Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Positieve ontwikkeling voor de handel in werkhonden
Moderator: moderatorteam
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Positieve ontwikkeling voor de handel in werkhonden
Hoorde ik dit weekend.
Nu sinds 1-4-2013 het chippen en registreren door de fokker verplicht is kunnen / mogen deze honden ook enkel geëxporteerd worden met chip waarbij de fokker bekend is.
Tot voor kort werden deze honden dan iets ouder gemaakt want ja registreren op fokker is niet wat ze willen over het algemeen. Maar nu is het een periode geworden dat ouder maken niet meer rendabel is. Hopelijk gaat dit inhouden dat er meer geregistreerd gaat worden waardoor een eerste stap naar meer openheid bereikt wordt.
Nu sinds 1-4-2013 het chippen en registreren door de fokker verplicht is kunnen / mogen deze honden ook enkel geëxporteerd worden met chip waarbij de fokker bekend is.
Tot voor kort werden deze honden dan iets ouder gemaakt want ja registreren op fokker is niet wat ze willen over het algemeen. Maar nu is het een periode geworden dat ouder maken niet meer rendabel is. Hopelijk gaat dit inhouden dat er meer geregistreerd gaat worden waardoor een eerste stap naar meer openheid bereikt wordt.
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Aantal honden: 3
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
-
- Zeer actief
Re: Positieve ontwikkeling voor de handel in werkhonden
Mooi zo. Dat gefoezel ook altijd (waar overigens de afnemers ook een rol in hebben). Of ze maken ze ouder, of jonger. Weet zelfs een geval waar een handelaar vroeg de hond jonger te maken en het certificaat weg te doen zodat hij de hond kon verkopen als groene hond. Eigenaar werd daar zo pissig over, na alle tijd en energie van hem en de club, hij hem gratis heeft geplaatst op een goede plek, met certificaat 
Edit: typo

Edit: typo
Laatst gewijzigd door Gos op 25 nov 2014 17:04, 2 keer totaal gewijzigd.
- Cash
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitseherder
Blijft toch gek dat het mecheltje wat ik in huis had ongechipt bleek.
Verder blijf ik die mechel fokkerij een rare wereld vinden.

Cash v Heiligental en Flow.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Omdat tot deze wijziging (dat ze dus niet verkoopbaar meer zijn) de gemiddelde werkhondenboer nog steeds liever niet chipteCash schreef:Blijft toch gek dat het mecheltje wat ik in huis had ongechipt bleek.

-
- Zeer actief
Een gedeelte ervan in ieder geval. Maar zeker niet allemaal. En zoals ik al zei, heeft veel met een deel van de afnemers van werkhonden te maken. Handel vroeg er letterlijk om om "belazerd" te worden. Of een ander voorbeeld, instanties die ze aankochten, lieten lang niet allemaal volledig röntgenen maar bijvoorbeeld alleen de heupen. Niet verstandig.Cash schreef:Blijft toch gek dat het mecheltje wat ik in huis had ongechipt bleek.
- Cash
- Zeer actief
Dit hondje was van na die wijziging.crutz schreef:Omdat tot deze wijziging (dat ze dus niet verkoopbaar meer zijn) de gemiddelde werkhondenboer nog steeds liever niet chipteCash schreef:Blijft toch gek dat het mecheltje wat ik in huis had ongechipt bleek.

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja alleen werd er heel lang nog gedacht dat het wel mee zou vallen en werden honden gewoon bij evt verkoop ouder gemaakt. Nu zijn we op een punt dat ouder maken geen positief effect meer heeft en/of niet geloofwaardig is. Daarnaast blijkt het nu dus pas effect te gaan hebben op verkoop/exportCash schreef:Dit hondje was van na die wijziging.crutz schreef:Omdat tot deze wijziging (dat ze dus niet verkoopbaar meer zijn) de gemiddelde werkhondenboer nog steeds liever niet chipteCash schreef:Blijft toch gek dat het mecheltje wat ik in huis had ongechipt bleek.
-
- Zeer actief
Precies, het duurt altijd wat langer voordat dit soort wijzigingen doordringen en de gevolgen voelbaar zijn. Het is pas effectief als er controle op uitgevoerd wordt en er sancties zijn.
- Cash
- Zeer actief
Ah ok. Bedankt voor de info.