Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

gedrag naar fietsers en auto's

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

ralblas
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): mechelse herderpup geboren 02-07-2014
Aantal honden: 1

gedrag naar fietsers en auto's

Ongelezen bericht door ralblas »

Onze Mechelse herder bijna 4 maanden nu (20140702) is naar wat ze ons tot nu toe laat zien een lieve sociale MH.pup.
Natuurlijk met haar streken maar dat hoort erbij en valt mee te leven, hoewel soms....
Maar uitlaten is geen pretje en dat is zacht uitgedrukt. Ze speurt naar fietsers en auto's, valt uit en hangt zich dan gilllend op aan de riem. Van alles geprobeerd, allerlei aanwijzigingen gekregen, van afleiden met iets lekkers of speeltje, negeren wat betekend meesleuren tot "harde aanpak"in de vorm van forse correcties met de riem door middel van terugtrekken en luid nee of foei roepen, waarbij ik de idee krijg van beschadiging van haar nekwervels. Volgens onze trainer hoeven we daar niet bang voor te zijn: hij is dus voorstander van de "harde aanpak".Tot op heden werkt niets, maar ik moet wel iets want een hond die blijft uitvallen naar fietsers, joggers etc vind ik niet acceptabel.
Is er iemand met een dergelijke ervaring en of een werkend advies, daarbij in aanmerking nemend dat het een M. herderpup van 4 mnd betreft met een 'zacht" karakter.
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Re: gedrag naar fietsers en auto's

Ongelezen bericht door Suske »

Toch een kwestie van tijd en geduld hoor.
Hard aanpakken werkt niet dus daar kan je al mee stoppen.
Zorgen dat de aandacht veel meer bij jou komt.
Heel veel spelen thuis, aandachtsoefeningen thuis.
En dat langzaam buiten verder uitbreiden.

Zal wat langer duren maar als het kwartje valt valt het goed.
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

hier een HH die ook een trigger heeft voor dingen die snel voor haar weg gaan (fietsers, joggers, brommers, motoren), hoewel het nog niet helemaal is uitgedoofd is ze nu wel beter bereikbaar dmv counter conditionering (http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... counter%2A" onclick="window.open(this.href);return false;)
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
ralblas
Vaste gebruiker

Suske dank die aanpak sta ik ook voor mijn gevoel volgend. Wat echter niet gemakkelijk is, zeg maar heel moeilijk, is om haar aandacht te krijgen. Ze hangt zoals gezegd gillend aan de riem, enige correctie in de vorm van terugtrekken en zorgen voor een ontspannen riem, lijkt me toch wel nodig. Maar wellicht wil ik teveel in te korte tijd.
Nogmaals bedankt.

Ruud
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Wat is ieder geval cruciaal is, is dat je niet moet wachten totdat je hond zich heeft opgewonden.
Als je er invloed op uit wilt oefenen lukt dat alleen als de hond nog te bereiken is. In een heel vroeg stadium dus.
Meteen bij de eerste de beste poging tot neiging tot fixeren afleiden, of iets van de hond vragen waarvoor je hem kunt belonen.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Dat is best af te leren, maar met een harde aanpak niet. Dat zorgt alleen maar voor nog meer opwinding.
Ik zou bij een weg gaan staan, op die afstand dat je hond nog niet reageert en dan voor elk voertuig dat langs komt een koekje erin stoppen. Je hond mag best kijken, alleen niet in de lijn hangen of tekeer gaan. Doet hij dat wel, dan ben je te dichtbij.
Afleiden zou ik niet doen, ik heb liever dat mijn hond zelf de keus leert maken om naar mij te kijken.
Ik heb dit met mijn honden gedaan bij de eenden hier voor de deur en kan nu zo dicht als de eenden het toelaten langs lopen, de honden kijken naar de eenden en draaien zich om naar mij voor een koekje. Ik heb dus juist het kijken naar de eenden steeds beloond.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Zoals mijn voorgangers al geschreven hebben zou ik ook doen. Sita wilde toen ze jong was graag achter joggers, fietsers en paarden aan. Kon corrigeren tot ik een ons woog, maar dat hielp voor geen meter. Voor Sita is een bal de allergrootste beloning. Zag ze een jogger en keek ze naar mij als ik haar naam zei, kreeg ze de bal. Overigens door schade en schande wijs geworden werd het een bal aan een touwtje, anders peerde ze er met de bal in haar bek nog achteraan :boos: Als ze wel de fout in ging, riep ik haar terug en zei verder niets. Ging het goed dan was het jackpot :cheer: Na een tijdje had ze dit prima door en zag zij de joggers/fietsers al eerder dan ik en kwam ze haar balletje halen. Nu laat ze de joggers en fietsers met rust. Met paarden blijft het lastiger en daar krijgt ze nog steeds haar beloning als de paarden ver genoeg zijn.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

ralblas schreef:Suske dank die aanpak sta ik ook voor mijn gevoel volgend. Wat echter niet gemakkelijk is, zeg maar heel moeilijk, is om haar aandacht te krijgen. Ze hangt zoals gezegd gillend aan de riem, enige correctie in de vorm van terugtrekken en zorgen voor een ontspannen riem, lijkt me toch wel nodig. Maar wellicht wil ik teveel in te korte tijd.
Nogmaals bedankt.

Ruud
Eerlijk gezegd heb je meer aan de andere reacties :wink:
Niet voor wat betreft wel of geen harde aanpak overigens.
Maar ik heb dit probleem nooit gehad dus ben minder sterk in het bedenken van oplossingen dan de anderen
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Nath
Actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, Hollandse herder

Ongelezen bericht door Nath »

Heb het met mijn jonge Hollander ook gehad. Ze is nu 8 maanden en het is zo goed als over (soms bij brommers met veel herrie zie ik haar nog reageren )
Heb haar gewoon zit aangeleerd iets wat ze heel snel leren, dan zit en aandacht = koekje en dan voordat ze de fiets zag die oefening. Steeds opnieuw belonen voor mij aankijken.
Dan keek ze op een gegeven moment naar die fiets, hup koekje. Totdat ze keek naar de fiets en dan zelf weer naar mij =koekje dat uitgebouwd en nu zijn fietsers niet meer interessant
Eerst aan de lijn maar geen spanning erop en daarna zonder lijn.
Ongeveer hetzelfde als de rest al zei.. Maar vooral beginnen voordat ze die fiets ziet
En heel veel geduld, succes!
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Jaap* schreef:Wat is ieder geval cruciaal is, is dat je niet moet wachten totdat je hond zich heeft opgewonden.
Als je er invloed op uit wilt oefenen lukt dat alleen als de hond nog te bereiken is. In een heel vroeg stadium dus.
Meteen bij de eerste de beste poging tot neiging tot fixeren afleiden, of iets van de hond vragen waarvoor je hem kunt belonen.
Dit. Het voor proberen te zijn. Je weet dat ze reageert op bewegende voorwerpen, dus als je zelf al iets ziet aankomen al de aandacht op jou zien te krijgen.
De kleine had en heeft de neiging ook hij is nu vijf maanden. Nu zijn eigenlijk alleen de vogels nog een "probleem". En snel bewegende katten, en ik denk dat er nog wel meer gaat komen wat voor hem vreemd is en snel voorbij gaat komen.

Ik zorg dat ik altijd wel iets bij me heb aan voer of een bal, en heb ik niets dan pak ik wel wat van de grond (tak of een blikje). Als ik zie dat hij alert wordt op iets, en hij is wat voor mij uit (hij loopt vaak aan een flex lijn) dan gebruik ik commando Hier, heel hoog. Werkt dat niet, dan maak ik geluid met datgene wat ik heb of ik klap in mijn handen of maak bepaalde geluidjes waarvan ik weet dat hij op mij gaat reageren.
Als hij dan omkijkt is het gek doen en blij zijn en dan komt hij wel terug op mij af en is hij dat wat hij zag weer even vergeten.

Maar hij kent inmiddels het nee, en in mijn ogen weet hij nu best dat ik het opjagen van vogels niet ok vind. Brommers en auto's taalt hij ook niet meer naar. De trimmers zijn nu ineens weer erg interessant, dus dan leg ik daar de focus weer op.
Bij focussen probeer ik de aandacht te trekken, bij mij negeren en er meer voor willen gaan krijgt hij de voor hem inmiddels bekende NEE te horen, en vaak reageert hij dan wel door naar mij te komen (wat beloond wordt met blije baas en een leuk spelletje samen, dus dan is het najagen minder leuk dan komen bij de baas). En bij Nee negeren en toch gaan loopt hij zich vast in de lijn omdat ik hem dan een halt aanroep. En dat is helemaal geen win win situatie voor hem en dus niet leuk :hmmm:
Moet zeggen dat het kwartje aardig snel valt. Alleen bij de vogels nog niet helemaal, maar we gaan stug door :pffff:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

En ergens naar toe gaan waar een overkil aan fietsers/brommers en auto's is. Lotje sprong ook naar iedere fietser, brommer. We lopen vaak langs een drukke weg in Eindhoven (Boschdijk) waar het fietspas zo'n 50 cm verder is dan de stoep. Aan de korte lijn en gewoon lopen. Op een gegeven moment weet ze niet meer beter dat die dingen er zijn. Alleen bij harde knal brommers die veel te hard rijden moet ik haar nog kort nemen.
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door *Skye* »

Wij hebben een border collie die het ook heel erg heeft gehad. Ondertussen is hij 10 maanden en doet hij het eigenlijk zo goed als nooit meer. Als hij heel moe is en te veel indrukken heeft gehad (als we hem bv mee naar een drukke stad nemen), kan hij het nog wel eens een keer doen, maar ik herken de signalen ruim van te voren dus kan ik altijd op tijd ingrijpen.

Dit is hoe wij het hebben aangepakt: Ten eerste hebben we ervoor gezorgd dat hij er niet achteraan kon, dus kort aangelijnd houden zodat hij geen run erachteraan kan maken want dan heeft hij al wat hij wilt.
We hebben eerst heel veel tijd geïnvesteerd in het commando 'kijk'. Dus als we 'kijk' zeggen, moet hij ons aankijken. 'Kijk', snoepje, 'kijk', snoepje enz enz.
Toen we zeker wisten dat hij snapte wat de bedoeling was hebben we dat gedaan als er auto's (of fietsers, hardlopers, paarden enz) voorbij kwamen. We lieten hem dan zitten en kijken naar ons. Toen dit eenmaal goed ging gingen we het commando al lopend geven. Als het een keer mis ging, dan zeiden we 'nee' en liepen we de andere kant op dan waar hij heen wilde gaan.
Iedere keer zijn we een stapje verder gegaan en nu kan ik Skye zelfs los laten lopen als we in het bos een stukje langs een spoorlijn moeten, we lopen dan 5 meter van het spoor vandaan, maar Skye kijkt niet eens meer op als er een trein voorbij komt.

Wij hebben ook meestal een speeltje bij wat super goed werkt als hij los loopt, maar dit gebruiken we niet als we gewoon langs de weg lopen.

Je hond is nog maar 4 maanden dat is nog super jong. Ik zou wel proberen één methode te kiezen en dat een hele tijd vol te houden, want als je iedere keer een andere methode gebruikt kan je hond er ook niet aan wennen.
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Mijn Jace deed het al als pup en (helaas) hadden wij geen idee wat dat was.
Dus ik heb het toen niet goed kunnen afleren.
Een trainer van de hondenschool zou ons er wel mee helpen, dus hij nam Jace mee, slipketting om (Jace was 5 maanden), nam het mee naar de drukke weg en steeds als Jace fixeerde of ergens achter aan wilde, werd hij gruwelijk over de kop getrokken.
Wat heb ik een spijt dat ik dat toen heb laten gebeuren.
Resultaat: Jace deed het nog veel erger en Jace was bang voor de riem geworden.Ik ben gestopt bij die hondenschool en ben zelf met Jace aan de slag gegaan.
Ver van alle drukte gaan staan en maar aandacht vragen en belonen. En na verloop van tijd steeds dichter bij de wegen in de buurt gaan staan en wandelen.

Het is nog niet helemaal weg, ik zal Jace nooit ergens los laten waar auto's in de buurt zijn.
Maar ik kan nu gewoon met 3 honden overal lopen, zelfs langs drukke wegen.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
Sandra212
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Dobermann Pinscher, Kelpie, Siberische Husky

Ongelezen bericht door Sandra212 »

Ik heb dus precies hetzelfde probleem.
Het grootste probleem is gewoon dat hij totaal geen aandacht voor mij heeft zodra hij fietsers/joggers/spelende kinderen ziet.

En het voor zijn, ook dat gaat niet echt werken, omdat hij al reageert op een fietser die zeker 40 tot 50 meter van ons vandaan is. Hij ziet alles veel sneller dan ik, ook al kijk ik constant in het rond.
Wij wonen ook best langs wegen waar veel fietsers e.d. voorbij komen, van alle kanten, dus als ik voor me kijk, kan er zomaar van achter/links of rechts een fietser aankomen en dan begint de "ellende". Ook de uitlaat plekken en velden grenzen in 99% van de gevallen aan fietspaden of wegen.

Tot nog toe heb ik niets kunnen vinden (qua speeltje of beloning) dat hij zo leuk of lekker vindt, dat zijn aandacht van het object wordt afgehaald.
Ik probeer het nu wel door hem te laten zitten als fietsers voorbij komen, maar hij gaat echt helemaal uit zijn dak. Blaffen, draaien, springen....
Niks helpt echt om hem af te leiden... Ook doorlopen is lastig omdat hij zich altijd zo weet te draaien dat hij achterwaarts loopt om het maar in de gaten te kunnen houden. Ik vind het een erg lastige situatie om aan te pakken en te doorbreken.

Caine is trouwens 8 maanden nu en 6 weken bij ons.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Wat hier geholpen heeft, is beginnen lopen en hem de taak te geven mij te trekken.
Joggers en fietsers interesseerden hem niet, auto's (en met name vrachtwagens/tractors/quads/...) des te meer.

Het ging hem niet om het najagen, maar echt om het aan te vallen. Hij is ooit tegen een auto gesprongen omdat ik hem niet kon houden op baan waar 70 mag, kwam tegen de passagiersraam terecht, echter met bek vol bloed stond hij al weer klaar om de volgende te grijpen :ugh:

Het lopen heeft dus wel geholpen, het feit dat hij iets te doen had (constant) was dus wel belangrijker voor hem.
Heel soms op een gewone wandeling zou hij nog wel eens durven kijken of hij nog eens kan aanvallen, maar hij is ondertussen bijna 4 dus er staat wel wat meer controle op ondertussen dan bij een pup :F:
WesleyS
Actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder

Ongelezen bericht door WesleyS »

Tijdens de KNPV BKD cursus kwam een voorbeeld (uitvallende hond naar bromfiets) ook naar voren.
Het is aan de baas om dit op tijd te spotten en adequaat op te handelen.

Het gedrag bestraffen heeft enkel zin op moment dat de hond de straf begrijpt en als ik dit zo lees is dit niet het geval.
Afbeelding Afbeelding
WesleyS
Actief

De suggestie die hier gewekt wordt dat straffen niet werkt is onjuist. Straffen kan werken, mits en dat is randvoorwaardelijk voor elke straf de hond de straf begrijpt.
Wat ik hier lees is dit niet het geval, ik kan het uiteraard mis hebben.

Je spreekt hier nu over een negatieve 'positieve' correctie, waar een ieder hier nu over spreekt is een 'negatieve' bekrachtiging je probeert de hond te 'sturen' naar ander gedrag.

Let op! 2 seconden regel is hierop van toepassing, binnen 2 seconden reageren op het gedrag... hierna is hij het vergeten en snapt hij zijn correctie of bekrachtiging niet.

Note: Ik heb het gedrag nog nooit bij mijn eigen honden gehad. Echter wel mensen geholpen die met dit probleem te kampen hebben gehad.
Het feit dat jij en je trainer op een andere "pagina" zitten, betekend dit dat je er eens met elkaar over moet praten. Als jij niet achter zijn/haar wijze staat ondanks het feit dat hij/zij (veel) wijsheid in pacht heeft zul je de hond niet op deze wijze willen "corrigeren".
Afbeelding Afbeelding
WesleyS
Actief

" onclick="window.open(this.href);return false; is waar ik aan moest denken.

Dit filmpje wordt dus gebruikt als voorbeeld tijdens de BKD cursus.
Afbeelding Afbeelding
Belle
Zeer actief

WesleyS schreef: is waar ik aan moest denken.

Wat een naar filmpje. Die hond is al over de zeik aan het begin van het filmpje. Waarom zou je een hond in een situatie brengen die hij duidelijk nog niet aan kan, hem de fout in laten gaan en dat vervolgens afstraffen?
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik snap dat filmpje ook niet. Het zal wel zijn hoe het niét moet neem ik aan.
Ik zie tenminste alleen maar een hond aan een prikband waar niks mee gedaan wordt, en die zich dus ophangt aan die prikker :19:
Het zou me, gezien die trillende achterpoot en dat gehijg, ook niks verbazen als die hond een kwetsuur en pijn aan de achterhand heeft trouwens.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Jaap* schreef:Ik snap dat filmpje ook niet. Het zal wel zijn hoe het niét moet neem ik aan.
Ik zie tenminste alleen maar een hond aan een prikband waar niks mee gedaan wordt, en die zich dus ophangt aan die prikker :19:
Het is inderdaad een volslagen achterlijk filmpje, al moet ik zeggen dat ik dit niet helemaal heb uitgekeken. De eerste auto was genoeg :roll:
Het idee erachter was denkelijk flooding, maar dat doe je dus NIET op zo'n manier :kotz:
Het zou me, gezien die trillende achterpoot en dat gehijg, ook niks verbazen als die hond een kwetsuur en pijn aan de achterhand heeft trouwens.
Nee, dat trillen en dat gehijg (en het janken ook) is pure opwinding. Die hond staat op (over)scherp.

Verder zegt Cleva zinnige dingen.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

WesleyS schreef: is waar ik aan moest denken.

wat een stom filmpje :U:

Duidelijk ook een hond die ganse dagen in de kennel zit, enkel pure kennelhonden laten dat korte draaitje steevast zien.
Beest kent gewoon niets :19:
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

ik zou het ook op de Cleva manier aanpakken. Als het goed is gaat je mechelaar trainen met jou heel leuk vinden.

Als afleiden niet werkt, heb je w.s. de opbouw ( van eenvoudige situaties naar steeds moeilijkere ) niet goed gedaan. Hetzelfde geldt voor aandacht vragen en laten zitten.

Nu al knalhard gaan straffen, terwijl je hond nog niet geleerd heeft wat de bedoeling is, is niet bevorderlijk voor jullie relatie. Keiharde trainers zou ik links laten liggen.
Afbeelding
WesleyS
Actief

Cleva schreef:Dat is een heleboel voor een pup van 4 maanden. Die hoort alleen maar te groeien. Ook mentaal.
Anders zit je straks met een stressbak.
Cleva het is een heleboel, maar we spreken hier niet over de domste hond ter aarde + de basis < 6 maanden is je profijt voor het leven.
Mentaal groeit deze ook door duidelijkheid. Prikkels en grenzen.
maart schreef:wat een stom filmpje :U:
Het is een filmpje wat toont hoe het niet hoort te zijn.
Geloof me... ga zelf op pad met een camera en je treft dit gedrag bij elke niet opgevoede hond aan. :S:
Afbeelding Afbeelding
Zoie
Zeer actief

WesleyS schreef: Let op! 2 seconden regel is hierop van toepassing, binnen 2 seconden reageren op het gedrag... hierna is hij het vergeten en snapt hij zijn correctie of bekrachtiging niet. ".
mijn ervaring is dat corrigeren alleen zin heeft in de aanzet naar het ongewenste gedrag. Eenmaal vertoond is de beloning daarvan vaak groter dan de straf die je er tegen over stelt. Dit heb ik voor zover ik weet niet uit een boek, maar het is m.i. een van de redenen waarom straffen vaak niet werkt.
Laatst gewijzigd door Zoie op 28 okt 2014 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Belle
Zeer actief

Zoie schreef:
WesleyS schreef: Let op! 2 seconden regel is hierop van toepassing, binnen 2 seconden reageren op het gedrag... hierna is hij het vergeten en snapt hij zijn correctie of bekrachtiging niet. ".
mijn ervaring is dat corrigeren alleen zin heeft in de aanzet naar het ongewenste gedrag. Eenmaal vertoont is de beloning daarvan vaak groter dan de straf die je er tegen over stelt. Dit heb ik voor zover ik weet niet uit een boek, maar het is m.i. een van de redenen waarom straffen vaak niet werkt.
Dat denk ik ook. Zeker in het geval van fietsers en auto's. De auto of fiets rijdt door, dus de hond denkt succes te hebben met zijn uitvalgedrag, hij heeft ze maar mooi weggejaagd. En als je dan ook nog met een hoop kabaal corrigeert, dan lijkt het ook nog of je gezellig mee hebt gedaan en dat jullie samen die enge voertuigen hebt weggejaagd.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Zoie schreef:mijn ervaring is dat corrigeren alleen zin heeft in de aanzet naar het ongewenste gedrag.
Dat is niet helemaal waar, maar over het algemeen kun je dit best zo stellen.
Ook kan dan de correctie vele malen lichter zijn. Vaak kun je volstaan met een 'eh', een 'denk erom' of zelfs een strenge blik.
Tenminste, als het een hond betreft die niet helemaal verkloot is met veel te veel (en veel te harde) correcties.
Eenmaal vertoont is de beloning daarvan vaak groter dan de straf die je er tegen over stelt.
Wederom, vaak wel ja. Met náme bij zelfbelonend gedrag als uitvallen of jagen of zo.
De hond zit dan al hoog in de opwinding, en het is een hele toer om alleen dáár al doorheen te komen. Laat staan om een boodschap echt over te brengen. Liever niet dus, een oplettende baas kan heel erg veel voor zijn.
Dat gezegd hebbende, soms kán het wel werken. Om Skadi als voorbeeld te geven, die heeft één keer in haar leven een donderpreek van jewelste gehad, wangen vastpakken en al, na zelfbelonend gedrag.
Toen was ze genezen. En goed ook.
Maar dan moet het wel een uitzonderlijke correctie zijn. En een die zo hard is dat 'ie echt overkomt.
En hoe wou je dat doen bij een mechelpup van 4 maanden die al op de harde manier is gecorrigeerd. Behoorlijk fysiek ook?
Half doodtrappen?

Ik ben absoluut niet tegen correcties. Laten we daar heel duidelijk over zijn. Maar bij harde (werk)honden als mechels zou je héél terughoudend moeten zijn met fysieke correcties. De meesten zijn zo gevoelig dat stemcorrecties in de meeste gevallen meer dan afdoende zijn. Maar dan moet je dus wél op tijd zijn.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
WesleyS
Actief

Zoie schreef:mijn ervaring is dat corrigeren alleen zin heeft in de aanzet naar het ongewenste gedrag. Eenmaal vertoont is de beloning daarvan vaak groter dan de straf die je er tegen over stelt. Dit heb ik voor zover ik weet niet uit een boek, maar het is m.i. een van de redenen waarom straffen vaak niet werkt.
Corrigeren heeft ook zin op moment dat er sprake is van 'plicht'. De hond kent het commando maar weigert op te voeren.
Het maakt mij dan echt niet uit of het een Mechelaar is of een Labrador de correctie volgt.

Correctie kun je ook in 'mate' uitvoeren. De straf moet in lijn staan tot het gedane 'wangedrag'.
Belle schreef:De auto of fiets rijdt door, dus de hond denkt succes te hebben met zijn uitvalgedrag, hij heeft ze maar mooi weggejaagd. En als je dan ook nog met een hoop kabaal corrigeert, dan lijkt het ook nog of je gezellig mee hebt gedaan en dat jullie samen die enge voertuigen hebt weggejaagd.
Dit heet zelf belonend gedrag. Hij heeft zijn beloning al na het wegjagen.
Als jij hem corrigeert in deze ziet hij dit echt niet als samen de voertuigen wegjagen.

Hoe je hem corrigeert is niet iets wat ik hier ter discussie breng. Dit verschilt per hond. Hieronder meer over correcties.
Miranda schreef:
Zoie schreef:mijn ervaring is dat corrigeren alleen zin heeft in de aanzet naar het ongewenste gedrag.
Dat is niet helemaal waar, maar over het algemeen kun je dit best zo stellen.
Ook kan dan de correctie vele malen lichter zijn. Vaak kun je volstaan met een 'eh', een 'denk erom' of zelfs een strenge blik.
Tenminste, als het een hond betreft die niet helemaal verkloot is met veel te veel (en veel te harde) correcties.
Een in dit voorbeeld en in de TS geldende voorbeeld is een Mechelaar dit is zelfs met "maar" 4 maanden al een hoog belastbare hond.
Als je een hond van 4 maanden al op het lijf moet gaan zitten wat doe je dan met 1.5 jaar.
Ik ben hier niet om de wijze waarop een hond gecorrigeerd dient te worden te bespreken. Omdat elke hond anders is.

Ik kan een voorbeeld geven van een "probleemhond" welke ik weer op het "goede pad" heb gekregen;
Een stafford ook "maar 3 maanden" beet haar Baas.
In tegenstelling tot wat een ieder hier misschien van mij verwacht heb ik dit niet met fysieke straffen opgelost maar met mentale straf... een stafford zwaar laten volgen, zitten e.d. er was geen fysieke narigheid meer nodig. De hond liep ook met een slipketting (ik heb een allergie voor slipkettingen, maar indien een hond er door gecorrigeerd 'kan' worden swa het is niet mijn hond), de slipketting was VEEL te groot. Er was dus geen sprake van correctie, ik heb er vervolgens een leiband om gedaan en indien ze begon te trekken "natuurlijke correctie" (nekvel) toegepast en zo het ongewenst gedrag gestuurd tot gewenst gedrag.

Ongewenst gedrag voorkomen is beter dan genezen. Echter is het in het geval van zelfbeloning vaak niet te voorkomen, daar de winst direct bij uitvoer behaalt wordt (Dus dan hebben we weer 2 seconden om te 'straffen').
Miranda schreef:Maar dan moet het wel een uitzonderlijke correctie zijn. En een die zo hard is dat 'ie echt overkomt.
En hoe wou je dat doen bij een mechelpup van 4 maanden die al op de harde manier is gecorrigeerd. Behoorlijk fysiek ook?
Half doodtrappen?
Ik ken zowel de 'harde' als 'zachte' hand en kan vertellen dat de 'zachte' hand toch de meeste vruchten afwerpt helaas kan je niet altijd voorkomen dus dan moet je genezen.

De straf (lees correctie) moet ook altijd in maat staan met delict (lees probleem/ongewenste gedraging).
Miranda schreef:Ik ben absoluut niet tegen correcties. Laten we daar heel duidelijk over zijn. Maar bij harde (werk)honden als mechels zou je héél terughoudend moeten zijn met fysieke correcties. De meesten zijn zo gevoelig dat stemcorrecties in de meeste gevallen meer dan afdoende zijn. Maar dan moet je dus wél op tijd zijn.
:E: zo doen we dat (hier). Ik ben absoluut ook niet tegen correcties, ik geloof niet dat ik zonder kan.
Afbeelding Afbeelding
ralblas
Vaste gebruiker

Cleva e.a.dank voor de zinnige opmerkingen waar wij achter kunnen staan. De commando's zit en af kent ze al prima, oefenen op grote afstand gaat redelijk, voel wel spanning in haar lijf, echter bij het uitlaten vanuit huis ontkomen we niet aan fietsers en of auto's, met Zeta is het dan gedaan, valt niet meer te bereiken.
We doen er op dat moment niets meer mee en laten haar maar gillen en krijsen en wachten tot het object verdwenen is en het volgende verschijnt en de film opnieuw begint. Eenmaal weer binnen zijn hond en baasjes (geestelijk) uitgeput.
Wachten op betere tijden? We twijfelen of we het halen.
Zoie
Zeer actief

ralblas schreef: Ze speurt naar fietsers en auto's, valt uit en hangt zich dan gilllend op aan de riem. .
als ik het goed begrijp kan je haar al niet uit de speurmodus krijgen?

het is natuurlijk waar dat je situaties vaak niet geheel kunt ontlopen, maar kan je ook geen situaties creëren waarin je op dit doorbreken van het speuren kunt gaan trainen? Als je eenmaal ergens je vinger achter hebt, kun je het gaan uitbreiden.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”