Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
gedrag naar fietsers en auto's
Moderator: moderatorteam
- Zoie
- Zeer actief
Re: gedrag naar fietsers en auto's
Even voor de duidelijkheid, begrijp ik je nu goed dat je een jonge dobermann hebt die vooral kleine stukjes aan de lijn loopt? Of zijn er nog andere die hem uitlaten?
Te weinig beweging en uitdaging kan natuurlijk ook voor probleemgedrag zorgen. Omgekeerd kan een hond die z'n ei kwijt kan, makkelijker getraind worden.
Te weinig beweging en uitdaging kan natuurlijk ook voor probleemgedrag zorgen. Omgekeerd kan een hond die z'n ei kwijt kan, makkelijker getraind worden.

-
Sandra212
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Dobermann Pinscher, Kelpie, Siberische Husky
- Aantal honden: 1
Ik heb geen herder, maar een Dobermann
Hij loopt inderdaad niet los, dat kan gewoon niet.
Ik loop altijd met hem aan de riem. 's ochtends een half uur, tegen de middag drie kwartier tot een uur, in de middag weer 3 drie kwartier tot een uur, vroeg in de avond loopt mijn man bijna een uur met hem en ik weer een half uur laat in de avond.
En als het kan gaan we naar het bos waar hij wel los kan. Maar dan ben ik dus geheel afhankelijk van de buurvrouw en haar auto.
Krijgt hij te weinig beweging? In de tuin speel ik altijd met hem en sinds een paar dagen doe ik ook denkspelletjes met hem.
Ik weet dat het niet ideaal is, maar momenteel moet hij het er even mee doen tot mijn blessure over is.
Voor de blessure liep ik in de middag zo'n 2 uur met hem.
Ik loop altijd met hem aan de riem. 's ochtends een half uur, tegen de middag drie kwartier tot een uur, in de middag weer 3 drie kwartier tot een uur, vroeg in de avond loopt mijn man bijna een uur met hem en ik weer een half uur laat in de avond.
En als het kan gaan we naar het bos waar hij wel los kan. Maar dan ben ik dus geheel afhankelijk van de buurvrouw en haar auto.
Krijgt hij te weinig beweging? In de tuin speel ik altijd met hem en sinds een paar dagen doe ik ook denkspelletjes met hem.
Ik weet dat het niet ideaal is, maar momenteel moet hij het er even mee doen tot mijn blessure over is.
- Zoie
- Zeer actief
in tijd loop je iig meer dan genoeg. Zo'n jonge hond moet, in mijn ogen, maar misschien wordt er hier anders over gedacht, ook regelmatig stukjes rennen, en spelen met soortgenootjes.Sandra212 schreef:Ik heb geen herder, maar een Dobermann![]()
Spelletjes doen en zo is natuurlijk ook prima
Ik weet het niet ook niet hoor, maar ik zou me kunnen voorstellen dat zo'n wandeling voor een dobermann wat weinig uitdaging heeft, en dat hij daarom op den duur extreem op prikkels gaat reageren.
Omgekeerd zou ik me kunnen voorstellen dat een trainingswandeling door de wijk een stuk makkelijker gaat als hij net lekker met een maatje gespeeld heeft in het uitlaatbos. Ga eens wandelen nadat hij uit is geweest met de auto van de buurvrouw. Hoe gaat het dan?
Ik bedoel soms helpt het om de omstandigheden te manipuleren om weer vooruit te komen. Misschien kan je een klein stukje met hem gaan fietsen ( wel oppassen dat je hem niet overbelast natuurlijk, jong als hij nog is. ) Best kans dat het lukt, omdat het dan nieuw en spannend voor hem is ( als je dat aandurft. Ik ben ook eens met fiets en al omver getrokken, dus ongevaarlijk is het niet
Overigens balen van de je blessure, dat zijn vervelende dingen. Nu ja, het is nu even roeien met de riemen die je hebt, succes!

- Zoie
- Zeer actief
interessant en leukBoutje schreef:Moeilijke oefeningen laten doen werkt dus nog altijd. Geen gewone zit of dingen wat hij "vanzelf" al doet, wel dingen waarbij hij echt zijn hersens moet gebruiken. En met plotse omschakeling van actie naar rust en omgekeerd. Vb een liggen en blijven, speelgoedje op afstand bewegen, spanning opbouwen (op dat speeltje, zo van "wat gaan we doen, waaachten... wachteeen...) en dan plots een "go" waarop ij in dat speeltje vliegt en meteen kan afreageren. Of om het even wat shapen. Met linkerpoot mijn schoen aanraken. Of met zijn neus een takje. Of een rondje draaien. Dan heeft hij het echt te druk om moeilijk te doen.
Dus binnenkort hebben we een hondje wat heeeeel veel kunstjes kent
Ben wel blij overigens dat ik dergelijke problemen met een koekkie kan oplossen

-
Sandra212
- Vaste gebruiker
Boukje, dat klinkt leuk allemaal.
Ik zal eens dat soort dingen gaan doen en zien of het werkt
- Zoie
- Zeer actief
ik denk dat wat Boutje doet, een variant is op 'leuker zijn dan de rest van de wereld. ' Het hangt natuurlijk van de hond af wat dat precies is. Bij sientje is dat ( spelen met ) de bal. Abra gaat voor voer en complimentjes.Sandra212 schreef:Boukje, dat klinkt leuk allemaal.
Mooi gezegd, spanning opbouwen ( verwachting opwekken) is een fantastische manier om je hond gefixeerd op je te krijgen. Het is een van de redenen waarom ik een beloning graag in drieën geef. Niet: hap. slik, weg. Met die fixatie kun je vervolgens ook weer van alles en nog wat doen ( vervolgoefeningen b.v. )Boutje schreef:, spanning opbouwen (op dat speeltje, zo van "wat gaan we doen, waaachten... wachteeen...) en dan plots een "go" waarop ij in dat speeltje vliegt en meteen kan afreageren.

-
ralblas
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): mechelse herderpup geboren 02-07-2014
ik zou bijna een uitnodiging versturen met het verzoek om het voor te doen naar de mensen die denken dat onze pup met ook maar iets te verleiden is zodat de aandacht van de bewegende objecten is af te leiden. We hebben nu een tuigje waarmee we haar al krijsend kunnen "ophangen" mochten we geconfronteerd worden met een auto, fiets o.i.d.
We geven ons nog een tijdje en dan.....
Ruud
Ruud
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
niet om het een of ander, maar als dat het enige is dat je doet zal dit gedrag echt niet overgaan en waarschijnlijk alleen maar erger wordenralblas schreef:ik zou bijna een uitnodiging versturen met het verzoek om het voor te doen naar de mensen die denken dat onze pup met ook maar iets te verleiden is zodat de aandacht van de bewegende objecten is af te leiden. We hebben nu een tuigje waarmee we haar al krijsend kunnen "ophangen" mochten we geconfronteerd worden met een auto, fiets o.i.d.
Ruud
ik weet niet wat 'en dan.....' inhoudt, maar als dat herplaatsen is kun je dat beter nu al doen.
hoe langer je dit gedrag laat voortduren des te moeilijker wordt het om het terug te draaien naar normaal gedrag en daar is niemand mee geholpen: jullie niet, de eventuele nieuwe eigenaar niet en je hondje al helemaal niet

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Suske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): XMechelse Herder
- Contacteer:
Eens hoor Reneerenee-uk schreef:niet om het een of ander, maar als dat het enige is dat je doet zal dit gedrag echt niet overgaan en waarschijnlijk alleen maar erger wordenralblas schreef:ik zou bijna een uitnodiging versturen met het verzoek om het voor te doen naar de mensen die denken dat onze pup met ook maar iets te verleiden is zodat de aandacht van de bewegende objecten is af te leiden. We hebben nu een tuigje waarmee we haar al krijsend kunnen "ophangen" mochten we geconfronteerd worden met een auto, fiets o.i.d.
Ruud
ik weet niet wat 'en dan.....' inhoudt, maar als dat herplaatsen is kun je dat beter nu al doen.
hoe langer je dit gedrag laat voortduren des te moeilijker wordt het om het terug te draaien naar normaal gedrag en daar is niemand mee geholpen: jullie niet, de eventuele nieuwe eigenaar niet en je hondje al helemaal niet
Moet toch steeds aan Jaap denken die zo mooi kan vertellen over de basisrelatie tussen hond en baas.
Wat doen jullie thuis?
Niks?
Juist veel?
Aandachtsoefeningen?
Ik heb met Suske vanaf het moment dat ze hier was met 7 weken alleen maar gespeeld, gespeeld en gespeeld.
En spelenderwijs tussendoor wat oefeningen.
Maar zodra wakker was het plassen en spelen.
Ze heeft dit gedrag nooit vertoond
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Elke pup is af te leiden als je maar weet waar t knopje zit. En ik weet waar ik t over heb inmiddels met bijna 20 jaar pups van niet de makkelijkste honden.ralblas schreef:ik zou bijna een uitnodiging versturen met het verzoek om het voor te doen naar de mensen die denken dat onze pup met ook maar iets te verleiden is zodat de aandacht van de bewegende objecten is af te leiden. We hebben nu een tuigje waarmee we haar al krijsend kunnen "ophangen" mochten we geconfronteerd worden met een auto, fiets o.i.d.
Ruud
Ik zou bijna zeggen breng t beestje aub hier doodzielig dagelijks niet begrepen te worden.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Zoie
- Zeer actief
ik denk ook dat je beter zo snel mogelijk kunt herplaatsen. Ik heb niet het idee dat je iets kunt met al de adviezen die je hebt gehad, en nog langer door klungelen, verergert de problematiek alleen maar.ralblas schreef:ik zou bijna een uitnodiging versturen met het verzoek om het voor te doen naar de mensen die denken dat onze pup met ook maar iets te verleiden is zodat de aandacht van de bewegende objecten is af te leiden. We hebben nu een tuigje waarmee we haar al krijsend kunnen "ophangen" mochten we geconfronteerd worden met een auto, fiets o.i.d.
Ruud

-
Sandra212
- Vaste gebruiker
Jee, wat een nare ervaring moet dat zijn voor je hondralblas schreef:ik zou bijna een uitnodiging versturen met het verzoek om het voor te doen naar de mensen die denken dat onze pup met ook maar iets te verleiden is zodat de aandacht van de bewegende objecten is af te leiden. We hebben nu een tuigje waarmee we haar al krijsend kunnen "ophangen" mochten we geconfronteerd worden met een auto, fiets o.i.d.
Ruud
Als het echt angst is, zoals gedragsdeskundige aangegeven heeft, geef je de hond op deze manier echt geen rust en veiligheid.
Dit gedrag ombuigen kost echt tijd en heel veel geduld. Inderdaad het juiste "knopje" zien te vinden.
Heb je daar geen geduld, tijd of zin in, dan is het inderdaad beter om de hond nu te gaan herplaatsen.
Succes enzo, want ik weet dat het echt niet makkelijk is!
-
ralblas
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): mechelse herderpup geboren 02-07-2014
herplaatsen is geen optie: we hebben al zo'n emotionele band met de hond. Het is een schat van een gevoelige hond, begrijpt dingen snel en natuurlijk doen wij wel iets en dat is op dit moment haar beschermen tegen al te confronteerde momenten, maar dat betekend inderdaad een lange adem en een probleem daarbij is dat ze steeds sterker wordt. We kunnen niet altijd auto's en fietsers vermijden en dan gooit ze heel haar gewicht in de strijd, dat bedoelde ik met "ophangen". Je wordt daar soms moedeloos van temeer daar je de afloop niet helemaal weet. Maar herplaatsen, nee er moet toch een manier zijn.
Ruud
Ruud
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Je moet ookniet vermijden 

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Biet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Een 'mindset' die voor mij goed werkte bij een 'hoge-driften'-Mechelaar: je moet ze in 'werkmodus' zetten.ralblas schreef:herplaatsen is geen optie: we hebben al zo'n emotionele band met de hond. Het is een schat van een gevoelige hond, begrijpt dingen snel en natuurlijk doen wij wel iets en dat is op dit moment haar beschermen tegen al te confronteerde momenten, maar dat betekend inderdaad een lange adem en een probleem daarbij is dat ze steeds sterker wordt. We kunnen niet altijd auto's en fietsers vermijden en dan gooit ze heel haar gewicht in de strijd, dat bedoelde ik met "ophangen". Je wordt daar soms moedeloos van temeer daar je de afloop niet helemaal weet. Maar herplaatsen, nee er moet toch een manier zijn.
Ruud
De 'drift' is een gegeven, zie dat vooral als iets leuks.
Die 'knop' is de manier waarop je met die drift kan omgaan\om kan buigen in gewenst gedrag.
Denk dus dat je aan het werk moet, in de zin van gestructureerd gaan trainen.
Het lukt je niet om zelf het 'werk' te verzinnen wat je hond als dusdanig herkent, ga dus rondkijken naar wat er in de buurt is om dat wel voor elkaar te krijgen.
Het maakt dat je met je hond kan gaan communiceren op een manier die die ook begrijpt.
Het zit 'm niet in de trucjes; het zit 'm in hoe je die trucjes gebruikt.
Wiel
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
wat bedoel je dan met 'we geven ons nog een tijdje en dan.....'?ralblas schreef:herplaatsen is geen optie: we hebben al zo'n emotionele band met de hond. Het is een schat van een gevoelige hond, begrijpt dingen snel en natuurlijk doen wij wel iets en dat is op dit moment haar beschermen tegen al te confronteerde momenten, maar dat betekend inderdaad een lange adem en een probleem daarbij is dat ze steeds sterker wordt. We kunnen niet altijd auto's en fietsers vermijden en dan gooit ze heel haar gewicht in de strijd, dat bedoelde ik met "ophangen". Je wordt daar soms moedeloos van temeer daar je de afloop niet helemaal weet. Maar herplaatsen, nee er moet toch een manier zijn.
Ruud
je zult er hoe dan ook mee aan de slag moeten, dit gedrag gaat niet vanzelf over en wordt alleen maar sterker.ralblas schreef:knip
met je hond erbij wegsleuren kom je er niet, dat lijkt me ook wel duidelijk
misschien kun je een gedrags therapeut die bij je thuis komt en jullie bezig ziet met je hond inschakelen?

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik kom er vanavond wel ff op terug hoe ik t gedaan heb. En deze viel letterljjk vrachtwagens aan als de kans voorkwam

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
je moet niks ontwijken, je moet het juist opzoeken. Maar wel goed voorbereid zijn en de tijd hebben en nemen.
Ik heb mijn hond elke dag minimaal 2 x per dag tijdens de spits meegenomen naar een bankje hier aan de andere kant van het parkje wat grenst aan een (in de spits) drukke doorgaande weg. Zakken vol frikandellen mee en/of 1 van zijn maaltijden en andere snoepjes. Hij kreeg dus thuis geen eten. Elke keer als er een vrachtauto naderde (let op dus niet voorbij reed maar NADERDE) soms zelfs nog voor de pup hem zag (ik hoorde hem al wel) kreeg hij voer.. handjes vol, tot de vrachtauto voorbij was... had ie alleen maar gegeten zonder overdreven te reageren (uit de ooghoeken kijken mocht zelfs nog maar niet het ding willen aanvallen) was ie geweldig... zeker in de spits kun je dit blijven doen... als je bang bent dat je het niet voor kunt zijn, moet je wachten tot na de spits maar dan kan het wel langer duren voor er weer een auto langs komt..
Dit heb ik een paar dagen zo gedaan... volgende stap was, toen ik merkte dat hij minder ging kijken en voornl. op het eten geconcentreerd was dat hij het commando kijken ging leren (en dat kun je prima thuis nu al aanleren) kijken = voertje...
Ik zag/hoorde de vrachtauto (hij nog niet) en zei 'kijken'... dan kreeg hij zijn eten/handje voer etc. En dat is niet 1 snoepje maar echt een hand vol zodat hij er ook een tijdje mee bezig was... Binnen een paar dagen snapte hij het idee en kon ik ook met hem gaan lopen... op een gegeven moment was hij zover dat als hij maar een vrachtauto hoorde naderen stond ie al voor me te springen... eten eten eten...
Je moet er wel voor uitkijken dat je het niet het verkeerde gedrag beloond, dat voorkwam ik door hem al vreten onder zn snufferd te drukken voor hij überhaupt de auto gezien of gehoord had.
Ben je te laat en gaat ie alsnog uit zn plaat krijgt hij even niets, volgende auto weer een kans...
daarom moet je ook niet willen dat je er met een kwartiertje weer thuis bent. Je moet zolang blijven zitten dat nodig is EN dat de pup iets leert.
Op een gegeven moment zie je aandacht verzwakken en moet je stoppen...
Beter 10 x per dag eventjes dan 1 x per dag te lang.
Ik heb mijn hond elke dag minimaal 2 x per dag tijdens de spits meegenomen naar een bankje hier aan de andere kant van het parkje wat grenst aan een (in de spits) drukke doorgaande weg. Zakken vol frikandellen mee en/of 1 van zijn maaltijden en andere snoepjes. Hij kreeg dus thuis geen eten. Elke keer als er een vrachtauto naderde (let op dus niet voorbij reed maar NADERDE) soms zelfs nog voor de pup hem zag (ik hoorde hem al wel) kreeg hij voer.. handjes vol, tot de vrachtauto voorbij was... had ie alleen maar gegeten zonder overdreven te reageren (uit de ooghoeken kijken mocht zelfs nog maar niet het ding willen aanvallen) was ie geweldig... zeker in de spits kun je dit blijven doen... als je bang bent dat je het niet voor kunt zijn, moet je wachten tot na de spits maar dan kan het wel langer duren voor er weer een auto langs komt..
Dit heb ik een paar dagen zo gedaan... volgende stap was, toen ik merkte dat hij minder ging kijken en voornl. op het eten geconcentreerd was dat hij het commando kijken ging leren (en dat kun je prima thuis nu al aanleren) kijken = voertje...
Ik zag/hoorde de vrachtauto (hij nog niet) en zei 'kijken'... dan kreeg hij zijn eten/handje voer etc. En dat is niet 1 snoepje maar echt een hand vol zodat hij er ook een tijdje mee bezig was... Binnen een paar dagen snapte hij het idee en kon ik ook met hem gaan lopen... op een gegeven moment was hij zover dat als hij maar een vrachtauto hoorde naderen stond ie al voor me te springen... eten eten eten...
Je moet er wel voor uitkijken dat je het niet het verkeerde gedrag beloond, dat voorkwam ik door hem al vreten onder zn snufferd te drukken voor hij überhaupt de auto gezien of gehoord had.
Ben je te laat en gaat ie alsnog uit zn plaat krijgt hij even niets, volgende auto weer een kans...
daarom moet je ook niet willen dat je er met een kwartiertje weer thuis bent. Je moet zolang blijven zitten dat nodig is EN dat de pup iets leert.
Op een gegeven moment zie je aandacht verzwakken en moet je stoppen...
Beter 10 x per dag eventjes dan 1 x per dag te lang.