Cindy is nu 9 jr en toen we haar kregen was ze 6 jr en helemaal panisch voor vuurwerk en onweer. Na 3 jaar is ze niet meer panisch (ze klimt niet op het aanrecht of naar de zolder om achter de wasmachine te verschuilen dat 10 cm van de muur staat enz) maar alleen heel erg bang als er meerder knallen achter elkaar komen of het een tijd onweert. Als er één knalletje was herstelde ze zich wel snel.
Dit hebben we bereikt door 'calming signals' (laatste half jaar), negeren (dat kan natuurlijk niet als ze panisch is) en leiding geven als ze bang is (een commando als af en blijf).
Maar sinds 3 dagen ofzo gebruiken we DAP voor honden. Dat is een soor parfum dat je in de stopcontact steekt zodat de geur wordt verspreidt. Alleen is het geen parfum maar feronomen of iets dergelijks. Spul dat de hond geruststelt. Mensen ruiken er niks van of dieren het ruiken weet ik niet. Het heeft geen bijwerkingen voor zo ver ik weet en het werkt!!

Er is al een aantal keer een knalletje geweest (niet allemaal knallen achter elkaar) en ze heeft die gewoon genegeert

Ik ging vanmiddag wandelen en je hoorde duidelijk een knal en voor het eerst negeerde ze buitenshuis een knal. Gisteren was ze nog wel een beetje zenuwachtig als ze buitenshuis een knal hoorde, maar herstelde zich wel snel (zeker voor haar doen).
Nu ga ik er iets positiefs aan verbinden als er een knal is pak ik een stok en ga ik er mee spelen of geef ik ze een snoepie. Want met nieuwjaar zal ze het toch echt niet negeren denk ik.
Maar het gaat in elk geval zo

Dus ik hoop dat jullie er ook wat aan hebben en jullie honden toch een keer in alle rust nieuwjaar kunnen meemaken.

Zo dat moest er even uit! Ik dacht echt dat het nooit goed zou komen