Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vuurwerkangst

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

eveliendepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vuilnisbakkie :)
Aantal honden: 1

Vuurwerkangst

Ongelezen bericht door eveliendepien »

Ik ben hier een tijdje niet meer geweest, maar ik lees hier en daar weer eens wat mee en vind het wel leuk om weer wat actiever te zijn.. Dus bij deze gelijk maar even een vraag, misschien heeft iemand er ervaring mee...

Sam is nu 1,5 jaar oud en dit wordt haar 2e oud en nieuw. Sam is als de dood voor vuurwerk, ze is van zichzelf al een onzeker hondje en vorig jaar is ze erg geschrokken van alle knallen en dergelijke. Dit jaar is de angst eigenlijk nog erger geworden, als ze een knal hoort raakt ze eigenlijk in blinde paniek en wil alleen maar weg, naar huis, is totaal onbereikbaar en begint als een malle aan de riem te trekken. Als het bij 1 knal blijft dan is ze na een minuut of 10 wel weer redelijk rustig geworden.

Om verschillende redenen heb ik destijds een GT ingeschakeld voor Sam, waarbij we ook hebben gekeken naar de angsten die ze heeft (met name geluid). Hierin hebben we al veel vooruitgang geboekt maar het vuurwerk blijft gewoon een issue.
Ik ben toen gaan oefenen met een vuurwerkCD en dat gaat eigenlijk heel goed, binnen is ze ook al een stuk minder bang voor knallen en gaat het gewoon goed.. Nou is mijn vraag, omdat het nu binnen gewoon goed gaat.. Weet iemand hoe ik dit buiten ook kan bereiken...? Want de associatie tussen knallen en spelen heeft ze nu binnen wel gelegd, maar buiten bij een knal is het gewoon paniek...

Ik kreeg de tip om de CD in de auto af te spelen onderweg naar het bos of gewoon het raam vd auto opendoen en buiten rondjes om de auto te lopen en bijv. lekkers meenemen. Alleen dan gok ik dat ze het alleen met de auto gaat associeren. Nou weet ik dat ik erg laat ben om nu nog met deze training te beginnen (tegen oud en nieuw aan), maar hieraan vooraf is een heleboel training gegaan die ook een boel tijd heeft gekost.

Nog even wat extra info, ik gebruik sinds een week of 3 Zylkene. Wat het effect hiervan is weet ik nog niet, of het voor Sam echt helpt weet ik ook niet echt omdat Sam echt heel erg bang is en echt in paniek raakt.. Maar we gaan het zien. Verder gebruik ik als we in het donker of tegen het schemer gaan wandelen een Thundershirt (dit vind ze wel fijn en het werkt ook wel iets, maar bij een echt harde knal heeft het geen effect meer). Als ik haar namelijk 's avonds vraag om mee te gaan wandelen begint ze ontzettend te trillen en wil ze eigenlijk niet mee naar buiten.

Afijn, een heel verhaal.. Ik hoop dat er misschien iemand is met ervaring hierin..

Nog 1 laatste ding, ik zoek nog iets wat ik rond 31 december kan gebruiken om haar toch de jaarwisseling een beetje goed door te helpen. Uiteraard iets wat niet versuft maar wat haar wel zekerder en minder angstig maakt. Mijn eigen DA heeft Alprazolam, heeft iemand daar ervaringen mee?
Groetjes Evelien en een pootje van Sammie

Afbeelding
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel
Aantal honden: 2

Re: Vuurwerkangst

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Ik heb bij suus gericht getraind op knallen is leuk, met alarmpistool en voerdummy, uiteraard lang over gedaan en opgebouwd. De laatste jaren op oudejaarsdag wat lepeltjes advocaat verspreid over de dag gegeven, werkte erg goed.

ReneeUK heeft haar hond, met counterconditioning (zo goed als?)van de vuurwerkangst af gekregen, dat topic is wel te vinden hier ergens op het forum.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Renee1966 schreef: ReneeUK heeft haar hond, met counterconditioning (zo goed als?)van de vuurwerkangst af gekregen, dat topic is wel te vinden hier ergens op het forum.
Dat staat voornamelijk hier KLIK :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
eveliendepien
Zeer actief

Ik ben bekend met dat topic, heb er al eens eerder wat dingen over gevraagd namelijk. Ik heb er heel veel aan gehad wbt angst voor onweer, maar vuurwerk is iets wat gewoon te heftig is en hoe ik echt niet goed weet hoe ik haar moet bereiken helaas :(.

Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

eveliendepien schreef:Ik ben bekend met dat topic, heb er al eens eerder wat dingen over gevraagd namelijk. Ik heb er heel veel aan gehad wbt angst voor onweer, maar vuurwerk is iets wat gewoon te heftig is en hoe ik echt niet goed weet hoe ik haar moet bereiken helaas :(.
Bij Mila was het ongeveer hetzelfde en ben ik vorig jaar ook begonnen met counter conditioning. Omdat zij zo in paniek was, wilde ze geen voer aannemen, en heb ik het geprobeerd met slagroom en smeerkaas op haar snoet smeren. Dat werkte, ze ging het er steeds sneller af likken en ik zag haar ook met de dag minder in paniek raken en de link leggen tussen knal en smeerkaas.
Met oud en nieuw waren we nog niet zo ver dat ze het helemaal op deze manier redde zonder in hevige paniek te raken. De gewone knallen gingen eigenlijk prima, maar die enorme 'bommen' waar de ramen van gaan trillen, dat was echt nog een stapje te ver. Ik heb toen nog een heel lage dosis alprazolam bij gegeven, en dat is goed bevallen. Mila was absoluut niet suf, gewoon vrolijk en actief, het remt alleen de angst.

Na oud en nieuw ben ik wel rustig verder gegaan met trainen. Ik heb het voeren bij knallen inmiddels kunnen vervangen door spelen (omdat haar angst minder groot was, was ze ook weer geïnteresseerd in spel), en dat werkt eigenlijk nóg beter - Mila gaat zo in haar spel op, dat ze echt nergens last van heeft. Nu weet ze knal = balletje, en als ze al eens van een knal schrikt, herstelt ze ook veel sneller. Ik heb het met het voetbal afgelopen zomer en de zomerfeesten in Nijmegen nog met echt vuurwerk getraind en ze heeft enorm veel vooruitgang geboekt. Dat zijn ook fijne momenten omdat de angst dan niet zo opbouwt als in de weken voor Oud & Nieuw als het dag in dag uit door blijft knallen.

Mevrouw heeft geluk dit jaar: we zijn in Spanje en hier is alleen om 24 uur Nieuwjaarsnacht wat (niet veel) vuurwerk. Dus wij gaan lekker met het balletje spelen en dan is er niets aan de hand.
Veel succes en sterkte voor Sam! :ok:
eveliendepien
Zeer actief

Thanks voor je reactie! Je hebt me op een idee gebracht, slagroom is namelijk helemaal het einde voor Sam daar doet ze echt een moord voor. En ze wil ook niks aannemen buiten maar ik schat zo in dat ze slagroom wel aan zou nemen als ik wat op dr bek smeer. Deed je dat dan na een knal en als ze al zo in paniek was? Ik hoop namelijk niet dat ze het gaat associeren met het gedrag wat ze dan vertoont.
Ik heb ook gekeken om met oud en nieuw weg te gaan, helaas wordt dat dit jaar niks. Volgend jaar kunnen we hopelijk naar frankrijk :)!

Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

eveliendepien schreef:Thanks voor je reactie! Je hebt me op een idee gebracht, slagroom is namelijk helemaal het einde voor Sam daar doet ze echt een moord voor. En ze wil ook niks aannemen buiten maar ik schat zo in dat ze slagroom wel aan zou nemen als ik wat op dr bek smeer. Deed je dat dan na een knal en als ze al zo in paniek was? Ik hoop namelijk niet dat ze het gaat associeren met het gedrag wat ze dan vertoont.
Ik heb ook gekeken om met oud en nieuw weg te gaan, helaas wordt dat dit jaar niks. Volgend jaar kunnen we hopelijk naar frankrijk :)!
Ik smeerde het op haar snoet bij elke knal. Paniek of geen paniek dus. De bedoeling is immers dat ze de knal gaan associëren met iets lekkers, dus dan moet je consequent bij elke knal binnen een paar seconden wat geven. Ik geloof niet dat ze het gaan associëren met het gedrag dat ze op dat moment vertonen, omdat ze in die paniek zich echt niet meer bewust zijn van hun gedrag. Je beloont verder ook niet met je stem of zo, alleen knal = slagroom.
Hopelijk werkt dit bij Sam net zo goed als bij Mila! :ok:
Toffee
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Yorkshire Terriër

Ongelezen bericht door Toffee »

Ik ben inmiddels begonnen met het geven van Bach Bloesem Rock Rose. Dat is een homeopatisch geneesmiddel om het scherpe randje van angst situaties te halen en ik ben er enorm over te spreken! Het werkt het best als je zo'n tien dagen van te voren begint met 4 x per dag 4 druppeltjes. Dit mag je naar believen aanvullen op angst momenten door het op de bovenlip te smeren. Het middel verdoofd niet en heeft geen bijwerkingen. Ik merkte bij Toff al na een dag of 4 duidelijk verschil.
Inmiddels heb ik een soort van 4 stappen plan bestaande uit Bach Bloesem, een superheldenshirt (thundershirt), een balanscursus (waarmee hij meer zelfvertrouwen heeft opgebouwd) en inderdaad een opname met vuurwerk geluiden. Toff kijkt nog wel even op bij een knal maar gaat vervolgens dicht naast me lopen met z'n staartje ontspannen. Eerder bevroor hij met z'n staartje tussen z'n poten en liet z'n urine lopen van angst bij de hardere knallen. Ik kon hem vorig jaar rond deze tijd drie keer per dag op een grasveldje neerzetten om z'n behoeften te doen, en dan wilde hij gelijk weer naar binnen alwaar hij bibberend onder z'n kleed dook. Inmiddels kan ik gewoon vier keer per dag wandelen zonder extreme angst.
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Boomer is nog steeds vuurwerkproof, maar Juma blijkt erg bang te zijn :ugh:
Ze zijn nu erg aan het knallen al, ze durft niet eens te plassen buiten..
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Lilo schiet al lang niet meer de gillende paniek in bij elke knal tijdens de aanloop naar 31 december, maar ik doe inmiddels ook bewust bij elke ENORME knal binnen of buiten meteen jolig een een tikje debiel roepen van "OH HARDE BOEM KOEKJE!" Net buiten weer zo'n teringharde knal, en juffie gaat gewoon staan kwispelen terwijl ze haar frolicje in ontvangst neemt. :cheer:

Oudejaarsavond zelf wordt wel een uitdaging zonder Jack, want daar lag ze toch wel graag tegenaan geplakt en hij vertrok geen spier tijdens het vuurwerk. Maar het bibberen en meteen naar huis willen bij het eerste de beste rotje in de verte, dat is godzijdank ver verleden tijd.

De advocaat en de slagroom heb ik al weer in huis gehaald, en desnoods krijgt ze dit jaar ietsjes meer. We gaan het wel beleven.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”