Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hond ineens agressiever naar andere reuen sinds komst pup
Moderator: moderatorteam
-
Xena18
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Groenendaeler
- Aantal honden: 2
Hond ineens agressiever naar andere reuen sinds komst pup
Goedemorgen,
Ik zou graag jullie ideeën willen hebben over het volgende:
Mijn oudste hond (een groenendaeler) wordt 5 december 3 jaar en is niet gecastreerd. Hij is nooit heel erg vriendelijk geweest naar andere niet gecastreerde reuen maar het kwam eigenlijk nooit tot een gevecht. Meer dominante (onzekere) houding opzetten en daarna weer doorlopen. Sinds juli hebben we er een pupje bij die nu 6 maanden oud is.Sinds een maand of 2 is mijn oudste hond buiten agressiever naar andere reuen...ook de gecastreerde! Hij loopt er al heel dominant naar toe en als de andere hond niet uit de weg gaat gaat hij het gevecht aan. (dit deed hij dus voorheen niet)
Zou dit met de pup te maken kunnen hebben of eerder zijn leeftijd???
En hoe kan ik hier het beste op reageren? Er zijn een aantal honden geweest waarbij het baasje adviseerde om het "te laten gaan". Dit pakte iedere keer inderdaad goed uit want na het gevecht was er rust en lieten ze elkaar gaan. Maar uiteraard staat niet iedere baas er zo in en vinden ze het heel vervelend als mijn hond zich zo opstelt en het tot een gevecht komt. Zelf vind ik het ook wel angstig als het escaleert want zelfs een Deense Dog schrikt hem niet af zoals van de week.
Ik kijk uit naar jullie ervaringen/tips.
Groetjes,
Claire
Ik zou graag jullie ideeën willen hebben over het volgende:
Mijn oudste hond (een groenendaeler) wordt 5 december 3 jaar en is niet gecastreerd. Hij is nooit heel erg vriendelijk geweest naar andere niet gecastreerde reuen maar het kwam eigenlijk nooit tot een gevecht. Meer dominante (onzekere) houding opzetten en daarna weer doorlopen. Sinds juli hebben we er een pupje bij die nu 6 maanden oud is.Sinds een maand of 2 is mijn oudste hond buiten agressiever naar andere reuen...ook de gecastreerde! Hij loopt er al heel dominant naar toe en als de andere hond niet uit de weg gaat gaat hij het gevecht aan. (dit deed hij dus voorheen niet)
Zou dit met de pup te maken kunnen hebben of eerder zijn leeftijd???
En hoe kan ik hier het beste op reageren? Er zijn een aantal honden geweest waarbij het baasje adviseerde om het "te laten gaan". Dit pakte iedere keer inderdaad goed uit want na het gevecht was er rust en lieten ze elkaar gaan. Maar uiteraard staat niet iedere baas er zo in en vinden ze het heel vervelend als mijn hond zich zo opstelt en het tot een gevecht komt. Zelf vind ik het ook wel angstig als het escaleert want zelfs een Deense Dog schrikt hem niet af zoals van de week.
Ik kijk uit naar jullie ervaringen/tips.
Groetjes,
Claire
-
Xena18
- Vaste gebruiker
Re: Hond ineens agressiever naar andere reuen sinds komst pu
Nanna, Dat doe ik tegenwoordig ook als ik de dreiging bij hem voel, maar dat vind ik niet de oplossing. Heb het idee dat dat bij hem alleen maar meer agressie opwekt.
Ik vraag me af waarom dit ineens zo is. HIj had dit nooit in deze mate.
Ik vraag me af waarom dit ineens zo is. HIj had dit nooit in deze mate.
-
mirriejj
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): border collie, kruising, middenslag keeshond
- Aantal honden: 3
Mijn reu heeft dit in mindere mate ook sinds er een pup in huis is. Voorheen was hij tolerant naar zowat alle honden, tegenwoordig nsauwt hij eerder van zich af, maar zal geen gevecht aangaan zoals jouw hond.
-
Xena18
- Vaste gebruiker
Oke, dus het zou best eens met de pup te maken kunnen hebben. Dat vechten is inderdaad vervelend. Na zo.n gevecht stopt het altijd en doet meneer alsof er niets aan de hand is. Snuffelt gerust nonchalant aan wat grassprieten naast de hond waar ie even daarvoor mee aan het knokken was. Met teefjes is het nooit een probleem. Dan kwispelt ie en laat ie zich gerust afsnauwen. Dan druipt ie gewoon af. Maar met reuen.....pffffff.
-
Xena18
- Vaste gebruiker
nanna, ik gooi hem al aan de lijn omdat ik andere mensen geen overlast wil bezorgen, maar mijn vraag hier is dus wat de beste methode is om dit aan te pakken. Aan de lijn alleen is niet de oplossing. Hoe train je dit? En waar zou het vandaan kunnen komen. Ik heb al zo vaak gehoord dat als je een hond aan de lijn gooit en je niet op de juiste manier dit gaat trainen je alleen maar meer het signaal afgeeft dat een andere hond dus dreiging betekent. Vandaar dus mijn vraag of er mensen zijn die dit aan de hand hebben gehad. Vooral omdat dit nooit zo heftig is geweest.
-
Xena18
- Vaste gebruiker
Jammer...had echt gehoopt dat er wat constructievere ideeën kwamen. ik weet echt wel dat aanlijnen even nodig is nu maar de opmerking of het nu wel of niet de oplossing is schieten we niks mee op natuurlijk. Aanlijnen doe ik! En wat nu????
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Als je niet wil aanlijnen zorgen dat je hond 100% betrouwbaar hier komt. Gewoon geen contact laten hebben met andere honden en t is opgelost 
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
- Aantal honden: 1
Opvoeden? Cursus?Xena18 schreef:Jammer...had echt gehoopt dat er wat constructievere ideeën kwamen. ik weet echt wel dat aanlijnen even nodig is nu maar de opmerking of het nu wel of niet de oplossing is schieten we niks mee op natuurlijk. Aanlijnen doe ik! En wat nu????
Een jonge herderreu met een roedeltje: ik zie dat niet zomaar een gezellige speelhond worden
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Hem leren negeren en leren niet naar andere honden toe te gaan. Als hij dat eenmaal kan, dan hoeft hij niet meer aan de lijn.
- Nerazi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg
Mijn reu had dit in het begin toen ik mijn pup kreeg ook, hij is trouwens 3 jaar. Voor de komst van Nila was hij trouwens ook al geen lieverdje met bepaalde reuen. Ik wilde het gewoon niet hebben, klaar. Ik lijn hem aan (als ik in de wijk loop, loopt hij trouwens nooit los) en hij heeft zich er gewoon niet mee te bemoeien, ik zorg er ook voor dat hij niet in die situaties terecht komt. Nila mag van mij als Enzi er bij is ook niet naar andere honden toelopen. Ik roep haar bij me en lijn ook haar desnoods even aan en loop door. Je kunt het jezelf ook moeilijk maken.
Bij hem is het wel zo dat hij nu 0,0 met andere honden te maken wilt hebben. Nila is genoeg en daar heeft hij het leuk mee.
Teefjes doet hij niet moeilijk tegen maar hij hoeft geen contact en spelen dat doet hij al helemaal niet meer met andere honden.
Ik vind het prima. En doe daar ook niet moeilijk over en laat het hem al helemaal niet zelf uitzoeken. Dan wordt het zeker een keer flink knokken en ik zou niet weten waarom je daarop gaat zitten wachten.
Bij hem is het wel zo dat hij nu 0,0 met andere honden te maken wilt hebben. Nila is genoeg en daar heeft hij het leuk mee.
Teefjes doet hij niet moeilijk tegen maar hij hoeft geen contact en spelen dat doet hij al helemaal niet meer met andere honden.
Ik vind het prima. En doe daar ook niet moeilijk over en laat het hem al helemaal niet zelf uitzoeken. Dan wordt het zeker een keer flink knokken en ik zou niet weten waarom je daarop gaat zitten wachten.
-
Xena18
- Vaste gebruiker
Dank je! Ik ga proberen om de aandacht op mij te houden dmv zijn bal. Daar is hij helemaal lyrisch van dus zal hem aan de lange lijn doen icm zijn bal wanneer we andere honden tegenkomen.
Apart uitlaten doe ik ook geregeld. Wil namelijk ook niet dat mijn pup het gedrag van zijn grote broer gaat overnemen.
Thuis is het een schat en voor de pup is ie ook heel lief dus het is echt alleen dit probleem wat ik heel vervelend vind want ik wil geen overlast bezorgen voor andere mensen of de naam krijgen dat ik een "rothond" heb. Ik ga het direct vanmiddag proberen buiten
Apart uitlaten doe ik ook geregeld. Wil namelijk ook niet dat mijn pup het gedrag van zijn grote broer gaat overnemen.
Thuis is het een schat en voor de pup is ie ook heel lief dus het is echt alleen dit probleem wat ik heel vervelend vind want ik wil geen overlast bezorgen voor andere mensen of de naam krijgen dat ik een "rothond" heb. Ik ga het direct vanmiddag proberen buiten
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ga er niet van uit dat het meteen goed gaatXena18 schreef:Dank je! Ik ga proberen om de aandacht op mij te houden dmv zijn bal. Daar is hij helemaal lyrisch van dus zal hem aan de lange lijn doen icm zijn bal wanneer we andere honden tegenkomen.
Heb je een commando ("let op" of "kijk" bijvoorbeeld) waarbij hij zijn aandacht op jou moet vestigen?
En dan bijv. in combinatie met die bal waar hij zo gek op is.
Als dat niet zo is, zou ik dat eerst in een prikkelarme of prikkelvrije omgeving oefenen voor je hem voor de leeuwen gooit.
-
Xena18
- Vaste gebruiker
Tara...wilde je nog even bedanken voor de "gouden tip" 
Ben gelijk die middag gaan oefenen met afleiden dmv zijn bal. Zonder en met pup. En het gaat super! Zodra ik zie dat hij op afstand al een hond staat de fixeren zeg ik: kijk eens! en laat zn bal zien. Het lijkt wel of hij alleen al door het aanzien van zijn bal uit de agressieve energie komt. Als we de hond dan naderen blijf ik op de hoge toon tegen hem praten en hou de bal in mijn hand. We zijn zelfs 3 reuen tegen gekomen waar hij normaal op wil duiken en nu liep ie er gewoon langs met zn aandacht volledig op mij (nou ja.....en de bal natuurlijk) Iedere keer als ie op die manier een reu passeert gooi ik daarna de bal als beloning. 1 keer was er nog een grommetje en dus geen bal daarna. Waar ik voorheen hem op zn duvel gaf of aanlijnde leek dit alleen maar meer agressie op te wekken naar andere honden. De bal is echt de oplossing.....in ieder geval de afgelopen dagen
Dus nogmaals dank voor de goede tip!
Ben gelijk die middag gaan oefenen met afleiden dmv zijn bal. Zonder en met pup. En het gaat super! Zodra ik zie dat hij op afstand al een hond staat de fixeren zeg ik: kijk eens! en laat zn bal zien. Het lijkt wel of hij alleen al door het aanzien van zijn bal uit de agressieve energie komt. Als we de hond dan naderen blijf ik op de hoge toon tegen hem praten en hou de bal in mijn hand. We zijn zelfs 3 reuen tegen gekomen waar hij normaal op wil duiken en nu liep ie er gewoon langs met zn aandacht volledig op mij (nou ja.....en de bal natuurlijk) Iedere keer als ie op die manier een reu passeert gooi ik daarna de bal als beloning. 1 keer was er nog een grommetje en dus geen bal daarna. Waar ik voorheen hem op zn duvel gaf of aanlijnde leek dit alleen maar meer agressie op te wekken naar andere honden. De bal is echt de oplossing.....in ieder geval de afgelopen dagen
-
Aniway
Zo loopt er hier in de buurt ook iemand met een hond.Machie schreef:Als je niet wil aanlijnen zorgen dat je hond 100% betrouwbaar hier komt. Gewoon geen contact laten hebben met andere honden en t is opgelost
Die is niet lief naar andere honden, ( 9 van de 10x niet) maar loopt altijd los.
Die hond is 100% betrouwbaar op het commando "Hier".
Als ik ze zie lopen hou ik gepaste afstand en geef diegene de kans om de hond bij hem te roepen.
Niet iedereen doet dat, maar ik vind het wel zo netjes om diegene dan even de ruimte te geven.
Ik durf er ook zo langs te lopen met een aangelijnde Beike ( op gepaste afstand).
Beike loopt haast nooit los, omdat Beike niet 100% het commando "hier" beheerst en ook de gemakkelijkste niet is.
Hij kent het commando "hier" overigens prima, maar niet in zo'n situatie.
- Charlie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Loop je ook nog wel eens alleen met je hond ? Zonder de pup erbij bedoel ik ? Hoe is hij dan ?
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Met wat geluk blijft die bal vanzelf heilig. Eva kon er een half uur mee lopen, dan pakte ik hem af en dan deed ze er weer een moord voor. Zeker als je ging gooien. Slimme honden maar ergens ook iets te simpel.Tara schreef:Als de hond gaat fixeren leidt ze hem af met de bal, ze kan het ook doen voordat hij begint met fixeren natuurlijk. Dan leert ze het negeren van andere honden aan. Beide mogelijkheden zijn prima, het is maar waar je voor kiest denk ik.Cleva schreef:Probeer hem wel al af te leiden vóór hij moeilijk gaat doen, zodat je het niet aan het belonen bent.Xena18 schreef:Tara...wilde je nog even bedanken voor de "gouden tip"
Ben gelijk die middag gaan oefenen met afleiden dmv zijn bal. Zonder en met pup. En het gaat super! Zodra ik zie dat hij op afstand al een hond staat de fixeren zeg ik: kijk eens! en laat zn bal zien.
Ik zou trouwens wel proberen die bal exclusief te houden voor je hond, dat niet het nieuwtje er een keer vanaf is en hij alsnog gaat klieren met andere honden. De Bal moet een beetje heiligegraalerig blijven.
- Zoie
- Zeer actief
dit afleiden met de bal ( en daarna spelen/belonen met de bal ) werkt ook perfect met sien. denk wel dat je je realiseren moete dat je dan altijd een bal bij je moet hebben.
Ik zou persoonlijk ook aan appel werken, appel kan je namelijk afdwingen, afleiden is kiezen voor de hond.
Ik zou persoonlijk ook aan appel werken, appel kan je namelijk afdwingen, afleiden is kiezen voor de hond.

-
laeken
- Zeer actief
Bij een Belg die pittig is zou ik persoonlijk een aantal zaken wel en een aantal zaken niet doen tijdens wandelen. Ik heb maar ervaring met 2 pittige herders maar toch.
Nooit stilstaan met de honden voor meer dan twee minuten. Dan ontstaat een soort mobiel territorium. Met stilstaan bedoel ik niksen. Ballen ed is prima.
Wat ik zelf deed was speelmaatjes uitzoeken. Dus bij de helft van de honden zei ik, hier komen, gaf ik de bal en lijnde ik aan. Bij leuke honden die ik kende en die in orde waren zei ik, ga maar kijken. Dus ik probeerde te controlleren wat er gebeurde. Als er dan onverhoopt een hond op me af vloog dan kon ik mijn honden enigszins sturen. Ik zei dan, ga maar kijken. Omdat ik dat altijd zei bij leuke bekende honden was de emotie van mijn honden op dat moment positief. 10 x beter dan brullen en aanlijnen.
Wat ik ook nooit deed bij de herders is ze onder appel zetten met een chaotische vreemde hond erbij. Dus als een hond kwam ruiken of spelen gaf ik altijd vrij. Zou ik naast en volg gezegd hebben dan zouden mijn honden kunnen uitvallen ivm verstoring van hun werk of taakje. Dat pikten ze niet.
Dan was er nog mijn stem. Ik zei, lief zijn tegen mijn eerste herder. Op een kalme manier. Dat had ik geleerd met kinderen en mensen. Heel vrolijk maar later ook dreigend. Uh! Lief zijn! Als ik spanning zag. Vreemd genoeg werkte dat. En als die honden zelf op een onverwachte hond af stoven dan was er de bal of een stok. Kijk eens, en dan zwaaide ik met de bal of een stok. Een bal met een belletje erin die ze soms krijgen is dan ideaal. Dat belletje geeft dan bijna een Paflov reactie. Omdraaien op de plaats en terug naar mij stuiven.
Zo werkte het bij mij tenminste. Meestal. Misschien heb je er wat aan.
Nooit stilstaan met de honden voor meer dan twee minuten. Dan ontstaat een soort mobiel territorium. Met stilstaan bedoel ik niksen. Ballen ed is prima.
Wat ik zelf deed was speelmaatjes uitzoeken. Dus bij de helft van de honden zei ik, hier komen, gaf ik de bal en lijnde ik aan. Bij leuke honden die ik kende en die in orde waren zei ik, ga maar kijken. Dus ik probeerde te controlleren wat er gebeurde. Als er dan onverhoopt een hond op me af vloog dan kon ik mijn honden enigszins sturen. Ik zei dan, ga maar kijken. Omdat ik dat altijd zei bij leuke bekende honden was de emotie van mijn honden op dat moment positief. 10 x beter dan brullen en aanlijnen.
Wat ik ook nooit deed bij de herders is ze onder appel zetten met een chaotische vreemde hond erbij. Dus als een hond kwam ruiken of spelen gaf ik altijd vrij. Zou ik naast en volg gezegd hebben dan zouden mijn honden kunnen uitvallen ivm verstoring van hun werk of taakje. Dat pikten ze niet.
Dan was er nog mijn stem. Ik zei, lief zijn tegen mijn eerste herder. Op een kalme manier. Dat had ik geleerd met kinderen en mensen. Heel vrolijk maar later ook dreigend. Uh! Lief zijn! Als ik spanning zag. Vreemd genoeg werkte dat. En als die honden zelf op een onverwachte hond af stoven dan was er de bal of een stok. Kijk eens, en dan zwaaide ik met de bal of een stok. Een bal met een belletje erin die ze soms krijgen is dan ideaal. Dat belletje geeft dan bijna een Paflov reactie. Omdraaien op de plaats en terug naar mij stuiven.
Zo werkte het bij mij tenminste. Meestal. Misschien heb je er wat aan.
-
Xena18
- Vaste gebruiker
Afleiden voordat hij gaat fixeren probeer ik wel, maar is soms lastig want hij ziet gek genoeg altijd eerder een hond in de verte dan ik. Ik zie het dan aan zijn houding dat hij een hond signaleert. Heb het idee dat ik hem met de bal uit die negatieve energie haal. De beloning (namelijk de bal gooien) krijgt ie pas als we gepasseerd zijn en hij heeft zich "gedragen".
Als ie alleen is is ie minder bezig met andere reuen dan dat puppemans erbij is. Maar vindt het toch wel fijn als ze ik ze gewoon samen kan blijven uitlaten want ze spelen samen ook wel ontzettend veel met elkaar. Dus ik wissel het een beetje af voorlopig.
Ik merk wel dat mijn hond heel gevoelig reageert op mijn emotie. Als ik boos word op hem en hij staat al strak dan lijkt dat net het zetje om erop te duiken. Als ik een hoge stem inzet en rustig praat dan kijkt ie me wel aan. Dat werkt nu dus voor hem het beste.
Als ie alleen is is ie minder bezig met andere reuen dan dat puppemans erbij is. Maar vindt het toch wel fijn als ze ik ze gewoon samen kan blijven uitlaten want ze spelen samen ook wel ontzettend veel met elkaar. Dus ik wissel het een beetje af voorlopig.
Ik merk wel dat mijn hond heel gevoelig reageert op mijn emotie. Als ik boos word op hem en hij staat al strak dan lijkt dat net het zetje om erop te duiken. Als ik een hoge stem inzet en rustig praat dan kijkt ie me wel aan. Dat werkt nu dus voor hem het beste.
-
laeken
- Zeer actief
Ik vind lokken met de bal dus weer geen enkel probleem als het werkt. In mijn ogen heeft een loslopende hond altijd keuze. En juist als je de beloning al laat zien is de kans op succes veel groter. Ik zei dus gewoon Kom hier! en dan toonde ik rustig de bal. Na een tijdje hoefde ik alleen nog kom hier te zeggen. Er zijn genoeg honden die 10 keer beter naar koekje dan naar hun naam luisteren. Verkeerd aangeleerd maar als het werkt waarom niet?
Ik moest bij mijn eerste hond de eerste tijd brullen en commando's geven. Totdat ik er achter kwam dat ze direct kwam als ik net deed alsof ik een stok opraapte. Prima, ik roep kom en buk en de hond komt. Dat 20 keer doen en alleen kom was al genoeg. Eens in de zoveel keer geen stok gooien maar aanlijnen en ik had een prima basis voor gehoorzaamheid.
Ik moest bij mijn eerste hond de eerste tijd brullen en commando's geven. Totdat ik er achter kwam dat ze direct kwam als ik net deed alsof ik een stok opraapte. Prima, ik roep kom en buk en de hond komt. Dat 20 keer doen en alleen kom was al genoeg. Eens in de zoveel keer geen stok gooien maar aanlijnen en ik had een prima basis voor gehoorzaamheid.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Als je in het begin wel eens lokt met de bal is dat toch niet erg?Inge O schreef:en de combinatie van appèl én bal vind ik dan weer het beste, de bal is dan geen lokmiddel maar kan verdiend worden.Zoie schreef: Ik zou persoonlijk ook aan appel werken, appel kan je namelijk afdwingen, afleiden is kiezen voor de hond.
@ ts : dat is blijkbaar al grotendeels hoe je hem gebruikt, als je hond er iets beter aan gewend is is de kans groot dat hij uit zichzelf de bal zal komen vragen als hij een hond spot, dat is finaal de bedoeling. en tegelijkertijd kan je ook werken aan het appèl tijdens dit soort situaties : dat je hem bij je roept in steeds moeilijker situaties en dat hij dan als beloning de bal krijgt. maar niet gaan lokken met de bal als hij niet wil komen want dan geef je hem de keuze.
Het kan de kans op keuze voor de bal vergroten.
Dus dan kiest de hond zelf voor bij de baas komen en met de bal spelen in plaats van vervelend gaan doen tegen een andere hond.
Je kunt je "appèl" ook verbeteren door de hond met die bal te helpen de juiste keuze te maken.
- Zoie
- Zeer actief
ja dat laatste zie ik nogal eens, niet alleen met de bal, en dat is m.i. funest voor een goed appel. Dan leer je de hond wikken en wegen. Mag ook, maar het is geen appel.Inge O schreef:[ maar niet gaan lokken met de bal als hij niet wil komen want dan geef je hem de keuze.

- Zoie
- Zeer actief
zo heb ik het op cursus ook geleerd: gedrag uitlokken met een koekje ( of met de bal, of wat dan ook ), commando eraan koppelen, koekje weg trainen, en plaats laten maken voor beloning.laeken schreef:Ik vind lokken met de bal dus weer geen enkel probleem als het werkt. In mijn ogen heeft een loslopende hond altijd keuze. En juist als je de beloning al laat zien is de kans op succes veel groter. Ik zei dus gewoon Kom hier! en dan toonde ik rustig de bal. Na een tijdje hoefde ik alleen nog kom hier te zeggen. Er zijn genoeg honden die 10 keer beter naar koekje dan naar hun naam luisteren. Verkeerd aangeleerd maar als het werkt waarom niet?.

-
laeken
- Zeer actief
Ik vertrouw juist op de motivatie en niet op mijn gezag. Mijn persoonlijke ervaringen zijn nl dat gemotiveerde honden wel en honden die iets moeten doen omdat de baas het zegt niet luisteren als ze iets beters te doen hebben. Ik speel dan de troefkaart bij honden die daar gevoelig voor zijn. Anders werkt het niet. Bij Eva riep ik kijk eens! En dan maar zwaaien met de bal. Dan kwam ze altijd meteen als ze eigenlijk snode plannen had. Ik schaam me daar ook niet voor. Bij mij werkte het prima. Bas motiveer ik juist nooit. Die doet alles omdat ik het zeg of beter, vraag.
- Zoie
- Zeer actief
het doet me denken aan de keer dat ik rio probeerde af te leiden met een koekje van een hond en daar de woorden 'kijk eens ' aan koppelde. Hij bleef gefixeerd op de hond, en nu nog als ik 'kijk eens ' zeg, gaat hij even om zich heen kijken of er misschien ergens een hond aan komt
Typisch gevalletje verkeerd aangeleerd. Toont wel aan, dat je ook met dat ' kijk eens ' op moet passen! Ook dat moet je goed aanleren.
Typisch gevalletje verkeerd aangeleerd. Toont wel aan, dat je ook met dat ' kijk eens ' op moet passen! Ook dat moet je goed aanleren.

- Zoie
- Zeer actief
met sien kreeg ik ook alles voor elkaar met een balletje, echt ongelooflijk. Hoefde ik ook al heel snel niks meer te zeggen, ze kwam gewoon voor het balletje. Maar dat werkt echt niet bij iedere hond.Inge O schreef:en bij de honden die daar totaal ongevoelig voor zijn in die bepaalde omstandigheden?laeken schreef: Ik speel dan de troefkaart bij honden die daar gevoelig voor zijn.

-
laeken
- Zeer actief
De topic gaat over een gemotiveerde Belg. Daar was mijn reactie dus ook op gericht. Dit advies zou ik nooit geven bij een hond zonder die prooidrift. Daar hoef je bij Bas echt niet mee aan te komen. Die hoeft geen bal. Wel een koekje maar niks is ook goed. Zij heeft gewoon geen buitenbaasjes-interesses. Dus als ik wat zeg wil ze meteen doen wat ik zeg. Totaal andere hond dus totaal andere aanpak. Heb je een echte balletjes hond dan hoef je vaak weinig meer te doen dan opletten en de bal mee nemen. Dat werkt altijd dan, jaar in jaar uit. Wel handig.Inge O schreef:en bij de honden die daar totaal ongevoelig voor zijn in die bepaalde omstandigheden?laeken schreef: Ik speel dan de troefkaart bij honden die daar gevoelig voor zijn.