Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup leren volgen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

sky2014
Actief
Mijn ras(sen): Kruising Flatcoated retreiver/zwarte labrador
Aantal honden: 1

Pup leren volgen

Ongelezen bericht door sky2014 »

Goedemorgen allemaal!!

Ik heb een klein vraagje over hoe je een pup kunt laten volgen aan de kant die ik wil. Nu weet ik van de puppycursus dat je met een snoepje voor zijn neus "volg" moet zeggen en hem dan achter het snoepje aan laten lopen (en natuurlijk ook af en toe iets geven).

Nu hebben mijn man en ik het probleem dat HIJ 1.96m is en IK 1.83, en Sky-lief is maar een centimeter of 20? Ik krijg het maar niet klaar om de hele tijd schuin-gebukt over straat te lopen met een snoepje in de hand. Rechts de riem vast, links de riem + koekje + hond lokken...ik knijp die beloningkjes helemaal fijn en het loopt voor geen meter.

Hebben jullie tips of het anders kan? :denken:

Ik hoor het graag!
sky2014
Actief

Re: Pup leren volgen

Hij doet het eigenlijk ook al hartstikke goed hoor, hij loopt al hele stukken prachtig mooi met slappe lijn mee en ik prijs hem daarmee de hemel in.
Soms moet ik hem afleiden als hij weer klodders modder/poep van de straat wil eten (jaja, leve het boerenlandleven). Dat is al niet makkelijk, en ik weet ook niet of ik hem daarin zijn gang moet laten gaan (afleiden en verder laten lopen lijkt me wel beter eigenlijk). Gisteren in het bos vrat hij echt hele stukken uit de modder...bah!!

Aan het einde van de wandeling is hij het wel helemaal kwijt, dat netjes meelopen. Ik geloof dat hij dan bijna "thuis" ruikt en dan begint hij te draven en te trekken. Ik vind echter dat hij tot op het laatst (als hij aangelijnd is) netjes mee moet lopen, en niet ons naar huis wil slepen, dus daar moeten we nog aan werken...
Een troost, pups plegen over het algemeen vlot naar je hand toe te groeien. :wink:
Ach ja, hij groeit als kool, nog even geduld dus...
Ayronna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Ayronna »

Wat je eventueel nog zou kunnen doen is de hond leren om achter je lege hand of een targetstick aan te lopen- elke keer als hij je hand/de stick met zn neus aan raakt krijgt hij een koekje, die je dan eventueel op de grond kunt laten vallen :)
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Wij moesten ze juist niet achter een koekje aan laten lopen.
Wel heel erg vaak belonen, maar daarna je hand weer gewoon normaal houden.
Dan moet je wel heel erg vaak bukken, maar je hoeft niet de hele tijd in een kronkel te lopen
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

zoals jome het zegt deed ik het ook. Tenzij het heel lastig was, dan deed ik het wel met een brokje. Slecht voor je rug idd :D
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik vind lang achter elkaar volgen voor een pup helemaal niet nodig.
Tenminste .............. het volgen waarbij de aandacht voor de baas continu aanwezig moet zijn.
Die aandacht kan een pup trouwens niet eens continu opbrengen.
Ik leer ze het "commando" "volg" wel, maar alleen korte stukjes.

Wat mij betreft is het al helemaal prima als een pup meeloopt zonder aan de riem te trekken.
Dus langdurig helemaal gebukt lopen doe ik echt niet.
Kost me trouwens ook mijn rug :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

dat volgen heb je ze toch zo geleerd als ze wat ouder zijn?
met een balletje of een koekje in je hand voor je buik, eerst een paar stappen en daarna steeds langer.

ik geloof dat het bij jan een kwartier geduurd heeft voor ie het kon en die was inderdaad erg intelligent, maar een wereldwonder was het nou ook niet ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

ranetje schreef:Ik vind lang achter elkaar volgen voor een pup helemaal niet nodig.
Tenminste .............. het volgen waarbij de aandacht voor de baas continu aanwezig moet zijn.

Wat mij betreft is het al helemaal prima als een pup meeloopt zonder aan de riem te trekken.
Hier ook. Volgen met continu aandacht is kleine korte stukjes met pup, meelopen zonder trekken doe ik zonder gebukt lopen.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Als het om het 'van de grond eten' gaat, kan je misschien ook het commando 'los/laat dat' aanleren? Hoef je niet te bukken voor het volgen.
Niet dat ze altijd alles nog laten liggen, maar het scheelt wel driekwart als dat er goed in zit.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

op wandeling ga ik echt geen volgwerk gaan doen.
Dat doe ik wel als ze een maand of 6-8 zijn op training.

Pups lopen op wandeling als ze niet aan de riem zijn, aan een flexi en lopen maar een beetje hun eigen zin. De wereld ontdekken is zoveel fijner als je zelf mag bepalen waar en hoe je loopt.

Mij gaan ze nog genoeg zien op het veld :F:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

maart schreef:op wandeling ga ik echt geen volgwerk gaan doen.
Dat doe ik wel als ze een maand of 6-8 zijn op training.

Pups lopen op wandeling als ze niet aan de riem zijn, aan een flexi en lopen maar een beetje hun eigen zin. De wereld ontdekken is zoveel fijner als je zelf mag bepalen waar en hoe je loopt.

Mij gaan ze nog genoeg zien op het veld :F:
Dat dus
sky2014
Actief

Hoow...ik had een heel stuk tekst geschreven, en toen was het weg ... maar ja,

Nou..het is dus niet de bedoeling hoor dat de pup de hele tijd volgt en niks mag, mocht ik die indruk gewekt hebben. Ik vind het wel belangrijk dat het stukje weg dat we moeten lopen voordat we kunnen ravotten netjes en veilig gelopen wordt. Hij loopt al hartstikke netjes met slappe lijn en als hij te hard wil stop ik gewoon even totdat hij terug komt.
sky2014
Actief

Wat ik nog meer "wïl" is dat hij netjes links blijft lopen en niet alle kanten op vliegt
Branka
moderator

Ongelezen bericht door Branka »

Ik denk dat je nog niet te veel moet verwachten. Pupje is nog geen 11 weken oud. Een peutertje dus en daarvan verwacht je ook niet dat ze al helemaal keurig snappen wat je wilt en zich daar constant aan houden.
Ik zou beginnen met oefenen op aandacht voor jou en het vasthouden daarvan uitbouwen. Verder aan een losse riem mee lopen. Waar dat boeit niet, als ze maar niet aan de lijn hangt. Dus als er spanning op de riem komt, roepen en belonen als ze op je let.
Netjes volgen komt op een wat later moment en vooral positief houden.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

sky2014 schreef:Wat ik nog meer "wïl" is dat hij netjes links blijft lopen en niet alle kanten op vliegt
Je wilt gewoon niet je nek breken ;)

Ik doe dat toch altijd met wat sturen door aan de lijn te trekken en zelf ook op de goede plek te stappen. Dat vind ik geen aansappen, ze hebben nog geen idee op die leeftijd.
Als ze op de goede plek lopen beloon ik dat met mijn stem en ik maak oogcontact.
En ik stimuleer dat door heel veel aandachtsoefeningen te doen. Hoe dat moet staat hier: klikkerdeklik
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gijsstabij

Ongelezen bericht door Gijsstabij »

Gijs zigzagde eerst ook van links naar rechts, nu kan hij prima in de berm lopen en ik op de weg
tenzij er iets heel interessants voorbij komt
Met volg doen wij nog niks
en als ik hem veilig ergens langs wil hebben, als er glas ligt ofzo, dan loop ik er gewoon met een boog omheen
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Volgen leren doe ik ook maar een minuutje per keer ofzo, dat is voor zo'n jong puppending lang genoeg! Het wandelen maak ik gewoon leuk, ben altijd met pupje bezig, als ze netjes lopen dan zijn ze de meest knappe pup op de wereld :cheer: en beloon ik met stem en een snoepje, ze hebben dat heel snel door :8): ik loop dus altijd als een mafkees al kirrend over straat :Q: boeien wat een ander daar van denkt :LOL:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

ranetje schreef:Ik vind lang achter elkaar volgen voor een pup helemaal niet nodig.

:ok:
Maar ik vind volgen ook een heel andere oefening dan netjes aan de lijn lopen. Voor dat laatste hou ik geen snoepje voor z'n neus maar gewoon in mijn hand en ik beloon willekeurig wanneer hij netjes loopt.
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Maak een streng van van die vorm van mini botkoekjes, aan een dun stukje touw is hij braaf kan hij gaan zitten en er één vanaf happen, stukje touw afknippen en klaar voor de volgende.
Zelf ben ik niet zo van constant belonen, ja met stem en af en toe wat lekkers .
Ik geloof dat officieel hond links moet volgen maar ik heb rechts aangeleerd i.v.m fietsen dat ik dat veiliger vindt, en ik liever op stoep hond rechts heb als aan de linkse kant,waar elke passant dus normaal gesproken vlak langs je hond loopt. Dus ook kinderen die gauw op het laatst handje uitsteken.
Nu is dit voor Dinos geen probleem maar vindt het vreemd dat regel links is, ook omdat vele mensen rechts zijn.
sky2014
Actief

Ja Dinos....dat vind ik ook...ik heb hem ook liever rechts van mij. Wie weet in de toekomst kun je hem rechts of links lopen aanleren misschien??? Het is het proberen waard.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

sky2014 schreef:Ja Dinos....dat vind ik ook...ik heb hem ook liever rechts van mij. Wie weet in de toekomst kun je hem rechts of links lopen aanleren misschien??? Het is het proberen waard.
Hier kunnen ze beide. Volgen altijd links, maar meelopen zowel links als rechts. Dat heet gewoon naast of naast rechts. ;)
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Als ik met alles aan de lijn loop hebben ze hun eigen plek en een deel loopt dus rechts.
Trainen is een hond en die loopt dan altijd links.
Wandelen en trainen zijn verschillende dingen ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Waar mogelijk liet ik mijn pups altijd los lopen. Heerlijk alles laten ontdekken. Ze lopen echt niet ver bij je weg. Af en toe een riempje om, dan kunnen ze aan het idee wennen.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Branka
moderator

Ongelezen bericht door Branka »

Toen we nog twee honden hadden liep de een links en de ander rechts. Finn loopt uit gewoonte links. Als we gingen fietsen gaven we het commando "fiets!" En dan wisten ze dat ze rechts van ons moesten gaan lopen. Finn kent dat commando ook.
Afbeelding
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Volgen is meer iets voor op het trainingsveld. Dat oefen ik maar een paar minutjes per dag met snoep inderdaad.
Meelopen aan dezelfde kant leer ik ze door ze met de lijn steeds weer op de plek te sturen die ik wil en daarna te prijzen. Ik ga echt niet de hele wandeling gebukt lopen met een koekje.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Mijn pup is nu bijna 6 maanden en op de hondenschool bestaat het echte volgen pas uit een paar passen vanuit stilstand, en dan belonen voor de aandacht en het naast blijven. Dat begon met slechts 1 pas tegelijk!
De oefening volgen is iets wat ik thuis ook alleen oefen met een beperkt aantal passen achter elkaar, waarna ik beloon met eerst de clicker en dan een koekje, of door te spelen met een trekspeeltje. Dat wissel ik af om de hond niet alleen gemotiveerd te krijgen op voer.

Tijdens het uitlaten verlang ik alleen maar dat mijn pup op de stoep blijft en aan de veilige kant van de weg, wat kan variëren naar gelang ik links of rechts de weg heb liggen. Op de vaste route weet hij dat inmiddels feilloos, doordat ik hem heel rustig gecorrigeerd heb door hem zonder dwang maar wel heel consequent naar de juiste kant te leiden en dan weer verder te lopen.
Ik heb wel het voordeel dat ik ook nog 2 volwassen honden heb die aan de flex mee lopen en die absoluut niet de weg op zullen gaan. Zij geven het goede voorbeeld en mijn pup zal hen doorgaans gewoon volgen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Dinos schreef:Maak een streng van van die vorm van mini botkoekjes, aan een dun stukje touw is hij braaf kan hij gaan zitten en er één vanaf happen, stukje touw afknippen en klaar voor de volgende.
Zelf ben ik niet zo van constant belonen, ja met stem en af en toe wat lekkers .
Ik geloof dat officieel hond links moet volgen maar ik heb rechts aangeleerd i.v.m fietsen dat ik dat veiliger vindt, en ik liever op stoep hond rechts heb als aan de linkse kant,waar elke passant dus normaal gesproken vlak langs je hond loopt. Dus ook kinderen die gauw op het laatst handje uitsteken.
Nu is dit voor Dinos geen probleem maar vindt het vreemd dat regel links is, ook omdat vele mensen rechts zijn.
Juist daarom is links logisch. :wink:

Een waakhond bij een rechtshandige geleider moet links lopen, anders loopt hij het (eventuele) vuurwapen uit de hand van de geleider, of hij veroorzaakt een ongeluk door net op het verkeerde moment de hand/arm van de geleider aan te raken.
Het zelfde geldt voor jachthonden bij een jager.
Dus gewoon logisch toch? :U:

Want daar komt die "links loop" regel vandaan.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gijsstabij

Ongelezen bericht door Gijsstabij »

Ik denk niet dat er echt een oplossing is voor het niet zo vaakwillen bukken.... en je pup word snel genoeg groot hoor
zelf had ik de eerste weken ook spierpijn in mijn rug omdat je met zon kleine hummel zoveel laag bij de grond bezig bent, gaat vanzelf weer over want a. Hij groeit en b. Je lijf went eraan
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”