Khyra is altijd al een onzeker hondje geweest. Contact maken met andere honden is Heel Spannend, en al helemaal als ze losloopt en bij honden die groter zijn dan Khyra zelf. Dit is ontstaan nadat ze een aantal keer omver is gelopen door lomp spelende honden. Nu hoeft ze van mij absoluut geen contact te maken met andere honden, als ze dat niet fijn vindt, maar ze blijft tegenwoordig al op 100 meter afstand staan als ze een hond aan ziet komen. Ze raakt dan ook helemaal gespannen en ik kan op zo'n moment niet zo veel contact met haar krijgen.
Zoals daarnet bij de plas, we lopen een rondje om de plas heen en Khyra spot een hond; een Amerikaans cockertje. Een in mijn ogen ontspannen, gezellig ogend hondje. Ook niet zo groot dus ik voorzag niet zo'n probleem en ik maakte de keuze om gewoon door te lopen. Khyra echter (en dit is het moment dat ik niet zo goed weet hoe te reageren) rende een eind terug, en ging onwijs gespannen achter een bosje staan wachten. Ik legde uit wat er aan de hand was aan mevrouw van cockertje en we hebben samen gewacht tot Khyra de moed vond om een kijkje te komen nemen. Ze heeft toen voorzichtig aan cockertje gesnuffeld en we zijn doorgelopen. Aan de andere kant van de plas passeerden we elkaar weer en toen was het niet zo'n probleem, werd er zelfs eventjes ingegaan op een spelverzoek van cockertje.
Ik weet niet zo goed of ik Khyra moet steunen; als in aanlijnen of misschien naast me laten zitten en samen wachten tot hond voorbij is? (of bevestig ik de angst dan en maak ik het alleen maar erger?) Is het beter om er geen aandacht aan te schenken en gewoon door te lopen? Het lastige vind ik dat er op zo'n moment geen contact te maken is met haar, ze zit echt in haar eigen wereldje.
Wat ik nu vaak doe is proberen haar vóór dat ze in de stress schiet aan te lijnen, de aandacht bij mij proberen te houden, belonen wanneer ze rustig voorbij andere hond loopt en daarna weer loslaten.
Het is overigens echt het contact maken en het passeren. Wanneer we een eindje met een andere hond oplopen is er niets aan de hand en wordt hond in kwestie gewoon genegeerd.
Ik ben erg benieuwd hoe jullie hiermee om zouden gaan en zou het fijn vinden als jullie jullie expertise met mij willen delen