Er is geen rangorde tussen honden die niet met elkaar in de roedel leven, dus het enige wat je traint is een stukje appel op je hond in nabijheid van de andere hond.[/quote]Eline* schreef:Golden Stanley schreef:Kun je niet met die eigenaar afspreken om eens naar 'neutraal terrein' te gaan, aan de lange lijn gewoon op een paar meter afstand laten meelopen, allebei dezelfde speloefeningetjes laten doen en dan kijken in hoeverre ze nog naar elkaar focussen. Dit een paar keer doen en ze steeds meer met elkaar laten bemoeien. Zal echt wel een keer een rangordegevecht ontstaan, maar dan ben je er wel vanaf.
Het is een confronterende, maar wel effectieve oplossing.
Daarna pas op territoriumterrein trainen.
Dit soort trainingen heb ik wat gedaan met mijn redelijk verknipte Jimmy en heeft echt resultaat gehad.
Nou, dat ben ik niet met je eens. Op de trainingen van Stanley weet elke hond precies hoe de ander in elkaar steekt en zijn de rangen en standen onderling bepaald, doordat ze voor de trainingen vaak los met elkaar kennis maken. Is er dan toch nog een hond die probeert de meest dominante reu te overtreffen, wordt hij gelijk even op zijn nummer gezet. Dat is dan zo uitgevochten en geeft meer geluid dan dat er doorgebeten wordt. Dat is de wereld die hondentaal heet. Op het moment dat ze aangelijnd trainen, is het een ander verhaal. Dan ben jij zijn leider en dus hoger in rang en moet dus ook de meest dominante hond zich aan jouw gezag onderwerpen. Dat vindt hij niet prettig, want dan moet hij zich ook klein maken t.o.v. een andere aangelijnde lagere dominante hond. En dat is een hele moeilijke rol.