Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Izzy, voer en katten
Moderator: moderatorteam
-
Lemuria
Izzy, voer en katten
Niets ernstigs verder, maar ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken.
Als Izzy eten krijgt in d'r bench, zijn de katten meestal ook in huis. Honden-eten ruikt natuurlijk ook erg lekker. Als de katten binnen een straal van een meter rond de bench komen, stopt Izzy echter met eten, loopt (ogenschijnlijk) kalm en op d'r gemak naar de kat en port die weg met haar snuit, zodat ze niet meer in de buurt van de bench zijn. Daarna sjokt ze op d'r gemak terug naar haar bench en eet verder.
Ik doe de bench express niet dicht tijdens het eten omdat ik niet wil dat ze door de bench heen d'r eten moet verdedigen waardoor irritatie kan ontstaan, maar vraag me wel af of ik het moet toestaan dat zij die katten wegport. Als ik het zie, haal ik de kat alvast weg zonder stampij te maken, maar moet ik het toestaan? Nogmaals, ze lost het zo vreedzaam genoeg op, de katten accepteren dat en blijven dan voor de duur van die maaltijd weg, maar zíj hoort toch eigenlijk die katten niet te corrigeren?
Ik kan die katten wel wegsluiten voor de duur van de maaltijd, maar ze heeft natuurlijk ook d'r kong en pensstaafjes die ze zo nu en dan krijgt. Daar hoeven de katten ook niet bij in de buurt te komen volgens haar. Ik kan toch niet elke keer die katten wegsluiten als ze weer een uur ergens op ligt te kauwen? Of is het beter volgens jullie van wel?
Verder gaat het super tussen haar en de katten. Ze slapen soms samen, stoeien samen (voor zover dat kan) en er is geen greintje onvrede.
Alleen heb ik dit gedrag nooit gezien bij een andere hond.
Als Izzy eten krijgt in d'r bench, zijn de katten meestal ook in huis. Honden-eten ruikt natuurlijk ook erg lekker. Als de katten binnen een straal van een meter rond de bench komen, stopt Izzy echter met eten, loopt (ogenschijnlijk) kalm en op d'r gemak naar de kat en port die weg met haar snuit, zodat ze niet meer in de buurt van de bench zijn. Daarna sjokt ze op d'r gemak terug naar haar bench en eet verder.
Ik doe de bench express niet dicht tijdens het eten omdat ik niet wil dat ze door de bench heen d'r eten moet verdedigen waardoor irritatie kan ontstaan, maar vraag me wel af of ik het moet toestaan dat zij die katten wegport. Als ik het zie, haal ik de kat alvast weg zonder stampij te maken, maar moet ik het toestaan? Nogmaals, ze lost het zo vreedzaam genoeg op, de katten accepteren dat en blijven dan voor de duur van die maaltijd weg, maar zíj hoort toch eigenlijk die katten niet te corrigeren?
Ik kan die katten wel wegsluiten voor de duur van de maaltijd, maar ze heeft natuurlijk ook d'r kong en pensstaafjes die ze zo nu en dan krijgt. Daar hoeven de katten ook niet bij in de buurt te komen volgens haar. Ik kan toch niet elke keer die katten wegsluiten als ze weer een uur ergens op ligt te kauwen? Of is het beter volgens jullie van wel?
Verder gaat het super tussen haar en de katten. Ze slapen soms samen, stoeien samen (voor zover dat kan) en er is geen greintje onvrede.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Re: Izzy, voer en katten
Zo te horen doet ze het heel netjes.
Ik heb er zelf geen probleem mee als een hond dat aangeeft op een vreedzame en rustige manier. Mila heeft in het verleden wel eens een paar keer een lip opgetrokken als de katten te dichtbij kwamen als zij een lekker kluifje had of BARF - die katten kan ik nou eenmaal niet commanderen om op hun plaats te blijven liggen. Dat was voor de katten al voldoende om haar met rust te laten tijdens het eten, en nu kijken ze niet meer naar haar eten. Ik zie dit niet als een correctie, maar als communicatie. Dat geldt ook voor de manier die jij beschrijft van Izzy.
Andersom moet Mila de katten ook met rust laten als die een kippennekje o.i.d. hebben.
Ik heb er zelf geen probleem mee als een hond dat aangeeft op een vreedzame en rustige manier. Mila heeft in het verleden wel eens een paar keer een lip opgetrokken als de katten te dichtbij kwamen als zij een lekker kluifje had of BARF - die katten kan ik nou eenmaal niet commanderen om op hun plaats te blijven liggen. Dat was voor de katten al voldoende om haar met rust te laten tijdens het eten, en nu kijken ze niet meer naar haar eten. Ik zie dit niet als een correctie, maar als communicatie. Dat geldt ook voor de manier die jij beschrijft van Izzy.
Andersom moet Mila de katten ook met rust laten als die een kippennekje o.i.d. hebben.
-
Punzel
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Klinkt alsof het prima opgelost wordt! Ik denk eigenlijk dat het wel beter werkt als hond kat corrigeert dan wanneer je als mens de kat corrigeert. Volgens mij werkt dat veel minder goed. Hier hoef ik ook geen katten (met z'n vieren nog wel) bij Krissie te hebben als ze eet, en andersom ook niet. Net als dat ik geen dieren bij me hoef als ik eet. Alleen is Krissie dan weer een doetje en die staat daar dan met haar zielige snoet bij de voerbak terwijl er vier katten omheen staan te mekkeren. Die haal ik dan maar even zelf weg
Niet dat Krissie een heilige is, die loopt als een knorrend varken door het huis te schooieren als de katten eens wat snoepjes krijgen
Niet dat Krissie een heilige is, die loopt als een knorrend varken door het huis te schooieren als de katten eens wat snoepjes krijgen
-
Lemuria
Ja, dat laatste moet Izzy ook doen, aangezien de katten geen partij zijn als zij d'r dikke snuit in hun eten zou willen stoppen
Maar niks aan het handje dus, gewoon laten gaan. Wel fijn dat ik er me dan niet onnodig tegenaan hoef te bemoeien.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik zou niet eens weten hoe ik mijn katten hiervoor zou moeten corrigeren. Als ik 'hé!' zou roepen, wat ze doorgaans wel begrijpen als correctie als ze bijvoorbeeld aan de bank willen krabben, zouden ze geen idee hebben waarvoor dat zou zijn.Punzel schreef:Klinkt alsof het prima opgelost wordt! Ik denk eigenlijk dat het wel beter werkt als hond kat corrigeert dan wanneer je als mens de kat corrigeert. Volgens mij werkt dat veel minder goed.
Dan zou de enige optie zijn om ze echt apart te zetten tijdens het eten. Dat zou ik wel doen als ik een hond had die het op een minder zachtzinnige manier wel even duidelijk zou maken bijvoorbeeld.
-
Punzel
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Haha nou als het hier echt te gek wordt dan ga ik ertussen staan met m'n armen zwaaien en roep ik 'kst wegwezen jullie' en dan zijn ze voor heel even wegDeDiana schreef:Ik zou niet eens weten hoe ik mijn katten hiervoor zou moeten corrigeren. Als ik 'hé!' zou roepen, wat ze doorgaans wel begrijpen als correctie als ze bijvoorbeeld aan de bank willen krabben, zouden ze geen idee hebben waarvoor dat zou zijn.Punzel schreef:Klinkt alsof het prima opgelost wordt! Ik denk eigenlijk dat het wel beter werkt als hond kat corrigeert dan wanneer je als mens de kat corrigeert. Volgens mij werkt dat veel minder goed.
-
Lemuria
De katten luisteren hier ook wel redelijk, maar wat betreft eten zijn ze opportunistisch als de ziekte
Je zou het maar 100 keer proberen en de 101e keer lúkt het om wat te jatten. Dan is het nog steeds zó de moeite waard om weer 100x weggejaagd te worden 
-
Wolfsblut
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
In mijn vorige roedel, drie Siamezen en twee honden vonden de poezen het heerlijk om even mee te genieten van de warme avondmaaltijd.
Dat mocht, een klein beetje dan. Wilden ze teveel dan werden ze ook gewoon weggeduwd.
Ik zou verder niets ondernemen, gaat toch prima zo.
Dat mocht, een klein beetje dan. Wilden ze teveel dan werden ze ook gewoon weggeduwd.
Ik zou verder niets ondernemen, gaat toch prima zo.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Katten krijgen hier op zelfde moment eten als de honden en ook de katten krijgen hier af en toe hersenwerk. Dus ik ken het probleem niet eens. Iedereen krijgt hier de ruimte en de tijd om te eten.
Ook als de honden kauwwerk krijgen (is eigenlijk maar zelden) krijgen ze daar de ruimte voor. Wordt er moeilijk over gedaan wordt het opgeruimd. Verder geen problemen. Zijn hier gelukkig ook geen kauwers. En zeker geen uur kauwwerk, moet toch echt wel binnen half uur opzijn
Ook als de honden kauwwerk krijgen (is eigenlijk maar zelden) krijgen ze daar de ruimte voor. Wordt er moeilijk over gedaan wordt het opgeruimd. Verder geen problemen. Zijn hier gelukkig ook geen kauwers. En zeker geen uur kauwwerk, moet toch echt wel binnen half uur opzijn

- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
-
Lemuria
Ja, tuurlijk! Zij mag iets niet leuk vinden en daar mag een reactie op volgen. Maar de grens tussen corrigeren en corrigeren is vrij dun he. Zij is best wel lomp en sterk (zonder het zelf te weten) en de katten klein en fijn (allebei tegen de 2,5kg)Inge O schreef: hoezo? als jij het niet doet en zij zou het niet mogen, wie doet het dan?
mag een hond ook nog een keer normaal voor zichzelf opkomen![]()
?
De vraag was meer gericht op het "Moet ik me er tegenaan bemoeien of zelf laten "uitvechten", aangezien ik niet bekend ben met dit soort gedragingen tussen hond/kat en ik niet wil dat dit uitmondt in baknijd.
-
Lemuria
Zeg. Wil je niet zulke brute suggesties doen? Dan gaat ze dood!Valerie schreef:Plantenspuit
- dagmar88
- Zeer actief
Lemuria schreef:Ja, tuurlijk! Zij mag iets niet leuk vinden en daar mag een reactie op volgen. Maar de grens tussen corrigeren en corrigeren is vrij dun he. Zij is best wel lomp en sterk (zonder het zelf te weten) en de katten klein en fijn (allebei tegen de 2,5kg)Inge O schreef: hoezo? als jij het niet doet en zij zou het niet mogen, wie doet het dan?
mag een hond ook nog een keer normaal voor zichzelf opkomen![]()
?
Gaat me er meer om dat ze niet over een jaar hun ruggetjes breekt met een fikse pootslag
Voor de rest laat ik ze ook gewoon aanklooien. Zolang d'r niet gepiept wordt, hou ik me afzijdig.
De vraag was meer gericht op het "Moet ik me er tegenaan bemoeien of zelf laten "uitvechten", aangezien ik niet bekend ben met dit soort gedragingen tussen hond/kat en ik niet wil dat dit uitmondt in baknijd.
Ik heb wel een tijdje politieagentje moeten spelen tussen mijn klierkat en charlie. Ze was hem spuugzat.
Inmiddels zoeken ze het zelf uit. De honden corrigeren gedoseerd als er verveeld wordt. Een duw, snauw of grom vind ik prima; er achteraan gaan of het opzoeken niet.
En worden de honden door mij gecorrigeerd, zijn ze te druk of denken ze een kat opzij te moeten drukken, dan kunnen ze een pets verwachten.
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Niet voor Izzy maar voor de vervelende katten. Ik wens geen geklooi met etenLemuria schreef:Zeg. Wil je niet zulke brute suggesties doen? Dan gaat ze dood!Valerie schreef:Plantenspuit
-
Lemuria
Zo'n draak heb ik ook, Poema dus. Die pakt Izzy af en toe hárd aan, heb pas nog bebloede krassen van d'r snuit mogen schoonmaken. Izzy op haar beurt geeft daar he-le-maal niets om en aanbídt die kat. Die gaat 't nooit leren ookdagmar88 schreef:Ik heb wel een tijdje politieagentje moeten spelen tussen mijn klierkat en charlie. Ze was hem spuugzat.
Inmiddels zoeken ze het zelf uit. De honden corrigeren gedoseerd als er verveeld wordt. Een duw, snauw of grom vind ik prima; er achteraan gaan of het opzoeken niet.
En worden de honden door mij gecorrigeerd, zijn ze te druk of denken ze een kat opzij te moeten drukken, dan kunnen ze een pets verwachten.
Toontje was tot voor kort de kleinste en gooit zich zo tussen die vier als het hem niet bevalt. Als ze ergens heilig respect voor hebben
@Valerie: Geven ze heul niks om
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Op grond van welk idee denk je dat zij de katten niet zou horen te corrigeren?Lemuria schreef:Niets ernstigs verder, maar ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken.
Niet flauw bedoeld hoor.
Je zit kennelijk in een bepaalde gedachtengang dat dat niet zou horen.
Kan je dat uitleggen?
Waarom zou dat voor jouw gevoel niet horen?
- Roompie
- Zeer actief
Mijn Mufasa kent het woord Nee. Nu zit hij verder niet bij het eten maar heel soms als er wat lekkers uitgedeeld wordt staat hij wel met de neus vooraan. Maar hier is Romy degene die corrigeert en dat ook mag van mij. Vaak is het alleen maar een lompe snauw maar Mufasa weet dan dat hij wel de grenzen moet respecteren.

-
Lemuria
Nou, dat is denk ik wat ongelukkig geformuleerdranetje schreef: Op grond van welk idee denk je dat zij de katten niet zou horen te corrigeren?
Niet flauw bedoeld hoor.
Kan je dat uitleggen?
Waarom zou dat voor jouw gevoel niet horen?
@Roompie: Er wordt niet voorgedrongen als ik iets te eten uitdeel voor alle drie
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
OK dan snap ik het beterLemuria schreef:Nou, dat is denk ik wat ongelukkig geformuleerdranetje schreef: Op grond van welk idee denk je dat zij de katten niet zou horen te corrigeren?
Niet flauw bedoeld hoor.
Kan je dat uitleggen?
Waarom zou dat voor jouw gevoel niet horen?"Niet horen" in de trant van; ze is heel sterk en naar mij toe soms ook per ongeluk erg lomp. Ik heb heel kleine katjes van rond de 2-2,5 kg en als Izzy in de toekomst eens te hardhandig met ze omgaat, zou dat niet fijn zijn. Dus ik wil niet dat zij iets doet, maar dat ik het voor haar oplos als iets niet lekker loopt
Meer ter bescherming van de katten dus. Maar goed, de algemene mening is dat ze het prima oplost, dus daar zit ik niet tussen.
@Roompie: Er wordt niet voorgedrongen als ik iets te eten uitdeel voor alle drieZe staan keurig om me heen en om de beurten krijgen ze dan een stukje. Dat wachten ze keurig af, dus daar gaat niets mis verder
- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Het lijkt mij dat ze heel netjes duidelijk maakt dat het haar eten is en dat de katten daar niet bij in de buurt hoeven te komen. Luna mag van mij de katten best waarschuwen als ze in de buurt van haar eten komen. Als de katten dan nog dichterbij komen, haal ik ze daar weg. Meestal is een waarschuwing van Luna genoeg. Alleen Appie had er nog wel eens een handje van om toch te proberen wat uit de bak te krijgen. Dat is inmiddels over.
Andersom heeft Luna ook bij hun eten uit de buurt te blijven.
Andersom heeft Luna ook bij hun eten uit de buurt te blijven.