Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

kleine druppels

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Domie
Zeer actief
Aantal honden: 2
Contacteer:

kleine druppels

Ongelezen bericht door Domie »

Regelmatig ga ik met Joep bij bepaalde mensen eten. Het gaat hier om mensen met een hondje waar Joep elke middag op het uitlaatveld mee speelt. Het begint nu toch echt op te vallen dat Joep, elke keer als we bij die mensen binnen zijn in de woonkamer op de voerbedekking hele kleine plasjes achter laat, Echt een paar druppeltjes. Maar gister begon het die mensen duidelijk toch te irriteren en vroegen ze of ik dat Joep niet af kon leren.

Waarom doet Joep dit? Is dit gedrag af te leren en hoe dan?
Groetjes Domie en een lebberkus van Paco

Joepie 27-12-2002 - 03-08-2015
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Ik zou het denk ik ook niet leuk vinden als er een vreemde hond iedere keer binnen ging zitten plassen, ik weet niet of die mensen zelf ook een hond hebben, maar misschien wil Moos zijn territorium afbakenen.
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Sorry ik gebruikte de verkeerde naam, ik bedoel natuurlijk Joep.
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
Roma
Actief

Ongelezen bericht door Roma »

ja, tussen plassen en druppelen ligt natuurlijk wel een groot verschil.
er zijn m.i. 2 mogelijkheden: óf het is deemoed(vorm v.onzekerheid) óf hij druppelt uit een vorm van dominantie. Dat laatste deed een hond van mij vroeger ook: die druppelde als wij op bezoek gingen waar al 'n hond in huis aanwezig was,puur dominantiegedrag.
Belangrijk voor jou is erachter te komen wélk gedrag hij vertoont-onderdanigheid of dominantie- en pas daarna kun je een methode gaan uitproberen om dit ongewenste gedrag af te leren. Hoe???? Misschien toch ff navragen bij een goede gedragstherapeut.suc6.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Druppelen uit dominantie?? Vertel eens?
Waarschijnlijk is het gewoon deemoed. Op visite bij een vreemde hond is voor de meeste honden gewoon stressvol. Je treedt immers het terratorium van een andere hond binnen. Om te laten zien dat je niks kwaads in de zin hebt laat je dan dus je urine lopen. Zeker niet straffen, want dan vererger je dat gedrag. Ik zou er zelf voor kiezen mijn hond lekker thuis te laten. Zo vreselijk op zijn gemak voelt hij zich blijkbaar niet.
Laatst gewijzigd door Eline* op 08 jan 2004 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Benji&Brenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Benji&Brenda »

Inderdaad, deemoedplasjes...
Uit dominantie heb ik ook nog nooit van gehoord. Ja, territorium afbakenen door buiten tegen bomen enzo aan te plassen wel natuurlijk maar druppelen in huis dominantie???? Ik heb weleens gehad dat een andere hond over mijn hond heen ging plassen :kotz: , das dan wel weer dominantie (volgens mij dan) :?
Groetjes Brenda en een pootje van Britt en Bram - www.stativo.nl
Afbeelding
Roma
Actief

Ongelezen bericht door Roma »

Eline* schreef:Druppelen uit dominantie?? Vertel eens?
Waarschijnlijk is het gewoon deemoed. Op visite bij een vreemde hon id voor de meeste honden gewoon stressvol. Je treedt immers het terratorium van een andere hond binnen. Om te laten zien dat je niks kwaads in de zin hebt laat je dan dus je urine lopen. Zeker niet straffen, want dan vererger je dat gedrag. Ik zou er zelf voor kiezen mijn hond lekker thuis te laten. Zo vreselijk op zijn gemak voelt hij zich blijkbaar niet.
ja,serieus,Eline,ik had vroeger een ontzettend eigenwijs terriertje met een hele hoge dunk van zichzelf.Ik sjouwde hem overal mee naartoe,maar als hij bij iemand op bezoek kwam met een al aanwezige hond (=reu, bij teven deed hij dat niet!) dan hief hij z'n poot op en plaste zo tegen de tafel aan.De hilariteit was enorm, want je snapt zeker al wat de aanwezige reu daarna ging doen...!!! Heel vervelend,hoor,en hij liep daarna ook nog eens met 'n macho-koppie rond,van :"zo, dat heb ik toch ff goed geflikt..."Dus nee, absoluut geen deemoed.Maarrrr.....voor de rest was het een énige hond en hij is 17 jaar geworden.Hij had zijn eigenaardige trekjes,maar ik denk met een warm hart aan hem terug! Afbeelding
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Juist...HIEF hij zijn pootje en dat heet dus gewoon markeergedrag en is dominant gedrag..een wezelijk verschil met een hond die zijn urine laat lopen. ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Benji&Brenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Benji&Brenda »

Ja okay, dan heb je het inderdaad over echt de poot optillen en zo dus echt markeren... net als buiten tegen een boom ;)
Groetjes Brenda en een pootje van Britt en Bram - www.stativo.nl
Afbeelding
Domie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Domie »

Nee hij hief zijn pootje niet op. Hij plast daar in 'puppyzit' midden in de woonkamer, nergens tegenaan. Het is het territorium van een andere reu. Buiten op neutraal terrein lijkt Joep de baas over hem maar hij zou dus best wel eens onzeker kunnen zijn in het territorium van die andere reu.
Groetjes Domie en een lebberkus van Paco

Joepie 27-12-2002 - 03-08-2015
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”