Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pupprijzen en verwachtingen fokker

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Crista
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2

Pupprijzen en verwachtingen fokker

Ongelezen bericht door Crista »

Naar aanleiding van een ander topic over de kosten van een dekreu besefte ik me dat er binnen het ras veel verschil zit in de pupprijzen bij verschillende fokkers. Ik heb het dan niet over een 'oeps' nestje zonder stamboom via marktplaats, maar over een fokker die weloverwogen fokt volgens de regels van de rasvereniging.

Wat is voor jullie een acceptabele pupprijs? en wat verwacht je van de fokker?

Bij de RR geeft de Nederlandse rasvereninging een gemiddelde prijs aan van 1200 tot 1300 euro voor een correcte pup, dit is voor mij acceptabel. Ik hoor echter ook prijzen van 1800 euro (in het buitenland) en dat zou ik echt te veel geld vinden..

edit: typo
Mitch & Kiyo
Afbeelding
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
Aantal honden: 1

Re: Pupprijzen en verwachtingen fokker

Ongelezen bericht door Sas »

Nanna schreef:Alles staat of valt met vraag en aanbod en populariteit.
Ik vind er overigens niet veel lijn in zitten. Waarom kost een Smoushondje 300 euro en een Malthezertje 1200?
Wat rechtvaardigt dat verschil van 900 euro?

nou, vraag en aanbod dus , lijkt me :8):
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef:
Sas schreef:
Ik vind er overigens niet veel lijn in zitten. Waarom kost een Smoushondje 300 euro en een Malthezertje 1200?
Nee. Ik denk dat je véél makkelijker aan een Malthezer komt dan aan een Smoushond.
:U: Omdat meer mensen een maltezertje willen.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Die prijzen zijn nog niks.

Ik zag op een site van dat gedrocht wat Dosa heet dat ze 5000 tot 10.000 dollar kosten.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sas »

dagmar88 schreef:
Nanna schreef:
Sas schreef:
Nee. Ik denk dat je véél makkelijker aan een Malthezer komt dan aan een Smoushond.
:U: Omdat meer mensen een maltezertje willen.
psies!
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Als de pupprijs een vraag en aanbod ding is, vind ik het lachwekkend wanneer een RR een nest werpt van 10 pups en de fokker durft te beweren dat er nog steeds geen grof geld aan wordt verdient.
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

rond de 1000 euro voor mijn ras (labrador dus). In duitsland iets meer (1200-1500). Wat ik daarvoor verwacht van de fokker? Nou iig dat alle gezondheidsonderzoeken op orde zijn, dat pups, moeder en andere honden goed verzorgd worden, en dat de fokker normale eisen stelt aan pupkopers. En hopelijk dat ik in geval van problemen ook nog terecht kan, maar dat moet je altijd maar weer afwachten.. Maar ik zoek wel een fokker uit waarbij ik dat gevoel heb. Ik moet er een goed gevoel bij hebben want anders sla ik toch over, hoe mooi de combi ook is
Crista
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crista »

Het vraag en aanbod verhaal vind ik ook wel lastig..

Een fokker mag van mij best wat aan het nestje verdienen, ze hebben immers ook de zorgen voor de pups en het fokken brengt altijd risico's met zich mee. Aan de andere kant zou ik het lastig vinden als een fokker zijn prijzen omhoog gooit met 400 euro omdat er zoveel vraag is naar het ras. Selecteer dan gewoon strenger op nieuwe eigenaren..
Mitch & Kiyo
Afbeelding
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Ik heb voor mijzelf bedacht dat ik tot 1000 euro wil gaan. Een ras waarvan het normaal is dat pups 1500 euro kosten komt hier dus niet. Ik vind dat echt bespottelijke prijzen en ik weiger daaraan mee te doen. Dan ga ik wel op zoek naar een herplaatser of ik neem een heel ander ras. Of een bastaard. Die zijn echt net zo leuk hoor.

Voor 1000 euro verwacht ik een pup uit geteste ouders. Showresultaten/werkresultaten boeien me niet, want ik heb toch niet dat soort ambities. Ik wil gewoon een gezellige huishond uit ouders die mij aanspreken van een fokker waarmee ik een normaal contakt kan hebben.
shinobi
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 x Tosa Inu en APBT
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door shinobi »

Ik vraag niet de hoofddprijs voor mijn pups, vind het zoiezo belangrijker dat ze goed terechtkomen.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Voor mij is het van zo veel factoren afhankelijk en eigenlijk ook grotendeels een gevoelsmatige afweging.
Ik ben best bereid iets meer te betalen als er veel gezondheidstesten zijn gedaan bijvoorbeeld, of als het een pup is uit een combinatie waarvan ik per se een pup wil ;-) Zolang het enigszins redelijk blijft, dus niet het driedubbele van de gemiddelde prijs die je voor een hond van dat ras betaalt.
En de rassen die ik leuk vind kosten in aanschaf geen duizenden euro's, dus dat scheelt.
shinobi
Zeer actief

gonnie schreef:Die prijzen zijn nog niks.

Ik zag op een site van dat gedrocht wat Dosa heet dat ze 5000 tot 10.000 dollar kosten.
Is een erg zeldzaam ras dus dan is de prijs ook erg hoog.
Ik zou er geen willen laat staan voor zoveel geld 1 importeren dan importeer ik liever voor dat geld een Tosa.
Zelfde verhaal met een Pitbull bully die worden voor hoge prijzen in NL verkocht en voor veel minder heb je een gewone Pitbull waar je veel meer aan hebt.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Bij de Smaus is het kostprijs en de Maltees en andere fokkers verdienen er niets aan. :engel:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

De HH kost 650 waarbij er bij de langhaar geen verplichte onderzoeken zijn. Valt mijn oog nou op een combinatie waarbij de reu en teef sporten, showen en gezondheidsonderzoeken gedaan worden, ben ik absoluut bereid er meer voor te betalen. Nou is de HH geen modehond dus daar zal het niet aan liggen
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

RR is altijd duur geweest, maar ik vind de prijzen nu echt te achterlijk voor woorden worden.
In het nest van Luna (2008) kostten de correcte pups 1100, bij Xavi in 2010 werd dat al 1300 en inmiddels is dat 1500 euro.
En dat is nog in het 'goedkope Nederland'.
Doordat Xavi dekt weet ik redelijk wat van de prijzen in andere landen en daar zakt je echt de broek van af.
Ik vind het doodzonde en heel erg onnodig.
Een RR heeft een actieve baas nodig, geen rijke baas. En zoals hierboven ook gezegd, RR hebben meestal redelijk grote nesten, dus wat mij betreft kan het best een beetje minder.

Wat wel weer leuk is, is dat de hoge prijzen zorgen dat ridgeloze pups of pups met een 'foutje' populairder worden (die zijn vaak goedkoper). In het vorige nest van Xavi in Schotland hadden we 3 pups zonder ridge en die hadden bijna als eerste hun huisjes.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ik heb voor mijzelf een max bedrag dat ik wil uitgeven voor een hond, meer dan € 1.000,- ga ik niet uitgeven voor een hond. Dus rassen die duurder zijn, vallen gewoon af.

Van een fokker verwacht ik dat hij een gezonde combinatie uitzoekt om mee te fokken en dat hij de pups een goede start meegeeft. Een fokker die de pups toewijst zonder dat je daar zelf inbreng in hebt, vallen bij mij ook af. Net als fokkers die zich met alles willen bemoeien nadat de pup is opgehaald. Ik wil de fokker op de hoogte houden hoe het gaat met de hond, maar dat is het ook wel.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

bouvierpoedel schreef:
Bij de Smaus is het kostprijs en de Maltees en andere fokkers verdienen er niets aan. :engel:
Bij de Smous is het geen kostprijs.
Die prijs is verplicht via de RV, er mag absoluut niet meer gevraagd worden omdat ze bang zijn dat er dan broodfok mee aan de haal gaat.
Dat gebeurt nu niet en dat is volgens de RV omdat zij de prijs laag houden.
Maar Smousjes hebben over het algemeen kleine nesten en ik gok dat ze er regelmatig op toeleggen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Sita
Zeer actief

Nanna schreef:
Marjoleine schreef: Maar Smousjes hebben over het algemeen kleine nesten en ik gok dat ze er regelmatig op toeleggen.
Ik denk dat het best meevalt. Ik ga er tenminste van uit dat er geen krijsende dekprijzen gevraagd worden.
Bij sommige rassen is de dekprijs de prijs van een pup :piew:
Dekgeld bij de Smous is 45 euro. Dat zijn de kosten dus niet bij een Smous. Verder weet ik de eisen niet, maar met 300 euro per pup moet je toch een heel eind kunnen komen om het kostendekkend te hebben.

Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Sita schreef:
Nanna schreef:
Marjoleine schreef: Maar Smousjes hebben over het algemeen kleine nesten en ik gok dat ze er regelmatig op toeleggen.
Ik denk dat het best meevalt. Ik ga er tenminste van uit dat er geen krijsende dekprijzen gevraagd worden.
Dekgeld bij de Smous is 45 euro. Dat zijn de kosten dus niet bij een Smous. Verder weet ik de eisen niet, maar met 300 euro per pup moet je toch een heel eind kunnen komen om het kostendekkend te hebben.
Aangezien ze maar een nest mogen (moeten), moet je alle eisen laten meetellen.
Die ken ik niet precies maar ik mag toch aannemen dat als je zoveel moeite doet een ras terug te fokken, er ook gezondheidsonderzoeken zijn?

Ik ben zeker 100 euro per pup kwijt aan voer, enten en ontwormen en andere zaken, plus de papierwinkel (dat is nog eens 100, ruim). Dat zullen ze daar ook kwijt zijn neem ik aan, plus de onderzoeken, en dan moet je geen keizersnede hebben.

Overigens weet ik niet beter dan dat de dekprijs de prijs van een pup is? Ik vind dat heel normaal eigenlijk: dekgeld of nestkeuze. Dan zou het een beetje gek zijn als de pup 6 x zoveel kostte als de dekking zelf toch?

Afbeelding

smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

shinobi schreef:

Ik zou er geen willen laat staan voor zoveel geld 1 importeren dan importeer ik liever voor dat geld een Tosa.
Zelfde verhaal met een Pitbull bully die worden voor hoge prijzen in NL verkocht en voor veel minder heb je een gewone Pitbull waar je veel meer aan hebt.
Oh, ook dat verschilt aardig met die gedrochtjes hoor. En wat versta jij onder "veel minder" en "een gewone Pitbull"?
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Deze discussie is al vaker hier gevoerd. En dan worden gelijk alle kosten van shows, trainingen, (al dan niet verplichte) testen, dekgeld, reis- en verblijfkosten, extra voer voor de zwangere teef en pups, warmtelampen, werpkisten, koffie-en-een-koekje voor de pup-geïnteresseerden erbij gesleept.
Om vervolgens tot de conclusie te komen dat er nog geld op toe wordt gelegd door de fokker, :mrgreen:

In mijn ogen is dat voor heel veel rassen niet waar. Vooral niet als het gaat om rassen die voor 1250-1500 per pup gaan én ook nog eens nesten van 8-12 pups heel normaal zijn. Neem drie fokteven en je kunt elk jaar riant op vakantie gaan. Of je huis afbetalen. Ook na aftrek van alle kosten.
Niet erg, hoor. Voor mijn part verdien je dik aan je hobby. Of dat nou punniken, motoren in elkaar knutselen, meubels timmeren of honden fokken is. Mits je maar goed voor je hond en pups zorgt.

Het is met honden hetzelfde als met alle andere luxe zaken: 't is maar net wat de gek ervoor geeft. Persoonlijk vind ik het dwaas om meer dan 1000 euro uit te geven aan een pup. Maar dat vind ik ook van het neertellen van een halve ton voor een auto.
Moet je helemaal zelf weten, al kan je wel verwachten dat het dan wel een gezónde pup is, voor dat geld.

Ik doe er in ieder geval niet aan mee. Maar het scheelt al dat ik pups hartstikke schattig vind... bij een ander. Dus ik kan altijd voor een prikkie het tweedehandsje van een ander overnemen. :F:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

lieke schreef:Deze discussie is al vaker hier gevoerd. En dan worden gelijk alle kosten van shows, trainingen, (al dan niet verplichte) testen, dekgeld, reis- en verblijfkosten, extra voer voor de zwangere teef en pups, warmtelampen, werpkisten, koffie-en-een-koekje voor de pup-geïnteresseerden erbij gesleept.
Nou, dat is ook onzin natuurlijk, tenzij je een ras hebt waarbij je een verplichting hebt tot het fokken van een nest, als de RV besluit dat jouw teef voldoet.
Dan heb je dus wel alle kosten te dragen, maar dat is dan voor één nest.
Dat is dan wel iets anders dan wanneer je regelmatig een nestje fokt. In dat laatste geval moet je niet zeuren gewoon.
Soms zit het mee en soms zit het tegen, net het echte leven ;)

Afbeelding

Sita
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Sita schreef:
Nanna schreef:
Aangezien ze maar een nest mogen (moeten), moet je alle eisen laten meetellen.
Die ken ik niet precies maar ik mag toch aannemen dat als je zoveel moeite doet een ras terug te fokken, er ook gezondheidsonderzoeken zijn?

Ik ben zeker 100 euro per pup kwijt aan voer, enten en ontwormen en andere zaken, plus de papierwinkel (dat is nog eens 100, ruim). Dat zullen ze daar ook kwijt zijn neem ik aan, plus de onderzoeken, en dan moet je geen keizersnede hebben.

Overigens weet ik niet beter dan dat de dekprijs de prijs van een pup is? Ik vind dat heel normaal eigenlijk: dekgeld of nestkeuze. Dan zou het een beetje gek zijn als de pup 6 x zoveel kostte als de dekking zelf toch?
Dekgeld prijs is gewoon te vinden op de site van de smousvereniging. Er zijn ook geen verplichte gezondheidsonderzoeken die gedaan moeten worden. Deelname aan een RITS dag is wel verplicht en daar wordt gekeken in combinatie met de beschikbare gegevens of de hond geschikt is om mee te fokken. Heb mij in de Smous verdiept, omdat ik het onwijs leuke hondjes vind, maar te wisselvallig in werklust, vandaar dat ze zijn afgevallen en vind ze ook wel wat te klein. Maar voor ooit later als we geen sporten meer willen doen, blijf ik ze zeker onthouden en volgen.

Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Sita schreef:Dekgeld prijs is gewoon te vinden op de site van de smousvereniging. Er zijn ook geen verplichte gezondheidsonderzoeken die gedaan moeten worden. Deelname aan een RITS dag is wel verplicht en daar wordt gekeken in combinatie met de beschikbare gegevens of de hond geschikt is om mee te fokken. Heb mij in de Smous verdiept, omdat ik het onwijs leuke hondjes vind, maar te wisselvallig in werklust, vandaar dat ze zijn afgevallen en vind ze ook wel wat te klein. Maar voor ooit later als we geen sporten meer willen doen, blijf ik ze zeker onthouden en volgen.
Ik kan het niet vinden anders.
Maar goed, ik vind ook niets over de gezondheid. Zelfs niet dat die in orde is.
Het zal aan mij liggen maar dat vind ik toch een rare zaak. Een ras terugfokken, enorm veel heibel schoppen over van alles en niks zeggen over gezondheid.
Bijzonder.

Afbeelding

shinobi
Zeer actief

smoekie schreef:
shinobi schreef:

Oh, ook dat verschilt aardig met die gedrochtjes hoor. En wat versta jij onder "veel minder" en "een gewone Pitbull"?
Hoe bedoel je verschilt aardig?
Ik heb Bullies te koop zien staan voor 3500 Euro, ze worden nu ook voor goedkoper gekocht maar dan nog koop ik liever een gewone Pibull.
Onder een gewone Pitbul versta ik bv deze
Afbeelding
Dus geen Bully
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Sita schreef:Dekgeld prijs is gewoon te vinden op de site van de smousvereniging. Er zijn ook geen verplichte gezondheidsonderzoeken die gedaan moeten worden. Deelname aan een RITS dag is wel verplicht en daar wordt gekeken in combinatie met de beschikbare gegevens of de hond geschikt is om mee te fokken. Heb mij in de Smous verdiept, omdat ik het onwijs leuke hondjes vind, maar te wisselvallig in werklust, vandaar dat ze zijn afgevallen en vind ze ook wel wat te klein. Maar voor ooit later als we geen sporten meer willen doen, blijf ik ze zeker onthouden en volgen.
Het zal aan mij liggen maar dat vind ik toch een rare zaak. Een ras terugfokken, enorm veel heibel schoppen over van alles en niks zeggen over gezondheid.
Bijzonder.
Dat ben ik met je eens. De informatie staat er niet of ergens waar je het niet goed kunt vinden. Informatie heb ik ook gekregen van mensen met een smousje. Meer openheid zou zeker geen kwaad kunnen.

Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Marjoleine schreef:
Bijzonder.

Ik vind dat (geen gezondheidsonderzoeken) ook apart. Een vriendin had een smous (teef) met nestgenoot en later zelf een auto immuun ziekte maar werd toch geacht in te zetten. Eerst was het nog niet bekend vt ziek zijn zelf, enkel vd nestgenoot en toen had ze een lijst van 3 mogelijke dekreuen gekregen. Dat ze eerst de reuen wilde bekijken werd belachelijk gevonden. Maar 1 had over- of onderbeet, 1 ook iets wat leek op auto immuun en 1 een rot karakter. Haar teef os dus zonder overleg gecastreerd ;)
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:Ik vind dat (geen gezondheidsonderzoeken) ook apart. Een vriendin had een smous (teef) met nestgenoot en later zelf een auto immuun ziekte maar werd toch geacht in te zetten. Eerst was het nog niet bekend vt ziek zijn zelf, enkel vd nestgenoot en toen had ze een lijst van 3 mogelijke dekreuen gekregen. Dat ze eerst de reuen wilde bekijken werd belachelijk gevonden. Maar 1 had over- of onderbeet, 1 ook iets wat leek op auto immuun en 1 een rot karakter. Haar teef os dus zonder overleg gecastreerd ;)
Fijn geregeld.
Gaf dat geen gedoe met de club?

Ik heb dus, zoals duidelijk denk ik, wat problemen met hoe het daar gaat, maar dat laat onverlet dat je echt niet zomaar quitte gaat spelen met deze prijzen.
Als je er vier hebt en een ks heb je al kosten en het is ook wel minder dan dat.

Afbeelding

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Dat was van voor ik haar kende. Er is nu in elk geval geen smous meer dus denk dat er wel wat problemen door waren/zijn geweest
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

crutz schreef:
Marjoleine schreef:
Bijzonder.

Ik vind dat (geen gezondheidsonderzoeken) ook apart. Een vriendin had een smous (teef) met nestgenoot en later zelf een auto immuun ziekte maar werd toch geacht in te zetten. Eerst was het nog niet bekend vt ziek zijn zelf, enkel vd nestgenoot en toen had ze een lijst van 3 mogelijke dekreuen gekregen. Dat ze eerst de reuen wilde bekijken werd belachelijk gevonden. Maar 1 had over- of onderbeet, 1 ook iets wat leek op auto immuun en 1 een rot karakter. Haar teef os dus zonder overleg gecastreerd ;)
Vind ik ook raar. Net zoals je op de eerste dag van de loopsheid daar melding van moet doen en dan pas 3 reuen krijgt toegewezen. Ik dacht altijd dat het gebruikelijk was om ruim voor de loopsheid al eens kennis te maken en te kijken of het je aanstaat. Maar nee, doen ze niet aan. Ze gaan daar bij de smouzen rv helemaal van uit dat de eigenaren domme gansjes zijn die toch niks snappen van het terugfok programma en daarom hoef je ze ook niks uit te leggen. Ze moeten gewoon doen wat de fokcommisie beslist enniet zeuren. Zou best een smousje willen hebben maar niet op die manier.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”