We doen het op advies van de hondenschool rustig aan met "trainen" - dat wil zeggen, tot een maand of 6 zijn er slechts een aantal dingen die we kort door de bocht gezien met hem mogen oefenen: Zit, nee, hier en wandelen aan de lijn.
Iedere woensdagavond (mits het weer het toelaat
De filosofie van de hondenschool is - pas met een maand of 6 is het voor de hond leuk om echt dingen te gaan leren, tot die tijd vooral lekker pup zijn en samen de wereld verkennen.
Dat doen we dan dus ook!
Door de taalbarrière is er echter een ding waar ik niet goed genoeg met ze over kan communiceren en waar ik me vooral van af vraag waar het vandaan komt;
Kalev lijkt het fijn te vinden/er waarde aan te hechten om je handen en armen vast te pakken. Hij bijt niet, maar als een soort begroeting/tijdens het knuffelen pakt hij je handen of onderarmen vast en knauwt er een soort van op? Met zijn scherpe puppy tandjes toch best een beetje pijnlijk, nu hij aan het wisselen is wordt het beter
Alle andere dingen waar hij op knauwde ging het met nee en een alternatief bieden prima, schoenen, tafelpoten, kleren, riem etc etc etc laat hij allemaal keurig met rust of met een kleine eheh en een speeltje is het prima. Maar handen en armen zijn onweerstaanbaar, het maakt niet uit welke alternatieve er geboden worden, als hij je ziet/als hij lekker even komt kroelen moet er op je handen of armen geknauwd worden. Aangezien het niet pijnlijk is is het voor ons geen groot probleem. Maar vreemden/andere mensen buiten mij en mijn vriend(waaronder mijn schoonmoeder die een beetje angstig voor honden is) zien dit niet zo zitten, en daar zou ik toch ook graag van willen dat hij het daar niet doet. Hij is ondertussen niet de kleinste meer en ik begrijp volledig dat dit voor mensen als onplezierig en vervelend ervaren wordt.
Waar komt dit gedrag vandaan? Hoe moet ik dit begrijpen en hoe kan ik dit in goede banen leiden?
Zoals het bijvoorbeeld gaat;
We zijn vanmiddag lekker gaan wandelen, bij thuis komst is meneer lekker in zijn mand gaan slapen voor een paar uur en ik zit achter de laptop te werken. Hij wordt wakker en komt hallo zeggen/zijn knuffel halen. In eerste instantie zit hij lekker voor e en kroelen we even flink. Na een 30 seconden draait hij zijn hoofd en pakt hij mijn hand vast en blijft deze dan ook vast houden?
Zoals gezegd, hem dan een speeltje geven en door knuffelen heeft geen zin, speeltjes laat hij vallen en pakt dan weer je hand.
Ik ben erg benieuwd hoe ik dit gedrag moet zien en hoe hier mee om te gaan?
Nog even een foto van onze lekkere smeerkees