Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Clickertraining met twee honden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Foxen
Actief
Mijn ras(sen): Boerenfox
Aantal honden: 2

Clickertraining met twee honden

Ongelezen bericht door Foxen »

Hoe doe je twee honden trainen met een clicker. Moet dit altijd apart van elkaar?
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Re: Clickertraining met twee honden

Ongelezen bericht door Habibi »

Zeker in het begin: ja. Apart.

Als de basis er héél héél goed inzit, kan het met twee. Voorwaarde is wel dat ze ieder op een eigen klikgeluid werken. Nooit!! met 2 dieren tegelijkertijd met hetzelfde klikgeluid werken.

Er zijn speciale klikkers voor, met 2 knopjes. Het ene geluid is dan net anders dan het andere.
De honden moeten dan dus al wel ieder aan hun "eigen" geluid gewend zijn.
Het andere geluid mag ze nóóit iets opleveren, of opgeleverd hebben.

Al met al vrij lastig, en erg afhankelijk van je eigen handigheid.

Je timing is erg belangrijk, en dat kan bij 1 dier al moeilijk zat zijn. (zie vaker mensen met een minder goede timing dan mensen met een echt goede timing)
Bij 2 is dat dus nog lastiger...
Laatst gewijzigd door Habibi op 04 dec 2014 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

Het aanleren van de clicker en bepaalde oefeningen zou ik wel apart doen, zodat je de aandacht voor je hond hebt en deze goed kunt begeleiden. Ik vind dat zelf niet handig met twee honden.

Als ik met beide clicker dan zijn het oefeningen die ze beide goed beheersen en ook apart van elkaar kunnen uitvoeren. Ook lijkt het me handig dat ze naar hun naam luisteren en dan pas de oefeningen uitvoeren.

Even een aanvulling: ik heb ook voor beide honden een eigen clicker met een verschillend geluid.
Foxen
Actief

Ja, aan twee verschillende geluiden had ik ook gedacht. Ik denk dat dat wel een goede oplossing zou zijn, maar ik heb alleen nog nergens een clicker gezien die verschillende geluiden maakt.
Foxen
Actief

Waar kan je zo'n clicker met verschillende geluiden kopen?
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Ik heb er twee, maar ik weet niet meer waar ze vandaan komen.

Ik denk dat ik ze ooit opgesnord heb via internet.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Even off topic.

Waarom wil je alles samen doen? Het is juist heel leuk en fijn voor de honden als ze ook alleen met de baas dingen ondernemen, spelen, clickeren, wandelen! Dat is ook goed voor de band tussen jou en de hond :wink:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

Ik gebruik een clickwoord en heb voor elk een eigen woord.
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

Lunatic schreef:Even off topic.

Waarom wil je alles samen doen? Het is juist heel leuk en fijn voor de honden als ze ook alleen met de baas dingen ondernemen, spelen, clickeren, wandelen! Dat is ook goed voor de band tussen jou en de hond :wink:

!! :ok: Ik deed het ook juist apart van elkaar
Afbeelding
Foxen
Actief

Op deze website staan een aantal antwoorden op dezelfde vraag waarvan één antwoord (nr. 4) is om gewoon dezelfde clicker te gebruiken. Kan dit prima of is dit toch beter om niet te doen? Ik kan me voorstellen dat je met verschillende clickers trager reageert of met een clicker met verschillende geluiden vaker per ongeluk het verkeerde geluid hebt.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Van de website die je noemt gebruik ik onder andere onderstaande methode:
clickertraining.com schreef:2. While you are training one dog, treat both, each time you click. One is getting clicked for the behavior, the other for lying down or for being quiet while watching.
Je bent dus met de ene aan het trainen en de ander krijgt net zo goed een beloning wanneer je voor de ene clickt. Werkt hier heel goed :ok: .
lieveheersbeestje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel

Ongelezen bericht door lieveheersbeestje83 »

Ik train eerst iedere hond apart om ze het "spelletje" te leren. Nieuwe oefeningen train ik ook eerst apart(*). Als ik wil clicken terwijl de andere hond er ook bij is, maar ik daar juist een oefening van. De een moet ondanks de "afleiding" van de andere hond toch met aandacht werken, de ander moet rustig blijven liggen terwijl ik met de een aan het werk ben. Het is voor de honden echt duidelijk met welke hond ik aan het trainen ben, ook al gebruik ik dezelfde clicker en zelfs hetzelfde clickwoord. En rustig liggen wachten terwijl ik met de ander bezig ben levert ook wat op en dat weten ze ook.

Brigitte van Gestel heeft er een heel mooi filmpje van (" onclick="window.open(this.href);return false;) met 4 honden tegelijk, waarvan er steeds 3 moeten wachten op hun beurt.

*Heel soms, als ik bij een oefening met voorwerpen bij 1 van de honden vast loop en de ander kan het al wel, pak ik ze ook wel eens samen. Dan kan de ene hond afkijken wat de bedoeling is.
Afbeelding
------Groetjes Prana-----
Foxen
Actief

Ja klopt, als ze alleen zijn gedragen ze zich ook vaak anders en is het makkelijker om de aandacht te krijgen. Ik train ook inderdaad wel eens apart van elkaar, maar vaak is dat vanuit een praktisch oogpunt gewoon niet zo handig. Ook wil ik graag onverwacht (gewenst) gedrag belonen waarbij ik de clicker wil gebruiken en dan zijn ze meestal samen.
Foxen
Actief

Zamunda schreef:Van de website die je noemt gebruik ik onder andere onderstaande methode:
clickertraining.com schreef:2. While you are training one dog, treat both, each time you click. One is getting clicked for the behavior, the other for lying down or for being quiet while watching.
Je bent dus met de ene aan het trainen en de ander krijgt net zo goed een beloning wanneer je voor de ene clickt. Werkt hier heel goed :ok: .
Ja, maar ik dat geval zou ik toch bang zijn dat ik de andere hond dan per ongeluk beloon als hij iets doet wat ik juist niet wil. Maar misschien is dit inderdaad ook wel een goede optie.
Foxen
Actief

lieveheersbeestje83 schreef:Ik train eerst iedere hond apart om ze het "spelletje" te leren. Nieuwe oefeningen train ik ook eerst apart(*). Als ik wil clicken terwijl de andere hond er ook bij is, maar ik daar juist een oefening van. De een moet ondanks de "afleiding" van de andere hond toch met aandacht werken, de ander moet rustig blijven liggen terwijl ik met de een aan het werk ben. Het is voor de honden echt duidelijk met welke hond ik aan het trainen ben, ook al gebruik ik dezelfde clicker en zelfs hetzelfde clickwoord. En rustig liggen wachten terwijl ik met de ander bezig ben levert ook wat op en dat weten ze ook.

Brigitte van Gestel heeft er een heel mooi filmpje van (" onclick="window.open(this.href);return false;) met 4 honden tegelijk, waarvan er steeds 3 moeten wachten op hun beurt.

*Heel soms, als ik bij een oefening met voorwerpen bij 1 van de honden vast loop en de ander kan het al wel, pak ik ze ook wel eens samen. Dan kan de ene hond afkijken wat de bedoeling is.
Leuke oefening en indrukwekkend filmpje. Hier zijn mijn honden nog ver van verwijderd. Impulscontrole is dan ook juist één van de zaken die ik wel wat meer wil trainen. Ik heb trouwens wel de indruk gekregen dat border collies en retrievers zulke dingen een stuk makkelijker zijn aan te leren dan terriërs.

Het filmpje illustreert inderdaad wel goed dat je één clicker voor meerdere honden kunt gebruiken. Ik vraag me alleen af of dat net zo goed gaat buiten de normale trainingen (dus tijdens de "vrije tijd").
lieveheersbeestje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel

Ongelezen bericht door lieveheersbeestje83 »

Bij mijn hond en de hond van mijn ouders ging dat altijd prima. Volgens mij is uit mijn houding gewoon heel duidelijk voor wie de click bedoeld was en is het dat niet (of waren ze gewoonweg allebei superbraaf) dan krijgen ze beide een beloning na de click. Ik gebruik tijdens "vrije tijd" en spontaan heel braaf gedrag (kat rent door huiskamer en een van de honden jaagt er graag achteraan, maar blijft uit zichzelf lief liggen; er valt een gehaktballetje die voor de soep bedoeld was niet in de pan, maar op de grond en de hond die heel dicht in de buurt is laat het liggen en zoekt oogcontact) het woord "knappe" en vervolgens de naam van degene die zich zo keurig heeft gedragen. Is niet mijn normale clickwoord, maar voor beide heeft het woord net zoveel waarde en omdat de naam erop volgt weten ze ook voor wie het bedoeld is. Daarna zoek ik als de wiedeweerga iets om mee te belonen (kan lekkers zijn, alsnog dat soepballetje, maar dan wel uit mijn hand, een spelletje zijn of een dikke knuffel (alleen bij mijn eigen hond, bij de hond van mijn ouders is die laatste geen echte beloning)).
Afbeelding
------Groetjes Prana-----
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Foxen schreef:
lieveheersbeestje83 schreef:Ik train eerst iedere hond apart om ze het "spelletje" te leren. Nieuwe oefeningen train ik ook eerst apart(*). Als ik wil clicken terwijl de andere hond er ook bij is, maar ik daar juist een oefening van. De een moet ondanks de "afleiding" van de andere hond toch met aandacht werken, de ander moet rustig blijven liggen terwijl ik met de een aan het werk ben. Het is voor de honden echt duidelijk met welke hond ik aan het trainen ben, ook al gebruik ik dezelfde clicker en zelfs hetzelfde clickwoord. En rustig liggen wachten terwijl ik met de ander bezig ben levert ook wat op en dat weten ze ook.

Leuke oefening en indrukwekkend filmpje. Hier zijn mijn honden nog ver van verwijderd. Impulscontrole is dan ook juist één van de zaken die ik wel wat meer wil trainen. Ik heb trouwens wel de indruk gekregen dat border collies en retrievers zulke dingen een stuk makkelijker zijn aan te leren dan terriërs.

Het filmpje illustreert inderdaad wel goed dat je één clicker voor meerdere honden kunt gebruiken. Ik vraag me alleen af of dat net zo goed gaat buiten de normale trainingen (dus tijdens de "vrije tijd").
Ben ik niet met je eens hoor. Ik heb een kruising terrier/schnauzer gehad. Deze was erg leuk om mee te trainen. Super makkelijk ook, al vond hij sommige oefeningen wel moeilijk. Mijn ene Border Collie leert inderdaad nog makkelijker. Maar mijn Border Collie teef is echt oliedom. Die doet minsten 1 jaar voor ze iets begint te begrijpen. Ik gebruik daarvoor inderdaad mijn reu om haar dingen aan te leren. Ze is nu bijna 2 jaar bij ons en je ziet dat ze steeds meer zijn gedrag gaat kopieren. Reuze makkelijk op dit moment. Ze heeft niet de focus en zeker niet de rust en zelf uitzoekend vermogen.
Mijn Schotse Collies heb ik überhaupt weinig kunnen leren haha, maar zag ook niet de noodzaak. Die waren braaf van zichzelf.
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Ik denk wel dat er verschil is tussen 1 hond echt trainen, terwijl de ander gewoon moet wachten. (waarbij wachten dan in principe al bekend is)

Of 2 honden tegelijkertijd iets leren dat nieuw voor ze is?

Ik gebruik zelf klikkertraining vooral om iets nieuws in te trainen, of om van een bekende oefening 1 onderdeel preciezer te krijgen.

En dan lijkt het mij dus buitengewoon onpraktisch om 2 honden op dezelfde klik te hebben staan.
Ik train zowel met hond als paard. En dat blijkt waanzinnig onhandig om te doen, als ik beide dieren bij me heb. 2 honden tegelijk heb ik nog niet geprobeerd, en zie dat ook niet echt zitten. (buiten dat ik zelf maar 1 hond heb)

Ben wel benieuwd hoe mensen verder klikkertraining gebruiken. Blijkbaar denkt niet iedereen er hetzelfde over als wat ik in mijn eerste bericht aangaf. Interessant, en het maakt me dus nieuwsgierig. Ik zou het op mijn manier in ieder geval niet graag doen met 2 honden op dezelfde klik.

Voorlopig ga ik dit topic volgen, leuk!
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Foxen schreef:

Ja klopt, als ze alleen zijn gedragen ze zich ook vaak anders en is het makkelijker om de aandacht te krijgen. Ik train ook inderdaad wel eens apart van elkaar, maar vaak is dat vanuit een praktisch oogpunt gewoon niet zo handig. Ook wil ik graag onverwacht (gewenst) gedrag belonen waarbij ik de clicker wil gebruiken en dan zijn ze meestal samen.
Ik beloon altijd gewenst gedrag, ook als ik er met 4 loop, maar ik doe het gewoon met stem, naam + braaf of goedzo, ik ben niet zo'n ster met de clicker :LOL:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Ik gebruik 1 clicker voor 2 honden en 1 paard. De hond die niet aan de beurt is moet aan de kant liggen en wachten, de ander is aan het werk. De hond die ligt te wachten krijgt niks, het is ze gewoon duidelijk wie wanneer aan de beurt is.
Als ik met het paard clicker liggen de honden langs de kant van de bak, ze weten dan dat ze niet aan de beurt zijn. Als ik klaar ben met het paard werk ik nog wel altijd even met de honden.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Foxen
Actief

gyanty schreef: Ben ik niet met je eens hoor. Ik heb een kruising terrier/schnauzer gehad. Deze was erg leuk om mee te trainen. Super makkelijk ook, al vond hij sommige oefeningen wel moeilijk.
Terriërs staan bekend als zeer eigenzinnig en dat zijn die van mij ook. Het is vaak moeilijk de aandacht te krijgen in een situatie met veel afleiding/verleiding (andere honden, konijnen/interessante luchtjes enz.). Ze zijn wel heel onderzoekend en nieuwsgierig en ze vinden het inderdaad leuk om iets nieuws te leren merk ik. Maar impulscontrole vind ik nog zeer moeilijk te trainen bij mijn honden.
Habibi schreef: En dan lijkt het mij dus buitengewoon onpraktisch om 2 honden op dezelfde klik te hebben staan.
Ja lijkt mij ook op het eerste gezicht. Maar het kan wel blijkbaar. Ik heb nu twee verschillende clickers die een iets ander geluid maken, maar ik denk toch dat ik één clicker ga gebruiken voor beide honden. Dat doe ik nu althans, maar ik train ze nog zoveel mogelijk apart van elkaar.
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Tijdens de instructeursopleiding werkten met nog meer honden en allemaal dezelfde soort clicker.
De honden die moesten wachten lagen of zaten gewoon te kijken terwijl een ander aan het werk was.
Geen probleem, zou het met twee honden dan ook niet moeten zijn.

Bij clickerworkshops die ik geef werken de mensen ook met dezelfde clicker, nooit problemen dat een hond op de click van een ander reageert.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Mijn terriër en poedel kunnen allebei wachten in een open bench (is hun 'plaats'), terwijl met de andere getraind wordt. Trainen gebeurd met ofwel een clickerwoord, ofwel een clicker, waarbij ik voor de beide dames hetzelfde woord/dezelfde clicker gebruik. Tegelijk zou ik ze niet willen trainen, omdat dat gewoonweg ten koste van je timing gaat. Dan gaat dus de hele waarde van clicker(woord) eraan.
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Jacksel schreef:Mijn terriër en poedel kunnen allebei wachten in een open bench (is hun 'plaats'), terwijl met de andere getraind wordt. Trainen gebeurd met ofwel een clickerwoord, ofwel een clicker, waarbij ik voor de beide dames hetzelfde woord/dezelfde clicker gebruik. Tegelijk zou ik ze niet willen trainen, omdat dat gewoonweg ten koste van je timing gaat. Dan gaat dus de hele waarde van clicker(woord) eraan.

Ik denk dat jij goed verwoord wat ik bedoel.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”