Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Steeds weer in telgang
Moderator: moderatorteam
- Judith
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
- Aantal honden: 2
Steeds weer in telgang
Ik heb samen met Dux iedere woensdag ringtraining. Hierbij moeten we dus regelmatig rondjes "rennen" zodat Dux in draf gaat. Maar Dux gaat de helft van de keren in telgang, hij is hier amper uit te krijgen. Ik heb van alles al geprobeerd, stoppen, harder gaan een rukje, langzamer enz.
Buiten als we de honden uitlaten lopen zowel Dana als Dux veelvuldig in telgang.
Hoe kan ik nu het beste er voor zorgen dat Dux dus tijdens ringtraining niet steeds in telgang gaat.
De ringtraining is op een vrij klein veldje waar ik niet zo veel meter kan maken.
Dux is nu 7 maanden oud, want het advies van de instructrice is om uiteindelijk (nu dus nog niet) te gaan fietsen omdat hij dan veel in draf moet.
Buiten als we de honden uitlaten lopen zowel Dana als Dux veelvuldig in telgang.
Hoe kan ik nu het beste er voor zorgen dat Dux dus tijdens ringtraining niet steeds in telgang gaat.
De ringtraining is op een vrij klein veldje waar ik niet zo veel meter kan maken.
Dux is nu 7 maanden oud, want het advies van de instructrice is om uiteindelijk (nu dus nog niet) te gaan fietsen omdat hij dan veel in draf moet.

- Judith
- Zeer actief
Re: Steeds weer in telgang
Tara schreef:Heb je een standfoto van Dux? Want ik denk namelijk zomaar dat zijn lijf gewoon lekkerder zit als hij in telgang loopt.

Deze is vorige week gemaakt

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Ita wil op een show (een keer per jaar, de clubmatch
) ook nogal eens in telgang lopen.
Ik heb dat geleerd te voorkomen door haar even een "turn" te laten maken en dan meteen te starten met lopen van het rondje in de ring.
Men zegt dat de hond daar een beetje "los" van komt en beter kan lopen.
Bij Ita werkt het.
("turn" is een rondje om zichzelf heen aan mijn linkerkant)
Deskundige opmerkingen over de bouw van Dux laat ik aan Tara e.a. over
Ik vind het gewoon een mooie foto van een mooi in stand staande Dalmaat
Ik heb dat geleerd te voorkomen door haar even een "turn" te laten maken en dan meteen te starten met lopen van het rondje in de ring.
Men zegt dat de hond daar een beetje "los" van komt en beter kan lopen.
Bij Ita werkt het.
("turn" is een rondje om zichzelf heen aan mijn linkerkant)
Deskundige opmerkingen over de bouw van Dux laat ik aan Tara e.a. over
Ik vind het gewoon een mooie foto van een mooi in stand staande Dalmaat
-
Dinos
Ik denk dat daar wel een kern in zit , ik moet het b.v echt het leuk maken voor hij tempo opschakeldInge O schreef:volgens mij zit er bij in telgang gaan - los van de bouw - ook een factor verveling bij. als een hond wat lui is of iets saai vindt heeft hij veel eerder de neiging om in telgang te gaan.
ik zou inderdaad eens proberen om plots om te draaien en meteen aan een snel tempo verder te lopen.
- Asterix
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver
Wat een mooie hond
Onze laatste DD liep ook in telgang toen hij een ineens een groeistoot onderging
Over balkjes draven kan helpen. (tip van de fokker)
Onze laatste DD liep ook in telgang toen hij een ineens een groeistoot onderging
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Geen tips, maar wil wel even zeggen dat ik Dux een prachtige hond vind! 
-
Laura84
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Contacteer:
cavalettie lopen mss?
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

-
Pino01
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
Even een rukje opzij. Doordat de hond dan uit balans is is de telgang ook weg want die wordt door honden vaak gebruikt uit gemakzucht of verveling.
- cornelia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Ik heb totaal geen verstand van gangen etc. maar ik vind je hond heel erg mooi.
Mijn ervaring met een Dalma. gaat zeker 40 jaar terug en dat was de hond van een vriendinnetje luisterend naar de naam KING.
Een loei van een beest, veel vierkanter en dus minder elegant dan die van jou.
Piste altijd tegen onze benen als we niet goed uitkeken.
Mijn ervaring met een Dalma. gaat zeker 40 jaar terug en dat was de hond van een vriendinnetje luisterend naar de naam KING.
Een loei van een beest, veel vierkanter en dus minder elegant dan die van jou.
Piste altijd tegen onze benen als we niet goed uitkeken.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Die hond kan prima in draf, ook met zijn bouw. Het ligt aan het tempo en hij zal het wel saai vinden. Jammer, dat hoeft niet.
Oefen gewoon maar eens buiten, waar je de ruimte hebt.
Het is jammer dat je niet in de buurt woont, maar je bent welkom een lesje bij mij mee te draaien. ik heb hem er zo uit, zeker weten.
Ik geef les in Almere.
Het is jammer dat je niet in de buurt woont, maar je bent welkom een lesje bij mij mee te draaien. ik heb hem er zo uit, zeker weten.
Ik geef les in Almere.
- Judith
- Zeer actief
Ik heb vandaag een wandeling met Suzanne (Longfields) gedaan in het duin en op het strand, het overgrote deel loopt hij in telgangMarjoleine schreef:Die hond kan prima in draf, ook met zijn bouw. Het ligt aan het tempo en hij zal het wel saai vinden. Jammer, dat hoeft niet.
Ik geef les in Almere.

-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
Judith schreef:Ik heb vandaag een wandeling met Suzanne (Longfields) gedaan in het duin en op het strand, het overgrote deel loopt hij in telgangMarjoleine schreef:Die hond kan prima in draf, ook met zijn bouw. Het ligt aan het tempo en hij zal het wel saai vinden. Jammer, dat hoeft niet.
Ik geef les in Almere.
als je hem aan de lijn houdt en hard rent met hem, gaat ie dan ook niet in draf?
-
Brigitte
- Zeer actief
Ik heb een hond op mijn werk die loopt altijd in telgang, die kan volgens mij ook echt niet normaal lopen haar hele houding is er ook naar, ook als ze heel rustig loopt loopt ze in telgang. En Whisper doet het ook heel veel maar die komt er ook wel weer makkelijk uit.
- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Contacteer:
Ik kreeg laatst bij ons op de clubmatch de tip om de hond vanuit zit te laten starten met lopen. Ze zei dat vrijwel alle honden vanuit die positie in draf gaan. Ik bracht niet mijn eigen hond uit dus heb het verder niet meer kunnen testen maar wie weet helpt het jullie.

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Bij de gemiddelde korte hond helpt dat niet 
Op zich een goede tip, hoor.
Judith, het wordt al snel een gewoonte. En dan wordt het steeds lastiger het af te leren.Maar ik weet zeker dat ik hem eruit kan halen. Ik heb een grote trukendoos, dankzij de zeer kort gebouwde wetters.
Ik kon zelfs Rinne Roos eruit halen en dat lukte zeer ervaren handlers niet
Dit soort honden laat ik starten met een aangeleerd sprongetje. Alleen is dat lastig uit te leggen zo via Internet.
Op zich een goede tip, hoor.
Judith, het wordt al snel een gewoonte. En dan wordt het steeds lastiger het af te leren.Maar ik weet zeker dat ik hem eruit kan halen. Ik heb een grote trukendoos, dankzij de zeer kort gebouwde wetters.
Ik kon zelfs Rinne Roos eruit halen en dat lukte zeer ervaren handlers niet
Dit soort honden laat ik starten met een aangeleerd sprongetje. Alleen is dat lastig uit te leggen zo via Internet.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aan de andere kant kun je een hond toch maar beter showen gewoon zoals hij is en dus hem laten lopen zoals hij in op het strand ook loopt? Of gaat de show niet over honden laten zien zoals ze zijn?

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Draf is een gang waarbij het lichaam recht is, de voeten gelijktijdig overdwars bewegen. Gelijkmatig en recht lopen verteld veel over de hond. In galop kan een onregelmatigheid makkelijk verdoezelt worden. Bij een telgang kan door buiging van het lichaam een eventuele oneffenheid in de gang ook gemaskeerd worden. Draf liegt niet zeg maar. Vandaar dat je bij kreupelheid een paard of hond ook altijd in draf moet laten beoordelen...

-
hendrik
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): leonberger
- Aantal honden: 3
Mijn ervaring met luka onze leo is ook dat ze steeds/graag in telgang loopt vanwege haar lichaam bouw,
Als we wandelen en ze loopt los loopt ze heel vaak in telgang.
Luka is een forse teef en groot en lang.
Toen ik nog met haar naar show en ik liep in de ring moest ik altijd zeer snel starten/lopen de eerste paar meters
daarna kon ik iets langzamer lopen.Als ik dat niet zo deed startte ze altijd in de telgang.
Misschien als je hond wat verder groeit en alles wat meer in verhouding is komt het wel goed.
Als we wandelen en ze loopt los loopt ze heel vaak in telgang.
Luka is een forse teef en groot en lang.
Toen ik nog met haar naar show en ik liep in de ring moest ik altijd zeer snel starten/lopen de eerste paar meters
daarna kon ik iets langzamer lopen.Als ik dat niet zo deed startte ze altijd in de telgang.
Misschien als je hond wat verder groeit en alles wat meer in verhouding is komt het wel goed.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Showen gaat juist over ze laten zien zoals ze zijn.Paisley schreef:Aan de andere kant kun je een hond toch maar beter showen gewoon zoals hij is en dus hem laten lopen zoals hij in op het strand ook loopt? Of gaat de show niet over honden laten zien zoals ze zijn?
Daarom moeten ze dus draven. Omdat je dan alles ziet.