Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
De juiste pupkopers vinden...
Moderator: moderatorteam
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Re: De juiste pupkopers vinden...
Uit het M nest hier mensen eerste hondje, wel in te sporten, maar ook in huis. Ze stonden 2de op de lijst maar afspraak was keuze in overleg en als ik niet mee kon in hun keuze was mijn NEE bepalend. Uiteindelijk hadden ze keuze wat mij betreft uit 2 vd 3, met de kanttekening dat de ene relaxter was qua karakter en de andere dus voor meer problemen zou gaan zorgen met zaken die ze niet wilde, koppiger. Die toch gekozen en denk ik 2 weken dagelijks whatsapp contact, want ik had gelijk
door het dagelijkse contact doorheen gekomen en nu met 3 mnd enkel een wekelijkse update qua foto

- Kirra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising
- Aantal honden: 1
Tijdje geleden had een mevrouw een hond geadopteerd uit het asiel waar ik vrijwilliger was (maar kon een tijdje niet naar het asiel gaan).
Ja super leuke hond, kleine probleempjes, komt wel goed.
Paar weken later gevraagd hoe het met de hond ging.
Nou, de hond was teruggebracht. Ze zeurde zoveel in huis en het werd alleen maar meer! Waren ze net terug van de wandeling, was ze alweer aan het zeuren!
Toen heb ik maar op mijn lip gebeten om niets te zeggen. Het was al te laat en blijkbaar was de motivatie er niet om er iets van te maken.
Onze hond deed dat ook en ik vond dat ook moeilijk in het begin. Maar naarmate tijd verstreek en ik en Vita elkaar beter leerden begrijpen (van twee kanten), is dat vanzelf goed gekomen. De motivatie moet er echter wel zijn...
Ook het asiel heeft dus te maken met het verkeerd inschatten van mensen, voor wat voor reden dan ook.
Jaren geleden ook een keer boos om gemaakt. Ik wandelde veel met de honden in het asiel, maar was niet betrokken bij het plaatsingsproces.
Er waren toen mensen komen kijken voor een hele leuke hond, een kleine, langharige, mini herder. Rafaël, ja weet zijn naam nog!
Het was bij mij echter gebeurd dat de hond heel erg was uitgevallen naar een kind.
Met grommen en tanden laten zien. Ik was daar behoorlijk van geschrokken.
Dus toen ik die mensen zag, heb ik ze voordat ze de hond meenamen verteld dat ze moesten weten dat de hond erg uitvalt naar kinderen en ze niet moeten verwachten dat hij goed met kinderen om zal kunnen gaan (worst case scenario).
Rara, 2 weken later kwam de hond terug. Hij viel uit naar kinderen.
Ja super leuke hond, kleine probleempjes, komt wel goed.
Paar weken later gevraagd hoe het met de hond ging.
Nou, de hond was teruggebracht. Ze zeurde zoveel in huis en het werd alleen maar meer! Waren ze net terug van de wandeling, was ze alweer aan het zeuren!
Toen heb ik maar op mijn lip gebeten om niets te zeggen. Het was al te laat en blijkbaar was de motivatie er niet om er iets van te maken.
Onze hond deed dat ook en ik vond dat ook moeilijk in het begin. Maar naarmate tijd verstreek en ik en Vita elkaar beter leerden begrijpen (van twee kanten), is dat vanzelf goed gekomen. De motivatie moet er echter wel zijn...
Ook het asiel heeft dus te maken met het verkeerd inschatten van mensen, voor wat voor reden dan ook.
Jaren geleden ook een keer boos om gemaakt. Ik wandelde veel met de honden in het asiel, maar was niet betrokken bij het plaatsingsproces.
Er waren toen mensen komen kijken voor een hele leuke hond, een kleine, langharige, mini herder. Rafaël, ja weet zijn naam nog!

Het was bij mij echter gebeurd dat de hond heel erg was uitgevallen naar een kind.
Met grommen en tanden laten zien. Ik was daar behoorlijk van geschrokken.
Dus toen ik die mensen zag, heb ik ze voordat ze de hond meenamen verteld dat ze moesten weten dat de hond erg uitvalt naar kinderen en ze niet moeten verwachten dat hij goed met kinderen om zal kunnen gaan (worst case scenario).
Rara, 2 weken later kwam de hond terug. Hij viel uit naar kinderen.

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
misschien worden er ook wel heel goede pupkopers afgeserveerd vanwege de soms absurde eisen die fokkers stellen?
als ik al lees dat het hebben van laminaat een reden is om iemand geen pup te verkopen dan vind ik dat wel een beetje heel erg ver gaan.
niks mis met wat couponnetjes vloerbedekking over je gladde vloer zolang je hond nog pup is.
kan me toch niet voorstellen dat ik vanwege mijn laminaat opeens niet zou deugen als pup- of hondeneigenaar en dat zou dus wel gebeuren als ik het allemaal goed lees
als ik al lees dat het hebben van laminaat een reden is om iemand geen pup te verkopen dan vind ik dat wel een beetje heel erg ver gaan.
niks mis met wat couponnetjes vloerbedekking over je gladde vloer zolang je hond nog pup is.
kan me toch niet voorstellen dat ik vanwege mijn laminaat opeens niet zou deugen als pup- of hondeneigenaar en dat zou dus wel gebeuren als ik het allemaal goed lees

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Waarom specifiek per nest en niet per ras dat je fokt? Het lijkt me voor eigenaren van het meest recente nest juist ook heel leuk om te lezen hoe het eigenaren van eerdere nesten vergaat, en met elkaar ervaringen uit te wisselen.Marjoleine schreef:Wat ik trouwens sinds twee jaar doe is per nest een FB-groep maken, besloten.
Daarin kunnen mensen dan vertellen hoe het gaat en waar ze tegenaan lopen. Dat werkt heel goed, ze blijken dan niet de enige te zijn met bepaalde dingen en kunnen elkaar helpen en zo.
Verder zijn wij zelf natuurlijk ook lid en zo kun je dan ook advies geven.
En dat ze foto's plaatsen is mooi meegenomen
Ik vind het erg prettig en de mensen ook, die vinden dat echt leuk.
Ik vond het selecteren van de juiste pupkopers ook per nest lastiger worden en ben eigenlijk wel blij dat ik die last van mijn schouders heb omdat ik niet meer fok. Ik deed eigenlijk, zeker de laatste nesten, hetzelfde als Marjoleine, dus de nadruk leggen op de minder prettige eigenschappen van het ras. Daar werden toch best wel wat mensen die alleen op het uiterlijk van de Laekense vielen door afgeschrikt.
Maar 100% waterdicht krijg je je selectie nooit, en als je dat wel verlangt dan kun je misschien beter niet willen fokken.

Overigens was het beiden werken of het hebben van laminaat voor mij geen reden tot afwijzen van een potentiële nieuwe eigenaar. Beiden werken en de hond kan met 1 van beiden mee is natuurlijk ook prima, dat heb ik bij 1 van mijn pups. Of beiden werken en een uitlaatservice, dagopvang of oppas voor een aantal dagen. Als er daarnaast genoeg tijd gestopt kon worden in het krijgen en onderhouden van een band tussen hond en baas, waarom niet? Laminaat en een pup kunnen prima gaan, als er niet toegestaan wordt dat er wild overheen gesjeesd wordt en/of wanneer het laminaat deels wordt afgedekt met een kleed oid.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ervoor natuurlijk, over het algemeen zelfs voordat ze zelfs maar geboren zijn.Shima schreef:Ben even benieuwd wanneer je deze preek geeft; voor of nadat ze de pups hebben gezien.![]()
Ze komen hier de drempel niet over voor ze via mail of telefoon de eerste zeer negatieve preek hebben gehad.
Dan valt de helft al af (omdat die mij naar vinden). En dan krijgen ze er nog een, en dat is meestal ook voor de pups er zijn of in elk geval voor ze de pups gezien hebben.
- nachtvlinder
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Mengelmoes, kwart stabij
Wij hebben nu voor het eerst een pup. Vroeger wel toen we jong waren dieren/honden thuis gehad.
Maar ook al ben je voorbereid op van alles en nog wat, soms kom je toch dingen tegen waar je je
niet zo goed op voorbereid hebt.
Maar verwachten dat een hond in 1 dag zindelijk is, geen tijd kost enz. enz. is ook wel erg dom....
Maar laminaat aanvoeren als reden om geen pup te verkopen aan iemand vind ik ook kort door de
bocht.
Anderzijds heb ik hier op het forum al een paar keer een vraag gesteld in de afgelopen weken
die misschien voor de ervaren hondenbezitters dom overkomt, maar waar ik onzeker over
ben of het gewoon niet weet. Alleen krijg je niet echt veel antwoorden van de ervaren hondenbezitters.
Meestal maar 1 of 2 reacties...
Maar ook al ben je voorbereid op van alles en nog wat, soms kom je toch dingen tegen waar je je
niet zo goed op voorbereid hebt.
Maar verwachten dat een hond in 1 dag zindelijk is, geen tijd kost enz. enz. is ook wel erg dom....
Maar laminaat aanvoeren als reden om geen pup te verkopen aan iemand vind ik ook kort door de
bocht.
Anderzijds heb ik hier op het forum al een paar keer een vraag gesteld in de afgelopen weken
die misschien voor de ervaren hondenbezitters dom overkomt, maar waar ik onzeker over
ben of het gewoon niet weet. Alleen krijg je niet echt veel antwoorden van de ervaren hondenbezitters.
Meestal maar 1 of 2 reacties...
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Zo ben ik aan Ita gekomenfenneke schreef:ik weet van hier uit de buurt ook .
pup kopers kwamen elke week op het laatst en namen de pup mee naar huis,
fokker op vakantie , lekker uitrusten![]()
gelukkig was de zoon thuis want pup koper stond na een week weer op de stoep met pup
pup bleef janken s nachts en dat kon toch echt niet![]()
ouders van 4 kinderen hè , huilden blijkbaar nooit

Alleen was zij al binnen 24 uur terug bij de fokker omdat ze 's nachts zo'n herrie maakte

Ach, als je je goed hebt voorbereid en geen roze wolk verwacht over de puppyperiode kan het ook nog best tegenvallen.
Ik heb zelf de puppyperiode het liefst zo snel mogelijk achter de rug, al wil dat niet zeggen dat die pup voor mij sneller groot moet worden dan kan

Maar afgezien van de leuke capriolen die ze kunnen uithalen word ik pas echt blij van een hondje dat snapt waar ik het over heb.
Ondanks alle voorbereidingen (nee geen waarschuwingen van de fokker, dat had ik niet nodig) heb ik met Rana ook wel eens met mijn handen in mijn haar gezeten.
Helemaal radeloos hoe ik die bijtende wervelwind van een pup een beetje kon fatsoeneren.

Alleen heb ik dat toen nooit aan de fokker verteld.

Hoe je de goede puppymensen uitzoekt weet ik ook niet.
Soms heb je groot wantrouwen tegen iemand en die blijkt juist voortreffelijk te zijn, terwijl een ander waar je hele goede dingen van verwacht het bijltje er bij neergooit.

- Kirra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising
Wat Ranetje omschrijft overkomt heel veel mensen denk ik. Hoe goed voorbereid je ook bent.
Ik heb het zelf ook gehad met mijn volwassen herplaatser. Heel goed voorbereid, maar er waren, andere dingen die ik had verwacht, die uiteindelijk wel tegenvielen.
Toen ik en de hond elkaar leerden te begrijpen en samen leerden werken, werd het allemaal veel leuker.
Ik denk dat bij heel veel mensen een nieuwe hond of een nieuwe pup tegenvalt. (Niet het dier, maar dingen eromheen)
Ik denk dat de eerste stap is dat mensen moeten weten (ongeveer) wat het inhoudt en dat het tijd en moeite kost.
De tweede stap is denk ik wat moeilijker. Daar gaat het erom hoeveel je ervoor over hebt en hoe graag je het wilt.
Volgens mij is het dus een wisselwerking van niet te hoge verwachtingen hebben/realistische verwachtingen/een goed beeld hebben van het werk en de juist instelling/motivatie/welwillendheid hebben om tegenvallers op te vangen (en tegenvallers zijn er altijd, maar in verschillende mate natuurlijk.)
Ik heb het zelf ook gehad met mijn volwassen herplaatser. Heel goed voorbereid, maar er waren, andere dingen die ik had verwacht, die uiteindelijk wel tegenvielen.
Toen ik en de hond elkaar leerden te begrijpen en samen leerden werken, werd het allemaal veel leuker.
Ik denk dat bij heel veel mensen een nieuwe hond of een nieuwe pup tegenvalt. (Niet het dier, maar dingen eromheen)
Ik denk dat de eerste stap is dat mensen moeten weten (ongeveer) wat het inhoudt en dat het tijd en moeite kost.
De tweede stap is denk ik wat moeilijker. Daar gaat het erom hoeveel je ervoor over hebt en hoe graag je het wilt.
Volgens mij is het dus een wisselwerking van niet te hoge verwachtingen hebben/realistische verwachtingen/een goed beeld hebben van het werk en de juist instelling/motivatie/welwillendheid hebben om tegenvallers op te vangen (en tegenvallers zijn er altijd, maar in verschillende mate natuurlijk.)
Laatst gewijzigd door Kirra op 29 nov 2014 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik merk het bij mijn lief nu, er komt ooit een pup bij als de meiden oud zijn, pup wordt dan onze verantwoording en ik merk idd dat ik het negatief afschilder als dat het misschien daadwerkelijk is maar dan kan het alleen maar meevallen.
Lijkt me echt onwijs lastig als fokker zijnde, de goede mensen vinden
Lijkt me echt onwijs lastig als fokker zijnde, de goede mensen vinden
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Idd., de andere kant is dat je soms met fokkers complete sollicitatiegesprekken dient te voeren, inclusief een van te voren overhandig cv. Daarbij een houding van dat ik zowat om mag rollen van dankbaarheid dat ik van hén een pup mág kopen à raison van een kleine duizend eurootjesrenee-uk schreef:misschien worden er ook wel heel goede pupkopers afgeserveerd vanwege de soms absurde eisen die fokkers stellen?

Ze willen nog net niet bij jou op bezoek komen om jouw huis goed te keuren, maar het scheelt niet veel.
Ik denk dat er over en weer nogal wat overspannen verwachtingen zijn. Pupkopers die verwachten dat een pupje van 8-9 weken oud binnen twee weken zindelijk en opgevoed is en fokkers die nog steeds beelden hebben van de jaren '50 waarin de vrouw hele dagen thuis is.
Zo ken ik fokkers/stichtingen die mij geen hond willen geven omdat ik fulltime werk. Tenminste op papier fulltime. Omdat ik in het onderwijs werk, heb ik alle schoolvakanties vrij en kan ik daarnaast regelmatig thuis werken. Per saldo zijn mijn honden zelden meer dan 5 uur alleen en al mijn vrije tijd gaat in de honden zitten. Nog even afgezien van het feit dat zoonlief ook vaak vroeg thuis is en wij de regel hebben dat degene die het eerst thuis is, de honden direct uitlaat.
Maar een hond bij plaatsen doen ze niet want ze staren zich blind op die fulltime baan.

- joyce83
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel
Misschien ook echt aangeven dat zindelijk worden, niet meer bijten toch ook best lang kan gaan duren. Er zijn gevallen van een aantal maanden oud die nog niet zindelijk zijn.
Wat ik zelf nog het moeilijkste vond eigenlijk met onze 6 maanden oude pup/puber was om samen met mijn man op 1 lijn te komen. Ik heb wat meer geduld, dus stoorde me minder aan het piepen in de nacht. Eerste nacht wel wat piepen, tweede nacht wilde die piepen gaf mijn man een stemcorrectie na een mooie serenade waarop hij stil werd, derde nacht tot drie uur 's nachts gepiept.... ik had zelf zoiets de bench is te klein, man wilde dat niet inzien. Ik gelukkig toch eigenwijs de grote bench naast het bed gezet en tada stille slapende pup
. Dus misschien ook kijken of de toekomstige baasjes op 1 lijn zitten qua opvoeding of dat ze onderling bepaald hebben wie de regie neemt.
Tja dan heb je er nog eentje rondlopen, maar wat blijkt de meest makkelijke pup geweest en luistert nu ook super. Met andere woorden we moeten steeds tegen ons zelf zeggen denk eraan hij is nog jong, je kan niet verwachten dat hij alles al kan. En eigenlijk gaat het helemaal niet slecht.
Zindelijk al vanaf dag 1, de twee ongelukjes waren dat ik even niet goed op lette. Hij komt als je hem roept. Het enige is dat hij een drammer is en dat al blaffend kan laten weten. Ook reageert hij sterk op prikkels. Maar dat is niet erg, aan ons om dat in goede banen te gaan doen.
Ik denk dat de beste opmerking nog is dat je op elkaar ingespeeld moet raken, je moet gaan weten wat je aan elkaar hebt en hoe de hond op je gaat reageren.
Wat ik zelf nog het moeilijkste vond eigenlijk met onze 6 maanden oude pup/puber was om samen met mijn man op 1 lijn te komen. Ik heb wat meer geduld, dus stoorde me minder aan het piepen in de nacht. Eerste nacht wel wat piepen, tweede nacht wilde die piepen gaf mijn man een stemcorrectie na een mooie serenade waarop hij stil werd, derde nacht tot drie uur 's nachts gepiept.... ik had zelf zoiets de bench is te klein, man wilde dat niet inzien. Ik gelukkig toch eigenwijs de grote bench naast het bed gezet en tada stille slapende pup

Tja dan heb je er nog eentje rondlopen, maar wat blijkt de meest makkelijke pup geweest en luistert nu ook super. Met andere woorden we moeten steeds tegen ons zelf zeggen denk eraan hij is nog jong, je kan niet verwachten dat hij alles al kan. En eigenlijk gaat het helemaal niet slecht.
Zindelijk al vanaf dag 1, de twee ongelukjes waren dat ik even niet goed op lette. Hij komt als je hem roept. Het enige is dat hij een drammer is en dat al blaffend kan laten weten. Ook reageert hij sterk op prikkels. Maar dat is niet erg, aan ons om dat in goede banen te gaan doen.
Ik denk dat de beste opmerking nog is dat je op elkaar ingespeeld moet raken, je moet gaan weten wat je aan elkaar hebt en hoe de hond op je gaat reageren.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Heidewachtel
Ik zou geloof ik nooit aan een pup komen, voldoe gewoon nergens aan als ik dit zo lees.
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Nanna schreef:Bij mij was hele dagen werken ook echt een no-go hoor, sorry Lieke
Gelukkig worden Teckels vaak gekocht door gepensioneerden dus wat dat betrof zat ik in een vrij luxe positie. Ik kon gewoon nee zeggen tegen fulltimers.
Ja, ik kan me voorstellen als het fulltime werken ook écht van 9-5 is plus reistijd. Logisch, zeker in geval van een pupje.
Maar fulltime werkende mensen die hun schema daarop afstemmen is toch anders? Ik werk zoals gezegd in het onderwijs met veel mogelijkheden tot thuis werken (ben beleidsmedewerker) en toen mijn man nog leefde, werkte hij in ploegendiensten die meestal 's middags of 's avonds (en in het weekend) begonnen.
Onze honden waren toen nooit langer dan 2 uur alleen, later is dat opgerekt tot een uur of 4-5. Dan moet je je niet blind gaan staren op het woordje fulltime als het zo geregeld kan worden. Overigens, zou ik om deze reden ook al geen pup willen want dat vind ik ook al te lang voor zo'n baby.

- renee-uk
- Zeer actief
en met al die eisen en voorwaarden komen er nog pups op verkeerde plekken, hoe is het toch mogelijkj.werkman schreef:Ik zou geloof ik nooit aan een pup komen, voldoe gewoon nergens aan als ik dit zo lees.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik vind het niet belachelijk, zelfs heel begrijpelijk en eerlijk gezegd denk ik dat de anderen dat ook wel begrijpen.Inge O schreef:wat vinden jullie er eigenlijk zo belachelijk aan dat je als fokker voor de puppen waar je helemaal gek mee bent en waarvoor je verantwoordelijk blijft tot hun laatste dag verantwoorde baasjes probeert te zoeken waar ze het goed hebben?renee-uk schreef:en met al die eisen en voorwaarden komen er nog pups op verkeerde plekken, hoe is het toch mogelijkj.werkman schreef:Ik zou geloof ik nooit aan een pup komen, voldoe gewoon nergens aan als ik dit zo lees.
Bovendien, wat j.werkman schrijft, dat ze nergens aan voldoet ............ na wederzijdse kennismaking kan er vaak prima aan de voorwaarden gesleuteld worden.
Niet omdat de fokker die voorwaarden niet meer belangrijk vindt, maar omdat hij iets ziet waarvan hij denkt ...... "daar zit mijn pup straks goed"
En dat is denk ik intuitie waar je ook over moet beschikken als fokker.
Ook dan lukt het niet altijd, maar dat is het risico van het vak denk ik

- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Pff ja, dat zou ik als fokker ook heel lastig vinden.
Mensen kunnen zich inderdaad heel anders voordoen.
Toen ik me op een wachtlijst liet zetten op zoek naar Jack kwam ik bij een fokker terecht die heel eerlijk zei: "ik fok omdat ik zelf een pup wil van mijn teef, het fijnste zou ik het eigenlijk vinden als ze maar 1 pup kreeg".
Dat kon ik me eigenlijk best goed voorstellen.
Maar goed, aan de andere kant snap ik ook dat het voor pupkopers soms lastig is.
Ik hoorde laatst van iemand dat ze zelfs verplicht zou zijn het 1e jaar cursus te gaan volgen bij een door de fokker aangewezen school, dat soort dingen gaat mij echt te ver.
Mensen kunnen zich inderdaad heel anders voordoen.
Toen ik me op een wachtlijst liet zetten op zoek naar Jack kwam ik bij een fokker terecht die heel eerlijk zei: "ik fok omdat ik zelf een pup wil van mijn teef, het fijnste zou ik het eigenlijk vinden als ze maar 1 pup kreeg".
Dat kon ik me eigenlijk best goed voorstellen.
Maar goed, aan de andere kant snap ik ook dat het voor pupkopers soms lastig is.
Ik hoorde laatst van iemand dat ze zelfs verplicht zou zijn het 1e jaar cursus te gaan volgen bij een door de fokker aangewezen school, dat soort dingen gaat mij echt te ver.
- renee-uk
- Zeer actief
niks, maar als je als pupkoper al afvoerd gaat worden vanwege het feit dat je laminaat op de grond hebt, denk ik toch dat je als fokker wel een beetje aan het doorslaan bent.Inge O schreef:wat vinden jullie er eigenlijk zo belachelijk aan dat je als fokker voor de puppen waar je helemaal gek mee bent en waarvoor je verantwoordelijk blijft tot hun laatste dag verantwoorde baasjes probeert te zoeken waar ze het goed hebben?renee-uk schreef:en met al die eisen en voorwaarden komen er nog pups op verkeerde plekken, hoe is het toch mogelijkj.werkman schreef:Ik zou geloof ik nooit aan een pup komen, voldoe gewoon nergens aan als ik dit zo lees.

- zeta-jones
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
- Aantal honden: 9
- Contacteer:
Nee, ik zou het zeker niet als een pittig nest kwalificeren. Het ene teefje was wel iets pittiger dan het andere dat terugkwam, maar allebei erg goed te sturen en te corrigeren. Ons eerste nest was wel erg pittig qua karakter en in de meeste nesten die we fokken zitten behoorlijk actieve pups waar echt iets mee gedaan moet worden. Maar dat vertellen we er altijd duidelijk bij. Het H-nest was qua karakter echt gemiddeld. We hebben ze bijna allemaal een paar maanden na de geboorte teruggezien. Ook een van de twee herplaatste teefjes. Allemaal leuke, speelse en sociale honden. Pittig? Nee, dat niet. Wel actief, maar niet pittig.Heavy schreef:Als je al zo lang fokt en er komen dan 2 pups uit 1 nest terug kan het dan niet zo zijn dat het toevallig een pittig nest was?

- zeta-jones
- Zeer actief
- Contacteer:
Sommige fokkers gaan daar idd erg ver in. De grootte van de tuin, wat je op je vloer hebt liggen enz. Woon je in een flat, dan vang je bij veel fokkers ook al bot. En ga zo maar door.renee-uk schreef: niks, maar als je als pupkoper al afvoerd gaat worden vanwege het feit dat je laminaat op de grond hebt, denk ik toch dat je als fokker wel een beetje aan het doorslaan bent.

- zeta-jones
- Zeer actief
- Contacteer:
Want? Je vindt 9 nesten in 9 jaar veel?Kells schreef:Wellicht is het een idee om minder nesten te fokken?zeta-jones schreef:Wij fokken sinds januari 2006 witjes. Op 3 januari 2006 is ons eerste nestje witjes geboren...bijna 9 jaar geleden alweer. Waar blijft de tijd? In de daaropvolgende 8 jaar hebben we in totaal nog 8 nesten gefokt en er is me in de loop van de tijd wel iets opgevallen: pupkopers selecteren wordt steeds lastiger.
Nu verwachten we hopelijk over twee maanden weer een nestje en hoewel ik er pas echt ruchtbaarheid aan ga geven na de echo, wil ik me wel alvast wapenen tegen al die jandoedels die een witje willen 'omdat het zo'n ideale gezinshond is' en 'omdat hij zo mooi is'.
Hoe selecteren jullie je pupkopers? Wat kan ik in vredesnaam doen om die jandoedels eruit te filteren? We zijn van meet af aan zo duidelijk geweest over het ras, het karakter enz...en die mensen vertoonden gewoon sociaal wenselijk gedrag, want ze moesten en zouden een pup.
Ik zie tegen het onderdeel 'de juiste pupkopers selecteren' nu alweer als een berg op...hellup!

Dat inschatten van een pupkoper is mij ook zwaar tegen gevallen.
Mensen die dol enthousiast zijn en drie weken later heb je de pup terug.
Omdat de pup in de keuken gescheten heeft en dat dat niet zo fijn was tussen de tenen.
Ik weet niet hoe het bij andere rassen is, maar bij een bulletje kan je rustig rekenen op een half jaar.
Mensen die dol enthousiast zijn en drie weken later heb je de pup terug.
Omdat de pup in de keuken gescheten heeft en dat dat niet zo fijn was tussen de tenen.
Ik weet niet hoe het bij andere rassen is, maar bij een bulletje kan je rustig rekenen op een half jaar.
-
- Zeer actief
Ik vind het niet belachelijk hoor dat je ervoor wilt zorgen dat je pupjes goed terechtkomen, als fokker.
Maar ik voldoe in niets aan de dingen die ik hier hoor. Ik ga niet naar cursus, ik train niet en eigenlijk voed ik ook nauwelijks op.
Als ik graag een hond wil (of welk ander dier dan ook) dan wordt het genomen zoals hij is leef ik ermee samen en probeer zo goed mogelijk tegemoet te komen aan zijn behoeften.
Bij mij zou het niet zo goed vallen geloof ik, als ik het gevoel zou krijgen dat ik gewantrouwd zou worden.
Een realistisch beeld van de hond geven zou ik op prijs stellen, maar het drammen over de negatieve aspecten van een hond hebben en zeker het tentoonstellen, meerdere keren, van de negatieve eigenschappen van de eigen gefokte pups en daarna toch ook vermelden dat ze wel leuk en lief zijn,zou op mij niet goed overkomen.
En niet omdat ik niet weet hoe het is om een hond te hebben en ook niet omdat het met het pupje niet goed zou gaan, maar toch ga ik dan elders kijken.
Misschien hebben jullie gelijk hoor wat wantrouwend te zijn.
Zelf vind ik uitgaan van vertrouwen een beter uitgangspunt informatief zijn en een eerlijk en relistisch beeld geven vind ik ook prettig.
Maar ik voldoe in niets aan de dingen die ik hier hoor. Ik ga niet naar cursus, ik train niet en eigenlijk voed ik ook nauwelijks op.
Als ik graag een hond wil (of welk ander dier dan ook) dan wordt het genomen zoals hij is leef ik ermee samen en probeer zo goed mogelijk tegemoet te komen aan zijn behoeften.
Bij mij zou het niet zo goed vallen geloof ik, als ik het gevoel zou krijgen dat ik gewantrouwd zou worden.
Een realistisch beeld van de hond geven zou ik op prijs stellen, maar het drammen over de negatieve aspecten van een hond hebben en zeker het tentoonstellen, meerdere keren, van de negatieve eigenschappen van de eigen gefokte pups en daarna toch ook vermelden dat ze wel leuk en lief zijn,zou op mij niet goed overkomen.
En niet omdat ik niet weet hoe het is om een hond te hebben en ook niet omdat het met het pupje niet goed zou gaan, maar toch ga ik dan elders kijken.
Misschien hebben jullie gelijk hoor wat wantrouwend te zijn.
Zelf vind ik uitgaan van vertrouwen een beter uitgangspunt informatief zijn en een eerlijk en relistisch beeld geven vind ik ook prettig.
-
- Zeer actief
Het in contact blijven met de fokker zou trouwens ook niet zo mijn kwaliteit zijn denk ik.
- *Esther
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ik heb twee witjes van je op les gehad, fijne honden allebei!
Zo kom ik trouwens ook aan Hazel, zij is met 8 weken gegaan en met 18 weken retour, te druk.....
En ik kan niet ontkennen dat dat niet klopte
Maar ja, Poedels zit meer leven in dan je denkt.
En de foksters van Haas vond ik betrokken mensen.
Wat Rosita met haar laatste nest heeft gedaan, kan ook voor een goede schifting zorgen. Zij had een trainster gevraagd twee puplessen thuis te geven met alle eigenaren met de beoogde pup. Daarna samen eten en dan vragen stellen. Voor de serieuze mensen trouwens ook erg leuk!
Ik heb het laatst ook gedaan voor een vriendin die een nestje Aussies had gefokt. Als je ziet hoeveel vragen pupkopers hebben is die investering wel de moeite waard.
Wat mij opvalt bij nieuwe pupeigenaren dat de hondjes best veel alleen moeten zijn en dat daar veel te makkelijk over wordt gedacht.
Zo kom ik trouwens ook aan Hazel, zij is met 8 weken gegaan en met 18 weken retour, te druk.....
En ik kan niet ontkennen dat dat niet klopte

Maar ja, Poedels zit meer leven in dan je denkt.
En de foksters van Haas vond ik betrokken mensen.
Wat Rosita met haar laatste nest heeft gedaan, kan ook voor een goede schifting zorgen. Zij had een trainster gevraagd twee puplessen thuis te geven met alle eigenaren met de beoogde pup. Daarna samen eten en dan vragen stellen. Voor de serieuze mensen trouwens ook erg leuk!
Ik heb het laatst ook gedaan voor een vriendin die een nestje Aussies had gefokt. Als je ziet hoeveel vragen pupkopers hebben is die investering wel de moeite waard.
Wat mij opvalt bij nieuwe pupeigenaren dat de hondjes best veel alleen moeten zijn en dat daar veel te makkelijk over wordt gedacht.
- Dee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Het lijkt mij ontzettend lastig. Ik vond het andersom, als pupkoper, ook in eerste instantie niet leuk.
Wij hadden gelezen over een 'hopelijk' te verwachten nest. Website gelezen, mailtje gestuurd en daar kwam een afpsraak uit om kennis te maken. Man wat was ik zenuwachtig en wat voelde het als een audiëntie
. Eenmaal bij de mensen thuis was dat gevoel heel snel weg hoor, gelukkig.
Die kennismaking was voordat er pups waren. Maar er moeten ook geen idiote eisen gesteld worden, als in dat ik op cursus zou moeten, of een verplicht huisbezoek ofzo. Huisbezoek zou ik in ons geval prima vinden, op vrijwillige basis zijn ze hartstikke welkom. Maar niet om me te komen controleren.
Het zou niks voor mij zijn, denk ik.
Wij hadden gelezen over een 'hopelijk' te verwachten nest. Website gelezen, mailtje gestuurd en daar kwam een afpsraak uit om kennis te maken. Man wat was ik zenuwachtig en wat voelde het als een audiëntie

Die kennismaking was voordat er pups waren. Maar er moeten ook geen idiote eisen gesteld worden, als in dat ik op cursus zou moeten, of een verplicht huisbezoek ofzo. Huisbezoek zou ik in ons geval prima vinden, op vrijwillige basis zijn ze hartstikke welkom. Maar niet om me te komen controleren.
Het zou niks voor mij zijn, denk ik.
- Dee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Ik vind het juist leuk om eens in de zoveel tijd even wat foto's te sturen. Niet wekelijks, of maandelijks. Maar af en toe, als ik vind dat de foto's de moeite waard zijn. En in het begin heeft de fokker heel duidelijk gemaakt dat we altijd terecht konden met vragen, niks verplicht, maar het kon wel.j.werkman schreef:Het in contact blijven met de fokker zou trouwens ook niet zo mijn kwaliteit zijn denk ik.
Het eerste jaar hebben we met de medepupkopers + fokker ook wel leuk mailcontact gehad. Op een gegeven moment neemt dat af.
Maar nogmaals, dat ging vanzelf. Vrijwillig dus.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Is dat je maatstaf?Kells schreef:Ja, dat vind ik veel. Mijn A-nest is net een jaar oud en de pups zijn prima terecht gekomen. Mijn B-nest komt op zijn vroegst in 2016. D.w.z. bij voldoende animo.
Ik kan namelijk zeker 15 stabijs per jaar verkopen, en even zovele wetters.
Dat fok ik natuurlijk nooit, maar de vraag is er wel.
Maar dat zegt niks, want als ik het niet fok zijn er altijd wel fokkers die het wél fokken.
Ik snap dat bij jou de vraag heel specifiek is en het aanbod heel beperkt, maar dat maakt meteen jouw visie niet kloppend voor het grote geheel.
Elk ras heeft zijn eigen dingen en zijn eigen populariteit. Dus die belangstelling, daar moet je het zéker niet voor doen.
-
- Zeer actief
Ik ben blij dat ik geen hondjes fok.
Ik zou er geen afstand van kunnen doen.
Wel belachelijke eisen die sommige fokkers soms stellen.
Helemaal vermakelijk vind ik het als Miep van drie hoog achter met haar drie jaar lagere school en twee danslessen je wilt onderwerpen aan een psychologisch onderzoek welk hondje uit het nest geschikt is voor jou. Dit doet ze dan in nauw overleg met een honden gedragstherapeut. Een titel die niet beschermd is zodat iedere boerenlul zich zo mag noemen.
Ik ben niet zo gecharmeerd van die zich zelf op hun borst kloppende Wannabee psychologen die vaak denken de wijsheid in pacht te hebben. Regels okay, maar niet overdrijven.
Ik had bij mijn laatste pup ook een fokker op het oog waar ik als eerste potentiele koper geen nestkeus had. Zij maakte de keuze voor mij. Dan hoeft het voor mij niet meer.
Dan stap ik net zo gemakkelijk op het vliegtuig om elders in Europe er een op te halen.
Helemaal vermakelijk vind ik het als Miep van drie hoog achter met haar drie jaar lagere school en twee danslessen je wilt onderwerpen aan een psychologisch onderzoek welk hondje uit het nest geschikt is voor jou. Dit doet ze dan in nauw overleg met een honden gedragstherapeut. Een titel die niet beschermd is zodat iedere boerenlul zich zo mag noemen.
Ik ben niet zo gecharmeerd van die zich zelf op hun borst kloppende Wannabee psychologen die vaak denken de wijsheid in pacht te hebben. Regels okay, maar niet overdrijven.
Ik had bij mijn laatste pup ook een fokker op het oog waar ik als eerste potentiele koper geen nestkeus had. Zij maakte de keuze voor mij. Dan hoeft het voor mij niet meer.
Dan stap ik net zo gemakkelijk op het vliegtuig om elders in Europe er een op te halen.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Wolfsblut schreef:Ik ben blij dat ik geen hondjes fok.

"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- Suske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): XMechelse Herder
- Contacteer:
Als ik dit allemaal lees komen wij ook niet in aanmerking voor een pup.
Dan maar een oepsie of een leuke herplaatser.
Dan maar een oepsie of een leuke herplaatser.