Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Meerdere lessen op 1 dag?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Sticks&Stones
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Australian Shepherd
Aantal honden: 1

Meerdere lessen op 1 dag?

Ongelezen bericht door Sticks&Stones »

Hoi!

Onze Aussie-reu is ondertussen 7 maanden oud en normaal gezien hebben we volgende week onze auto dus dan kunnen we wat verder gaan om
met hem verschillende sporten/lessen te volgen! :cheer:
Op dit moment volgen we 2x in de week gehoorzaamheidslessen (woensdag en zaterdag) en normaal gingen we ook op frisbeeles dinsdagavonden maar zij houden winterstop.

Nu heb ik wat rondgekeken naar de mogelijkheden (want hij is nog te jong om bv. echt agility-lessen te volgen) en blijkt dat heel veel verschillende hondenscholen hun 'sporten' plannen op zaterdagmiddag (logisch ook).

Nu vroeg ik me dus af of het voor een hond doenbaar is om bv. van 9u-10u groepsles Hoopers te volgen en dan vanaf 15u anderhalf uur gehoorzaamheid (of eerst een les gehoorzaamheid en dan 's avonds nog een groepsles treibball)?
Zal wel afhankelijk zijn van hond tot hond, maar ik hoopte op wat ervaringen van jullie om te kijken of het de moeite is om dit te proberen of dat we hem dan echt gaan overstimuleren oid :denken:

Dus, iemand ervaringen of raad hiermee?
Alvast bedankt!

(Ik wist niet goed bij welk subforum dit het best zou staan dus ik hoop dat het hier wel goed is).
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Meerdere lessen op 1 dag?

Ongelezen bericht door Zamunda »

Het hangt natuurlijk van de hond af, maar ik vind het nogal veel voor zo'n jonge hond: vier lessen in de week waarvan ook nog eens twee op dezelfde dag. Persoonlijk zou ik het niet doen.
Waarom laat je op zaterdag niet lekker de gehoorzaamheidsles vallen?
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik train veel met mijn honden maar op deze leeftijd ben ik nog erg voorzichtig.
Lichamelijk zou het geen probleem zijn maar het koppie moet het allemaal wel kunnen verwerken.
Mijn hondje is 9 maanden en met hem train ik 2 keer per week en dat is meer dan genoeg.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Leonie. »

Ik stel me ook voor (weet niet of dat onzin is) dat zo'n hond dan altijd enorm veel vermaak/aandacht/activiteit nodig gaat hebben en zich heel snel verveelt. Als je er zóveel mee doet op jonge leeftijd. Maar zoals ik zei; misschien is het onzin hoor.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

zou ik niet doen met zo'n jonge hond nee..
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bellabeest »

gezien de leeftijd zou ik het nog niet doen.

ik train zelf flyball en behendigheid en dit doe ik beide 2x per week. eerst half uurtje flyballen dan uurtje rust en dan uurtje behendigheid.
Afbeelding
Sticks&Stones
Vaste gebruiker

Wat leuk dat jullie zo snel antwoorden!
We staan wat twijfelachtig over maar 1x per week gehoorzaamheid volgen omdat hij echt wel begint te 'puberen'.
Oefeningentjes die hij vroeger erg goed deed, gaan nu heel wat minder en als we ooit op onze eigen HS agility willen volgen,
moet hij nog 2 overgangsproefjes halen dus we zouden het jammer vinden moest dat dan nog verder achteruit gaan.
Geen idee of het dan wijsheid is om nu inderdaad wat meer afstand ervan te nemen of er juist erg mee bezig te blijven.

bellabeest schreef:gezien de leeftijd zou ik het nog niet doen.

ik train zelf flyball en behendigheid en dit doe ik beide 2x per week. eerst half uurtje flyballen dan uurtje rust en dan uurtje behendigheid.
Vanaf welke leeftijd ben jij dat dan zo gaan doen?

Dus best geen extra les op zaterdag als ik het zo hoor.
Dan maar eens kijken of er op andere weekdagen nog iets van opties is. De frisbee was ideaal maar ligt stil tot het weer zomeruur wordt en we merken toch wel dat hij die extra bezigheid 'mist'/nodig heeft.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Sticks&Stones schreef:Dan maar eens kijken of er op andere weekdagen nog iets van opties is. De frisbee was ideaal maar ligt stil tot het weer zomeruur wordt en we merken toch wel dat hij die extra bezigheid 'mist'/nodig heeft.
Ik zou toch eens goed overdenken of het wel zo verstandig is om die weg te bewandelen. Zoals Leonie al aangaf creëer je zo misschien juist een hond die steeds vermaak nodig heeft/eist (en dus geen rust kan vinden). Ik vraag me af of jullie wel genoeg aandacht besteden aan het vinden van rust?
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Zou je gewoon niet je gehoorzaamheid afmaken en je extra vrije tijd door het wegvallen vd les lekker met hem gaan wandelen?

Ik moet zeggen dat wij zaterdags wel 2 sporten beoefenen, maar mijn honden zijn al een pak ouder en bevestigd in de sport die ze doen.
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bellabeest »

Sticks&Stones schreef:Wat leuk dat jullie zo snel antwoorden!
We staan wat twijfelachtig over maar 1x per week gehoorzaamheid volgen omdat hij echt wel begint te 'puberen'.
Oefeningentjes die hij vroeger erg goed deed, gaan nu heel wat minder en als we ooit op onze eigen HS agility willen volgen,
moet hij nog 2 overgangsproefjes halen dus we zouden het jammer vinden moest dat dan nog verder achteruit gaan.
Geen idee of het dan wijsheid is om nu inderdaad wat meer afstand ervan te nemen of er juist erg mee bezig te blijven.

bellabeest schreef:gezien de leeftijd zou ik het nog niet doen.

Vanaf welke leeftijd ben jij dat dan zo gaan doen?

Dus best geen extra les op zaterdag als ik het zo hoor.
Dan maar eens kijken of er op andere weekdagen nog iets van opties is. De frisbee was ideaal maar ligt stil tot het weer zomeruur wordt en we merken toch wel dat hij die extra bezigheid 'mist'/nodig heeft.
ja dat is er een beetje ingerold, ik heb eerst ruim 3 kwart jaar alleen behendigheid gedaan, en daarna een proeflesje flyball en uiteraard verkocht dus dat ook gaan doen, piraat was denk ik 2 jaar en kopó was 3 jaar
Afbeelding
Sticks&Stones
Vaste gebruiker

Zamunda schreef:
Sticks&Stones schreef:Dan maar eens kijken of er op andere weekdagen nog iets van opties is. De frisbee was ideaal maar ligt stil tot het weer zomeruur wordt en we merken toch wel dat hij die extra bezigheid 'mist'/nodig heeft.
Ik zou toch eens goed overdenken of het wel zo verstandig is om die weg te bewandelen. Zoals Leonie al aangaf creëer je zo misschien juist een hond die steeds vermaak nodig heeft/eist (en dus geen rust kan vinden). Ik vraag me af of jullie wel genoeg aandacht besteden aan het vinden van rust?
Oh, we hebben op zich een erg rustige hond hoor.
Ik ben hele dagen thuis maar als het wat drukker is voor school kan hij zonder problemen gewoon hele dagen liggen slapen en genoegen nemen met een snelle wandeling dus dat is zeker het probleem niet.
Uiteindelijk heeft hij op dit moment helemaal niet zo'n druk schema: Woensdag een uurtje gehoorzaamheid, zaterdag anderhalf uur, overdag thuis af en toe wat kunstjes oefenen en dan dagelijkse wandelingen maar het overgrote deel van de tijd ligt hij gewoon te slapen ;-)
We kregen vorige week op de HS zelfs de opmerking dat hij wat 'lui zou overkomen' voor een Aussie en het misschien een goed idee is om een extra activiteit bij te zoeken...
Hij heeft wel járen met de werklijnen getraind dus of het een eerlijke vergelijking was met onze showlijn weet ik niet :roll:
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Sticks&Stones schreef:We kregen vorige week op de HS zelfs de opmerking dat hij wat 'lui zou overkomen' voor een Aussie
Hier gaan bij mij onmiddellijk de alarmbellen rinkelen. Ik krijg het gevoel dat je goed op weg bent om je hond op veel te jonge leeftijd te overtrainen. En dan gaan ze onvermijdelijk de kont tegen de kribbe gooien. En soms komt dat goed met een paar maanden/jaartje stilleggen, maar soms ook helemaal niet meer.
Je zou niet de eerste eigenaar van een werkhond zijn die zo'n fout maakt. Sterker nog, ik heb het zelf een paar keer zien gebeuren. Niet door onwil, ik snap dat je tegemoet wil komen aan de behoeftes van de hond, maar op zo'n leeftijd zou ik er persoonlijk een stuk terughoudender mee zijn. Ook vanwege je opmerking dat de hond 'begint te puberen' en je opmerking daarbij dat de hond blijkbaar terugvalt. Dat is een teken dat je op zijn minst pas op de plaats moet maken, of zelfs de activiteiten qua trainen moet terugschroeven.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Sticks&Stones
Vaste gebruiker

Miranda schreef: Hier gaan bij mij onmiddellijk de alarmbellen rinkelen. Ik krijg het gevoel dat je goed op weg bent om je hond op veel te jonge leeftijd te overtrainen. En dan gaan ze onvermijdelijk de kont tegen de kribbe gooien. En soms komt dat goed met een paar maanden/jaartje stilleggen, maar soms ook helemaal niet meer.
Je zou niet de eerste eigenaar van een werkhond zijn die zo'n fout maakt. Sterker nog, ik heb het zelf een paar keer zien gebeuren. Niet door onwil, ik snap dat je tegemoet wil komen aan de behoeftes van de hond, maar op zo'n leeftijd zou ik er persoonlijk een stuk terughoudender mee zijn. Ook vanwege je opmerking dat de hond 'begint te puberen' en je opmerking daarbij dat de hond blijkbaar terugvalt. Dat is een teken dat je op zijn minst pas op de plaats moet maken, of zelfs de activiteiten qua trainen moet terugschroeven.
Wat stel jij dan concreet voor? Want ik heb niet het idee dat we te veel van hem vragen, maar het is natuurlijk wel nog steeds onze 1e hond dus ik kan er altijd naast zitten.
Op zich hebben we van dat 'puberen' niet zoveel last maar hij volgde een maandje geleden nog heel mooi mee en keek dan ook in het gezicht, nu heeft hij momenten waarop hij liever snuffelt en dus niet altijd mooi bij blijft. Het is niet dat we opeens met de handen in het haar zitten met een onhandelbare hond ofzo :wink:
Het valt ons en de trainer gewoon erg op omdat we toen vaak als voorbeeld gesteld werden en dat nu dus helemaal niet meer zo is.

Ook heeft hij op het veld, als hij te lang moet wachten voor we iets doen, buien waarin hij opspringt en het idee krijgt om in kleren te happen. Volgens de ene trainer 'enthousiasme' (lijkt me niet) en de andere zegt inderdaad puberen en testen hoe ver hij kan. Hier hebben we wel tips rond gekregen en dat komt dus de laatste lessen ook niet meer voor.

Lijkt mij toch ook dat de hondensporten gewoon leuk zijn voor de hond om te doen? Dat frisbeëen is volgens mij bv eerder spel en amuseren dan echt 'training' voor hem en ik veronderstel dat dat (na het aanleren van) met treibball of hoopers niet veel anders is?

Allesinds allemaal al bedankt om mee te denken en voor de waarschuwingen, het is inderdaad niet de bedoeling om hem (mentaal) te overbelasten. :flower:
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Sticks&Stones schreef:Op zich hebben we van dat 'puberen' niet zoveel last maar hij volgde een maandje geleden nog heel mooi mee en keek dan ook in het gezicht, nu heeft hij momenten waarop hij liever snuffelt en dus niet altijd mooi bij blijft.
Dat is precies wat ik bedoel. Er gebeurt nu heel erg veel in die kop en dat lijf. Gewoon, pas op de plaats lijkt me nu aangewezen. Je wil het plezier houden, en er niet zware plicht van maken op deze leeftijd. Dát is namelijk waar ik het fout heb zien gaan.
Schakel even terug. Komt meer dan goed, echt.
Het valt ons en de trainer gewoon erg op omdat we toen vaak als voorbeeld gesteld werden en dat nu dus helemaal niet meer zo is.
Snap ik ;)
Maar hij is nu op andere vlakken aan het groeien. Dat kost al zijn 'processorvermogen'. Heel belangrijk. Laat hem dat doen, voor trainen heb je de rest van zijn leven nog.
Lijkt mij toch ook dat de hondensporten gewoon leuk zijn voor de hond om te doen? Dat frisbeëen is volgens mij bv eerder spel en amuseren dan echt 'training' voor hem en ik veronderstel dat dat (na het aanleren van) met treibball of hoopers niet veel anders is?
Nou, dat hangt van de hond af. Maar ja, werkrassen meestal wel. Dat is hun lust en hun leven.
Maar vergis je niet, voor de hond valt het allemaal onder aangeleerde plicht. Hoe leuk hij het ook vindt. Hij moet het toch op een bepaalde manier doen. En hij is nu nog zó jong! Houdt het nu op maximaal twee uurtjes trainen per week. Met plicht. Daarnaast wandelingen en eventueel hersenwerk. Verder niks. Als hij een jaartje is, kun je voorzichtig gaan uitbouwen.
het is inderdaad niet de bedoeling om hem (mentaal) te overbelasten. :flower:
Ja, dat was heel duidelijk! Ik begrijp echt dat je het beste met je hond voor hebt.
Maar ik heb een paar honden gezien die door teveel trainen op jonge leeftijd kapot zijn gemaakt en dat is echt doodzonde. Ze wilden niet meer trainen, maar verveelden zich wel dood.
Een jonge hond wordt nog gevormd. In karakter, maar ook fysiek in zijn hersenen. Dat kost tijd. Néém die tijd, het betaalt zichzelf uit.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Sticks&Stones schreef:
Miranda schreef: Hier gaan bij mij onmiddellijk de alarmbellen rinkelen. Ik krijg het gevoel dat je goed op weg bent om je hond op veel te jonge leeftijd te overtrainen. En dan gaan ze onvermijdelijk de kont tegen de kribbe gooien. En soms komt dat goed met een paar maanden/jaartje stilleggen, maar soms ook helemaal niet meer.
Wat stel jij dan concreet voor? Want ik heb niet het idee dat we te veel van hem vragen, maar het is natuurlijk wel nog steeds onze 1e hond dus ik kan er altijd naast zitten.
Op zich hebben we van dat 'puberen' niet zoveel last maar hij volgde een maandje geleden nog heel mooi mee en keek dan ook in het gezicht, nu heeft hij momenten waarop hij liever snuffelt en dus niet altijd mooi bij blijft. Het is niet dat we opeens met de handen in het haar zitten met een onhandelbare hond ofzo :wink:

Ook heeft hij op het veld, als hij te lang moet wachten voor we iets doen, buien waarin hij opspringt en het idee krijgt om in kleren te happen. Volgens de ene trainer 'enthousiasme' (lijkt me niet) en de andere zegt inderdaad puberen en testen hoe ver hij kan. Hier hebben we wel tips rond gekregen en dat komt dus de laatste lessen ook niet meer voor.

Allesinds allemaal al bedankt om mee te denken en voor de waarschuwingen, het is inderdaad niet de bedoeling om hem (mentaal) te overbelasten. :flower:
En juist in het aanleren zit het hem. Hij moet dat allemaal maar doen en verwerken in dat jonge koppie :wink: Ik zou het bij 1 of maximaal 2 keer in de week houden, het moet allemaal leuk zijn, zonder druk en die leg je er op een HS toch ongemerkt op, omdat je mee wil met de rest van de groep.

Het is zo zonde om een hond kapot te trainen zoals Miranda ook al zegt, ik ken een werklabje (familie van mijn reu) waar ook veel te veel mee gedaan/van gevraagd werd, die liep met 1,5 de sterren van de hemel in grote wedstrijden, met 2 zei ze doe het zelf maar, vond ze er helemaal niks meer aan, zo vreselijk jammer voor de hond :ugh:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Lunatic schreef: Het is zo zonde om een hond kapot te trainen zoals Miranda ook al zegt, ik ken een werklabje (familie van mijn reu) waar ook veel te veel mee gedaan/van gevraagd werd, die liep met 1,5 de sterren van de hemel in grote wedstrijden, met 2 zei ze doe het zelf maar, vond ze er helemaal niks meer aan, zo vreselijk jammer voor de hond :ugh:
Noah haar halfzusje van enkele maanden ouder exact hetzelfde. Hond kon van alles en was met trainen perfect. Met 1-1,5 jaar verdomde ze om te luisteren, peerde hem gerust en had geen zin er meer in.
Met Noah ben ik met 6-7 maanden voor het eerst naar training gegaan. In het begin was het een ramp, ze heeft nooit zoveel gehoeven :engel: Daarna viel het kwartje en vond ze het leuk, juist omdat ze daarvoor alles mocht doen. Pas met 1 jaar ben ik gaan flyballen en andere sporten gaan doen. Een jonge aussie die nu al niet meer goed te motiveren is, zou ik lekker laten voor wat het is. Trainen kunnen ze hun hele leven nog, ga eerst lekker genieten van het pup zijn. Doe leuke zoekspelletjes en maak hem op die manier moe.
Perry en Noah

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik begin al wel heel jong met trainen dus week of 8 maar dat is maar heel kort en spelenderwijs.
Ik zou geen 2x op een dag naar een vereniging gaan. Dat doe ik 2 x per week met een pup een paar minuutjes en dat is ruim voldoende ..
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

malinois schreef:Ik begin al wel heel jong met trainen dus week of 8 maar dat is maar heel kort en spelenderwijs.
Ik zou geen 2x op een dag naar een vereniging gaan. Dat doe ik 2 x per week met een pup een paar minuutjes en dat is ruim voldoende ..
Hier precies zo :ok:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Sticks&Stones
Vaste gebruiker

Oké, duidelijk!
Voorlopig niets bijnemen en het bij die 2x gehoorzaamheid houden en hem thuis/op wandeling bezighouden met wat hersenwerk :ok:
Vanaf wanneer zouden jullie er dan wel weer wat bijnemen?
10 maanden, een jaar, anderhalf zelfs pas?

Misschien toch eens overleggen met m'n vriend of we die 2e les gehoorzaamheid misschien niet laten vallen voor wat 'leukers'.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Zamunda schreef:
Zamunda schreef:Het hangt natuurlijk van de hond af, maar ik vind het nogal veel voor zo'n jonge hond: vier lessen in de week waarvan ook nog eens twee op dezelfde dag. Persoonlijk zou ik het niet doen.
Waarom laat je op zaterdag niet lekker de gehoorzaamheidsles vallen?
Jouw reacties schelen mij typwerk. Ben het er n.l. mee eens. Jonge hond zou ik ook niet zoveel mee trainen.

Persoonlijk vind ik 2x per week gehoorzaamheidslessen al veel. Bij onze honden was dat 1x per week. Rest van de week huiswerk ofwel kort stukje trainen tijdens wandelingen.
Afbeelding
Brianne
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Brianne »

Ik heb ook een Aussie, in oktober inmiddels al weer twee geworden, maar ik had er op die leeftijd ook niet voor gekozen om meer dan twee keer per week te gaan lessen. En inmiddels start ik zachtjes aan serieus wedstrijden dus doen we geregeld wat meer, maar twee keer per week vond ik echt de max toen hoor voor haar, één keer obedience en één keer treibball. En dan maakte ik vaak de drie kwartier nog niet eens vol omdat ik dan echt merkte dat ze qua nadenken best vol zat. En inderdaad wat ik ook mensen zag zeggen, je leert alles wel spelenderwijs aan maar dat betekent niet dat ze er geen moeite voor moeten doen.

Maar uiteraard zijn het werkhondjes en blijven ze gaan als je het vraagt en ik denk dat je goed moet oppassen dat je je daarin niet laat meeslepen. Je kan tegenwoordig ook zoveel leuke dingen doen dus ik snap wel dat je daar zin in hebt:) Ik heb ook bewust tussendoor dagen en zelfs weken lekker niets gedaan, beetje hersenwerken, lekker wandelen in het bos, spelen op de wei, zwemmen en ook bewust thuis dan niet trainen, gewoon lekker dat koppie leeg, rust vinden en opgroeien. Nu met twee jaar merk ik dat ze echt volwassen wordt, trainen gaat heerlijk, alles gaat vol overgave en ook de wedstrijden lopen prima.

Ik heb op deze manier ook nooit gemerkt dat ze met trainen minder enthousiast werd, oefeningen niet uitvoerde of ging puberen, dat had voor mij denkelijk een teken geweest dat het te veel werd en dus tijd om wat stapjes terug te doen. Ik weet niet of dat bij jou hond zo is natuurlijk, maar ik zou het wel in mijn achterhoofd houden.
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

met pom ben ik begonnen met 1 keei n de week een uurtje. Toen was ze pup. Dat was echt vermoeiend voor haar, en ze sliep dan de rest van de dag. Nou is ze natuurlijk geen werkhond, wellicht scheelt dat. Ze is nu (bijna) 2 en ik merk nu dat ze belastbaarder wordt. Een labrador is niet te vergelijken met een Aus natuurlijk, maar ik zou gerust wachten tot een jaar, en desnoods thuis wat meer gaan doen, in korte sessies die vooral heel leuk moeten zijn voor je hond. Met mijn volgende ga ik het ook anders aanpakken want dat hele eerste jaar jachttraining met Pom heb ik eigenlijk weggegooid omdat teveel moest en het helemaal niet zo leuk was.
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Ik vind naar school gaan met Ezio enorm leuk, vind het echt jammer als er b.v. vakantie is en als we een week over moeten slaan. Hij word eind deze maand 3 en we zijn doorlopend, vanaf 14 wkn bezig. Een les missen van onze kant uit is 3 x voorgekomen ivm ziekte van Ezio (b.v. 1 x flink oorontsteking) Voor mij zelf, al loopt het snot mijn neus uit, dan nog gaan we naar school.
We zijn nu met de GG2 bezig maar zijn al paar x gevraagd om b.v. daarnaast de jachttraining te gaan doen.
Maar, hoe gek het ook klinkt, ik wil dat juist allemaal uitrekken. Niet dat hij straks uitgeleerd zou zijn maar dat ik straks niet meer zou weten wat voor cursus we nog zouden kunnen doen. Dus nu doen we de GG 2, straks de GG3 en dan jachttraining 1 etc. etc. Is een beetje te vergelijken met een boek lezen; ik lees graag en redelijk snel en soms denk ik "niet te snel lezen want straks is het uit". Haha (ik ken boeken lezers die dit herkennen). Naast dat ik die dingen dus graag lang laat duren vind ik boeken lezen, maar zeker ook cursussen met de hond, redelijk prijzig.

Wij gaan dus 1 x per week naar school en de overige dagen train ik onderdelen uit de les met hem, iedere dag wat, soms gewoon een piepkleine oefening, soms wat meer.

Ik denk dat het Ezio juist wel goed doet. We hebben al 1 x als 2de en 5 x als "beste van de groep" ons examen gehaald.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Och het verschilt ontzettend per hond. Met Kay trainde ik ook maar 1 keer per week aanvankelijk. Toen hij dik een half jaar was ging ik les geven op een andere hondenschool dan ik trainde en toen liep hij af en toe wel eens een tweede lesje in de week mee. Met Kay kon ik lang achter elkaar doortrainen. Hij bleef het altijd geweldig vinden, al moet ik zeggen dat er ook veel aan spel met andere honden tussen door gedaan bij de hondenschool waar ik toen trainde. Toen hij 5 maand ofzo was deed hij mee aan zijn eerste workshop. Dat was Treibbal toen. Maar goed workshops zijn eenmalig tussendoor. Denk dat hij toen tot zeker 1 a 1,5 jaar geen andere workshop heeft gedaan.

Toen hij een jaar was hebben we er een tijdje Breitensport bij gedaan. Door liep zijn koppie al snel vol en dat uitte hij naar een andere hond waardoor ik ben gestopt. Ik had er met veel druk op kunnen zitten zodat hij het niet meer zou doen, maar dan zou ik mij doel voorbij gegaan zijn. Plezier in trainen. Dus gestopt en pas na 1,5 jaar zijn we behendigheid gestart. Niet veel later starte ik ook met schapendrijven. (ik denk dat ik toe wel al klaar was met gehoorzaamheid)

Ik heb een tijd in de ochtenduren schapendrijven gedaan, dan fietste ik een stukje naar huis en gingen we een uurtje later naar behendigheid. Het had een positief effect op zijn ongecontroleerdheid bij behendigheid. Het heeft in die periode bij de hond absoluut niet voor problemen gezorgd. Ik hield het echter maar een jaartje vol op die manier.

Tussendoor volg ik dus nog wel eens een workshop ofzo.

Voor Norah is dit echt allemaal too much. Die is na een halve training echt op. Lichamelijk niet, maar wel ongeconcentreerd. Zij is inmiddels bijna 4 jaar. Met haar volg ik zelden workshops. Train wel 2 x pw behendigheid en ze heeft pas net 2 keer een wedstrijd gelopen.
Afbeelding
DaniBanani
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising husky/herder

Ongelezen bericht door DaniBanani »

Sticks&Stones schreef: Ook heeft hij op het veld, als hij te lang moet wachten voor we iets doen, buien waarin hij opspringt en het idee krijgt om in kleren te happen. Volgens de ene trainer 'enthousiasme' (lijkt me niet) en de andere zegt inderdaad puberen en testen hoe ver hij kan. Hier hebben we wel tips rond gekregen en dat komt dus de laatste lessen ook niet meer voor.
Mijn hond bijt wel eens in z'n riem. Niet uit enthousiasme en ook niet uit wangedrag, maar om spanning kwijt te raken. Ik zou eens goed bekijken op welke momenten hij gaat happen en wat er daarvoor is gebeurd. Moest hij een nieuwe/moeilijke oefening doen? Aan de kant wachten terwijl andere honden bezig waren? Aandacht bij jou houden? Kreeg hij juist even helemaal geen aandacht? Zou zomaar kunnen dat er iets is waardoor hij spanning opbouwt en dat vervolgens wil afreageren door in je kleding te gaan happen.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Sticks&Stones schreef:Misschien toch eens overleggen met m'n vriend of we die 2e les gehoorzaamheid misschien niet laten vallen voor wat 'leukers'.
Dat zou ik doen. ;-)
Ik snap dat je aan de gang wilt blijven met gehoorzaamheid, zeker als hij nu in een fase zit waarin hij gaat kijken waar de grenzen liggen. Maar omdat je ook schrijft dat hij tegenwoordig sneller is afgeleid, soms gaat snuffelen tijdens het volgen, kan het ook best zijn dat hij een beetje verveeld is door de gehoorzaamheid en dat hij het juist weer leuker gaat vinden als je dit nog maar één keer in de week doet. Natuurlijk kun je prima tussendoor thuis af en toe kort oefenen.

Voor de afwisseling een tweede les in de week, en dan iets heel anders, kan dan volgens mij best.
Op mijn hondenschool geven ze bijvoorbeeld lessen teambuilding, waarin samenwerking tussen baas en hond centraal staat en uit allerlei hondensporten wel iets langskomt: balans- en coördinatieoefeningetjes, dogdance, speuren, apporteren, zelfbeheersingsoefeningen, etc., en dan allemaal op een vrij speelse manier.
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Ik train ook gg met onze hond. Als ze loops is (teefje dus) mag ze niet komen.

De eerste 2 keer vond ik dat erg naar, hoe moest dat nu? 3 weken geen training op de club? (thuis uiteraard wel) en dan -toevallig- ook nog vlak daarna clubexamen.
Dat kon nóóit goed komen...

Nu: meer dan goed dus...
Die 3 weken niets maakten dat ze veel feller was, veel meer drive.op een goede manier...

Ondertussen weet ik dus dat het -in ieder geval voor onze hond- heel goed is om af en toe een periode wat minder te doen qua training.
Zeker als ze een poos wat minder geïnteresseerd lijkt. Mijn oorspronkelijke reactie was dan om nog meer te trainen, het ging immers achteruit.
Nu weet ik dus dat andersom juist vaak beter gaat.

Habibi is kruising SheltiexBorder, en onze 1e echt eigen hond. (van huis uit wel altijd honden gehad)

Ik zie om me heen soms mensen dezelfde fout maken, en er ook verder in doorslaan dan ik. Echt heel veel en vaak gaan trainen, bij 3 of zelfs meer verschillende clubs, met honden jonger dan een jaar.
In de meeste gevallen zonde.

1 X gg, en 1 x iets anders en thuis regelmatig oefeningen lijkt me prima.
Of 2x gg, en 1x iets anders, maar dan op andere dagen. Of mss lessen van 3 kwartier ipv een uur. (zeker jonge honden zitten echt wel vol na 3 kwartier meestal)

Maar iedere hond is natuurlijk anders, iedere trainer is anders, en iedere eigenaar is anders.
Dus het is lastig om met zekerheid te zeggen wat voor jouw combinatie het beste is.

Maar waarom zou je heel snel willen?
Stel dat hij gg3 loopt als hij 3 is? Dan heb je nog ongeveer 11 jaar om niets? te doen?
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Sticks&Stones schreef:Oké, duidelijk!
Voorlopig niets bijnemen en het bij die 2x gehoorzaamheid houden en hem thuis/op wandeling bezighouden met wat hersenwerk :ok:

Misschien toch eens overleggen met m'n vriend of we die 2e les gehoorzaamheid misschien niet laten vallen voor wat 'leukers'.
Persoonlijk zou ik het bij zo'n jonge hond (hij is tenslotte pas 7 maanden jong en niet oud) houden bij één soort training (gehoorzaamheid), die regelmatig eventjes/kort oefenen op diverse locaties en daarnaast wat huis-, tuin- en keukenspelletjes doen.
Nmm kan je beter 2x per week gehoorzaamheid lessen volgen, dan 2 verschillende lessen per week (op deze leeftijd). Als je meer vraagt van je hond, kan die ook niet iets echt goed aanleren.

Rust in het koppie is de basis om dingen goed aan te leren. Door (te)veel van je hond te vragen, maak je het hem/haar moeilijker om dingen echt goed op te pakken. Ik ben van mening dat je een goede basis moet leggen en dat kan niet als je van alles door elkaar van je hond vraagt.

Als die basis goed is, kan je van daaruit uit gaan bouwen. Wanneer dat is kan niemand vooraf zeggen.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Liesbeth schreef:
Sticks&Stones schreef:Oké, duidelijk!

Persoonlijk zou ik het bij zo'n jonge hond (hij is tenslotte pas 7 maanden jong en niet oud) houden bij één soort training (gehoorzaamheid), die regelmatig eventjes/kort oefenen op diverse locaties en daarnaast wat huis-, tuin- en keukenspelletjes doen.
Nmm kan je beter 2x per week gehoorzaamheid lessen volgen, dan 2 verschillende lessen per week (op deze leeftijd). Als je meer vraagt van je hond, kan die ook niet iets echt goed aanleren.

Rust in het koppie is de basis om dingen goed aan te leren. Door (te)veel van je hond te vragen, maak je het hem/haar moeilijker om dingen echt goed op te pakken. Ik ben van mening dat je een goede basis moet leggen en dat kan niet als je van alles door elkaar van je hond vraagt.

Als die basis goed is, kan je van daaruit uit gaan bouwen. Wanneer dat is kan niemand vooraf zeggen.
Helemaal eens :ok:
Leer goed kijken naar je hond en besluit aan de hand daarvan of er op een gegeven moment meer gevraagd kan worden.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”