Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Salmonella

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Salmonella

Ongelezen bericht door malinois »

Is er ergens een stuk over salmonella en rauw voer. En dan met name waarom dit juist niet zo levensgevaarlijk is als de da doet voorkomen? Clubgenoot was helemaal enthousiast met nieuwe pup voor kvv en barf. Maar na de eerste enting was dit 180 gr omgedraaid. T was levensgevaarlijk. Zij konden door hun hond te aaien ook salmonella krijgen en honden van mensen die rauw voeren zijn een gevaar voor de volksgezondheid. Kan er weinig echt goede stukken over vinden nl op internet om er iets over te plaatsen...
Wel over salmonella an sich. Maar t deel via vacht etc en dat wij potentiele tijdbommetjes laten rondwandelen eigenlijk niet. Hoe vaak komt zoiets nou voor? Ik heb t nog nooit gehoord of gezien bijv.
En natuurlijk moet je de hygiene in acht nemen maar dat moet je met je eigen stuk vlees ook!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Re: Salmonella

Ongelezen bericht door Pepie »

De hond als besmettingsbron voor mensen

De heren drs. Joffe en Shlesinger maken zich zorgen over de mogelijke salmonella overdracht van honden naar mensen en de besmetting van de leefomgeving met salmonella, die uitgescheden wordt door honden.

Iedereen weet, dat er salmonella in kippenvlees zit en dat mensen er ziek van kunnen worden.

Honden zijn nooit infectiebronnen voor mensen geweest. Hier zijn vroeger al onderzoeken naar gedaan, voordat droogvoer in de mode kwam – toen honden nog wel de gelegenheid hadden om in contact te komen met rauw vlees in de keuken.

Iedereen weet, dat salmonella gewoonlijk geen schijn van kans heeft om ziekte te veroorzaken bij een gezonde hond.

De bacterie nestelt zich liever in een hond die brokken eet. Zijn verzwakte immuun systeem kan de infectie niet afweren – een direct gevolg van biologisch onjuiste voeding.

Waar het op neer komt is dat Salmonella geen kans heeft bij de meeste honden. Hij wordt zelden uitgescheden, ook als hij zich heeft kunnen nestelen. Als hij uitgescheden wordt, is dat maar heel weinig - tenzij de hond goed ziek is.

Het is bekend dat ziekteverwekkers zoals salmonella vaak in droogvoer zitten.

De besmetting vindt plaats tijdens het productieproces. Tijdens de afkoeling komen de brokken in contact met de besmette omgeving in de fabriek.

Het is goed om te weten dat het salmonella organisme zeer labiel is en na uitscheiding snel uit het milieu verdwijnt. Het kan alleen overleven bij gunstige condities en die zijn er zelden.

Slangen die gehouden worden als huisdier staan bekend als dragers van salmonella. De kans dat zij salmonella bij zich dragen is veel groter - en de kans om hun verzorgers te besmetten ook.

De bassins waar reptielen in gehouden worden zijn een potente salmonellabron. Salmonella kan hierin overleven en groeien.

In de ziekteleer van mens en dier is welbekend, dat af en toe contact met salmonella geen salmonella infectie veroorzaakt.

De dosering om ziekte bij mensen te veroorzaken is niet goed bekend. Zo uit de losse hand denk ik dat het in de buurt komt van ongeveer 1 miljoen organismen. Dit aantal kan nooit behaald worden door af en toe de bek of de vacht van een hond aan te raken.

Uit de jarenlange ervaring en kennis over het gedrag van salmonella in een omgeving waar dieren en mensen verblijven kunnen we afleiden, dat gezelschapshonden geen bron zijn van salmonellabesmetting bij mensen, omdat er geen manier is om de overdracht te laten plaatsvinden.

Er is ook geen manier bekend waarop rauw gevoede honden de bacterie zouden kunnen overdragen. Er zijn altijd honden geweest die rauwe voeding kregen.
Afbeelding
Pepie
Zeer actief

Een echt goed stuk is het niet hè?
Even verder zoeken :engel:
Afbeelding
Pepie
Zeer actief

http://barf-natuurlijk.nl/html/bact_kip ... tting.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Pepie schreef:Een echt goed stuk is het niet hè?
het is vooral erg 'uit de losse hand', ja :oeps: :F: .

ditte misschien, mal?
Hm dat heeft zijn da vast niet verteld...

Is wel interessant! denk niet dat veel mensen weten dat t ook bij brok kan voorkomen evenals op de buitenkant van eieren etc.

Ik snap die bangmakerij niet... echt... dat je brok voert prima. Dat je niet achter vers of kvv staat als da omdat je er veel ellende van ziet door foute voeding ook nog goed maar om gewoon mensen zo bang te maken...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Heb even gekeken naar wat artikelen, maar de meeste gaan over de hoeveelheid salmonella in het voer en in de ontlasting. En ja, dan kunnen honden die rauw voer krijgen salmonella uitscheiden. Maar over hoe groot de kans is dat je daar ziek van wordt kan ik niks vinden. Ook niet hoe dat dan zit met brokken.
Als je de hygiene in acht neemt zoals je dat ook met je eigen stukje vlees zou doen, kan er weinig mis gaan lijkt me. Maar dat het woord van de DA zwaarder weegt herken ik :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Het ging er met name om dat als jij je hond aait die rauw gevoerd wordt, er salmonella op je handen komt vanuit de vacht en je dan aan je eten zit of t op een andere manier in je mond krijgt, je doodziek wordt.
Op mijn vraag hoe die salmonella op de vacht zou komen was dat dit kwam doordat de hond zich waste en likte...
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

malinois schreef:Het ging er met name om dat als jij je hond aait die rauw gevoerd wordt, er salmonella op je handen komt vanuit de vacht en je dan aan je eten zit of t op een andere manier in je mond krijgt, je doodziek wordt.
Op mijn vraag hoe die salmonella op de vacht zou komen was dat dit kwam doordat de hond zich waste en likte...
De plekken waar mijn honden zichzelf likken raak ik sowieso niet aan zonder daarna mijn handen te wassen. :LOL:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”