Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De juiste pupkopers vinden...

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol
Aantal honden: 1

Re: De juiste pupkopers vinden...

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Marjoleine schreef:Wat ik trouwens sinds twee jaar doe is per nest een FB-groep maken, besloten.
Daarin kunnen mensen dan vertellen hoe het gaat en waar ze tegenaan lopen. Dat werkt heel goed, ze blijken dan niet de enige te zijn met bepaalde dingen en kunnen elkaar helpen en zo.
Verder zijn wij zelf natuurlijk ook lid en zo kun je dan ook advies geven.
En dat ze foto's plaatsen is mooi meegenomen ;)

Ik vind het erg prettig en de mensen ook, die vinden dat echt leuk.
Slim, zo houd je ook een vinger aan de pols bij daadwerkelijke problemen en pupkopers zien de betrokkenheid van de fokker.
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Ik heb me toen ik voor Shadow ging kijken geen moment gevoeld alsof ik werd onderworpen aan een kruisverhoor. Het hielp wel gigantisch dat we daar praatten over de ervaringen met onze Misty, men wist dat wij de nadelen van de Malamute niet onderschatten.
Maar verder kun je als fokker weinig anders dan vertrouwen op je onderbuikgevoel.
Bishy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bishy »

Sinds mei heb ik mijn eerste pup. Ik had mij goed voorbereid (dacht ik), veel gelezen, veel gevraagd, veel advies gekregen... En toch...
Na een maand zat ik met mijn handen in het haar en had ik wallen tot op mijn knieën. Mijn pup zindelijk maken viel tegen, heel erg tegen. Twee tot drie keer per uur naar buiten overdag, s nachts meerdere keren naar buiten en toch gebruikte hij oa zijn bench als toilet. Hij plaste ook rustig op het hondenbed waar mijn andere hond op dat moment op lag te slapen. :80:
Het slaaptekort door zijn onzindelijkheid brak mij op. Geen moment heb ik overwogen hem terug te brengen, maar ik kon niet wachten tot deze periode achter de rug zou zijn. Na ongeveer 3 maanden was hij s nachts zindelijk.

En het slopen, álles werd gesloopt. Mijn bed, mijn bril, elk kattenspeeltje dat hij te pakken kon krijgen, etc
En nog steeds als er iets niet goed opgeborgen is wordt het stukgekauwd. Afgelopen week liep hij vrolijk op een stukje plint te kauwen.

Inmiddels is hij 8 maanden en echt een ontzettend leuke hond geworden. :I:

Ik weet niet hoe je pupkopers hier goed voor kunt waarschuwen, het zwaarste vond ik in mijn geval niet zozeer de drukke bijtende slopende pup, maar het met extreem slaaptekort omgaan met een drukke bijtende slopende pup.
Xena98
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie, Schotse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Xena98 »

Ik heb het als puppykoper altijd zeer op prijs gesteld als fokkers zich zeer kritisch richting mij opstelden. Het gaf mij het gevoel dat de fokker betrokken was bij het wel en wee van de pupjes en lieten mij ook goed naar mezelf kijken als a.s. hondenbaasje. Heel veel heb ik van ze geleerd! Van de zomer ging ik op zoek naar een bepaald type Schotse herder. Ik vond een (erkende) fokker die een prachtig en volgens de papieren gezond nestje had. Bij het eerste contact viel me op dat ze mij niet één vraag stelde en toen we op bezoek waren ook niet. En dat terwijl ik niet meer zo jong ben en op een flat woon, dus enige kritische vragen had ik wel verwacht. Ik kreeg het gevoel dat ze alleen maar pups wou verkopen. Ik ben er dan ook niet verder op ingegaan. Gelukkig kwam kort daarna een pupje van het gewenste type vrij bij een andere fokker die wel flink doorvroeg.
Voor de fokkers van mijn honden heb ik een Facebook-pagina geopend zodat ze op de hoogte blijven van alles wat hun pupje betreft. Iets wat door de fokkers zeer op prijs wordt gesteld, heb ik ervaren en waardoor ze ook zo nodig kunnen adviseren. Ook heb ik met alle drie de pups de puppycursus gevolgd. Elke pup is toch weer anders en ik blijf bijleren ...
Groetjes, Anne, de honden Salina, Pipra en Cayenne, en de katten Joshua en Jamie.
j.werkman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Heidewachtel

Ongelezen bericht door j.werkman »

Ik heb niks tegen informatief zijn hoor, ik heb ook niets tegen het niet meegeven van een pup als je vindt dat het niet in het belang is van de pup, integendeel.
Maar bijvoorbeeld, waaks zijn.
Iedereen heeft een beeld van waaksheid. Herman is ook waaks, niet territoriaal en zo noemen allerlei mensen hun eigen, of buurmans hond waaks. Maar eigenlijk zijn het melders aan de baas.
De kunst is dus om de waaksheid die bij het karakter van jouw ras hoort te verduidelijken en dat plaatsing in een gezin met veel mensen die in en uitlopen in een rijtjeshuis met tuintje bijv, niet passend is voor deze pup en ook voor deze mensen. Waaksheid op zich is dus niet negatief, zelfs een kwaliteit van het ras, maar de omstandigheden moeten wel passend zijn.

Ik vind dus dat je heus wel mag selecteren en puppen mag weigeren als je het niet vertrouwd.
Wel vind ik dat hetuitgangspunt niet moet zijn dat pupkopers al op voorhand als dom leugenachtig ofwel onbetrouwbaar gezien moeten worden.

Informatief zijn over het hebben van honden, prima, maar dat hoeft niet negatief benadrukt te worden.
Infomatief zijn over het ras is belangrijk, maar kwaliteiten van het ras negatief brengen vind ik geen goede infomatie en zou zelf de informatie geven welke voorwaarden nodig zijn om deze kwaliteiten recht te doen.

Dit zo lezend kon ik nog wel eens veel strenger zijn bij het selecteren. Voorwaarden scheppen, waarbij een hond optimaal tot zijn recht kan komen is vaak niet zo'n ding voor mensen, terwijl juist daarin een hond heel afhankelijk is van mensen.
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Poe, lastig verhaal dit.
Ik snap prima dat een fokker graag wil dat de pups goed terecht komen.
En dat je knettergek wordt van het soort mensen dat een pup retour stuurt vanwege puppengedrag als handenhappen, nog niet zindelijk zijn etc.

Maar me`n, eerlijk is eerlijk, als ik dit allemaal lees zou ik toch haast gaan begrijpen waarom zoveel mensen bij broodfok uitkomen.
Ik denk dat ik (wij) echt niet voldoen aan een (groot) deel van de eisen die ik hier lees. En toch geloof ik dat wij prima voor onze hond zijn, en zeer goed weten wat een hond of pup inhoudt.

En hoe ga je als fokker om met veranderende omstandigheden? Toen wij Habibi kregen werkten wij alletwee, ik parttime. (grote parttime baan) Maar de pup kon mee naar mijn werk, buitenwerk. Prima dus
Maar als je baan dan na anderhalf jaar ophoudt, iets dat je echt niet verwachtte toen je de hond kocht, en je komt na heel veel moeite aan een nieuwe baan, wat dan? Als die nieuwe baan dus ook een ruime parttime baan is, maar de hond echt niet mee kan? Wegdoen dan maar? Want het voldoet natuurlijk niet aan de eisen van de fokker? En eigenlijk zelfs niet aan wat je zelf wil?

Wij hebben laminaat. Werken beiden. Doen niet aan opgelegde, verplichte cursussen, echt niet, dat bepaal ik zelf. Contact houden met fokker op vrijwillige basis: prima, leuk zelfs. Maar verplicht: no way.
Wij voeren onze huidige hond brok, en dat bevalt goed.
Ik geloof dat ik op basis van deze gegevens volledig afgekeurd zou worden??

Dat wij daarnaast een hoop te bieden hebben aan een hond, meer dan gemiddeld zelfs wel, denk ik, doet er dan niet toe?
Afbeelding
*Ellen*

Ongelezen bericht door *Ellen* »

Bloem heb ik terug gekregen omdat die mensen gingen scheiden. Katten, kinderen, alles moest weg.
Francien heb ik terug gekregen omdat ze agressief was.
Bettie kwam niet door de rabiestest, dus die kwam ook terug.
Lois kwam ook terug. Ze was te lomp met de kinderen.
Pim is spoorloos.

Ik was al snel uitgefokt.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Inge O schreef: maar niemand geeft hier aan dat het bij hun zo gebeurt, waarom moet het er dan op zo'n cynische toon bijgesleurd worden?
omdat het blijkbaar wel gebeurt?
ik krijg hoe langer hoe meer het idee dat je als pupkoper bij voorbaat al geclassificeerd wordt als eigenlijk een beetje achterlijk en dat je god op je blote knieën mag danken dat je je dure geld neer mag leggen om goed genoeg bevonden te worden een pup te mogen kopen.
en nee, ik bedoel dat niet specifiek naar jou toe, snap ook niet helemaal waarom je het zo persoonlijk maakt, maar het gebeurt wel degelijk, dit is immers niet het eerste topic over pupkopers en fokkers.
en als in dit topic dan laminaat ter sprake komt als een reden om iemand geen pup te verkopen vind ik dat belachelijk en als er dan zulke belachelijke eisen gesteld worden is het mij een raadsel dat er dan nog pups verkeerd terecht komen, uiteindelijk moet je als pupkoper onderhand een soort van superman of supervrouw zijn wil je voor een pup in aanmerking komen.

je hebt zwart en je hebt wit en je hebt ook grijs en ik denk dat de grijze weg het meest reëel is om als fokker voor je pups een goed thuis te vinden, want dat je dat wil is natuurlijk logisch en staat -wat mij betreft- ook helemaal niet ter discussie.
Inge O schreef:maar ja, als je dan weer niet streng genoeg bent als fokker kan er daar weer cynisch over gevallen worden natuurlijk.
niemand zegt dat je niet streng mag zijn, ook ik niet, ik zeg wel dat ik vind dat eisen redelijk horen te zijn en dat sluit streng niet uit hoor.

edit: dit zei ik ook nog ergens in dit topic en dat vind ik nog steeds.
renee-uk schreef:misschien worden er ook wel heel goede pupkopers afgeserveerd vanwege de soms absurde eisen die fokkers stellen?
als ik al lees dat het hebben van laminaat een reden is om iemand geen pup te verkopen dan vind ik dat wel een beetje heel erg ver gaan.
niks mis met wat couponnetjes vloerbedekking over je gladde vloer zolang je hond nog pup is.
kan me toch niet voorstellen dat ik vanwege mijn laminaat opeens niet zou deugen als pup- of hondeneigenaar en dat zou dus wel gebeuren als ik het allemaal goed lees :scratch:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Habibi schreef:Poe, lastig verhaal dit.
Ik snap prima dat een fokker graag wil dat de pups goed terecht komen.
En dat je knettergek wordt van het soort mensen dat een pup retour stuurt vanwege puppengedrag als handenhappen, nog niet zindelijk zijn etc.

Maar me`n, eerlijk is eerlijk, als ik dit allemaal lees zou ik toch haast gaan begrijpen waarom zoveel mensen bij broodfok uitkomen.
Ik denk dat ik (wij) echt niet voldoen aan een (groot) deel van de eisen die ik hier lees. En toch geloof ik dat wij prima voor onze hond zijn, en zeer goed weten wat een hond of pup inhoudt.

En hoe ga je als fokker om met veranderende omstandigheden? Toen wij Habibi kregen werkten wij alletwee, ik parttime. (grote parttime baan) Maar de pup kon mee naar mijn werk, buitenwerk. Prima dus
Maar als je baan dan na anderhalf jaar ophoudt, iets dat je echt niet verwachtte toen je de hond kocht, en je komt na heel veel moeite aan een nieuwe baan, wat dan? Als die nieuwe baan dus ook een ruime parttime baan is, maar de hond echt niet mee kan? Wegdoen dan maar? Want het voldoet natuurlijk niet aan de eisen van de fokker? En eigenlijk zelfs niet aan wat je zelf wil?

Wij hebben laminaat. Werken beiden. Doen niet aan opgelegde, verplichte cursussen, echt niet, dat bepaal ik zelf. Contact houden met fokker op vrijwillige basis: prima, leuk zelfs. Maar verplicht: no way.
Wij voeren onze huidige hond brok, en dat bevalt goed.
Ik geloof dat ik op basis van deze gegevens volledig afgekeurd zou worden??

Dat wij daarnaast een hoop te bieden hebben aan een hond, meer dan gemiddeld zelfs wel, denk ik, doet er dan niet toe?
Nee dat denk ik niet.
Volgens mij zijn de fokkers die in dit topic reageren nou juist op die punten helemaal niet zo extreem.

Er wordt kennis gemaakt.
En op grond daarvan wordt besloten.
Niet op grond van laminaat.

Jij kunt denk ik wel aantonen dat de honden die je hebt in een goed mandje zijn terecht gekomen.
Dus wat is dan het probleem? :U:

Er zijn fokkers met extreme eisen.
Nou die laat je dan in hun eigen sop gaarkoken en je zoekt een andere :ok:
Want ze zijn lang niet allemaal zo
Laatst gewijzigd door ranetje op 30 nov 2014 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Wat ik bedoel is denk ik het volgende:

Op basis van wat ik hier lees, heb ik het gevoel (kan waar zijn, kan het ook mis hebben) dat je op een heleboel vlakken exact hetzelde zou moeten doen, als wat de fokker in die situatie zou doen.
Dat is niet haalbaar.

En door dit topic krijg ik het gevoel dat je dan dus geen pup mee zou krijgen, omdat je dus niet precies hetzelfde kunt of wilt zijn.

Als je dan toch een hond wil, heb je dus meerdere keuzes:
De antwoorden gaan geven waarvan je denkt dat de fokker ze wil horen (die sociaal gewenste antwoorden waar ts het ober heeft)
Of bij heel veel fokkers proberen, totdat je "beet' hebt
Of bij een "niet serieuze" fokker proberen.
(heel gechargeerd uiteraard, dat besef ik me)

Zelf heb ik een hekel aan liegen of onwaarheden vertellen, en ik heb er ook oprecht moeite mee dat iemand anders bepaalt of ik we "goed genoeg" ben.

Maar zoals ik begon in mijn eerste bericht, het ligt lastig. Want ik snap ook dat een fokker een pup niet terecht wil laten komen op een plek waar hij het slecht krijgt. Of bij mensen die binnen de kortste keren erachter komen dat een pup toch eigenlijk best lastig is, en daar niet mee kunnen dealen.

Lastig, en ik zou niet weten hoe ik het zou aanpakken, als mijn teef pups zou hebben.
Afbeelding
zeta-jones
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Aantal honden: 9
Contacteer:

Ongelezen bericht door zeta-jones »

Kells schreef:
zeta-jones schreef: Want? Je vindt 9 nesten in 9 jaar veel? :19: Tja, dat mag je vinden. Ik geloof alleen niet dat dat het verschil zal maken eerlijk gezegd.
Ja, dat vind ik veel. Mijn A-nest is net een jaar oud en de pups zijn prima terecht gekomen. Mijn B-nest komt op zijn vroegst in 2016. D.w.z. bij voldoende animo. :wink:
Hele rare redenering dit. Als ik op aanvraag of animo zou fokken, had ik dit jaar zeker nog twee aanzienlijke nesten moeten fokken. De eerste aanvragen voor het volgende nest staan al een paar maanden en ik krijg momenteel wekelijks meerdere pupaanvragen, waaronder erg serieuze. Dus met jouw redenering kan ik niet zo heel erg veel. De pups die teruggekomen zijn, komen uit een nest waar ik zelfs mensen voor heb moeten teleurstellen. En dat was een nest van 9 pups. Dus met de hoeveelheid nesten die we fokken zal het niets te maken hebben. Eerder het verschil in ras en het feit dat veel mensen een witte herder willen om de verkeerde redenen.
Afbeelding
zeta-jones
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Aantal honden: 9
Contacteer:

Ongelezen bericht door zeta-jones »

Ik denk dat veel fokkers idd het idee hebben dat een pupkoper zich bijzonder vereerd mag voelen als hij/zij een pup mag kopen. Ik zie het als een wederzijdse eer. Ik voel me vereerd als leuke mensen van ons een pup willen en ik vind het ook fijn als zij helemaal blij zijn als de klik wederzijds is en ze een pup 'mogen kopen' bij ons.
Maar ik weet ook dat veel fokkers compleet doorslaan. Je mag geen laminaat hebben liggen, niet op een flat wonen, je moet een grote tuin hebben, mag je hond niet zomaar castreren enz. Je moet als pupkoper nog net niet een hele checklist invullen voor je 'goedgekeurd' wordt en daar pas ik dus voor. Daar zit ik zelf eerlijk gezegd ook niet op te wachten als ik ergens een pup koop.
Maar op mijn onderbuikgevoel vertrouwen kan nu ook weer niet altijd...al pakt dat in de meeste gevallen wel goed uit. Ik denk dat je niet alles kunt voorkomen, maar ik heb wel al hele goede tips gekregen in dit topic, waarvoor dank aan iedereen :ok:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

zeta-jones schreef:Ik denk dat veel fokkers idd het idee hebben dat een pupkoper zich bijzonder vereerd mag voelen als hij/zij een pup mag kopen. Ik zie het als een wederzijdse eer. Ik voel me vereerd als leuke mensen van ons een pup willen en ik vind het ook fijn als zij helemaal blij zijn als de klik wederzijds is en ze een pup 'mogen kopen' bij ons.
Maar ik weet ook dat veel fokkers compleet doorslaan. Je mag geen laminaat hebben liggen, niet op een flat wonen, je moet een grote tuin hebben, mag je hond niet zomaar castreren enz. Je moet als pupkoper nog net niet een hele checklist invullen voor je 'goedgekeurd' wordt en daar pas ik dus voor. Daar zit ik zelf eerlijk gezegd ook niet op te wachten als ik ergens een pup koop.
nou dat dus :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Laminaat, binnen, buiten, fulltime werken, soort voer maakt me niet uit, wel dat het bekend is dat het geen schoothondjes zijn en dat alleen fysieke activiteit niet voldoende is. Geestelijk moeten ze zeker ook bezig gehouden worden.

Eerste hond of actieve huishond met extra uitdaging dan kies ik evt in overleg met een trainer van de eigenaren dat is inmiddels de enige extra eis geworden door ervaringen uit t verleden ;) daar blijken wel veel mensen door af te vallen overigens
renee-uk
Zeer actief

crutz schreef:Laminaat, binnen, buiten, fulltime werken, soort voer maakt me niet uit, wel dat het bekend is dat het geen schoothondjes zijn en dat alleen fysieke activiteit niet voldoende is. Geestelijk moeten ze zeker ook bezig gehouden worden.

Eerste hond of actieve huishond met extra uitdaging dan kies ik evt in overleg met een trainer van de eigenaren dat is inmiddels de enige extra eis geworden door ervaringen uit t verleden ;) daar blijken wel veel mensen door af te vallen overigens
hoezo hebben mensen die voor een eerste hond komen een trainer?
Afbeelding

crutz
Zeer actief
Contacteer:

renee-uk schreef:
crutz schreef:Laminaat, binnen, buiten, fulltime werken, soort voer maakt me niet uit, wel dat het bekend is dat het geen schoothondjes zijn en dat alleen fysieke activiteit niet voldoende is. Geestelijk moeten ze zeker ook bezig gehouden worden.

Nee of ik kies of in overleg met een trainer als ze al wel iemand hebben die hun begeleid / waar ze trainen.
renee-uk
Zeer actief

crutz schreef:
renee-uk schreef:

Nee of ik kies of in overleg met een trainer als ze al wel iemand hebben die hun begeleid / waar ze trainen.
trainen ze zonder hond dan, als het een eerste hond is die ze bij jou willen kopen?
Afbeelding

crutz
Zeer actief
Contacteer:

renee-uk schreef:
crutz schreef:
renee-uk schreef:

trainen ze zonder hond dan, als het een eerste hond is die ze bij jou willen kopen?

Er zijn idd genoeg mensen die al wel bij een club rondlopen voor er een pup of hond komt. Als mensen informeren voor eerste IPO of KNPV hond adviseer ik dat ook. Eerst club dan hond, vooral ook omdat sommige clubs een voorkeur voor bepaalde lijnen hebben qua trainen en het dan in kan houden dat een pup misschien beter ergens anders vandaan kan komen ;)
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

zeta-jones schreef:Ik denk dat veel fokkers idd het idee hebben dat een pupkoper zich bijzonder vereerd mag voelen als hij/zij een pup mag kopen. Ik zie het als een wederzijdse eer. Ik voel me vereerd als leuke mensen van ons een pup willen en ik vind het ook fijn als zij helemaal blij zijn als de klik wederzijds is en ze een pup 'mogen kopen' bij ons.
Maar op mijn onderbuikgevoel vertrouwen kan nu ook weer niet altijd...al pakt dat in de meeste gevallen wel goed uit. Ik denk dat je niet alles kunt voorkomen, maar ik heb wel al hele goede tips gekregen in dit topic, waarvoor dank aan iedereen :ok:
:ok:
Ik denk overigens dat de meeste fokkers hier op het forum een stuk meer deskundigheid en gezond verstand hebben dan veel fokkers die ik 'in het wild' tegenkom.
Idd. heel veel rare eisen en dan nog klagen dat ze hun pups 'aan de straatstenen die kwijt kunnen vanwege die broodfokkers'.
Ja, dank je de koekoek, een beetje arrogant lopen doen over hun gewéldige pups en nóg geweldiger fokbeleid, waar ze overigens niets meer van kunnen zeggen dat ze 'volgens de rv fokken', de hoofdprijs vragen voor hun pups (inclusief koffievergoeding), allerhande eisen stellen aan de huisvesting/verzorging van diezelfde pups en dan verwachten dat de a.s. pupkopers in zwijm vallen en met graagte 1000 of meer euro's neertellen.

Tja, en dan kan ik me voorstellen dat er veel onnozele pupkopers een deurtje verder gaan waar ze voor de helft van het bedrag een pup bij de Woefkesranche bestellen. Die óók nog thuis wordt bezorgd met puppypakket.
Om vervolgens weer op dit forum te gaan klagen over het feit dat hun pup na een week al doodziek is en dat ze belazerd zijn. Dat dan weer wel. :mrgreen:

Nogmaals, ik denk dat hier op het forum heel wat meer deskundigheid, kennis en ervaring aanwezig is. Zowel aan de kant van de fokkers als aan de kant van de pupkopers.
Als ik al een (collie)pup zou willen hebben, zijn er maar heel, héél weinig fokkers van wie ik een pup zou wíllen hebben. :wink:
Afbeelding
hovawart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawarts

Ongelezen bericht door hovawart »

Lees graag mee met dit onderwerp. Omdat ik hoop een nestje te gaan fokken met Amber van het voorjaar.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Hou op, ik vind het verschrikkelijk lastig :schrik: Ik wijs de meeste mensen af, want populair ras en nogal onderschat in hun karaktertrekken. De meeste mensen zoeken helemaal geen Toller maar een kleine rode Bart Smit-hond. Als ik in het mailcontact al merk dat dit niet het ras voor hun is, zeg ik dat gewoon en is een kennismaking ook niet nodig. Scheelt beide partijen weer onnodige moeite.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik heb bij niemand een interview afgenomen. Mensen kwamen gewoon op de koffie en ik zag wel of het klikte. In het gesprek kom ik meer dan genoeg te weten;-)
1 gezin heeft zich vergist in wat voor hond ze namen, die is ook herplaatst.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

lieke schreef:
Tja, en dan kan ik me voorstellen dat er veel onnozele pupkopers een deurtje verder gaan waar ze voor de helft van het bedrag een pup bij de Woefkesranche bestellen. Die óók nog thuis wordt bezorgd met puppypakket.
Om vervolgens weer op dit forum te gaan klagen over het feit dat hun pup na een week al doodziek is en dat ze belazerd zijn. Dat dan weer wel. :mrgreen:

De mensen die ik ken die een broodfokpup hebben gekocht hebben geen ellende gahad. Misschien hadden ze geluk. Mijn vroegere buren hadden uit België een vizla en een pincher. Leuke, gezonde honden! Wel bleek het niet de gewenste dwergpincher te zijn maar een middenslag. Een kniesoor die daar op let :mrgreen:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

tekkel schreef:
lieke schreef:

De mensen die ik ken die een broodfokpup hebben gekocht hebben geen ellende gahad. Misschien hadden ze geluk. Mijn vroegere buren hadden uit België een vizla en een pincher. Leuke, gezonde honden! Wel bleek het niet de gewenste dwergpincher te zijn maar een middenslag. Een kniesoor die daar op let :mrgreen:

Mijn allereerste collie kocht ik in 1985 ook bij een broodfokker (een nog steeds beruchte in Huissen). Schát van een teef, kerngezond, maar was groter dan de rasstandaard voorschreef voor een reu, had de heupen en borstkas van een Belgische merrie en een twee keer zo brede schedel als een normale collie.
Verder zag ze er wel net uit als een collie, hoor. :mrgreen:
Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

lieke schreef:
tekkel schreef:
lieke schreef:

Mijn allereerste collie kocht ik in 1985 ook bij een broodfokker (een nog steeds beruchte in Huissen). Schát van een teef, kerngezond, maar was groter dan de rasstandaard voorschreef voor een reu, had de heupen en borstkas van een Belgische merrie en een twee keer zo brede schedel als een normale collie.
Verder zag ze er wel net uit als een collie, hoor. :mrgreen:
:LOL: :LOL: :LOL:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Maeve schreef:Als ik in het mailcontact al merk dat dit niet het ras voor hun is, zeg ik dat gewoon en is een kennismaking ook niet nodig. Scheelt beide partijen weer onnodige moeite.
Uit nieuwsgierigheid: wanneer merk je uit mailcontact dat het niet voor hun is? Naast de extreme gevallen dan natuurlijk.

Vind het soms via de mail maar lastig. Eén van de Toller fokkers die ik mailde wilde mij geen Toller verkopen omdat ik in de stad woon én omdat ik een Markiesje heb en die twee rassen niet bij elkaar zouden passen. Vond dat zo snel geoordeeld...
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Leonie. schreef:
Maeve schreef:Als ik in het mailcontact al merk dat dit niet het ras voor hun is, zeg ik dat gewoon en is een kennismaking ook niet nodig. Scheelt beide partijen weer onnodige moeite.
Uit nieuwsgierigheid: wanneer merk je uit mailcontact dat het niet voor hun is? Naast de extreme gevallen dan natuurlijk.

Vind het soms via de mail maar lastig. Eén van de Toller fokkers die ik mailde wilde mij geen Toller verkopen omdat ik in de stad woon én omdat ik een Markiesje heb en die twee rassen niet bij elkaar zouden passen. Vond dat zo snel geoordeeld...
Hm nee, dat vind ik geen reden. Ik heb zelf ook een bovenwoning redelijk dichtbij het centrum van de stad :mrgreen: Maar dingen zoals "mijn collega heeft er ook zo een en die vind ik zo mooi en schattig!" gevolgd door "we hebben 4 kinderen en in de weekenden maken we bij goed weer een boswandeling" zijn voor mij wel tekenen om mensen een ander ras aan te raden. Om maar even een voorbeeld te noemen :wink:
Saskia241
Zeer actief

Ongelezen bericht door Saskia241 »

Ik woon in een appartement op vierhoog, met een wetterhoun. Voor veel fokkers is dat echt een no-go. Een tuin is belangrijk en dan nog t liefst een groot erf want hij hoort buiten. Ik denk niet dat ik bij veel fokkers een wetterhoun had kunnen kopen.

Marjolein heeft wel een aantal kritische vragen gesteld. Hoeveel tijd we hadden voor de hond, en hoe dat in de toekomst zou lopen. Oscars fokker stelde eigenlijk precies dezelfde vragen. Maar ik denk dat veel fokkers ook op hun gevoel afgaan, of er een klik is. Dat doe ik zelf ook, als ik een hond koop.

Een keer niet op dat gevoel afgegaan, de hond was prima maar de fokker minder, bleek bij overlijden van de hond.
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Ik zou als fokker zijnde gerust een pup verkopen aan mensen die op een flat wonen, mits er een lift aanwezig is.
Afgezien van de heupen bij grote honden, of het lastige traplopen bij pups van kleine rassen, denk ik dat het handig is voor het geval je hond een keer iets mankeert en geen trap kan lopen. Een Chineesje kun je makkelijk tillen, een Labrador wordt wat lastiger, en een volwassen Shilohreu (om maar even voorbeelden te noemen) is niet te doen.
Het voordeel van op een flat wonen vind ik dat je echt iets moet gaan doen met je hond, je kan hem niet even in de tuin gooien omdat je geen zin hebt om hem uit te laten. Ja, er zijn ook mensen die de hond dan op het balkon laten, maar goed, dat zullen er niet heel veel zijn denk ik.
Een laminaatvloer is misschien niet handig i.v.m. de gladheid, maar het zou voor mij niet een reden zijn om een pupkoper af te wijzen.
Fulltime werken is een ander ding, in het geval van Habibi of Lieke zou ik best een pup verkopen, maar een gezin met tweeverdieners die allebei van 9-5 werken weet ik niet. Oppas is leuk, maar je koopt geen pup voor de oppas of uitlaatservice lijkt me.
Wel zou ik willen dat een pupkoper zich heel goed beseft wat hij in huis haalt, en dus ook vooral ook de negatieve eigenschappen van het ras benoemen, en het niet mooier maken dan het is.
Cursussen volgen moeten ze helemaal zelf weten, puppycursus zou ik wel aanraden, afhankelijk van de ervaring die de mensen al hebben. Als ze maar iets doen wat bij de hond past, of dat nu alleen maar lekker door het bos rauzen is, of jachttraining, of behendigheid, of speuren, dat zal me worst wezen, zolang de hond maar kan doen wat hij of zij leuk vindt en wat heb/haar voldoende uitdaging en voldoening I.
Qua voeren, stel dat ik zou fokken dan worden ze hier afgespeend op vers, net zoals de honden die ik nu heb, maar als een pupkoper geen vers wil voeren dan is dat zijn/haar goed recht. Ik zal wel wat advies proberen te geven over de kwaliteit van bepaalde brokken, maar verder is dat aan hen, het is hun hond tenslotte.

Maar goed, ik fok niet. :mrgreen:
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Maeve schreef:Maar dingen zoals "mijn collega heeft er ook zo een en die vind ik zo mooi en schattig!" gevolgd door "we hebben 4 kinderen en in de weekenden maken we bij goed weer een boswandeling" zijn voor mij wel tekenen om mensen een ander ras aan te raden. Om maar even een voorbeeld te noemen :wink:
Ah ja ;)

Ik ben zelf naar een beneden woning met tuin verhuisd, zodat een tweede hond voor mij realistisch zou zijn. Maar ik denk wel eens: fokkers zouden het misschien wel een veel te klein huisje vinden. De tuin is ook heel klein.
Maar daar vroeg ze totaal niet naar. De vragen gingen over werk(tijden), kennis van het ras en plannen met de hond. Die dingen lijken me ook het belangrijkst.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”