Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hebben jullie deze fase ook meegemaakt?
Moderator: moderatorteam
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Hebben jullie deze fase ook meegemaakt?
Oké, onze pup is nog heel jong en je hebt van die fasen waar je door moet.
Maar ik krijg helaas meer en meer het gevoel: is het wel voor ons?
In het begin ging het fantastisch (en eigenlijk gaat het nog steeds goed), maar sommige oefeningen blijven we moeilijk vinden terwijl het bij anderen makkelijker lijkt te gaan. Ik stel me dan ook de vraag: vraag ik nu teveel van ons ventje? Voor mij hoeft hij al die oefeningen nog niet zo heel goed te kunnen, ik vind het prima als hij eens een steek laat vallen het is tenslotte nog een piepjonge hond en daar zit nu eenmaal wel wat in. Maar dan loop je 'achter' in de lessen want die en die doen het wel. En dan moet er wel een verklaring voor te vinden zijn...
Pff, ik weet het niet zo goed meer. Ik wil alleen maar genieten van en vooral met mijn hond en dat lukt altijd prima, totdat we op les gaan en het niet zo fantastisch loopt als anders. Dan geraak ik gefrustreerd omdat ik me aangevallen voel (wat vast niet zo bedoeld is), maar dan is het niet leuk meer.
Maar ik krijg helaas meer en meer het gevoel: is het wel voor ons?
In het begin ging het fantastisch (en eigenlijk gaat het nog steeds goed), maar sommige oefeningen blijven we moeilijk vinden terwijl het bij anderen makkelijker lijkt te gaan. Ik stel me dan ook de vraag: vraag ik nu teveel van ons ventje? Voor mij hoeft hij al die oefeningen nog niet zo heel goed te kunnen, ik vind het prima als hij eens een steek laat vallen het is tenslotte nog een piepjonge hond en daar zit nu eenmaal wel wat in. Maar dan loop je 'achter' in de lessen want die en die doen het wel. En dan moet er wel een verklaring voor te vinden zijn...
Pff, ik weet het niet zo goed meer. Ik wil alleen maar genieten van en vooral met mijn hond en dat lukt altijd prima, totdat we op les gaan en het niet zo fantastisch loopt als anders. Dan geraak ik gefrustreerd omdat ik me aangevallen voel (wat vast niet zo bedoeld is), maar dan is het niet leuk meer.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
Re: Hebben jullie deze fase ook meegemaakt?
oh ja hoor, heel herkenbaar en voor mij is het een reden geweest om nooit meer naar een puppencursus te gaan.
ik heb hem wel afgemaakt tot en met het heuse examen toe, waar we tot grote verbazing van onszelf en de anderen nog voor slaagden ook, maar dat was niet dankzij het leuke gedoe op die cursus.
er zat naar mijn idee veel te veel dwang achter en er moest veel te veel.
ik deed daar gewoon niet aan mee, wat me -uiteraard- geen bonuspunten opleverde bij de trainster
dat ik niet weggegaan ben kwam omdat ik het nodig vond dat mijn jonge herplaatser, die op dat moment bij mij enige hond was, wel wat hond-hond contacten opdeed en er maar heel weinig honden waren waar ik toen woonde.
de vervolgcursus heb ik niet meer gedaan en ondanks (of misschien wel dankzij) dat is mijn toenmalige hond uitgegroeid tot een super sociale, zekere reu die zijn latere roedel op een prettige, faire manier prima onder de duim had.
ik heb hem wel afgemaakt tot en met het heuse examen toe, waar we tot grote verbazing van onszelf en de anderen nog voor slaagden ook, maar dat was niet dankzij het leuke gedoe op die cursus.
er zat naar mijn idee veel te veel dwang achter en er moest veel te veel.
ik deed daar gewoon niet aan mee, wat me -uiteraard- geen bonuspunten opleverde bij de trainster

dat ik niet weggegaan ben kwam omdat ik het nodig vond dat mijn jonge herplaatser, die op dat moment bij mij enige hond was, wel wat hond-hond contacten opdeed en er maar heel weinig honden waren waar ik toen woonde.
de vervolgcursus heb ik niet meer gedaan en ondanks (of misschien wel dankzij) dat is mijn toenmalige hond uitgegroeid tot een super sociale, zekere reu die zijn latere roedel op een prettige, faire manier prima onder de duim had.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
- Actief
Maar dit is al specifieke jachttraining, dus de pup moet al worden vooruitgestuurd, links en rechts (zijn we pas met begonnen nu), steadyness, apporteren (gaat prima), blijven en dan de gewone appelletjes.
Voornamelijk het sturen en de steadyness zijn moeilijk, al boeken we met steadyness echt geweldige vooruitgang. Hij wil gewoon zo graag en ik vind het zo geweldig om het hem te zien doen, nu ben ik bang dat als ik hem daar teveel bij moet corrigeren dat hij het niet leuk meer gaat vinden.
Voornamelijk het sturen en de steadyness zijn moeilijk, al boeken we met steadyness echt geweldige vooruitgang. Hij wil gewoon zo graag en ik vind het zo geweldig om het hem te zien doen, nu ben ik bang dat als ik hem daar teveel bij moet corrigeren dat hij het niet leuk meer gaat vinden.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
oh dan heb ik het verkeerd begrepen, al blijf ik erbij dat (teveel) druk voor geen enkele pup goed is, wat ie ook aan het leren is.
gelukkig zijn er genoeg jachtmensen hier die je beter kunnen adviseren dan ik en hou ik het gewoon bij geinteresseerd meelezen
gelukkig zijn er genoeg jachtmensen hier die je beter kunnen adviseren dan ik en hou ik het gewoon bij geinteresseerd meelezen

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
ik denk dat we dat allemaal wel kennen. Ik heb geleerd dat je echt niet moet kijken naar wat anderen kunnen. Nou en, gewoon vergeten. Kijk naar je eigen hond. Zolang je plezier hebt, voortgang boekt, is het toch prima in orde? En als het even niet gaat doe je een stapje terug, of je laast een kleine pauze in. Het enige dat ik in de gaten hou is: Snapt/Kan/Durft ze het niet, of Wil ze het niet? Die eerste drie dingen, daar moet je niet op willen corrigeren in mijn ogen.
Toevallig trainde ik een tijdje geleden met iemand wiens jonge hond al verder was dan Pom, die een dik jaar ouder is. Nou, dan is dat maar zo hoor, daar lig ik echt niet wakker van
Ik heb me voorgenomen over een jaar op te gaan voor een clubdiploma B, en pom is dan bijna 3. Sommigen vinden dat laat, ik vind het tijd zat 
Toevallig trainde ik een tijdje geleden met iemand wiens jonge hond al verder was dan Pom, die een dik jaar ouder is. Nou, dan is dat maar zo hoor, daar lig ik echt niet wakker van

Wat je vertelt herken ik ook. Het is voor mij al heel lang geleden. Ik heb alleen mijn eerste hond als pup gekregen de volgende zijn herplaatsers. Mijn hond (weimaraner) deed het in mijn ogen heel goed op de puppycursus. Maar als ze eens een keer iets niet wilde ging ze op haar rug liggen kroelen. Ik vond dat zo schattig. Maar dat mocht niet want dan nam ze een loopje met je volgens instructrice. En als de andere baas kwam kijken rook ze hem van verre en ging dan een soort van joelen. Vond ik ook weer schattig. Maar nee mocht niet. Het was mijn eerste pup en ik was te onzeker om er tegenin te gaan. Achteraf jammer, want nu zou ik dat absoluut wel doen.
Waar ik dus mee zeggen wil, geniet alsjeblieft van je pupje. En doe wat goed voelt voor jou en je hondje. Het hoeft echt allemaal niet zo serieus. Het moet vooral leuk zijn vind ik zo'n puppy cursus.
Waar ik dus mee zeggen wil, geniet alsjeblieft van je pupje. En doe wat goed voelt voor jou en je hondje. Het hoeft echt allemaal niet zo serieus. Het moet vooral leuk zijn vind ik zo'n puppy cursus.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
toen pom 9 maanden was moest ik op de jachttraining met slipketting komen. Omdat Pom zich niets van mij aantrok, zogezegd. Ik heb dat geweigerd en ben weggegaan. Ik heb helemaal geen zin om met lelijk doen mijn zin te krijgen. Ja, ze was erg afgeleid en met de omgeving bezig, maar als ik haar daarvoor had moeten corrigeren, denk ik dat ik toch iets kapot gemaakt zou hebben. Ze is razend enthousiast en dat is weleens moeilijk, maar ik vind het niet eerlijk om daarvoor te corrigeren. Dat herken ik dus wel in je verhaal. Hoe oud is je pup?
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Hoe oud is je hondje?Shanelle schreef:Maar dit is al specifieke jachttraining, dus de pup moet al worden vooruitgestuurd, links en rechts (zijn we pas met begonnen nu), steadyness, apporteren (gaat prima), blijven en dan de gewone appelletjes.
Steadyness kan je thuis of tijdens het wandelen ook spelenderwijs oefenen, zo hou je het leuk en het is best belangrijk. Tijdens het wandelen naast je laten zitten en blijven, je loopt een paar stappen weg en roept daarna, met een balletje voor je voeten, dus niet echt voetballen maar hele kleine stukjes vooruit schoppen terwijl de hond volgt, doet hij dit netjes kan je belonen met de bal, geef hem een flinke schop en zeg toe maar!
Zo zijn er verschillende dingen te verzinnen om het leuk te houden zonder er druk op te leggen, kk maak als ze jong zijn overal een spelletje van en doe het rustig aan, teveel druk leggen is nooit goed

Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Zolang jullie er beiden lol in hebben, zou ik me niet te druk maken.
Net als op school werkt de ene sneller en makkelijker dan de ander.
Een goede trainer zal er opletten dat elke hond op zijn niveau kan trainen.
Ga er niet teveel druk op leggen, het moet leuk blijven.
Ben ook wel benieuwd naar de leeftijd, pup en al links/recht sturen... wauwww
Net als op school werkt de ene sneller en makkelijker dan de ander.
Een goede trainer zal er opletten dat elke hond op zijn niveau kan trainen.
Ga er niet teveel druk op leggen, het moet leuk blijven.
Ben ook wel benieuwd naar de leeftijd, pup en al links/recht sturen... wauwww
-
- Actief
Ik vind het vooral jammer dat er dan echt naar een oorzaak gezocht wordt, alsof het niet kan dat hij er gewoon nog niet aan toe is...
Oké, de mijne durft wel eens te piepen of in te springen (wat absoluut not done is, dat weet ik intussen wel en dat komt nog wel), maar het is een PUP en ik vind het persoonlijk dan weer abnormaal dat een pup die even oud is er helemaal stil blijft zitten en wat zit rond te kijken, bijna ongeïnteresseerd. Dezelfde pup blijft heel lang vanop een flinke afstand al alleen zitten en liggen terwijl de mijne niet graag ligt en liever bij mij is. Nou, oké dan. Voorlopig dan... Moet ik mijn babyhond dan afwijzen als hij naar mij toe komt?
Ik wil absoluut mijn trainster en trainingspartners niet afbreken, echt niet want het zijn geweldige mensen en honden. Maar naar MIJN gevoel gaat het voor ons te snel en is het teveel maar dat kan/durf ik niet goed naar haar over te brengen.
Oké, de mijne durft wel eens te piepen of in te springen (wat absoluut not done is, dat weet ik intussen wel en dat komt nog wel), maar het is een PUP en ik vind het persoonlijk dan weer abnormaal dat een pup die even oud is er helemaal stil blijft zitten en wat zit rond te kijken, bijna ongeïnteresseerd. Dezelfde pup blijft heel lang vanop een flinke afstand al alleen zitten en liggen terwijl de mijne niet graag ligt en liever bij mij is. Nou, oké dan. Voorlopig dan... Moet ik mijn babyhond dan afwijzen als hij naar mij toe komt?
Ik wil absoluut mijn trainster en trainingspartners niet afbreken, echt niet want het zijn geweldige mensen en honden. Maar naar MIJN gevoel gaat het voor ons te snel en is het teveel maar dat kan/durf ik niet goed naar haar over te brengen.
-
- Actief
Hij is 22 weken.
Links rechts zijn we wel nog maar net met begonnen hoor, nu 2x geoefend, hetzelfde met overhands doorsturen. En dat snapt hij (en ik) vooral ook nog niet haha! Hij vind het gewoon prachtig als hij mag gàààààn, maakt niet uit naar waar en of ik dan links, rechts, Ibiza of komkommer zeg.
Links rechts zijn we wel nog maar net met begonnen hoor, nu 2x geoefend, hetzelfde met overhands doorsturen. En dat snapt hij (en ik) vooral ook nog niet haha! Hij vind het gewoon prachtig als hij mag gàààààn, maakt niet uit naar waar en of ik dan links, rechts, Ibiza of komkommer zeg.

- pointer
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Dsk/pointer
Hound - Aantal honden: 2
Zo herkenbaar, Pablo is nu 2 jaar en we doen zo'n 1,5 jaar jachttraining. Hij vind het fantastisch, maar is nu niet bepaald het beste jongentje van de klas. Jongere honden doen het vaak beter dan hem. Ik heb me er maar bij neergelegd, door mijn frustratie gaat hij het zeker niet beter doen. Voornaamste doel is dat Pablo en ik het naar ons zin hebben, ik ben blij met de kleine succesjes. En stiekem hoop ik dat er langzaamaan meer rust in de hond komt.
Groetjes Iris
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Dat is idd nog heel erg jong. Geduld is de enige manier om er te gaan komen.
Ik zou zeker bespreekbaar maken dat je het te snel vind gaan.
Voor ons niet te beoordelen, maar te snel is nooit goed.
En ook al kan een andere pup dat wel, dat zegt niks over de jouwe. Iedereen moet op zijn eigen niveau (kunnen) trainen
Grappig wat je zegt met ibiza/komkommer etc.
Daar kan je het steadyness, leuk mee oefenen.
Rustig opbouwen, maar gaan trainen dat hij echt op het goede woord pas gaat.
Dus niet op 'appeltaart' maar wel bij apport.
Ik vind het wel heel leuk dat je zo jong al veel verschillende dingen doet, ik weet dat er tegenstanders van zijn, maar ik heb er zelf heel positieve ervaringen mee.
Ik zou zeker bespreekbaar maken dat je het te snel vind gaan.
Voor ons niet te beoordelen, maar te snel is nooit goed.
En ook al kan een andere pup dat wel, dat zegt niks over de jouwe. Iedereen moet op zijn eigen niveau (kunnen) trainen
Grappig wat je zegt met ibiza/komkommer etc.
Daar kan je het steadyness, leuk mee oefenen.
Rustig opbouwen, maar gaan trainen dat hij echt op het goede woord pas gaat.
Dus niet op 'appeltaart' maar wel bij apport.
Ik vind het wel heel leuk dat je zo jong al veel verschillende dingen doet, ik weet dat er tegenstanders van zijn, maar ik heb er zelf heel positieve ervaringen mee.
- Suske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): XMechelse Herder
- Contacteer:
Wat kan het je schelen, als jullie het samen maar leuk hebben.
Ken ook je training niet hoor, maar weet met Suske nog wel dat wij ook altijd de slechtste van de klas waren.
Enige wat we deden was samen spelen en heel af en toe wat oefeningen tussendoor.
En dan kom je op cursus met van die heel fanatieke mensen waarvan hun hond alle oefeningen perfect deed.
Maar ondertussen wel vragen hoe ze het sloopgedrag konden ombuigen
Kijk, en daar had Suske dan weer geen tijd voor want die was altijd met mij aan het spelen
Ken ook je training niet hoor, maar weet met Suske nog wel dat wij ook altijd de slechtste van de klas waren.
Enige wat we deden was samen spelen en heel af en toe wat oefeningen tussendoor.
En dan kom je op cursus met van die heel fanatieke mensen waarvan hun hond alle oefeningen perfect deed.
Maar ondertussen wel vragen hoe ze het sloopgedrag konden ombuigen

Kijk, en daar had Suske dan weer geen tijd voor want die was altijd met mij aan het spelen

-
- Actief
Ja echt? Want dat vroeg ik me dus ook al af, of het misschien gewoon al teveel is. Bijna elke week komt er iets nieuws bij en schuift iets anders weer even naar de achtergrond. Maar dan komt die oefening op een gegeven moment weer terug en denk ik oh chips, daar heb ik helemaal niet meer op geoefend en dan staan we daar weer...jome schreef:Ik vind het wel heel leuk dat je zo jong al veel verschillende dingen doet, ik weet dat er tegenstanders van zijn, maar ik heb er zelf heel positieve ervaringen mee.
Denk dat ik inderdaad maar eens naar een manier moet zoeken om het aan haar te vertellen zonder dat ik als een loser over kom. Thuis en in sociale contacten doet ons ventje het zo GEWELDIG (en dat vind ik dan nog het ALLER belangrijkste) dat ik het echt jammer vind om die 1x/week gefrustreerd op hem (en mezelf) te zijn omdat we er wat staan te sukkelen en de rest maar moet wachten tot wij zo ver zijn.
Het is overigens absoluut niet zo dat we in alles 'achter lopen' hoor, qua terug komen, waterwerk, apporteren, het ABC'tje etc doen we het net hartstikke goed. Maar helaas gaat daar altijd steadyness en sturen etc aan vooraf.

- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
22 weken is echt te jong om al aan dirigeren te beginnen,mje kan een hond ook overtrainen namelijk!
Laat de hond het spelletje eerst maar eens helemaal snappen en enorm leuk vinden
daarna kan je altijd dingen gaan toevoegen.
Steadyness, lijnen lopen en voetenwerk zijn het eerste jaar echt het belangrijkste, en juist daar word in vele trainingsgroepen heel weinig aandacht aan besteed, zo jammer is dat!
Laat de hond het spelletje eerst maar eens helemaal snappen en enorm leuk vinden

Steadyness, lijnen lopen en voetenwerk zijn het eerste jaar echt het belangrijkste, en juist daar word in vele trainingsgroepen heel weinig aandacht aan besteed, zo jammer is dat!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
22 weken, oei, dat is jong! Geniet wel van zijn puppentijd hoor!
Ik denk niet dat er iets achter ligt en ik zou het gewoon doen zoals jij vindt dat jullie plezier hebben. Het is al behoorlijk positief dat dat je uitgangspunt is!
Het is wel herkenbaar hoor. Ik train met mijn beagle behendigheid, samen met een ervaren border collie en een duitse herder. De eerste compleet gefocust op de sport en de tweede op de bal die als beloning komt. En dan mijn beagle die het echt allemaal wel leuk vindt, maar! hee! staat daar nou een tas met eten?
Ik voel me soms echt behoorlijk opgelaten dat hij even afgeleid is door een geur of eten. En dat doet hij echt maximaal twee keer per les, of zo.
Als je je zo opgelaten voelt, om wat voor reden ook, merkt je hond dat ook. En dan kun je er onbewust alleen maar meer druk op leggen of gefrustreerder reageren dan je wil. Doe waar jullie je allebei goed bij voelen
Edit: ik vind de spreuk uit mijn onderschrift ook zo gaaf. Misschien past 'ie ook wel bij jullie
Ik denk niet dat er iets achter ligt en ik zou het gewoon doen zoals jij vindt dat jullie plezier hebben. Het is al behoorlijk positief dat dat je uitgangspunt is!
Het is wel herkenbaar hoor. Ik train met mijn beagle behendigheid, samen met een ervaren border collie en een duitse herder. De eerste compleet gefocust op de sport en de tweede op de bal die als beloning komt. En dan mijn beagle die het echt allemaal wel leuk vindt, maar! hee! staat daar nou een tas met eten?

Als je je zo opgelaten voelt, om wat voor reden ook, merkt je hond dat ook. En dan kun je er onbewust alleen maar meer druk op leggen of gefrustreerder reageren dan je wil. Doe waar jullie je allebei goed bij voelen

Edit: ik vind de spreuk uit mijn onderschrift ook zo gaaf. Misschien past 'ie ook wel bij jullie

-
- Zeer actief
Hou het vooral leuk voor je hond, zeker als het geen broodwinning is.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Het moet allemaal nog wel speels kunnen lijkt me, anders gaat de lol er snel af.Shanelle schreef:Hij is 22 weken.
Mijn vraag is dus hoe je de oefeningen aangeleerd krijgt.
En als je er zelf niets van snapt

Wat voor de ene hond een prima manier is om iets aangeleerd te krijgen, moet voor een andere hond misschien net even anders om het kwartje te laten vallen.
Overigens.............. wat doe je zelf door de week aan dit soort oefeningetjes?
Als je hem links/rechts/over de kop stuurt, waar stuur je dan naar toe?
Naar een dummy?
En ................ vindt hij het leuk om die te apporteren?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel - Aantal honden: 4
- Contacteer:
Ik heb een pup van 20 weken en begin nu pas wat te trainen met haar. Ik wachte tot het platte eraf was. Kent wel kom en zit fluit, heeft al met dummys en wild rondgelopen, maar het nette trainen begint nu pas.
- cornelia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Ik denk dat iedereen die iets in training met zijn hond doet dit wel kent. Of het nu de jacht is of gehoorzaamheid, Agility of wat dan ook.
Gewoon lekker plezier hebben en je niet gek laten maken. Het is natuurlijk maar net hoeveel belang je hecht aan prestatie natuurlijk. Maar presteren gaat helaas vaak wel hand in hand met druk en/of dwang (en frustratie) en dat komt het presteren dan juist weer net niet ten goede etc. etc.
Gewoon rustig blijven en niet kijken naar anderen in de zin van "die doet het beter".
Gewoon lekker plezier hebben en je niet gek laten maken. Het is natuurlijk maar net hoeveel belang je hecht aan prestatie natuurlijk. Maar presteren gaat helaas vaak wel hand in hand met druk en/of dwang (en frustratie) en dat komt het presteren dan juist weer net niet ten goede etc. etc.
Gewoon rustig blijven en niet kijken naar anderen in de zin van "die doet het beter".