Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Agressie naar kleine honden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Puck13
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 2

Agressie naar kleine honden

Ongelezen bericht door Puck13 »

Hoi allemaal!

Mijn boxerteefje van net 1 jaar oud valt sinds kort uit naar kleine hondjes. Met grote honden heeft ze de grootste lol maar met de kleintjes wil het niet echt lukken. Nou hoeft ze niet van mij met alle hondjes te spelen, maar ik zou graag zien dat ze die kleintjes dan met rust laat en gewoon door loopt als ze die niks vind. Ze loopt in eerste instantie op ze af om aan ze te snuffelen. Dit gaat vaak goed maar dan ineens haalt ze toch uit. Dit lijkt soms te komen door de reactie van zo'n klein hondje (die kunnen zich natuurlijk bedreigd voelen door zo'n grote hond). Maar soms doet het kleine hondje erg onderdanig en dan haalt ze toch uit. Tot nu toe blijft het bij een hoop gegrom en is er nog geen klein hondje gewond geraakt. Maar zou het toch fijn vinden als ze gewoon zou door lopen en die kleintjes lekker met rust laat. Heeft er iemand tips om dit voor elkaar te krijgen? Het gekke is, is dat ze dus met grote honden bijzonder sociaal is en prima in staat is om te zien of die wel of geen zin hebben om te spelen. En zodra ze op zo'n klein hondje afloopt vind ik haar ook niet heel dominant overkomen. Volgens de trainster van de hondenschool is het verder ook geen dominante hond. Alle tips en opmerkingen zijn welkom!

Alvast bedankt voor het meedenken.
Sterre

Re: Agressie naar kleine honden

Ongelezen bericht door Sterre »

De boxer van mijn vroegere buurvrouw deed precies hetzelfde. Ze heeft zo'n klein hondje nooit echt gebeten. Maar ik vond het echt heel vervelend gedrag en mijn buurvrouw ging er veel te makkelijk mee om in mijn ogen. Ik zou er zelf echt alles aan doen om het te voorkomen. Als ik de boxer van de buurvrouw meenam met uitlaten deed ik haar altijd vast als er kleine hondjes aankwamen.
Puck13
geregistreerd lid

Ja ik doe haar nu ook vast als ik een klein hondje zie aankomen. Maar het blijft vervelend. En omdat ze nog zo jong is heb ik nog de hoop dat ik het haar misschien af kan leren. Zit er ook aan te denken om wellicht een gedragstherapeut in te schakelen want ik wil dit gedrag gewoon eigenlijk echt niet hebben. En ik denk ook dat ze het moet kunnen leren omdat ze verder gewoon heel sociaal is en geen andere gedragsproblemen heeft.
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Puck13 schreef:Ja ik doe haar nu ook vast als ik een klein hondje zie aankomen. Maar het blijft vervelend. En omdat ze nog zo jong is heb ik nog de hoop dat ik het haar misschien af kan leren. Zit er ook aan te denken om wellicht een gedragstherapeut in te schakelen want ik wil dit gedrag gewoon eigenlijk echt niet hebben. En ik denk ook dat ze het moet kunnen leren omdat ze verder gewoon heel sociaal is en geen andere gedragsproblemen heeft.
Fijn dat je het zo serieus neemt. Mijn vorige buurvrouw deed dat totaal niet en heeft dus ook nooit geprobeerd het af te leren. Dus haar hond is het altijd blijven doen. Ben het helemaal met je eens dat het fijner is als je het af kan leren dan haar steeds vast doen bij kleine hondjes.
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Ik zou haar bij me roepen en ontmoetingen met kleintjes niet meer toestaan.
Gewoon even volgen of desnoods aanlijnen zoals je al doet en daarna weer vrij of los.
Maar als ze zich zo gedraagt zou ik het contact gewoonweg niet toestaan , ze hoeft kleine hondjes niet leuk te gaan vinden als ze ze maar met rust laat.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Puck13
geregistreerd lid

Ja dat is ook mijn punt. Ze hoeft ze van mij niet leuk te vinden. Maar ben eigenlijk op zoek naar een manier om haar te leren die kleine hondjes gewoon voorbij te lopen en lekker met rust te laten. Soms is het gewoon lastig om haar bij me te roepen voordat ze bij een klein hondje kan komen. Voorbeeld: mijn hond was gister lekker op de speelweide met een andere hond aan het spelen. Vervolgens komt er verderop vanuit het niets een klein hondje aangerend die mee wil doen. Dan moet je erg hard lopen om haar aan te lijnen. (Ze was zo ver weg dat ze me nog amper kon horen en dat kleintje stond 1,5 meter van haar vandaan). En daarbij wil ik ook niet aan haar laten merken dat ik me druk maak zodra er een klein hondje aankomt. Ben bang dat ik haar agressieve gedrag dan versterk. Iemand tips hoe ik haar kan leren kleine hondjes te negeren?
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Ik zou inzetten op appel en op het commando hier ,als ze dat goed kan opvolgen dan kun je haar in zo'n situatie bij je roepen.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Puck13
geregistreerd lid

Ja we gaan ook al een speciale 'hier-training' volgen bij de hondenschool. Dit stond los van het kleine hondjes probleem, maar wie weet helpt het inderdaad. Ze kan goed hierkomen, maar als de afstand tussen mij en haar heel groot is en er is afleiding vind ze het toch nog lastig. Bedankt voor het meedenken ;-)
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Door haar aan te lijnen voorkom je juist dat het gedrag verder ontwikkeld. Je zegt dat ze nog jong is en hoopt dat ze het nog kan leren. Eerlijk gezegd zie ik het juist andersom, als ze zo jong als zulk gedrag vertonen, zal dat meestal als ze ouder worden alleen maar erger worden, nooit beter. Daarom leren bij jou te komen als ze kleine hond ziet. Je voorkomt dat ze het gedrag verder ontwikkelt en je voorkomt dat ze kleine honden pakt. Ze moet leren dat jij leuker bent dat een (kleine) hond, dat kan door voer of een balletje.
Perry en Noah

Afbeelding
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Houdt ze aan de lijn en als je klein hondje tegenkomt (makkelijkste als je met zijn tweeën bent)
Ga naar dat kleine hondje toe als het mag van eigenaar en aai hondje tweede persoon laat jouw hond zitten en toekijken op hele korte afstand bij reactie van je hond direct corrigeren.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Dinos schreef:Houdt ze aan de lijn en als je klein hondje tegenkomt (makkelijkste als je met zijn tweeën bent)
Ga naar dat kleine hondje toe als het mag van eigenaar en aai hondje tweede persoon laat jouw hond zitten en toekijken op hele korte afstand bij reactie van je hond direct corrigeren.
Dan leg je juist de focus op de andere hond lijkt mij.
Perry en Noah

Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

duitse herder schreef:
Dinos schreef:Houdt ze aan de lijn en als je klein hondje tegenkomt (makkelijkste als je met zijn tweeën bent)
en een correctie door iemand anders dan de baas zal menige hond ook niet pikken.
dan hangt ie niet in het kleine hondje maar in degene die hem corrigeert :schrik:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler

Ongelezen bericht door yodi »

Wij hebben het op de hondenschool geoefend, kleine hondjes negeren en blijven letten op de baas.
Afbeelding
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Ik doel meer op als hond meerdere mensen heeft waar hij respect voor heeft en naar luisterd .
Ja natuurlijk leg je de focus naar kleine hond, en jij vindt dat geweldig en goed,en jouw hond heeft dat te nemen dat jij als baas klein "mormel" aait. Jij bent roedelleider en bepaald dus op dit moment dat kleine hond geaccepteerd wordt.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik zou het "hier" commando zo goed mogelijk perfectioneren en de hond leren dat het zien van kleine hondjes betekent dat er iets lekkers te halen is bij de baas.

De focus leggen op kleine hondjes door die zelf te aaien en als de boxer daar wat mee wil gaan corrigeren, zou ik niet doen.
Daar worden kleine hondjes alleen maar vervelender van in de ogen van die boxer.
En dat is bepaald geen reden voor hem om ze te gaan negeren.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
renee-uk
Zeer actief

Dinos schreef:Ik doel meer op als hond meerdere mensen heeft waar hij respect voor heeft en naar luisterd .
Ja natuurlijk leg je de focus naar kleine hond, en jij vindt dat geweldig en goed,en jouw hond heeft dat te nemen dat jij als baas klein "mormel" aait. Jij bent roedelleider en bepaald dus op dit moment dat kleine hond geaccepteerd wordt.
tja dat laatste kun jijzelf wel vinden, maar helaas denken honden daar toch vaak anders over ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief

ranetje schreef:Ik zou het "hier" commando zo goed mogelijk perfectioneren en de hond leren dat het zien van kleine hondjes betekent dat er iets lekkers te halen is bij de baas.
dit zou ik doen :ok:

ik heb een hond gehad met hetzelfde probleem en ik heb het haar nooit af kunnen leren, ondanks dat ze heel goed luisterde en super terugkwam; behalve dus als er kleine hondjes of katten in het spel waren :roll:
ze liep daarom ook alleen los op een afgesloten, overzichtelijk stuk van het park en voor de rest zat ze aan de (lange) lijn.

ik wil dat niet meer en als ik ooit nog een hond met hetzelfde stomvervelende gedrag krijg, ga ik het op de manier van nettie doen. eventueel zelfs nog intensiever met counterconditioning.
Afbeelding

beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Persoonlijk laat ik mijn honden al nooit zo ver bij mij vandaan gaan zodat ze niet luisteren.Ze moeten van mij ,ook op een hondewei in hoor afstand blijven.of ik blijf in hoor afstand bij hun :-)
Dus als ik een hond zie aan komen die mij niet bevalt roep ik ze bij me.

Verder heb ik ze geleerd om uitvallende honden te negeren als ik ze uitlaat.Honden die blaffen of keffen negeer je en dan krijg je een snoepje van het baasje.
Dus ik zou jou hond leren kleine hondjes te negeren.
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

Nanna schreef:Hier loopt ook een Boxer die een oogje heeft op kleine hondjes. Ze heeft zelfs Simone weleens gepakt :roll: :roll: :roll:
Maar goed, toen liet de ietwat simpele moeder van de eigenaar het beest uit dus dat vergeven we maar.
Gelukkig is eigenaar zelf er wel heel alert op.
Is het een Boxerkwaal?
Je zou het soms wel denken, bij ons lopen er ook twee die het doen, waarvan een wel heel erg. Ze zijn allebei nog jong, en bij volwassen boxers zie ik het eigenlijk nooit, dus misschien jeugdige ongeremdheid en onstuimigheid - waar je als eigenaar overigens wel iets aan moet doen vind ik.
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

Je weet dat de dominantie theorie achterhaald is?
http://Www.hondenwijzer.com/dominantie" onclick="window.open(this.href);return false;
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

semmyboy schreef:Je weet dat de dominantie theorie achterhaald is?
http://Www.hondenwijzer.com/dominantie" onclick="window.open(this.href);return false;
Wil je daarmee zeggen dat honden vanaf nu nooit meer iets doen met dominantie als motivatie?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Hier hebben ze het beide gedaan, ik snap ze wel maar dat geeft ze geen vrijbrief om zich achterlijk te gedragen. Ik ga op pad met pensstaven wat ze als jackpot ervaren en ff mee bezig zijn zodat het hondje kan passeren zonder een stel scheldende herders.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Tineke schreef:Ik zou haar bij me roepen en ontmoetingen met kleintjes niet meer toestaan.
Gewoon even volgen of desnoods aanlijnen zoals je al doet en daarna weer vrij of los.
Maar als ze zich zo gedraagt zou ik het contact gewoonweg niet toestaan , ze hoeft kleine hondjes niet leuk te gaan vinden als ze ze maar met rust laat.

inderdaad. mag niet. klaar
Afbeelding
Puck13
geregistreerd lid

renee-uk schreef:
duitse herder schreef:
en een correctie door iemand anders dan de baas zal menige hond ook niet pikken.
dan hangt ie niet in het kleine hondje maar in degene die hem corrigeert :schrik:

Nee hoor dit zou wel kunnen werken. Ze accepteert werkelijk van iedere volwassene een correctie. Ze is behoorlijk onderdanig. Daarom vind ik het ook zo raar dat ze zo reageert op kleine hondjes. Begin ook steeds meer te denken dat ze misschien toch een keer een nare ervaring heeft gehad met een klein hondje zonder dat ik het door had. Ik ga op de hondenschool ook nog maar eens om advies vragen. Wie weet kunnen we daar oefenen met het negeren van kleine hondjes.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Puck13 schreef:
renee-uk schreef:
duitse herder schreef:

Nee hoor dit zou wel kunnen werken. Ze accepteert werkelijk van iedere volwassene een correctie. Ze is behoorlijk onderdanig. Daarom vind ik het ook zo raar dat ze zo reageert op kleine hondjes. Begin ook steeds meer te denken dat ze misschien toch een keer een nare ervaring heeft gehad met een klein hondje zonder dat ik het door had. Ik ga op de hondenschool ook nog maar eens om advies vragen. Wie weet kunnen we daar oefenen met het negeren van kleine hondjes.
Dat kan ook betekenen dat ze eindelijk "iets" tegen komt waar ze een grote bek tegen kan hebben.
Zelf haar gevoel van eigenwaarde wat opkrikken :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Bons
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks

Ongelezen bericht door Bons »

Ik zou die ontmoetingen dus ook inderdaad niet meer toestaan (lees, proberen te voorkomen).

Op tijd bij je roepen, voordat ze niet meer terug te roepen is, uitvoerig belonen, aanlijnen, aan de kant gaan staan en blijven zitten of naast je staan terwijl ze rustig naar de hond kijkt zonder te reageren uitvoerig belonen met spel of met lekkers net wat zij het belangrijkste vind.

En dat zou ik dan niet alleen met de kleintjes oefenen maar ook met de groten. Net zolang tot andere hond zien betekend, "ik moet even naar "de baas" kijken of die hem ook gezien heeft, dat levert me wat op". En dan wachten tot jij zegt dat ze mag gaan spelen.

Klinkt makkelijk, is het niet, maar wel super als het lukt voor alle betrokkenen en zeker voor haarzelf.
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! ;)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”