Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond valt slecht af

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Marijkefons
Actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Hond valt slecht af

Ongelezen bericht door Marijkefons »

Mijn hond is te zwaar niet veel maar wel minstens een halve kilo veel voor een hondje van nu 8,8 kg. Hij eet nu 80 gram Hills prescription r/d per dag. Ik sport en loop en fiets veel met hem. Zou ik ook wat brokken kunnen vervangen door groentes. Bv 1x per dag 40 gram brok de ander x groentes maar hoeveel groentes geef ik dan? En valt hij van groentes beter af of zou dit geen nut hebben

Sent from my iPhone using Tapatalk
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Re: Hond valt slecht af

Ongelezen bericht door tekkel »

Ik vind het weinig, 80 gram p/d voor een hond die 8 kg mag wegen.
Ik zou hem kvv (smuldiercompleet oid) geven, en dan zo'n anderhalf ons. En verder bijstellen op het oog.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Marijkefons
Actief

Zoveel vriesruimte heb ik niet en wil niet aan de vlees op wedstrijden kan ik dan niet voeren na die tijd dat bederft

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Bederf? Je kunt als t bloedheet is een koelelementje in een curverbak mikken... afgelopen zondag examen gehad dus van 7 tot 19 weggeweest. Nou t is nu buiten amper warmer dan in mn koelkast dus gaat t gewoon in een curverbox mee zonder koelelement. Thuui staat t hier minstens 24 uur buiten de vriezer/koeling te ontdooien dan kan t in de auto ook ;) maar ja dat is mijn idee erbij
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

mijn honden die 5 kilo wegen eten al ruim een ons vlees, dan vind ik 80 gram voor een hond die 8 kilo weegt wel erg weinig hoor.
Afbeelding
Hylos
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hylos »

Ik zou gewoon voeren wat aanbevolen is.. uithongeren wordt je hond ook niet beter van en afvallen doet hij blijkbaar ook niet.
Ik heb ook wel gelezen dat als je amper voert, de hond in "spaarstand" gaat, net als bij mensen die afvallen.. dat gaat danngewoon niet meer.

Voer je op een dag echt alleen die 80 gram? Neem aan dat je tijdens training ook beloont? Er gaat namelijk zo een extra 100 a 200 gram aan beloninkjes in.
Afbeelding
Afbeelding
Alex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese stabij en Bosnische herder

Ongelezen bericht door Alex »

Ik voer voornamelijk barf en dat lijkt me ideaal als je hond moet afvallen: lekker veel volume en veel te kauwen, zodat het heel wat lijkt. Ook als je kleine hoeveelheden geeft. Bovendien kun je magere diersoorten geven, als je dat wil.
En anders inderdaad kvv, alsnog lekker veel volume. Wat malinois zegt, het is niet veel moeite.

Groenten voeren, kan. Maar als je overstapt van brok naar vlees, ga je sowieso al in volume omhoog en zou ik hem er niet aan laten wennen. Misschien af en toe een wortel om op te knagen.
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Tara schreef:Als ze toch brokken wil voeren dan is dat volgens mij haar goed recht hoor.
TS, als je je hond wilt laten afvallen zou je ook een tijdje wat minder brokken kunnen voeren en dan aanvullen met...

Afbeelding

In een ver verleden hielden we onze castraat er mee op gewicht. :wink:
Ts' hond krijgt nu al erg weinig, dat zou ik niet minderen :ugh:

Met een pakje smuldier van 400 gram zou je ongeveer 3 dagen doen. Daar kan je er toch wel 1 of 2 van in je vriesvak stoppen? En op trainingsdagen geef je gewoon brokken. Of je neemt je kvv 's ochtends bevroren mee.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Marijkefons
Actief

Ik vraag idd niet naar vers vlees. Ik wil brok houden. Dus iemand met tips over brok graag

Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Tsja ik vind vlees ook aan te raden maar ts voert nu eenmaal brokken.. dus misschien kan men haar beter een andere brok adviseren.
Nog minder brok en dan aanvullen met sperzieboon zou ik echt niet doen, dan ga je tekorten krijgen op den duur.. niet bevorderlijk voor de gezondheid (kan anders prima wat Tara zegt, maar bij zo weinig eten zou ik dat niet doen).
Afbeelding
Afbeelding
Marijkefons
Actief

Hond valt slecht af

Ik had hem eerst ook aan een andere brok maar hij groeide weer. Ik snap er niks van. Krijg 1 klein koekje elke dag. Voerde eerst altijd orijen

JoyJip
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door JoyJip »

wat je kunt doen is hem s'ochtend gewoon het voer te geven en S'avond gewoon heel simpel een half blik sperziebonen! En het is gezond voor je hond en ze komen er niet van aan...
Marijkefons
Actief

Dat schreef ik net dat kreeg hij orijen. Maar wordt er dik van

Marijkefons
Actief

Ook een bepaald merk dan bonen?

Tanja Simba&Bella
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tanja Simba&Bella »

Ik ben benieuwd op basis waarvan je je hond te zwaar vind. Ga je puur af op de weegschaal of is het hem echt aan te zien/voelen?

En is hij al wel wat afgevallen of nog helemaal niks?

Je onderneemt genoeg met hem en echt veel eten krijgt hij niet. halveren is echt geen optie, dan krijgt hij helemaal te weinig voedingsstoffen binnen. Sperzibonen kan maar dat zou ik dan eerder toevoegendan het ipv x gram brokken te geven.
Groetjes, Tanja

Voor altijd in mijn hart: Bella 18-04-2002 - 25-02-2013 , Simba 26-07-2004 - 10-07-2015

Het is stil in mijn hart, stil in ons huis. Ik mis jullie en troost mij met de gedachten dat jullie nu weer samen zijn. Mijn maffe duo......bedankt voor de mooie jaren. Ik zal jullie nooit vergeten.......
Marijkefons
Actief

Tis echt te zien en te voelen. Weet echt wel wanneer een hond te zwaar is en weet wat hij weegt doordat ik wil weten of er wat af gaat. Hij is misschien sinds ik weer hills geef ipv orijen 0,1 afgevallen

Marijkefons
Actief

3x

alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

tekkel schreef:
Tara schreef:Als ze toch brokken wil voeren dan is dat volgens mij haar goed recht hoor.
TS, als je je hond wilt laten afvallen zou je ook een tijdje wat minder brokken kunnen voeren en dan aanvullen met...

Afbeelding

In een ver verleden hielden we onze castraat er mee op gewicht. :wink:
Ts' hond krijgt nu al erg weinig, dat zou ik niet minderen :ugh:

Met een pakje smuldier van 400 gram zou je ongeveer 3 dagen doen. Daar kan je er toch wel 1 of 2 van in je vriesvak stoppen? En op trainingsdagen geef je gewoon brokken. Of je neemt je kvv 's ochtends bevroren mee.
Ik heb Reina in 4 maanden tijd bijna 5 kilo af laten vallen door haar de helft van haar eten te geven (wel vers) aangevuld met dezelfde hoeveelheid groenten voor het volume. Wel aangevuld met supplementen omdat ik bang was voor tekorten :wink: oh en zeer zuinig met beloningkjes en tussendoortjes.
Afbeelding
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Je kunt beter diepvries of verse groente geven dan blik, er zit enorm veel zout in blikgroente!
Je kunt ook gewoon iedere dag wat meer van je eigen groente koken en dat geven.

Edit: suffe autocorrect
Laatst gewijzigd door Nawosh op 26 nov 2014 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Marjan
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

3 keer poepen op zo weinig voerr betekent dat dat voer vol koolhydraten zit. Immers, hij eet bijna niks, poept zich een ongeluk en wordt ook nog dik. Die brokken gingen bij mij meteen de deur uit. Geen tips hier omdat ik vers voer en mijn hondje van 5 kilo daar perfect mee op gewicht heb gekregen. Poept 1 heel soms 2 keer per dag en eet meer dan jouw hond. 100 gram vlees en 30 gram VERSE bonen of wortel. Bonen uit blik zitten vol zout. Dat zou ik liever ook niet voeren. Als je groente geeft dan dus zelf even koken. En niet elke dag bonen want bonen zijn niet helemaal 100% gezond.
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Je kan ook komkommer geven inplaats van dat kleine koekje.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Alex
Zeer actief

Je kunt ook een groentemix maken: bonen, courgette, witlof, wortel, klein restje bloemkool en broccoli kleinsnijden, blancheren en in de vriezer bewaren. Dan kun je elke dag een schepje geven.

En als je dan toch bezig bent met die vriezer, kun je net zo goed gelijk kvv of barf geven :mrgreen:

Ik snap eigenlijk niet zo goed wat het probleem is. Je vraagt advies, in 9 van de 10 reacties staat dat kvv misschien een oplossing is. Dan geef je aan dat je het niet handig vindt i.v.m. wedstrijden, maar ook daar wordt een oplossing voor aangedragen. En ook dat is niet goed. Begrijp me niet verkeerd, ik wil me ver houden van de anti-brokmaffia; het is ieders goed recht om brok te voren, echter, het probleem is niet opgelost. Want hij blijft te dik. Nog minder voeren kán niet. Je kunt er op zijn minst over nadenken.
Alex
Zeer actief

Belonen met gedroogde appel of banaan werkt hier ook goed.
Alex
Zeer actief

Waar in mijn post ben ik precies anti-brok, dan?

Aangezien je de rest van mijn post duidelijk niet gelezen hebt: deze manier van voeren werkt blijkbaar niet bij TS.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Soms ligt de oplossing nu eenmaal niet in de tot nu toe bewandelde paden. Soort van mijn hond is dik maar ik wil niet richting de makkelijkste oplossing. Ik ben totaal niet anti brok want het zal mij werkelijk een worst zijn wat iemand aan zijn hond voert aangezien het mijn hond niet is en het om hondenvoer gaat. Maar deze brokken hebben als hoofdbestanddeel maïs. Tja....

Dus ook al wil de TS geen vers voeren, de oplossingen liggen misschien wel in die hoek. Dus de beste oplossing weg laten omdat de TS daar niet aan wil vind ik ook niet helemaal correct. Als iemand zegt, mijn hond is te druk en ik ga toch niet trainen en ik ga ook niet meer wandelingen maken dan wil dat natuurlijk niet zeggen dat daar de oplossing dan niet toch ligt. Je gaat dan immers ook geen kalmerende middelen adviseren omdat dat dan de enige optie wordt.

Met brokkenmaffia ed onzinnige opmerkingen heeft dat niks te maken. Als je hond perfect draait op brokken zal geen hond je kvv aanraden.
Afbeelding
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Marijkefons schreef:Dat schreef ik net dat kreeg hij orijen. Maar wordt er dik van

Orijen heeft ook een heel hoog eiwitgehalte en veel honden kunnen er niet tegen. Ze zitten geloof ik op 39% zo even uit mijn hoofd.

Als je graag op brokken wil blijven kun je misschien ook voor een light brok gaan?
Dan zou ik wel gaan voor een brok op basis van zoete aardappel en vlees. Ik zal eens kijken of dat er überhaupt is. Anders ga je al heel gauw naar de rijst-brokken toe waar nauwelijks nog vlees in zit. Aardappel en maïs brokken laten staan, dat zijn toch wel dikmakers.

Hoeveel beweging krijgt je hond nu? "Veel" is altijd zo'n ruim begrip. Anders even elke dag een half uurtje fietsen én minstens 1 wandeling van ruim een uur? Dat is voor ons bijvoorbeeld al standaard. Een ander vindt het veel of misschien zelfs weinig. Vandaar dat ik het even vraag.
Of de brokken die je geeft in een voerbal stoppen, dan moet hij wat werken voor het eten en misschien sneller een voldaan gevoel.

Wat vers vlees betreft, het is ook best wel meer gedoe. Dus ik snap dat je daar liever niet aan wil als je hond het ook goed zou doen op brokken ;)
Ik voer zelf vers en dan geef je de dubbele hoeveelheid, dus i.p.v. 400 gram brokken krijgt mijn hond nu 800 gram vlees. Mijn hond is er qua gezondheid wel op vooruit gegaan trouwens maar die is dan ook wel erg moeilijk met voer :roll:
Alex
Zeer actief

laeken schreef:Soms ligt de oplossing nu eenmaal niet in de tot nu toe bewandelde paden. Soort van mijn hond is dik maar ik wil niet richting de makkelijkste oplossing. Ik ben totaal niet anti brok want het zal mij werkelijk een worst zijn wat iemand aan zijn hond voert aangezien het mijn hond niet is en het om hondenvoer gaat. Maar deze brokken hebben als hoofdbestanddeel maïs. Tja....

Dus ook al wil de TS geen vers voeren, de oplossingen liggen misschien wel in die hoek. Dus de beste oplossing weg laten omdat de TS daar niet aan wil vind ik ook niet helemaal correct. Als iemand zegt, mijn hond is te druk en ik ga toch niet trainen en ik ga ook niet meer wandelingen maken dan wil dat natuurlijk niet zeggen dat daar de oplossing dan niet toch ligt. Je gaat dan immers ook geen kalmerende middelen adviseren omdat dat dan de enige optie wordt.

Met brokkenmaffia ed onzinnige opmerkingen heeft dat niks te maken. Als je hond perfect draait op brokken zal geen hond je kvv aanraden.
Nou ja, dit is dus eigenlijk precies wat ik bedoel. Maar hij zegt het aardiger :D
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

laeken schreef:Soms ligt de oplossing nu eenmaal niet in de tot nu toe bewandelde paden. Soort van mijn hond is dik maar ik wil niet richting de makkelijkste oplossing. Ik ben totaal niet anti brok want het zal mij werkelijk een worst zijn wat iemand aan zijn hond voert aangezien het mijn hond niet is en het om hondenvoer gaat. Maar deze brokken hebben als hoofdbestanddeel maïs. Tja....

Dit idd.

Overigens ben ik niet anti brok. Hier speuren en trainen ze oa met brokjes en die heb ik ook altijd in mn jaszak als beloning.
Maar geen brokmaaltijden, alleen kvv en barf.

Als een hond zoveel poept dan neemt ie er ook weinig van op.
Ik heb een gecastreerde teef gehad die letterlijk dik werd van lucht. Ze luste geen kvv/barf maar afvallen is nooit gelukt helaas. Ondanks alle extra beweging...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Als je perse brokken wilt voeren, zou ik naar een andere brok overgaan.
Mijn hond krijgt kvv, maar viel op Carnibest ook totaal niet af terwijl ik ver onder de aanbevolen hoeveelheid voerde.
Toen ben ik overgegaan op een ander merk, daar voerde ik zelfs meer van en daar viel hij wel van af.
Dus ik zou overschakelen op een ander merk (bv Royal Canin) en dan de dieetversie en eens zien wat er gebeurt.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Marijkefons
Actief

Wat een discussie zo ik ga eens kijken in m'n vriezer hoeveel ruimte ik creëren kan. Heb rodi worst in huis gebruik deze in mini stukjes bij het trainen. Ook ligt hier nog duck in de vriezer want natuurlijk heb ik het ooit geprobeerd en vond ik het veel werk. Maar voer in dan wat erop de verpakking staat aan hoeveelheid?

Plaats reactie

Terug naar “Voeding”