Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

'Harde'vacht / plukvacht en wel of geen crèmespoeling

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Le Grand
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendéen
Aantal honden: 1

'Harde'vacht / plukvacht en wel of geen crèmespoeling

Ongelezen bericht door Le Grand »

Bowie is een Grand Basset Griffon Vendéen en heeft dus een zogenaamde harde, plukvacht. Nu moet ik hem wel af en toe borstelen en dat gaat wel goed maar ik vind dat z'n vacht wel erg klit. Vooral onder de buik, en onder z'n poten en z'n snor en ook bij z'n voeten.
Zo af en toe was ik hem maar mijn vraag is nu kan ik met zo'n vacht ook een crèmespoeling gebruiken? Of wordt de vacht dan heel erg zacht of gaat dat zachte met een paar dagen weer weg?
We gaan 16 nov. voor het eerst naar een keuring en ik wil natuurlijk niet met een hele zachte vacht komen.
Bowie is nu twee en een half en z'n vacht is niet super 'hard' maar wel redelijk.

Wat doen jullie? En wat voor merken of soorten gebruiken jullie dan.
Afbeelding
YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: 'Harde'vacht / plukvacht en wel of geen crèmespoeling

Ongelezen bericht door YvetteJ »

Ik zou geen cremespoeling erop doen, misschien eenmalig om hem goed klitvrij te krijgen maar niet nu, nu je bijna naar de show moet.
Ik denk dat je voornamelijk harder/dieper moet borstelen en dan nakammen met een middelgrove kam zodat je kan controleren of je goed genoeg geborsteld hebt, de plekken waar je kam blijft hangen moet je beter borstelen.
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Van cremespoeling gaan de klitten niet weg, hoor ;-) Wel wordt een klitvrije vacht beter doorkambaar.
Wanneer de vacht te zacht is geworden kun je een dag voor de show hem flink inkrijten, dat is sowieso wel een goed idee, denk ik.

Afbeelding
YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door YvetteJ »

Nee helaas niet vanzelf, ze zal aan de bak moeten om de klitten eruit te krijgen haha
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Waar is dat krijt goed voor eigenlijk? Onttrek je daar het vet mee uit de vacht?
Afbeelding
Le Grand
Zeer actief

Ben al druk bezig met kammen en het gaat redelijk moet het natuurlijk ook beter bijhouden....maar ja, de hond is voor het gebruik en moet ook door de prut kunnen rennen en lekker kunnen ravotten.
Over dat krijt dat ga ik niet doen. Als z'n vacht niet goed is dan is hij niet goed. Ik ga deze show alleen doen om te kijken wat ze van hem vinden en ik verwacht er gewoon niet al te veel van. Maar hij moet natuurlijk wel netjes zijn. En als het lukt ook een klein beetje netjes lopen dus ik ga bij de club een paar ringtrainingen doen. Dan weet ik in ieder geval wat we moeten doen.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Le Grand schreef:Ben al druk bezig met kammen en het gaat redelijk moet het natuurlijk ook beter bijhouden....maar ja, de hond is voor het gebruik en moet ook door de prut kunnen rennen en lekker kunnen ravotten.
Over dat krijt dat ga ik niet doen. Als z'n vacht niet goed is dan is hij niet goed. Ik ga deze show alleen doen om te kijken wat ze van hem vinden en ik verwacht er gewoon niet al te veel van. Maar hij moet natuurlijk wel netjes zijn. En als het lukt ook een klein beetje netjes lopen dus ik ga bij de club een paar ringtrainingen doen. Dan weet ik in ieder geval wat we moeten doen.

Maar ook een hond voor het gebruik moet goed worden verzorgd en daar hoort regelmatig kammen/borstelen ook bij. Dat heeft niets met het gebruik van de hond te maken of het wel of niet naar show gaan.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Le Grand schreef:Ben al druk bezig met kammen en het gaat redelijk moet het natuurlijk ook beter bijhouden....maar ja, de hond is voor het gebruik en moet ook door de prut kunnen rennen en lekker kunnen ravotten.
Ook zo'n smoes jaaaaa hij komt vaak in het bos en de prut dus vandaar die klitten.
Nou dan moet je ook vaker onderhoud plegen en kammen ,borstelen en af en toe eens een wasbeurt.
Doe je bij jezelf toch ook .
Waarom wel je hond laten plukken de klitten er proberen uit te krijgen met een middeltje en geen krijt gebruiken.?
Zelf smeer je toch ook wat op je gezicht ,kapt je haren en trekt leuk iets aan als je naar een feestje gaat of een sollicitatiegesprek.?
Of ga je ook lekker puur met het excuus dat je nu eenmaal graag in het bos loopt te baggeren.?
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Suuz! »

2 keuzes. Of wekelijks kammen of helemaal kort laten zetten door de trimster maar dat laatste is niet aan te raden voor show. Welke trimsalon ga je heen met m?

Crème spoeling gebruik ik absoluut niet. Toen Lune vol in vacht zat voor show moest k dr soms wel 3x per week kammen omdat ze zoveel zooi verzamelt in dr vacht van het bos.

Welke show ga je heen? Ik ben wel benieuwd naar wat foto's van m
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Le Grand
Zeer actief

bouvierpoedel schreef: Ook zo'n smoes jaaaaa hij komt vaak in het bos en de prut dus vandaar die klitten.
Nou dan moet je ook vaker onderhoud plegen en kammen ,borstelen en af en toe eens een wasbeurt.
Waarom wel je hond laten plukken de klitten er proberen uit te krijgen met een middeltje en geen krijt gebruiken.?
Zelf smeer je toch ook wat op je gezicht ,kapt je haren en trekt leuk iets aan als je naar een feestje gaat of een sollicitatiegesprek.?
Of ga je ook lekker puur met het excuus dat je nu eenmaal graag in het bos loopt te baggeren.?
Het is niet zo dat Bowie verwaarloosd wordt hoor. Ik zou hem wel wat vaker kunnen borstelen maar dat is dan ook alles. Ik heb een goede trimster daar gaat hij 3 keer per jaar heen en tusssendoor plukt ze het haar bij z'n ogen nog een keer weg. Dus het onderhoud aan z'n vacht is in de basis gerust oké. Alleen moet ik meer routine krijgen in het borstelen. En nu gaan we een lekker eind wandelen want het is droog en dan blijft hij een stuk netter :wink: en aangezien ik gisteren z'n achterpoten heb gedaan en voor vanmiddag z'n voorpoten op het programma staan gaan we nu eens niet door de prut. Dat doen we morgen wel weer.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Le Grand schreef:
bouvierpoedel schreef: Ook zo'n smoes jaaaaa hij komt vaak in het bos en de prut dus vandaar die klitten.
Het is niet zo dat Bowie verwaarloosd wordt hoor. Ik zou hem wel wat vaker kunnen borstelen maar dat is dan ook alles. Ik heb een goede trimster daar gaat hij 3 keer per jaar heen en tusssendoor plukt ze het haar bij z'n ogen nog een keer weg. Dus het onderhoud aan z'n vacht is in de basis gerust oké. Alleen moet ik meer routine krijgen in het borstelen. En nu gaan we een lekker eind wandelen want het is droog en dan blijft hij een stuk netter :wink: en aangezien ik gisteren z'n achterpoten heb gedaan en voor vanmiddag z'n voorpoten op het programma staan gaan we nu eens niet door de prut. Dat doen we morgen wel weer.
Je borstelt hem gewoon net zo vaak als nodig is. Bij Lotje is dat nu nog iedere dag omdat ze vol in de vachtwissel zit. Kan het wel minder doen, maar dan is het iedere keer erger. En zoals je in mijn onderschrift kunt zien, wordt ook zij regelmatig, zo niet dagelijks lekker vies. Door nat lang gras lopen is voor haar al voldoende om drijfnat te worden, nog niet te spreken over alle bladeren en takjes die mee komen.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”