Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Definitie stabiele hond
Moderator: moderatorteam
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Definitie stabiele hond
Ps. De 'dikke' zegt: standvastig, onveranderlijk.
Tja....
Tja....

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Precies. En als ik onveranderlijk naar een hond zou vertalen dan is die hond niet erg beïnvloedbaar. En dat vind ik dus ook stabiel. De golden van familieleden is stabiel. Die is lief, vrolijk, aardig en rustig. Dat is ze onder elke omstandigheid. Ligt ze in de kamer en lopen er mensen binnen met honden, gaat de muziek aan, gaan mensen dansen en schreeuwen. Die hond blijft zichzelf. En als het dan oudjaar is en de pijlen gaan de lucht in, dan nog is die hond volledig zichzelf. Staat er een jack Russel in haar gezicht te krijsen dan draait ze zich om. Krijs maar tegen mijn reet.
Dat is een volledig stabiele hond, ook volgens de van dalen. En dat is niet beter dan Bas of Eva. Maar wel stabieler. Ik snap echt niet waarom mensen deze definitie zo graag op hun eigen hond willen passen. Weinig goede fijne werkhonden zijn stabiel. Wel onderling vergelijkbaar maar niet tov een onverstoorbare golden. Maar goed ook want hoe kan je werken met een hond die je de pis niet lauw krijgt?
Dat is een volledig stabiele hond, ook volgens de van dalen. En dat is niet beter dan Bas of Eva. Maar wel stabieler. Ik snap echt niet waarom mensen deze definitie zo graag op hun eigen hond willen passen. Weinig goede fijne werkhonden zijn stabiel. Wel onderling vergelijkbaar maar niet tov een onverstoorbare golden. Maar goed ook want hoe kan je werken met een hond die je de pis niet lauw krijgt?
- Lief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Shadow is een stabiele hond, behalve als ik er niet bij ben, dan vertoont hij voor mij compleet onvoorspelbaar gedrag. Aanjager van ondeugd bij Pinguin, andere reuen bijten in het pension, liedjes zingen aan de stake-out bij Angelique, allemaal compleet nieuw voor mij.
Thuis zal hij nooit gaan zingen, zelfs aan de eigen stake-out niet. In het park bijt hij echt geen andere honden en echt niet dat hij het initiatief neemt tot ondeugend gedrag, dat is 99% van de tijd Misty.
Misty is in het dagelijks leven voorspelbaar, maar vooral in haar eigenaardigheden. Zij is niet de belichaming van stabiel voor mij.
Thuis zal hij nooit gaan zingen, zelfs aan de eigen stake-out niet. In het park bijt hij echt geen andere honden en echt niet dat hij het initiatief neemt tot ondeugend gedrag, dat is 99% van de tijd Misty.
Misty is in het dagelijks leven voorspelbaar, maar vooral in haar eigenaardigheden. Zij is niet de belichaming van stabiel voor mij.
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
laeken schreef:Precies. En als ik onveranderlijk naar een hond zou vertalen dan is die hond niet erg beïnvloedbaar. En dat vind ik dus ook stabiel. De golden van familieleden is stabiel. Die is lief, vrolijk, aardig en rustig. Dat is ze onder elke omstandigheid. Ligt ze in de kamer en lopen er mensen binnen met honden, gaat de muziek aan, gaan mensen dansen en schreeuwen. Die hond blijft zichzelf. En als het dan oudjaar is en de pijlen gaan de lucht in, dan nog is die hond volledig zichzelf. Staat er een jack Russel in haar gezicht te krijsen dan draait ze zich om. Krijs maar tegen mijn reet.
Dit vind ik een prima vergelijking.

Mijn Kyra was zo'n hond. En ik heb met haar jaren getraind (gehoorzaamheid en flyball) maar jouw laatste zin ging wel erg op bij haar. Ze deed alles op haar dooie akkertje, wilde best wel wat doen voor een snackje of een bal maar vooral niet, ik herhaal NIET, hárd werken. Want dan werd ze moe en daar hield ze niet zo van. Met aansporingen, lekkers, enthousiast doen, zelfs boos worden, maakte totaal geen indruk op haar.
Ze was onveranderlijk lief, tolerant en sociaal maar ik denk dat het deels door haar flegmatieke karakter en deels door haar pindabreintje kwam. Geweldige hond, maar als iemand een echte werkhond zou willen hebben, zou er schuimbekkend woedend van worden, vermoed ik.

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Volgens mij zijn er genoeg reacties geweest waarin mensen in het algemeen beschrijven wat zij verstaan onder een stabiele hond; dus de woordenboekbetekenis van het woord vertaald naar een bepaald karakter van de hond.laeken schreef:Volgens mij spreken veel teveel mensen over stabiel in combinatie met hun eigen hond en dus wordt het veel te persoonlijk gemaakt. De definitie van stabiel staat gewoon in de woordenboeken en dat gaan we dan dus proberen te vertalen naar honden. Mij maakt het persoonlijk weinig uit of mijn hond stabiel is of niet. Ik heb leuke stabiele en leuke minder stabiele honden gehad. So?
Ik denk bij een stabiele hond ook aan een onverstoorbaar, gelijkmatig karakter, niet snel van zijn stuk gebracht, goed kunnen omgaan met allerhande prikkels en situaties.
Ik vind het overigens ook geen waardeoordeel, meer een karaktereigenschap zoals je ook actieve, sociale, slimme, lieve, gevoelige honden hebt.
Mila is allesbehalve stabiel. Zij is in niets gelijkmatig, ze kan van uitzinnig van vreugde naar superchagrijnig gaan binnen een minuut, alle prikkels lijken bij haar tien maal uitvergroot binnen te komen, ze kan erg onzeker zijn en zij heeft nogal wat angstjes die alleen maar groter worden als je er niet meteen iets mee doet. Zij heeft dan ook erg veel begeleiding en bevestiging nodig om om te kunnen gaan met nieuwe of drukke situaties.
-
- Zeer actief
Er reageren een aantal mensen erg geprikkeld in deze topic omdat ze stabiel niet op hun eigen honden geplakt krijgen. Daar heb ik het over.
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Tessa is absoluut niet stabiel, dat vind ik makkelijker om te zeggen dan dat een hond stabiel is.
De uiterste zijn makkelijker dan de honden die in het midden hangen, terwijl er volgens mij juist heel veel honden in het midden zitten.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Vind ik niet er wordt gevraagd naar een PERSOONLIJKE definitie van stabiel. Niet naar die uit t woordenboek.laeken schreef:Er reageren een aantal mensen erg geprikkeld in deze topic omdat ze stabiel niet op hun eigen honden geplakt krijgen. Daar heb ik het over.
En dan krijg je natuurlijk verschillen. Want iedereen heeft eem ander referentiekader. Dat blijkt.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
Akira is absoluut niet stabiel, al weet ik in sommige situaties wel precies wat ze van plan is. Ik denk dat het bij haar ook een hormonen kwestie is, tussen de loopsheden door is ze makkelijker en haalt haar schouders op bij klierende honden. Wat ze wel geleerd heeft, omdat ik dat absoluut niet tof vind, is dat als ze haar punt gemaakt heeft het ook daadwerkelijk klaar is. Niet nog even terug om het nogmaals duidelijk te maken en als ze zich in een situatie onprettig voelt zich even bij mij te melden. Ik haal haar er wel uit en zorg dat we samen verder kunnen.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
-
- Zeer actief
Snap ik. Maar waarom dan de irritatie die ik bij bepaalde mensen lees als ze bv de definitie van stabiel van een andere persoon niet op hun eigen hond kunnen plakken. En zelfs mensen die het woord stabiel zo ongeveer verboden vinden?malinois schreef:Vind ik niet er wordt gevraagd naar een PERSOONLIJKE definitie van stabiel. Niet naar die uit t woordenboek.laeken schreef:Er reageren een aantal mensen erg geprikkeld in deze topic omdat ze stabiel niet op hun eigen honden geplakt krijgen. Daar heb ik het over.
En dan krijg je natuurlijk verschillen. Want iedereen heeft eem ander referentiekader. Dat blijkt.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ik denk dat bijna geen enkele hond altijd en overal stabiel is
Het is bv makkelijk zeggen dat een hond die weinig prikkels krijgt en een leven heeft wat door kabbelt, stabiel is.
Ja totdat...
Net zoals bij de mens; stabiele, evenwichtige mensen, raken toch ook ineens van het padje af als er ineens een hoop tegenzit
of een hoop veranderingen zijn. Dan blijven er ineens nog maar heel weinig mensen over die werkelijk evenwichtig zijn.

Het is bv makkelijk zeggen dat een hond die weinig prikkels krijgt en een leven heeft wat door kabbelt, stabiel is.
Ja totdat...
Net zoals bij de mens; stabiele, evenwichtige mensen, raken toch ook ineens van het padje af als er ineens een hoop tegenzit
of een hoop veranderingen zijn. Dan blijven er ineens nog maar heel weinig mensen over die werkelijk evenwichtig zijn.
-
- Zeer actief
Ik denk dat er zat honden overal stabiel zijn hoor. Wij kiezen spannende honden maar er zijn extreem veel super stoïcijnse honden. Vergis je niet. Zeker golden retrievers. Niet voor niets lopen die naast blinde mensen. Hoef je met een mechelaar nauwelijks te proberen terwijl je die 10 keer sneller en beter kan leren blinde geleidehond te zijn. Voor een kwartier is een mechelaar 100 keer geschikter. Totdat.....hahaha. Dan moet je bij de golden zijn waar je de pis niet lauw van krijgt. Gooit een onverlaat een rotje op de mechelaar dan gaat het mis. De golden schrikt, hersteld en brengt zijn baas naar huis.
-
- Zeer actief
Loopt een blinde met een mechelaar en dronken oom vliegt hem lallend om de nek op een hoekje in het donker dan hangt de mechelaar in de oom. De golden deinst terug, bekijkt het en gaat kwispelen. En zelfs bij golden retrievers is het gros niet geschikt voor dat werk. Maar vaak zijn ze wel in elk geval erg stabiel.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): mastin espagnol
Helemaal mee eens !Inge O schreef:het is een term die samen met de peuten in hondenland verrezen is - door een hond 'niet stabiel' te noemen creëer je er immers meteen een hele lading 'patiëntjes' bij. verschillende persoonlijkheden daar is steeds minder begrip voor : het moet vooral braaf, sociaal met jan en alleman, niet blaffend, onverstoorbaar, niet bijtend (ook geen poezen, laat staan nutskleinvee) en rustig zijn, alles wat daarbuiten valt moet gelabeld worden als probleemhond en is dus per definitie onstabiel.Miranda schreef:Ik vind dat echt enorme onzin.
my ass.
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Nee, ik reageer niet geprikkeld omdat ik het betrek op mijn eigen honden. Maar gewoon omdat ik het een stompzinnig idee vind dat er tussen stabiel (wit) en onstabiel (zwart) geen enkele nuance zit en er nul rekening wordt gehouden met karakter.laeken schreef:Er reageren een aantal mensen erg geprikkeld in deze topic omdat ze stabiel niet op hun eigen honden geplakt krijgen. Daar heb ik het over.
Daar doe je honden ernstig mee tekort.
Als ik het betrek op mijn eigen honden (laten we even zeggen dat dat moet) vind ik ze allebei prima stabiel, trouwens. In elk geval niet onstabiel.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- Miranda
- Erelid
Nou. Precies.Inge O schreef:en dat is dus waarom ik 'stabiel' een onzinterm vind want voor zo goed als allemaal vind je wel iets wat iemand dan weer als 'niet stabiel' zou omschrijven.
And few will ever climb
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Dat is wel een beetje veralgemeniserend vind ik. De Lab van een vriendin van me kegelde woest een dronken lallende man omver toen hij te dicht bij de baas kwam. Voorpoten tegen de borst en heel diep en donker blaffenlaeken schreef:Loopt een blinde met een mechelaar en dronken oom vliegt hem lallend om de nek op een hoekje in het donker dan hangt de mechelaar in de oom. De golden deinst terug, bekijkt het en gaat kwispelen. En zelfs bij golden retrievers is het gros niet geschikt voor dat werk. Maar vaak zijn ze wel in elk geval erg stabiel.

Dat is wat anders dan gelijk in de arm hangen maar toch..
- TessaThomas
- Zeer actief
Snap ik inderdaad.Inge O schreef:en dat is dus waarom ik 'stabiel' een onzinterm vind want voor zo goed als allemaal vind je wel iets wat iemand dan weer als 'niet stabiel' zou omschrijven.TessaThomas schreef:Tessa is absoluut niet stabiel, dat vind ik makkelijker om te zeggen dan dat een hond stabiel is.De uiterste zijn makkelijker dan de honden die in het midden hangen, terwijl er volgens mij juist heel veel honden in het midden zitten.
Er wordt dan weer gekeken naar de 100% stabiel, maar eigenlijk weet je dat niet. Je weet nooit of er een situaties is waar die hond niet stabiel in zou zijn. Het voorbeeld van (jouw?) hond die in de kennel ineens niet stabiel was, betekent niet dat de hele hond meteen niet meer stabiel is, maar in de situatie niet. Het is dan eigenlijk situatie gebonden en omdat situaties nooit 100% gelijk zijn, kan je alleen maar iets zeggen over de situaties tot dat moment.
Ik ben het ook niet helemaal mee eens dat er weinig goede werkhonden stabiel zijn. Ik ken er toch echt een paar die je niet van hun stuk kunt krijgen in verschillende situaties. Die ik dus stabiel vind, misschien geen 100%, maar over het algemeen wel. Want waarom zou het stukje werk dat je aanleert ervoor zorgen dat een hond minder stabiel is? Zorgen karaktereigenschappen ervoor dat een hond niet stabiel is? Kan een stabiele hond niet enthousiast worden? Onze leenhond is naar mijn mening stabiel, hoewel anderen daar compleet anders over kunnen denken. Of ik kan hem dan beter betrouwbaar, belastbaar en zelfverzekerd noemen. Overal en altijd.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
PreciesInge O schreef:en dat is dus waarom ik 'stabiel' een onzinterm vind want voor zo goed als allemaal vind je wel iets wat iemand dan weer als 'niet stabiel' zou omschrijven.TessaThomas schreef:Tessa is absoluut niet stabiel, dat vind ik makkelijker om te zeggen dan dat een hond stabiel is.De uiterste zijn makkelijker dan de honden die in het midden hangen, terwijl er volgens mij juist heel veel honden in het midden zitten.

-
- Zeer actief
Wie zegt dit dan allemaal?Miranda schreef:Nee, ik reageer niet geprikkeld omdat ik het betrek op mijn eigen honden. Maar gewoon omdat ik het een stompzinnig idee vind dat er tussen stabiel (wit) en onstabiel (zwart) geen enkele nuance zit en er nul rekening wordt gehouden met karakter.laeken schreef:Er reageren een aantal mensen erg geprikkeld in deze topic omdat ze stabiel niet op hun eigen honden geplakt krijgen. Daar heb ik het over.
Daar doe je honden ernstig mee tekort.
Als ik het betrek op mijn eigen honden (laten we even zeggen dat dat moet) vind ik ze allebei prima stabiel, trouwens. In elk geval niet onstabiel.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Het is net als met dominant... er is geen dominante hond en ook geen stabiele hond. Ze kunnen dominant gedrag vertonen (of niet) em stabiel gedrag vertonen (of niet). Alles geheel afhankelijk van de situatie EN de eigenaar.

- TessaThomas
- Zeer actief
Dat werd op de vorige bladzijde geschreven.Inge O schreef:nou kijk, afgeserveerdNanna schreef:Als ik kijk naar Glenn dan is hij altijd en overal stabiel. Zelfverzekerd, een hit bij tha ladiez, geen ruziezoeker. Maar steek niet een stuk vuurwerk af.....TessaThomas schreef: Er wordt dan weer gekeken naar de 100% stabiel, maar eigenlijk weet je dat niet. Je weet nooit of er een situaties is waar die hond niet stabiel in zou zijn.Dan is het een doodsbang bibberend hondje...
![]()
.
natuurlijk zijn ze dat soms wel.TessaThomas schreef:Ik ben het ook niet helemaal mee eens dat er weinig goede werkhonden stabiel zijn.

Over Glenn, dat is inderdaad precies het probleem. Ik vind het raar dat er om één situatie meteen geen stabiele stempel op kan. Die grijze gebieden inderdaad. Ik ben het ook met je eens, Inge, alleen ik zit nog na te denken over het waarom, hoe, wat en wanneer nav andere definities die langskomen.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising husky/herder
Maar stabiel gedrag is toch sowieso situatieafhankelijk? Dan kan je hooguit zeggen dat een hond meestal stabiel is. Want inderdaad, er zijn altijd wel scenario's denkbaar waarin zelfs de meest flegmatieke hond niet meer rustig en beheerst blijft. Maar dat betekent toch nog niet dat het niet bestaat? Waarom zou "stabiel" gelijk staan aan onrealistische verwachtingen van alle honden? Ik vind stabiel net zoiets als werklustig. Eigenschappen die bescholen liggen in het karakter van de hond, die afhankelijk van de opvoeding en situatie al dan niet zichtbaar(der) worden, en die in allerlei gradaties voorkomen van totaal afwezig tot zichtbaar in bijna elke situatie. En instabiel is helemaal niet slecht of verkeerd, dat zie ik niemand ook schrijven eigenlijk. Dexter zou ik ook niet stabiel noemen maar ik vind 'm wel heel erg leuk.

-
- Zeer actief
Afgeserveerd? Duidelijk waardeoordeel dus. Dat doe je helemaal zelf. En het duiden van een definitie doe je denk ik door eerst te bedenken wat 100% voldoen aan die definitie dan is. Dat er weinig honden aan voldoen lijkt me logisch. 100% dan. Maar van mij mag je Glenn dus wel een stabiele hond noemen. Van mij mag je je hond noemen wat je wil. Ik snap alleen totaal dat waardeoordeel niet. Mensen maken het moeilijk om het moeilijk maken. Dat is niet mijn probleem.
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
malinois schreef:Het is net als met dominant... er is geen dominante hond en ook geen stabiele hond. Ze kunnen dominant gedrag vertonen (of niet) em stabiel gedrag vertonen (of niet). Alles geheel afhankelijk van de situatie EN de eigenaar.
Niet om te zeuren, hoor, maar stabile gedrag is toch anders als een stabiele aard?
Kijk, ik hang er heus geen waardeoordeel aan maar ik kan bij mijn honden het verschil zien tussen de van nature stabiele aard van Kyra en het stabiele gedrag van Lyndie omdat die zich optrekt aan de honden om zich heen. Bonnie zit er zo'n beetje tussen in: redelijk zelfzeker maar toch graag bevestiging zoeken en in feite meer een reldel die zich gesterkt voelt door de anderen.
En ik hou heus van alle honden evenveel en ik kan ook genieten van het gemuts van Lyndie, het feit dat Bonnie iets durft omdat ze zich geruggesteund voelt én van Kyra die (behalve bij vuurwerk) altijd lankmoedig en toegeeflijk door het leven schreed.
En natuurlijk kan de meest stabiele persoon/hond onzeker/labiel gedrag in een bepaalde situatie vertonen. Ik beschouw mezelf als een redelijk stabile en stressbestendig mens maar mijn man heeft mij ooit jaren geleden verschrikkelijk doen schrikken door in het donker voor me te springen en hard 'BOE!' te roepen, waarop ik prompt flauwviel.
Maakt mij dat tot in eeuwige dagen een zenuwpatiënt?
Hoop toch van niet.

- Miranda
- Erelid
Mijn punt exact. Ik vind het meer dan raar. Stompzinnig was geloof ik het woord dat ik gebruikte.TessaThomas schreef:Ik vind het raar dat er om één situatie meteen geen stabiele stempel op kan. Die grijze gebieden inderdaad.
Cayuga is net zo'n type als Glenn. Altijd goedgehumeurd, staat zijn mannetje maar nooit knokken, de dames zijn dol op hem. Ik kan hem overal mee naar toe nemen en dan ploft hij onder een stoel om te gaan pitten. Prima stabiel. Tót het onweert. Dan veranderd hij in een bang, bibberend en kwijlend hondje.
Dat zou dan onstabiel zijn?

Of laten we Macho nemen. HET voorbeeld dat hier vaak genoemd wordt als stabiele hond.
Maar wel hartstikke bang voor katten dus.

And few will ever climb
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Miranda schreef:Mijn punt exact. Ik vind het meer dan raar. Stompzinnig was geloof ik het woord dat ik gebruikte.TessaThomas schreef:Ik vind het raar dat er om één situatie meteen geen stabiele stempel op kan. Die grijze gebieden inderdaad.
Cayuga is net zo'n type als Glenn. Altijd goedgehumeurd, staat zijn mannetje maar nooit knokken, de dames zijn dol op hem. Ik kan hem overal mee naar toe nemen en dan ploft hij onder een stoel om te gaan pitten. Prima stabiel. Tót het onweert. Dan veranderd hij in een bang, bibberend en kwijlend hondje.
Dat zou dan onstabiel zijn?![]()
Of laten we Macho nemen. HET voorbeeld dat hier vaak genoemd wordt als stabiele hond.
Maar wel hartstikke bang voor katten dus.
Maar Miranda, dat zégt toch niemand?
Niemand is 100% stabiel. Of 100% agressief. Of 100% werklustig. Of 100% wat-dan-ook.
Het gaat om de áárd van het beestje. Met de unieke eigenschappen die bij het beestje hoort. Ik noem Kyra stabiel. Maar ik kan nog wel wat andere predikaten aan mijn dieren hangen.
Zoals ongelooflijk dom. Of ontzettend lui. Of ontzettend lief en trouw en zacht. Betekent dit dat ze dat 100% zijn?
Tuurlijk niet.

-
- Zeer actief
Miranda. Wat windt jou nu precies zo op? Je ergert je enorm maar ik begrijp echt niet waarom?
- Miranda
- Erelid
Nou, dat zie ik toch anders. Het begon om Kaz. Die op een hond klapte (zonder gaten) en prompt werd afgeserveerd als onstabiel. Er is iets wat me enorm stoort aan dat woord.lieke schreef:Maar Miranda, dat zégt toch niemand?
Het heeft te maken met onrealistische verwachtingen (van honden) die ik steeds en steeds meer zie.
Ze moeten steeds meer aan dit beeld voldoen, wát hun karakter ook is.

En ik vind dat een heel erg verontrustende ontwikkeling.
And few will ever climb
- Miranda
- Erelid
Kijk, als je stabiel niet gebruikt, en vervangt door flegmatiek (dat past toch écht beter bij de omschrijvingen die ik lees), dan snap ik het. Maar onstabiel staat in mijn ogen gelijk aan ongewenst gedrag.
Er is steeds minder begrip voor karakter. Voor hittepetitten die wel eens een snauw geven. Voor hondjes die potenwringend een nieuwe situatie aanschouwen. Zijn die honden flegmatiek? Nee.
Zijn ze stabiel? Wat mij betreft zijn ze niet onstabiel en dát is waar het wat mij betreft om draait.
In mijn ogen is stabiel/onstabiel wel degelijk een waardeoordeel. Waar flegmatiek of belastbaar zijn karaktereigenschappen zijn.
Wie wil er onstabiele software?
Daar kan je toch helemaal niks mee, behalve leren vloeken?
Er is steeds minder begrip voor karakter. Voor hittepetitten die wel eens een snauw geven. Voor hondjes die potenwringend een nieuwe situatie aanschouwen. Zijn die honden flegmatiek? Nee.
Zijn ze stabiel? Wat mij betreft zijn ze niet onstabiel en dát is waar het wat mij betreft om draait.
In mijn ogen is stabiel/onstabiel wel degelijk een waardeoordeel. Waar flegmatiek of belastbaar zijn karaktereigenschappen zijn.
Wie wil er onstabiele software?
Daar kan je toch helemaal niks mee, behalve leren vloeken?
And few will ever climb