Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Dosa
Moderator: moderatorteam
- Suske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): XMechelse Herder
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Re: Dosa
Vind het ook een onooglijke hond.
Daar waar ik een Tosa nog wel mooi kan vinden.
Ben wel heel benieuwd wat dan precies het werk in oorlogstijd inhield.
Daar waar ik een Tosa nog wel mooi kan vinden.
Ben wel heel benieuwd wat dan precies het werk in oorlogstijd inhield.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Nou kijk. Als iemand met droge ogen vertelt dat de bollen op een poedel in continentaal toilet moeten voorkomen dat de nieren teveel afkoelen, dan wordt daar ook hartelijk om gelachen.shinobi schreef:Over welke vraag heb jij het? Er word aan mij gevraagd om een foto en om de taak en dan geef ik normaal een antwoord en worden er kinderachtige grapjes gemaakt?
Er worden dus domme grapjes gemaakt en mij geen vraag gesteld dus ga niet lopen liegen
Het slaat namelijk nergens op.
Iemand zal dat in het verleden heus eens bedacht hebben, maar als iemand zoiets, anno vandaag, nog serieus als feit wil verkopen, dan is hoon zijn deel. En terecht
Een hond die zo belachelijk in het vel zit als de Dosa's op de foto's moet je niet willen verdedigen met zulk soort drogredenen. Althans, niet als je van honden houdt.
Het enige wat je ervan kan zeggen is dat het afschuwelijk is. Afschuwelijk dat het dieren wordt aangedaan.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- shinobi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 x Tosa Inu en APBT
- Aantal honden: 3
Dat klopt ja, een paar mensen vonden het nodig om domme grapjes te maken en dan verwachten ze dat je voor hun de moeite neemt om extra uitleg te geven bij een reactie.kipo schreef:Weet je, het kan er hier best hard aan toe gaan en je moet een beetje stevig in je schoenen staan als je afwijkende mening hebt. Maar op deze manier plaats je jezelf alleen maar meer en meer in een hoekje.shinobi schreef:Zo kan je overkomen als je op zuigers reageertsbientje schreef: je bent wel een beetje een zuiger of niet?
Wat Tara al zei, ik heb ook nog steeds niet gelezen op welke manier dat vel functioneel is en ik denk nog steeds dat dat vel op die ene foto een schromelijke overdrijving is van wat eventueel functioneel had kunnen zijn.
Maar voor jou wil ik wel een uitleg geven, als een hond los in zijn vel zit en hij dient in een oorlog en hij is in een worsteling met een tegenstander dan heeft hij meer bewegingsvrijheid door het vel, mocht iemand bv de hond vastpakken dan heeft hij een rimpel in zijn hand de hond kan als het waren draaien in zijn eigen vel en beter aanvallen.
en nogmaals op de foto is inderdaad een schromelijke overdrijving.
- Biet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
@shinobi, je haalt nogal wat door elkaar.
Voor een 'oorlogshond' is het helemaal niet gunstig om zoveel los vel te hebben: oorlog betekent ingezet worden tegen mensen met wapens, daar heeft een hoop vel geen enkele functie.
Voor vechthonden is het wel weer een plus, maar dan (uiteraard) niet in die extreme mate zoals dat tegenwoordig blijkbaar in is.
Daar is helemaal niets functioneels aan.
Voor een 'oorlogshond' is het helemaal niet gunstig om zoveel los vel te hebben: oorlog betekent ingezet worden tegen mensen met wapens, daar heeft een hoop vel geen enkele functie.
Voor vechthonden is het wel weer een plus, maar dan (uiteraard) niet in die extreme mate zoals dat tegenwoordig blijkbaar in is.
Wiel
- shinobi
- Zeer actief
Op de foto ja, zegt dat dat alle Dosa's zo zijn? NeeJaap* schreef:Nou kijk. Als iemand met droge ogen vertelt dat de bollen op een poedel in continentaal toilet moeten voorkomen dat de nieren teveel afkoelen, dan wordt daar ook hartelijk om gelachen.shinobi schreef:Over welke vraag heb jij het? Er word aan mij gevraagd om een foto en om de taak en dan geef ik normaal een antwoord en worden er kinderachtige grapjes gemaakt?
Er worden dus domme grapjes gemaakt en mij geen vraag gesteld dus ga niet lopen liegen
Het slaat namelijk nergens op.
Iemand zal dat in het verleden heus eens bedacht hebben, maar als iemand zoiets, anno vandaag, nog serieus als feit wil verkopen, dan is hoon zijn deel. En terecht
Een hond die zo belachelijk in het vel zit als de Dosa's op de foto's moet je niet willen verdedigen met zulk soort drogredenen. Althans, niet als je van honden houdt.
Het enige wat je ervan kan zeggen is dat het afschuwelijk is. Afschuwelijk dat het dieren wordt aangedaan.
Zegt dit dat de Dosa's in het verleden zo waren?
- shinobi
- Zeer actief
Niet zoveel vel als op de foto, dat kloptBiet schreef:@shinobi, je haalt nogal wat door elkaar.
- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
- Biet
- Zeer actief
Las net je verklaring in je reactie op @kipo: leuk bedacht, maar zo werkt het niet.shinobi schreef:Niet zoveel vel als op de foto, dat kloptBiet schreef:@shinobi, je haalt nogal wat door elkaar.
Oorlogen, en zeker die in de tijd dat er misschien sprake was van oorlogshonden in de zin van honden die ingezet werden om te vechten (moderne 'militaire' honden doen doorgaans iets anders), waren geen 1 tegen 1 gevechten.
Het 'voordeel' dat je omschrijft is er misschien in zo'n 1 op 1 gevecht, al betwijfel ik dat ook, omdat er in oorlogen doorgaans gebruik wordt gemaakt van wapens; nogal dom om dan te proberen te gaan worstelen met een hond, in ieder geval niet voor de hand liggend.
Ben bang dat je een klok hebt horen luiden enzovoort...
Heb overigens ook je reacties gelezen bij het topic Tosa Ino: er is wel een reden van die lange achterhand en het heeft alles te maken met de traditionele manier van vechten waar deze honden voor gebruikt werden\worden.
Als je dus die reden wil kunnen geven, moet je je eerst eens gaan verdiepen wat dat dan nou eigenlijk precies inhoud.
Wiel
- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Contacteer:
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Het is waarschijnlijk net zoiets als met die bollen in dat poedeltoilet: mensen dachten dat min of meer en dat gaat een eigen leven leiden.Biet schreef: Las net je verklaring in je reactie op @kipo: leuk bedacht, maar zo werkt het niet.
Oorlogen, en zeker die in de tijd dat er misschien sprake was van oorlogshonden in de zin van honden die ingezet werden om te vechten (moderne 'militaire' honden doen doorgaans iets anders), waren geen 1 tegen 1 gevechten.
Het 'voordeel' dat je omschrijft is er misschien in zo'n 1 op 1 gevecht, al betwijfel ik dat ook, omdat er in oorlogen doorgaans gebruik wordt gemaakt van wapens; nogal dom om dan te proberen te gaan worstelen met een hond, in ieder geval niet voor de hand liggend.
Mensen dachten ook dat zwarte katten ongeluk brachten. Of dat baden in de maneschijn maakte dat je een jongetje zou baren.
Mensen dachten best wel veel, maar dat zegt natuurlijk niet dat het klopte.
- JYBD
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullterrier
Misschien staat het al ergens en heb ik het over het hoofd gezien maar kan je me (dan nogmaals) uitleggen wat ik me daar bij moet voorstellen. Ik ben een totale leek wat betreft oorlogshonden.shinobi schreef:Marjoleine schreef:Waarom plaats je dan niet eens een foto van een goede Dosa?
Overigens zie ik het verband niet tussen die rimpels en ten aanval gaan, dus als je toch bezig bent, kun je dat nader verklaren?
Het gaat niet om de aanval het gaat erom dat de hond beter beschermd is en zich kan rollen in zijn eigen huid.
Ik ben niet labiel,.... ik ben emotioneel flexibel.

- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Jathom schreef:Dat is toch Felix van Jaap ?Shibby schreef:Ik krijg dit te zien bij de resultatenLemuria schreef: Als je nu eens intypt "Dosa dog running" krijg je dit:
Dosa
Niks. Nog geen voorwaartse bewegingDaar trek ik m'n conclusies wel uit.
![]()
![]()
Dat is nou nog eens een knappe Dosa

Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
- Jaap*
- Zeer actief
De hoogte heeft hij wel, maar de rest blijft wat achterShibby schreef:Ik krijg dit te zien bij de resultaten![]()
![]()
- shinobi
- Zeer actief
Zoals je het dan formuleerd hadden ze dan net zo goed geen honden mee kunnen nemen, dus blijkbaar kwamen ze wel voor hond tegen mens gevechten al zijn ze waarschijnlijk ook tegen paarden gebruikt.Biet schreef:Las net je verklaring in je reactie op @kipo: leuk bedacht, maar zo werkt het niet.shinobi schreef:Niet zoveel vel als op de foto, dat kloptBiet schreef:@shinobi, je haalt nogal wat door elkaar.
Heb overigens ook je reacties gelezen bij het topic Tosa Ino: er is wel een reden van die lange achterhand en het heeft alles te maken met de traditionele manier van vechten waar deze honden voor gebruikt werden\worden.
Als je dus die reden wil kunnen geven, moet je je eerst eens gaan verdiepen wat dat dan nou eigenlijk precies inhoud.
Wat ik heb gelezen een tijd geleden over de Dosa was dat ze dus wel ingezet zijn tegen mensen.
Over de Tosa InU had ik gezegd dat ik een interview had gezien van een Japanse fokker die uitlegde over de bouw van een Tosa en dat die vertelde dat de bouw van een Tosa uitstekend funcioneert voor zijn taak en daarbij heb ik gezegt als een andere bouw beter funcioneert hadden de fokkers dat daar al lang verandert.
Ik heb zelf ook Tosa's daar kan ik over zeggen dat het atletische, snelle honden zijn met een goede conditie en super gezond, dus ik kan vertellen met persoonlijke ervaringen over een Tosa en niet via een foto.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
shinobi schreef:
Over de Tosa InU had ik gezegd dat ik een interview had gezien van een Japanse fokker die uitlegde over de bouw van een Tosa en dat die vertelde dat de bouw van een Tosa uitstekend funcioneert voor zijn taak en daarbij heb ik gezegt als een andere bouw beter funcioneert hadden de fokkers dat daar al lang verandert.
Daar gaan heel veel (show)fokkers nou juist ernstig de fout in, zie Lieke's antwoord.
En dat is niet voorbehouden aan westerlingen.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Jaap*
- Zeer actief
Je bent je er toch wel van bewust dat de fokkers van Cavalier King Charles-spaniëls ook vinden dat er niks mis is met hun honden?shinobi schreef:Over de Tosa InU had ik gezegd dat ik een interview had gezien van een Japanse fokker die uitlegde over de bouw van een Tosa en dat die vertelde dat de bouw van een Tosa uitstekend funcioneert voor zijn taak en daarbij heb ik gezegt als een andere bouw beter funcioneert hadden de fokkers dat daar al lang verandert.
- Biet
- Zeer actief
Wat je nu eigenlijk zegt is dat je ervan gehoord hebt\erover gelezen hebt, maar dat je geen echt inzicht hebt over het hoe en waarom.shinobi schreef:Zoals je het dan formuleerd hadden ze dan net zo goed geen honden mee kunnen nemen, dus blijkbaar kwamen ze wel voor hond tegen mens gevechten al zijn ze waarschijnlijk ook tegen paarden gebruikt.Biet schreef:Las net je verklaring in je reactie op @kipo: leuk bedacht, maar zo werkt het niet.shinobi schreef:Niet zoveel vel als op de foto, dat kloptBiet schreef:@shinobi, je haalt nogal wat door elkaar.
Wat ik heb gelezen een tijd geleden over de Dosa was dat ze dus wel ingezet zijn tegen mensen.
Ik heb zelf ook Tosa's daar kan ik over zeggen dat het atletische, snelle honden zijn met een goede conditie en super gezond, dus ik kan vertellen met persoonlijke ervaringen over een Tosa en niet via een foto.
En daar wordt je op doorgezaagd hier..
Vind het wel prettig te lezen dat jouw Tosa's snelle, atletische en gezonde honden zijn.
Voeg daar nog "stabiel" als karakteromschrijving bij, en je hebt wat mij betreft de basiscriteria voor willekeurig welk ras (of kruising) hond dan ook.
Wiel
- Jaap*
- Zeer actief
'Had' inderdaad. Want toen ik het probeerde bleek Felix niet in zijn vel te kunnen draaien, en draaide het hele oorlogsvoeren op een fiasco uitInge O schreef:ik wist niet dat jij oorlogvoeren als hobby had, jaap.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Maar dat is dus preies waar de fokkers fout gaan: die gaan al die eigenschappen overdrijven.shinobi schreef: Over de Tosa InU had ik gezegd dat ik een interview had gezien van een Japanse fokker die uitlegde over de bouw van een Tosa en dat die vertelde dat de bouw van een Tosa uitstekend funcioneert voor zijn taak en daarbij heb ik gezegt als een andere bouw beter funcioneert hadden de fokkers dat daar al lang verandert.
En zo wordt een Bordeaux een omgekeerde glijbaan, en Shar Pei een hopeloos gerimpeld geval, een Mastino een volledig wrak met slechte bouw en huid en een teckel zo laag dat hij met het borstbeen de grond raakt.
Ja, in principe had een dergelijke eigenschap nut. Mits met mate aanwezig.
Maar zodra het doorslaat zijn de honden de dupe. En daar lijkt me hier toch zeer duidelijk sprake van.
Voor zover ik het begrijp is een Dosa een afstammeling van de Tosa en daar zal hij gerust buitengewoon veel op lijken. Al dat soort honden is immers zeer sterk verwant, en daar is niks mis mee.
Ik denk niet dat een Dosa in Nederland hoort trouwens, maar dat is een andere discussie.
Maar wat ik van de showfokkers zie langskomen is triest. Hondonwaardig.
Sowieso is teveel huid hondonwaardig want het beperkt. Nut of niet, hij hoeft tegenwoordig niet meer ten strijde te trekken dus waarom die eigenschap zo volledig over de kop laten gaan?
- kipo
- Zeer actief
ProestJaap* schreef:'Had' inderdaad. Want toen ik het probeerde bleek Felix niet in zijn vel te kunnen draaien, en draaide het hele oorlogsvoeren op een fiasco uitInge O schreef:ik wist niet dat jij oorlogvoeren als hobby had, jaap.
-
Lemuria
Krijg nou tiet'nShibby schreef:Ik krijg dit te zien bij de resultatenLemuria schreef: Als je nu eens intypt "Dosa dog running" krijg je dit:
Dosa
Niks. Nog geen voorwaartse bewegingDaar trek ik m'n conclusies wel uit.
![]()
![]()
- Magdalena1905
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Spinone italiano
Dit is misschien ook een zielig ras maar ik kan er nog wel een paar opnoemen die erg zielig zijn ....
Honden die een te kleine schedel hebben voor hun hersenen ...dus altijd hoofdpijn hebben ..
Honden die met een keizersnede (altijd) geboren moeten worden omdat hun schedels al bij de geboorte te groot zijn ...
Honden met extreem korte neuzen die haast geen stap kunnen zetten van de benauwdheid ..
Honden met veel rimpels die door andere honden niet eens meer als hond herkend worden ...
En ik zal vast nog dingen vergeten zijn ....
En dat allemaal omdat de mens dat allemaal mooier vindt .....
Best triest
Honden die een te kleine schedel hebben voor hun hersenen ...dus altijd hoofdpijn hebben ..
Honden die met een keizersnede (altijd) geboren moeten worden omdat hun schedels al bij de geboorte te groot zijn ...
Honden met extreem korte neuzen die haast geen stap kunnen zetten van de benauwdheid ..
Honden met veel rimpels die door andere honden niet eens meer als hond herkend worden ...
Best triest
-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
- Aantal honden: 2
Dat is net wat wij hier bedoelen.Magdalena1905 schreef:Dit is misschien ook een zielig ras maar ik kan er nog wel een paar opnoemen die erg zielig zijn ....
Best triest
Al vind ik de Dosa om te zien ook tien keer niks.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- dagmar88
- Zeer actief
malinois schreef:Ow gunst krijgen we dat weer.... triest gedoeshinobi schreef: ik heb al een privebericht gehad van iemand dat er meerdere mensen geen zin meer hebben om te reageren vanwege een paar personen die hier ook reageren.
En dat die vellen op die foto een schromelijke overdrijving zijn dat ben ik totaal met je eens.
Ha, heeft dinos godzijdank eindelijk die aap van z'n rug; komt de volgende
- Biet
- Zeer actief
Yep, het is de geromantiseerde versie.Marjoleine schreef:Het is waarschijnlijk net zoiets als met die bollen in dat poedeltoilet: mensen dachten dat min of meer en dat gaat een eigen leven leiden.Biet schreef: Las net je verklaring in je reactie op @kipo: leuk bedacht, maar zo werkt het niet.
Mensen dachten ook dat zwarte katten ongeluk brachten. Of dat baden in de maneschijn maakte dat je een jongetje zou baren.
Mensen dachten best wel veel, maar dat zegt natuurlijk niet dat het klopte.
Wilde, ter verduidelijking, eerst de vergelijking vechtsport en vechtkunst (martial arts, krijgskunst) maken , maar dat gaat weer over mensen; de vergelijking politiehond en zo'n 'oorlogshond' doet het ook wel.
Van een goede politiehond wordt verwacht dat ie durft aan te vallen en dat ie (als wapen) zoveel impact heeft dat ie verdere escalatie stopt.
Nou is het ook nog eens de bedoeling dat er iemand gearresteerd wordt (ja, ik heb nog wel vertrouwen in de Nederlandse politie) en niet dat er sprake is van een standrechtelijke executie.
Een aantal types honden (rassen) zijn daar geschikt voor.
Een 'oorlogshond' heeft vergelijkbare eigenschappen, maar is een veel zwaarder wapen (executie ter plaatse is wel gewenst).
Dat betekent dus grotere honden, met een grotere bijtkracht.
Een slagveld is een heleboel tegenstanders die zo effectief mogelijk dood moeten (effectief omdat dat de minste slachtoffers aan de eigen kant betekent).
Oorlogshonden zijn in deze dan ook niet meer dan een wapen.
Selectie in de fok (voor zover daar sprake van was) gebeurde ter plekke: duidelijk ongeschikt verdween waarschijnlijk in de hachee van het legerkamp, minder geschikt was snel dood op het slagveld.
Dat is het wel zo'n beetje (zonder het romantische verhaal).
Overigens zou een Chiwawa die meteen voor de halsslagader gaat een zeer gewaardeerde oorlogshond zijn in die tijd, mits ie dat kunstje niet op eigen manschappen of z'n eigenaren uit zou halen.
Maar dat terzijde.
Wiel
- vania
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
- Aantal honden: 4
ik vind ze ronduit lelijk en er ziekelijk uit zien.
En als ik google op de Dosa, krijg ik als uitleg dat ze absoluut NIET gefokt zijn om aan te vallen, ze zijn achterdochtig naar vreemde mensen, maar zijn "gewoon" waakhonden, geen aanvalshonden, ze zijn ook NOOIT gefokt als vechthond zoals hun voorouder de Tosa
hun oorspronkelijke taak was dus waakhond, maar de meeste Dosa's zijn gewoon luie wammesen, die het liefst hele dagen op de bank niks liggen te doen
edit bijvoeging:
The Dosa Inu of South Korea or as preferred to be called by Koreans the Mee-Kyun Dosa unlike its Japanese cousin the Tosa Inu was never bred to be a fighting breed.
This breed was primarily developed to be a working dog. With its massive size and intimidating appearance, a Dosa Inu is commonly used as a guard dog. This breed is reserved with strangers but in spite of the Tosa Inu ancestry, a Korean Mastiff does not have a vicious or an aggressive temperament. The breed is often the choice of people wanting to have a gladiator type pet. This breed has the ideal temperament of a home companion. The dog is very loyal and affectionate to its family.
Unlike its Japanese cousin, the Mee-Kyun Dosa is not a fighter at all and is bred primarily as a companion pet and local Show dog.
En als ik google op de Dosa, krijg ik als uitleg dat ze absoluut NIET gefokt zijn om aan te vallen, ze zijn achterdochtig naar vreemde mensen, maar zijn "gewoon" waakhonden, geen aanvalshonden, ze zijn ook NOOIT gefokt als vechthond zoals hun voorouder de Tosa
hun oorspronkelijke taak was dus waakhond, maar de meeste Dosa's zijn gewoon luie wammesen, die het liefst hele dagen op de bank niks liggen te doen
edit bijvoeging:
The Dosa Inu of South Korea or as preferred to be called by Koreans the Mee-Kyun Dosa unlike its Japanese cousin the Tosa Inu was never bred to be a fighting breed.
This breed was primarily developed to be a working dog. With its massive size and intimidating appearance, a Dosa Inu is commonly used as a guard dog. This breed is reserved with strangers but in spite of the Tosa Inu ancestry, a Korean Mastiff does not have a vicious or an aggressive temperament. The breed is often the choice of people wanting to have a gladiator type pet. This breed has the ideal temperament of a home companion. The dog is very loyal and affectionate to its family.
Unlike its Japanese cousin, the Mee-Kyun Dosa is not a fighter at all and is bred primarily as a companion pet and local Show dog.
Laatst gewijzigd door vania op 03 nov 2014 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Lemuria
Ik weet niet of ze dat het liefst doen of dat er voor hun verder weinig andere opties open liggen. Even lekker lopen keten of achter een bal aanrennen is al gelijk een zware belasting.vania schreef:(...)de meeste Dosa's zijn gewoon luie wammesen, die het liefst hele dagen op de bank niks liggen te doen
- vania
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
- Aantal honden: 4
Dat is inderdaad ook wel waar, de kans is inderdaad groot dat ze het doen omdat ze verder niet veel kunnen.Lemuria schreef:Ik weet niet of ze dat het liefst doen of dat er voor hun verder weinig andere opties open liggen. Even lekker lopen keten of achter een bal aanrennen is al gelijk een zware belasting.vania schreef:(...)de meeste Dosa's zijn gewoon luie wammesen, die het liefst hele dagen op de bank niks liggen te doen
- Suske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): XMechelse Herder
- Contacteer:
Dit is Japan toch?Nanna schreef:Omdat het op de tentoonstelling hoog gewaardeerd wordt. Iets anders kan ik er niet van maken.Marjoleine schreef: Sowieso is teveel huid hondonwaardig want het beperkt. Nut of niet, hij hoeft tegenwoordig niet meer ten strijde te trekken dus waarom die eigenschap zo volledig over de kop laten gaan?
Heb het idee dat daar überhaupt extreme rariteiten hogelijk worden gewaardeerd.