Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Waarom links volgen??
Moderator: moderatorteam
-
Dinos
Waarom links volgen??
Waarom leert een hond op cursus links te volgen?
Terwijl in mijn optiek rechts veiliger is.
Je plaats op de weg is immers rechts,dit geld ook op de stoep, dus als je links laat volgen loopt de hond altijd vlak langs tegemoet komer, ook als dit een kind is die nog snel even handje onverwacht uitsteekt.
Ook bij fietsen vindt ik het veiliger hem aan de stoep zijde te hebben en niet aan verkeerszijde.
Heeft het een reden om hond links te laten lopen vraag ik mij af, zal ongetwijfeld zo zijn, maar moet dan wel een heel sterk punt zijn dat dit nooit veranderd is naar rechts.
Terwijl in mijn optiek rechts veiliger is.
Je plaats op de weg is immers rechts,dit geld ook op de stoep, dus als je links laat volgen loopt de hond altijd vlak langs tegemoet komer, ook als dit een kind is die nog snel even handje onverwacht uitsteekt.
Ook bij fietsen vindt ik het veiliger hem aan de stoep zijde te hebben en niet aan verkeerszijde.
Heeft het een reden om hond links te laten lopen vraag ik mij af, zal ongetwijfeld zo zijn, maar moet dan wel een heel sterk punt zijn dat dit nooit veranderd is naar rechts.
-
Ikke93
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Re: Waarom links volgen??
Bij ons in limburg lopen we links op de weg, dus als je hond dan links volgt loopt die altijd in de berm! 
Fietsen is bij ons inderdaad ook rechts.. maar daar zou ik dan ook niet het commando 'volg' bij gebruiken!
Fietsen is bij ons inderdaad ook rechts.. maar daar zou ik dan ook niet het commando 'volg' bij gebruiken!
- dagmar88
- Zeer actief
Ikke93 schreef:Bij ons in limburg lopen we links op de weg, dus als je hond dan links volgt loopt die altijd in de berm!
- Hilly45
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schapendoes
Als er geen stoep is, bijv. alleen een fiets/wandelpad, dan loop je aan de linkerkant en is links volgen veiliger.

-
Dinos
Hebben ze geen stoepen in Limburg hahaha nee flauw , natuurlijk als er geen stoep is en je loopt op de weg loop je links het verkeer tegemoet en dan dus hond ook links.Maar dat kan de reden toch niet zijn zeker.Ikke93 schreef:Bij ons in limburg lopen we links op de weg, dus als je hond dan links volgt loopt die altijd in de berm!
-
korthaar
- Zeer actief
Komt uit de jachtwereld: de hond loopt links en de andere blaffer wordt rechts gedragen.
-
Ikke93
- Zeer actief
Maar als er een stoep is loop je toch ook links? Zeg maar op de linkerstoep op de heenweg en op de terugweg op de rechterstoep (die dan voor jou links is)
Maar inderdaad.. ik woon op het platteland en loop eigenlijk nooit met mijn hond in de stad haha!
Dat jachtverhaal van korthaar klinkt eigenlijk wel heel logisch!
Maar inderdaad.. ik woon op het platteland en loop eigenlijk nooit met mijn hond in de stad haha!
Dat jachtverhaal van korthaar klinkt eigenlijk wel heel logisch!
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Je loopt altijd tegen t verkeer in als je aan de kant van de weg loopt. En dat is hier dus links;)

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Het is een oude gewoonte die internationaal uniform is geworden.
De meeste mensen zijn rechtshandig en dus heb je je hond links, dan heb je je rechterhand vrij voor andere zaken.
De meeste mensen zijn rechtshandig en dus heb je je hond links, dan heb je je rechterhand vrij voor andere zaken.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Mijn honden leer ik links en rechts volgen. Met agility is het helemaal niet handig, die GG hondjes die alleen maar links hebben leren lopen. Die hebben er vaak lang moeite mee dat ze dan ook naar rechts moeten komen en niet alles op links is.
- Esther12
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo
Ik heb Bo op een gegeven moment ook zowel links als rechts geleerd. Voornamelijk omdat ik veel met haar fiets, vaak ook op een fietspad waar ze los mag lopen. Dan is het natuurlijk wel handig dat ik haar rechts naast me kan roepen als er andere fietsers aankomen.
-
Dinos
Het wordt nog verwarrend haha als er twee stoepen zijn moet je volgens mij op de rechter stoep lopen.
Dus met het verkeer mee, hetzelfde als in een promenade daar loop je toch ook rechts hoop ik ,anders bots je tegen iedereen aan.
Als dit uit de jacht komt moeten ze het maar snel omgooien voor huis tuin en keukenhonden.
Want zowel als op de fiets als in de stad of op de stoep is rechts gewoon veiliger.
Een b-weg is dan natuurlijk een uitzondering en loop je links veiliger.
Als dit uit de jacht komt zijn de cursussen aardig vastgeroest, lijkt wel old school hahaha
Dus met het verkeer mee, hetzelfde als in een promenade daar loop je toch ook rechts hoop ik ,anders bots je tegen iedereen aan.
Als dit uit de jacht komt moeten ze het maar snel omgooien voor huis tuin en keukenhonden.
Want zowel als op de fiets als in de stad of op de stoep is rechts gewoon veiliger.
Als dit uit de jacht komt zijn de cursussen aardig vastgeroest, lijkt wel old school hahaha
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Volgens mij is het ooit uit GB komen overwaaien.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
omdat ik linkshandig ben uiteraard.
-
Dinos
Het maakt mij voor de rest ook niet uit want Dinos moet lopen waar ik dat wil links of rechts of achter.
Maar vindt persoonlijk recht veiliger en socialer met tegemoet komende wandelaars in geval van 1 stoep of promenade.
Maar vindt persoonlijk recht veiliger en socialer met tegemoet komende wandelaars in geval van 1 stoep of promenade.
-
lets have fun
Bij ons op cursus mocht je zelf weten of je de hond links of rechts wou laten volgen.
-
Sterre
korthaar schreef:Komt uit de jachtwereld: de hond loopt links en de andere blaffer wordt rechts gedragen.
Ja zo heb ik het ook geleerd op de cursus (30 jaar geleden). Was trouwens een gewone gehoorzaamheidscursus, geen jachtcursus. Maar iemand vroeg dat toen ook en toen zei de instructeur "hond links en geweer rechts".
Ik heb heel veel met Sterre gefietst en haar altijd rechts laten lopen.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Op de rechterstoep zitten vaak rechts huizen etc en dus heggen. Mijn reu loopt dus altijd links en de teef rechts. Die tilt dr poot niet op tegen een heg.Dinos schreef:Het wordt nog verwarrend haha als er twee stoepen zijn moet je volgens mij op de rechter stoep lopen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
ingrid
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooiker.
Je leert op cursus nu eenmaal aan,dat ze links moeten volgen.Dat zijn ook de "examenregels" Het zij zo
Ben het met je eens dat rechts vaak veiliger is.
Doe je behendigheid,dan leer je de hond ook rechts te volgen.
Dus voor optimale veiligheid,leer je je hond beide kanten aan.
Ben het met je eens dat rechts vaak veiliger is.
Doe je behendigheid,dan leer je de hond ook rechts te volgen.
Dus voor optimale veiligheid,leer je je hond beide kanten aan.
-
Dinos
Ik heb maar één pistooltje en dat is niet links of rechtsSterre schreef:korthaar schreef:Komt uit de jachtwereld: de hond loopt links en de andere blaffer wordt rechts gedragen.
Ja zo heb ik het ook geleerd op de cursus (30 jaar geleden). Was trouwens een gewone gehoorzaamheidscursus, geen jachtcursus. Maar iemand vroeg dat toen ook en toen zei de instructeur "hond links en geweer rechts".
-
ingrid
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooiker.
"Immmer geradeaus". zekerDinos schreef:Ik heb maar één pistooltje en dat is niet links of rechtsSterre schreef:korthaar schreef:Komt uit de jachtwereld: de hond loopt links en de andere blaffer wordt rechts gedragen.
Laatst gewijzigd door ingrid op 13 okt 2014 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
- Renee1966
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel - Aantal honden: 2
Zo wordt het bij ons op de club ook altijd uitgelegd.Marjoleine schreef:Het is een oude gewoonte die internationaal uniform is geworden.
Laatst gewijzigd door Renee1966 op 13 okt 2014 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Dinos
Heel netjes, Dinos is altijd al goed uitgelaten als ik b.v in de stad loop of door dorp heen, en mag dan ook niet meer markeren, hoogstens tegen gemeente boom of heg maar zeer zeker niet in tuinen en tegen gevels.malinois schreef:Op de rechterstoep zitten vaak rechts huizen etc en dus heggen. Mijn reu loopt dus altijd links en de teef rechts. Die tilt dr poot niet op tegen een heg.Dinos schreef:Het wordt nog verwarrend haha als er twee stoepen zijn moet je volgens mij op de rechter stoep lopen.
-
Dinos
Ooooh dan snap ik hetmaart schreef:omdat ik linkshandig ben uiteraard.
-
Dinos
Mwaa bij mijn zoon misschien, ik ben al bij dat hij het nog doet.ingrid schreef:"Immmer geradeaus". zekerDinos schreef:Ik heb maar één pistooltje en dat is niet links of rechtsSterre schreef:korthaar schreef:Komt uit de jachtwereld: de hond loopt links en de andere blaffer wordt rechts gedragen.
Ik heb heel veel met Sterre gefietst en haar altijd rechts laten lopen.![]()
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik loop maar weinig aangelijnd maar als t moet dan mag hij sowieso niet overal pissen maar ik heb hem geleerd t te 'vragen'. Hij kijkt me dus aan en als ik ja zeg dan plast ie en nee dus niet. Maar vind t zelf dan makkelijker om met de een rechts en de ander links te lopen dus dan is de wegkant voor de heer. Ik zoek toch wel stoepen uit waar ook veel bosjes of gras aan de linkerkant zit of wat bomen.Dinos schreef:Heel netjes, Dinos is altijd al goed uitgelaten als ik b.v in de stad loop of door dorp heen, en mag dan ook niet meer markeren, hoogstens tegen gemeente boom of heg maar zeer zeker niet in tuinen en tegen gevels.malinois schreef:Op de rechterstoep zitten vaak rechts huizen etc en dus heggen. Mijn reu loopt dus altijd links en de teef rechts. Die tilt dr poot niet op tegen een heg.Dinos schreef:Het wordt nog verwarrend haha als er twee stoepen zijn moet je volgens mij op de rechter stoep lopen.
Naast de fiets loopt hij los altijd aan de binnenkant dus dat ligt eraan of t een dubbel fietspad is of niet of hij links of rechts loopt. Aangelijnd altijd rechts hij zit dan aan de springer en die zit maar aan 1 kant.

-
Dinos
Dinos is geen herder en vraagt niets haha, nee die vertraagd en zeg ik nee doorlopen kijkt hij me verstoord aan en denkt hij waarschijnlijk zeikerd, hij loopt dan wel door al is daar soms een tikje aan de riem voor nodig. Als hij losloopt bijna altijd ,vaak het tweede commando Heee , dus kan ik het eerste commando beter overslaan hahaha.malinois schreef:Dinos schreef:Heel netjes, Dinos is altijd al goed uitgelaten als ik b.v in de stad loop of door dorp heen, en mag dan ook niet meer markeren, hoogstens tegen gemeente boom of heg maar zeer zeker niet in tuinen en tegen gevels.malinois schreef:Op de rechterstoep zitten vaak rechts huizen etc en dus heggen. Mijn reu loopt dus altijd links en de teef rechts. Die tilt dr poot niet op tegen een heg.Dinos schreef:Het wordt nog verwarrend haha als er twee stoepen zijn moet je volgens mij op de rechter stoep lopen.
Ik loop maar weinig aangelijnd maar als t moet dan mag hij sowieso niet overal pissen maar ik heb hem geleerd t te 'vragen'. Hij kijkt me dus aan en als ik ja zeg dan plast ie en nee dus niet. Maar vind t zelf dan makkelijker om met de een rechts en de ander links te lopen dus dan is de wegkant voor de heer. Ik zoek toch wel stoepen uit waar ook veel bosjes of gras aan de linkerkant zit of wat bomen.
Naast de fiets loopt hij los altijd aan de binnenkant dus dat ligt eraan of t een dubbel fietspad is of niet of hij links of rechts loopt. Aangelijnd altijd rechts hij zit dan aan de springer en die zit maar aan 1 kant.
-
Gijsstabij
Ik ben links dus ik houd de riem links en aan die kant loopt gijs dus meestal
maar als ik de riem aan de andere kant houd gaat hij ook aan die kant. Of niet.
Hij loopt ook wel vaak een meter voor me
Volg doen we nog niet, maar dat zou hij dan aan beide kanten moeten kunnen vind ik
Als ik op de stoep loop langs huizen en niet wil dat hij snuffelt dan ga ik tussen hem en de huizen lopen, dit kan links of rechts zijn
maar als ik de riem aan de andere kant houd gaat hij ook aan die kant. Of niet.
Hij loopt ook wel vaak een meter voor me
Volg doen we nog niet, maar dat zou hij dan aan beide kanten moeten kunnen vind ik
Als ik op de stoep loop langs huizen en niet wil dat hij snuffelt dan ga ik tussen hem en de huizen lopen, dit kan links of rechts zijn
-
nyckle
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Bij een paard doe je ook alles links.
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
- Aantal honden: 2
Paard loopt rechts, dus net andersom als bij een hond.nyckle schreef:Bij een paard doe je ook alles links.