Moderator: moderatorteam
Dit dus!massam schreef:hier wordt niet geknokt, niet gegromd en niet vuil gekeken naar vreemde honden.. dan vallen er namelijk doden (aan welke kant dan ook)...
in huis mag een venijnig snebje naar elkaar wel maar elke millimeter verder dan dat wordt direct afgekapt
massam schreef:hier wordt niet geknokt, niet gegromd en niet vuil gekeken naar vreemde honden.. dan vallen er namelijk doden (aan welke kant dan ook)...
in huis mag een venijnig snebje naar elkaar wel maar elke millimeter verder dan dat wordt direct afgekapt
@Massam hoe doe je dat dan? Serieuze vraag he. Heb het hier gezien toen de "vreemde hond" in huis kwam en waarvan ik wist dat Finn en zij nul komma nul problemen met elkaar hadden. Dus ze kwam binnen en met mijn reu erbij geen probleem. Toen kwam Bluf, en eigenlijk negeerde Bluf het feit dat de andere teef er ook ineens was. Ze vloog er niet op af, en naast elkaar zitten alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Daarna zocht ze toenadering maar daar was de andere teef niet van gediend. Die werd verbaal gecorrigeerd door baas, maar bleef grommen als Bluf maar in haar buurt kwam. En de tekenen van Bluf waren geheel kalm, niets geen dominante houding of neiging om te dreigen.SuzieC1970 schreef:Dit dus!massam schreef:hier wordt niet geknokt, niet gegromd en niet vuil gekeken naar vreemde honden.. dan vallen er namelijk doden (aan welke kant dan ook)...
Ik ben Mas niet maar ik sta ook niks toe bij mijn mannen onderling. En wat is dat dan, een oortje, een manier van kijken... even een seconde geen ademhaling... allemaal tekenen dat ze op dat moment niet met datgene bezig zijn wat ik wil of toesta... en als ik dat zie is dat gelijk afgelopen en moeten ze het ook echt niet nog een keer proberen. Een 'laat dat' of 'kappen nu'.. is hiervoor voldoende in principe.blondie schreef:@Massam hoe doe je dat dan? Serieuze vraag he. Heb het hier gezien toen de "vreemde hond" in huis kwam en waarvan ik wist dat Finn en zij nul komma nul problemen met elkaar hadden. Dus ze kwam binnen en met mijn reu erbij geen probleem. Toen kwam Bluf, en eigenlijk negeerde Bluf het feit dat de andere teef er ook ineens was. Ze vloog er niet op af, en naast elkaar zitten alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Daarna zocht ze toenadering maar daar was de andere teef niet van gediend. Die werd verbaal gecorrigeerd door baas, maar bleef grommen als Bluf maar in haar buurt kwam. En de tekenen van Bluf waren geheel kalm, niets geen dominante houding of neiging om te dreigen.SuzieC1970 schreef:Dit dus!massam schreef:hier wordt niet geknokt, niet gegromd en niet vuil gekeken naar vreemde honden.. dan vallen er namelijk doden (aan welke kant dan ook)...
Uiteindelijk lagen de drie honden bij elkaar, achteraf gezien zei mijn vriend dat zijn hond in het midden lag. Finn links van haar en Bluf rechts en wij lieten het. Ineens reageerde Finn de reu door de teef ineens aan te pakken. Bluf vloog weg en het andere teefje dook ook weg van hem. Ergens denk ik dus dat hij bepaald gedrag helemaal zat was en dat wij dat niet zagen. Hij kreeg de grommert er wel even onder en toen was de rust er weer.
Maar nu heb ik geen Finn meer,, en weet ik niet hoe dat gedrag op tijd af te kappen voor Bluf dus wel eens denkt ik ben het gegrom van die kleinere nu eens beu. Want zo is het prima samen en ineens kan de vlam in de pan schieten. En dat is echt seconden werk.
Thanks Mal, maar dat is met éigen honden. Hier in huis met Bluf en Finn kon Finn ook nog wel eens uit de hoek komen naar haar toe. Maar dat herkende ik prima, en ik herkende ook als Finn haar liet merken het zat te zijn en zij doorging. Dan kapte ik af.malinois schreef:Ik ben Mas niet maar ik sta ook niks toe bij mijn mannen onderling. En wat is dat dan, een oortje, een manier van kijken... even een seconde geen ademhaling... allemaal tekenen dat ze op dat moment niet met datgene bezig zijn wat ik wil of toesta... en als ik dat zie is dat gelijk afgelopen en moeten ze het ook echt niet nog een keer proberen. Een 'laat dat' of 'kappen nu'.. is hiervoor voldoende in principe.blondie schreef:@Massam hoe doe je dat dan? Serieuze vraag he. Heb het hier gezien toen de "vreemde hond" in huis kwam en waarvan ik wist dat Finn en zij nul komma nul problemen met elkaar hadden. Dus ze kwam binnen en met mijn reu erbij geen probleem. Toen kwam Bluf, en eigenlijk negeerde Bluf het feit dat de andere teef er ook ineens was. Ze vloog er niet op af, en naast elkaar zitten alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Daarna zocht ze toenadering maar daar was de andere teef niet van gediend. Die werd verbaal gecorrigeerd door baas, maar bleef grommen als Bluf maar in haar buurt kwam. En de tekenen van Bluf waren geheel kalm, niets geen dominante houding of neiging om te dreigen.SuzieC1970 schreef:Dit dus!massam schreef:hier wordt niet geknokt, niet gegromd en niet vuil gekeken naar vreemde honden.. dan vallen er namelijk doden (aan welke kant dan ook)...
Uiteindelijk lagen de drie honden bij elkaar, achteraf gezien zei mijn vriend dat zijn hond in het midden lag. Finn links van haar en Bluf rechts en wij lieten het. Ineens reageerde Finn de reu door de teef ineens aan te pakken. Bluf vloog weg en het andere teefje dook ook weg van hem. Ergens denk ik dus dat hij bepaald gedrag helemaal zat was en dat wij dat niet zagen. Hij kreeg de grommert er wel even onder en toen was de rust er weer.
Maar nu heb ik geen Finn meer,, en weet ik niet hoe dat gedrag op tijd af te kappen voor Bluf dus wel eens denkt ik ben het gegrom van die kleinere nu eens beu. Want zo is het prima samen en ineens kan de vlam in de pan schieten. En dat is echt seconden werk.
En dat is echt niet iets wat dagelijks of wekelijks voorkomt, maar zo af en toe zie ik het en dat kap ik dan ook gelijk af.
Xena mag het wel overigens en daar hebben ze beiden heilig respect voor. Die hoeft alleen maar te kijken dan weten ze genoeg.
Maar je herkend het gedrag van jouw hond toch? En dan weet je toch bij welk dingetje je moet gaan oppassen of dat nu bij eigen honden zijn of vreemde?blondie schreef: Thanks Mal, maar dat is met éigen honden. Hier in huis met Bluf en Finn kon Finn ook nog wel eens uit de hoek komen naar haar toe. Maar dat herkende ik prima, en ik herkende ook als Finn haar liet merken het zat te zijn en zij doorging. Dan kapte ik af.
Maar met een derde hond die niet eigen is in een huis wat niet al te groot is. Dan vind ik het verrekte lastig om in te schatten wanneer bijvoorbeeld voor Bluf de maat vol is. Want eerlijk is eerlijk zij heeft zich voorbeeldig gedragen naar die hond toe, en laatst ook met boomer in de tuin. Al had ik voor de zekerheid een muiltje om gedaan. Zij laat zich tot op zekere hoogte afsnauwen, maar weet wel dat er voor haar ook grenzen zijn en die heb ik ook wel meegemaakt. Vandaar dus dat ik me afvraag hoe anderen dat in huis doen met een vreemde hond erbij en geen spanning willen maken maar wel alert moeten blijven omdat je merkt dat de honden niet helemaal in de gloria zijn met elkaar.
2 PUPS?shinobi schreef:De reuen thuis leven gescheiden van elkaar.
Op straat heb ik mijn hond altijd netjes aangelijnd, af en toe kom ik wel een eigenwijs tegen met een loslopende hond maar dan hou ik mijn hond in bedwang, de honden die agressief naar hem toekomen houden gepaste afstand.
Het is op straat 1 keer fout gegaan, mijn honden waren beide nog pup en werden aangevallen door een labrador.
Het resultaat was dat de labrador in shock verkeerde en mijn vingertop was verbrijzeld en nog hoorde ik later dat de eigenaresse aan het rondvertellen was dat het mijn schuld was omdat mijn honden verboden rassen volgens haar zouden zijn.
Ik ben het met je eens, niet elke lab is lief. Mijn jongste reu negeert andere honden, tot er een zeer onbeleefd of patsent exemplaar aan komt denderen, dan stroopt hij z'n mouwen op en wil best een potje knokken. Ik hou daar altijd en overal rekening mee, zorg dat het nooit zover komt!shinobi schreef:habibi ze waren toen tegen 11 maanden oud het ging om een tosa inu en pitbull terrier.
Ik laat netjes mijn honden aangelijnd uit en mijn honden worden aangevallen door een loslopende labrador maar een labrador doet natuurlijk niks zal jij wel denken.
Mijn honden gingen inderdaad voor de kill nadat de labrador het jonge pitbultje bij zijn strot had gegrepen.
Het liep dus uiteindelijk af dat ze hem samen niet meer loslieten en als ik daar trots op was geweest had ik ook niet de moeite gedaan om ze los te krijgen wat dus mijn vingertop verbrijzeld heeft, want ik voel mij verplicht die hond te helpen ook al is het niet mijn schuld.
Weet je waar ik niet blij van word? Dat bepaalde hondenrassen altijd als lief en onschuldig gezien worden en andere rassen het altijd gedaan hebben.
Ja!shinobi schreef:Sorry? Ik moet voorkomen dat een andere hond mijn honden niet aanvalt?
Als iemand op straat loopt met een onaangelijnde hond is dat diegene zijn verantwoordelijkheid en niet die van mijn.
Als het andersom was geweest en de labrador zou zijn aangevallen zou je dan ook zeggen dat de eigenaar mijn hond had moeten tegenhouden?
Wettelijk smettelijkshinobi schreef:Nee!
Ik ben wettelijk niet degene die verantwoordelijk is als een ander het vertikt om netjes zijn hond aan te lijnen op straat.
Mijn honden laat ik apart uit maar dan nog is het heel moeilijk om een andere hond weg te krijgen als hij aanvalt.
Maar stel dat jij met je labrador onaangelijnd loopt op straat en mijn hond word aangevallen dan zal ik mijn hond in bedwang houden en mocht het toch fout gaan en dan sta ik wettelijk in mijn recht en jij bent degene die fout zit en niet ik en mocht mijn hond eventuele verwondingen hebben dan kan ik die ook op jou verhalen.
shinobi schreef:Dat denk jij helemaal verkeerd, als mijn hond netjes is aangelijnd op straat en hij word aangevallen door een loslopende hond en het loopt uit de hand dan sta ik wettelijk in mijn recht.
En ook al is de hond ontsnapt op is de riem gebroken dan is het ook de verantwoordelijkheid van de eigenaar van die hond.
Zo simpel is het dus en niet zoals jij hier verteld en ik doe mijn hond pas een muilkorf om als het wettelijk verplicht is.