Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
update na 6 maand: was puberreu en oudere reu vechten in roe
Moderator: moderatorteam
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Re: puberreu en oudere reu vechten in roedel
Is Sherlock medisch in orde?
Bij twee op zich nogal zelfzekere honden kan een ruzie ontstaan als er eentje medisch in de problemen zit.
Dat zou de oorzaak kunnen zijn dat Nook de leiding over wil nemen.
Je kan alleen rangorde bevestigend handelen als de hond die je hoger ziet dat ook aan kan fysiek en/of geestelijk.
Bij twee op zich nogal zelfzekere honden kan een ruzie ontstaan als er eentje medisch in de problemen zit.
Dat zou de oorzaak kunnen zijn dat Nook de leiding over wil nemen.
Je kan alleen rangorde bevestigend handelen als de hond die je hoger ziet dat ook aan kan fysiek en/of geestelijk.
- ranetje
- Zeer actief
Heeft hij pijnstilling?Boutje schreef:Neen, Sher is niet in orde, dat is die sheltie die vroeger al eens verlamd was na ene ruggenemrginfarct. Hij was toen goed gerevalideerd en het is 2 jaar goed gegn maar nu heb ik hem definitief uit de sport moeten halen. Wandelen tot anderhalf uur en thuis rondprutsen lukt pijnvrij (fysio denkt dat toch) maar bij vb wandleingen van 2 uur merk ik dat hij terug meer begint te hobbelen dus dat is te veel.
Hij is zo goed mogelijk opgelapt en naar fysio en dierenarts denken pijnvrij, maar helemaal in orde komt het dus niet meer met hem, iets hogere belasting of terug sporten en het zou fout gaan.
Dus iets om mee rekening te houden maar helaas kan ik er niks aan veranderen.
Zo niet dat zou ik dat een aantal weken geven en kijken of het gedrag daardoor verandert.
Als het gedrag daardoor ten goede verandert, heb je een mogelijk antwoord
- ranetje
- Zeer actief
ongeacht de oorzaak kan natuurlijk niet helemaal
Maar toestaan dat er wordt gevochten?
Nee dat heb ik ook nooit gedaan.
Met de extra informatie hoe andere honden op Nook zijn gaan reageren....
Het kan zijn dat hij het iets te moeilijk heeft met het feit dat zijn puppykrediet op is.
Dan zou je hem (Nook) misschien wat meer grenzen kunnen geven?
Dus kijken hoe hij zich t.o.v. de andere honden gedraagt en kijken waar zij op reageren.
Dan kan je dat bevestigen.
Dus als een andere hond het eerste signaal van "kappen Nook" geeft zou je daar op in kunnen spelen?
edit: ik ben in principe wel van het zelf laten uitzoeken in de eigen roedel, maar een echte knokpartij zie ik niet zo zitten
Maar toestaan dat er wordt gevochten?
Nee dat heb ik ook nooit gedaan.
Met de extra informatie hoe andere honden op Nook zijn gaan reageren....
Het kan zijn dat hij het iets te moeilijk heeft met het feit dat zijn puppykrediet op is.
Dan zou je hem (Nook) misschien wat meer grenzen kunnen geven?
Dus kijken hoe hij zich t.o.v. de andere honden gedraagt en kijken waar zij op reageren.
Dan kan je dat bevestigen.
Dus als een andere hond het eerste signaal van "kappen Nook" geeft zou je daar op in kunnen spelen?
edit: ik ben in principe wel van het zelf laten uitzoeken in de eigen roedel, maar een echte knokpartij zie ik niet zo zitten
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Ik denk het wel. Biko en de teckel hadden in het begin wat problemen met elkaar. Nu was die situatie wat anders omdat Biko er als volwassen herplaatser bij kwam. Ook zij konden rustig alleen thuis blijven en de spanning ontstond als ik erbij was. Ik heb bij beiden wat privileges afgepakt er een poos bovenop gezeten en direct ingegrepen als er bij wijze van spreke ook maar een blik verkeerd geworpen werd. Nu hebben ze elkaar volledig als roedelgenootjes geaccepteerd. Ze zijn beiden overigens niet gecasteerd.Boutje schreef: Ongeacht de oorzaak: wat doe ik er mee? Zit ik inderdaad goed met gewoon niet toestaan van geen van beide partijen? Ergens dnek ik van wel omdat ze wel samen kunnen als ik er bij ben (en er geen extra spanning is) maar ik wil niet dat het escaleert dus ben bang om fouten te maken.

- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Die insteek had ik ook maar Biko vindt teckelmans inmiddels erg leuk. Vaak geeft hij hem in het voorbijgaan kwispelend een enorme lik over zijn kop waar bij Raffie dan een heel scala aan smoeluitdrukkingen laat zienBoutje schreef:Fijn om te lezen!alm@ schreef:Ik denk het wel. Biko en de teckel hadden in het begin wat problemen met elkaar. Nu was die situatie wat anders omdat Biko er als volwassen herplaatser bij kwam. Ook zij konden rustig alleen thuis blijven en de spanning ontstond als ik erbij was. Ik heb bij beiden wat privileges afgepakt er een poos bovenop gezeten en direct ingegrepen als er bij wijze van spreke ook maar een blik verkeerd geworpen werd. Nu hebben ze elkaar volledig als roedelgenootjes geaccepteerd. Ze zijn beiden overigens niet gecasteerd.Boutje schreef: Ongeacht de oorzaak: wat doe ik er mee? Zit ik inderdaad goed met gewoon niet toestaan van geen van beide partijen? Ergens dnek ik van wel omdat ze wel samen kunnen als ik er bij ben (en er geen extra spanning is) maar ik wil niet dat het escaleert dus ben bang om fouten te maken.
Ze hoeven elkaar niet leuk te vinden (ze hebben allebei andere hondenmaatjes binnen de roedel) maar accepteren of negeren is prima voor me.

- dagmar88
- Zeer actief
Boutje schreef:Even raad vragen want twijfel toch een beetje.
Sherlock is een sheltie van 6. Op latere leeftijd gecastreerd wegens klem zittende binnenbal maar, voor een sheltie dna toch, een eerder dominant en zelfzeker kereltje naar andere honden toe.
Nanook is een border collie reu van 7 maanden.
Sinds een week of 2 begint Nook zijn poot op te tillen. Voor de rest is hij qua gedrag vrij hoog in drive, vrij reactief maar wel sociaal naar andere honden toe. Tenzij een andere hond hem fixeert, dan gaat hij de confrontatie niet uit de weg.
Vorige week kregen ze nieuw speelgoed in huis, Nook had iets wat Sher wilde dus dat werd vechten. uit elkaar gehaald (en beet gehad van kleine Sher), allebei streng toegsproken en klaar.
Eergisteren opnieuw in elkaar, geen idee waarom want was er niet bij, dochter kreeg ze wel probleemloos uit elkaar. Buiten of binnen zonder dat ik er bij ben houden we de bende voorlopig in 2 groepen.
Als ik er bij ben liggen ze probleemloos te slapen en rond te lopen. Nook ontwijkt darbij iets Sher, maar niet overdreven, Sher houdt hem wat in de gaten, als hij zijn staart te hoog doet of gromt zeg ik dat dat niet mag. Als Nook druk doet mag dat ook niet, rust in huis dus.
Net een werkman over de vloer, opwinding bij de honden toen hij binnen kwam en toen hingen die 2 terug in elkaar. Ik stond er bovenop en kon ze dus heel snel uit elkaar halen en elk weg zetten.
Nu gebruikt Nook zijn grootte en gewicht en lag dus bovenop een op de rug liggende maar hevig grommende Sherlock.
Bij het terug los laten ging Sher Nook actief opzoeken en fixeren, Nook ontweek eerst maar wou toen terug fixeren dus ik heb d eboel afgekapt en nu liggen ze terug allebei vredig te slapen.
Wat ik dus nu denk verder te doen: Nook mag niet hyperen, Sher mag niet "cheffen", uit elkaar als ik er niet zelf bij ben. Ze hebben ruimte zat en moeten elkaar maar relatief met rust laten.
Bezorgdheden van mezelf:
Nook zal het dus gaan winnen denk ik, hij is leniger, sneller, sterker, zwaarder en qua karakter geen typetej wat zich laat doen. Maar nu al? Is 7 maand niet wat jong daar voor?
Sher heeft rugproblemen en moet ik toch wat mee opletten, maar hij is echt wel diegenen die Nook in de gaten houdt en confrontaties uitlokt.
Nook laten castreren lijkt me weinig zin te hebben en wil ik ook liever niet, zeker niet nu al.
Iemand zei me Shers rang bevestigen en Nook laag houden, maar ook dat lijkt me niet echt veel zin te hebben omdat eens echt volwassen hij toch zal overnemen denk ik, maar ik de "strijd" zo niet langer durend?
Wat denken jullie?
Dat je dat zelf wel weet.
Boutje schreef:Ik zou in jullie situatie resoluut voor een teefje kiezen.
Ik heb het 1 keer mee gemaakt dat mijn oudste sheltie reu begon te vechten met mijn sheltie reutje-pup toen die volwassen werd, dat is ondanks castratie van de jongste en gedragstherapeut en scheiden en geduld en met allebei voldoende werken enzovoort niet voorbij gegaan en is geëindigd in herplaatsing van Twister.
En dat met Sherlock die tot dan geen probleem met andere reuen had en met een ras wat als makkelijk bekend staat. Met mijn super-onderdanig chihuahuareutje gaat het gelukkig wel gewoon goed.
Reu en teef heb je gewoon veel meer kans dat het goed gaat en ook goed blijft gaan. Alleen even denken over anticonceptie-maatregelen (scheiden, uit logeren, operatie 1 vd 2,...) maar verder zou ik echt niet twijfelen hoor!
Heb gezien dat het behoorlijk lang kan duren voor een pup de kwaliteiten heeft om op te klimmen en de rest dat accepteert/de rust terugkomt.
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Het klinkt een beetje als vlam in de pan door drukte, omdat je aangeeft dat ze elkaar verder wel tolereren?
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Lastig! Ik had het hier met Apple en opvangertje.
Zodra dingen te druk werden, vlogen ze elkaar in de haren. Terwijl ze buiten en binnen voor de rest hartstikke leuk waren samen. Ik heb het in de tijd dat hij hier was, niet kunnen oplossen.
Het was ook vechten met een hoop kabaal, maar niet met echt gaatjes. Maar zelf ophouden deden ze ook niet.
Zodra dingen te druk werden, vlogen ze elkaar in de haren. Terwijl ze buiten en binnen voor de rest hartstikke leuk waren samen. Ik heb het in de tijd dat hij hier was, niet kunnen oplossen.
Het was ook vechten met een hoop kabaal, maar niet met echt gaatjes. Maar zelf ophouden deden ze ook niet.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Maar Sherlock was dus wel ook onderdeel van de vechtpartijtjes toen toch met Twister? Tja ik denk risico van het vak met zoveel honden houden en met name verschillende honden en honden met hoge driften. Kan goed gaan, kan ook een situatie blijven waarbij je continue moet opletten. Of je er nu eerder bij bent? Ik weet het niet.. Kan je het onder controle houden. Vast wel, als dat mogelijk is, maar dan is het voorlopig nog niet gedaan.

-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Is het dan wel de juiste combinatie honden? Want veel reuen kunnen goed maatjes zijn met een andere reu des huizes. Idem met teefjes. Sommige teefjes leven als twee handen op 1 buik en andere combinaties lopen weer op hun tenen bij elkaar.
Gek is dat. Zou dat aan de hond zelf liggen of aan de combinatie met speciaal die andere hond?
Gek is dat. Zou dat aan de hond zelf liggen of aan de combinatie met speciaal die andere hond?
- Zoie
- Zeer actief
vlam in de pan vanwege dat speeltje is jammer. Voor spok was een speeltje grijpen en er triomfantelijk mee doen, een prima alternatief voor ruzie maken. Micron ging daar de strijd niet voor aan ( wel konden ze samen aan een speeltje trekken, maar vechten deden ze er niet om. )Boutje schreef:Ja, drukte of speeltje of... en verder gaat het eigenlijk prima..Apple schreef:Het klinkt een beetje als vlam in de pan door drukte, omdat je aangeeft dat ze elkaar verder wel tolereren?
Ik denk dat je vooral je best moet doen om gevechten te vermijden. Als ze elkaar niet gaan haten vanwege het vele ( en eventueel ernstige ) vechten, komt het vanzelf wel een keer goed, denk ik.

- ranetje
- Zeer actief
-
Cindy52
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): mastin espagnol
hoop dat het zo blijft maar dit klinkt vooralsnog goed.
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
- Aantal honden: 2
- ranetje
- Zeer actief
Re: update na 6 maand: was puberreu en oudere reu vechten in
Met een beetje beleid gaat het dus goed 
Fijn
Fijn