Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Aanrijding!
Moderator: moderatorteam
-
Dinos
Re: Aanrijding!
Het is zoals wolfsblut het omschrijft (verhuftering).
Losloopgebied Mierlo heide begint aan de A67 daar is geen vangrail en zit alleen slootje tussen.
Laat de honden daar nooit direct los er zal maar een tricker zijn ree,poes,konijn die uit angst de A67 opschiet, het leed is dan niet te overzien voor zowel automobilist als dieren.
Losloopgebied Mierlo heide begint aan de A67 daar is geen vangrail en zit alleen slootje tussen.
Laat de honden daar nooit direct los er zal maar een tricker zijn ree,poes,konijn die uit angst de A67 opschiet, het leed is dan niet te overzien voor zowel automobilist als dieren.
- Rebble
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
iones schreef:Het risico nemen dat je een dier aanrijdt, is en blijft een keuze in mijn ogen. En dat zegt iets over iemand.
Maar het is ook een keuze of je je dier aan laat rijden, of in ieder geval het risico verhoogt door hem los te laten lopen naast een 60km weg, zegt dat dan ook iets over jouw vriendin?
Bestuurder is een eikel door zo hard te blijven rijden, jouw vriendin had haar verantwoordelijkheid moeten nemen door haar hond aan te lijnen. Als 1 van beiden iets had gedaan was het niet gebeurt. Uiteraard begrijp ik dat jij en je vriendin boos zijn maar als je eerlijk bent is het ook mede haar eigen schuld.

- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Ja, absoluut.iones schreef:Het risico nemen dat je een dier aanrijdt, is en blijft een keuze in mijn ogen. En dat zegt iets over iemand.
Dat gaat trouwens ook op voor de beslissing om je hond los te laten lopen langs de weg. Dat is ook een keuze.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- iones
- Zeer actief
Nee, want dan was het niet gebeurd.Jeannettebo schreef:Het risico nemen dat je dier aangereden wordt, door het los te laten lopen langs een weg, zegt ook genoeg over het baasje.iones schreef:Het risico nemen dat je een dier aanrijdt, is en blijft een keuze in mijn ogen. En dat zegt iets over iemand.
Was je erbij trouwens?
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Waarom niet? Omdat jij de hond aangelijnd zou hebben?iones schreef:Nee, want dan was het niet gebeurd.Jeannettebo schreef:Het risico nemen dat je dier aangereden wordt, door het los te laten lopen langs een weg, zegt ook genoeg over het baasje.iones schreef:Het risico nemen dat je een dier aanrijdt, is en blijft een keuze in mijn ogen. En dat zegt iets over iemand.
Was je erbij trouwens?
And few will ever climb
- iones
- Zeer actief
Nee, ik was op de weg gaan staan en had de hond in de berm gedirigeerd. Dan had huftertje over mij heen moeten rijden en dat had hij niet gedurfd want hij weet dat hij er dán niet mee weg zou komen.Miranda schreef:Waarom niet? Omdat jij de hond aangelijnd zou hebben?iones schreef:Nee, want dan was het niet gebeurd.Jeannettebo schreef:Het risico nemen dat je dier aangereden wordt, door het los te laten lopen langs een weg, zegt ook genoeg over het baasje.iones schreef:Het risico nemen dat je een dier aanrijdt, is en blijft een keuze in mijn ogen. En dat zegt iets over iemand.
Was je erbij trouwens?
Ik wens sowieso rustig gepasseerd te worden op deze smalle weggetjes met hond of zonder hond, of ik nu te voet ben of met de fiets. En hoewel ik zelf heel hard rij, rem ik bij anderen flink af bij het passeren omdat ik weet hoe het is als iemand je op die afstand zo hard passeert.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- Jeannettebo
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Mss reed hij wel gewoon 60, dat mag daar namelijk. Natuurlijk is het netter om in te houden, maar dat betekent niet dat hij de snelheidslimiet overschrijd.

- iones
- Zeer actief
Ja, ik had dat paard niet, dat had mijn vriendin he. Mijn paarden staan daar niet, die staan aan huis.Tara schreef:Dat kan niet Iones, want waar had jij dan het paard gelaten?
Maar ik ga daar te paard ook, en dan ga ik ook midden op de weg rijden. Ik heb geen keus. Als ze langs me heen razen en het paard schrikt, dan verongelukken we. Daar zitten niet alle automobilisten mee, maar veel gelukkig ook weer wel want die passeren heel netjes.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Miranda schreef:Ja, absoluut.iones schreef:Het risico nemen dat je een dier aanrijdt, is en blijft een keuze in mijn ogen. En dat zegt iets over iemand.
Dat gaat trouwens ook op voor de beslissing om je hond los te laten lopen langs de weg. Dat is ook een keuze.
Dat dus
- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Contacteer:
Die gast reed dus te hard en heeft daardoor een groot risico genomen, wat helaas verkeerd afliep. Maar je vriendin pleit ik ook zeker niet vrij, doordat haar hond los was. Hoop dat het hondje weer snel opknapt.

- iones
- Zeer actief
Snap je nu dat ze overal 30 km zones van maken? Jammer he!Jeannettebo schreef:Mss reed hij wel gewoon 60, dat mag daar namelijk. Natuurlijk is het netter om in te houden, maar dat betekent niet dat hij de snelheidslimiet overschrijd.
Omdat mensen rakelings en hard langs fietsers en voetgangers gaan en niet af kunnen remmen. Als ze dat nu wél zouden doen, was de noodzaak van 30 km er niet.
- iones
- Zeer actief
Te hard rijden is een keuze en ik had liever gezien dat hij zelf de dupe daarvan was geworden. Dan zou hij iets geleerd hebben. Nu zal hij het volgende keer gewoon weer doen.Tara schreef:Wat redeneer jij toch raar.iones schreef:Ja, ik had dat paard niet, dat had mijn vriendin he. Mijn paarden staan daar niet, die staan aan huis.Tara schreef:Dat kan niet Iones, want waar had jij dan het paard gelaten?
Maar ik ga daar te paard ook, en dan ga ik ook midden op de weg rijden. Ik heb geen keus. Als ze langs me heen razen en het paard schrikt, dan verongelukken we. Daar zitten niet alle automobilisten mee, maar veel gelukkig ook weer wel want die passeren heel netjes.![]()
Het gaat toch om die specifieke situatie? Je vriendin houdt zich blijkbaar met iets teveel tegelijk bezig om te zorgen dat het voor iedereen veilig is, dat kun je niet alleen bij die automobilist neerleggen hoor, ook al is het nog zo'n hufter.
Ik zal het je nog sterker vertellen, als die automobilist zich te barsten had gereden vanwege die hond had je vriendin een heel erg groot probleem gehad, of de man daarbij (te) hard zou hebben gereden had onderaan de streep weinig uitgemaakt vrees ik.
Ik zelf zou het gruwelijk vinden om iemand onder mijn wielen te krijgen, mens of dier.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
60 lijkt als passant zo langs de weg al enorm hard hoor, niemand weet met zekerheid of hij te hard reedthom schreef:Die gast reed dus te hard en heeft daardoor een groot risico genomen, wat helaas verkeerd afliep. Maar je vriendin pleit ik ook zeker niet vrij, doordat haar hond los was. Hoop dat het hondje weer snel opknapt.
- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Contacteer:
Dat is ook nog zo inderdaad.crutz schreef:60 lijkt als passant zo langs de weg al enorm hard hoor, niemand weet met zekerheid of hij te hard reedthom schreef:Die gast reed dus te hard en heeft daardoor een groot risico genomen, wat helaas verkeerd afliep. Maar je vriendin pleit ik ook zeker niet vrij, doordat haar hond los was. Hoop dat het hondje weer snel opknapt.

-
Dinos
Denk dat mensen wel kunnen inschatten of iemand 30 of 70 rijdt.thom schreef:Dat is ook nog zo inderdaad.crutz schreef:60 lijkt als passant zo langs de weg al enorm hard hoor, niemand weet met zekerheid of hij te hard reedthom schreef:Die gast reed dus te hard en heeft daardoor een groot risico genomen, wat helaas verkeerd afliep. Maar je vriendin pleit ik ook zeker niet vrij, doordat haar hond los was. Hoop dat het hondje weer snel opknapt.
In Zeeland tijdje geleden geval,auto rijdt met flinke snelheid langs paarden met menwagen, paarden schrikken en stel slaat op hol, spul kantelt en menner overlijd.
Mag je paard en wagen inhalen JA moet dat hard en kort er langs NEE
De weg is er voor elke gebruiker en zal je rekening met elkaar moeten houden.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Jeemig wat een moeilijk gedoe.
Een hond hoort niet los op een weg.
Of die automobilist hier fout was boeit eigenlijk niet.
Als een automobilist 60 rijd staat die ook niet meteen stil als die een hondje ziet als hij hem al ziet, en dan is die dus al te laat.
De enigste die dit had kunnen en moeten voorkomen is de eigenaar van de hond.
Een hond hoort niet los op een weg.
Of die automobilist hier fout was boeit eigenlijk niet.
Als een automobilist 60 rijd staat die ook niet meteen stil als die een hondje ziet als hij hem al ziet, en dan is die dus al te laat.
De enigste die dit had kunnen en moeten voorkomen is de eigenaar van de hond.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- iones
- Zeer actief
Precies! Dat bedoel ik! En omdat mensen niet altijd bereid zijn om dat te doen, worden de snelheidsnormen steeds verlaagd.Dinos schreef:
Denk dat mensen wel kunnen inschatten of iemand 30 of 70 rijdt.
In Zeeland tijdje geleden geval,auto rijdt met flinke snelheid langs paarden met menwagen, paarden schrikken en stel slaat op hol, spul kantelt en menner overlijd.
Mag je paard en wagen inhalen JA moet dat hard en kort er langs NEE
De weg is er voor elke gebruiker en zal je rekening met elkaar moeten houden.
-
Marion.
Ik denk inderdaad dat je daar enig en uniek in bent. De rest van de mensheid vind het vast kicken om een mens of dier aan te rijdeniones schreef:Ik zelf zou het gruwelijk vinden om iemand onder mijn wielen te krijgen, mens of dier.
- iones
- Zeer actief
Ik hoor het als iemand te hard rijdt, en dan roep ik de hond gelijk bij me en zeg ik `wachten`. Dit om te voorkomen dat hij de weg op schiet. Ik ben daar vrij allert op.Tara schreef:
En ondertussen geef je dus geen antwoord op de vraag.![]()
Wat had jij in die specifieke situatie gedaan om dit te voorkomen? Want je blijft maar vingerwijzen naar die automobilist, maar het eigen aandeel wordt volkomen van tafel geveegd. Het is misschien heel schokkend voor je, maar de prioriteiten van de meeste mensen liggen nu eenmaal niet bij andermans dieren of wat andermansen vinden.
Misschien een puntje om in je achterhoofd te houden als je je op de openbare weg begeeft?
- iones
- Zeer actief
Nou, het laat ze vaak koud. Zoals die hufter die seppie aanreed. Ik heb meer van dat soort ervaringen hoor. Vooral te paard dan.Marion. schreef:Ik denk inderdaad dat je daar enig en uniek in bent. De rest van de mensheid vind het vast kicken om een mens of dier aan te rijdeniones schreef:Ik zelf zou het gruwelijk vinden om iemand onder mijn wielen te krijgen, mens of dier.
-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Goh, als mijn hond aangereden wordt sla ik alleen mezelf voor mijn kop. Had ik beter op moeten letten.
Een keer lag Jarah onder een auto, mijn man pakte haar over en liet de riem glippen dus Jarah steekt ineens over en dat tot drie keer toe ze wordt de derde keer geraakt, gelukkig had ze niks.
Maar ga echt die automobilist niet de schuld geven.
Een keer lag Jarah onder een auto, mijn man pakte haar over en liet de riem glippen dus Jarah steekt ineens over en dat tot drie keer toe ze wordt de derde keer geraakt, gelukkig had ze niks.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
-
jome
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
En wat als er dan een loslopende hond achter is gebleven en ineen de weg over schiet?iones schreef:En hoewel ik zelf heel hard rij, rem ik bij anderen flink af bij het passeren omdat ik weet hoe het is als iemand je op die afstand zo hard passeert.
Bij wegen gewoon je hond aanlijnen. Hier eindigt het bos ook met een asfaltweg, officieel mogen ze er 30, maar meestal is het veel harder, wat ik op dat stuk best begrijp. Mijn hond gaat dus al in het bos aan de lijn, voor het geval er in de buurt van de weg een onverwachtse situatie is.
Je bent zelf verantwoordelijk, lijkt me wel vreselijk als mijn hond door mijn schuld gewond raakt.
- iones
- Zeer actief
Dus al die aanrijdingen per jaar, of het nu mensen of dieren betreft, ligt nooit aan de automobilisten. Goh, dat is ook nieuw.gonnie schreef:Goh, als mijn hond aangereden wordt sla ik alleen mezelf voor mijn kop. Had ik beter op moeten letten.
-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Als ik mijn hond aan de lijn heb wordt hij niet overreden.
En als mensen hun kinderen aan de hand houden worden ze ook niet overreden.
Als mens en dier ineens voor een auto oversteekt dan kan een auto niet à la minuut stil staan.
Ik zal niet zeggen dat een automobilist nooit schuld heeft aan een ongeluk maar ineens overstekende mensen en dieren daar valt niet tegen aan te remmen, of ze moeten 100 meter voor een auto oversteken, maar pal voor een auto langs dat wordt moeilijker.
Automobilisten moeten natuurlijk wel altijd bedacht zijn op mensen en dieren die ineens oversteken maar zelfs dan staan ze niet gelijk stil ook al remmen ze.
En die automobilist zal zo hard niet gereden hebben anders was de hond wel erger gewond.
En als mensen hun kinderen aan de hand houden worden ze ook niet overreden.
Als mens en dier ineens voor een auto oversteekt dan kan een auto niet à la minuut stil staan.
Ik zal niet zeggen dat een automobilist nooit schuld heeft aan een ongeluk maar ineens overstekende mensen en dieren daar valt niet tegen aan te remmen, of ze moeten 100 meter voor een auto oversteken, maar pal voor een auto langs dat wordt moeilijker.
Automobilisten moeten natuurlijk wel altijd bedacht zijn op mensen en dieren die ineens oversteken maar zelfs dan staan ze niet gelijk stil ook al remmen ze.
En die automobilist zal zo hard niet gereden hebben anders was de hond wel erger gewond.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
-
Lemuria
Generaliseren is ook wel een beetje jouw ding, is het niet?iones schreef: Dus al die aanrijdingen per jaar, of het nu mensen of dieren betreft, ligt nooit aan de automobilisten. Goh, dat is ook nieuw.
-
Dinos
Dat geld ook voor poepende hond achter boom die een wielrenner ten val zou laten komen.Tara schreef:Wat redeneer jij toch raar.iones schreef:Ja, ik had dat paard niet, dat had mijn vriendin he. Mijn paarden staan daar niet, die staan aan huis.Tara schreef:Dat kan niet Iones, want waar had jij dan het paard gelaten?
Maar ik ga daar te paard ook, en dan ga ik ook midden op de weg rijden. Ik heb geen keus. Als ze langs me heen razen en het paard schrikt, dan verongelukken we. Daar zitten niet alle automobilisten mee, maar veel gelukkig ook weer wel want die passeren heel netjes.![]()
Het gaat toch om die specifieke situatie? Je vriendin houdt zich blijkbaar met iets teveel tegelijk bezig om te zorgen dat het voor iedereen veilig is, dat kun je niet alleen bij die automobilist neerleggen hoor, ook al is het nog zo'n hufter.
Ik zal het je nog sterker vertellen, als die automobilist zich te barsten had gereden vanwege die hond had je vriendin een heel erg groot probleem gehad, of de man daarbij (te) hard zou hebben gereden had onderaan de streep weinig uitgemaakt vrees ik.
- rose
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Hoe is het met de hond in kwestie? Ik lees een hoop maar dat net niet 
-
Manu
Je weet toch hopelijk wel dat een hoop automobilisten te hard rijden en niet goed anticiperen op dieren. Je geeft zelf al aan dat je met je paard daar wel al rekening mee houdt.
Ik doe het ook hoor. Als er een auto hard aan komt rijden ga ik midden op de weg, juist om gevaarlijke situaties te voorkomen. Zo remmen ze af en gaan ze er niet rakelings langs terwijl een dier heel makkelijk een pasje opzij kan doen op zo'n moment.
Daar houd je rekening mee dus maak je de situatie voor jezelf en je dier zo veilig mogelijk. Je vriendin heeft hier een inschattingsfout gemaakt en ik hoop dat ze ervan geleerd heeft. Niet alleen die automobilist heeft schuld.
Je kunt namelijk best makkelijk aanrijdingen voorkomen. Het is anders als iemand bewust erop afstuurt of dronken achter het stuur zit.
Hier in de randstad ga ik er gewoon vanuit dat men niet goed kan anticiperen op dieren in het verkeer en daarom probeer ik zo veilig mogelijk over straat te gaan door een zo zeker mogelijke controle te houden over mijn dier. Hond aan de lijn en paard midden op de weg of in geval van een brede berm haar daar stil te zetten.
Ik doe het ook hoor. Als er een auto hard aan komt rijden ga ik midden op de weg, juist om gevaarlijke situaties te voorkomen. Zo remmen ze af en gaan ze er niet rakelings langs terwijl een dier heel makkelijk een pasje opzij kan doen op zo'n moment.
Daar houd je rekening mee dus maak je de situatie voor jezelf en je dier zo veilig mogelijk. Je vriendin heeft hier een inschattingsfout gemaakt en ik hoop dat ze ervan geleerd heeft. Niet alleen die automobilist heeft schuld.
Je kunt namelijk best makkelijk aanrijdingen voorkomen. Het is anders als iemand bewust erop afstuurt of dronken achter het stuur zit.
Hier in de randstad ga ik er gewoon vanuit dat men niet goed kan anticiperen op dieren in het verkeer en daarom probeer ik zo veilig mogelijk over straat te gaan door een zo zeker mogelijke controle te houden over mijn dier. Hond aan de lijn en paard midden op de weg of in geval van een brede berm haar daar stil te zetten.
-
Dinos
Helemaal gelijk ,maar ervaring leert dat wielrenners tenzij het m.b zijn over normale wegen rijden.
Wielrenners in bos ? Zal wel een fietspad naast liggen.
Omdat we allemaal oh zo consequent zijn heeft nooit iemand last van ons hondje.
Dat geldt ook voor mij hoor Dinos loopt bijna altijd los en als ik niet oplet en hij steekt voor een m.b er over is dat ten eerste mijn schuld en zal het samenspel van mensen onderling blijven om gebruik van park, bos ,weg, goed te laten verlopen, wat dus rekening houden met elkaar inhoud.
Wielrenners in bos ? Zal wel een fietspad naast liggen.
Omdat we allemaal oh zo consequent zijn heeft nooit iemand last van ons hondje.
Dat geldt ook voor mij hoor Dinos loopt bijna altijd los en als ik niet oplet en hij steekt voor een m.b er over is dat ten eerste mijn schuld en zal het samenspel van mensen onderling blijven om gebruik van park, bos ,weg, goed te laten verlopen, wat dus rekening houden met elkaar inhoud.
-
Marion.
Ik ben helemaal niet bezig met wat anderen wel of niet denken of doen. Ik hou mijn hond graag heel, dus heb ik haar continu in de smiezen. Heb ik geen tijd om op haar te letten dan zorg ik dat ze vast staat. Als we hier in de voortuin bezig zijn dan willen ze er altijd graag bij zijn. Liggen gewoon op de oprit, en toch gaat continu het oog erop. Ook al weten we dat er wel héél wat moet gebeuren voordat ze zomaar bij ons weggaan. Zelfs als de buurman (hun favoriet) hen lokt dan blijven ze op de plaats staan kwispelen. Buurman moet dan naar hun toe komen om te kroelen.Manu schreef:Je weet toch hopelijk wel dat een hoop automobilisten te hard rijden en niet goed anticiperen op dieren. Je geeft zelf al aan dat je met je paard daar wel al rekening mee houdt.
Maar als ik niet zo'n stabiele hond had èn ik had geen tijd om haar in het oog te houden, dan ging ze toch echt vast. Nogmaals, ik hou haar graag heel.