Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Olie toevoegen aan voer

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Olie toevoegen aan voer

Ongelezen bericht door Gimmick »

Nav dit topic http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 66&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Wil ik graag olie toevoegen aan het voer van Gimmick om te kijken of dat voordeel heeft voor haar ontlasting aangezien we dit grapje al voor de 2e keer hebben moeten door staan.

Gimmick heeft snel uitslag van ander voer of toevoegingen. Ze gaat dan kapot van de jeuk letterlijk en figuurlijk.
Maar al die verstoppingen is ook niet prettig.
Ze krijgt nu Smuldier vlees compleet met af en toe andere (incomplete) versies. Hierbij is pens uitgezonderd omdat ze daarvan dan weer aan de diarree gaat.

Wat is een verstandige keuze om toe te voegen qua olie?
Zalmolie, olijfolie, sla olie, wat zijn daar de voor- en nadelen van?
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Olie toevoegen aan voer

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Kun je niet gewoon dagelijks wat pens toevoegen?
Want pens laxeert maar je hoeft (aangezien ze dat niet verdraagt) natuurlijk niet een hele maaltijd pens te geven. Gewoon een deel kan ook.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gimmick
Zeer actief

Zou ik dat eens moeten proberen.
Zal ik even moeten uitvogelen hoeveel te veel is.
Of zouden pensstaafjes bv daar ook bij helpen ipv pens maaltijd?!
Die krijgt ze nu af en toe om wat te knagen.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Meike
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee rasloze hondjes
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Meike »

Bah, ik las je andere topic even door, wat een vervelend probleem. Heeft Gimmick normaal vrij harde ontlasting op Smuldier Compleet? Ja je zou Smuldier pens erbij kunnen voeren, die werkt laxerend. Mijn ervaring is dat andere pens, en pensstaafjes niet laxerend werken, maar dat zal bij andere honden weer anders zijn.
pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

Inge O schreef:het is een hardnekkig fabeltje dat olie de ontlasting zachter zou maken - dat doet het niet want het wordt gewoon verteerd, tenzij je er veel te veel geeft maar dan krijgen ze diarree en dat is ook niet de bedoeling.

paraffine-olie wordt niet verteerd en kan daarom wel dienen om de ontlasting zachter te maken maar dat kan je ook niet blijvend doen, dan dient alleen om even gedurende korte tijd in te grijpen.
Ik lees dit topic met interesse mee, omdat Mies een tijdje geleden een paar keer een probleem met poepen had. De ontlasting was te dik geworden en te hard om wat voor reden dan ook en ze kon het er bijna niet uitpersen.
Daarom giet ik tegenwoordig altijd wat olie over haar eten, en sindsdien heeft zij dat probleem tot nu toe niet meer gehad. Maar is dat dan toeval?
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Waarom probeer je niet een andere kvv? Het is duidelijk dat zij het niet goed doet op smuldier.
pepim
Zeer actief

Inge O schreef:
pepim schreef:
Inge O schreef:het is een hardnekkig fabeltje dat olie de ontlasting zachter zou maken - dat doet het niet want het wordt gewoon verteerd, tenzij je er veel te veel geeft maar dan krijgen ze diarree en dat is ook niet de bedoeling.

paraffine-olie wordt niet verteerd en kan daarom wel dienen om de ontlasting zachter te maken maar dat kan je ook niet blijvend doen, dan dient alleen om even gedurende korte tijd in te grijpen.
Ik lees dit topic met interesse mee, omdat Mies een tijdje geleden een paar keer een probleem met poepen had. De ontlasting was te dik geworden en te hard om wat voor reden dan ook en ze kon het er bijna niet uitpersen.
Daarom giet ik tegenwoordig altijd wat olie over haar eten, en sindsdien heeft zij dat probleem tot nu toe niet meer gehad. Maar is dat dan toeval?
ik zou het bijna denken dat het toeval was - had ze maar een paar keer harde ontlasting of was het een langere periode?
Nee, maar een paar keer gelukkig. Alleen de laatste keer was ik een dag vergeten om wat olie over haar eten te doen (ze krijgt twee keer per dag) en toen kon ze weer niet poepen.
Maar goed, het is vreselijk naar als ze niet kan poepen, vandaar dat ik het hier ook maar even vraag.
pepim
Zeer actief

Inge O schreef:
pepim schreef:
Inge O schreef:
pepim schreef: Ik lees dit topic met interesse mee, omdat Mies een tijdje geleden een paar keer een probleem met poepen had. De ontlasting was te dik geworden en te hard om wat voor reden dan ook en ze kon het er bijna niet uitpersen.
ik zou het bijna denken dat het toeval was - had ze maar een paar keer harde ontlasting of was het een langere periode?
Nee, maar een paar keer gelukkig. Alleen de laatste keer was ik een dag vergeten om wat olie over haar eten te doen (ze krijgt twee keer per dag) en toen kon ze weer niet poepen.
Maar goed, het is vreselijk naar als ze niet kan poepen, vandaar dat ik het hier ook maar even vraag.
dan kan het inderdaad bijna geen toeval zijn, raar, ik kan het 'technisch' in ieder geval niet verklaren - kan dan bijna niet anders dan dat ze dat vet niet goed verteert.

stel je voor hoe dun wij dan allemaal wel niet zouden poepen, met alle olie en ander vet dat we gebruiken :schrik: :oeps: .
Ja, dat is ook zo, daar heb ik eigenlijk tot nu toe nog niet bij stilgestaan.
En eigenlijk krijgt ze geen ander eten dan vroeger. Altijd kvv maar dan deed ik er nooit olie door.
Misschien toch ook iets voor mij om in de gaten te houden :denken:
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Nou, als ik veel vet eet poep ik ook zacht.

Mijn honden krijgen ook olie over hun voer, hun ontlasting wordt er niet dun van maar ze poepen wel makkelijker, als ik geen olie over hun voer doe hebben ze meer moeite om te poepen, van Jarah was de ontlasting eens zo hard dat ze gilde toen ze moest poepen en die drol eruit moest persen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Asterix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver

Ongelezen bericht door Asterix »

Inge O schreef:
pepim schreef: Misschien toch ook iets voor mij om in de gaten te houden :denken:
hoeft niet hoor, als ze het er goed op doet vooral zo laten, een hond kan wat olie prima hebben :ok: .
gonnie schreef:als ik veel vet eet poep ik ook zacht.
maar daar zeg je het : 'veel'.

maar als je dat al zou krijgen door een slaatje waar wat oliedressing doorheen is mag je toch rustig besluiten dat je spijsvertering niet naar behoren functioneert. niks ergs, maar wel niet normaal.
Bij Maatje gaat er een flinke scheut doorheen. Eerst een beetje, geen reactie. Het was domweg afstellen.
Hij krijgt het om de dag. Een pak met alleen pens, doet het 'm niets.

Als ik als mens, die olie zou binnen krijgen per dag, zit ik minimaal 24 uur op de wc :ugh:
Mee eens dat paraffine het beste werkt :ok: Maarja, probeer daar maar eens aan te komen als gewone sterveling. Daarbij lijkt het mij nog meer te laxeren dan een scheut olie.

Edit: whoops, iedereen kan paraffine kopen :ok:
Laatst gewijzigd door Asterix op 02 nov 2014 00:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Afbeelding

Pootjes van Ella en Joost (Josie)
Dag lieve Maatje 06-01-2008 - 15-12-2014
JoyJip
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door JoyJip »

Marjoleine schreef:Kun je niet gewoon dagelijks wat pens toevoegen?
Want pens laxeert maar je hoeft (aangezien ze dat niet verdraagt) natuurlijk niet een hele maaltijd pens te geven. Gewoon een deel kan ook.
Ja eens!! Pens schijnt heel goed te zijn!
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik zou de Smuldier gewoon eens goed aanlengen met lauwwarm water. Niks olie, gewoon vocht erbij, en eens kijken wat zo'n papje voor resultaat heeft.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Asterix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver

Ongelezen bericht door Asterix »

Hanneke2 schreef:Ik zou de Smuldier gewoon eens goed aanlengen met lauwwarm water. Niks olie, gewoon vocht erbij, en eens kijken wat zo'n papje voor resultaat heeft.
:ok: Maatje drinkt , als hij smuldier krijgt, ook veel minder dan als hij Cavom krijgt. Thx.
Afbeelding Afbeelding

Pootjes van Ella en Joost (Josie)
Dag lieve Maatje 06-01-2008 - 15-12-2014
Gimmick
Zeer actief

rose schreef:Waarom probeer je niet een andere kvv? Het is duidelijk dat zij het niet goed doet op smuldier.
Omdat dit van alles wat ik geprobeerd heb het minste problemen geeft.
Als ik wissel van voer staat dat garant voor weken diarree, braken en uitslag.
Er is iets niet goed met haar mbt haar spijsvertering maar ja.
Ik heb al het een en ander uitgeprobeerd maar op smuldier doet ze het nog steeds het beste.

Ondanks de verstopping
Gimmick
Zeer actief

Hanneke2 schreef:Ik zou de Smuldier gewoon eens goed aanlengen met lauwwarm water. Niks olie, gewoon vocht erbij, en eens kijken wat zo'n papje voor resultaat heeft.
Misschien moet ik dat maar eens proberen.
Ze drinkt idd wel vrij weinig. Een bak met water zou in de 4 dagen nog niet op gaan bij wijze van.
Ze krijgen iedere dag vers water maar ja ze drinken er beiden amper uit (tenzij ze een flinke inspanning hebben geleverd.
pepim
Zeer actief

Inge O schreef:
pepim schreef: Misschien toch ook iets voor mij om in de gaten te houden :denken:
hoeft niet hoor, als ze het er goed op doet vooral zo laten, een hond kan wat olie prima hebben :ok: .
Ok, dankjewel Inge, sorry voor mijn late reactie :roos:
Inge O schreef:
gonnie schreef:als ik veel vet eet poep ik ook zacht.
maar daar zeg je het : 'veel'.

maar als je dat al zou krijgen door een slaatje waar wat oliedressing doorheen is mag je toch rustig besluiten dat je spijsvertering niet naar behoren functioneert. niks ergs, maar wel niet normaal.
edit kwoot hersteld
Laatst gewijzigd door pepim op 19 nov 2014 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nouja, een scheutje olie voor een hond van 20 kilo is toch anders dan zo'n zelfde scheutje voor mij. Ik weeg iets meer :mrgreen:
Veel honden krijgen wel weinig vet binnen volgens mij. Minder dan ze nodig hebben vaak heb ik het idee.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
hendrik
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): leonberger

Ongelezen bericht door hendrik »

Als je kvv geeft is het verstandig om daar dan ongeveer 4 a 5 variaties van te geven.
Compleet wil zeggen dat er ook bot in zit.
Alleen maar compleet geven met af en toe een andere variant is niet goed.

Wij voeren onze honden vers/barf en soms krijgen ze wel eens iets te veel botwerk en dan hebben ze de de dag erna ook harde ontlasting.
De volgende dag krijgen ze dan gewoon vlees,vis,pens en is hun ontlasting weer normaal.
Afbeelding
Zolang mensen denken, dat dieren niks kunnen voelen. Zolang voelen dieren, dat mensen niet kunnen denken.
Gimmick
Zeer actief

Marjoleine schreef:Nouja, een scheutje olie voor een hond van 20 kilo is toch anders dan zo'n zelfde scheutje voor mij. Ik weeg iets meer :mrgreen:
Veel honden krijgen wel weinig vet binnen volgens mij. Minder dan ze nodig hebben vaak heb ik het idee.
Momenteel voeg ik ongeveer 2 koppen water toe en de ontlasting gaat veel makkelijker.
Misschien doe ik er nog wel een flinke scheut olijf olie aan toe...
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”