Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gedrag naar andere honden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Missaj5
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Kruising beagle /Engelse stafford
Aantal honden: 1

Gedrag naar andere honden

Ongelezen bericht door Missaj5 »

Hoi allemaal,

Ik heb Indy nu ruim een maand en ik heb een vraag over haar
Gedrag naar andere honden.
Ik zal eerst iets meer vertellen over haar.
We hebben haar bij een alleenstaande vrouw vandaan. Zij had 4 kleine kinderen, een hoop naaktkatten, en nog een hond. Ze was superdruk dat we daar binnenkwamen.
Er werd verteld dat ze goed met andere honden om kan gaan en ook netjes los kon lopen.

Nu is ze dus ruim een maand bij ons en heb ik een beetje het idee dat ze niet veel buiten is geweest en weinig contact heeft gemaakt met andere honden.
Binnen luistert ze super alleen buiten begint ze te trekken aan de lijn. Dit is er grotendeels al uit. Het enige probleem is zodra we andere honden tegenkomen ze ontzettend trekt en heel verschillend reageerd. Ik heb een uitlooplijn en hield haat dus maar kort wanneer we honden tegen kwamen. Nu heb ik op cursus gevraagd wat ik moet doen. Hij vertelde zodra we een hond tegenkwamen , ik de lijn lang moest maken Zodat Indy niet het gevoel heeft om me te beschermen. Ik merkte wel iets verbetering. Een aantal dagen later heb ik Indy los gelaten bij twee honden waarmee het goed ging . Toen is ze op een van die honden afgerend en heeft hem gepakt. Mijn vraag is nu wat moet ik doen want de reden is mij geheel onbekend waarom ze zo naar andere honden doet. Dit is ook mijn eerste hond dus alle tips zijn welkom. Afleiden bij het zien van andere honden heeft geen zin hier reageerd ze niet op.

Groetjes Annika
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Re: Gedrag naar andere honden

Ongelezen bericht door ranetje »

Missaj5 schreef:Hoi allemaal,

We hebben haar bij een alleenstaande vrouw vandaan. Zij had 4 kleine kinderen, een hoop naaktkatten, en nog een hond. Ze was superdruk dat we daar binnenkwamen.
Er werd verteld dat ze goed met andere honden om kan gaan en ook netjes los kon lopen.

Nu is ze dus ruim een maand bij ons en heb ik een beetje het idee dat ze niet veel buiten is geweest en weinig contact heeft gemaakt met andere honden.
Binnen luistert ze super alleen buiten begint ze te trekken aan de lijn. Dit is er grotendeels al uit. Het enige probleem is zodra we andere honden tegenkomen ze ontzettend trekt en heel verschillend reageerd. Ik heb een uitlooplijn en hield haat dus maar kort wanneer we honden tegen kwamen. Nu heb ik op cursus gevraagd wat ik moet doen. Hij vertelde zodra we een hond tegenkwamen , ik de lijn lang moest maken Zodat Indy niet het gevoel heeft om me te beschermen. Ik merkte wel iets verbetering. Een aantal dagen later heb ik Indy los gelaten bij twee honden waarmee het goed ging . Toen is ze op een van die honden afgerend en heeft hem gepakt. Mijn vraag is nu wat moet ik doen want de reden is mij geheel onbekend waarom ze zo naar andere honden doet. Dit is ook mijn eerste hond dus alle tips zijn welkom. Afleiden bij het zien van andere honden heeft geen zin hier reageerd ze niet op.
Groetjes Annika
De lijn niet strak houden zodat je geen spanning over brengt lijkt me verstandig, maar de uitlooplijn helemaal lang maken zodat ze bij een andere hond kan komen vind ik minder geslaagd.
Hoe weet je of die andere hond wel gesteld is op contact?
Hoe weet je of de baas van die andere hond dat contact op ptijs stelt?
Dat zou ik dus niet doen.
Dat advies vind ik dus niet handig van je trainer :wink:

Wat bedoel je met dat blauw gemaakte zinnetje?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Missaj5 schreef:Hoi allemaal,

Groetjes Annika
:U: Het is een stafford kruising... Tot je haar goed kunt lezen kun je haar beter helemaal geen contact meer met andere honden laten maken.
Waarschijnlijk zijn er wel subtiele signalen geweest dat het van spel naar krachtmeting ging.

:schrik: Die flex absoluut niet lang maken bij andere honden. Flexen zijn sowieso vervelend met dit soort dingen; je blijft altijd een beetje spanning op de halsband houden. Zou dus in ieder geval de eerste tijd wanneer je verwacht honden tegen te kunnen komen voor een gewone leren riem gaan. Ik heb met mijn stafford kruising een flex in een rugtas mee, waar ze op rustige plaatsen aan kan.

Als je andere honden tegenkomt ruim vooraf zo kort nemen dat ze geen kwaad kan, zonder dat er spanning op de riem staat en zorgen dat je zelf geen spanning overbrengt.
Ik vind zelf een clicker fijn werken. Je kunt thuis het commando "kijk eens" aanleren en wanneer ze dat goed beheerst buiten gaan gebruiken.
Je begint al met aandacht vragen wanneer ze nog niet op de andere hond reageert en ontspannen is.
Begint ze wel gespannen te raken, dan vergroot je de afstand tot de andere hond tot je haar aandacht weer kunt vragen.
In het begin beloon je met een constante stroom kleine lekkertjes zolang dat die aandacht op jou blijft. Wanneer ze dat kan kun je de tijd die er tussen de beloningen zit uit gaan bouwen.
Het heeft heel lang nodig, maar op een gegeven moment zul je zien dat je steeds dichter bij de andere hond kunt komen zonder dat ze gespannen raakt en uiteindelijk kun je gewoon rustig passeren.
Missaj5
geregistreerd lid

Ja dat is dus heel verschillend. Meestal laat ik de uitlooplijn lang worden als er een loslopende hond aan komt. Ik loop namelijk altijd in een gebied waar honden aangelijnd horen te zijn.
Van de honden die los lopen ga ik vanuit dat deze het contact wel durven aangaan. En zodra Indy uitvalt heeft ze geen kans om een andere hond te grijpen want dan heb ik er al terug getrokken. Het enige nadeel is dat Indy zelf ook een keer gepakt kan worden.
Daarnaast wisselt het dus heel erg af hoe ze reageerd. Ene keer normaal en andere keer weer niet.
Ik heb gewoon het idee dat ze nog moet leren hoe met andere honden om te gaan want ze neemt altijd een agressieve houding aan en stormt op andere honden af als ik er laat gaan ook bij de honden waar ze het goed mee kan vinden. En ik heb nooit spanning op de lijn staan behalve als we honden tegen komen. Met dat afleiden bedoel ik dat wanneer we langs een hond lopen het geen zin heeft om met een biefstuk voor der neus te staan zodat ze de aandacht bij mij houd in plaats van de andere hond.
dagmar88
Zeer actief

Missaj5 schreef:Ja dat is dus heel verschillend. Meestal laat ik de uitlooplijn lang worden als er een loslopende hond aan komt. Ik loop namelijk altijd in een gebied waar honden aangelijnd horen te zijn.
Van de honden die los lopen ga ik vanuit dat deze het contact wel durven aangaan. En zodra Indy uitvalt heeft ze geen kans om een andere hond te grijpen want dan heb ik er al terug getrokken. Het enige nadeel is dat Indy zelf ook een keer gepakt kan worden.
Daarnaast wisselt het dus heel erg af hoe ze reageerd. Ene keer normaal en andere keer weer niet.
Ik heb gewoon het idee dat ze nog moet leren hoe met andere honden om te gaan want ze neemt altijd een agressieve houding aan en stormt op andere honden af als ik er laat gaan ook bij de honden waar ze het goed mee kan vinden. En ik heb nooit spanning op de lijn staan behalve als we honden tegen komen.Met dat afleiden bedoel ik dat wanneer we langs een hond lopen het geen zin heeft om met een biefstuk voor der neus te staan zodat ze de aandacht bij mij houd in plaats van de andere hond.
:ugh: Dat idee kun je maar beter snel laten varen.
Op zo'n moment afleiden werkt inderdaad niet. In de eerste plaats leg je met afleiden het balletje bij haar en in de tweede ben je dan al veel te laat.
Zoals je er nu mee om gaat doet ze iedere keer weer negatieve ervaringen op en dat moet je koste wat kost voorkomen.
Honden die in aanlijn gebied op haar af komen stuur je zelf weg voor ze bij haar zijn; zo leert ze dat jij het regelt en zij dat niet zelf hoeft te doen.
Als loslopende honden daar normaal zijn kun je voorlopig beter ergens anders gaan wandelen, of op rare tijden.
Missaj5
geregistreerd lid

Bedankt voor je reactie! Maar dit zou dus beteken dat ze bijna nooit meer in contact komt met andere honden. Totdat ze zonder spanning naast je kan blijven lopen wanneer we een hond tegenkomen..
Kan ik het contact met andere honden dan wel weer proberen ?
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Wanneer ze zonder spanning met je mee kan lopen kun je bv beginnen met bekenden honden contact te laten maken.
Afbeelding
Wimpel
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Dalmatier 7 jaar oud.

Ongelezen bericht door Wimpel »

Missaj5 schreef:Bedankt voor je reactie! Maar dit zou dus beteken dat ze bijna nooit meer in contact komt met andere honden. Totdat ze zonder spanning naast je kan blijven lopen wanneer we een hond tegenkomen..
Mijn hond had in het begin ook moeite met andere honden. Nu laat ik hem expres op drukke uren uit, en los zodra het kan. Aan de lijn gaat héél langzaam steeds beter tijdens een wandeling. Drukte vermijden werkt niet, als je wilt dat je hond socialer word. Zo lang je hem aankan, is er niks aan de hand. Je zal geduld moeten hebben en proberen relaxed over straat te gaan. Een hond voelt spanning.
Desnoods geef je hem een knabbel elke keer als je een andere hond ziet. Niet vet mesten natuurlijk :wink:
dagmar88
Zeer actief

Missaj5 schreef:Bedankt voor je reactie! Maar dit zou dus beteken dat ze bijna nooit meer in contact komt met andere honden. Totdat ze zonder spanning naast je kan blijven lopen wanneer we een hond tegenkomen..
Dat klopt. Als je dat had gewild, had je een ander type hond moeten nemen.
Je zou het uiteindelijk kunnen proberen met grote, ongecastreerde reuen en het bij een klein aantal bekende honden houden.
Wil niet zeggen dat dat goed zal gaan, maar het risico dat het fout gaat is minder. Wel met heel goed opletten en op tijd afkappen.
Aan de riem gewoon geen contact laten maken.
Je kunt dan beter met iemand afspreken, samen een stuk aangelijnd wandelen en wanneer je het vertrouwt op een plaats waar dat verantwoord is los laten.
dagmar88
Zeer actief

Wimpel schreef:
Mijn hond had in het begin ook moeite met andere honden. Nu laat ik hem expres op drukke uren uit, en los zodra het kan. Aan de lijn gaat héél langzaam steeds beter tijdens een wandeling. Drukte vermijden werkt niet, als je wilt dat je hond socialer word. Zo lang je hem aankan, is er niks aan de hand. Je zal geduld moeten hebben en proberen relaxed over straat te gaan. Een hond voelt spanning.
Desnoods geef je hem een knabbel elke keer als je een andere hond ziet. Niet vet mesten natuurlijk :wink:
:oeps: Lees je eens in het ras/type in voor je advies geeft.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Wimpel schreef:
Dat is een fijn advies voor een hond die andere honden grijpt :denken:
Wimpel
Vaste gebruiker

Gollum schreef:
Ach ja, advies is net als het passen van kleding. Je trekt alleen aan wat past. Je geeft advies, en er zullen altijd mensen zijn die het oneens zijn. Boejuh!
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Wimpel schreef:
Gollum schreef:
Ach ja, advies is net als het passen van kleding. Je trekt alleen aan wat past. Je geeft advies, en er zullen altijd mensen zijn die het oneens zijn. Boejuh!
Potentieel dodelijk advies vind ik eigenlijk wel boejuh :ugh:
dagmar88
Zeer actief

Wimpel schreef:
Gollum schreef:
Nee, niet boejuh wanneer je gevaarlijk advies geeft. Niet alleen voor de honden die TS tegenkomt, maar "flooding" komt bij agressieve honden de vertrouwensband absoluut niet ten goede.
Is het nog boejuh als de hond weer moet worden herplaatst of een andere hond aan gort heeft getrokken?
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Wimpel schreef:
Gollum schreef:
nou dat boeit wel eigenlijk, zeker als het om potentieel minder gezellige situaties kan gaan.

misschien is het een idee om eens je mond te houden en te leren op dit forum?
denk dat mensen meer gebaat zijn bij een advies van iemand die weet waar ie het over heeft dan bij het gezwam in de ruimte van iemand die daar geen benul van heeft.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Bink2009
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bink2009 »

Missaj5: het verstandigst is nu om je hond te leren om andere honden te negeren, als dat lukt dan loopt het heel relaxt. Een kruising stafford die uitvalt naar andere honden ga je echt niet meer sociaal krijgen.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Bink2009 schreef:Missaj5: het verstandigst is nu om je hond te leren om andere honden te negeren, als dat lukt dan loopt het heel relaxt. Een kruising stafford die uitvalt naar andere honden ga je echt niet meer sociaal krijgen.
:ok:
Afbeelding
Missaj5
geregistreerd lid

@bink2009 bedankt ik denk dat dat ook het voornaamste probleem is ; het gefixeerd zijn op andere honden. Dus als ik dat trekken er uit kan krijgen zal dat al enorm schelen. Maar als ik zo alle reacties lees over geen contact meer met andere honden weet ik niet of dat de oplossing bied.
Toch denk ik dat mijn hond niet zo agressief is dan dat het nu lijkt. Ik heb namelijk laatst met een hondje waarmee ze helemaal wild werd als ze die andere hond zag geoefend. En ik heb haar laten gaan kijken wat ze doet en uiteindelijk was er niks aan de hand. ( dit gedaan op het teken van het baasje van de andere hond) . Dus ik heb meer het gevoel dat ze het uit bescherming doet en doordat ik haar wegtrek ze nog feller word. Met die hond trouwens ook los gehad en toen waren ze lekker aan het spelen maar die keer dat ze die andere hond wel greep kan ik dus niet verklaren.... Het is gewoon een lastige situatie en aangezien ik nog maar een beginner ben zeg ik ook maar gewoon wat ik denk:) misschien ga ik wel een personal trainer inzetten... Maar ik was heel erg benieuwd naar hoe andere tegen zon situatie aankijken dus evengoed bedankt
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Missaj5 schreef:Ja dat is dus heel verschillend. Meestal laat ik de uitlooplijn lang worden als er een loslopende hond aan komt. Ik loop namelijk altijd in een gebied waar honden aangelijnd horen te zijn.
Ik heb gewoon het idee dat ze nog moet leren hoe met andere honden om te gaan want ze neemt altijd een agressieve houding aan en stormt op andere honden af als ik er laat gaan ook bij de honden waar ze het goed mee kan vinden. En ik heb nooit spanning op de lijn staan behalve als we honden tegen komen. Met dat afleiden bedoel ik dat wanneer we langs een hond lopen het geen zin heeft om met een biefstuk voor der neus te staan zodat ze de aandacht bij mij houd in plaats van de andere hond.
Dat lukt bij een heleboel honden niet omdat je dan te laat begint met afleiden :wink:

Eerder de aandacht naar je toe halen en met een ruime boog om een andere hond heen lopen is effectiever.
Op den duur kan je dan wat dichter langs honden lopen ................. als je grondig blijft trainen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Missaj5
geregistreerd lid

@Nanna Ik heb haar uit een gezin gehaald waarmee ze met nog een andere hond samenwoonde. Er werd mij verteld dat ze goed met andere honden kan.
En ik weet dat ik daar niet zomaar vanuit kan gaan. Het is een schat van een hond, maar ik had me dit iets anders voorgesteld. Maar dit probleem mag de pret niet drukken en ik ben superblij met haar, alleen zal ik wel iets hiermee moeten gaan doen om het wandelen prettiger te maken.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Een hond waarmee ze samenwoonde is anders dan vreemde honden op straat. Daar vergissen veel mensen zich in. Mijn ene hond is super met bekende honden, woont samen met een andere hond en kon super overweg met nog een paar honden. Buiten op straat viel ze enorm uit en was ze niet leuk met andere honden. Door middel van heel langzaam de afstand naar andere honden verkleinen (dus op hoorafstand beginnen, daarna naar 100 meter afstand en zo steeds dichterbij) kunnen we nu gewoon met haar lopen zonder dat ze meteen uitvalt. Alleen 'spelen' met andere vreemde honden kan ze niet, met een paar bekende honden gaat het goed, maar vaak is het geen eens spelen.

Het is, jammer genoeg, nu eenmaal wel een ras wat heel erg vaak niet overweg kan met andere (vreemde) honden. Aan jou de taak om te voorkomen dat er ooit een incident plaats vindt.
Wimpel
Vaste gebruiker

renee-uk schreef: nou dat boeit wel eigenlijk, zeker als het om potentieel minder gezellige situaties kan gaan.

misschien is het een idee om eens je mond te houden en te leren op dit forum?
denk dat mensen meer gebaat zijn bij een advies van iemand die weet waar ie het over heeft dan bij het gezwam in de ruimte van iemand die daar geen benul van heeft.
Misschien dat je gelijk hebt. Ik heb dit forum al uit mijn favorieten gehaald. Ik vind dat jullie erg agressief reageren op afwijkende meningen. Gelukkig is de wereld groot, en dit forum niet.
:salut:
mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door mmartinn »

De lijn lang laten vind ik ook wel een erg bijzonder advies.
Inderdaad is niet iedereen daarvan gediend.
Aan de riem kun je het beste de honden niet bij elkaar laten.
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

mmartinn schreef:De lijn lang laten vind ik ook wel een erg bijzonder advies.
Inderdaad is niet iedereen daarvan gediend.
Aan de riem kun je het beste de honden niet bij elkaar laten.
Nee, inderdaad. Ik snap wel dat er geen spanning op de lijn moet komen, want die neiging heb je toch snel en werkt vaak averechts. Maar helemaal lang laten?
Missaj5
geregistreerd lid

Ik wil toch nog even reageren op dit bericht van bijna een jaar terug:)
Het gaat goed met Indy! Na meerdere prive cursussen met haar is het gedrag al een stuk verbeterd naar andere honden.
Uiteindelijk heeft geholpen: afleiden met 'kijk eens' en een worstje in mijn hand lopen we rustig langs een andere hond.
Ze trekt nu dus niet meer.
Zodra er andere honden los aan komen haalt ze niet zo snel meer uit. Je ziet wel dat ze wat onzeker is, of het juist leuk vind.
Volgens mijn trainer 'antwoord' mijn hond in de meeste gevallen. De andere honden geven een signaal af waar mijn hond op reageert. Dit kan komen door haar wenkbrauwen. Ze heeft nogal grote opvallende wenkbrauwen die voor andere honden waarschijnlijk over komt als gevaar.
Daarnaast heeft ze het voorzien op angstige honden. Honden die niet zeker van hun zaak zijn denkt ze te kunnen grijpen. Het scheelt ook al dat ik nu weet wie er in het park rondlopen en met welke honden ze nu dus wel en niet kan. Loslopen is helaas nog geen optie. Soms mag ze los op een veld met een hond die haar 'speelgedrag' aan kan. Ze is nogal een ruwe speler ;P
Maar toch blijf ik het vreemd vinden dat het nu opeens wel beter gaat. Zal dit door mij komen( ik ben eigenlijk nog steeds op me hoede als mijn hond contact maakt met andere honden dus wat dat aan gaat niet veel veranderd) of zal dit door indy zelf komen dat ze meer aan het socialiseren is...
Zo heel verhaal maar uiteindelijk zijn de reacties zoals: 'geen contact meer met andere honden' niet altijd de oplossing..
Evengoed bedankt voor alle tips!
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”