Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dierenartsen gaan meekijken op hondenshows

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Re: Dierenartsen gaan meekijken op hondenshows

Ongelezen bericht door Lunatic »

Neeltje schreef:En wie mag Ronnie D. dan wezen.

En het verbieden van shows heeft volgens mij 0,0 zin, dat is het topje van de ijsberg. Het gaat over de tig mensen die gewoon zo een bulldog heeft en bij jan en alleman zijn hond haalt. Bij de Franse Bulldog weet ik zeker, zolang daar geen ander bestuur komt, verandert er niets. Ik kwam op de show in Maastricht een bekende Franse bullen fokker tegen, maar deze heeft dus inderdaad nee tegen het ras gezegd. En zijn fokten echt al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren. Kenden zelfs de fokker van het bulletje waar ik mee ben opgegroeid.
De gemiddelde puppykoper heeft totaal geen benul van wat wij hier allemaal bespreken, die willen alleen en hond en het gros koopt die om de hoek, gewoon effe halen.
Het zal vast het topje zijn, maar daar wordt wel steeds extremer geaccepteerd, nog platter, nog dikker, nog schever en daar passen fokkers zich dan weer op aan.

De gemiddelde pupkoper gaat idd uit van het straatbeeld, dat zei ik ook al, die weten niet beter en dat is triest genoeg!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
irmaLeo
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhond

Ongelezen bericht door irmaLeo »

Ja sorry dacht dat iedereen wel wist wie Rony D is.. Rony Doedijns, directeur bij de raad en allroundkeurmeester. dacht trouwens dat hij Ronnie heette maar het is Rony... ( dubbel sorry dus)
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

irmaLeo schreef:Zag net Ronny D. voorbij komen op TV, in 2014 zijn er geen ongezonde rashonden meer......
was dat geen 2024 :denken:

nou ja, zolang heel veel fokkers, heel veel waarde hechten aan het raszuiver houden van dieren, valt er geen winst (gezonde dieren) te behalen.
van een aantal rassen zie je (zoals al eerder werd aangehaald in dit topic) geen gezond gebouwde dieren meer. als je dan probeert terug te fokken met de meest gezonde dieren, ben je in 2100 nog niet klaar. maar er is een taboe (bij veel fokkers) op ander ras/type inkruisen. als eerst die mentaliteit- verandering er is (beseffen dat er nieuw/ander bloed doorheen moet, van ander ras/type), dan pas kan er wat verbeterd worden op gebied van gezond exterieur.
of die rassen gaan verbieden. daar draait het straks op uit. maar dat hoeft niet, als ze er nu eens wat anders door kruisen, zo af en toe.
irmaLeo
Zeer actief

ja klopt 2024... maak er een potje van... ;-))
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

Dat zal natuurlijk niet helemaal eerlijk gaan.
Net zoals de broodfokkers hun dierenartsen hebben.
Zal er met de shows ook dierenartsen zijn die hondjes door laten gaan, terwijl ze eigenlijk te platte neus hebben.
Dierenartsen die omgekocht worden.
Ik zie het al gebeuren
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Lunatic schreef:
Neeltje schreef:En wie mag Ronnie D. dan wezen.

En het verbieden van shows heeft volgens mij 0,0 zin, dat is het topje van de ijsberg. Het gaat over de tig mensen die gewoon zo een bulldog heeft en bij jan en alleman zijn hond haalt. Bij de Franse Bulldog weet ik zeker, zolang daar geen ander bestuur komt, verandert er niets. Ik kwam op de show in Maastricht een bekende Franse bullen fokker tegen, maar deze heeft dus inderdaad nee tegen het ras gezegd. En zijn fokten echt al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren. Kenden zelfs de fokker van het bulletje waar ik mee ben opgegroeid.
De gemiddelde puppykoper heeft totaal geen benul van wat wij hier allemaal bespreken, die willen alleen en hond en het gros koopt die om de hoek, gewoon effe halen.
Het zal vast het topje zijn, maar daar wordt wel steeds extremer geaccepteerd, nog platter, nog dikker, nog schever en daar passen fokkers zich dan weer op aan.

De gemiddelde pupkoper gaat idd uit van het straatbeeld, dat zei ik ook al, die weten niet beter en dat is triest genoeg!
Of het straatbeeld wordt niet herkend. Mijn DH met stamboom kán geen DH zijn, volgens 95% van de mensen. Die hebben allemaal dus ook geen idee dat er rechtere herders zijn, of andere kleuren. En die standfoto's zijn irritant, je kan niet eens fatsoenlijk beoordelen als leek hoe die hond er normaal uitziet.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Lunatic schreef:Ik snap echt niet dat mensen bewust voor een ras kiezen waarvan ze weten dat ze niet gezond zijn en het nog goed proberen te praten ook, dat zijn geen dierenliefhebbers en keurmeesters zijn al niet veel beter naar mijn mening.
Maar dat weten ze dus niet.

Ik kan me nog een discussie herinneren hier over Duitse herders en hoekingen. Een fokker va Duitse herder werklijn riep toen over een weimaraner dat die hond zo steil als de neten was. Ehm, huh?? :vaag:

Mensen zijn zo gewend aan hun eigen rasbeeld dat ze niet meer zien wat gemiddeld is, wat weinig of wat extreem. En daardoor dan dus ook niet meer wat goed is en wat echt ongezond.
Er zijn hier mensen die een hond met een neus echt geen gezicht vinden. Of lange poten, omdat ze kortbenen hebben. Of noem maar op. Gewoon omdat je eraan gewend bent.

Sec genomen moet je het een fokker verwijten maar mensen zien het vaak zelf amper. Zo werkt dat nou eenmaal.

Keurmeesters horen dat overigens wel te weten en de jongere generatie (de generatie die zeg maar de afgelopen 10-15 jaar de papieren heeft gehaald) ziet het ook écht wel. De oudere generatie, daar zijn er wel die het minder zien. Maar ook daar wordt er voldoende afgestraft.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Marjoleine schreef:
Lunatic schreef:Ik snap echt niet dat mensen bewust voor een ras kiezen waarvan ze weten dat ze niet gezond zijn en het nog goed proberen te praten ook, dat zijn geen dierenliefhebbers en keurmeesters zijn al niet veel beter naar mijn mening.
Maar dat weten ze dus niet.

Ik kan me nog een discussie herinneren hier over Duitse herders en hoekingen. Een fokker va Duitse herder werklijn riep toen over een weimaraner dat die hond zo steil als de neten was. Ehm, huh?? :vaag:

Mensen zijn zo gewend aan hun eigen rasbeeld dat ze niet meer zien wat gemiddeld is, wat weinig of wat extreem. En daardoor dan dus ook niet meer wat goed is en wat echt ongezond.
Er zijn hier mensen die een hond met een neus echt geen gezicht vinden. Of lange poten, omdat ze kortbenen hebben. Of noem maar op. Gewoon omdat je eraan gewend bent.

Sec genomen moet je het een fokker verwijten maar mensen zien het vaak zelf amper. Zo werkt dat nou eenmaal.

Keurmeesters horen dat overigens wel te weten en de jongere generatie (de generatie die zeg maar de afgelopen 10-15 jaar de papieren heeft gehaald) ziet het ook écht wel. De oudere generatie, daar zijn er wel die het minder zien. Maar ook daar wordt er voldoende afgestraft.
Nou als ik de laatste jaren zie wat er wint op shows, hebben de keurmeesters nog veel bij te leren :schrik:
Het veranderd volgens mij pas als mensen is wat minder met uiterlijk bezig zijn, ik heb daar helemaal niks mee, zowel met honden als met mensen niet (miss verkiezingen) wat heb je aan een hond die er volgens iemand mooi uitziet maar amper kan rennen? Of die een prachtige hoeking heeft maar een slecht karakter of ziektes die je van buitenaf niet ziet?

Een hond moet functioneel en gezond zijn, mooi vind je je eigen hond over het algemeen toch wel :F:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Die honden worden toch gekeurd door een DA voor ze naar binnen gaan? :U:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

ranetje schreef:Die honden worden toch gekeurd door een DA voor ze naar binnen gaan? :U:
Op een show? Al jaren niet meer hoor en vroeger was het ook alleen maar checken of de teef niet loops was en de reu nog intact, had niks met gezondheid te maken :19:
irmaLeo
Zeer actief

Célie schreef:
irmaLeo schreef:Ja sorry dacht dat iedereen wel wist wie Rony D is.. Rony Doedijns, directeur bij de raad en allroundkeurmeester. dacht trouwens dat hij Ronnie heette maar het is Rony... ( dubbel sorry dus)
O, die, dacht één of andere crimineel omdat er D. stond
nee... zo bont maak ik het niet
ranetje
Zeer actief

Lunatic schreef:
ranetje schreef:Die honden worden toch gekeurd door een DA voor ze naar binnen gaan? :U:
Op een show? Al jaren niet meer hoor en vroeger was het ook alleen maar checken of de teef niet loops was en de reu nog intact, had niks met gezondheid te maken :19:
Dan voeren ze dat maar weer in.
Gewoon goed kijken of de hond gezond is.
Zo niet, dan dag mevrouw/mijnheer.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Lunatic schreef:Nou als ik de laatste jaren zie wat er wint op shows, hebben de keurmeesters nog veel bij te leren :schrik:
Het veranderd volgens mij pas als mensen is wat minder met uiterlijk bezig zijn, ik heb daar helemaal niks mee, zowel met honden als met mensen niet (miss verkiezingen) wat heb je aan een hond die er volgens iemand mooi uitziet maar amper kan rennen? Of die een prachtige hoeking heeft maar een slecht karakter of ziektes die je van buitenaf niet ziet?

Een hond moet functioneel en gezond zijn, mooi vind je je eigen hond over het algemeen toch wel :F:
Jij komt er nooit toch?
Maar goed, bouw en dus buitenkant hebben alles te maken met goed kunnen lopen.
Als je dat niet begrijpt moet je dat misschien eerst doorgronden voor je er van alles van gaat vinden.

En er is de RSI, waar welzijn hoog in het vaandel staat, een reglement dat sinds 1-8 internationaal verplicht is (maar hier al iets lager, 2 jaar nu), waarbij bv te vette honden eruit gaan of teruggezet worden.
Als je het beter wilt doen kun je natuurlijk ook zélf keurmeester worden. Zo moeilijk is het blijkbaar niet volgens jou?

Ziektes die je niet kunt zien kun je een show niet verwijten. Shows gaan namelijk over wat je wél kunt zien.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Marjoleine schreef:
Lunatic schreef:Nou als ik de laatste jaren zie wat er wint op shows, hebben de keurmeesters nog veel bij te leren :schrik:

Jij komt er nooit toch?
Maar goed, bouw en dus buitenkant hebben alles te maken met goed kunnen lopen.
Als je dat niet begrijpt moet je dat misschien eerst doorgronden voor je er van alles van gaat vinden.

En er is de RSI, waar welzijn hoog in het vaandel staat, een reglement dat sinds 1-8 internationaal verplicht is (maar hier al iets lager, 2 jaar nu), waarbij bv te vette honden eruit gaan of teruggezet worden.
Als je het beter wilt doen kun je natuurlijk ook zélf keurmeester worden. Zo moeilijk is het blijkbaar niet volgens jou?

Ziektes die je niet kunt zien kun je een show niet verwijten. Shows gaan namelijk over wat je wél kunt zien.
Jammer dat je het zo persoonlijk opvat :ugh:

Ik show niet, maar kom er wel hoor, gewoon gezellig met wat vrienden mee.

Natuurlijk heeft bouw te maken met goed kunnen bewegen, maar wat heeft het voor zin om een perfecte hoeking te hebben als je veel te korte pootjes heb en 20 kilo te zwaar bent?

Ik weet dat ze bij bijv. de Labrador een jaar of 2 geleden op gewicht gingen letten, een hoop mensen waren daar niet blij mee :F: maar net zo snel als het kwam is het volgens mij ook weer vertrokken, je hoort en leest er nooit meer wat over namelijk

Ik hoef geen keurmeester te worden, zoals ik al zei ben ik juist tegen al dat uiterlijke gedoe, alles draait om uiterlijk, het zou veel meer om gezondheid en karakter moeten draaien, maarja daar win je weinig prijzen mee natuurlijk :hmmm:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Nanna schreef:
ranetje schreef:
Lunatic schreef:
Dan voeren ze dat maar weer in.
Gewoon goed kijken of de hond gezond is.
Zo niet, dan dag mevrouw/mijnheer.
Hoe moet een DA in een paar seconden aan de buitenkant zien of een hond gezond is? Dat gaat megalange rijen opleveren en een hoop geschreeuw en discussie. Zit niemand op te wachten.
Hoe moet een niet geschoolde km dat dan zien? Er zijn rassen waarbij het duidelijk is maar verborgen gebreken zijn niet voor niets verborgen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

marian* schreef:
Nanna schreef: Hoe moet een DA in een paar seconden aan de buitenkant zien of een hond gezond is? Dat gaat megalange rijen opleveren en een hoop geschreeuw en discussie. Zit niemand op te wachten.
Hoe moet een niet geschoolde km dat dan zien? Er zijn rassen waarbij het duidelijk is maar verborgen gebreken zijn niet voor niets verborgen.
Bij een hoop rassen zijn de gebreken alles behalve verborgen.
Showen is o.a om te kijken of je hond fokgeschikt is, maar niemand ziet of die "prachtige" hond die wint toevallig epilepsie heeft o.i.d. Op het moment dat diezelfde hond echter z'n ballen in heeft moeten leveren, is hij op diezelfde show niet meer welkom, aan z'n "schoonheid" is echter weinig veranderd, behalve die bungelende ballen dan :F:
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Ik reageer alleen op openingspost en heb het hele topic niet gelezen.

Mij lijkt dit een goed idee als er naar gezondheid van hond gekeken wordt.
Als dit goed en eerlijk gebeurd niet zoals met raad van beheer en stambomen, denk ik dat vele honden er mee gaan opknappen.
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Nanna schreef: Hoe moet een DA in een paar seconden aan de buitenkant zien of een hond gezond is? Dat gaat megalange rijen opleveren en een hoop geschreeuw en discussie. Zit niemand op te wachten.
Niet, maar ik neem aan dat als een hond door meerdere da's ongezond verklaard is, dat diezelfde hond op een gegeven moment gewoon het stempeltje ongezond krijgt en sowieso niet in aanmerking komt voor een prijs. Dan blijven ze uiteindelijk wel thuis en worden de rijen vanzelf korter.

Of zou een hond eindeloos iedere show opnieuw gekeurd kunnen worden qua gezondheid? Zo van hij was bij DA 1 ongezond en DA 2 ook, maar nummer 3 vindt hem ineens wel gezond? Want die houdt van bullen en vindt het allemaal maar overdreven.
irmaLeo
Zeer actief

blijf dat toch moeilijk vinden die platsnuiten enz... tja dat is makkelijk te zien, hoef ik geen da voor te zijn. wat doe je dan met honden met hd d die lopen als een trein? -of pijnstillers hebben of hun leven delen met medicatie waar je niks van ziet??? of honden met een gecorrigeerd gebit, oogcorrecties, distichiasis, , kleinere afwijkingen het laatste.. maar een hond die elk jaar gecontroleerd moet worden op haartjes is ook niet gezond... als je het niet ziet of weet is een hond gezond...
Laatst gewijzigd door irmaLeo op 28 nov 2014 06:21, 1 keer totaal gewijzigd.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Nanna schreef:
Tara schreef: "Hé daar, u met die snurkende bulldog. Ja, u daar, met die roset in uw hand, u mag van mij niet in de eindkeuring verschijnen met die hond."
Verbeeld je eens wat dáár voor een rellen van gaan komen zeg! :schrik: Daar zit geen organisatie op te wachten natuurlijk.
Op de Crufts is dat gewoon gebeurd. En ja, de natte broekjes brigade stond te krijsen natuurlijk maar het publiek in Engeland was er denk ik heel tevreden mee. Ik denk namelijk dat Jan met de Pet graag een gezonde hond heeft en helemaal niks heeft met die rare creaturen, een enkele uitzondering daargelaten.
Nou op de crufts is vt jaar bij een bepaald ras een hond beste vd yearling class geworden terwijl die 4-5 weken op voorhand nog bloedtransfusies nodig had om überhaupt in leven te blijven, maar ja geen ras wat asn de vooroordelen van ongezond voldoet
ranetje
Zeer actief

Marjoleine schreef: Maar goed, bouw en dus buitenkant hebben alles te maken met goed kunnen lopen.

Ik wil absoluut niet flauw zijn.
Maar ik hoorde laatst dat er bij een ras op de show, enkele honden prachtig liepen, een heel mooi gangwerk lieten zien en daarmee ook wonnen (en terecht gezien het uiterlijk vond ook de spreekster), maar wel HD C en D hadden.

Daarmee lijkt het wel alsof zelfs heel goed kunnen lopen niets zegt over de binnenkant.

Dat verbaast me niet hoor en ik zal het een keurmeester ook nooit kwalijk nemen :wink:
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Te dik is natuurlijk ook wel een ruim begrip. Als ik keurmeester zou zijn, dan mogen bijna alle stabijtjes, labradors en goldens de ring verlaten. Dus laten we dat maar niet doen ;-)
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”