Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Gedrag naar honden
Moderator: moderatorteam
- *Esther
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Re: Gedrag naar honden
Hoeveel van deze winnaarservaringen mag jouw hond nog opdoen? Des te lastiger wordt het om je hond weer in t gareel te krijgen. Fietsen voorlopig aan de lange lijn!
Je hebt duidelijk geen idee wat er precies gebeurt hier.
Je hebt duidelijk geen idee wat er precies gebeurt hier.
- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Dit is ook precies het gedrag wat mensen van herders verwachten en waar ze een hekel aan hebben. Beetje de bullebak uithangen, en de baas doet er net niet genoeg aan om het te voorkomen. De goeden niet te na gesproken...mippie schreef:Haar gedrag schrikt de hondeneigenaren af, en ik krijg vaak genoeg minder leuke opmerkingen naar mijn hoofd. Bella lijkt tenslotte op een herder, en ik heb het idee dat de halve wereld nare ervaringen heeft met herders?
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Mijn honden mogen t niet oplossen, als ik dat laat gaan heb je een behoorlijke knokpartij. Als ik je zo zpu zien aankomen ga ik er vanuit dat jij je hond bij je roept zo niet en hij gaat zo op die van mij af doet ie dat nooit weer iig want ik schop hem weg. Wegwezen met dat achterlijke gedrag. En idd dat stemmetje... als mijn hond uitvalt krijgt hij op zn donder en dat kan ook met stem... maar dan wel zo dat ze erg goed weten dat ze dat toch niet nog een keer moeten doen. En hoeveel kansen hij krijgt zeg om dit gedrag te laten zien. T is niet de vraag of hij ooit in een zware knokpartij terechtkomt maar wanneer.. en dan kun je bij de da zitten gaten dichtmaken.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
moniek&bo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
- Aantal honden: 1
Ik zou met beide honden met een boog om jullie heen lopen.
Bo omdat ze dit gedrag niet accepteert en Max omdat hij heeel onzeker wordt van zulke honden.
Ik zou ook echt boos worden als jou hond zo loopt te stieren en jij mierzoet roept 'kom maar Bella' terwijl die duidelijk doet waar ze zelf zin in heeft.
Ik zou zeggen: lijn eraan en hond bijhouden
Bo omdat ze dit gedrag niet accepteert en Max omdat hij heeel onzeker wordt van zulke honden.
Ik zou ook echt boos worden als jou hond zo loopt te stieren en jij mierzoet roept 'kom maar Bella' terwijl die duidelijk doet waar ze zelf zin in heeft.
Ik zou zeggen: lijn eraan en hond bijhouden
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
die had ik gemist.mippie schreef:Wat zouden jullie denken als Bella jouw hond zo tegemoet komt?
maar wat ik zou denken, en ook zou zeggen trouwens, is iets van 'als je g*dverdomme toch de gore moed hebt om mijn riet wat aan te doen dan ben je met mij nog niet klaar en die kutbaas van je ook niet; en nou oprotten en snel ook anders help ik je wel een handje
sorry, maar je vraagt het zelf

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- mippie
- geregistreerd lid
Het klopt dat ik eerder een bericht met filmpje heb gepost op het forum. We hadden Bella toen nog maar kort en vertoonde ze ook ongewenst gedrag. Toch is het een tijd beter gegaan. Het verschilt per periode, en waar dat dan aan ligt..
Ik wilde het opnieuw vastleggen op beeld, heb namelijk het idee dat ik het zo beter heb vast kunnen leggen dan de vorige keer. Vandaar mijn post vandaag.
Het is echt niet zo dat we haar gedrag niet serieus nemen, en er niks mee doen. Ik vraag niet voor niks advies op het forum.
We hebben Bella niet van pups af aan en weten haar verleden niet. Dit is natuurlijk geen excuus voor haar gedrag. Het is voor ons ook niet ontspannen wandelen en van de mogelijke gevolgen word je ook niet vrolijk. We willen er echt verandering in brengen.
Met de vraag wat jullie zouden denken als Bella op je hond komt afgestormd, bedoel ik wat jullie zien aan Bella. Is het agressie? Dominantie? Angst? Onzekerheid? Of...? Ik snap dat niemand zo'n situatie met zo'n blaffer leuk vind.
Overigens rent ze de andere kant op als er veel honden aankomen.
Jammer dat sommige reacties op het forum heel bot zijn en dan ook nog waar ik weinig aan heb. Ik vraag me af of die mensen op deze manier ook in real life naar anderen communiceren.
Gelukkig zijn er ook reacties waar ik wel wat aan heb. Duidelijke taal, maar wel zinvol. Dank hiervoor!
Ik kies er bewust voor om met haar te fietsen, omdat ze dan sneller met me mee gaat. Als ik ga wandelen, rent ze ook op de hond af, en voordat ik er dan eindelijk ben/gepasseerd ben, zijn de andere hondeneigenaren echt niet blij.
En ik laat haar los, omdat ze zeggen dat honden aan de lijn zich bedreigd voelen.
Maar vanaf nu dus volledig aan de lijn, en naast de fiets kan ze toch haar energie kwijt.
Tevens gaat ze mee met de uitlaatservice, waar ze het leuk doet tussen de rest van de honden. Maar die kent ze ondertussen.
Aan mijn stemgeluid kan ik niet veel doen, die is zoals ie is, daar kan ik weinig aan veranderen. Het maakt op zo'n moment helaas toch niet uit of ik hoog of laag spring, ze heeft alleen oog voor de hond. Ook als ik wat zeg voordat ze wil gaan, dan gaat ze toch. Maar daar moet ik dus hard aan gaan werken.
Binnen heeft ze echt volledig de focus op mij. Jammer dat dat buiten nog niet lukt.
Zoals Browny op mijn vorige post heeft gereageerd, zorgen dat ze haar neus gebruikt en daardoor kalmeert omdat er niks aan de hand is, is helaas nog niet gelukt. Ze gaat gewoon helemaal uit haar stekker (los of aan de lijn) en stopt daar pas mee wanneer de hond gepasseerd is.
Het ongewenste gedrag moet dan genegeerd worden en zodra ze positieve gedrag laat zien moet dit worden beloond? Tot nu toe heeft dat nog niet gewerkt. Daarom misschien toch op zoek naar een goede hondenschool of gedragstherapeut. Ik zou echt met haar intensief willen trainen, onder begeleiding van een hondenschool of gedragstherapeut. Moet ik er wel eentje vinden die me kan helpen. Ik heb met Bella een cursus gedaan, bij de Kynologenclub in Rotterdam, daar ben ik niet veel mee opgeschoten.
Weten jullie adresjes In Rotterdam of omgeving welke aan te raden zijn?
Ik wilde het opnieuw vastleggen op beeld, heb namelijk het idee dat ik het zo beter heb vast kunnen leggen dan de vorige keer. Vandaar mijn post vandaag.
Het is echt niet zo dat we haar gedrag niet serieus nemen, en er niks mee doen. Ik vraag niet voor niks advies op het forum.
We hebben Bella niet van pups af aan en weten haar verleden niet. Dit is natuurlijk geen excuus voor haar gedrag. Het is voor ons ook niet ontspannen wandelen en van de mogelijke gevolgen word je ook niet vrolijk. We willen er echt verandering in brengen.
Met de vraag wat jullie zouden denken als Bella op je hond komt afgestormd, bedoel ik wat jullie zien aan Bella. Is het agressie? Dominantie? Angst? Onzekerheid? Of...? Ik snap dat niemand zo'n situatie met zo'n blaffer leuk vind.
Jammer dat sommige reacties op het forum heel bot zijn en dan ook nog waar ik weinig aan heb. Ik vraag me af of die mensen op deze manier ook in real life naar anderen communiceren.
Gelukkig zijn er ook reacties waar ik wel wat aan heb. Duidelijke taal, maar wel zinvol. Dank hiervoor!
Ik kies er bewust voor om met haar te fietsen, omdat ze dan sneller met me mee gaat. Als ik ga wandelen, rent ze ook op de hond af, en voordat ik er dan eindelijk ben/gepasseerd ben, zijn de andere hondeneigenaren echt niet blij.
En ik laat haar los, omdat ze zeggen dat honden aan de lijn zich bedreigd voelen.
Maar vanaf nu dus volledig aan de lijn, en naast de fiets kan ze toch haar energie kwijt.
Tevens gaat ze mee met de uitlaatservice, waar ze het leuk doet tussen de rest van de honden. Maar die kent ze ondertussen.
Aan mijn stemgeluid kan ik niet veel doen, die is zoals ie is, daar kan ik weinig aan veranderen. Het maakt op zo'n moment helaas toch niet uit of ik hoog of laag spring, ze heeft alleen oog voor de hond. Ook als ik wat zeg voordat ze wil gaan, dan gaat ze toch. Maar daar moet ik dus hard aan gaan werken.
Binnen heeft ze echt volledig de focus op mij. Jammer dat dat buiten nog niet lukt.
Zoals Browny op mijn vorige post heeft gereageerd, zorgen dat ze haar neus gebruikt en daardoor kalmeert omdat er niks aan de hand is, is helaas nog niet gelukt. Ze gaat gewoon helemaal uit haar stekker (los of aan de lijn) en stopt daar pas mee wanneer de hond gepasseerd is.
Het ongewenste gedrag moet dan genegeerd worden en zodra ze positieve gedrag laat zien moet dit worden beloond? Tot nu toe heeft dat nog niet gewerkt. Daarom misschien toch op zoek naar een goede hondenschool of gedragstherapeut. Ik zou echt met haar intensief willen trainen, onder begeleiding van een hondenschool of gedragstherapeut. Moet ik er wel eentje vinden die me kan helpen. Ik heb met Bella een cursus gedaan, bij de Kynologenclub in Rotterdam, daar ben ik niet veel mee opgeschoten.
- dagmar88
- Zeer actief
Reken er maar op dat ik afhankelijk van de hond die ik bij heb heel wat minder aardig zou zijn als ik je tegen zou komen.mippie schreef:Het klopt dat ik eerder een bericht met filmpje heb gepost op het forum. We hadden Bella toen nog maar kort en vertoonde ze ook ongewenst gedrag. Toch is het een tijd beter gegaan. Het verschilt per periode, en waar dat dan aan ligt..
Je neemt het niet serieus, anders zou je het wel voorkomen
Als je dat (nog) niet kunt door appel, dan heb je je verantwoordelijkheid te nemen door je hond kort aangelijnd te houden, te lopen op plaatsen en tijden waar jullie geen overlast/gevaarlijke situaties veroorzaken en door andere honden te ontwijken.
-
duitse herder
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
- Aantal honden: 2
Wat ik zie is een onzekere maar dreigende/agressieve hond. Ze begint alvast met de aanval en zich op te pompen terwijl er nog niks aan de hand is. Afhankelijk van de reactie van de andere hond speelt ze er op in. Een angstige word weggejaagd, zou ze een meerdere tegenkomen, druipt ze waarschijnlijk af.
Dit gedrag had je helaas kunnen voorkomen door geen winnaarservaringen op te laten doen. In je vorige topic werd het ook al gezegd. Allereerst haar niet meer los laten lopen, zodat ze geen ervaringen meer op doet. Verder oefenen dat ze niks met andere honden hoeft te doen, zodra je een hond tegen komt leg je de focus op jezelf. Neem een berg koekjes mee en een speeltje, zorg ervoor dat ze gaat leren dat hond=koekje betekend.
Over je stem, denk niet eens zozeer de hoge stem waar mensen het over hebben, maar wel de koetsiekoetsie praat. Een ferme NEE doet vast meer wonderen in zulke situaties
Dit gedrag had je helaas kunnen voorkomen door geen winnaarservaringen op te laten doen. In je vorige topic werd het ook al gezegd. Allereerst haar niet meer los laten lopen, zodat ze geen ervaringen meer op doet. Verder oefenen dat ze niks met andere honden hoeft te doen, zodra je een hond tegen komt leg je de focus op jezelf. Neem een berg koekjes mee en een speeltje, zorg ervoor dat ze gaat leren dat hond=koekje betekend.
Over je stem, denk niet eens zozeer de hoge stem waar mensen het over hebben, maar wel de koetsiekoetsie praat. Een ferme NEE doet vast meer wonderen in zulke situaties
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
hou haar toch maar fijn aan de lijn totdat je wel wat over haar te vertellen hebt.
dit gaat heus van kwaad tot erger op deze manier en je doet je hond er ook mee tekort, omdat je haar geen enkele leiding geeft.
in feite laat je het haar allemaal zelf uitzoeken en er zijn maar weinig honden die die vrijheid aankunnen en er ook goed mee omgaan.
dit gaat heus van kwaad tot erger op deze manier en je doet je hond er ook mee tekort, omdat je haar geen enkele leiding geeft.
in feite laat je het haar allemaal zelf uitzoeken en er zijn maar weinig honden die die vrijheid aankunnen en er ook goed mee omgaan.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
lets have fun
Je hebt een hele lieve manier van praten en daar is niks mis mee maar dat lieve moet je bewaren voor wanneer ze het goed doet. Wanneer ze iets doet wat niet mag helpt dat soebatten niet. Kan je beter afkeuring in je stem laten horen.mippie schreef:Het klopt dat ik eerder een bericht met filmpje heb gepost op het forum. We hadden Bella toen nog maar kort en vertoonde ze ook ongewenst gedrag. Toch is het een tijd beter gegaan. Het verschilt per periode, en waar dat dan aan ligt..
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Jij moet echt de leiding nemen!
De kunst is de hond niet alleen vertellen wat hij niet mag, maar juist ook wat wel mag.
Dus je neemt de hond aan de riem, zie je een andere hond aankomen dan vraag je voordat de hond reageert aandacht, doet de hond dit geef je wat lekkers en zeg je iets van goedzo, zo loop je langs de andere hond. Ze hebben dan vrij snel door dat andere hond betekend naar baasje voor wat lekkers en lieve woordjes en een knuffel
Ik zou idd een goede hondenschool of GT opzoeken en eerst eens gaan lopen op tijden dat het niet zo druk is met andere honden, dat traint wat makkelijker.
De kunst is de hond niet alleen vertellen wat hij niet mag, maar juist ook wat wel mag.
Dus je neemt de hond aan de riem, zie je een andere hond aankomen dan vraag je voordat de hond reageert aandacht, doet de hond dit geef je wat lekkers en zeg je iets van goedzo, zo loop je langs de andere hond. Ze hebben dan vrij snel door dat andere hond betekend naar baasje voor wat lekkers en lieve woordjes en een knuffel
Ik zou idd een goede hondenschool of GT opzoeken en eerst eens gaan lopen op tijden dat het niet zo druk is met andere honden, dat traint wat makkelijker.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
-
Lemuria
Je hebt ook geen enkele mogelijkheid tot belonen als je op de fiets zit, aangezien het niet handig is om elke keer af te stappen, plus dan ben je alweer rijkelijk te laat. Op de fiets dus korthouden en aan de lijn, dat is puur om de energie kwijt te raken. Dat los mee laten rennen werkt (nu) niet, dus daar moet je nu gewoon even mee kappen. Of dus een springer aanschaffen, zo'n ding:

Ik had die ook aan m'n fiets toen ik Huskies had; er is geen kans dat je van je fiets wordt getrokken en je hond kan niet bij de spaken komen, dus dit is écht een aanrader. Je kunt ze ook 2e hands kopen, dus je kunt het zo duur maken als je zelf wil.
Aan je stemgeluid kun je WEL wat doen. Ik heb ook zo'n hoog/lief stemmetje, maar het is onzin dat je niet een octaafje naar beneden kunt gaan of je intonatie kunt veranderen. In plaats van "Kom maar Bella, góed zo!" te zingen moet je korte commando's geven (again, dit is als je loopt). Kom hier of mee. Kort en duidelijk, dat begrijpt je hond. Als ze dan luistert is ze het braafste hondje van de wereld en kan je je eigen stem weer gebruiken. Deze hond heeft jou nodig als baas, niet alleen als uitlaatster, ben dat dan ook voor haar. Dán ben je een goede baas en krijg je niet het hele forum over je heen met we told you so's

Ik had die ook aan m'n fiets toen ik Huskies had; er is geen kans dat je van je fiets wordt getrokken en je hond kan niet bij de spaken komen, dus dit is écht een aanrader. Je kunt ze ook 2e hands kopen, dus je kunt het zo duur maken als je zelf wil.
Aan je stemgeluid kun je WEL wat doen. Ik heb ook zo'n hoog/lief stemmetje, maar het is onzin dat je niet een octaafje naar beneden kunt gaan of je intonatie kunt veranderen. In plaats van "Kom maar Bella, góed zo!" te zingen moet je korte commando's geven (again, dit is als je loopt). Kom hier of mee. Kort en duidelijk, dat begrijpt je hond. Als ze dan luistert is ze het braafste hondje van de wereld en kan je je eigen stem weer gebruiken. Deze hond heeft jou nodig als baas, niet alleen als uitlaatster, ben dat dan ook voor haar. Dán ben je een goede baas en krijg je niet het hele forum over je heen met we told you so's
- dagmar88
- Zeer actief
Inge O schreef:ze loopt zelfs voor er nog maar een hond te zien is al in de 'ik pak hem' houding, het is dus ondertussen helemaal een ingebakken gewoontemalinois schreef: En hoeveel kansen hij krijgt zeg om dit gedrag te laten zien.![]()
Precies. Ze is niet aan het wandelen, ze is op patrouille.
-
Dinos
Ach dat is het verschil tussen jou en mij, ik hoef niet zonodig eerdere reactie's met kleine aanpassing er nog eens extra in te wrijven .renee-uk schreef:misschien kun jij eens beginnen dan met die tips, in plaats van je stokpaardje te berijden?Dinos schreef:T.s vraagt voor gedrag ook tips, vraagt niet brand me hier is lekker af.
of denk je dat ts daar wel wat mee opschiet?
Als een aantal punt maken is dit wel duidelijk hoor voor t.s, en nee ik heb geen tip gegeven, omdat er een aantal dat al op hele subtiele (maar niet heus) hebben gedaan.
Duidelijk zijn is helemaal niet erg,maar dingen inwrijven is niet zoals ik communiceer, alleen met mensen die daar om vragen.
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Maar of je kan corrigeren hangt wel van de hond af. Bij Tessa zorgde het ervoor dat het erger werd (baasje scheldt mee of ziejewel dat de hond eng is). Maar zij komt dus ook niet los bij andere honden en helemaal niet eens in gebieden waar veel honden lopen.malinois schreef:Mijn honden mogen t niet oplossen, als ik dat laat gaan heb je een behoorlijke knokpartij. Als ik je zo zpu zien aankomen ga ik er vanuit dat jij je hond bij je roept zo niet en hij gaat zo op die van mij af doet ie dat nooit weer iig want ik schop hem weg. Wegwezen met dat achterlijke gedrag. En idd dat stemmetje... als mijn hond uitvalt krijgt hij op zn donder en dat kan ook met stem... maar dan wel zo dat ze erg goed weten dat ze dat toch niet nog een keer moeten doen. En hoeveel kansen hij krijgt zeg om dit gedrag te laten zien. T is niet de vraag of hij ooit in een zware knokpartij terechtkomt maar wanneer.. en dan kun je bij de da zitten gaten dichtmaken.
EDIT: Mijn hond deed dus hetzelfde, alleen heftiger. Ik heb heel veel gehad aan een GT uit de omgeving van Rotterdam, maar ik weet niet zeker of ze nog actief GT is. Zij kan niet los lopen, maar dat komt ook, omdat wij ervoor gekozen hebben om alleen aan het uitvallen aan de lijn te werken en dat ze van ons niet in een losloopgebied hoeft te komen. Ook niet in een aanlijnbos, want zij heeft daar geen plezier in als er veel andere honden zijn.
-
DaniBanani
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising husky/herder
Haar verleden heeft hier niks mee te maken. Dit gedrag komt niet uit haar verleden, dit komt omdat ze er nú de ruimte voor krijgt.mippie schreef: We hebben Bella niet van pups af aan en weten haar verleden niet. Dit is natuurlijk geen excuus voor haar gedrag.
Goed dat je haar vanaf nu aangelijnd houdt. Een hond voelt zich los zeker minder bedreigd - in 't geval van Bella omdat ze dan zélf makkelijker kan dreigen. Mijn hond valt alleen uit als hij aangelijnd is, los stormt hij gewoon op de andere hond af (niet om te bijten overigens, om te gaan patsen). Maar mijn oplossing is niet om hem dus los te gooien maar om hem te leren dat hij zich éérst aan de lijn dient te gedragen voordat hij überhaupt los naar een andere hond mag.mippie schreef: En ik laat haar los, omdat ze zeggen dat honden aan de lijn zich bedreigd voelen.
Het gaat om de manier waarop je praat. Heel rustig, heel normaal, alsof ze gewoon aan een grassprietje staat te snuffelen. Je zou boos moeten zijn op je hond, ze vertoont ontoelaatbaar gedrag! Dan zeg je dus niet "Bella, kom" maar "Bella! Nú meekomen!" En als ze niet direct luistert dan ga je haar ophalen en niet afwachten tot ze bij de derde keer vriendelijk vragen alsnog achter je aan komt.mippie schreef: Aan mijn stemgeluid kan ik niet veel doen, die is zoals ie is, daar kan ik weinig aan veranderen.
Positief gedrag moet je afdwingen. Dat lukt niet door je hond haar gang te laten gaan en af te wachten tot ze toevallig een keer doet wat jij verlangt, dat doe je door héél duidelijk te maken wat ze wel en niet mag. Ze mag níet blaffen, staren, op andere honden afrennen. Ze moet wél aandacht bij jou houden. Dat ga je haar dus laten doen. Aan de lijn. Aandacht vragen. En niet pas als ze allang gefocust is op die andere hond maar vóór dat moment. Je beloont haar voor de aandacht bij jou, je corrigeert haar als die aandacht verslapt. Je corrigeert dus niet de onzekerheid/agressie maar het feit dat ze jouw commando (aandacht bij mij) niet opvolgt. En dat doe je niet door boos te worden maar door even terug te lopen of haar kort te houden tot je die aandacht weer hebt. En negeren werkt niet omdat zij niet ineens uit zichzelf gaat bedenken wat jij van haar verwacht. Ze doet nu gewoon wat ze zelf wil, waarom zou ze dat in vredesnaam anders gaan doen zolang jij haar niet bijstuurt? En in jouw geval zou ik daar inderdaad een goede GT bij halen, die kan je ongetwijfeld ook op andere vlakken nog advies geven.mippie schreef: Ze gaat gewoon helemaal uit haar stekker (los of aan de lijn) en stopt daar pas mee wanneer de hond gepasseerd is.
Het ongewenste gedrag moet dan genegeerd worden en zodra ze positieve gedrag laat zien moet dit worden beloond? Tot nu toe heeft dat nog niet gewerkt.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar schelden is niet boos... als ik ga schreeuwen dan gaan ze idd kijken van... jaaaa rellen waar waar waar...TessaThomas schreef:Maar of je kan corrigeren hangt wel van de hond af. Bij Tessa zorgde het ervoor dat het erger werd (baasje scheldt mee of ziejewel dat de hond eng is). Maar zij komt dus ook niet los bij andere honden en helemaal niet eens in gebieden waar veel honden lopen.malinois schreef:Mijn honden mogen t niet oplossen, als ik dat laat gaan heb je een behoorlijke knokpartij. Als ik je zo zpu zien aankomen ga ik er vanuit dat jij je hond bij je roept zo niet en hij gaat zo op die van mij af doet ie dat nooit weer iig want ik schop hem weg. Wegwezen met dat achterlijke gedrag. En idd dat stemmetje... als mijn hond uitvalt krijgt hij op zn donder en dat kan ook met stem... maar dan wel zo dat ze erg goed weten dat ze dat toch niet nog een keer moeten doen. En hoeveel kansen hij krijgt zeg om dit gedrag te laten zien. T is niet de vraag of hij ooit in een zware knokpartij terechtkomt maar wanneer.. en dan kun je bij de da zitten gaten dichtmaken.
EDIT: Mijn hond deed dus hetzelfde, alleen heftiger. Ik heb heel veel gehad aan een GT uit de omgeving van Rotterdam, maar ik weet niet zeker of ze nog actief GT is. Zij kan niet los lopen, maar dat komt ook, omdat wij ervoor gekozen hebben om alleen aan het uitvallen aan de lijn te werken en dat ze van ons niet in een losloopgebied hoeft te komen. Ook niet in een aanlijnbos, want zij heeft daar geen plezier in als er veel andere honden zijn.
Maar ben ik boos.. dan hoef ik maar ptvr (naam) te zeggen en dat is genoeg (bij bijv uitvallen. Bij echte knok moet ik fysiek ingrijpen want dan overheerst hun adrenaline.)

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik zou om te beginnen snel een goede hondenschool zoeken en beginnen met trainen op appel. Helaas woon ik niet in die omgeving, maar volgens mij kun je bijvoorbeeld terecht bij Hondenschool De Oase (http://www.hsvdeoase.nl). Daar kun je ook om tips vragen om met dit gedrag om te gaan en onder begeleiding van een instructeur eraan werken. Waarschijnlijk is dat al voldoende, en anders kunnen zij je vast ook een goede GT in de buurt aanraden.
Tot die tijd zou ik haar in ieder geval niet meer de kans geven dit gedrag te vertonen. Lijn haar aan, eventueel aan een lange lijn. Zorg er zelf dan ook voor dat andere honden niet op haar af kunnen stormen door er zelf tussen te gaan staan en de andere hond weg te jagen. Ze moet echt leren dat wandelen iets is wat jullie samen doen. Maak de wandelingen leuk en verrassend voor haar: speel met haar, laat haar af en toe iets zoeken onderweg of een trucje uitvoeren, neem een leuk speeltje mee dat je opeens tevoorschijn tovert, laat haar een keer ergens op springen, etc. Zodat zij leert dat wandelen iets is wat jullie samen doen en de aandacht op jou krijgt, in plaats van alleen maar met de omgeving bezig te zijn.
Tot die tijd zou ik haar in ieder geval niet meer de kans geven dit gedrag te vertonen. Lijn haar aan, eventueel aan een lange lijn. Zorg er zelf dan ook voor dat andere honden niet op haar af kunnen stormen door er zelf tussen te gaan staan en de andere hond weg te jagen. Ze moet echt leren dat wandelen iets is wat jullie samen doen. Maak de wandelingen leuk en verrassend voor haar: speel met haar, laat haar af en toe iets zoeken onderweg of een trucje uitvoeren, neem een leuk speeltje mee dat je opeens tevoorschijn tovert, laat haar een keer ergens op springen, etc. Zodat zij leert dat wandelen iets is wat jullie samen doen en de aandacht op jou krijgt, in plaats van alleen maar met de omgeving bezig te zijn.
- TessaThomas
- Zeer actief
Het ging niet om het serieuze, het ging om het effect. Maar dat is alleen vanuit Tessa, die werd de keer daarna heftiger als je haar gecorrigeerd had. Stemcorrectie reageerde ze niet op, dus dat nam ze misschien inderdaad niet serieus. Andere correctie zorgde voor escalatie daarna, zoals Marjoleine volgens mij zei, de adrenaline leek alleen maar omhoog te gaan daardoor. Zij is in huis heel anders als dat ze buiten was, tegenwoordig is ze wat rustiger/minder onzeker buiten en kunnen we inderdaad wel een stemcorrectie geven en dan stopt ze.Inge O schreef:nee, het hangt veel meer af van hoe je dagdagelijks met de hond omgaat of hij op zo'n moment je (stem)correctie serieus neemt - het hangt dus niet zozeer van de hond af maar wel van de combinatie baas-hond.TessaThomas schreef:Maar of je kan corrigeren hangt wel van de hond af.malinois schreef:Mijn honden mogen t niet oplossen, als ik dat laat gaan heb je een behoorlijke knokpartij. Als ik je zo zpu zien aankomen ga ik er vanuit dat jij je hond bij je roept zo niet en hij gaat zo op die van mij af doet ie dat nooit weer iig want ik schop hem weg. Wegwezen met dat achterlijke gedrag. En idd dat stemmetje... als mijn hond uitvalt krijgt hij op zn donder en dat kan ook met stem... maar dan wel zo dat ze erg goed weten dat ze dat toch niet nog een keer moeten doen. En hoeveel kansen hij krijgt zeg om dit gedrag te laten zien. T is niet de vraag of hij ooit in een zware knokpartij terechtkomt maar wanneer.. en dan kun je bij de da zitten gaten dichtmaken.
Maar goed, je hebt wel gelijk over de combinatie baas-hond. Misschien had ze bij iemand anders wel gereageerd op een correctie, in combinatie met ons niet.
- dagmar88
- Zeer actief
Inge O schreef:nee, het hangt veel meer af van hoe je dagdagelijks met de hond omgaat of hij op zo'n moment je (stem)correctie serieus neemt - het hangt dus niet zozeer van de hond af maar wel van de combinatie baas-hond.TessaThomas schreef:Maar of je kan corrigeren hangt wel van de hond af.malinois schreef:Mijn honden mogen t niet oplossen, als ik dat laat gaan heb je een behoorlijke knokpartij. Als ik je zo zpu zien aankomen ga ik er vanuit dat jij je hond bij je roept zo niet en hij gaat zo op die van mij af doet ie dat nooit weer iig want ik schop hem weg. Wegwezen met dat achterlijke gedrag. En idd dat stemmetje... als mijn hond uitvalt krijgt hij op zn donder en dat kan ook met stem... maar dan wel zo dat ze erg goed weten dat ze dat toch niet nog een keer moeten doen. En hoeveel kansen hij krijgt zeg om dit gedrag te laten zien. T is niet de vraag of hij ooit in een zware knokpartij terechtkomt maar wanneer.. en dan kun je bij de da zitten gaten dichtmaken.
- meetjewrc
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Am staff
Pitbull
Fila brasileiro - Aantal honden: 0
- Contacteer:
vragen of je haar naar je toe wilt halen, of als ik kan snel omkeren, mocht ze naar mijn hond toerennen gaat dat op zeker mis met mijn hondjes....
Ik zou niet echt vriendelijk blijven als je de schouders zou ophalen.
Niet omdat het een herder is want ik ben dol op herders, elke loslopende hond in gebieden waar dit niet mag, vermijd ik liever en vraag eerst netjes ze aan te lijnen, mijne lopen ook niet los en zeker niet als ze andere tot last zouden zijn.
Ik zou niet echt vriendelijk blijven als je de schouders zou ophalen.
Niet omdat het een herder is want ik ben dol op herders, elke loslopende hond in gebieden waar dit niet mag, vermijd ik liever en vraag eerst netjes ze aan te lijnen, mijne lopen ook niet los en zeker niet als ze andere tot last zouden zijn.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
dan moet je iets ander verzinnen idd. Ik heb er hier ook eentje met op straat lopen afgeleid met brokjes... hond = brokje. En dat werkte ook prima, maar dat gaat erg lastig op de fiets. Maar als ik echt boos wordt... en dat ben ik echt niet vaak... dan weten ze het duvelsgoed... en dat kan best eens niet prettig uitpakken vinden zedagmar88 schreef:Inge O schreef:nee, het hangt veel meer af van hoe je dagdagelijks met de hond omgaat of hij op zo'n moment je (stem)correctie serieus neemt - het hangt dus niet zozeer van de hond af maar wel van de combinatie baas-hond.TessaThomas schreef:Maar of je kan corrigeren hangt wel van de hond af.malinois schreef:Mijn honden mogen t niet oplossen, als ik dat laat gaan heb je een behoorlijke knokpartij. Als ik je zo zpu zien aankomen ga ik er vanuit dat jij je hond bij je roept zo niet en hij gaat zo op die van mij af doet ie dat nooit weer iig want ik schop hem weg. Wegwezen met dat achterlijke gedrag. En idd dat stemmetje... als mijn hond uitvalt krijgt hij op zn donder en dat kan ook met stem... maar dan wel zo dat ze erg goed weten dat ze dat toch niet nog een keer moeten doen. En hoeveel kansen hij krijgt zeg om dit gedrag te laten zien. T is niet de vraag of hij ooit in een zware knokpartij terechtkomt maar wanneer.. en dan kun je bij de da zitten gaten dichtmaken.
Charlie verbindt de correctie aan de trigger in plaats van aan haar gedrag. Dus ze werd steeds weer bevestigd dat het inderdaad een kuthond of klerekat was en daardoor alleen maar feller.

- dagmar88
- Zeer actief
Inge O schreef: ik bedoel ook niet dat je alleen maar zou moeten corrigeren als ze fel zijn op andere honden maar áls je corrigeert moet het wel doordringen.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik denk meer in de trend van, ik weet wat mijn honden doen als ie daarbij in de buurt komt en dat wil ik voorkomen...mippie schreef:
Dus daar doe ik dan alles aan wat ik nodig vind want jij doet het niet in mijn ogen. Je kunt nl. ook gewoon afstappen als je een hond ziet aankomen en hem aanlijnen als je merkt dat je stem niet werkt (want correcties zijn het niet).
ja dus moeten anderen er maar last van hebben, sorry maar het is niet mijn probleem dat jouw hond zich bedreigd zou voelen, dat is echt jouw eigen probleem en jij maakt van jouw probleem (even als voorbeeld) mijn probleem.Ik kies er bewust voor om met haar te fietsen, omdat ze dan sneller met me mee gaat. Als ik ga wandelen, rent ze ook op de hond af, en voordat ik er dan eindelijk ben/gepasseerd ben, zijn de andere hondeneigenaren echt niet blij.
het gaat niet om het geluid en gaat om de intentie...Aan mijn stemgeluid kan ik niet veel doen, die is zoals ie is, daar kan ik weinig aan veranderen. Het maakt op zo'n moment helaas toch niet uit of ik hoog of laag spring, ze heeft alleen oog voor de hond. Ook als ik wat zeg voordat ze wil gaan, dan gaat ze toch. Maar daar moet ik dus hard aan gaan werken.
En dat ze totaal geen oog heeft voor jou is jouw probleem, dat moet je dus eerst oplossen voor ze überhaupt los mag.

- Kayltje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeentjes, Laekense Herder en een terror-terriër
- Aantal honden: 4
Aan de lijn houden, maar ook al veel sneller waarschuwen.
In jongere jaren had mijn reu dit gedrag genadeloos afgestraft, zou wenst hij niet benadert te worden door een vreemde hond. En gelijk zou hij hebben!
Hond aan de lijn, lijn in de hand, en al waarschuwen voordat je de hond passeert. Denk erom! Doorlopen! Met een strenge stem.
Gewoon. Geen. Geflikker. Wil ze toch klieren, Nee! DOORLOPEN! Dan meteen gas geven en een rukje aan de lijn (krijgt ze automatisch door het versnellen) Gewoon meelopen, en zo niet, dan ren je maar zo hard dat je aan niets anders kan denken.
Als ze goed meeloopt is ze natuurlijk mega-super-fantastisch-braaf. Dat stemmetje heb je al perfect geoefend
Heeft ze nee aangeleerd? Zo nee, eerst thuis oefenen. Zelfde voor doorlopen.
Nee met iets lekkers in de hand. Laten zien, en nee zeggen. Hand sluiten als ze het toch wil pakken. Pakt ze het niet, met iets anders uit de andere hand belonen. En dat steeds meer uitbouwen.
Iets lekkers op de vloer in de woonkamer, hond aan de lijn. Er langs lopen en op afstand dat ze het nog niet kan pakken Denk erom! Doorlopen! zeggen en erlangs volgen. Belonen met iets anders als ze niet probeert het lekkers te pakken. Steeds dichterbij/lekkerdere dingen/grotere uitdagingen, and so on.
Handigst is (ook) om een handcommando aan te leren, zeker als je moeilijk een strenge/harde stem op kunt zetten. Doe je op dezelfde manier. Dat kun je (later) ook vanaf een afstand sturen. Mijn honden weten bij een opgestoken hand dat ze maar beter kunnen kappen met wat ze aan het doen zijn...
Gaat ze de fout in? Door toch uit te vallen aan de lijn? Gewoon flink doorfietsen en een -dat is beter- als ze weer normaal meeloopt. Hoef je ook niet overbodig te "straffen" want dat heeft mijns inziens niet zoveel zin.
Weet je wat het is met dit gedrag? Het kan zo zijn dat een andere hond jouw hond een keertje in elkaar slaat. Maar denk ook eens de andere kant op. Als ze een hond zo bang maakt dat die wegrent? En die komt vervolgens onder een auto? Wat dan? Jij en je hond zijn niet de enigen die risico lopen met dit gedrag.
In jongere jaren had mijn reu dit gedrag genadeloos afgestraft, zou wenst hij niet benadert te worden door een vreemde hond. En gelijk zou hij hebben!
Hond aan de lijn, lijn in de hand, en al waarschuwen voordat je de hond passeert. Denk erom! Doorlopen! Met een strenge stem.
Gewoon. Geen. Geflikker. Wil ze toch klieren, Nee! DOORLOPEN! Dan meteen gas geven en een rukje aan de lijn (krijgt ze automatisch door het versnellen) Gewoon meelopen, en zo niet, dan ren je maar zo hard dat je aan niets anders kan denken.
Als ze goed meeloopt is ze natuurlijk mega-super-fantastisch-braaf. Dat stemmetje heb je al perfect geoefend
Heeft ze nee aangeleerd? Zo nee, eerst thuis oefenen. Zelfde voor doorlopen.
Nee met iets lekkers in de hand. Laten zien, en nee zeggen. Hand sluiten als ze het toch wil pakken. Pakt ze het niet, met iets anders uit de andere hand belonen. En dat steeds meer uitbouwen.
Iets lekkers op de vloer in de woonkamer, hond aan de lijn. Er langs lopen en op afstand dat ze het nog niet kan pakken Denk erom! Doorlopen! zeggen en erlangs volgen. Belonen met iets anders als ze niet probeert het lekkers te pakken. Steeds dichterbij/lekkerdere dingen/grotere uitdagingen, and so on.
Handigst is (ook) om een handcommando aan te leren, zeker als je moeilijk een strenge/harde stem op kunt zetten. Doe je op dezelfde manier. Dat kun je (later) ook vanaf een afstand sturen. Mijn honden weten bij een opgestoken hand dat ze maar beter kunnen kappen met wat ze aan het doen zijn...
Gaat ze de fout in? Door toch uit te vallen aan de lijn? Gewoon flink doorfietsen en een -dat is beter- als ze weer normaal meeloopt. Hoef je ook niet overbodig te "straffen" want dat heeft mijns inziens niet zoveel zin.
Weet je wat het is met dit gedrag? Het kan zo zijn dat een andere hond jouw hond een keertje in elkaar slaat. Maar denk ook eens de andere kant op. Als ze een hond zo bang maakt dat die wegrent? En die komt vervolgens onder een auto? Wat dan? Jij en je hond zijn niet de enigen die risico lopen met dit gedrag.
- TessaThomas
- Zeer actief
Ja, daar heb je helemaal gelijk in.Inge O schreef:kom ik nog maar eens aan met iets uit de (héle) oude doos maar het geeft wel exact aan wat ik bedoel : afleiden? primadagmar88 schreef:Inge O schreef: ik bedoel ook niet dat je alleen maar zou moeten corrigeren als ze fel zijn op andere honden maar áls je corrigeert moet het wel doordringen.
Ah, op die fiets.
maar wel in de volgorde 'nee, dát mag niet en ja, als je het niet doet word je beloond' en niét andersom (dat de hond dus zou moeten weggelokt worden met allerlei leuks of lekkers want daar leert hij niks van).
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
dat klopt, dat is ook een lastige met voertjes te werken in zo'n geval. Het risico is erg groot dat als je het net niet goed timed dat je het verkeerde beloond. Hier werd allereerst het kijken naar mij beloond met een voertje... en dat betekende uiteindelijk ook geen interesse in de andere hond = voertje.Inge O schreef:kom ik nog maar eens aan met iets uit de (héle) oude doos maar het geeft wel exact aan wat ik bedoel : afleiden? primadagmar88 schreef:Inge O schreef: ik bedoel ook niet dat je alleen maar zou moeten corrigeren als ze fel zijn op andere honden maar áls je corrigeert moet het wel doordringen.
Ah, op die fiets.
maar wel in de volgorde 'nee, dát mag niet en ja, als je het niet doet word je beloond' en niét andersom (dat de hond dus zou moeten weggelokt worden met allerlei leuks of lekkers want daar leert hij niks van).
Je moet dus wel goed weten wat je doet en goed je hond kunnen lezen.

-
blondie
- Zeer actief
Fietsen los prima, maar wel als je je hond gewoon bij je kunt houden. En dat lukt je niet. Had meelij met de vrouw met de puppie. Ik hoor je nog zeggen dat het een puppie is, en heb je bij het zien van je eigen filmpje dan niet zoiets van oei, dit was écht niet handig. Ik heb nu een pup voor het eerst, en ik wil jouw type hond in combi met eigenaar meiden als een ziekte.
Ik had twee volwassen herders en de ene was prima met puppies en de ander twijfelde ik over, dus bij puppies ging hij vast. Klaar. Bij ongeleide projectielen zoals ik jouw hond zo in het filmpje zie, dan ging de lijn aan mijn beide herders. Dat had anders knokken geworden, dat was de reactie van mijn honden op honden die op deze manier aan kwamen zetten.
Je maakt behoorlijk vaart maar je hebt nul controle over je hond, als hondeneigenaar die gezellig in het bos een wandelingetje maakt zou ik niet geamusseerd zijn om jouw blafferd om mijn honden te hebben terwijl jijzelf doorfietst en de hond mee probeert te roepen.
Ze lijkt op een herder, maar heeft ook zeker trekjes. Het zwarte hondje dat aan komt rennen, daar zie je haar opjaagdrift getriggerd worden. De grom, en er achteraan willen gaan. Ze deed het dit keer niet, maar het zit in haar om er achteraan te gaan.
Ik herken het van mijn eigen hond, die kon ook moeilijk rennende objecten negeren. Trainen met lange lijn, commando hier ten alle tijden aanleren, en correcties op na willen jagen na een commando nee of hier gegeven. Ik had ook een wat oudere hond waar gedrag in was geslopen. Maar die liet ik niet loslopen tot ik bepaald gedrag meer onder controle had.
Blaffend op honden afvliegen deed ze dan niet, maar zelfs zonder dat vond ik het voor mijn omgeving beter om haar niet als een ongeleid projectiel rond te laten rennen "ook al bedoelde ze het goed, en deed ze verder niets".
Ik had twee volwassen herders en de ene was prima met puppies en de ander twijfelde ik over, dus bij puppies ging hij vast. Klaar. Bij ongeleide projectielen zoals ik jouw hond zo in het filmpje zie, dan ging de lijn aan mijn beide herders. Dat had anders knokken geworden, dat was de reactie van mijn honden op honden die op deze manier aan kwamen zetten.
Je maakt behoorlijk vaart maar je hebt nul controle over je hond, als hondeneigenaar die gezellig in het bos een wandelingetje maakt zou ik niet geamusseerd zijn om jouw blafferd om mijn honden te hebben terwijl jijzelf doorfietst en de hond mee probeert te roepen.
Ze lijkt op een herder, maar heeft ook zeker trekjes. Het zwarte hondje dat aan komt rennen, daar zie je haar opjaagdrift getriggerd worden. De grom, en er achteraan willen gaan. Ze deed het dit keer niet, maar het zit in haar om er achteraan te gaan.
Ik herken het van mijn eigen hond, die kon ook moeilijk rennende objecten negeren. Trainen met lange lijn, commando hier ten alle tijden aanleren, en correcties op na willen jagen na een commando nee of hier gegeven. Ik had ook een wat oudere hond waar gedrag in was geslopen. Maar die liet ik niet loslopen tot ik bepaald gedrag meer onder controle had.
Blaffend op honden afvliegen deed ze dan niet, maar zelfs zonder dat vond ik het voor mijn omgeving beter om haar niet als een ongeleid projectiel rond te laten rennen "ook al bedoelde ze het goed, en deed ze verder niets".
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Voor je hond zijn gevoel zijn jullie gewoon op jacht , jij met fiets en hij er los naast die alles op zijn weg even aanblaft en desnoods wegjaagd en jij blijft maar gewoon net doen of dat normaal is.
Je geeft hem dus de ruimte en toestemming.
Je geeft hem dus de ruimte en toestemming.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik zie een hond die bezig is en daar niks bij kan hebben. Ik denk dat je hond de andere honden ziet als stoorzenders en ze is in de basis duidelijk erg onzeker. Ze is ook erg duidelijk niet agressief van aard. Wat ze doet is waarschuwen. Ze roept je hele fietstocht door, aan de kant! Wegwezen! Wij komen eraan. En dat komt omdat jij de leiding niet neemt. Je moet haar echt gaan aanlijnen en corrigeren voor dit regelteef gedrag. Zij maakt nl de weg vrij voor jullie. Zij is je veegwagen. Hup hup aan de kant! Dat is echt wat ze in mijn ogen doet. Wat jij doet is haar leren dat dit haar taak is en nadat ze het doet zeg je doorlopen. Dus je staat het toe, alleen vraag je haar het kort te houden. Jouw hond bewaakt dus jullie persoonlijke zone. Meteen afkappen want dit gaat verkeerd op een dag. Ik heb een teef gehad die meteen op je hond was gedoken en ik had dat laten gebeuren als baas. Ik had nl mijn teef niet zo laten uitkafferen. Denk overigens dat jouw hond dan weg was gerend. Je hond is nl verre van boosaardig. Ze is puur natuur maar jij verzaakt in je rol als stuurder van haar gedrag.
Je jaagt mensen tevens de stuipen op het lijf. Verbaast me echt enorm dat mensen je niet voor rotte vis uitmaken. Als hier iemand op deze wijze een weg of park meent te claimen dan wacht ik je op en dan spreken we een hartig woordje. Dit pik ik nl niet. Mijn hondje is al angstig en jouw hond loopt gewoon de boel te terroriseren. Dat kun je echt niet maken.
Je jaagt mensen tevens de stuipen op het lijf. Verbaast me echt enorm dat mensen je niet voor rotte vis uitmaken. Als hier iemand op deze wijze een weg of park meent te claimen dan wacht ik je op en dan spreken we een hartig woordje. Dit pik ik nl niet. Mijn hondje is al angstig en jouw hond loopt gewoon de boel te terroriseren. Dat kun je echt niet maken.