Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Speurder of apporteerder?

Moderator: moderatorteam

mito
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
Aantal honden: 3

Speurder of apporteerder?

Ongelezen bericht door mito »

Soms vergeet ik hoe slim ze zijn...

Ik wilde vanmiddag met Misty even een verloren apport oefening doen. Meestal gooi ik hem dan zo ver mogelijk een bos in en dan moet ze hem gaan zoeken. Probleem is dan, dat ze niet ver leert zoeken.
Maar met verder weg brengen zit je met het probleem dat je je hond ergens uit zicht achter moet laten en met ons overbevolkte hondenlandje vind ik dat niet zo fijn. Maar vandaag een perfecte plek gevonden. Ergens een stuk van het pad af een opslagterrein, daarachter kon ik de dames even uit zicht vast leggen. Daarachter was een bosje en achter het bosje een schiereilandje van een meter of 100. Ideaal! Dus ik loop naar het einde en gooi daar de dummy ergens in het hoge gras langs de waterkant. Vervolgens haal ik de dames op en aan de andere kant van het bosje zet ik Misty in met een "zoek op" en ja hoor ze gaat al zigzaggend zoeken. Mooi denk ik, dat wordt een lastige, lange zoek.....
Na twee meter stuit ze echter op het spoor dat ik gelopen heb. Ze slaat gelijk af en rent op mijn spoor naar de plek waar ik de dummy gegooid. Vandaar nog even een rondje zoeken en ze had hem al weer.
:80: :lol1:

Knappe meid, maar niet helemaal wat ik bedacht had. Dus volgende keer op zoek naar een locatie waar ik om een bos heen kan lopen, dummy achter laten, terug lopen en via de ander kant de hond inzetten. Dat apporteren is een echte hersenkraker .... Voor het vrouwtje!
Afbeelding
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Re: Speurder of apporteerder?

Ongelezen bericht door M@rleen »

Hahaha, ze is wel slim! :ok: :mrgreen:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Voetsporen volgen is idd heel herkenbaar :mrgreen:

Een apport ongezien wegleggen en dan zo dat de hond echt moet zoeken is inderdaad een hersenkraker.

Ik zoek ook vaak stukken bos waarvan ik weet dat er aan beide kanten een pad loopt.
Ita loopt vaak voor me uit en dan kan ik wel eens ergens een dummy wegwerken (hoewel ze vaak net omkijkt als ik dat wil proberen :mrgreen: ).
Als ik dan aan de andere kant van dat bos loop kan ik haar insturen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Veenmug »

Even zoeken naar een stukje bos waar je op weg naar huis de dummy weg kunt leggen(evt, labeltje met : laten liggen,training). Thuis hond uitlaten en daarna training. Aan andere kant bosje hond uitsturen voor het verloren apport. Hele kleine kans dat ze je loopspoor vindt.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
mito
Zeer actief

ranetje schreef: Ita loopt vaak voor me uit en dan kan ik wel eens ergens een dummy wegwerken (hoewel ze vaak net omkijkt als ik dat wil proberen :mrgreen: ).
Hier heeft Misty ook een 6e zintuig voor, dat lukt bijna nooit :tongue:
Afbeelding
mito
Zeer actief

Veenmug schreef:Even zoeken naar een stukje bos waar je op weg naar huis de dummy weg kunt leggen(evt, labeltje met : laten liggen,training). Thuis hond uitlaten en daarna training. Aan andere kant bosje hond uitsturen voor het verloren apport. Hele kleine kans dat ze je loopspoor vindt.
Dat kan ook nog, maar ik vraag me serieus af of hij er dan nog ligt als we dan terug komen :roll:
Afbeelding
mito
Zeer actief

M@rleen schreef:Hahaha, ze is wel slim! :ok: :mrgreen:
Slimmer dan ik :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”