Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Antisociaal tegen andere honden
Moderator: moderatorteam
- 3ileenn
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Friese Stabijna
- Aantal honden: 2
Antisociaal tegen andere honden
Hi,
Ik zit al jaren met een probleem. Beide viervoeters zijn niet bepaald sociaal te noemen (behalve als het ze uitkomt). In Bruce zijn geval wil hij nog wel heel lief naar de andere hond kijken maar vervolgens zijn tanden laten zien en uithalen. Om het zo te zeggen: tegen puppies (de wat rustigere), teefjes en zeer onderdanige reutjes doet Bruce wel lief. Maar wordt het drukker dan gaat hij snauwen, grauwen en ben ik bang dat hij de hond in zijn nekvel hangt en dat Bruce uiteindelijk diegene is die goed gegrepen wordt (hij is een oude bok. Een lieve oude bok, dat wel).
In het park waar ik ze dagelijks uitlaat mogen de honden in principe niet loslopen. Dit doe ik ook niet want het luistert toch niet, maar het gebeurd wel eens dat er een of ander seniel baasje zijn hond wél heeft loslopen en dan doodleuk achter mij aan gaat lopen terwijl ik twee honden heb die staan te steigeren aan de riemen en ik toch duidelijk niet wil dat mijn honden bij die hond komen.
Hoe pak ik het het beste aan? Doordat ik zo bang ben dat het fout gaat, vermijd ik het liefst elke willekeurige hond, tenzij de hond die aankomt echt helemaal aan het kwispelen is en Layka ook kwispelt. Dan laat ik ze nog wel bij elkaar snuffelen. Maar het liefste vermijd ik elke willekeurige hond omdat ik bang ben dat Bruce uithaalt.
(Bruce is tevens een Friese Stabij x Wetterhoun van ongeveer 12 jaar oud die we uit het asiel hebben gehaald toen hij een jaar of 3 was)
Ik zit al jaren met een probleem. Beide viervoeters zijn niet bepaald sociaal te noemen (behalve als het ze uitkomt). In Bruce zijn geval wil hij nog wel heel lief naar de andere hond kijken maar vervolgens zijn tanden laten zien en uithalen. Om het zo te zeggen: tegen puppies (de wat rustigere), teefjes en zeer onderdanige reutjes doet Bruce wel lief. Maar wordt het drukker dan gaat hij snauwen, grauwen en ben ik bang dat hij de hond in zijn nekvel hangt en dat Bruce uiteindelijk diegene is die goed gegrepen wordt (hij is een oude bok. Een lieve oude bok, dat wel).
In het park waar ik ze dagelijks uitlaat mogen de honden in principe niet loslopen. Dit doe ik ook niet want het luistert toch niet, maar het gebeurd wel eens dat er een of ander seniel baasje zijn hond wél heeft loslopen en dan doodleuk achter mij aan gaat lopen terwijl ik twee honden heb die staan te steigeren aan de riemen en ik toch duidelijk niet wil dat mijn honden bij die hond komen.
Hoe pak ik het het beste aan? Doordat ik zo bang ben dat het fout gaat, vermijd ik het liefst elke willekeurige hond, tenzij de hond die aankomt echt helemaal aan het kwispelen is en Layka ook kwispelt. Dan laat ik ze nog wel bij elkaar snuffelen. Maar het liefste vermijd ik elke willekeurige hond omdat ik bang ben dat Bruce uithaalt.
(Bruce is tevens een Friese Stabij x Wetterhoun van ongeveer 12 jaar oud die we uit het asiel hebben gehaald toen hij een jaar of 3 was)

-
moniek&bo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
- Aantal honden: 1
Re: Antisociaal tegen andere honden
Je honden het commando 'doorlopen' aanleren.
Bo kan niet met de meeste andere honden. Als ik zeg 'doorlopen' loop ik met stevige pas door en wil ik geen geouwehoer en dat weet ze.
Misschien zul je in het begin de afstand groot moeten houden (ik passeer ook niet in een smal straatje waarbij kans groot is dat andere hond aan de flex op mijn Bo af kan lopen).
Maar Bo mag met geen enkele hond snuffelen, ook niet als ze wel vriendelijk doet. Voor Bo is het duidelijk: doorlopen en als ze dat doet krijgt ze een koekie. Doet ze het niet wordt ze boos toegesproken en meegesleurd. Nou, dat had ze snel genoeg door
Als er een andere hond los komt aangestormd hou ik Bo kort en blok ik de andere hond.
Bo kan niet met de meeste andere honden. Als ik zeg 'doorlopen' loop ik met stevige pas door en wil ik geen geouwehoer en dat weet ze.
Misschien zul je in het begin de afstand groot moeten houden (ik passeer ook niet in een smal straatje waarbij kans groot is dat andere hond aan de flex op mijn Bo af kan lopen).
Maar Bo mag met geen enkele hond snuffelen, ook niet als ze wel vriendelijk doet. Voor Bo is het duidelijk: doorlopen en als ze dat doet krijgt ze een koekie. Doet ze het niet wordt ze boos toegesproken en meegesleurd. Nou, dat had ze snel genoeg door
Als er een andere hond los komt aangestormd hou ik Bo kort en blok ik de andere hond.
-
moniek&bo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
Ik probeer altijd positief op te voeden maar als afleiden met een koekie niet werkt moet je soms even doorpakken. Zolang dat op een voor de hond duidelijke en eerlijke manier gebeurt werkt dat vaak prima.
- Sas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
zijn ze individueel ook 'naar' ? Mijn honden zijn apart van elkaar eigenlijk altijd goed te pruimen maar als ze samen lopen (enkel aan de lijn) kunnen ze niet te harden zijn, alsof ze zich sterker voelen omdat ze samen zijn. Los gaat het altijd wel goed want dan kunnen ze zelf met een boog om andere heen. Bij mij doen ze volgens mij dus enkel zo bitchy uit angst. De aanval is de beste verdediging.
Geen tips eigenlijk, ik lees graag mee want ik herken het wel.
Geen tips eigenlijk, ik lees graag mee want ik herken het wel.

- Sas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
Aanpak van Moniek lijkt me wel een goede. Gewoon nooit contact, hoppa, doorlopen.

- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Jura mag aan de lijn ook geen contact met onbekende honden (behalve puppies, dat vindt ze geweldig), en dan is het ook 'doorlopen' en waar nodig afstand maken. Dus dan passeer ik niet op een stoepje maar loop ik even een stukje over de weg voor een boogje.
Bij onbekende loslopende honden die op ons af komen rennen ga ik er zelf tussen staan en brul de hond tot stilstand of terug naar de baas. Dat werkt echt prima in de meeste gevallen.
Bij onbekende loslopende honden die op ons af komen rennen ga ik er zelf tussen staan en brul de hond tot stilstand of terug naar de baas. Dat werkt echt prima in de meeste gevallen.
-
Lieke87
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Mechelse herder en een X Labrador.
Yep hier zijn koekjes te verdienen als ze naar mij kijken en de andere hond negeren. Doen ze dat niet dan loop ik stug door en word er gecommandeerd door te lopen zonder gezeik. Ook hier is er aan de lijn nooit contact met andere honden. Houd het overzichtelijk voor ze. Mocht er toch een hond naar ons toe komen wordt die weggebruld of laat ik de lijn van de herder wat vieren die snauwt alleen maar wat doet verder niets. Dan blokken we zo samen de andere hond voor mn oudje. Want vreemde honden doen haar vaak perongelijk pijn en dan gaat het mis.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Dus ik ben seniel3ileenn schreef:Dit doe ik ook niet want het luistert toch niet, maar het gebeurd wel eens dat er een of ander seniel baasje zijn hond wél heeft loslopen en dan doodleuk achter mij aan gaat lopen terwijl ik twee honden heb die staan te steigeren aan de riemen en ik toch duidelijk niet wil dat mijn honden bij die hond komen.
Want hoe vaak is het nou werkelijk mis gegaan? En de angst dat je hond wat doet, zou die niet op je hond versterkend kunnen werken waardoor de behoefte om uit te vallen groter wordt?

-
Ikke93
- Zeer actief
Maar paisley.. denk je eens in hoe irritant dat is als jou hond los loopt terwijl iemand met zijn hond daar met samengeknepen billen loopt omdat hij weet dat zijn hond wél wat doet..
Dat jou hond daar dan 'echt niet op af gaat' staat natuurlijk niet op zijn kop geschreven..
Het is toch een kleine moeite om je hond gewoon bij je te houden? Vooral als andere honden ook aangelijnd zijn..
Ik kan me daar echt enorm aan irriteren als ik zo iemand tegen kom! Ben blij dat we ver uit elkaar wonen!
Dat jou hond daar dan 'echt niet op af gaat' staat natuurlijk niet op zijn kop geschreven..
Het is toch een kleine moeite om je hond gewoon bij je te houden? Vooral als andere honden ook aangelijnd zijn..
Ik kan me daar echt enorm aan irriteren als ik zo iemand tegen kom! Ben blij dat we ver uit elkaar wonen!
- 3ileenn
- geregistreerd lid
Alleen als je hem los laat lopen op een plek waar het niet mag. :') Ik ga niet moeilijk doen als een hond losloopt waar het gewoon mag, want dan zit ik van: ik kies er zelf voor om hier te lopen en ik wéét dat hier honden los mogen lopen. Als ik dan een probleem ga maken van een loslopende hond ben ik een zeikerd. Maar in een parkje waar het verplicht is je hond aan te lijnen en dan niet je hond aanlijnen... tja.Paisley schreef:Dus ik ben seniel3ileenn schreef:Dit doe ik ook niet want het luistert toch niet, maar het gebeurd wel eens dat er een of ander seniel baasje zijn hond wél heeft loslopen en dan doodleuk achter mij aan gaat lopen terwijl ik twee honden heb die staan te steigeren aan de riemen en ik toch duidelijk niet wil dat mijn honden bij die hond komen.Want ik zo diegene kunnen zijn. Mijn hond loopt ook wel eens op aangelijnde honden af, maar wanneer ze ziet dat de energie niet juist is, loopt ze verder. Ik zou er ook een beetje op vertrouwen dat de baas van de loslopende hond zn hond kent. En dat die hond niet zou loslopen als er werkelijk wat gaat gebeuren, want er zijn genoeg honden die zouden uitvallen naar loslopende honden en ook die kom ik dagelijks tegen, maar er gebeurt nooit wat.
Want hoe vaak is het nou werkelijk mis gegaan? En de angst dat je hond wat doet, zou die niet op je hond versterkend kunnen werken waardoor de behoefte om uit te vallen groter wordt?
En ja, baasje vertrouwen? Er zijn een aantal baasjes hier in de omgeving die hun hond naar onze honden toe laten komen maar die honden zijn té enthousiast waardoor Bruce alsnog uithaalt. Dan is het een kwestie van: misschien kan jouw hond het wel, maar de mijne zeker niet.
Het is niet eens heel vaak misgegaan, meestal omdat ik de honden in kwestie probeer te vermijden en de honden dwing door te lopen. Maar ik vrees gewoon dát het mis gaat, zou er niet mee overweg kunnen als Bruce gewond raakt terwijl ik dat had kunnen voorkomen. Layka is namelijk geen hond die vecht, maar die duikt weg en gaat tussen je doordraaien met die riem. Waakhond van niks.
Ik denk wel dat die angst versterkend werkt, maar hoe kan ik dat blokken? Ik schijt al vrij snel zeven kleuren in mijn broek als er iets gebeurd waarvan ik denk dat mijn honden in gevaar zijn. :')
Apart met ze lopen is niet echt een goed plan. Ze kunnen het niet verwerken als ze niet bij elkaar zijn. Laat ik Layka thuis, is Bruce van slag. Laat ik Bruce thuis is Layka van slag. Maar ik denk dat ik dat misschien toch maar moet op gaan pakken. Layka luistert aanzienlijk beter als Bruce niet in de buurt is, dan kan meneer naast lopen en lief doen tegen honden. En als ik alleen met Bruce op pad ga, hoef ik alleen te kijken wat hij uitspookt en niet wat Layka aan het uitvreten is.

- Ayronna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Jij kunt aan de buitenkant ook niet zien waaróm een hond aangelijnd loopt. Mijn hond is dol op loslopen, maar heeft een probleem met zijn rug waardoor hij verplicht op rust staat, en niet mag spelen. Als jouw hond op die van mij afgelopen kwam, zou hij uit zn dak gaan in de hoop dat hij mocht spelen.. En vervolgens zak hij door zn achterpoten omdat hij een verkeerde beweging maakt en zit ik met de problemen van een hond met extreem veel pijn, die niet meer kan lopen.. Terwijl als jij je hond gewoon bij je had gehouden, er niks was gebeurt (want dan was ik wel aan de kant gegaan)..Paisley schreef:Dus ik ben senielWant ik zo diegene kunnen zijn. Mijn hond loopt ook wel eens op aangelijnde honden af, maar wanneer ze ziet dat de energie niet juist is, loopt ze verder. Ik zou er ook een beetje op vertrouwen dat de baas van de loslopende hond zn hond kent. En dat die hond niet zou loslopen als er werkelijk wat gaat gebeuren, want er zijn genoeg honden die zouden uitvallen naar loslopende honden en ook die kom ik dagelijks tegen, maar er gebeurt nooit wat.
Overigens, als antwoord op de originele vraag. ik heb heel veel gehad aan BAT (Behavioural adjustment training).
- M@scha
- Zeer actief
uhm.. nou.. dat vertrouwen zou dan nogal misplaatst zijn aangezien het gros het gedrag van zijn/haar hond niet goed kentPaisley schreef:Dus ik ben seniel3ileenn schreef:Dit doe ik ook niet want het luistert toch niet, maar het gebeurd wel eens dat er een of ander seniel baasje zijn hond wél heeft loslopen en dan doodleuk achter mij aan gaat lopen terwijl ik twee honden heb die staan te steigeren aan de riemen en ik toch duidelijk niet wil dat mijn honden bij die hond komen.Want ik zo diegene kunnen zijn. Mijn hond loopt ook wel eens op aangelijnde honden af, maar wanneer ze ziet dat de energie niet juist is, loopt ze verder. Ik zou er ook een beetje op vertrouwen dat de baas van de loslopende hond zn hond kent. En dat die hond niet zou loslopen als er werkelijk wat gaat gebeuren, want er zijn genoeg honden die zouden uitvallen naar loslopende honden en ook die kom ik dagelijks tegen, maar er gebeurt nooit wat.
bij mij nooit omdat ik ingrijp en zorg dat er niks gebeurt. als ik dat niet gedaan had ik denk 30x? minimaal? (in 12 jaar)
het zou zomaar geen angst maar wetenschap kunnen zijn dat de hond wat gaat doen
en verder loopt een hond niet voor niets aan de lijn en is het hoogst irritant als jij je hond daarop af laat gaan. wat als het mis gaat? ga jij dan lopen gillen dat jouw hond niks deed? (behalve natuurlijk op een hond aflopen die aan de lijn zit en zelf dus geen kan op kan....)

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Dan nog... ik heb geen zin in buurtende honden dus ook niet in losloopgebieden. En nee de drukke zoek ik al helemaal niet op. Maar als ik mn hond aanlijn/bij me roep ga ik er vanuit dat de ander dit ook doet. En zo niet vraag ik dit van grote afstand al.
Ik heb een oude dame die 2 gvs aanvallen heeft gehad en niet meer zo stabiel op dr pootjes staat ik mot dus geen lomperikken die haar ondersteboven lopen gewoon niet! Ik loop daar voor mijn honden niet voor de zogenaamde gezelligheid voor een ander. Hier hebben ze elkaar en dat is ruim voldoende verder zoek ik de contacten zelf wel uit. Zowel aangelijnd als los.
Ik heb een oude dame die 2 gvs aanvallen heeft gehad en niet meer zo stabiel op dr pootjes staat ik mot dus geen lomperikken die haar ondersteboven lopen gewoon niet! Ik loop daar voor mijn honden niet voor de zogenaamde gezelligheid voor een ander. Hier hebben ze elkaar en dat is ruim voldoende verder zoek ik de contacten zelf wel uit. Zowel aangelijnd als los.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Gijsstabij
Je kan ook als er een andere hond aankomt en je mer dat ze, en dan vooral bruce, daar teveel mee bezig is een handje worst (of kaas!) Op de grond gooien, dan zijn ze ff ergens anders mee bezig
als ze niet van lekkers houden dan werkt dat helaas niet, haha
Ik ben het met eileen eens wat betreft het wel en niet loslopen daar waar het niet toegestaan is
ik houd er niet van dat een andere hond zomaar op mij en gijs af komt lopen en de baas nog zo ongeveer bij huis is, niet omdat die hond dan gevaarlijk zou zijn maar ik vind het gewoon niet netjes
Je kan ook als er een hond aankomt je direct kunnen omdraaien en er van weglopen, als die dan wer weg is ga je weer je route vervolgen, of je bedenkt een ander, haha
als ze niet van lekkers houden dan werkt dat helaas niet, haha
Ik ben het met eileen eens wat betreft het wel en niet loslopen daar waar het niet toegestaan is
ik houd er niet van dat een andere hond zomaar op mij en gijs af komt lopen en de baas nog zo ongeveer bij huis is, niet omdat die hond dan gevaarlijk zou zijn maar ik vind het gewoon niet netjes
Je kan ook als er een hond aankomt je direct kunnen omdraaien en er van weglopen, als die dan wer weg is ga je weer je route vervolgen, of je bedenkt een ander, haha
- M@scha
- Zeer actief
Tara schreef:Ik lees eigenlijk vooral over twee honden die niet leuk zijn naar andere honden, die niet luisteren en die ook nog eens dusdanig op elkaar gefixeerd zijn dat ze het niet trekken als ze het zonder elkaar moeten stellen.
Mijn advies? Serieus cursus gaan doen met de honden (ieder apart uiteraard) en de honden eens een beetje leiding en sturing gaan geven. Want volgens mij ligt er een enorm appelprobleem aan ten grondslag.
Honden die niet opgevoed worden zijn geen gelukkige honden, omdat opvoeding en grenzen stellen ook duidelijkheid schept voor een hond. Duidelijkheid = zekerheid, de meeste honden vinden het helemaal niet zo fijn om zelf de regels te moeten bepalen.
En dat laatste is wel wat ik tussen de regels door meen te lezen.
wat tara zegt sowieso. dat lees ik nu overal in je berichten terug.
een hond gedijt bij duidelijkheid en weten waar hij aan toe is.

- 3ileenn
- geregistreerd lid
Dat er totaal geen duidelijkheid is ben ik het mee eens, alleen ik ben niet diegene die mag besluiten over cursussen. De honden zijn van mijn ouders en ik met mijn 18 jaar wordt niet serieus genoeg genomen als ik dat aangeef. Ik probeer zelf te doen wat ik kan maar ik krijg geen steun van mijn ouders als ik vraag om cursussen 'want het valt allemaal toch wel mee'.
Daarom moet ik het doen met advies dat ik krijg over internet. Er wordt hier namelijk echt geen lijn getrokken wat ze wel en niet mogen. (Om een voorbeeld te noemen, mijn honden zijn schooiers en dat wil ik niet. Ik stuur ze altijd weg en vraag mijn vader hetzelfde te doen op het moment als ze schooien. De reactie die ik dan krijg is: "Och ze schooien helemaal niet. Ze wachten gewoon op hun eten." Prima. Maar dat doen ze maar lekker buiten de keuken, ik hoef niet op mijn vingers gekeken te worden. Ik roep ze wel als het eten klaar is. En niet alleen dat. Als je al drinken gaat halen in de keuken ligt Bruce als een adelaar de hele boel te bekijken.)
Een cursus is nu niet mogelijk ben ik bang. Mijn ouders willen dat niet met Bruce en ik betwijfel of ze dat later alleen met Layka wel willen.
Maar zouden ze echt ongelukkig zijn? Waaraan zou ik dat kunnen zien? Want dat is echt niet de bedoeling.
Daarom moet ik het doen met advies dat ik krijg over internet. Er wordt hier namelijk echt geen lijn getrokken wat ze wel en niet mogen. (Om een voorbeeld te noemen, mijn honden zijn schooiers en dat wil ik niet. Ik stuur ze altijd weg en vraag mijn vader hetzelfde te doen op het moment als ze schooien. De reactie die ik dan krijg is: "Och ze schooien helemaal niet. Ze wachten gewoon op hun eten." Prima. Maar dat doen ze maar lekker buiten de keuken, ik hoef niet op mijn vingers gekeken te worden. Ik roep ze wel als het eten klaar is. En niet alleen dat. Als je al drinken gaat halen in de keuken ligt Bruce als een adelaar de hele boel te bekijken.)
Een cursus is nu niet mogelijk ben ik bang. Mijn ouders willen dat niet met Bruce en ik betwijfel of ze dat later alleen met Layka wel willen.
Maar zouden ze echt ongelukkig zijn? Waaraan zou ik dat kunnen zien? Want dat is echt niet de bedoeling.

- M@scha
- Zeer actief
doe het dan zelf. ga ze dingen leren. en verschillende dingen in de opvoeding is lastig, maar niet dodelijk voor de opvoeding.
onze hond weet precies wat hij bij wie kan doen. bij mij heeft schooien geen zin dus dat doet hij niet. bij mijn man doet hij het wel want die blijft geven met de opmerking erbij: "dit is het laatste en dan niks meer sam!" ik lach altijd maar lief want dat snapt natuurlijk elke hond dat dát niet klopt
en ik heb er geen last van.
onze hond weet precies wat hij bij wie kan doen. bij mij heeft schooien geen zin dus dat doet hij niet. bij mijn man doet hij het wel want die blijft geven met de opmerking erbij: "dit is het laatste en dan niks meer sam!" ik lach altijd maar lief want dat snapt natuurlijk elke hond dat dát niet klopt

- Paisley
- Zeer actief
Ohja ik dacht al wel dat het weer een hoop reacties zou opleveren.
Het zou maar zo kunnen dat jou stabijtje opgegroeid was tot een heel ander hondje wat gewoon los kan lopen als hij op jonge leeftijd al zo'n socialisatie had genoten. Want in het dorp waren nooit bijtincidenten of uitvallende honden
En dat je dat niet red met een stafford, kan ik me voorstellen (zag je daar sowieso niet) maar een stabijtje...?
Ja hartstikke irritant! En ik vind het dan weer irritant dat losloopgebieden verdwijnen als sneeuw voor de zon, ik vind het irritant als ik een Boa tegen kom en een bekeuring krijg, en ik vind het irritant wanneer andere honden naar mijn hond uitvallen of ze nu aan of afgelijnd is. Zo hebben we allemaal onze irritaties.Ikke93 schreef:Maar paisley.. denk je eens in hoe irritant dat is als jou hond los loopt terwijl iemand met zijn hond daar met samengeknepen billen loopt omdat hij weet dat zijn hond wél wat doet..
Nee hoor, geen zeikerd. Maar het zou prettig zijn voor jezelf als je wat relaxter in de situatie zou staan, en misschien levert het zelfs een gedragsverandering bij je hond op. Ik kom uit een dorp waar ze niet deden aan 'losloopgebieden'. Volgens de wet, in Den Haag geschreven, hoort alles dus vast maar volgens fatsoenlijk dorpsgebruik loopt je hond dus los als het kanAls ik dan een probleem ga maken van een loslopende hond ben ik een zeikerd. Maar in een parkje waar het verplicht is je hond aan te lijnen en dan niet je hond aanlijnen... tja.
Wat zou er anders aan zijn dan wanneer ik met een aangelijnde hond zou passeren? Precies hetzelfde toch? Of ziet jou hond het koordje van mijn flexilijn en doet dan rustig?Als jouw hond op die van mij afgelopen kwam, zou hij uit zn dak gaan in de hoop dat hij mocht spelen.. En vervolgens zak hij door zn achterpoten omdat hij een verkeerde beweging maakt en zit ik met de problemen van een hond met extreem veel pijn, die niet meer kan lopen.

- 3ileenn
- geregistreerd lid
Hoe ga ik dat aanpakken?M@scha schreef:doe het dan zelf. ga ze dingen leren. en verschillende dingen in de opvoeding is lastig, maar niet dodelijk voor de opvoeding.

-
Gijsstabij
Ik denk niet dat ze gelijk ongelukkig zijn als ze niet zoveel structuur hebben hoor
maar je kan ze altijd een ander alternatief aanbieden als ze iets doen wat niet mag, of als ze vervelend doen tegen een andere hond, zit poot af, etc dat ze zich ergens anders op foccusen
Op de puppycursus zit bij ons een hond die begint soms ineens te grommen of te blaffen naar de andere honden als er een oefening word uitgelegd, daar zeggen ze altijd gewoon een stukje weglopen en hem uit de prikkel halen, bij hem werkt dat het goed
En je kan zelf heel veel proberen hoor, zolang je niks met dwang of straffen (slaan ed) doet, dan kun je niet zo heel veel fout doen
maar je kan ze altijd een ander alternatief aanbieden als ze iets doen wat niet mag, of als ze vervelend doen tegen een andere hond, zit poot af, etc dat ze zich ergens anders op foccusen
Op de puppycursus zit bij ons een hond die begint soms ineens te grommen of te blaffen naar de andere honden als er een oefening word uitgelegd, daar zeggen ze altijd gewoon een stukje weglopen en hem uit de prikkel halen, bij hem werkt dat het goed
En je kan zelf heel veel proberen hoor, zolang je niks met dwang of straffen (slaan ed) doet, dan kun je niet zo heel veel fout doen
-
Gijsstabij
Ga naar de dierenwinkel en koop iets van worst of andere snoepjes en kijk welke adviezen je iets lijken en probeer daar wat mee, of zoek verder of het internet.... er zijn genoeg dingen te vinden
Als je je gezonde verstand gebruikt komt het vast wel goed, als ik je berichten zo lees denk je er wel eerst over na en doe je niet zomaar wat
Als je je gezonde verstand gebruikt komt het vast wel goed, als ik je berichten zo lees denk je er wel eerst over na en doe je niet zomaar wat
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Ze zijn ongelukkig omdat duidelijkheid t iets is wat elke hond nodig heeft. Hoe zou jij t vinden als je vandaag lekker mag schooien en morgen bij wijze van spreken een knal voor je kop krijgt voor hetzelfde. Een hond wordt daar erg onzeker van en dat laat hij dus ook duidelijk zien op straat. Hij vertrouwt er niet op dat zn baas t voor hem oplost dus doet ie zelf maar wat hem t beste lijkt...aanvallen. Dat is nl de beste verdediging.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Gijsstabij
Maar waarom zou je een tik geven als even weglopen en weer teruggaan net zo goed werkt?
Ze loopt dan echt maar 3m opzij en weer terug naar de plek waar ze stond en het is over
Ze loopt dan echt maar 3m opzij en weer terug naar de plek waar ze stond en het is over
- 3ileenn
- geregistreerd lid
Ik ben de enige die me echt stoort aan het gedrag. Mijn vader geeft geen craps en is niet zo doodsbenauwd (dus waarschijnlijk reageren de honden veel rustiger als ze met hem lopen) en bij mijn moeder, die loopt vrij weinig met ze - slechte rug en Layka wil wel eens trekken als hij iets ziet waar hij echt naartoe wil -Tara schreef: Ik ben echt allergisch voor zulk gedrag, maar als iedereen weigert om er sturing aan te gaan geven denk ik dat het een kansloze missie is. Waarom hebben je ouders eigenlijk honden? Om zich aan te ergeren?
Kan ik de vraag weerleggen, waarom heb jij honden? Wij uit liefde voor de dieren, omdat het gezellig is om ze in huis te hebben, omdat ze steun zijn, omdat ze gezinsleden zijn. Dat het onopgevoed is, tja. Vind ik heel vervelend. Wil er ook graag wat aan doen, maar het is het verschil tussen mijn vader en mij die maakt dat er vrij weinig kan veranderen.
En Gijsstabij, nee, ik wil inderdaad wel wat ik doe, dat het effect heeft. Alleen al met het hier rondlezen op het forum ben ik op dingen gestuit waaruit blijkt dat ik wel het een en ander anders moet aanpakken. Alleen ik weet gewoon niet hoe ik mijn houding richting andere honden die aankomen aan kan passen, want ik denk dat daar het grootste struikelblok zit: mijn eigen onzekerheid.
Deze mormels kunnen zeker wel sociaal zijn. Maar niet als ik erbij ben. (Namelijk: als ze in het pension gaan, komen ze altijd met andere honden in aanraking en daar gaat het wel goed.)

- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Heel veel ongewenst gedrag komt voort uit het feit dat baasjes geen structuur en duidelijkheid bieden. Doe je dat wel en houd je dat consequent vol dan zal je zien dat je een duidelijk meer ontspannen hond hebt dus inderdaad menselijk vertaald gelukkiger.Gijsstabij schreef:Ik denk niet dat ze gelijk ongelukkig zijn als ze niet zoveel structuur hebben hoor

- Paisley
- Zeer actief
Ah kijk. Ik zou zeggen, gooi je honden los als je andere honden tegen komt en kijk op hoop van zegen wat er gebeurt. Ik denk niets.3ileenn schreef:Deze mormels kunnen zeker wel sociaal zijn. Maar niet als ik erbij ben. (Namelijk: als ze in het pension gaan, komen ze altijd met andere honden in aanraking en daar gaat het wel goed.)

-
Gijsstabij
Misschien kun je eens samen met je vader en de honden gaan lopen zodat je kunt observeren hoe hij zich gedraagd als er een andere hond aankomt?
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Ik snap niet zo goed waarom jij geen cursus kunt gaan doen. Als je ouders daar geen zin in hebben, kun jij het toch doen? Ja, tenzij je dan enorme ruzie hebt, maar dat kan ik me niet voorstellen.
- 3ileenn
- geregistreerd lid
Ik word al nerveus bij dat idee maar misschien is het wel een goede om dat eens te doen. Als ik dan zelf zie dat het goed gaat, kan ik de gedachte loslaten dat alles fout gaat en dan gaat het waarschijnlijk ook niet meer fout.
Maar wat als het wel fout gaat?
Maar wat als het wel fout gaat?