Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waaks? Geschrokken?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Jay1978
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 3
Contacteer:

Waaks? Geschrokken?

Ongelezen bericht door Jay1978 »

Pippa is vanaf jongs af aan al erg waaks. Maar wel een tikkie overdreven. Zo is het standaard zo, dat als ik wakker word 's ochtends, dat ze aanslaat. Dit kan komen door dat mijn bed geluid maakt, of ik mijn neus ophaal of wat dan ook. Een "plotseling" geluid (helemaal niet hard ofzo) na een lange tijd stilte. Ook als ik s'avonds iets zit te lezen en dan slaapt ze, als ik dan mijn stoel beweeg, slaat ze ook aan. Meestal 1x WOEF, maar ook wel eens WOEFWOEFWOEF. Ik heb het idee dat het meer onzekerheid is, dan echt waaks zijn. Alsof ze schrikt. Haar haren staan ook helemaal in borstel zag ik laatst.

Mijn bed klinkt echter hetzelfde als altijd, en ik kan mijn neus ook niet in allerlei verschillende melodieën ophalen, dus waarom het iedere dag is snap ik niet.

Nou is op zich die ene blaf s'morgens niet zo'n ramp, maar ik moet haar dan wel steeds laten "weten" dat ik het ben, anders blaft ze wel door. Ik weet niet goed hoe ik hier mee om moet gaan.
Jay1978
Zeer actief
Contacteer:

Re: Waaks? Geschrokken?

Niemand ervaring hiermee? :schrik:
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Ik kan je niet helpen, maar lees wel mee. Lola is ook een stuk waakser dan normaal de laatste week/weken.
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Klinkt voor mij alsof ze niet goed tot rust komt tussen al die prikkels door. Dus ze herstelt niet goed van de stress, waardoor haar reactie on-proportioneel blijft.
Mijn hond heeft dat als ze te veel stress heeft gehad. Dan is alles een reden om te reageren of om te schrikken. Wat ik zelf doe is er dan voor zorgen dat ze even een dag of twee heel rustig kan doen. Ook geef ik haar dan Groene Os Rust Compositum Extra, ik merk dat het voor haar echt verschil maakt in het herstel om weer relaxed te worden.

Misschien hebben anderen hier een beter idee over, maar vond het wel de moeite waard om dit te noemen.
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Yara »

Mijn mechelaars zijn extreem waaks en vooral als ik alleen thuis ben gebeurd dit ook wel. Dan doe ik bijvoorbeeld als ik uit bed kom de kraan aan en dan beginnen ze gelijk te blaffen. Als ik dan foei roep weten ze dat ik het ben en is het wel over.
Ik vind het niet zo'n probleem verder. Ben juist erg blij dat ze zo waaks zijn. Wij wonen heel erg achteraf en ik ben erg bang als ik alleen thuis ben, vooral in het donker :oops: :oops:
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

-Lilo- schreef:Ik kan je niet helpen, maar lees wel mee. Lola is ook een stuk waakser dan normaal de laatste week/weken.
vuurwerkstress?
-Lilo-
Zeer actief

Geen knal te bekennen hier. Ze zit nu een paar weken op zylkene en Bach rescue, dat doet verder wel veel goeds. Mssn is dit een soort bijwerking. Net als het aanhankelijke/knuffelige dat ze ineens veel meer heeft.
runninggirl
Zeer actief

-Lilo- schreef:Geen knal te bekennen hier. Ze zit nu een paar weken op zylkene en Bach rescue, dat doet verder wel veel goeds. Mssn is dit een soort bijwerking. Net als het aanhankelijke/knuffelige dat ze ineens veel meer heeft.
Zit er ook aan te denken om de laatste dagen van het jaar nog iets extra te geven zoals Zylkene. Hoor van meer mensen dat het goed effect heeft!
-Lilo-
Zeer actief

Ja, ik gebruik het voor de 'algemene' angst van Lola, maar ik merk wel echt verschil. Af en toe een soort terugvaldag/-moment en het is nog steeds zo dat haar koppie op zeker moment vol zit waardoor 'slecht' gedrag weer de kop opsteekt, maar overall ben ik erg tevreden. Qua vuurwerk verwacht ik overigens geen verschil, maar dat maakt ook niet zoveel uit hier.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind het heel vreemd gedrag. Een hond die om niks aanslaat voelt blijkbaar die behoefte. Maar waarom? Reageren er andere honden op? Of is ze de enige hond? Reageer jij altijd? Want dan kan dat er wat mee te maken hebben. Natuurlijk gedrag vind ik het niet. Het slaat nergens op en de hond wordt er onrustig van. Ik durf je niet goed te zeggen wat je ermee moet. Ik heb wel waakse honden gehad maar die reageerden nooit op huisgeluiden. Alleen op wat van buitenaf kwam.
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

laeken schreef:Ik vind het heel vreemd gedrag. Een hond die om niks aanslaat voelt blijkbaar die behoefte. Maar waarom? Reageren er andere honden op? Of is ze de enige hond? Reageer jij altijd? Want dan kan dat er wat mee te maken hebben. Natuurlijk gedrag vind ik het niet. Het slaat nergens op en de hond wordt er onrustig van. Ik durf je niet goed te zeggen wat je ermee moet. Ik heb wel waakse honden gehad maar die reageerden nooit op huisgeluiden. Alleen op wat van buitenaf kwam.
Nou. Ik zit hier dus net zo.
Ik heb het wel gehad met een piepjonge Skadi. Maar goed, een paar keer brullen dat ze haar kop moest houden was genoeg. Ze wist gewoon niet waar ze wel en niet op moest aanslaan.
Huisgeluiden reageerde ze sowieso niet op, maar als ze een hyperbui had wilde ze nog wel eens reageren op geluiden die ze niet kende.

Is er sprake van vuurwerkangst, soms?
Jij hoeft niet speciaal de knallen die zij hoort te horen, hè.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik herken t ook niet. Geen idee waar jevt moet zoeken. Ik ga ook mee in omzekerheid maar waardoor?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

laeken schreef:Ik vind het heel vreemd gedrag. Een hond die om niks aanslaat voelt blijkbaar die behoefte. Maar waarom? Reageren er andere honden op? Of is ze de enige hond? Reageer jij altijd? Want dan kan dat er wat mee te maken hebben. Natuurlijk gedrag vind ik het niet. Het slaat nergens op en de hond wordt er onrustig van. Ik durf je niet goed te zeggen wat je ermee moet. Ik heb wel waakse honden gehad maar die reageerden nooit op huisgeluiden. Alleen op wat van buitenaf kwam.
Dat wilde ik ook zeggen. Lilo slaat ook aan bij mensen aan de deur of vreemde geluiden buiten, wil ook nog wel eens blaffen als zoon de trap af komt en donkere kleren aan heeft, maar ze is stil bij alle geluiden die ik 'uit zicht' maak. Als ik 's ochtends later beneden kom dan zoonlief gaat ze dus staan kwispelen als ze hoort dat ik boven de badkamer inga. Als ik thuiskom zal ze ook nooit blaffen.

Het is iets anders als ik uit zicht ga staan timmeren of boren ofzo, maar normale geluiden waardoor ze weet dat ik er ben, dat zijn geruststellende geluiden.

Hoort Pippa wel goed?

En het enige wat ik kan bedenken om het op te lossen is aan dat 'veilig voelen' werken. Zelfvertrouwen op laten bouwen, en wellicht wat medicatie ter ondersteuning om de scherpe kantjes eraf te halen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Hier uitslaperts.

Maar zou het geen schrik kunnen zijn? Wat Hanneke opteert, slecht gehoor?

Ligt ze bij je op bed? Misschien heel zachtjes gaan kroelen als je wakker wordt?
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Misschien een neurotiesch typje van zichzelf.? Heb je ook bij mensen die op alles en nog wat reageren.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Jay1978
Zeer actief
Contacteer:

Ze heeft het al vanaf een maand of 6, ze is nu 2 jaar, het is dus niet iets van de laatste tijd. Ik kan me geen enkele ervaring herinneren waar ik kan aangeven wat de oorzaak zou kunnen zijn. Ik geloof niet dat ze slecht hoort. Ze slaapt bij de andere in de woonkamer, en met een dichte slaapkamerdeur hoort ze dat ik zacht snuif bijvoorbeeld en slaat dan al aan. Ik twijfel wel eens aan haar zicht, ze liep in het begin vrij gespannen als het donker was buiten, maar nu eigenlijk niet meer. Ze wil ook nog wel eens aanslaan, als je "raar" in de woonkamer staat, of zoonlief ineens een muts opheeft bijvoorbeeld.

De andere honden reageren niet. Alleen Dazzle doet soms een blaf mee, maar dat is dan na Pippa omdat hij volgens mij denkt dat er echt iets aan de hand is, en hij reageert op Pippa.
Ze zit vrij hoog in spanning, erg gevoelig voor prikkels inderdaad, dus dat stress idee kan ik me wel in vinden. Ze hersteld bijvoorbeeld ook minder snel als ze ergens van geschrokken is, en over bepaalde angsten komt ze moeilijker heen dan ik bij andere honden gezien heb.

Ik ga het dus maar eens zoeken in de stress verlichtende hoek.
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

Nell hier is een echte "waakhond" blaft bij alles wat ze hoort wat er buiten de deur gebeurt. Voetstappen, bel etc,

Maar niet bij ons als we ons bed uitstappen. Bij wat "binnen" gebeurt reageert ze niet. :cheer: Ze weet/hoort precies wie er het bed uitkomt. Dan wordt er ook niet geblaft trouwens. Bij Ed blijft ze liggen waar ze ligt, en kom ik mijn bed uit dan ziet Ed haar gelijk overeind schieten en staat ze al onder aan de trap te wachten.

Ik zou eerder denken dat er toch iets veranderd is. Misschien toch idd iets niet goed met haar gehoor?
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Misschien hoort ze wel goed maar anders?Dat geluid dus anders binnen komt? Want zoals je leest reageren honden normaal niet met aanslaan op dagelijkse binnengeluiden. Mijn hond reageert alleen op kloppen. Ook als ik dat binnen doe. Maar dat komt omdat er dan normaal iemand binnen komt.

Aanslaan doet een hond om de rest te waarschuwen of het gevaar te laten weten dat het gezien of gehoord is. Op de een of andere manier maakt je hond dus meer van dagelijkse geluiden dan nodig. Aangeleerd of wat anders? Ik durf het je echt niet te zeggen. Mijn extreem waakse herder heeft dit nooit gedaan. Die hoorde alles maar wist altijd perfect of het een mens rond het huis was.
Afbeelding
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Ik ken dat blaffen naar "vreemde" dingen wel van onze Bo, vooral toen hij heel oud was. Had m.i. te maken met slecht zien. Toen hij jong was kon zijn oog wel eens ergens op vallen waar hij even van schrok maar dan bij nader inzien toch iets bekends was. Of een persoon die hij niet snel herkende of 's avonds b.v. een vuilnisbak. Op het moment dat de schrik overging in "o dat is gewoon......" blafte hij altijd even een soort "voor de vorm". Als of hij wou verdoezelen dat hij schrok en toch beetje stoer wou overkomen. Was meestal maar even een korte blaf en een houding a la "ja, dat ze maar gewaarschuwd zijn".
Namate hij ouder werd nam dit wel toe. Ook b.v. het uit zijn slaap blaffend opschrikken door een geluid. Ook dan volgde even zo'n moment van "oh uh ben ik hier, o ok maar je kunt niet waaks genoeg zijn".
Zou jouw hond ook zoiets kunnen hebben ?

En anders dat in de ochtend blaffen als ze jou hoort, kan dat ook een soort gewoonte/aangeleerd gedrag zijn ? Ze hoort jou, zij blaft en jij gaat haar begroeten ? Een soort "ritueel".
Afbeelding
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

3 deuren verder van ons wonen 2 honden en die gaan om 6 u met hun baas in de auto mee naar het werk. 1 van die honden stapt de deur uit en blaft 2 x voor hij de auto in stapt. De baas weet niet hoe die hond er bij gekomen is om dit te doen maar die hond doet het wel. Iedere ochtend 2 blaffen. Gelukkig ben ik een beetje doof maar er zijn mensen die er over klagen want die worden er, als of het een wekker is, om 6 uur wakker van.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Felix moet vaak even gekalibreerd worden als we op vakantie zijn. Dan geven we met 'nee' (dat is niks) aan wanneer hij voor niks aanslaat.
Na twee nachten is dat dan wel klaar. Dan weet hij wel zo'n beetje wat normale geluiden zijn, en wat niet (heel dichtbije geluiden :mrgreen: )
Kan je niet gewoon 'nee' naar beneden roepen als ze aanslaat voor een krakend bed?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”