Ik vind het niet perse een leuk gezicht, maar ik herken het zelfs van mezelf. Toen ik als tiener en fanatiek paardenmeisje met mijn vriendinnetjes het over paarden had, zat ik soms ook helemaal te rillen. Laat staan toen we voor het eerst een paard voor mezelf gingen kopen, zat ik klappertandend in de auto. En die mate van opwinding en plezier mis ik nu wel is - je krijgt me met niets meer zó enthousiast als toen.Inge O schreef:ik vind het geen leuk gezicht, eerlijk gezegd, vooral voor zo'n jonge hond vind ik het niet leuk dat er zo'n stress komt rond het zichzelf moeten bedwingen, hij heeft het er duidelijk moeilijk mee.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Spanning
Moderator: moderatorteam
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Re: Spanning

- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Ik vind het natuurlijk ook geen leuk gezicht, daarom had ik ook zoiets van: wat moet ik hiermee?
Zijn reactie is nogal extreem en hij heeft het er inderdaad moeilijk mee.
Ondertussen hebben we ook weer groepstraining gehad en zoals gewoonlijk was daar niets aan de hand, hij is dan natuurlijk ook wel gespannen maar dan opgewekt gespannen.
Gister tijdens een wandeling toch nog even gekeken en beiden een dummy laten halen en ook nu was hij gewoon opgewekt en zat hij mooi te kijken en te wachten op zijn beurt.
Voorlopig dus rustig aan en zo nu dan iets samen.
Wat het dus die ene keer geweest is? misschien was het extremer omdat het de 1e keer was dat hij dit meemaakte, of voelde hij zich toch wat moe/koud/ongemakkelijk.
Nouja ik hou het natuurlijk wel in de gaten, het moet wel leuk blijven en gelukkig is het dat voor hem normaal gezien ook
Ondertussen hebben we ook weer groepstraining gehad en zoals gewoonlijk was daar niets aan de hand, hij is dan natuurlijk ook wel gespannen maar dan opgewekt gespannen.
Gister tijdens een wandeling toch nog even gekeken en beiden een dummy laten halen en ook nu was hij gewoon opgewekt en zat hij mooi te kijken en te wachten op zijn beurt.
Wat het dus die ene keer geweest is? misschien was het extremer omdat het de 1e keer was dat hij dit meemaakte, of voelde hij zich toch wat moe/koud/ongemakkelijk.
Nouja ik hou het natuurlijk wel in de gaten, het moet wel leuk blijven en gelukkig is het dat voor hem normaal gezien ook
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
samantha! schreef:Ik vind het natuurlijk ook geen leuk gezicht, daarom had ik ook zoiets van: wat moet ik hiermee?
Daarom houd ik het in dat filmpje nog steeds op nat, koud, beetje moe al en zo..
- samantha!
- Zeer actief
Ja achteraf denk ik dat inderdaad ook, spanning is natuurlijk wel normaal maar op het bewuste moment was hij echt niet in zijn normale doen.ranetje schreef:samantha! schreef:Ik vind het natuurlijk ook geen leuk gezicht, daarom had ik ook zoiets van: wat moet ik hiermee?
Nouja ik hou het natuurlijk wel in de gaten, het moet wel leuk blijven en gelukkig is het dat voor hem normaal gezien ook![]()
Daarom houd ik het in dat filmpje nog steeds op nat, koud, beetje moe al en zo..
Nouja ik denk en hoop dus iets eenmaligs.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Wachten op hetgeen je het liefste doetInge O schreef:dat vind ik wat anders, jij had stress omwille van iets leuk wat je dan deed (over paarden praten of er één ophalen) terwijl het bij jones juist is omwille van het iets niet mogen, op dat moment dan.Paisley schreef:Ik vind het niet perse een leuk gezicht, maar ik herken het zelfs van mezelf. Toen ik als tiener en fanatiek paardenmeisje met mijn vriendinnetjes het over paarden had, zat ik soms ook helemaal te rillen. Laat staan toen we voor het eerst een paard voor mezelf gingen kopen, zat ik klappertandend in de auto. En die mate van opwinding en plezier mis ik nu wel is - je krijgt me met niets meer zó enthousiast als toen.Inge O schreef:ik vind het geen leuk gezicht, eerlijk gezegd, vooral voor zo'n jonge hond vind ik het niet leuk dat er zo'n stress komt rond het zichzelf moeten bedwingen, hij heeft het er duidelijk moeilijk mee.

- ranetje
- Zeer actief
Ik blijf het apart vinden dat ik er toch zo heel anders tegenaan kijk.Inge O schreef:het is maar hoe hij het bekijkt, blijkbaar overheerste toen vooral het gevoel dat hij niet mocht, niet het gevoel dat hij 'zou gaan mogen'.
Zeker met de extra informatie die Samantha heeft gegeven zie ik alleen een hond die nat is en het in de wind (het waaide nogal die dag) iets te koud heeft door het stilzitten.
Ook - misschien - de drang om te werken.
Maar voor mijn gevoel echt niet de hoofdmoot.
- ranetje
- Zeer actief
Ik ook niet.Inge O schreef:dat sluit ik ook niet uit, het enige wat ik zie is dat het geen blije hond is dus dat hij zou trillen van blije verwachting zie ik er absoluut niet in.ranetje schreef:Ik blijf het apart vinden dat ik er toch zo heel anders tegenaan kijk.Inge O schreef:het is maar hoe hij het bekijkt, blijkbaar overheerste toen vooral het gevoel dat hij niet mocht, niet het gevoel dat hij 'zou gaan mogen'.
Zeker met de extra informatie die Samantha heeft gegeven zie ik alleen een hond die nat is en het in de wind (het waaide nogal die dag) iets te koud heeft door het stilzitten.
Ook - misschien - de drang om te werken.
Maar voor mijn gevoel echt niet de hoofdmoot.
Dat heb ik overigens ook nooit gedacht bij dit filmpje.
Hij trilt omdat hij daar niet lekker zit met die natte vacht en die wind.
Ita zat er op net zo'n dag net zo bij.
Die heb ik uit de wind gezet en toen was het goed.
Ita heeft geen optimale ondervacht.
Jones ook (nog) niet dacht ik.
Laatst gewijzigd door ranetje op 14 nov 2014 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
- Perle
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
- Aantal honden: 5
Zei ik toch alTara schreef:Groepstraining is niet te vergelijken met een baas die met twee honden tegelijk traint en er om en om eentje 'parkeert'.
Een hond kan prima toezien hoe andere honden met hun baas werken en dat hij even moet wachten, maar toezien hoe een andere hond samen met ZIJN baas werkt is andere koek. Mijn honden uiten dat op een andere manier, maar die trekken dat ook niet goed.
Laat ik het zo zeggen: ik zou hier geen gewoonte van maken, prima om je honden te leren dat ze niet altijd aan de beurt zijn, maar niet nu. Met pech ben je zo weer een aantal stappen teruggegooid in je training.
Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
Just like the moon, you're always there, watching.
Just like the moon, you're always there, watching.
- ranetje
- Zeer actief
Re: Het lijkt haast mishandeling
Dat tegelijk echt trainen is toch helemaal de bedoeling ook niet van Samantha?
Voor korte opdrachtjes.
En dit kan best.samantha! schreef:Het gaat nooit mijn bedoeling zijn ze tegelijk te trainen maar ik zou het wel fijn vinden als ik tijdens wandelen als ze beiden mee zijn een keer iets qua training zou kunnen doen.
Met Jones kan dat dus nog? niet.
Voor korte opdrachtjes.
- ranetje
- Zeer actief
Re: Het lijkt haast mishandeling
Als je er bij blijft dat Jones op dit filmpje er zo armetierig bij zat omdat hij zo "heet" was ja.Tara schreef:Het is de keus die je maakt, en als je al zo'n heethoofd hebt (en ik weet hoe dat is, want ik heb ze zelf ookranetje schreef:Dat tegelijk echt trainen is toch helemaal de bedoeling ook niet van Samantha?
En dit kan best.samantha! schreef:Het gaat nooit mijn bedoeling zijn ze tegelijk te trainen maar ik zou het wel fijn vinden als ik tijdens wandelen als ze beiden mee zijn een keer iets qua training zou kunnen doen.
Met Jones kan dat dus nog? niet.
Voor korte opdrachtjes.) zou ik daar gewoon nog even een poosje mee wachten. Je bouwt er m.i. teveel spanning mee op, en dat vind ik gewoon niet zo nodig.
Dat kun je altijd nog een keer proberen, maar dat hoeft toch nu nog niet?
Ik zie iets heel anders op dat filmpje dan jij (jullie).
En ik zeg dus - met die hele andere conclusie - dat een oefeningetje tijdens een wandeling prima kan.
Niet de uitgebreide sessies.
Maar een oefeningetje tussendoor wel.
Dat heb ik zelf ook altijd gedaan
- ranetje
- Zeer actief
Dat kan en dat mag uiteraard.Tara schreef:Ik weet niet of Jones er zo bij zat uit spanning of uit kou, dat weet Samantha zelf het best lijkt mij.
Daarbij heb ik er ook helemaal geen oordeel over, ik geef alleen maar aan wat ik zelf zou doen.
Nou heb ik al een jaar of tien meerdere honden tegelijk in training, en na tien jaar kan ik voor mezelf constateren dat ik het niet wat vind. Als het even kan zal ik dat voor de toekomst dan ook proberen te vermijden, geen honden met een grote overlap qua training tegelijk.
Al kreeg ik uit de opmerkingen in dit topic van diverse mensen een andere indruk.
Je kunt uit een soort vooronderstelling/verwachting gezien het type hond iets zien op een filmpje dat er mogelijk helemaal niet is.
Ik begin zelf liefst met de eenvoudigste conclusie.
En dat is ..... al wat moe en nat en door de wind koud.
Zoiets laat ik niet voortbestaan.
Daar breng ik verandering in.
Niet meer nat en/of in ieder geval uit de wind.
En dan kijken wat er gebeurt.
Ik heb jaren getraind door de week met twee eigen honden tijdens de langere wandeling.
Daar stemde ik die training dan ook op af.
Het grote werk ging apart en niet op zo'n wandeling.
Kleine dingen deed ik tijdens die gezamelijke wandeling.
Dan maakte ik ook gebruik van het feit dat ze samen waren.
De jongste hond was daarbij niet ouder dan Jones.
- ranetje
- Zeer actief
Dat verschilt per hond denk ik?Inge O schreef:ik doe ook gerust trainingsdingetjes met één hond terwijl de andere even wacht hoor maar dan leg ik die even aangelijnd vast, ik maak er voor de wachtende geen blijfoefening van - voor mijn gevoel maakt dat wel een verschil voor de hond.
Over het algemeen begonnen mijn honden herrie te maken (blaffen, janken) als ik ze vast legde, maar bleven rustig liggen of zitten als ik ze af legde en ze daar moesten blijven.
- samantha!
- Zeer actief
Volgens mij gaan mensen verkeerde dingen denken over mij: ik train ze niet dagelijks samen en het is ook nooit de bedoeling dat te gaan doen.
Het enige wat ik zou willen is zo nu en dan tijdens een wandeling even wat doen en dat heb ik inmiddels geprobeerd en gaat dus prima.
Wat ik probeerde tijdens het filmen was too much voor Jones al denk ik inderdaad ook dat er andere factoren waren die meespeelden of misschien zelfs het belangrijkste waren.
Het moge duidelijk zijn dat dit niet iets is dat ik graag zie dus zorg ik ervoor dat het niet meer zo heftig wordt.
Het enige wat ik zou willen is zo nu en dan tijdens een wandeling even wat doen en dat heb ik inmiddels geprobeerd en gaat dus prima.
Wat ik probeerde tijdens het filmen was too much voor Jones al denk ik inderdaad ook dat er andere factoren waren die meespeelden of misschien zelfs het belangrijkste waren.
Het moge duidelijk zijn dat dit niet iets is dat ik graag zie dus zorg ik ervoor dat het niet meer zo heftig wordt.
- ranetje
- Zeer actief
Ik geloof dat ik wel in staat ben om te zien of er stress meespeelt bij mijn hondenInge O schreef:wat voor mij nog niet wil zeggen dat hun stress los daarom minder was : ze moesten zich immers beheersen om de oefening netjes te doen en dat gaat natuurlijk niet samen met de tent afbreken.ranetje schreef:Dat verschilt per hond denk ik?Inge O schreef:ik doe ook gerust trainingsdingetjes met één hond terwijl de andere even wacht hoor maar dan leg ik die even aangelijnd vast, ik maak er voor de wachtende geen blijfoefening van - voor mijn gevoel maakt dat wel een verschil voor de hond.
Over het algemeen begonnen mijn honden herrie te maken (blaffen, janken) als ik ze vast legde, maar bleven rustig liggen of zitten als ik ze af legde en ze daar moesten blijven.
en daarbij speelt voor mij bij het vragen van dit soort zaken de leeftijd een grote rol maar goed, dat ben ik dus.
Vastgebonden was die zeer beslist aanwezig.
Los was die er niet.
Ita bleef als pup van 12/14 weken al liggen als ik een dummy'tje voor haar ging verstoppen.
Uiteraard was dat maar heel kort, maar dat was gewoon geen punt.
Als ik haar maar niet vast bond.
Want ........... nogmaals .......... het gaat dan om kleine eenvoudige oefenigetjes en geen langdurig afliggen.
- ranetje
- Zeer actief
samantha! schreef:Volgens mij gaan mensen verkeerde dingen denken over mij: ik train ze niet dagelijks samen en het is ook nooit de bedoeling dat te gaan doen.
- samantha!
- Zeer actief
Ah gelukkig maarInge O schreef:daar heb ik weinig twijfel over hoor sam, anders zou je het hier ook niet eens vragen.samantha! schreef: Het moge duidelijk zijn dat dit niet iets is dat ik graag zie dus zorg ik ervoor dat het niet meer zo heftig wordt.