Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Dosa
Moderator: moderatorteam
-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
- Aantal honden: 2
Re: Dosa
Nou dat zal vast de Dosa van de foto's die hier getoond zijn niet zijn.
Die zakt zowat door zijn poten heen.
Die zakt zowat door zijn poten heen.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
gonnie schreef:shinobi schreef:Ieder ras is oorspronkelijk gezond, het zijn met name fokkers in het westen die de honden ongezond door fokken.gonnie schreef:Een Ridgeback zonder ridge is denk ik gezonder dan met ridge.
zolang een Duitse Pinscher niet ongezond wordt als er iets uitgelokt wordt vind ik dat prima.
Ik vind het belangrijkste dat een hond gezond is en een goed karakter heeft.
Maar je kan mij niet wijsmaken dat een Dosa een gezond ras is.
Niet alleen de fokkers in het westen hoor, ook de fokkers in Japan. Overal ter wereld heb je slechte en goede fokkers.
Wat een gotspe, zo'n uitspraak.
Ik hoef alleen maar naar de hedendaagse chowchow of sharpei te kijken om te zien dat het gedróchten zijn ten opzichte van honderd jaar geleden.
En het HF is dé plek bij uitstek om mensen te vinden die het hele rashondengebeuren relativeren omdat hier zonder schroom over allerhande rasgerelateerde ellende wordt gesproken.
Soms tot vervelens toe.
Juist omdat de hónd ons allemaal ter harte gaat en niemand van ons graag een doodziek en doodongelukkig mormel in huis wil hebben. Hier kun je alle objectieve en relevante informatie krijgen over alle mogelijke rashonden en niet-rashonden die je maar kunt vinden. Er is hier een schat aan informatie te krijgen, helemaal gratis en voor niets.
Maar dan moet je ook niet zo hoog van de toren blazen.
En over mijn ras, de schotse herdershond, ben ik ook pijnlijk eerlijk (gebruik de zoekfunctie maar eens). Genoeg fokkers buiten het HF die me graag zouden willen teren en veren.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Waarom plaats je dan niet eens een foto van een goede Dosa?
Overigens zie ik het verband niet tussen die rimpels en ten aanval gaan, dus als je toch bezig bent, kun je dat nader verklaren?
Overigens zie ik het verband niet tussen die rimpels en ten aanval gaan, dus als je toch bezig bent, kun je dat nader verklaren?
-
Lemuria
Ik wel. Ik zie het al voor me, zo'n klein mannetje dat al joggend z'n Dosa op z'n rug meesjouwt. Denk dat ik dan wel even zou staan te kijken. Met m'n vooroordelen.Nanna schreef:Ik hou m'n adem niet inshinobi schreef: Je zal nog raar staan te kijken met je vooroordelen als je toevallig een keer iemand in NL ziet joggen met zijn Dosa.
-
gonnie
- Zeer actief
Nanna schreef:Ik geloof er geen hol van, een Dosa die vrolijk achter zijn joggende baas aandraaft.
Hoe moet dat beest dat in jesisnaam voor elkaar krijgen?
Moet je zijn tenen zien die zijn helemaal gespreid om te zorgen dat hij niet door zijn poten zakt.
Groetjes Gonnie.
-
Dinos
Zeg ik dat dan ? ik zeg zie mijn onderschrift.Cleva schreef:Dinos schreef:Zolang fokkers denken dat ze voor god mogen spelen, en dit ook toegelaten wordt
Loopt de mens nog ver achter op het beest, zie mijn onderschrift.
Dat staat niet in je onderschrift.
-
Dinos
Lezen is moeilijk hè net als goed fokken. Ik zeg dat ridge nog niet zozeer het probleem is wel de grote en gewicht.Inge O schreef:ja, een ridgeback zonder ridge is een naar de kloten gefokte hond - je moet er maar opkomenDinos schreef:
Ik ken er iets van?? Het gaat erom dat er wederom een ras naar zijn klote gefokt wordt..
-
Dinos
Dank uNanna schreef:GrootteDinos schreef: Ik zeg dat ridge nog niet zozeer het probleem is wel de grote en gewicht.
-
Lemuria
Dat zie je verkeerd Gonnie. Dat zijn zijn grijpklauwen waar hij granaten mee gooide.gonnie schreef: Moet je zijn tenen zien die zijn helemaal gespreid om te zorgen dat hij niet door zijn poten zakt.
-
beatje
Wat was zijn taak dan?shinobi schreef:Hij heeft als oorlogs hond gediend.Badu schreef:Pik deze er even uit... wat voor taken zijn dat waar rimpels voor nodig zijn?shinobi schreef: Een dosa heeft rimpels voor 1 van zijn taken waarvoor hij gefokt is
De vijand kon hij in ieder geval niet zien aan komen.
-
Lemuria
Wat zeggen we?? Als je zo'n hond uit een vliegende helikopter gooit krijg je zoveel oppervlak aan hond dat je makkelijk 10 man kunt vellen!Tara schreef:![]()
En zeemijnen kon hij met die zwemvliezen ook wel droppen denk ik.
Vat je 'm? Vellen?
-
Dinos
Zijn we weer allemaal in ons element, even een nieuw lid de les lezen nu nog even de pek en klaar is Kees.
Wat hebben we toch een heerlijk forum.
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Fausto schreef:Geloof je dat nou echt?shinobi schreef:Ten aanval gaan.Fausto schreef:
Om karren te trekken? Of als 'war dog' in de zin van met zijn baas/begeleider 'ten aanval' gaan?
Als je het over oorlogshonden uit de oudheid hebt, dan heb je het over dit soort honden:

Honden waarmee Hannibal bijvoorbeeld over de Alpen trok. Je wilt toch niet beweren dat een hond als de Dosa fysiek tot zoiets in staat is?
(Overigens zie ik het de hedendaagse mastino of mastiff ook niet meer doen.)

- shinobi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 x Tosa Inu en APBT
- Aantal honden: 3
Marjoleine schreef:Waarom plaats je dan niet eens een foto van een goede Dosa?

Het gaat niet om de aanval het gaat erom dat de hond beter beschermd is en zich kan rollen in zijn eigen huid.
- shinobi
- Zeer actief
Wat een leuke grapjes allemaal voor morgen op het losloopveldje, hebben jullie wat anders te zeggen dan hoeveel koekjes jullie hondjes vandaag hebben gekregen en hoe blij hij wel niet was.
-
Lemuria
Ai. Je begint te merken dat je het gaat afleggen en gaat het nu op die boeg gooien? Beetje jammer, ik had nog minstens 2 pagina's vertier verwachtshinobi schreef:Wat een leuke grapjes allemaal voor morgen op het losloopveldje, hebben jullie wat anders te zeggen dan hoeveel koekjes jullie hondjes vandaag hebben gekregen en hoe blij hij wel niet was.
Oh en 0! Mijn hondje heeft er vandaag 0 gekregen. En die van jou?
- shinobi
- Zeer actief
ik het afleggen tegen een paar vrouwen die zich gedragen als een stelletje kleuters? dan ken je mij nog nietLemuria schreef:Ai. Je begint te merken dat je het gaat afleggen en gaat het nu op die boeg gooien? Beetje jammer, ik had nog minstens 2 pagina's vertier verwachtshinobi schreef:Wat een leuke grapjes allemaal voor morgen op het losloopveldje, hebben jullie wat anders te zeggen dan hoeveel koekjes jullie hondjes vandaag hebben gekregen en hoe blij hij wel niet was.
Oh en 0! Mijn hondje heeft er vandaag 0 gekregen. En die van jou?
-
Dinos
Vergis je niet als je deze Koreaan in vechtlijn ziet zal hij vele hondjes op de kop kunnen schijten vanaf de heuvelrug die hij moeiteloos zal bereiken.Tara schreef:Rechtdoor over de rotonde lukt misschien nog net.Nanna schreef:Die halen de Utrechtse heuvelrug niet eenslieke schreef: Honden waarmee Hannibal bijvoorbeeld over de Alpen trok. Je wilt toch niet beweren dat een hond als de Dosa fysiek tot zoiets in staat is?![]()
- shinobi
- Zeer actief
De eerste hond is geen Dosa, als je een vergelijking wil maken als alwetende plaats dan de Dosa afbeelding die ik heb geplaatst.Tara schreef:Maar wees nou eens eerlijk Shinobi...
Als je dit als voorbeeld neemt, dan wordt dat meejoggen al een stuk geloofwaardiger:
Dít is een gedrocht, ik kan er echt niks meer van maken.
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Dinos schreef:Vergis je niet als je deze Koreaan in vechtlijn ziet zal hij vele hondjes op de kop kunnen schijten vanaf de heuvelrug die hij moeiteloos zal bereiken.Tara schreef:Rechtdoor over de rotonde lukt misschien nog net.Nanna schreef:Die halen de Utrechtse heuvelrug niet eenslieke schreef: Honden waarmee Hannibal bijvoorbeeld over de Alpen trok. Je wilt toch niet beweren dat een hond als de Dosa fysiek tot zoiets in staat is?![]()
Het is natuurlijk pure flauwekul om te beweren dat de honden op de eerder getoonde foto's fysiek in staat zouden zijn om het werk uit te voeren waar ze oorspronkelijk voor gefokt zijn.
Geldt overigens voor heel veel rassen, hoor. Dus niemand hoeft zich op zijn tenen getrapt te voelen.
Ik zal ook de eerste zijn om toe te geven dat er nog maar weing langhaar collies zijn die nog te werk kunnen worden gesteld bij de schapen. Niet alleen fysiek (ze struikelen waarschijnlijk over hun lange haren) maar ook geestelijk zijn het meestal niet meer dan veredelde schoothondjes geworden met een IQ van een bezemsteel.
Ze zijn wél lief.

- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Vreemd genoeg doet dat enorme veloverschot mij dan weer vooral aan een heel kleine penis denken.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
-
Lemuria
Ok, even ter illustratie. Als je in Google willekeurig ras intypt met het woordje 'running' erachter krijg je resultaten als dit:
Golden Retriever
Shiba Inu
Mopshond
Engelse Bulldog
En daar zitten dus ook krakkemikkige rassen tussen he. Als je nu eens intypt "Dosa dog running" krijg je dit:
Dosa
Niks. Nog geen voorwaartse beweging
Daar trek ik m'n conclusies wel uit.
Golden Retriever
Shiba Inu
Mopshond
Engelse Bulldog
En daar zitten dus ook krakkemikkige rassen tussen he. Als je nu eens intypt "Dosa dog running" krijg je dit:
Dosa
Niks. Nog geen voorwaartse beweging
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Ben jij er weleens een tegengekomen eigenlijk? Gewoon nieuwsgierigheid hoor.shinobi schreef:Is hier toevallig iemand met een Dosa of is iemand er wel is 1 tegen gekomen in Nederland?

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- shinobi
- Zeer actief
Nee helaas nog nietmarian* schreef:Ben jij er weleens een tegengekomen eigenlijk? Gewoon nieuwsgierigheid hoor.shinobi schreef:Is hier toevallig iemand met een Dosa of is iemand er wel is 1 tegen gekomen in Nederland?
- Tineke
- Zeer actief
De hond die ts laat zien vind ik zielige stumperds en die kunnen imo geen hondwaardig leven leiden ,tenzij je het met een lange ij schrijft
Overdaad schaad en dat zie je hier ook weer heel duidelijk.
Overdaad schaad en dat zie je hier ook weer heel duidelijk.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
-
gonnie
- Zeer actief
om nog even terug te komen op vetgemeste Duitse Pinschers, mijn honden zijn niet vetgemest.
En als de Duitse Pinscher er uitzag zoals de Dosa dan had ik ze in ieder geval niet gekocht of gefokt.
Ik koop al geeneens een Sharpei, die vind ik ook al teveel rimpels hebben.
En Engelse buldoggen hoef ik ook niet.
En zo zijn er nog meer rassen die ik niet hoef omdat ze totaal niet gezond zijn, dus voor mij zeer zeker nooit een Dosa.
En als de Duitse Pinscher er uitzag zoals de Dosa dan had ik ze in ieder geval niet gekocht of gefokt.
Ik koop al geeneens een Sharpei, die vind ik ook al teveel rimpels hebben.
En Engelse buldoggen hoef ik ook niet.
En zo zijn er nog meer rassen die ik niet hoef omdat ze totaal niet gezond zijn, dus voor mij zeer zeker nooit een Dosa.
Groetjes Gonnie.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Ik ook niet. Maar ik vind het zielige stumperds als ik de foto's zie. Ik denk niet dat er veel in dat vel te rollen valt voor ze omdat ze daar niet aan toe komen; A) zien ze niet waar ze lopen en B) is er waarschijnlijk zó op veel kophuid gefokt dat letten op de rest erbij ingeschoten is. Over doorfokken gesproken: daar zijn Aziaten net als Europeanen en Amerikanen sterren in.shinobi schreef:Nee helaas nog nietmarian* schreef:Ben jij er weleens een tegengekomen eigenlijk? Gewoon nieuwsgierigheid hoor.shinobi schreef:Is hier toevallig iemand met een Dosa of is iemand er wel is 1 tegen gekomen in Nederland?

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- kipo
- Zeer actief
Nou ja, ts komt alleen maar met 1-zinnige statements, geen onderbouwing, niks. Jij legt tenminste (meestal toch) nog uit waarom je iets vindt en ik heb jou al meer dan eens zien bijdraaien als een ander goede argumenten had.Dinos schreef:Zijn we weer allemaal in ons element, even een nieuw lid de les lezen nu nog even de pek en klaar is Kees.
edit: on topic, ik vind de hond van die foto ook een gedrocht, heel sneu en een ridgeback zonder ridge is dat niet. Ik ben wel met je eens dat de trend groter, zwaarder ook niet gewenst zou moeten zijn.
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
kipo schreef:Nou ja, ts komt alleen maar met 1-zinnige statements, geen onderbouwing, niks. Jij legt tenminste (meestal toch) nog uit waarom je iets vindt en ik heb jou al meer dan eens zien bijdraaien als een ander goede argumenten had.Dinos schreef:Zijn we weer allemaal in ons element, even een nieuw lid de les lezen nu nog even de pek en klaar is Kees.
edit: on topic, ik vind de hond van die foto ook een gedrocht, heel sneu en een ridgeback zonder ridge is dat niet. Ik ben wel met je eens dat de trend groter, zwaarder ook niet gewenst zou moeten zijn.
Ach, bij andere rassen is de trend juist kleiner of hariger of platter.
Crux van het hele rashondengebeuren is dat bepaalde omschrijvingen uit de oorspronkelijke rasbeschrijving worden aangegrepen om verschrikkelijk te gaan overdrijven.
Staat er dat een hond een plooi op het voorhoofd moet hebben? Dan wordt er ineens allerlei vellen en drellen gefokt. Staat er dat de hond een plattere snuit moet hebben? Voilà, dan fok je de hele snuit er gewoon toch af?
Moet er een weelderige vacht zijn? Nu, dan fok je een complete wolbaal op pootjes.
En ga zo maar door. Zgn. rastypische kenmerken worden dan extreem-extremer-extreemst en in hun tunnelblindheid zien ze dan niet meer dat de arme hond fysiek én mentaal verschrikkelijk lijdt onder al die uitwassen.
Maar het gaat allang niet meer over de hónd. Het gaat over ego's en onkunde van eigenaren en fokkers. De hond wint nl. geen lintje of beker. De eigenaar wint het lintje en kan dan vervolgens vrolijk cashen met de fok van die kampioenstumper.
Aan de andere kant, je kunt ze soms zo lekker jennen, hè?
Ik liep een paar jaar geleden op een kcm van de collie. Pardon, de schótse herdershond... loopt er een vrouw met reu die werkelijk om te huilen was. Beest was kleiner en nog behaarder dan mijn teef Kyra (die een castraat is en een navenante vacht heeft).
Kweel ik liefjes 'goh, wat een mooie sheltie is dat!'
Ze vloog me nog niet niet aan 'want hij viel precies in de rasstandaard'.