen en dat dat daar ook veel minder kost ( zal dan wel met de verzendkosten te maken hebben ?) Hoe gebeurt dat bij jullie da , en is 100 euro een normale prijs ?
Kitsune

Ongelezen bericht door Kitsune »

Percy schreef:Een klein zijsprongetje op de discussie : ik lees dat een aantal van jullie de hond zijn ontlasting laten onderzoeken - nu wilde ik dat ook laten doen bij 1 van mijn honden deze week maar de da zei dat ze dat niet zelf deden en dat dat tussen de 100 en 120 euro zou kosten ( inclusief verzenden naar het Duitse lab ), alleen giardia testen ze zelf. Nu zag ik dat een andere da in de buurt wel zelf schijnt te testen op o.a. wormen en dat dat daar ook veel minder kost ( zal dan wel met de verzendkosten te maken hebben ?) Hoe gebeurt dat bij jullie da , en is 100 euro een normale prijs ?
Ik bestel de kits hier: http://www.wormbestrijding.nl/contactsh ... 8220817549
Gewoon versturen per post en je krijgt netjes een rapport. Een stuk goedkoper al kan ik niet zien met welke methode de DA waarna je verwijst de ontlasting onderzoekt en of dat inclusief giardia is bijv.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Percy schreef:Een klein zijsprongetje op de discussie : ik lees dat een aantal van jullie de hond zijn ontlasting laten onderzoeken - nu wilde ik dat ook laten doen bij 1 van mijn honden deze week maar de da zei dat ze dat niet zelf deden en dat dat tussen de 100 en 120 euro zou kosten ( inclusief verzenden naar het Duitse lab ), alleen giardia testen ze zelf. Nu zag ik dat een andere da in de buurt wel zelf schijnt te testen op o.a. wormen en dat dat daar ook veel minder kost ( zal dan wel met de verzendkosten te maken hebben ?) Hoe gebeurt dat bij jullie da , en is 100 euro een normale prijs ?
Niet bij mijn eigen DA.

http://www.wormbestrijding.nl/
Percy
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): chinese naakthond

Ongelezen bericht door Percy »

Daar heb ik wat aan, bedankt voor de links ! ( zelfde site trouwens )
esenhazel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door esenhazel »

Aangezien hazel niet tegen enten, wormen- en vlooienspul kan, wordt hier niks gebruikt. (Tenzij heb echt nodig is)
Bloem heb ik met 7 weken opgehaald. Ze is alleen bij de fokker ontwormd. Voordat ik dat thuis zou gaan doen, de test gedaan waar niks is gevonden, dus wormenkuur niet nodig :lol:
Ze heeft bij 3 maanden enting gehad.
Volgende maand laat ik ze beide titeren en mest onderzoek doen
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Ik heb het ook bij Het Woud laten doen
Gittje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gittje »

Igor heeft vorig jaar, op een leeftijd van 1 1/2 jaar, atopische dermatitis ontwikkeld. Dit jaar is het nog een stuk erger. Voorlopig heb ik besloten om te stoppen met jaarlijks enten. Zit wel nog in twijfel m.b.t. de Seresto band, die uitstekend z'n werk doet tegen vlooien & teken, maar die niettemin ook chemisch spul is.

Binnen een drietal jaar zal ik proberen om onze DA te overtuigen om te titeren (cf. http://www.nmlhealth.com/pc,52,/VacciCh ... aling.aspx ).
Asterix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver

Ongelezen bericht door Asterix »

De DA van de vorige eigenaar van Maatje was een regelrechte ramp. Ieder jaar is hij geënt met noviac nota bene! (3 jaar geldig)
Vrijdag mestonderzoek van de honden en zowel mijn paard ivm wormen. Zand in mest van mijn paard kan ik prima zelf testen.
Afbeelding Afbeelding

Pootjes van Ella en Joost (Josie)
Dag lieve Maatje 06-01-2008 - 15-12-2014
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Ontwormen doe ik als ik een vermoeden heb van een besmetting en dat is dus bijna nooit. Vlooienspul gebruik ik alleen als het nodig is of net voor de vakantie een keer. Cocktailenting hadden ze vorig jaar weer moeten hebben maar heb ik niet gedaan, ik twijfel erg aan het nut ervan. Mijn honden zijn nu 12 en 9 en volgens mij genoeg geënt. Gizmo van 12 is redelijk gevoelig, heeft allergieën en ik wil hem niet onnodig belasten. Titeren doen ze hier in de buurt helaas nergens, heb geinformeerd maar word verwezen naar groningen terwijl ik in brabant woon! Pfff, en dat noemen ze moderne dierenartsen?? Heb wel voor het eerst in hun leven rabies laten zetten omdat we naar het buitenland gaan op vakantie, de da merkte toen al op dat de overige entingen verlopen waren. Of ik dat wist? Ik heb geantwoord dat ik dat wist maar dat die toch niet verplicht waren in het buitenland? Dat werd beaamt en toen werd er ook niks meer over gezegd. Ik twijfel alleen nog wel eens over weil. Dat ent ik dus ook niet omdat ik meende dat de enting maar een maand of vier zou werken en mijn honden toch niet zwemmen. Nu las ik laatst een artikel in een blad van een rasvereniging waarin stond dat de besmettingskans vrij groot was omdat honden het ook via de mens konden krijgen en via gras eten??

Oh en waar ik trouwens wel van baal is dat de kans groot is dat ik er volgens jaar niet aan ontkom om ze te enten omdat het kan zijn dat ze toch in pension moeten. Weet er iemand trouwens of dat een probleem is? Ik bedoel, het entschema loopt nu niet door zeg maar en dan zouden ze volgend jaar misschien de Cocktailenting en kennelhoestenting krijgen . Bied dat dan bescherming genoeg en pikt het pension dat of moet dat eerst weer geboosterd worden ofzo? Want daar zit ik niet echt op te wachten.....
kirstenbraam
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever, Jack Russel en een kruizing Rhodesian Ridgeback Pyreneese berghond.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door kirstenbraam »

De nobivac enting staat geregistreerd voor 3 jaar. Van de andere entingen durf ik het zo niet te zeggen.

Ontwormen doe ik wanneer nodig en Morris heeft een serestoband tegen teken (hij had er per week wel een stuk of 12). Heb Morris en Patou laten titeren en die hebben allebei nog voor minimaal 6 jaar aan antilichamen. Quispel is dit jaar aan de beurt dus ben benieuwd. Lepto ent ik niet meer omdat het hier in principe niet (meer) voor komt. Morris is nog de enige die een rabiës enting krijgt ivm de vakanties.

Carpe diem!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Entingen van Vanguard staat ook geregistreerd voor 3 jaar, dus als de drie jaar nog niet om zijn, zijn ze voldoende beschermd.

Wel even met het pension contact opnemen, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Wanneer heb je voor het laatst laten enten @SuzieC1970 ?
Laatst gewijzigd door ranetje op 12 okt 2014 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

hier in Frankrijk lopen ze wat dat betreft helemaal achter. Ook vac's die 3 jaar geldig zouden moeten zijn, worden gewoon een jaar later herhaald. Een discussie wordt je niet in dank afgenomen. Mestonderzoek? Titeren? Daar hebben ze vast nog nooit van gehoord. Wel lastig, want ik baal ook van al die troep. Ga u toch maar eens proberen alleen voor Lepto te enten :schrik:
Vlooien en teken zit het hier vol mee. Ondanks chemische troep toch onlangs bijna mn hond verloren aan de Piroplasmose :ugh:
Ga nu maar eens dat pilletje gebruiken :oeps:
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

SuzieC1970 schreef:
Oh en waar ik trouwens wel van baal is dat de kans groot is dat ik er volgens jaar niet aan ontkom om ze te enten omdat het kan zijn dat ze toch in pension moeten. Weet er iemand trouwens of dat een probleem is? Ik bedoel, het entschema loopt nu niet door zeg maar en dan zouden ze volgend jaar misschien de Cocktailenting en kennelhoestenting krijgen . Bied dat dan bescherming genoeg en pikt het pension dat of moet dat eerst weer geboosterd worden ofzo? Want daar zit ik niet echt op te wachten.....
Hier is een lijst met adressen waar getiterd wordt.
http://www.nmlhealth.com/c,5779,,/Verko ... Check.aspx
Ik kan overigens met Biko gewoon starten met GG1 met alleen de titerbepaling (die in zijn entboekje staat) en er zijn ook pensions die daar geen probleem van maken.
Afbeelding
SuzieC1970
Zeer actief

ranetje schreef:Rntingen van Vanguard staat ook geregistreerd voor 3 jaar, dus als de drie jaar nog niet om zijn, zijn ze voldoende beschermd.

Wel even met het pension contact opnemen, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

De volledige cocktail en kennelhoest hebben ze gehad in maart 2011. Weil en kennelhoest in maart 2012. Toen gingen ze nog wel eens naar pension...

@ Alma: die lijst ken ik, er zit niet echt iets in de buurt. Wat verder weg is toch lastig ivm vervoer. (ik ga meestal met de fiets en fietskar naar de da namelijk)
En pensions die een titerbepaling genoeg vinden heb ik hier nooit gezien helaas, het is zowiezo al moeilijk om een pension te vinden waar staffords welkom zijn! Ik zou het liefst ook gewoon een oppasadres bij mensen thuis hebben maar ook dat valt niet mee met een stafford die met de meeste vreemde honden niet op kan schieten...zucht...
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

SuzieC1970 schreef:
ranetje schreef:Rntingen van Vanguard staat ook geregistreerd voor 3 jaar, dus als de drie jaar nog niet om zijn, zijn ze voldoende beschermd.

De volledige cocktail en kennelhoest hebben ze gehad in maart 2011. Weil en kennelhoest in maart 2012. Toen gingen ze nog wel eens naar pension...

@ Alma: die lijst ken ik, er zit niet echt iets in de buurt. Wat verder weg is toch lastig ivm vervoer. (ik ga meestal met de fiets en fietskar naar de da namelijk)
Maar een normale da kan toch ook laten titeren op verzoek? Bij mijn da willen ze dat ook wel doen alleen ben ik dan duurder uit omdat ze het naar het laboratorium sturen.
Afbeelding
SuzieC1970
Zeer actief

Ik heb hier twee dierenartsen in de buurt benaderd met een verzoek om te titeren. Ze zeggen allebei dat ze dit niet kunnen en gaan verder nergens op in. Ik krijg alleen de reactie dat het belangrijk is om te enten en dat dan meteen de gezondheid van de hond gecontroleerd wordt. Jaarlijkse apk ofzo... En dat ze in een kliniek in groningen wel kunnen titeren? En we hebben toch echt een grote moderne praktijk hier hoor...
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

alm@ schreef:
SuzieC1970 schreef:
Hier is een lijst met adressen waar getiterd wordt.
http://www.nmlhealth.com/c,5779,,/Verko ... Check.aspx
Ik kan overigens met Biko gewoon starten met GG1 met alleen de titerbepaling (die in zijn entboekje staat) en er zijn ook pensions die daar geen probleem van maken.
Fijn dat er een lijst is, maar wat een vreselijk onhandige lijst. :?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Eefsel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door Eefsel »

Wij ontvlooien en ontwormen niet tenzij het nodig is.

Enten doen we ook alleen als het nodig is ;)
Evelien en Joep
Afbeelding
Cause all of me, loves all of you
Dag mijn schaduw, dag flupperpupper. Je wordt gemist.
Joep 23-09-2014 ~ 18-12-2020
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

SuzieC1970 schreef: Oh en waar ik trouwens wel van baal is dat de kans groot is dat ik er volgens jaar niet aan ontkom om ze te enten omdat het kan zijn dat ze toch in pension moeten. Weet er iemand trouwens of dat een probleem is? Ik bedoel, het entschema loopt nu niet door zeg maar en dan zouden ze volgend jaar misschien de Cocktailenting en kennelhoestenting krijgen . Bied dat dan bescherming genoeg en pikt het pension dat of moet dat eerst weer geboosterd worden ofzo? Want daar zit ik niet echt op te wachten.....
Mijn honden zijn in januari in pension geweest en daar namen ze genoegen met een titerbepaling.
Misschien loont het de moeite om rond te bellen of bij jou in de buurt ook een pension is waar ze akkoord gaan met een titerbepaling.
Groetjes, Marjan
MirjamV
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boerenfox, Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door MirjamV »

Ontvlooien doe ik alleen in de warme maanden, de rest van het jaar niet. Ontwormen doe ik 4x per jaar, want mijn hond is een echte struiner en eet nogal eens rotzooi buiten als hij losloopt.
Inenten ook volgens schema, aangezien we bij de hondenclub trainen. Daar moet hij volledig voor zijn ingeent.
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

MirjamV schreef:Ontwormen doe ik 4x per jaar, want mijn hond is een echte struiner en eet nogal eens rotzooi buiten als hij losloopt...
...wat absoluut niet wil zeggen dat hij daar ook een wormbesmetting van oploopt :wink: Hond in m'n onderschrift heeft nogal de neiging om ontlasting van allerlei diersoorten waaronder honden en katten op te peuzelen. Datzelfde gold voor de hond in m'n avatar, die deed dat ook graag. Van de bruine hond kwam het resultaat van ontlastingonderzoek iedere keer terug als 'vrij'. Zwarte hond heeft eenmalig positief getest op enkele wormsoorten en coccidieen. N.a.v. die uitslag heb ik haar enkele dagen heel streng ervan weerhouden iets van de grond op te pikken. Vervolgens nieuw mestmonster opgestuurd en voila, dit keer een 'vrije' uitslag zonder dat ik daarvoor naar de ontwormingsmiddelen hoefde te grijpen. Sindsdien let ik er dus altijd op dat madame de 3 a 4 dagen voordat ik een beetje ontlasting laat controleren niet de mogelijkheid krijgt om te snacken, zodat ik zeker weet dat er geen sprake is van passage. Tot nu toe iedere keer een uitslag 'vrij' bij zo'n 3 a 4 keer per jaar onderzoek.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
esenhazel
Zeer actief

Mest onderzoek wordt trouwens vergoed door zowel proteq en ohra.
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
dewiii
Actief

Ongelezen bericht door dewiii »

Ja joh bij ohra?
Ga ik eens even uitzoeken.. of alleen wanneer je aanvullend verzekerd word?
esenhazel
Zeer actief

Bloem zit in basis bij ohra en kreeg het netjes vergoed
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”