Kimputai schreef:Goh, wat een verhalen en oordelen over een hondenras, cultuur en traditie......dierenleed en noem maar op.
Misschien moeten we maar eens kijken in onze eigen beschaafde Westerse wereld hoe er hier met bepaalde hondenrassen word omgegaan. Getuigd ook van weinig respect voor een dier om rassen kapot te fokken voor wat geld en wat reclame. Kijk maar eens goed hoe bepaalde rassen er hier voor staan, honden met een te korte neus, die amper kunnen ademhalen, of honden met een te kleine schedel waar de hersenen niet meer in passen. En hoeveel honden er niet te lijden hebben aan medische problemen, kanker, hartfalen, allergie, noem maar op. Nee, dat getuigd van waardering en respect voor een dier in deze wereld vol normen en waarden.
Wij mogen dieren blijkbaar wel van alles aandoen omdat het ons zo lekker uitkomt, dat is geen mishandeling en dierenleed? Die beestjes kunnen zich helemaal niet verdedigen en hebben er ook niet om gevraagd. Dat een hond in het land van oorsprong nog steeds gebruikt word waar hij oorspronkelijk voor is gefokt, is niets mis mee. Een Dogo jaagt nog steeds op zwijnen in Argentinie,
een Ojeriza Fila in Brazilie wil je niet tegen komen op het landgoed, een Tosa staat nog steeds in de ring in Japan en de Akita word nog gebruikt voor de jacht. Honden in het land van oorsprong hebben nog steeds de functie waar voor ze gefokt zijn. Daar kan je oordelen over hebben over leed en mishandeling, maar eigenlijk doen wij het niet zoveel beter hier met het uitmelken van rassen voor eigen gewin.Populaire rassen worden steeds meer gefokt en enkel maar zwakker, maar de naam van het ras blijven ze wel houden. Alles draait hier om geld, de hond is al lang niet belangrijk meer. Het word een schaduw van de hond die hij ooit was.
Nee, dat is volgens de normen en waarden van onze cultuur.
Dat wat elders wel of niet gebeurt heeft niks met dit topic te maken.
Maar vooruit, de Osa.
Nee dat is wat.
Zo, even lullig gedaan.
Ik ken een Tosa Inu en vind het een prachtbeest
Maar manman wat die allemaal al aan kosten met zich heeft meegebracht
Kan pech zijn, kan het ras zijn.
Maar zoveel kilo's op die in verhouding niet al te brede poten lijkt mij als pure leek toch vragen om problemen.
Ik vind het echt jammer dat je je laat meeslepen naar jamaar hij, nee jamaar zij.
Want hoewel ik die filmpjes echt, echt niet wil zien vind ik het wel leuk om dingen te lezen en te leren over voor veel mensen
denk ik toch vrij onbekende rassen en het ontstaan daarvan.